הפעם הגיעו אלינו לסקירה הרמקולים המדפיים היוקרתיים: Focal Kanta N°1. סדרת ה-Kanta של Focal היא הסדרה השלישית מלמעלה של החברה (מתחת ל-Sopra וסדרת הדגל ה-Utopia), הסדרה מהווה את הכניסה לעולם ההיי-אנד מבחינת Focal עם שימוש בחומרים איכותיים כמו טוויטר הבריליום ועיצוב יוקרתי.
אנחנו מודים לט.ר. אלקטרוניקה, היבואן הרשמי של Focal בישראל, על כך ששלחו לנו את הרמקולים לצורך סקירה.
שורה תחתונה
ה-Focal Kanta N°1 כולל עיצוב ברמה של יצירת אומנות יוקרתית וסאונד חי, נקי ובעל עומק במה נהדר
- עיצוב מרהיב ויוצא דופן עם איכות בנייה פנטסטית
- סאונד דינאמי וחי, בעל במת סאונד עמוקה
- הפרדה נהדרת בכל עוצמות הניגון
- צלילות ורקע שקט כמעט אבסולוטי
- רמקול נציל, שלא דורש מגבר עוצמתי
- שומר על דינאמיות בצורה מפתיעה גם בעוצמה נמוכה
- הבס לא יורד מאוד עמוק (42Hz על פי המפרט)
- הסטנדים התואמים הם תענוג לא זול
סקירת וידאו
על חברת Focal
החברה הוקמה ב-1979 בפריז בידי המהנדס, עיתונאי טכנולוגי וכמובן חובב הסאונד, Jacques Mahu. הוא החל ביצור דרייברים במפעל מכונאות שהיה שייך לאביו בעיירת Saint-Etienne. למעשה החברה התחלקה לשניים: תחת המותג Focal נעשתה עבודת המחקר ופיתוח הדרייברים החדשניים, בעוד המותג JMlab שימש לשיווק רמקולים בגודל קטן עד בינוני ללקוחות.
משנות ה-90, עם הצטרפותו של Gérard Chrétien, החברה החלה לחזק את מעמדה בתור יצרנית הרמקולים המובילה בצרפת. מחזור החברה עלה מ-9 מיליון דולר בשנת 1992 עד ל-26 מליון דולר בשנת 2000.
בשנת 2003 שני מותגי החברה אוחדו יחדיו תחת השם Focal-JMlab ובשנת 2005 השם הוחלף לפשוט Focal.
מלבד ההצלחה בתחום הסאונד, Focal משקיעה מאוד במיתוג ועיצוב. בשנת 2003 החברה החלה בשיתוף פעולה עם סוכנות העיצוב הפריזאית, Pineau & Le Porcher. שיתוף הפעולה הוביל לעיצוב מחדש של סדרות רבות של רמקולי החברה והפיכתם לנחשקים ביותר גם מבחינה עיצובית.
בשנת 2011 חברת Focal התמזגה עם חברת ההגברה הבריטית Naim. כיום שתי החברות נמצאות תחת השליטה של חברת האחזקות Vervent Audio Group ומתנהלים בתור שתי חברות נפרדות. לכל חברה יש את הפילוסופיה שלה, אך שיתוף הפעולה שלהן הולך ומתהדק, בדמות הופעות משותפות בתערוכות וחניות משותפות לשני המותגים שנפתחו ברחבי העולם.
סדרות הרמקולים השונות של Focal
חברת Focal מייצרת קו מוצרים נרחב, הכולל רמקולים סטליטים, שקועים, רמקולים לתלייה, רמקולים לרכבים, רמקולים מקצועיים לאולפנים, סאבוופרים, סטנדים ואוזניות, שזוכות להערכה רבה.
בכתבה זו אתייחס בקצרה לסדרות הרמקולים הביתיים הסנדרטים של החברה, או איך שהם קוראים להם, High-Fidelity Speakers.
סדרת הכניסה של החברה היא ה-Chorus 700, בשונה מחברות רבות, אצל Focal גם סדרת הכניסה וכל הסדרות מעליה מיוצרות בצרפת.
סדרת ה-700 כוללת יחידות מיד מחומר ה-Polyglass, זהו קונוס מתאית נייר עם ציפוי של זכוכית מותכת, כך שמקבלים את השיכוך והאופי הניטרלי של הנייר עם קשיחות ועמידות של זכוכית. הטוויטר של הסדרה הוא מסוג TNV2 Al/Mg inverted dome, אשר לטענת החברה, מציע סאונד חלק עם אחוז עיוותים מופחת. התיבה עשויה מ-MDF.
סדרת ה-Chora 800, מציעה ביצועים משופרים ומבחר גדול יותר רמקולים מסדרת ה-700. הסדרה זכתה בפרסים מרובים, לדוגמה פרס EISA לשנת 2020-2021. הדרייברים בסדרה הם מסוג Slatefiber cone, זהו מבנה סנדביץ׳ הכולל שימוש בסיבי פחמן לא ארוגים בין שתי שכבות של פולימר תרמופלסטי. הטוויטר הוא מסוג TNF Aluminium/Magnesium בעל סאונד רך ומדויק.
סדרת ה-Aria היא סדרת הביניים הוותיקה והמצליחה של החברה. סדרת ה-Aria היא אחת הסדרות הפופולריות ביותר של החברה. הסדרה כוללת דרייברים מחומר ה-Flax וטוייטר TNF Aluminium/Magnesium.
ממש לאחורנה Focal הכריזו על סדרת ה-Aria K2 החדשה, בסדרה זו הדרייברים של המיד עשויים מחומר ה-K2 של Focal, שזה סיבי ארמידים (Aramid). ה-K2 הוא תרכובת ש-Focal פתחה והם עשו בה שימוש נרחב בליין רמקולי הרכב שלהם.
סדרת ה-Kanta מהווה את נקודת הכניסה לעולם ההי-אנד של החברה. הסדרה כוללת עיצוב יוקרתי ושימוש בטוויטר ברליום טהור, יחד עם יחידות מיד וופרים מחומר ה-Flax.
סדרת ה-Sopra מעלה את הרף עוד יותר גם מבחינה עיצובית וגם מבחינת הדרייברים. יחידות המיד והבס בסדרת ה-Sopra עשויות מחומר ה-W היוקרתי של Focal, בעוד הטוויטר ברליום מורכב ביחידה מיוחדת שנקראת IHL או Infinite Horn Loading. יחידת ה-IHL אחראית על ספיגת גלי הקול בחלקו האחורי של הטוייטר לשחזור סאונד נקי ומדויק יותר.
לבסוף אנו מגיעים לסדרת הדגל המפוארת של החברה ה-Utopia. בסדרה זו חברת Focal מוכיחה שגם חברת רמקולים גדולה עם ליין שמתחיל גם מסדרות כניסה ברות השגה, מסוגלת לייצר רמקולי אולטרה היי-אנד שמתחרים מול כל יצרנית בוטיק. סדרת ה-Utopia משתמשת בגרסאות משופרות של הדרייברים של סדרת ה-Sopra ומציעה עיצוב וביצועים חסרי פשרות.
העומד למבחן: Focal Kanta N°1
ה-Focal Kanta N°1 הוא רמקול מדפי דיי גדול בתצורת 2Way. היחידות של הרמקול הן יחידת מיד-בס בגודל 6.5 אינץ׳ הכוללת קונוס מחומר ה-Flax, המורכב עם מנגנון suspension שנקרא Tuned Mass Damper ומנוע/מגנט מסוג NIC.
הטוויטר בגודל אינץ׳ אחד עשוי מברליום טהור, אחת המתכות הנחשקות ביותר בעולם האודיו, מכיוון שהיא מהווה שילוב מושלם בין קלות וקשיחות.
הרמקולים כוללים פורט אחורי רחב, וזוג טרמינלים בודד. התיבה עשוייה משני חלקים, פלטת פולימר עבה בחלקו הקדמי בה מותקנים הדרייברים. פולימר זה חומר בעל 70% יותר דחיסות ו-25% יותר שיכוך בהשוואה ל-MDF. שאר התיבה עשוייה מעץ, שעבר תהליך עיצוב מיוחד של החברה. החלק העליון של התיבה הוא פלטת זכוכית, שמטרתה עיצובית.
הנתונים הטכניים של הרמקול הם:
עיצוב ואיכות בנייה
סרטון ה-unboxing של ה-Focal Kanta N°1:
ה-Focal Kanta N°1 הוא רמקול שבלתי אפשרי להישאר אדישים כלפיו. בעוד אצל חברות רבות הדגמים הבכירים נראים דומים מאוד לסדרות הרגילות, אולי עם גימור מושקע מעט יותר, אצל Focal מדובר בפילוסופיה עיצובית שונה לסדרות הגבוהות. החל מסדרת ה-Kanta, העיצובים הם מפוארים ומובחנים במיוחד.
מדובר ברמקולים מאסיביים וגדולים, אך העיצוב שלהם לא משדר ״כובד״ אלא ״יוקרה״. השימוש בשני חלקים: הפלטה הקדמית שהיא בגימור שונה מהתיבה, מאפשר יותר משחק בעיצוב ולא רק צבע אחיד לכל הרמקול. הגימור שאני קיבלתי נקרא Walnut Veneer, הפלטה הקדמית היא בצבע דמוי שמנת ושאר התיבה היא בעץ אגוז. זהו גימור מהמם שאני מאוד אהבתי. פלטת הזכוכית השחורה מוסיפה עוד טאץ׳ עיצובי, כך שהתוצאה הסופית היא רמקול שהדבר האחרון שאפשר להגיד עליו זה ״משעמם״.
הקימור של הדופן הקדמית, מלבד התוצאה העיצובית המרשימה, הוא כמובן תכונה אקוסטית שתפקידה לדאוג לכך שהפאזה של האות משני הדרייברים יגיע לאוזן של המאזין באותו הזמן.
אם להיות קטנוני, הפרט היחיד בעיצוב הרמקול שפחות מוצא חן בעיני זהו הלוגו של Focal שמוטבע בתחתית הדופן הקדמית. לדעתי הוא מעט גדול מידי ונוצץ מידי, והייתי שמח לו הוא היה מעט צנוע יותר.
בחלקו האחורי של הרמקול יש את הבס רפלקס פורט הרחב וזוג פורטים לחיבור הרמקול, הפורטים מרווחים ונוחים ביותר לשימוש. חברת Focal דוגלת בזוג פורטים יחיד, כאשר אחת הסיבות לכך היא הנצילות הגדולה של רוב רמקולי החברה, כך שלטענתם אין צורך ב-Bi-Amp או Bi-Wire. מההיכרות שלי מעט מאוד צרכנים בכל רמות המחיר משתמשים בחיבור כזה, לכן הימצאות זוג פורטים נוסף יכולה רק להזיק לאיכות הסאונד (למשל אם המגשר לא מספיק טוב), כך שאני לגמרי בעד הגישה הזו.
יחד עם הרמקולים קיבלתי את הסטנדים התואמים של החברה. מדובר בסטנדים, יקרים יותר מלא מעט זוגות רמקולים שיצא לי לבחון, אבל איכות הבנייה שלהם היא פשוט ללא דופי. הם מגיעים עם ספייקים איכותיים המונחים על דיסקיות, שמאפשרות להזיז את הסטנד מבלי לשרוט את הרצפה.
הסטנדים כוללים תעלה להסתרת הכבלים, אך לצורך הסקירה בחרתי שלא להשתמש בה.
מלבד השיכוך ומניעת הווברציות שסטנד מקצועי מספק, אחד היתרונות החשובים שלהם הוא בכך שהם מאפשרים יותר חופש במיקום הרמקולים. אני הזזתי אותם לפחות 60 ס״מ מהקיר, מה שלא יכולתי לעשות לו הנחתי אותם על המזנון. ליכולת הזו יכולה להיות השפעה לא פחות משמעותית על איכות הסאונד מאשר נטרול הווברציות למיניהן של הסטנד.
הרמקולים מגיעים עם גרילים מגנטיים עגולים, שמתלבשים על יחידת המיד-בס.
מבחן ההאזנה
לצורך מבחן ההאזנה רמקולי ה-Focal Kanta N°1 חוברו למגבר משולב Naim Uniti Nova, ששימש גם בתור סטרימר ל-Tidal. כבלי הרמקולים ששימשו אותי לבחינה הם ה-Nordost Blue Heaven.
כמו שלא ניתן להשאר אדישים כלפי העיצוב של רמקולי ה-Focal Kanta N°1, כך המצב גם עם הסאונד שלהם. התכונות הבולטות ביותר הן רקע שקט יוצא דופן, במה עמוקה שמגיעה ממש עד לאוזני המאזין, חלק תחתון אוורירי ופרזנטציה מלאה בחיות. זהו רמקול שלא ניתן להאזין לו כמוזיקת רקע, הוא מושך ושואב את המאזין לשבת ולהאזין לשיר ועוד שיר.
פתחתי הפעם דווקא בקטע גיטרה אקוסטי של Jacques Stotzem מתוך אלבומו החדש, Handmade. לקטע קוראים Blues Print. הגיטרה נשמעת חדה ומדויקת, לאחר הפריטה מרגישים את הסאונד נשאר מעט באוויר, הסאונד נקי ומצלצל באופן מדויק. מרשים לאיזה עומק של סאונד ניתן להגיע באמצעות גיטרה בלבד.
המשכתי במינימליזם ועברתי לקטע הפתיחה באלבום הג׳אז Staying in Touch של Sinne Eeg ו-Thomas Fonnesbaek. לקטע קוראים Spring Waltz. בקטע יש את השירה של Sinne ואת Thomas על הבס וזהו. השירה בקטע עוברת בין לחישות להדגש של מילים ועליות קטנות, הדינאמיות הזו מועברת בצורה ברורה, חדה ומדויקת להפליא. הבס נמצא במקום הנכון, מלווה את השירה מאחור, רמת הפירוט מאפשרת לחוש את האופן בו אצבעותיו של Thomas נוגעות במיתרים. ה-Kanta מגיש לנו את השיר על רקע שקט באופן מוחלט מה שגורם לתחושה כאילו המאזין נמצא בהופעה פרטית באולפן הקלטות מפואר.
נשארים בווקל ג׳אז, הפעם כבר עם יותר כלים, הקטע Autumn In New York, של Diana Krall מתוך אלבומה האחרון, This Dream Of You. זהו אלבום שמשלב הרבה גיטרה חשמלית, שנשמעת בקטע הזה מלאה ועדינה בו זמנית. הווקל של דיאנה נקי ומפורט, הבמה העמוקה ממלאה את כל החדר בקולה של דיאנה. ההפרדה בין הווקל לגיטרה והכינורות, שנכנסים מידי פעם היא מעלה נוספת של ה-Kanta. בסולו הגיטרה בשיר הבמה העמוקה של ה-Kanta גורמת לצליל הגיטרה לחדור ישר ללב. מה אני אגיד לכם, יכולתי להשאר בג׳אז לכל אורך המבחן הזה, אבל צריך לגוון.
המשכתי למספר קטעי בלוז, תחילה הקטע האקוסטי Oxford, MS של Davy Knowles, שוב קטע מינימליסטי שכולל שירה וגיטרה בלבד, ה-Kanta שוב מצטיין בהעברת האינטימיות של הקטע הזה ומפגין הפרדה מעולה בין השירה לגיטרה. בקטע Loneliest Road That I Know של Guy Davis, ישנה הפרדה בין הבס, הגיטרה והשירה, שמאפשרת להבחין בכל אחד מהם בקלות. לעיתים רמקולים מייצרים תחושה של הפרדה מלאכותית ומוגזמת, ב-Kanta N°1 ההפרדה מרגישה נכונה וטבעית. קולו של Guy עמוק ומפורט.
מכאן עברתי לקטע הקאנטרי-רוק, Cold של Chris Stapleton. פרזנטציה נקייה ומאוזנת, הגיטרה והכינרות מלווים את השירה העוצמתית והמרגשת של כריס, מעט ברקע ועם הפרדה מעולה. חלק המיד והעליון מועברים כאן בצורה רכה ונקייה. הקטע הזה כולל בס עמוק, שה-Kanta N°1 מעט התקשה להעביר. על פי נתוני הרמקול הוא יורד עד 42Hz, ובקטע הזה ניתן להגיע לבס עמוק יותר.
באופן כללי הבס של ה-Kanta N°1 הוא מאוזן והרמקול מצליח לדחוף אוויר בצורה מרשימה, שמאפשרת לו למלא את החלל (ההמלצה של Focal מדברת על חללים של עד 25 מטר רבוע), אך אם אתם מחפשים בס עמוק שנותן מכה בבטן, תצטרכו ללכת לכיוון הדגמים הרצפתיים או לחשוב על שילוב סאב.
נעבור לקצת רוק קל, Rewild Me של Heather Nova. השיר מתחיל איטי, קולה הת׳ר הוא נקי, חלק ומלודי. ההפרדה בין השירה לגיטרה נהדרת, בהמשך הקצב עולה וה-Kanta N°1 שומר בקלות.על רמת ההפרדה והניקיון הגבוהים. הבס מתפזר נהדר בחלל והוא מאוזן עם שאר הכלים לפרזנטציה כללית נהדרת.
טוב, הגיע זמן לעלייה ברמת האנרגיה. פתחתי בקטע ההופעה החיה האהוב עלי, I’m So Afraid של Fleetwood Mac מתוך הופעה חיה בבוסטון משנת 2004. ה-Kanta N°1 מצליח למלא את כל החדר ברמת אנרגיה גבוהה. רמת ההפרדה מעולה וכל מכת תוף נשמעת בצורה מובחנת, מדויקת ומפורטת. לטעמי הפרזנטציה המאוד נקייה של ה-Kanta N°1, באיזשהו מקום מעט פוגמת בתחושת ההופעה החיה של הקטע, שמרגיש כאילו נקי מידי והקהל מעט פחות מורגש.
בקטע הופעה חיה אחר, Rainy Nights In Georgia של Tony Joe White משנת 1991, האנרגיה של הקהל דווקא עברה בצורה מורגשת ומרשימה. בנוסף הקטע כולל הקלטת בס נהדרת ששולבה נהדר עם קולו העמוק של טוני. סולו הסקסופון חלק וצלול.
עברתי לקטע הפופ Bad Guy של Billie Eliish. ההפקה של הקטע הזה פשוט היסטרית הבמה עמוקה וכל כך קרובה למאזין, שלעיתים הייתה לי תחושה כאילו הסאונד ממש נמצא בתוך האוזניים שלי. למרות האנרגיה הגבוהה והבס העוצמתי בקטע הזה, קולה של בילי מופרד וברור גם כשהיא לוחשת. בקטע שהקצב יורד יש בס עמוק ותחושה כאילו הסאונד נורה מהרמקולים אל המאזין ואז ״נשאב״ חזרה לכיוון הרמקולים. ה-Kanta N°1 מפגינים כאן שליטה מרשימה בעומק הבמה.
בקטע האלקטרוני המאתגר The Game Has Changed של Daft Punk מתוך הפסקול של הסרט Tron: Legacy. ה-Kanta N°1 מפגין אנרגטיות, זריזות ורמת פירוט מורגשת בשובל של אחרי הפיצוצים האלקטרוניים בשיר. היה חסר לי כאן מעט עוצמה בבס, בכדי לקבל את החוויה המלאה של הקטע הזה.
לפני סיום, בחרתי שוב לחזור למוזיקה מלודית ושקטה והאזנתי לאלבום ההופעה החיה של Suzanne Vega, שנקרא An Evening of New York Songs and Stories. האלבום הזה הוא פנינה אמיתית, אז קבלו המלצה חמה ממני לכל מי שחובב רוק שקט ועדין. במוזיקה עדינה כזו, לא תמיד פשוט להעביר את הסאונד בפרזנטציה מאוזנה וחיה וה-Kanta N°1 עושה עבודה נפלאה כאן, הבמה רחבה ועמוקה, קולה של וגה מפורט ונקי וישנה תחושה של דינאמיות שמרימה את ההופעה הזו. באלבום הזה בחנתי גם את היכולת של ה-Kanta N°1 לנגן בעוצמות נמוכות, מצאתי שהרמקולים מצליחים לשמר את הדינאמיות באופן מפתיע גם בעוצמות אלה.
בחרתי הפעם לסיים קצת עם Neil Young, להפתעתי גיליתי שרוב האלבומים של ניל לא קיימים ב-Tidal אך את השיר Heart Of Gold מצאתי באחד מאוספי השירים של Tidal. גם כאן הרגשתי כאילו ה-Kanta N°1 מפיח חיים ומשב רוח אנרגטי בשיר, שנשמע דינאמי ובעל הפרדה מעולה, המפוחית צלולה ומשולבת נהדר עם הגיטרה והשירה כאשר הבס פאנצ׳י ונותן מסגרת ומקצב ליצירה הנפלאה הזו.
הסינרגיה עם Naim
מכיוון ש-Naim ו-Focal הן חברות אחיות, היה לי מעניין לבחון את השילוב והסינרגיה ביניהם. אני מצאתי את השילוב ביניהם ככזה שמוציא את המיטב אחד מהשני. החיות והאנרגטיות, באזור המיד והבס של ה-Naim משתלבים נהדר עם ה-Kanta N°1 ויחדיו הסאונד נשמע דינאמי, עם רקע שקט במיוחד ובימת סאונד מרשימה.
דבר נוסף שהשילוב עם ה-Naim חשף, זה הנצילות הגבוהה של ה-Focal Kanta N°1. בעוד עם רוב הרמקולים שאני בוחן, על מנת לקבל עוצמת שמע שממלאת את החלל, אני צריך לכוון ה-Nova לעוצמה באזור ה-55-60, עם ה-Kanta N°1 קיבלתי את העוצמה הרצויה כבר ב-50 ולעיתים אף מעט פחות.
חברת ט.ר. אלקטרוניקה מייבאת את שני המותגים כך שכנראה גם בארץ תוכלו להתרשם מהשילוב הזה בחנויות המתמחות וחדרי ההדגמה של היבואן.
סיכום
ה-Focal Kanta N°1 הם רמקולים מדפיים יוקרתיים, שאי אפשר להישאר אדישים כלפיהם עוד לפני שהצליל הראשון בוקע מהם. לא עוד רמקולים שמגיעים בתיבה מלבנית משעממת וחסרת חן, ה-Kanta N°1 הם אמירה עיצובית מרשימה וייחודית. הגימור שהגיע אלי הוא ה-Walnut Veneer, שילוב יפיפה של לבן שמנת עם צבע עץ אגוז, המעניקים מראה מפואר ממש. יחד עם זאת שילוב הצבעים הרגוע לא גורם לרמקול להיות צעקני. אומנם הוא בהחלט מושך תשומת לב, אבל לא ברמה שעלולה לבלוט לשלילה בעיצוב הבית.
תחושת ה״אי אפשר להתעלם ממנו״ ממשיכה גם כאשר תנגנו מוזיקה דרך ה-Kanta N°1. התכונות הבולטות של הרמקולים הם רקע שקט יוצא דופן, במת סטריאו עמוקה, דינאמיות מרשימה והניקיון והצלילות המוכרים של Focal. ה-Kanta N°1 מצליח לדחוף כמות מרשימה של אוויר, שממלאת את כל חלל החדר בסאונד, אך אל תצפו ממנו לבס מרסק עצמות, את זה תוכלו לקבל מאחיו הרצפתיים או על ידי הוספת סאב.
יחד עם רמקולי ה-Kanta N°1 קיבלתי את הסטנדים התואמים מבית Focal. איכות הבנייה של הסטנדים היא פנומנאלית לא פחות מהרמקולים. במידה ובחרתם לרכוש את רמקולי ה-Kanta N°1, הסטנדים הללו יהוו מעמד מושלם עבורם, שיאפשר לכם למצות את מירב הפוטנציאל הגלום ברמקולים המופלאים האלה.
מחיר: 27,000 ₪
אחריות: 5 שנים מבית ט.ר. אלקטרוניקה
מחיר הסטנדים: 5,500 ₪
המערכת ששימשה אותי לסקירה:
מגבר משולב כולל סטרימר: Naim Uniti Nova
כבלי רמקולים: Nordost Blue Heaven