הפעם הגיעו אלינו לסקירה קדם מגבר Ayre KX-8 ומגבר הספק Ayre VX-8, מסדרת הכניסה החדשה של החברה האמריקאית.
אנחנו מודים לחנות האודיו ואולפן ההקלטות ״אבי יפה״, היבואן הרשמי של מותג Ayre בישראל, על כך שסיפקו לנו את המוצרים לצורך סקירה.
שורה תחתונה
ה-Ayre KX-8 ו-Ayre VX-8 מהווים מערכת הגברה פונקציונלית, בנויה כראוי וכזו שמכוונת להעביר את המוזיקה באופן טבעי, חלק ומהנה
מה אהבנו
- עיצוב תעשייתי ונקי
- איכות בנייה גבוהה, תוצרת ארה״ב
- קדם מגבר עם תכנון מודולרי
- מסך פונקציונלי ומערכת תפריטים ידידותית ומסודרת
- סאונד בגוון מנורתי, בעל אופי רך וחלק עם במה גדולה ותלת ממדית
נקודות לשיפור
- שלט פלסטי עם כפתורים קטנים
- טרמינילים שמתאימים לחיבור Spade בלבד
סקירת וידאו
על חברת Ayre Acoustics
חברת Ayre Acoustics הוקמה בבולדר קולורדו בשנת 1993 בידי Charles Hansen, מהנדס אודיו מוערך, שלפני כן היה היזם והמקים של חברת הרמקולים Avalon. עם ידע עמוק בתהליך שחזור הסאונד כולל התחום הדיגיטלי והאנלוגי, הקמה של חברת אלקטרוניקה בתחום האודיו הייתה הצעד ההגיוני. בשנת 2006, Charles נפגע קשה בתאונת דרכים בעודו רוכב על אופניים והוא הפך למשותק בחלק גופו התחתון. לאחר מאבק ממושך בכאבים, Charles הלך לעולמו בשנת 2017.
חברות אודיו רבות הן חברות בוטיק עם מספר קטן של עובדים וצוות הנדסה קטן, שלא פעם מובל בידי המתכנן או המהנדס הראשי, לכן עזיבה של מהנדס כזה יכולה להוות קושי גדול ואף לשים סימן שאלה על היכולות של החברה להמשיך לתפקד.
אנשי המפתח של החברה כיום הם Ariel Brown, שגויס בידי Charles בשנת 1996, מהרגע שסיים את לימודיו וכעת הוא ממשיך דרכו. איש המפתח השני הוא Jake Forsyth, שהצטרף לחברה בשנת 2022 ואחראי על תחום השיווק והאופרציה העיסקית. ל-Jake יש ניסיון בתחום האודיו המקצועי, הוא למד הנדסת סאונד, עבד בתפקידי ניהול שונים, היה חלק בהקמה של עסק המפיץ אודיו וגם עבד שנתיים בחברת PS Audio. יצא לי לפגוש את שניהם בתערוכת מינכן 2024, לצערי לא הספקנו לצלם ראיון, אך זו הייתה שיחה מרתקת עם אנשים שבאמת אוהבים סאונד ומוזיקה, עתירי ניסיון ובעלי גישה חיובית ומדבקת.
כש-Jake נכנס לתפקידו הוא פרסם פוסט כנה ומלא באופטימיות בפורמים של audiophilestyle (לינק לפוסט). הוא סיפר שם על כך שבשנת 2018 החברה עברה לביניין גדול יותר, על מנת להתחיל לייצר את סדרת 8, סדרת הכניסה החדשה שלהם. הם נתקלו בשלל קשיים טכניים ואז הגיעה הקורונה, שפגעה קשה בעסקים התומכים שלהם. כך שללא ספק, עברה תקופה לא פשוטה על החברה, אך כעת הם נמצאים עם הפנים קדימה, הם השיקו את מוצרי סדרת 8, גייסו עובדים חדשים ומוכשרים ועובדים עם שלל שותפים. כך שאני מאמין שהחברה נמצאת בדרך למעלה ושבעתיד הקרוב נראה עוד השקות מוצרים ופנייה לכיוונים מעניינים וחדשים.
העומדים למבחן: Ayre KX-8 ו-Ayre VX-8
את שני המוצרים שעומדים כאן למבחן קיבלתי ביחד עם נגן ה-CD של הסדרה, ה-Ayre CX-8, אותו בחרתי לרכוש לעצמי ואת הסקירה שלו נפרסם בהמשך.
שלושת המוצרים האלה שייכים לסדרת הכניסה והסדרה החדשה ביותר של החברה. מעל סדרת ה-8 נמצאת סדרה 5, שהיא סדרת הביניים וסדרת הדגל של החברה, סדרת ה-R. בין מוצרי החברה תמצאו מגברים משולבים, קדם מגברים, מגברי הספק, מגברי מונובולוק, ממירים, קדם מגברי פונו, מגברי אוזניות ועוד.
בעוד אצל חברות רבות יש קו של מגברים משולבים, שמהווה את מוצרי הכניסה שלהם, וקו מוצרי המגברים המופרדים מתחיל מעליו, אצל חברת Ayre יש לכם אפשרות לרכוש מגברים מופרדים, כמו אלה שעומדים כאן למבחן, כבר בסדרת הכניסה שלהם.
הקו המשותף של תכנון המוצרים של החברה הוא שימוש בתיבות בגדלים אחידים ויחסית קומפקטיים, לא תמצאו כאן תיבות ענקיות, כמו שמקובל אצל לא מעט חברות אמריקאיות. התיבות עשויות מאלומיניום וכל מוצרי החברה מיוצרים במפעל שלהם בקולורדו. מוצרי חברת Ayre מתחילת הדרך של החברה מבוססים על טכנולוגיות וגישות הנדסיות שכוללות תכנון zero-feedback, שמבטיח שחזור סאונד טבעי ומדויק, תכנון fully balanced עם שימוש ברכיבים בדידים ולא מעגלים מודפסים ולבסוף מעגל מוצא מסוג Double Diamond.
קדם מגבר Ayre KX-8
נתחיל בקדם המגבר ה-Ayre KX-8. זהו קדם מגבר בתכנון מודולרי, בצורתו הבסיסית הוא קדם מגבר אנלוגי נטו עם שתי כניסות מאוזנות XLR, ושלוש כניסות לא מאוזנות RCA. בצד היציאות ישנה יציאה מאוזנת XLR ולא מאוזנת RCA. בנוסף ניתן להוסיף לו גם עד שלושה מודולים נוספים:
- מודול רשת, שכולל כניסת רשת ושני מחברי USB, ומאפשר להזרים אל קדם המגבר.
- מודול כניסות דיגיטליות, כולל כניסה קואקסיאלית, שתי כניסות אופטיות וכניסת AES\EBU.
- מודול USB Audio
המודולים מוסיפים מעגל של ממיר המבוסס על צ׳יפ ESS ES9038Q2M. כפי שאתם רואים את יכולים להתאים אישית את התפקוד של ה-Ayre KX-8 החל מקדם מגבר אנלוגי בלבד, עד לקדם מגבר All In One כולל אפילו יכולות הזרמה.
בנוסף ישנם שני פורטים של AyreLink, זהו למעשה פרוטוקול שליטה של חברת Ayre המאפשר לשלוט במוצרים נוספים של החברה דרך המכשיר הזה. למשל אם תדליקו את המכשיר, אז גם שאר מכשירי Ayre שמחוברים אליו דרך ה-AyreLink ידלקו. לא מעט חברות בחרו ללכת בכיוון של פיתוח פרוטוקול שליטה משלהם, אני אישית חושב שפרוטוקול הטריגר הכללי הוא מספיק טוב, ויכול לעבוד עם מוצרים של חברות שונות, כך שאני הייתי מעדיף לראות כאן יציאת trigger-out, אם לא במקום ה-AyreLink, אז לפחות בנוסף.
לסיום, בפאנל הקדמי תמצאו שתי כניסות של אוזניות: אחת לא מאוזנת וכניסה כפולה מאוזנת.
אנחנו קיבלנו את הגרסה האנלוגית של ה-Ayre KX-8, ללא המודולים הדיגיטליים.
המידות של ה-Ayre KX-8 בס״מ הן: 44 רוחב, 33 עומק ו-11.5 גובה ומשקלו 5.7 ק״ג.
מגבר הספק Ayre VX-8
מגבר ההספק, ה-Ayre VX-8 הינו השותף הטבעי של קדם המגבר, ה-KX-8. זהו מגבר שמתוכנן אף הוא ללא פידבק, בתצורת Fully Balanced עם רכיבים בדידים.
ה-Ayre VX-8 כולל כניסה מאוזנת XLR וכניסה לא מאוזנת RCA, הבחירה ביניהן מתבצעת בעזרת בורר בפאנל האחורי.
בנוסף ישנן שתי יציאות XLR ושתי יציאות RCA עבור חיבור סאבוופר, כך שניתן לחבר שני סאבים אל מערכת הסטריאו שלכם באמצעות ה-Ayre VX-8. גם ב-Ayre VX-8 תמצאו שני פורטים של AyreLink.
שימו לב שהטרמינלים של הרמקולים ב-VX-8 מתאימים למחברי spade בלבד, כך שאם כבלי הרמקולים שלכם הם עם סיומת בננות כמו אצלי, הם לא יתאימו למגבר הזה.
עוצמת ההגברה כאן היא 100W ל-8 אוהם ו-170W ל-4 אוהם.
מידות התיבה של ה-VX-8 זהות לאלה של ה-KX-8 והמשקל הינו 11 ק״ג.
עיצוב ואיכות בנייה
סרטון ה-Unboxing:
תכולת האריזה:
ה-Ayre KX-8 כולל: כבל חשמל, כבל AyreLink, שלט, סוללות, מדריך למשתמש ו-3 רגליות בידוד מעץ.
ה-Ayre VX-8 כולל: כבל חשמל, כבל AyreLink, מדריך למשתמש ו-3 רגליות בידוד מעץ.
רגליות העץ מצורפות כמתנה לרוכשים של מוצרי Ayre, ובמכתב מצורף הם מסבירים שהם מצאו שהצבה של מוצרי החברה על הרגליות הללו משפר את הסאונד.
אני חושב שמדובר במחווה מקסימה והרגליות הללו מרימות באופן משמעותי את המכשיר מהמשטח עליו הוא מונח, הן יציבות וחזקות ולכן לטעמי יש להן פוטנציאל להוות בידוד ושיכוך מצויין.
המוצרים של חברת Ayre מעוצבים באופן תעשייתי, נקי ודיי מינימליסטי. אין כאן קישוטים מוגזמים, אלא עיצוב פונקציונאלי בעל איכות בנייה טובה. המגע עם הכפתורים היה חוויה מספקת, אהבתי במיוחד את בורר העוצמה, שהוא כבד אך מסתובב באופן חלק ונעים.
מוצרי סדרת 8 של Ayre זמינים בגימור כסוף, או שחור, אנחנו קיבלנו את הגימור הכסוף ואני מצאתי אותו מרשים ומשתלב נהדר עם המזנון ושאר חלקי המערכת.
בדופן האחורי של שני המכשירים האלה ניתן לראות את הפרדת הערוצים המוחלטת, כל הכניסות והיציאות של ערוץ ימין הן בצד אחד וממול נמצאות כל הכניסות והיציאות של ערוץ שמאל. זהו חיבור מעט מסורבל יותר לטעמי, אך כשהוא נובע מתכנון מופרד של הערוצים ורצון לקצר ככל הניתן את המסלול של אות הסאונד, אז יש לכך הצדקה.
קדם המגבר, ה-Ayre KX-8 כולל מסך, בעל פונט חד מאוד בגוון תכלת-טורקיז, למרות הפונט הקטן בזכות החדות שלו מצאתי אותו קריא גם ממרחק. בהגדרות המכשיר ניתן לקבוע האם המסך נכבה אחרי זמן מה, או נשאר דלוק קבוע. חברת Ayre ממליצה במדריך למשתמש כן לכבות את המסך על מנת להפחית כל מעגל דיגיטלי במערכת, שעלול לייצר רעש וגם עבור אריכות ימים של המסך. אני זרמתי עם ההמלצה שלהם. מכיוון שקיבלנו את הגרסה האנלוגית בלבד של ה-KX-8, המסך מציג רק את הכניסה הנבחרת ובעת שינוי העוצמה מוצגת תצוגה גרפית של העוצמה שנבחרה. כשמתקינים מודולים דיגיטליים המסך יכול לשמש גם להצגת שם השיר שמוזרם ועוד.
מגבר ההספק, ה-VX-8, כולל פאנל נקי במיוחד של כפתור יחיד, המשמש למעבר בין מצב פעיל למצב של Standby.
בדופן העליונה תמצאו שני פתחי אוורור גדולים, אשר דרכם ניתן לראות את הרכיבים בתוך המגבר, שכוללים גם שלל נורות לד.
לסיכום חלק העיצוב, המילים שעולות בראשי הן סולידי, בנוי כראוי, פונקציונלי, ופשוט, במובן הטוב של המילה, כך הייתי מתאר את העיצוב של מוצרי Ayre.
פונקציונליות וחוויית השימוש
נתחיל מחוויית החיבור הראשוני, כל הכניסות והיציאות הן סימטריות ובעלות כיתוב ברור, כך שפשוט מאוד להתמצא בחיבור שני המכשירים. לאחר ההדלקה הראשונית של שני המכשירים על ידי המתג הראשי בפאנל האחורי, הם נכנסים למצב של standBy שמסומן באופן מעט מבלבל על ידי נורה ירוקה.
חוויית השימוש ב-Ayre VX-8
חוויית השימוש במגבר ההספק, ה-Ayre VX-8, היא כמצופה ממגבר ההספק, כלומר פשוטה ביותר. כפתור ההדלקה/standby הוא הכפתור היחיד בפאנל הקדמי, אין עליו שום כיתוב, כי אין צורך, התפקוד שלו ברור באופן טבעי. לחיצה אחת עליו והנורה הופכת לכחול, מה שמסמן שהמגבר מוכן לפעולה.
הפונקציונליות הנוספת היחידה היא הבחירה בין כניסת XLR ל-RCA שמתבצעת על ידי המתג בפאנל האחורי כפי שהזכרנו כבר. ב-VX-8, ישנם שני פתחי אוורור בדופן העליונה דרכה רואים את רכיבי המגבר וכמה נורות לד, באופן מעניין כשהמגבר נמצא במצב Standby, הנורות הפנימיות מאירות בירוק, כמו הנורה הראשית, אך כשהמגבר נמצא במצב פעיל, חלק מהנורות הפנימיות נשארות ירוקות בעוד חלק הופכות לאדומות, מה שעלול להתפרש בטעות כתקלה על ידי המשתמשים.
מבחינת ההתחממות של המכשיר, לאחר שעות של עבודה, אם מקרבים את היד אל פתחי האיוורור העליונים, ניתן להרגיש בחום מסוים שנפלט מהם, לא מדובר כאן בחום גבוה במיוחד, אך בהחלט מומלץ להציב את המכשיר בסביבה מאווררת ובוודאי לא להניח עליו מכשיר נוסף.
השליטה וחוויית השימוש ב-Ayre KX-8
חוויית השימוש והשליטה בקדם המגבר ה-Ayre KX-8 היא כמובן יותר מעניינת. נתחיל מהפאנל הקדמי, ישנם שני כפתורים בצד שמאל, שניהם ללא אף כיתוב והמשתמש צריך להבין באופן אינטואיטיבי, שהכפתור השמאלי ביותר הוא כפתור ההפעלה/Standby, בנוסף הוא גם משמש עבור השתקה. כשהקדם במצב פעיל, לחיצה קצרה על הכפתור מכניסה אותו למצב ״השתק״ ולחיצה מעט ארוכה יותר תעביר אותו למצב Standby. הכפתור השני משמאל משמש למעבר בין הכניסות השונות. בצד הימני יש גלגל ווליום גדול, שמסתובב באופן חלק ומספק.
ההגדרות ויכולות השליטה הנוספות ניגשות על ידי השלט המסופק. בניגוד לאיכות הבנייה הסולידית והעיצוב הנקי, לצערי את השלט מצאתי הרבה פחות מרשים.
השלט הינו שלט IR פלסטי ועמוס בכפתורים קטנים. זהו שלט שמתאים לכל מכשירי הסדרה, הקדם, הממיר ונגן ה-CD (כך שקיבלתי שלט זהה עם נגן ה-CX-8), שזו אחת הסיבות לכך שהוא עמוס. נוסף על כך יש לי שתי תלונות נוספות. התלונה הראשונה היא הבחירה באייקונים, שבחלק מהמקרים ללא קריאה במדריך לא היה לי מושג מה תפקידם. הטענה השנייה והאחרונה היא שאחד הכפתורים החשובים, שפותח את תפריט ההגדרות ומסומן בסימן של מפתח ברגים, הוא עוד יותר קטן מרוב הכפתורים.
לאחר שנכנסים לתפריט, המסך המצוין של ה-Ayre KX-8 מציג באופן ברור וקל להבנה את האופציות השונות. אומנם הפונט קטן ותצטרכו להתקרב למכשיר, אך הכיתוב הינו ברור וחד ביותר. התפריט מחולק באופן מסודר לארבע קטגוריות: כניסות, מסך, רשת ומערכת.
בתפריט הכניסות תוכלו בקלות להסתיר כניסות אשר אתם לא משתמשים בהן. זו אופציה מעולה, אני חיברתי שני מכשירים אל ה-Ayre KX-8, אחד בכניסת XLR ואחד בכניסת RCA, הסתרתי את שאר הכניסות וכך מעבר הכניסות מציג אך ורק את הכניסות שהן בשימוש. בתפריט זה תוכלו גם לתת שם משלכם לכניסה. אפשרות נוספת שיש לכם עבור כל כניסה אנלוגית היא הפעלה של מצב ה-Pass-Through, עבור חיבור מכשירים שיש להם שליטה בווליום משל עצמם, כמו למשל רסיבר של קולנוע ביתי או פרוססור חיצוני.
בתפריט המסך, תוכלו לקבוע אם המסך יהיה דולק כל הזמן, או יכבה לאחר כמה שניות. בתפריט הרשת תוכלו להגדיר שלל הגדרות, שלא רלוונטיות כאן, כיוון שאין לנו את מודול הרשת. לסיום, בתפריט המערכת תוכלו לראות את גרסת הקושחה המותקנת וגם תוכלו לראות בבירור את המודולים האופציונאליים המותקנים.
בהמשך חיברתי את כבל ה-AyreLink בין ה-KX-8 ל-VX-8, מה שאפשר לי בלחיצה ארוכה על כפתור ההדלקה/Standby, להדליק ולכבות את שני המכשירים, מה שדיי נוח.
לסיכום החוויה של שימוש ב-Ayre KX-8, עם שלל אופציות נוחות, מסך פונקציונלי וברור, יש כאן כל מה שאפשר לבקש מקדם מגבר, רק מעט חבל שהשלט הוא פחות מרשים.
מה הכוונה במגבר טרנזיסטורי שנשמע מנורתי ולמה זה טוב?
כשחיפשתי מידע על חברת Ayre ברחבי הרשת נתקלתי פעמים רבות בתיאורים על כך שהמוצרים של Ayre נשמעים מנורתיים, או באנגלית Tube-Like. אפילו חברת Ayre עצמם מתייחסים לכך, למשל בתיאור שלהם של מגבר ההספק VX-8 כתוב באתר שלהם:
״Ayre Acoustics sound featuring tube-like warmth and musicality with solid state immediacy and control.״
אז המונח סאונד מנורתי, או Tube-Like, הוא לא מונח מדויק, מכיוון שממש לא כל מגברי המנורות נשמעים אותו דבר, כמו שלא כל המגברים הטרנזיסטוריים נשמעים אותו דבר. סאונד מנורתי עבורי מאופיין בחמימות במיד בס, סאונד עוטף ותלת ממדי, לא פעם בעל מיד מודגש ומופרד, אשר מתבטא בווקל מרגש, בעוד הגבוהים הם חלקים ומעוגלים. כששאלתי את ChatGPT על המאפיינים של סאונד מנורתי התשובה הייתה:
- Warmth
- Harmonic Distortion
- Smoothness
- Depth and Dimension
- Dynamic Range
כך שבסך הכל יש דמיון להגדרה שלי.
אם זהו הסאונד שמאפיין מגברי מנורות וזה הסאונד שאתם מחפשים, אז למה לא פשוט לבחור במגבר מנורתי, הרי לא חסר כאלה בשוק? ובכן, למגברי מנורות יש חסרונות, לרוב עוצמת ההגברה שלהם אינה גבוהה, ולכן הם לא תמיד יתאימו לרמקולים פחות נצילים. מגברי מנורות לרוב פולטים חום רב וכמובן שישנה תחזוקה שכוללת החלפה של מנורות בשלב מסוים (כמה אלפי שעות לרוב). כך שאם ניתן לגרום למגבר טרנזיסטורי להישמע כמו מגבר מנורתי, ניתן בעצם ליהנות משני העולמות.
מבחן ההאזנה
תחילה נתאר את חיבור המערכת והרכיבים השונים.
כיצד חיברתי את ה-Ayre KX-8 וה-Ayre VX-8
מכיוון שכבלי הרמקולים שלי הם עם סיומת בננה ואינם מתאימים לחיבור אל ה-Ayre XV-8, ביקשתי מאורי יפה להשאיל לי כבלים תואמים. הכבלים שקיבלתי הם כבלים של חברת Audience האמריקאית, יחד עם כבלי הרמקולים קיבלתי גם כבלי XLR על מנת לחבר את קדם המגבר עם מגבר ההספק. שני הכבלים הם מדגם Studio ONE.
ה-Ayre KX-8 וה-Ayre VX-8 הוצבו על המזנון בסלון שלי על רגליות העץ המצורפות.
הרמקולים ששמשו אותי לסקירה היו ה-YG Acoustics Carmel 2, בנוסף השתמשתי בשני מקורות. ראשית הסטרימר Nagra Streamer, שחובר אל ממיר MSB Discrete DAC ומשם בכבלי XLR אל ה-Ayre KX-8. המקור השני היה נגן CD מדגם Ayre CX-8, שחובר בכבלי RCA אל ה-Ayre KX-8. פרטים מלאים של המערכת כרגיל בסיום הכתבה.
לאחר החיבור של המערכת, ביצעתי הרצה של כיומיים לצורך כך ניגנתי מוזיקה מהפלייליסטים הארוכים שלנו כגון: Sunset Jazz, ו-Thank God for the Blues. תוך כדי ההרצה ביצעתי כמה האזנות אגביות ולאחר כמה ימים התיישבתי להאזנה קריטית.
תכני Tidal
התכנים מ-Tidal הוזרמו אל ה-Nagra Steamer באמצעות Tidal Connect. בחרתי הפעם להתחיל בקלסיקה של בלוז, היצירה Darker Side של Jonny Lang. הלהיט הזה נשמע פאנצ׳י וקצבי דרך צמד ה-Ayre, שפשוט מבקשים ממני להעלות ווליום. ישנה חמימות קלה בבס, שכולל רכות ונעימות, המיד כולל כאן את הגיטרה החשמלית, שנשמעת מרגשת ובשרנית, את הווקל שהינו מופרד היטב ואת הקלידים, שנשמעים נקיים. ההעברה הכללית הינה חלקה, מעט מרוככת ומאוד מהנה.
נמשיך בקו של גיטרה חשמלית, אבל נגביר את הקצב עם סופר-גרופ המטאל הפרוגרסיבי הישראלי, Steroid Puppets והיצירה שלהם Minerva, מתוך האלבום Earthguest. כאן צמד ה-Ayre מפגין את היכולות להעביר דינמיות והדיקות. התופים המהירים מופרדים היטב והמקצב פאנצ׳י מספיק, הגיטרה שומרת על תחושת אגרסיביות. למרות הנטייה של Ayre לסאונד חלק ומעט מרוכך, האגרסיביות של היצירה הזו מועברת באופן ברור ומדויק, אך גם ללא הגזמה והדגשה שלה.
אחרי כל האנרגטיות והאגרסיביות, נעבור למשהו יותר אקוסטי. היצירה הבאה שבחרתי בה היא The Only Thing That Matters של Fink, מתוך אלבומו החדש Beauty In Your Wake. קולו של Fink נשמע גדול וממורכז היטב, הגיטרה כוללת מידת פירוט טובה. הבמה הינה תלת ממדית וגדולה, באופן שבהחלט מזכיר לי מגברי מנורות. יש כאן הדגש קל של המיד שעושה נהדר ליצירה כזו, הבס רך ומתפזר על פני הבמה. בנוסף הווקל עטוף במעיין הילה נעימה, שגם זו תכונה שחשתי לעיתים במגברי מנורות.
קטע אקוסטי נוסף שבחנתי היה If Everyone Had Someone של The Hanseroth Twins מתוך אלבום הבכורה שלהם, Vera. זהו קטע עדין יותר והמערכת של Ayre מתאימה כמו כפפה לסגנון הזה. הווקל נעים וממורכז עם הפרדת קולות טובה בין שני האחים. הגיטרה עדינה והפרנזטציה כולה היא רכה, מלודית ונעימה.
נעבור לג׳אז והפעם בחרתי בהרכב שגיליתי לאחרונה, Lydian Collective, קוורטט לונדוני שעושים ג׳אז פיוז׳ן. בחרתי ביצירה Cascades מתוך האלבום Adventure. זו יצירת ג׳אז מלאת חיים, דרך ה-Ayre קבלתי דינמיות טובה, הסאונד נשמע עשיר, הפסנתר נקי ומופרד היטב והתופים כוללים מידה טובה של הדיקות. הבמה גדולה ותלת ממדית. הצלילים נשארים מעט באוויר, כלומר decay מעט מאורך, תכונה נוספת שלא פעם חשתי בה במגברי מנורות. העברה הכללית הינה רכה ומענגת, היא כוללת מספיק פרטים ודינמיות, אך באופן שמרגיש טבעי וחלק, בלי הדגשת יתר של דינמיות, או בס. המיד שכולל את הפסנתר ובהמשך היצירה את הגיטרה החשמלית, הוא עיקר היצירה כאן והוא זה שמובלט כאשר הבס מלווה אותו בחמימות קלילה.
על מנת לבחון דינמיות ומיקרו דינמיקה חזרתי ליצירה Heart Beat של Antonio Farcione, ששימשה אותי פעמים רבות. כאן אני שוב לומד על מידת הטבעיות והרכות של המערכת של Ayre KX-8 ו-VX-8. לא הייתי אומר שהדינמיות הינה ״מרוסנת״, אך היא בוודאי לא ״תוקפנית״ ומוגזמת. יש ביצירה עליות דרמטיות של הגיטרה, עם בס פאנצ׳י בזכות הנקישות על הגיטרה. ההעברה הדרמטיות מורגשת, אך באופן מרוכך ונעים. הטונים הגבוהים של הגיטרה מעט מעוגלים ומרוככים והבמה היא גדולה ותלת ממדית. בנוסף ישנה מידת פירוט טובה בקטעים השקטים.
את החלק הזה של מבחן ההאזנה אסיים בקטע של מוזיקה אלקטרונית וכאן שוב אני חוזר אל קטע שהשתמשתי בו רבות בסקירות שלי, The Game Has Changed של Daft Punk. היצירה הזו מורכבת מבסים של פיצוצים ומשכבת בס עמוקה, בעוד שכבת הבס עברה בצורה משכנעת והייתה אחראית אולי על הבס העמוק ביותר במבחן הזה, בפיצוצים הייתי רוצה עוד קצת קיק. ההעברה של המערכת של Ayre לוקחת את המיד, בו נמצאת המלודיה של היצירה הזו אל הפרונט ונותנת לה יותר מקום על חשבון האפקטים של הפיצוצים. זו חווייה שונה, שמאפשרת באמת להתרשם מעד כמה המלודיה שביצירה הזו היא מושקעת.
תכני CD
בחלק השני של המבחן התרשמתי מעט מביצועי המערכת של Ayre KX-8 עם Ayre VX-8 כשהמקור היה נגן CD מדגם Ayre CX-8, כלומר מערכת שלמה של סדרת 8 של Ayre. נגן ה-Ayre CX-8 חובר אל קדם המגבר ה-Ayre KX-8 באמצעות כבלי RCA בסיסיים של חברת QED.
בחרתי בשני אלבומים, תחילה Hotels & Dreamers של Allan Taylor. זהו אלבום בעל איכות הקלטה מופלאה. עם כמה ש-Taylor מזוהה עם גיטרה, בחרתי הפעם דווקא ביצירת הפסנתר, For What It's Worth. קיבלתי כאן העברה נקייה עם בס חמים שמדגיש ומרומם את הפסנתר והווקל. קולו של Allan מלא בפרטים ומועבר באופן מופרד ומרגש. יש כן עידון וריכוך שקל להרגיש אותו בקטע הסקסופון.
בנוסף, ניצלתי את היצירה הזו לבחינה של ביצועי המערכת בעוצמה נמוכה. חלק המיד נשאר מאוד נוכח, בעל מיקרו דינמיקה מורגשת וגם הבמה נשארת דיי גדולה, לעומת זאת בחלק הבס ישנה נסיגה דיי ברורה. כך שמתקבלת העברה נעימה, כזו שמתאימה מאוד להאזנה רומנטית בערב, או בזמן שמארחים, אך אם אתם מחפשים דינמיות ועוצמתיות, תהיו חייבים להגביר עד לעוצמה בינונית.
האלבום השני שבחרתי היה אלבום הנושא של Fleetwood Mac, שמכונה גם ״האלבום הלבן״. האלבום יצא במקור בשנת 1975 וגרסת ה-CD שיש ברשותי היא בגרסת Remastered 2018. התייחסתי לגרסה הזו בעבר וציינתי שלטעמי הדגישו כאן את הדינמיות באופן מעט מלאכותי, ביחס לאיך שהאלבום נשמע על גבי תקליט (לדעתי הגרסה שיש לי על גבי תקליט היא העיבוד המקורי).
מצאתי את עצמי יושב ומאזין לאלבום כולו מתחילתו ועד סופו. יש כאן הפרדה מעולה של שכבות הבס, רמת פירוט טובה, הדגש קל של המיד וריכוך קל, אשר גורם לסאונד להרגיש פחות אובר-מעובד ומחזיר את תחושת הטבעיות שיש לאלבום הזה בגרסת התקליט.
אולי בכך טמון סוד הקסם של Ayre, בהעברה טבעית, חלקה ורכה של המוזיקה, כזו שמאפשרת ליהנות גם מעיבודים מודרניים עם דינמיות מוגזמת וגם מהקלטות פחות איכותיות.
אז לפני הסיכום, אתייחס לאופי נושא הסאונד המנורתי. האם באמת המערכת של Ayre נשמעת מנורתית? תוך כדי המבחן זיהיתי לא מעט תכונות אשר הייתי מייחס להגברה מנורתית, החמימות הקלה של הבס, ההעברה של המיד לפרונט הבמה, במה תלת ממדית וגדולה, העברה רכה עם גבוהים מעוגלים ועוד. כך שאני יכול להבין מאיפה ל-Ayre יצא שם של הגברה שנשמעת מנורתית. אומנם אין לי כאן מגבר מנורות להשוואה ישירה, אך יצא לי לבחון כמה סוגים של מגברים מנורתיים השנה, ואני חושב שחתימת הסאונד של Ayre כוללת תכונות משותפות, אך במינון מעט עדין יותר.
סיכום
לסיכום, המערכת שמורכבת מקדם מגבר Ayre KX-8 ומגבר ההספק Ayre VX-8 היא נקודת הכניסה אל עולם ההגברה המופרדת של חברת Ayre. קדם המגבר Ayre KX-8 כולל תכנון וורסטילי ומודולרי, אשר מאפשר להשתמש בו כקדם מגבר אנלוגי, או להוסיף לו מודולים אופציונליים עד לרמה של All In One עם יכולות הזרמה. שני המכשירים כוללים את העיצוב הפונקציונלי, התעשייתי והנקי של החברה עם איכות בנייה טובה. כל מכשירי החברה מיוצרים במפעל שלהם בקולורדו, ארה״ב.
חתימת הסאונד של Ayre כוללת לא מעט תכונות שמיוחסות לרוב להגברה מנורתית, עם סאונד רך, בעל בס חמים, מיד מרגש, גבוהים מעוגלים ובמה תלת ממדית.
בשורה התחתונה, ה-Ayre KX-8 ו-Ayre VX-8 מהווים מערכת הגברה פונקציונלית, בנויה כראוי וכזו שמכוונת להעביר את המוזיקה באופן טבעי, חלק ומהנה.
מחירים:
ה-Ayre KX-8, קדם מגבר ללא מודולים אופציונליים: 31,480 ש״ח
ה-Ayre VX-8, מגבר הספק: 33,900 ש״ח
אחריות: 5 שנים
המערכת ששמשה אותי לסקירה:
רמקולים: YG Acoustics Carmel 2
סטרימר: Nagra Streamer
נגן CD מדגם: Ayre CX-8
ממיר: MSB Technology Discrete DAC עם שני ספקי כח חיצוניים
כבלים:
כבל קואקסיאלי בין הסטרימר לממיר: Nordost Blue Heaven
כבל XLR בין הממיר לקדם מגבר: Nordost Blue Heaven
כבל XLR בין הקדם מגבר למגבר ההספק: Audience Studio ONE
כבל RCA בין נגן ה-CD לקדם מגבר: QED
כבלי רמקולים: Audience Studio ONE
חשמל:
כבלי חשמל עבור הסטרימר והממיר: Nordost Blue Heaven
מפצל חשמל: QBASE QB8 Mark II (אליו חוברו הסטרימר, הממיר ונגן ה-CD)
כבל חשמל עבור המפצל: Nordost Red Dawn