דילוג לתוכן
חדשות וסקירות בנושא סרטים, מוזיקה, ציוד אודיו וקולנוע ביתי
חיפוש
  • freak control
  • Fyne Audio F1-8 – סקירה לרמקול דגל מדפי

    הפעם הגיע אלינו לסקירה הרמקול המדפי הבכיר והיוקרתי, Fyne Audio F1-8. זו הפעם הראשונה שיש לנו את האפשרות להתרשם מסדרת הדגל של החברה, ה-F1.

    Fyne Audio F1-8

    אנחנו מודים ל-Audio Video, היבואן הרשמי של Fyne Audio בישראל, על כך ששלחו לנו רמקולים אלה לצורך סקירה.

    שורה תחתונה

    ה-Fyne Audio F1-8 הם יצירת אומנות, המשלבת מסורת ומודרניות גם בעיצוב וגם בסאונד

    Fyne Audio F1-8 - סקירה לרמקול דגל מדפי

    מה אהבנו

    • עיצוב ואיכות בנייה ברמה של יצירת אומנות
    • נצילות גבוהה, קלים להנאה על ידי כל מגבר
    • כיוון ה-Presence עוזר לכוונן את הרמקול לציוד והטעם שלכם
    • סאונד גדול המשלב בין החמימות והרוך של הסאונד הבריטי המסורתי לדינמיות של הסאונד המודרני
    Fyne Audio F1-8 - סקירה לרמקול דגל מדפי

    נקודות לשיפור

    • זמין רק בגימור אחד
    • האופי הרך והחמים בא מעט על חשבון פירוט ונטרליות אבסולוטית

    סקירת וידאו

    על חברת Fyne Audio

    חברת Fyne Audio הוקמה בשנת 2017 בסקוטלנד בידי קבוצת מומחי אודיו מנוסים, שהגיעו מחברת Tannoy. חברת Tannoy, שהוקמה בשנת 1926 באנגליה ועברה לסקוטלנד בשנות ה-70, היא אחת החברות המוכרות ביותר של תעשיית האודיו הבריטית. בשנת 2015 חברת Tannoy נרכשה בידי הקונצרן הפיליפיני, Music Group. הרכישה הזו היא כנראה הייתה הנקודה בה הרעיון של הקמת Fyne Audio החל להתגלגל בראשם של כמה מהבכירים ב-Tannoy.

    מיד עם הקמתה, חברת Fyne Audio זכתה להכרה רבה ויחס כמו ליצרנים הוותיקים, בזכות הידע והניסיון הרב שעומד מאחורי החברה. אחת מדמויות המפתח ב-Fyne Audio הוא Dr. Paul Mills, שהוא המנהל הטכני של החברה ובעברו היה מנהל חטיבת ההנדסה של Tannoy. בראשות Dr. Paul Mills חברת Fyne Audio שאבה השראה רבה מהרעיונות וההצלחות של Tannoy והוסיפה עליהם חדשנות ורוח צעירה.

    אם כמה שמדובר בחברה צעירה, ליין הרמקולים של חברת Fyne Audio הוא נרחב ומגוון, החל מסדרות נגישות, כמו הרמקולים המדפיים Fyne Audio F500, עד לסדרות המשמרות על מסורת הוינטג׳ של האודיו הבריטי כמו רמקולי Fyne Audio Vintage Classic VIII. מעל כל סדרות הרמקולים של החברה נמצאת סדרת הדגל, ה-F1, זו הסדרה החדשנית ביותר שלהם, שמדגימה את היכולות הטכנולוגיות של מהנדסי Fyne Audio בראשות Dr. Paul Mills.

    העומד למבחן: Fyne Audio F1-8

    ה-Fyne Audio F1-8 הוא הרמקול המדפי הגדול של סדרת הדגל, ה-F1. בנוסף, הסדרה כוללת את הדגם המדפי הקטן יותר, ה-F1-5 ושלושה דגמים רצפתיים, ה-F1-8S, F1-10S וה-F1-12S. המשמעות של הספרה האחרונה היא הגודל באינצ׳ים של הדרייבר הקואקסיאלי, ה-IsoFlare.

    על הטכנולוגיות הייחודיות של חברת Fyne Audio סיפרנו לכם בסקירות הקודמות שלנו. ב-F1-8, כיאה לרמקול דגל, תמצאו כמובן את הגרסאות הכי מתקדמות של טכנולוגיות אלה. הזכרנו את דרייבר ה-IsoFlare, דרייבר קואקסיאלי שכולל במרכזו טוויטר כיפת מגנזיום בקוטר 25 מ״מ, בעוד דרייבר המיד-בס הוא בקוטר 200 מ״מ (8 אינץ׳) ועשוי מ-Multi-Fibre.

    Fyne Audio F1-8

    מסביב לדרייבר ה-IsoFlare יש את המעטפת, או הסראונד, בטכנולוגיית ה-FyneFlute. זו מעטפת מגומי, המתוכננת באופן ממוחשב והתוצאה היא צורה הנדסית לא הומוגנית של המעטפת, אשר משולבים בה מעין גומחות. התכנון הזה מקטין את ההחזרים ואפקט הצביעה ותורם לשחזור מדויק יותר של המוזיקה.

    Fyne Audio F1-8

    טכנולוגיה מרכזית נוספת היא ה-BassTrax, מדובר על מבנה שכולל פורט תחתי של הרמקול שאנרגיית הבס שמשתחררת ממנו נורת אל מבנה דמוי קונוס, המורכב על מעמד אלומיניום. המבנה הזה גורם לפיזור אחיד ב-360 מעלות של הבס. בזכות הפיזור האחיד הזה, הרמקולים של Fyne Audio פחות רגישים למיקום שלהם בחלל ההאזנה.

    Fyne Audio F1-8

    התיבה של ה-Fyne Audio F1-8 מיוצרת בעבודת יד, היא מונחת על בסיס מאלומיניום, עליו מורכב ה-BassTrax. התיבה עצמה כוללת דפנות מעוגלות, על מנת להימנע מגלים עומדים. התיבה עצמה עשויה מתרכובת של עצים קשיחים, כולל שימוש בעץ אגוז בר. יחידת ה-IsoFlare, מורכבת על מבנה נוסף על גבי התיבה, כך שהאות שיוצא מהדרייבר כלל לא נפגש עם התיבה, כך שאין את תופעת ה-diffraction (אות שמוחזר מהתיבה). רמקולי סדרת F1 זמינים בגימור יחיד, עץ אגוז מבריק. המבנה שמחזיק את הדרייבר עטוף בעור.

    הנצילות של ה-Fyne Audio F1-8 היא 91dB עם עכבה נומינלית של 8 אוהם, כך שהם אמורים להיות קלים להנאה ומתאימים מאוד למגברי מנורות מעטי וואטים. מעגל הקרוסאובר עובר תהליך הקפאה (Cryogenically Treated), על מנת להבטיח מעבר אופטימלי של אות הסאונד עם שקיפות מלאה.

    על הדופן הקדמי ישנו בורר, שמאפשר לכוון את ה-Presence, הכוונה היא לתחום התדרים שבין 2.5kHz – 5.0kHz, אותו ניתן לשנות בטווח של 3dB±. מכיוון שנקודת הקרוסאובר של הרמקול היא 1.8kHz, זה אומר שהכיוונון הזה משפיע על הטוויטר בלבד, על פי המדריך של Fyne Audio הכיוונון הזה מאפשר להתאים את הסאונד לחלל ההאזנה והטעם של המאזין ומשפיע על הבהירות של הווקל והעומק של הבמה.

    Fyne Audio F1-8

    בדופן האחורית תמצאו שני זוגות טרמינליים. הרמקולים מגיעים עם כבלי גישור איכותיים עם סיומת מוזהבת.

    Fyne Audio F1-8

    ה-Fyne Audio F1-8 הוא אחד הרמקולים המדפיים הגדולים והכבדים ביותר שיצא לנו לסקור, המידות שלו במ״מ הן 470 גובה, 280 רוחב ו-441 עומק. המשקל הינו 15.2 ק״ג.

    עיצוב ואיכות בנייה

    סרטון ה-Unboxing:

    אתחיל דווקא עם שתי טענות, או תלונות. ראשית אציין שלטעמי רמקולים כל כך כבדים היה עדיף לו היו מגיעים בשתי קופסאות נפרדות, מה שיכול היה להקל משמעותית על מלאכת ההובלה שלהם. טענה שנייה שיש לי היא בנוגע לכבלים המגשרים המסופקים, מדובר בכבל איכותיים מאוד, אך חלק מחבר הבננה שלהם הוא מאוד עבה וקשה מאוד לחיבור אל הרמקולים. לשם השוואה שני זוגות הכבלים שהשתמשתי בהם לסקירה זו, ה-Nordost Blue Heaven וה-QED XT25, פחות עבים והיה הרבה יותר קל לחבר אותם.

    אחרי שסיימתי להתלונן, נעבור לתשבוחות, הגימור של ה-Fyne Audio F1-8 הוא אחד המרשימים ביותר שיצא לי לראות, יש בו משהו אלגנטי ויוקרתי שמשלב בין רהיט עץ (או חבית וויסקי) יוקרתי ועתיק, למשהו חדשני בזכות הצורה והשימוש בעור. מה שכן, מדובר בגימור האחד והיחיד של הסדרה, כך שאם הוא פחות משתלב בעיצוב חלל ההאזנה שלכם, אין לכם אפשרות בחירה.

    Fyne Audio F1-8

    כמו העיצוב, גם איכות הבנייה כאן היא פשוט יוצאת מהכלל, מהמעמד, עד לקימור של התיבה, החלק שמחזיק את הדרייבר ולבסוף הפלטה העליונה בעלת הפינות המעוגלות. מילים כמו מפואר ומלאכת אומנות לשמה, ראויות כאן ביותר.

    Fyne Audio F1-8

    הגודל של הרמקול הזה מאוד מפתיע, כאשר ממד העומק הוא כנראה המפתיע מכולם, זה מאוד ייחודי עבור רמקולים מדפיים. אם אתם חושבים על לרכוש רמקול כזה, אל תוותרו על סטנדים ייעודיים, או סטנדים איכותיים אחרים, זה ממש לא רמקול להציב על מזנון. אני השתמשתי בסטנדים הבסיסיים שלי ואני מודה שזיעה קרה כיסתה לי את המצח בתקווה שהם לא יקרסו מהמשקל של ה-F1-8, בהחלט הצטערתי שלא ביקשתי את הסטנדים התואמים ביחד עם הרמקולים.

    Fyne Audio F1-8

    מבחן ההאזנה

    לצורך מבחן ההאזנה של ה-Fyne Audio F1-8 שימשו אותי שתי מערכות שונות. ראשית המערכת האישית שלי שמורכבת ממגבר משולב Nagra Classic Int, ממיר MSB Discrete DAC עם שני ספקי כח חיצוניים וסטרימר Nagra Streamer. המערכת השנייה כללה את המגבר המשולב המנורתי PrimaLuna EVO 200, שגם אותו קיבלנו לסקירה מ-Audio Video (הסקירה המלאה שלו תעלה בקרוב), המקור במקרה זה היה נגן ה-CD שלי, ה-Ayre CX-8 עם מודול של סטרימר.

    בשלושת הימים הראשונים הרצתי את הרמקולים בעזרת מגבר ה-PrimaLuna, כיוון שגם הוא היה זקוק להרצה.

    כוונונים והעמדה

    הניסיון לקבל את התוצאה הטובה ביותר מה-Fyne Audio F1-8 עם שתי המערכות השונות התגלה כחוויה מלמדת. אומנם לתחושתי ה-Fyne Audio F1-8 הם לא רמקולים ״מפונקים״ בנוגע להעמדה שלהם, כנראה בזכות טכנולוגיית ה-BassTrax, שדואגת לפיזור בס אחיד לכל הכיוונים, אבל בשביל להגיע לתוצאה אופטימלית צריך להתנסות עם ה-toe-in (סיבוב הרמקול כלפי פנימה) ועם כיוונון ה-Presence.

    הזווית של ה-toe-in משפיעה על הפוקוס של הסאונד, המיקום של האובייקטים והמרכוז של הווקל, כל אלה משתפרים עם toe-in קטן. מצד שני, גודל הבמה המקסימלי הוא כאשר הרמקול עומד בזווית ישרה ללא toe-in. לגבי כיוון ה-Presence, אם מעלים את הערך זה מדגיש את תחום הווקל, שמתחיל להשמע עוד יותר נקי והפרזנטציה הופכת להיות רגועה יותר. מצד שני הורדה של ערך ה-Presence גורם לווקל להיות פחות מודגש ואז הבס והגבוהים יותר מורגשים, מה שמשפר את תחושת הדינמיות.

    ההעדפה האישית שלי התבררה כתלויה במערכת. עם ה-PrimaLuna העדפתי העמדה של ה-Fyne Audio F1-8 ללא toe-in על מנת לקבל במה כמה שיותר גדולה, ואת ה-Presence כיוונתי שנתה אחת לאחור, כיוון שה-PrimaLuna בעצמו מדגיש את תחום הווקל ולכן הורדה קלה של ה-Presence נתנה לי תוצאה מאוזנת יותר עם דינמיות משופרת. לעומת זאת, עם ה-Nagra, העדפתי כן toe-in קל, מכיוון שהבמה היתה גדולה יותר ולכן הייתי מוכן ״להקריב״ במעט את הגודל על מנת לקבל פוקוס משופר. הסאונד של Nagra הוא מאוזן לטעמי ולכן את ה-Presence העדפתי בערך ברירת המחדל. זה היה שיעור מעניין בכך שכיוון הרמקולים תלוי במערכת כולה ולא בהכרח רק ברמקולים עצמם.

    Fyne Audio F1-8

    תכני CD

    בחלק הראשון של מבחן ההאזנה המקור שלי היה נגן ה-CD מדגם Ayre CX-8, שחובר באמצעות כבלי RCA של חברת QED אל המגבר PrimaLuna EVO 200, שחובר אל ה-Fyne Audio F1-8 בכבלי רמקולים מדגם QED XT25. בנוסף, נגן ה-CD חובר באמצעות כבל AES\EBU מדגם Shunyata Research Alpha V2, אל הממיר MSB Discrete DAC, משם למגבר המשולב Nagra Classic Int ואל הרמקולים באמצעות כבלי Nordost Blue Heaven.

    התחלתי עם Preacherman של Melody Gardot, שגם שימש אותי לכיוונונים שתיארתי בחלק הקודם. עם ה-PrimaLuna הבס נשמע חמים ופאנצ׳י, הבמה היא תלת ממדית והפרזנטציה הינה חלקה, רכה ונעימה, יש מרכוז טוב של הווקל, והדינמיות היא טובה גם בעוצמות שמע נמוכות. עם ה-Nagra וה-MSB קיבלתי יותר פרטים מה-Fyne Audio F1-8 בעיקר בחלקים השקטים, חתימת הסאונד ניטרלית יותר, יש עוד יותר פירוט בווקל, באופן כללי הסאונד מלא ועשיר יותר וכולל גם מיקרו-דינמיקה מצויינת.

    Ayre CX-8

    ניסיתי גם שני אלבומי פולק, The Pirate's Gospel של Alela Diane ו-All Is One של Allan Taylor. שני האלבומים הללו לימדו אותי על תכונות נוספות של ה-Fyne Audio F1-8. בשניהם קיבלתי פרזנטציה טבעית ומרוככת. ישנה רמת פירוט טובה מאוד בווקל, הרמקולים מצליחים לדחוף הרבה אוויר בזכות יחידת המיד-בס הגדולה, זה מתבטא בסאונד שהוא ללא מאמץ, ובעל אופי אוורירי בהעברה של פסנתר, או גיטרה.

    חתימת הסאונד של ה-Fyne Audio F1-8 מהווה שילוב מרתק בין סאונד מודרני לסאונד המסורתי והמוכר, שמגיע מחברת Tannoy. הסאונד המודרני מקדש ניטרליות, שקיפות, דינמיות ורמת פירוט אבסולוטית, עד כדי אנליטיות במקרה הקיצוני. לעומת זאת, הסאונד המסורתי, שמקורו בחברת Tannoy, מאופיין ברכות וחמימות, אחידות בזכות ה-point source והעברה מאוד מרגשת של ווקל וכלים אקוסטיים. ה-Fyne Audio F1-8 כוללים מצד אחד את אותה הרכות המלטפת, שכל כך מחמיאה לווקל, את האחידות של הסאונד והעברה מלאת רגש. מצד שני, יש להם רמת הדיקות ופירוט טובים ואופי שואף יותר לניטרלי. במילים אחרות יש כאן גלגול מודרני יותר של הסאונד האהוב והמוכר שהלהיב חובבי סאונד במשך עשרות שנים. בכך טמון סוד הקסם של ה-F1-8.

    יחד עם זאת, אם אתם מחפשים רמקול ניטרלי ושקוף לחלוטין, מדויק ו-״נטול אופי״, לא בטוח שזה הרמקול בשבילכם.

    תכני סטרימינג

    בחלק השני של מבחן ההאזנה התמקדתי במערכת האישית שלי ועברתי להשתמש ב-Nagra Streamer בתור המקור (מחובר אל הממיר MSB Discrete והמגבר Nagra Classic Int). על מנת לבחון ז׳אנרים מוזיקליים נוספים. התחלתי עם היצירה האלקטרונית Veto של SOHN מתוך אלבומו Tremors. שחזור הבס האווירתי ויצירת במה גדולה מאוד מרשימים, הווקל נקי, ממורכז ומפורט, הדינמיות טבעית ומשכנעת. יחד עם זאת, האופי הרך והנעים של ה-Fyne Audio F1-8 לא בהכרח מחמיא לז׳אנר האלקטרוני, שאולי היה מרוויח יותר מהדיקות רבה יותר ופירוט אבסולוטי יותר.

    מכאן המשכתי לקטע שונה לחלוטין יצירת ג׳אז מבריקה בשם Le temps passé בביצוע לייב של האומן הצרפתי Michel Jonasz. זו יצירה ארוכה שכוללת כלי נשיפה, כלי נקישה, פסנתר ושירה. הבס פאנצ׳י במידה מפתיעה, אפקטים קטנים כמו נקישות למיניהם מאוד ברורים והאווירה מצליחה לשחזר תחושה של הופעה באופן נפלא. זו דוגמה למוזיקה שה-Fyne Audio F1-8 עושה פלאים בה, הם מעבירים את היצירה ברגישות יוצאת מן הכלל.

    אז אם במוזיקה נטו אלקטרונית, קצת פחות נהניתי מה-Fyne Audio F1-8 ולעומת זאת בג׳אז התרגשתי במיוחד, האלבום המושלם התברר כשילוב של שניהם. אחד האלבומים הטובים שגיליתי לאחרונה הוא 707 של הרכב הניו-ג׳אז הגרמני, Nighthawks משנת 2016. המוזיקה באלבום משלבת אלמנטים של ג׳אז, פאנק ונגיעות אלקטרוניות. הסאונד דרך ה-F1-8 מאופיין בניקיון עם עומק, פאנצ׳יות, רכות, טבעיות, רמת פירוט טובה ודינמיות נפלאה. כלי הנשיפה, למשל ביצירה Portree Liberty, חלקים באופן מופלא, החלקים הגבוהים מעוגלים באופן כל כך נעים. כך שההאזנה לאלבום הזה הייתה חוויה שהיא לא פחות מתענוג לאוזניים.

    לסיכום חלק הסאונד, התרשמתי מרמקולי ה-Fyne Audio F1-8 עם שתי מערכות מאוד שונות. למרות שמדובר ברמקולים יקרים, התוצאה שקיבלתי מהשילוב שלהם עם מגבר ביניים של חברת PrimaLuna הייתה לא פחות מנפלאה, השילוב של הנצילות הגבוהה של ה-F1-8 עם הגברה מנורתית הוא מתכון בטוח לסאונד מהנה ומרגש. עם מערכת טרנזיסטורית בכירה יותר, כמו המערכת של Nagra ו-MSB, ניתן לקבל סאונד גדול יותר, עם יותר פרטים ואופי ניטרלי יותר. כך שתוכלו לבחור בעצמכם לאיזה כיוון תרצו להגיע עם ה-Fyne Audio F1-8.

    בנוגע לבס של ה-Fyne Audio F1-8, אני חושב שגודל הדרייבר מייצר ציפיות מעט מטעות. אני הייתי מאפיין את הבס של ה-F1-8 כנקי, אוורירי ומאוזן מאוד ביחס למיד. לרמקולים יש דינמיות טובה ופאנצ׳יות, אך הבס הוא לא בהכרח עוצמתי ועמוק מאוד.

    Fyne Audio F1-8

    סיכום

    ה-Fyne Audio F1-8 הם רמקולי דגל יוקרתיים ומרשימים מבית היצרן הסקוטי הגאה. הרמקולים מהווים את פסגת הטכנולוגיה של החברה, שבמקביל לא שוכחת את המקורות שלה וההיסטוריה המפוארת של האודיו הבריטי.

    רמקולי Fyne Audio F1-8 הם מהרמקולים המדפיים הגדולים והמרשימים ביותר שסקרנו. איכות הבנייה והעיצוב שלהם הם בגדר יצירת אומנות, רק חבל שהרמקולים זמינים בגימור אחד בלבד.

    חוויית ההאזנה אל ה-Fyne Audio F1-8 לימדה אותי על זווית נוספת של עולם האודיו הייאנד. בעולם האודיו המודרני, חברות רבות שואפות לחתימת סאונד ניטרלית ומדויקת. לעומתם, חברת Fyne Audio מציגה גישה שונה, היא משלבת בין הסאונד המודרני לבין הסאונד הבריטי המסורתי יותר, שכולל רכות והעברה מרגשת במיוחד של ווקל, כלים אקוסטיים וכלי נשיפה.

    אז אם אתם מחפשים רמקול מדפי גדול ואיכותי, שיצליח לרגש אתכם בכל האזנה, אפילו אם לא תחברו להם מערכת הגברה יוקרתית, ה-Fyne Audio F1-8 הם רמקולים שאתם פשוט חייבים לשמוע.

    מחיר: 38,000 ש״ח
    אחריות: שנה
    יבואן: Audio Video

    המערכת ששימשה אותי לסקירה:
    ממיר: MSB Technology Discrete DAC עם שני ספקי כח חיצוניים
    מגבר משולב 1: Nagra Classic Int
    מגבר משולב 2: PrimaLuna EVO 200
    נגן CD דיסקים וסטרימר: Ayre CX-8
    סטרימר: Nagra Streamer

    כבלים
    כבל XLR בין הממיר למגבר: Nordost Blue Heaven
    כבל AES/EBU לחיבור בין נגן ה-CD לממיר: Shunyata Research Alpha V2
    כבל קואקסיאלי בין הסטרימר לממיר: Nordost Blue Heaven
    כבלי רמקולים: Nordost Blue Heaven ו-QED XT25

    חשמל:
    כבלי חשמל עבור המגבר, נגן ה-CD, הסטרימר והממיר: Nordost Blue Heaven
    מפצל חשמל: QBASE QB8 Mark II (אליו חוברו המגבר, הממיר, הסטרימר, הפונו, הפטיפון ונגן ה-CD)
    כבל חשמל עבור המפצל: Nordost Red Dawn

    Facebook
    WhatsApp
    Telegram
    Email
    Print

    כתיבת תגובה

  • MusicStorePro
  • operly
  • avreviews facebook

    רוצים להישאר מעודכנים?