fbpx
חדשות וסקירות בנושא סרטים, מוזיקה, ציוד אודיו וקולנוע ביתי
חיפוש
  • האלבומים ששינו את ההיסטוריה של המוזיקה: Emperor – In the Nightside Eclipse

    יצא לאור ב- 1994, Candlelight Records.

    בשנות השמונים המאוחרות הייתה נורווגיה מקום שונה מאוד בהשוואה למה שהיא היום. המדינה רק התחילה להשקיע בפיתוח ובניית התשתיות שיהפכו אותה למעצמה כלכלית. האוכלוסייה מנתה כחמישה מיליון איש בלבד, כמעט ללא מהגרים ורב גוניות אתנית ודתית. החברה הייתה מאוד שמרנית ודגלה בערכי המשפחה המסורתיים. החברה לא הייתה מאוד דתית אבל התחנכה על החינוך הלותרני הפרוטסטנטי הנוקשה. רמת הפשע והאלימות הייתה נמוכה מאוד. צעירים שגדלו אל תוך החברה הזאת היו אמורים להתנהל על פי הכללים ולעשות את המסלול הקבוע מראש: לסיים את הבית ספר, לקבל השכלה או מקצוע, להתחתן ולחיות חיי משפחה מלאים, לעבוד קשה ובמקביל לעזור לחברים ולשכנים מסביב ולתרום מזמנך גם לעניינים חברתיים במקום שבו אתה גר. גן עדן פרוטסטנטי.

    סצנת ה- Black Metal הנורווגי, בשונה מהסצנה של מדינות אחרות, הפכה להיות למקבילה הרוחנית של תנועת ה- Punk. צעירים רבים באוסלו, ברגן וערים אחרות מאסו במסגרת הבורגנית הנוקשה והתחילו למרוד כנגד המוסכמות החברתיות הנוקשות. חברי הסצנה הראשונים יצאו גם כנגד ההתמסחרות של סצנת ה- metal בשנות השמונים המאוחרות ורצו לייצר מוזיקה אמיתית, נטולת שיקולים והשפעות כלכליות. רובם המכריע של המוזיקאים היו בני 21-18, ללא אמצעים כלכליים. הם ניגנו על כלים מיושנים וזולים ורמת הסאונד בהקלטות הייתה נמוכה מאוד. כפי שאמר אחד הנגנים מאותה התקופה: “ההקלטות נשמעו כך כאילו שהקלטתנו אותם על ציוד סוג ג’ בשירותים.” מוזיקאי אחר טען: “בין השנים 1992- 1988 בסצנת הבלאק מטאל לא הוקלט שום דבר ראוי לשמיעה.”

    על מה שהיה חסר לסצנה מבחינה מוזיקלית, המשתתפים כיפרו מבחינת הרוח והתדמית שרצו למכור. המרד שלהם לא היה מוזיקלי בלבד, אלא גם פיזי ואף פלילי. על כך ארחיב במאמר נפרד. רוב משתתפי הסצנה עשו שימוש בשטן, מה שלא נדיר במטאל, אבל כאן הסטאניזם היה יותר מופגן וקיבל תוכן אידיולוגי: בלאק מטאל מורד כנגד הנצרות ורוצה להחזיר את נורווגיה לימים של הפגאניות, של הידע. שטן מלמד בני אדם לחשוב בצורה עצמאית בעוד שהאל הופך אותם לעבדים.

    מבחינה מוזיקלית השורשים של הבלאק מטאל הנורבגי נעוצים בלהקות כמו Slayer, Bathory, Venom, Iron Maiden, Celtic Frost וגם להקות מסצנת הרוק, במיוחד ה- Led Zeppelin, Black Sabbath,
    ו- Kiss. בלאק מטאל כבר היה קיים באנגליה ושבדיה, אבל בנורווגיה של שנות השמונים ותחילת שנות התשעים הוא הפך לז’אנר בפני עצמו, עם דגש על נגינה יותר אגרסיבית ומהירה, ללא שילוב של מוזיקה מזרמים אחרים. כיום בלאק מטאל הוא היצוא המוזיקלי הגדול של נורווגיה ומקדים אף את הג’אז הנורווגי המפורסם.

    להקת Emperor הייתה שונה במקצת משאר הלהקות. חבריה היו יותר צעירים, רק בני 17. הם לא התחילו ביחד ולפני שהקימו את ה- Emperor, רוב נגניה ניגנו בלהקות אחרות. השוני הנוסף היה בכך שחברי הלהקה קיבלו חינוך מוזיקלי. הם היו שותפים לרעיונות של בלאק מטאל, אבל ידעו לשלב אותם עם עקרונות של מוזיקה קלסית. הקומפוזיציות שלהם מאוד מורכבות ורב גוניות. כל אלבום וכל שיר הוא עולם בפני עצמו. במשך שלושים שנה ניגנו בלהקה יותר מעשרה נגנים קבועים ולמרות זאת הלהקה ידעה לשמור על הסאונד שלה. כיום היא מונה שלושה חברים קבועים, שהם גם החברים המקוריים של הלהקה.

    In the Nightside Eclipse היה האלבום הראשון של הלהקה. לפני כן הם הקליטו כמה אלבומי demo וחיפשו את הסגנון שלהם. האלבום הפך לסלע היסוד של הז’אנר. רוב הלהקות שבאו אחרי Emperor, וגם כאלו שכבר היו קיימות, שאפו ממנו המון השראה. הדוגמה הבולטת היא Dimmu Borgir, שנחשבת ללהקת הבלאק מטאל הפופולרית כיום. האלבום הפך גם להצלחה מסחרית מסחררת,Emperor הפכו ללהקת הבלאק הנורווגית הראשונה, שמכרו מעל למיליון עותקים של האלבום שלהם. האלבום אף זכה לציון מושלם בקרב המבקרים. אחד מהם טען: “האלבום הציג לשומעיו בצורה מהדהדת שיש בעולם האמיתי חומר ושאיפה מוזיקלית אמיתית. הלהקה איכשהו הצליחה לתפוס את מהות הז’אנר תוך כדי ששכתבה לחלוטין את ספר הכללים שלו”, והעיר גם ש”זהו האלבום ראשון שהתיך את הבלאק מטאל עם אלמנטים מתקדמים וסימפוניים, והציב את הבסיס לעשייה של ניסויים עתידיים בז’אנר. ככזה, הוא בהחלט בעל מורשת מרחיקת לכת של כל דבר החל מגל הדמים הראשון של נורווגיה (הכוונה לתקופת הוויקינגים), ומדורג כאחד מאלבומי המטאל הכבד החשובים של שנות התשעים.”

    הנה טעימה של אחד משיריו- I Am the Black Wizard:

    Mightiest am I
    But I am not alone in this cosmos of mine
    For the black hills consist of black souls
    Souls that already died one thousand deaths
    Behind the stone walls (of centuries) they breed their black art
    Boiling their spells in cauldrons of black gold

    Far up in the mountains
    Where the rain fall not far
    Yet the Sun cannot reach
    The wizards, my servants

    Summon the souls of macrocosm
    No age will escape my wrath
    I travel through time and I return to the future
    I gather wisdom now lost
    I visit again the eternally ancient caves
    Before a mighty Emperor thereupon came
    Watching the mortals “discovering” my chronicles
    Guarded by the old demons
    Even unknown to me

    Once destroyed their souls are being summoned
    To my timeless prison of hate
    It is delightful to feast upon the screaming souls
    That were destroyed in my future
    How many wizards that serve me with evil, I know not
    My empire has no limits

    From the never ending mountains black
    To the bottomless lakes
    I am the ruler and has been for eternities long
    I am them

    (I am them.)
    (I am them.)

    From the never ending mountains black, to the bottomless lakes
    I am the ruler and has been for eternities long
    My wizards are many, but their essence is mine
    Forever they are in the hills in their stone homes of grief
    Because I am the spirit of their existence
    I am them

    I am them
    I am them

    האזנה מהנה!

    האלבום ב-Spotify:

    Facebook
    WhatsApp
    Telegram
    Email
    Print

    כתיבת תגובה

  • MusicStorePro
  • avreviews_brand_banner2
  • avreviews facebook

    רוצים להישאר מעודכנים?

    דילוג לתוכן