הפעם הגענו לחנות פריק קונטרול – Freak Control, באר שבע, על מנת להתרשם ממערכת אנלוגית מקורית ויוצאת דופן, המורכבת מהפטיפון Bergmann Audio Mange, ראש ופונו DS Audio DS 003.
בתחילת הביקור ביקשנו משי חדד, הבעלים של פריק קונטרול, לספר לנו מעט על המותגים של Bergmann Audio ו-DS Audio, הטכנולוגיות הייחודיות שלהם וגם להדגים לנו את התפעול של הפטיפון.
הבהרה: פריק קונטרול הם היבואן הרשמי של Bergmann Audio, את חברת DS Audio הם משווקים.
על חברת Bergmann Audio
חברת Bergmann Audio הוקמה בשנת 2008 בידי Johnnie Bergmann, מהנדס מכונות, שמגיל צעיר היה חובב מוזיקה ואודיו. כבר בתחילת דרכו האודיופילית היה לו ברור שעקרון ה-airbearing זו הדרך האופטימלית לבידוד חלקי הפטיפון השונים. לכן במהלך לימודיו Johnnie החל לשכלל את השיטה על מנת להתגבר על החסרונות שלה.
כל הפטיפונים של החברה מיוצרים בסדנא של חברת Bergmann Audio בדנמרק ומתוכננים בידי Johnnie Bergmann.
על חברת DS Audio
חברת DS Audio היפנית הוקמה בידי Tetsuaki Aoyagi, במהלך העשור השני של המילניום. אביו של Tetsuaki Aoyagi הוא הבעלים של חברת Digital Stream, המתמחה באופטיקה ומייצרת מוצרים עבור עולם המחשוב, העולם הרפואי וגם עבור כונני CD. סיפור ההקמה של חברת DS Audio מתואר באתר שלהם. הכל החל בביקור של Tetsuaki בתעורכת אודיו, שם הוא לראשונה שמע פטיפון ובמקרה הראש היה ראש אופטי ישן של חברת Toshiba. מר Tetsuaki התרגש מהסאונד והיה בטוח שבזכות היכולות והידע של החברה של אביו הוא יצליח לייצר ראש פטיפון טוב בהרבה. כך הוקמה חברת DS Audio שמתמחה בייצור ראשים אופטים, קדם מגברי פונו תואמים ושלל אביזרים עבור פטיפונים.
העומדים למבחן: Bergmann Audio Mange ו-DS Audio DS 003
נתחיל מהפטיפון, דגם ה-Mange הוא למעשה דגם הביניים של חברת Bergmann, הוא ממוקם מעל דגם ה-Modi ומתחת לדגם הדגל, ה-Galder. בכל הדגמים של חברת Bergmann ישנם שלל שדרוגים אפשריים, למשל הדגם שמוצג בפריק קונטרול נקרא Magne Gold Edition, והוא כולל עיטור זהב 24 קראט בתווית על הדופן הקדמית, בכפתורי השליטה, בקלאמפ ובבורר שבקצה הזרוע, שמשמש להורדה והעלאה שלה.
פירוש המילה Mange הוא עוצמה, וזה היה גם שמו של התינוק של ת׳ור, אל הרעם במיתולוגיה הנורדית. ה-Bergmann Audio Mange, כמו כל הדגמים של החברה, הוא פטיפון המובסס על זרימת אוויר והוא מגיע עם משאבת אוויר חיצונית, אשר נושבת אוויר אל מתחת לצלחת הפטיפון וגם אל הזרוע. האוויר מחולק באופן אחיד על מנת להפריד בין הצלחת למשטח הפטיפון ולאפשר סיבוב חלק ללא שיכוך מכני. על משאבת האוויר מותקן פילטר, שמונע כניסה של חלקיקי אבק, הפילטר ניתן להחלפה. המשאבה אינה כוללת שמן ולכן אינה זקוקה לתחזוקה.
הזרוע של ה-Bergmann Audio Mange הינה הזרוע הליניארית המוכרת של החברה. הזרוע בנויה במבנה של שתי צינורות עם שיכוך ביניהן. המשקולת מופרדת מהזרוע על מנת להקטין רזוננס.
מנגנון ההנעה הוא הנעת רצועה עם מנוע בעל דיוק מהירות של 0.003% ותמיכה במהירויות 33 ו-45. בסיס הפטיפון משלב בין חומר הפולימר לאלומיניום, בעוד הצלחת עשויה מאלומיניום עם ״מזרן״ מחומר הפוליקרבונט.
המשקל הכללי של הפטיפון הוא 20 ק״ג והמשאבה שוקלת 8.3 ק״ג.
נעבור לראש, ה-DS Audio DS 003 הוא כמובן ראש אופטי והוא ממוקם מעל דגם הכניסה של החברה, ה-E3. דגם ה-003 מציע מספר שדרוגים על פני הדור הקודם של הדגם, הוא כולל לד וקולט אור נפרד לכל ערוץ, מה שמאפשר גדילה משמעותית במתח המוצא מ-40mV ל-70mV. גם משטח ההצללה (shading plate) עבר אופטימיזציה שכוללת הפחתה משמעותית בגודל והמשקל שלו ומעבר מחומר האלומיניום לחומר שהוא 99.9% בריליום טהור. גוף הראש עשוי מאלומיניום.
גם הפונו התואם עבר שלל שדרוגים, הוא כעת משתמש במעגלים מודפסים עבים יותר תוצרת יפן, ומאפשר לבחור נקודת חיתוך עבור תדרים נמוכים מתוך 4 אפשרויות, על מנת לייצר תאום אופטימלי עם שאר חלקי המערכת שלכם.
עיצוב ושימושיות
מבחינה עיצובית שתי החברות דוגלות באסכולות עיצוב שונות בתכלית. נתחיל מההעיצוב של חברת Bergmann, שהוא דוגמה מובהקת לעיצוב הסקנדינבי הנקי והמינימליסטי. הפטיפון מורכב מקווים ישרים וגימור אחיד וחלק. מכיוון שכאן מדובר בגרסת ה-Gold Edition, אז תוספות גימורי הזהב מעלות את העיצוב לדרגת יוקרה גבוהה יותר, אך לפחות על פי התמונות, אני באופן אישי מעדיף את העיצוב השקט יותר של הגרסה הרגילה של דגם ה-Mange.
הזרוע הלינארית של הפטיפון תופסת את העין, כיוון שהיא נראית שונה מאוד ביחס לזרועות הסטנדרטיות. אני חושב שמבחינה עיצובית המבנה הישר של הזרוע מתחבר נהדר עם העיצוב המינימליסטי של הפטיפון.
מבחינת התפעול, לפטיפון ישנם שני כפתורים, אחד למהירות 33 ואחד ל-45. כשלוחצים על הכפתור משאבת האוויר מתחילה להזרים את האוויר והצלחת מתחילה להסתובב. בנוסף ישנם שני כפתורים בעזרתם ניתן לעשות כוונונים עדינים למהירות הסיבוב.
זו הפעם הראשונה שיוצא לי להשתמש בזרוע לינארית ואני חייב לציין עד כמה קל ונוח היה כיוון הראש לתחילת התקליט ביחס לזרוע סטנדרטית. הבדל נוסף הוא מנגנון הורדת הראש אל התקליט. בעוד אצל רוב הזרועות מדובר במעין מתג שמורידים ואז הזרוע יורדת לאיטה, כאן יש מעין בורר שמוריד את הזרוע כשמסובבים אותו. זה נתן לי תחושת שליטה רבה יותר יכולתי להוריד את הראש לאט לאט ולוודא את המיקום שלו.
נעבור לראש והפונו מדגם DS Audio DS 003. בניגוד לחברת Bergmann עם העיצוב הסקנדינבי שלהם, הקו העיצובי של חברת DS Audio הוא תעשייתי ועתידני. כמה כבר מקום לעיצוב יש בראש לפטיפון? מסתבר שלא מעט, עם הגוף המתכתי בעל העיקולים המרשימים וכמובן נורת הלד הכחולה הגדולה במרכז, זהו אחד הראשים הכי ייחודיים ומרשימים וויזואלית שיצא לי לראות. בנוסף האור הכחול, מלבד התפקיד העיצובי, מאפשר יותר בקלות לכוון את הראש אל התקליט, כיוון שניתן לכוון לפי האור, שנמצא בול במרכז הראש ולא חייבים לנסות לראות את המחט הדקה.
גם הפונו של DS Audio ממשיך את אותו העיצוב המודרני והתעשייתי עם גוף אלומיניום בעל קימורים יפיפיים.
מבחן ההאזנה
עבור מבחן ההאזנה שימשה אותנו המערכת הקבועה שנמצאת בתצוגה בפריק קונטרול ומורכבת מרמקולים Sonus Faber Cremonese ומערכת הגברה מבית חברת Karan Acoustics, הכוללת קדם מגבר מדגם LINEa ומגבר הספק מדגם POWERa. הכבילה הפעם הייתה Cardas Audio Clear Beyond ו-Crystal Cable Reference2 Diamond. לסיום קונדישנר חשמל Torus Power, מסדרת ה-RM.
כמובן שהבאתי איתי את אוסף התקליטים שלי, על מנת לבחון מוזיקה מוכרת. התחלתי עם האלבום הנהדר Our Roots Run Deep של Dominique Fils-Aimé. זהו תקליט מצוין לבחינה של שקט ודינמיות, והמערכת של Bergmann ו-DS Audio, מצטיינת בלהעביר תכונות אלה. יש הרבה רגעים של שקט באלבום הזה, ודרך המערכת הזו הוא נשמע שקט באופן מופתי ממש, כלומר ״הרקע השחור״ מרשים ביותר. זה מתורגם לתחושה שהצלילים באים משום מקום, פורצים בדינמיות טבעית מתוך השקט. יש כאן פירוק מרשים לשכבות סאונד ובמה תלת ממדית וגדולה. הבס הוא עמוק, פאנצ׳י, גדול, נקי ומעט חמים, העברת בס נעימה ועוצמתית.
עברתי לג׳אז קליט ואנרגטי, האלבום Shifting Sands של הטריו של אבישי כהן. בחרתי ביצירה Lokum, שפותחת את הצד השני של התקליט. כאן הבס הוא זה שמיד תופס לי את האוזן, זהו בס בשרני ומלא, אך הוא אינו מעפיל על העדינות ושחזור הפרטים הקטנים בפסנתר, או על ההדיקות של התופים. ישנה רכות מענגת בסאונד, כזו שממש לא פשוט להגיע אליה בדיגיטל. ההעברה הינה אנרגטית ומהנה, בסיום הקטע מרגישים בגוף כל מכת תוף וזו חווייה עוצמתית.
המשכתי לאלבום Immersion של הזמרת הקוריאנית Youn Sun Nah. גם בתקליט הזה שתי התכונות הבולטות הן רמת השקט עם רצפת רעש נמוכה במיוחד והבס העוצמתי ומלא החיים. רמת הפירוט של היצירות המורכבות בתקליט הזה מעולה, כמות האפקטים מפגינה את רמת ההפרדה המצוינת של המערכת וגם הפירוט בקולה של Youn הוא מרשים ביותר. ביצירה השנייה באלבום The Wonder, ישנו אפקט בס הדוק שרץ מצד לצד על פני הבמה, יש כאן שחזור מדויק של האפקט עם imaging נכון יחד עם הפרדה פנטסטית של הווקל.
הדינמיות והעוצמה המשיכו בגדול בתקליט הבא, Couldn't Stand the Weather של Stevie Ray Vaughan, קלסיקה של בלוז וגם אלבום אודיופילי ומשובח. כמובן שבחרתי את היצירה האלמותית Tin Pan Alley. הרטט של הגיטרה בהתחלה מתפזר על פני הבמה ומיד נהיה ברור ששומעים כאן משהו מיוחד. הבס בשרני והגיטרה כל כך דינמית. בנוסף המיקרו דינמיקה בקולו של Stevie מאפשרת לחוש בקלות בכל שינוי קל בעוצמת הקול שלו. זו בהחלט הייתה העברה מענגת ודינמית.
נעבור למוזיקה מודרנית ואלקטרונית, האלבום Tremors של SOHN, אלבום נהדר שהכרתי בתערוכת מינכן 2024. הניקיון כאן הוא באמת ברמה של CD, הדינמיות אדירה והווקל העדין והנקי נשמע מופרד וקונטרסטי למוזיקה המהירה והעוצמתית. כמו באלבומה של Youn Sun Nah, גם כאן יש הפקה מרובת אפקטים אשר מפוזרים על פני הבמה ומשוחזרים באופן מדויק על ידי המערכת של Bergmann ו-DS Audio.
התקליט האחרון שסיימתי בו את מבחן ההאזנה היה Contact Myself 2.0 מאת Katja Werker בהוצאת Stockfisch Records. זהו אלבום אקוסטי עם שתי גיטרות בלבד וקולה של Katja. זה כל פעם מפתיע אותי מחדש כיצד האלבום המינימליסטי הזה כביכול, נשמע פשוט ענק ודינמי. דרך מערכת של Bergmann ו-DS Audio הגודל של הבמה הוא פשוט עצום, זהו סאונד עשיר, מלא בפרטים ומופרד כך שכל נגיעה בגיטרה וכל הבהרה בקולה של Katja נשמעים בבירור ובחדות מענגת. ביצירה האהובה עלי באלבום, Music is the only Language יש בס שמתפזר על פני כל הבמה, הדינמיות וההפרדה מדהימים והפזמון מפגין נקיון יוצא דופן, שמתבטא בהעברה כל כך מרגשת.
זו הייתה דרך נהדרת לסיים את סשן ההאזנה הזה.
סיכום
זכינו הפעם לחוויה אנלוגית מעניינת במיוחד, החברות Bergmann Audio ו-DS Audio הן מהחברות המקוריות בשוק. מה רק לא היה לנו שם, פטיפון עם משאבת אוויר ליצירת הבידוד בין הצלחת לגוף הפטיפון ובין חלקי הזרוע, זרוע לינארית וראש פטיפון אופטי.
כמובן שעם כל הכבוד לטכנולוגיות מקוריות, בסוף מה שחשוב הוא המוזיקה. כאן המערכת שמורכבת מפטיפון Bergmann Audio Mange וראש ופונו מדגם DS Audio DS 003, הפגינה סאונד עוצמתי, דינמי ומרשים במיוחד, כשהתכונות הבולטות ביותר היו רצפת רעש נמוכה ביותר ושחזור בס עמוק ופאנצ׳י. אם אלה הן התכונות שאתם מחפשים במערכת האנלוגית הבאה שלכם, אנחנו ממליצים בחום להגיע לפריק קונטרול ולהאזין בעצמכם.
מחירים:
Bergmann Audio Mange: החל מ-54,900 ש״ח
DS Audio DS 003, מחיר לראש ופונו: 26,900 ש״ח
המערכת ששימשה לסקירה:
קדם מגבר: Karan Acoustics LINEa
מגבר הספק: Karan Acoustics POWERa
כבל פונו: Crystal Cable Reference2 Diamond Phono
כבל RCA מהפונו לקדם מגבר: Crystal Cable Reference2 Diamond IC
כבלי הרמקולים היו בחיבור Bi-Wire: עבור הגבוהים: Crystal Cable Reference2 Diamond Speak, עבור הנמוכים: Cardas Audio Clear Beyond
שאר הכבילה: Cardas Audio Clear Beyond
קונדישנר חשמל: Torus Power, מסדרת ה-RM