הפעם הגיעו אלינו לסקירה הרמקולים המוגברים, Klipsch The Fives, מבית היצרן האמריקאי הוותיק.
רמקולי Klipsch The Fives כוללים חיבוריות Bluetooth ושלל חיבורים פיזיים, בראשם HDMI ARC, שהופך את הרמקולים לתחליף מעניין במיוחד לסאונדברים. בסקירה זו נבחן את התכונות והביצועים של The Fives במוזיקה ובתכנים קולנועיים.
אנחנו מודים ל TR, היבואן הרשמי של Klipsch בישראל, על כך ששלחו לנו את הרמקולים האלה לצורך סקירה.
השורה התחתונה
עם עיצוב רטרו שובה לב, איכות בנייה מעולה, חוויית שימוש ידידותית, מגוון חיבורים מרשים וסאונד עוצמתי ואנרגטי, Klipsch The Fives, הם מהרמקולים הכי מהנים שסקרנו
- עיצוב רטרו יפיפה עם איכות בנייה מרשימה
- מגוון כניסות נרחב במיוחד, USB-B, HDMI ARC ופונו
- מגוון אביזרים מרשים, כבל HDMI, כבל USB ושני גרילים
- שלט נוח עם כפתור ייעודי לכל כניסה
- לאחר עדכון קושחה, אפליקציית השליטה מאפשרת שלל אפשרויות מתקדמות
- דינאמיות גבוהה ובס עמוק, פאנצ׳י ומאוזן
- בימת סאונד רחבה, עמוקה וגבוהה
- ביצועים פנטסטיים בתכנים קולנועיים
- הרמקולים מגיעים ללא רגליות כלשהן לבידוד
- שליטה לא אינטואיטיבית ביכולת ה-Dynamic Bass EQ דרך השלט
- תהליך עדכון קושחה מסורבל
סקירת וידאו
על חברת Klipsch
חברת Klipsch הוקמה באינדיאנה, ארה״ב בידי Paul W Klipsch בשנת 1946. בשנות ה-30 פול החל לעבוד על הרעיון של רמקולים שופריים, לאחר שהוא גילה שיש להם נצילות גבוהה יותר, דינאמיות משופרת והם נשמעים טוב יותר כשמציבים אותם בפינות של החדר. בשנת 1945 פול קיבל פטנט על הרמקולים השופריים שלו, מה שסלל את הדרך להקמת חברת Klipsch. במהלך הקריירה שלו, פול זכה להוכרה וזכה בפרסים כמו מדליית הכסף של Audio Engineering Soceity בשנת 1977.
הרעיונות של פול משנות ה-30 עד לשנות ה-50 מהווים את אבני הייסוד של תכנון הרמקולים של חברת Klipsch עד היום. ליין הרמקולים הקלאסיים של Klipsch הינו קו רמקולים שנשמר בקנאות גם כיום, כמובן ששיטות הייצור והחומרים עודכנו, אבל הרוח של אותם הרמקולים חיה עד היום בדגמים כמו Hersey, Forte, Cornwall, La Scala ו-Jubilee.
במהלך השנים חברת Klipsch הפכה לאחד המותגים המזוהים ביותר עם תעשיית האודיו האמריקאית ושם נפוץ, המוכר בכל בית בארה״ב. אחד התחומים בהם רמקולי Klipsch זוכים להערכה בינלאומית הוא תחום הקולנוע הביתי. חובבי מערכות קולנוע ביתיות רבים ברחבי העולם בוחרים ברמקולי Klipsch.
בשנת 2011 חברת Klipsch נרכשה בידי התאגיד Audiovox, שבין השאר מחזיק גם בחטיבת האלקטרוניקה הבידורית של Onkyo.
בוא נעשה סדר: רמקולים מוגברים מול אקטיביים
אני רוצה לנצל את ההזדמנות לעשות קצת סדר בין שני מושגים, שיש לא מעט בילבול ביניהם. גם אנחנו אשמים בשימוש לא אחיד ומבלבל בשני המושגים הללו, לכן היה לי חשוב לדייק ולהסביר את ההבדל בין רמקולים מוגברים לרמקולים אקטיביים.
ובכן, רמקולים מוגברים הם רמקולים שכוללים את אלמנט ההגברה בפנים. לא פעם רמקולים כאלה כוללים רמקול אחד אקטיבי, כלומר הרמקול שבתוכו יש את המגבר והוא מתחבר לחשמל, והרמקול השני הוא פסיבי שמקבל את ההגברה דרך חיבור אל הרמקול האקטיבי. במקרה של רמקולים מוגברים, האות עובר מהמגבר אל מעגל הקרוסאובר של הרמקולים ומשם מחולק בין היחידות השונות, בדומה מאוד למה שקורה במערכות רמקולים פאסיביים, המחוברים אל מגבר חיצוני.
רמקולים אקטיביים, לעומת זאת, הם רמקולים בהם לכל אלמנט יש את המגבר שלו. האות שמגיע אל הרמקולים עובר מעגל קרוסאובר אקטיבי, המחלק את האות במרחב הדיגיטלי ואז שולח לכל מגבר את החלק הרלוונטי, כלומר את התדרים הגבוהים אל מגבר הטוויטר, הנמוכים אל יחידת הוופר וכו׳. הקרוסאובר האקטיבי הוא זה שמעניק לרמקולים את השם שלהם, ״רמקולים אקטיביים״. בדרך כלל מדובר ברמקולים משוכללים ויקרים יותר מאשר אחיהם המוגברים. דוגמה לרמקולים אקטיביים כאלה הם ה-Cabasse The Pearl Akoya, שסקרנו לא מזמן.
פרטים נוספים תוכלו לקרוא בכתבה שלנו ״מתקפת רמקולים אקטיביים ומוגברים״.
אז איפה זה פוגש את Klipsch The Fives?
אחרי שהבנו את ההבדלים, נשאלת השאלה האם Klipsch The Fives הם רמקולים מוגברים או אקטיביים? אז האמת היא שזה לא פשוט להבין. מצד אחד באתר של Klipsch הם מוכנים Powered Monitors, כלומר רמקולים מוגברים, מצד שני נתון ההגברה במפרט מדבר על 60W LF, 20W HF, כלומר מגברים נפרדים, מה שמרמז על רמקול אקטיבי. הדבר האחרון שמוסיף לכל הבילבול הזה הוא הכבל הייחודי, שמחבר בין שני הרמקולים. לו היה מדובר בכבל רמקול רגיל, היה ברור שמדובר ברמקול מוגבר, אבל מכיוון שמדובר על כבל ייחודי של Klipsch, גם זה לא מספק רמז לתשובה. כך שאין לי אפשרות לענות על השאלה באופן חד משמעי.
העומד למבחן: Klipsch The Fives
רמקולי Klipsch The Fives הם רמקולים מוגברים מדפיים בגודל בינוני. הרמקולים מגיעים בתצורה של רמקול אקטיבי ורמקול פסיבי. החיבור בין שני הרמקולים מתבצע באמצעות כבל ייעודי של Klipsch ולא כבל רמקול סטנדרטי. הכבל מרגיש באיכות גבוהה וכולל חיבור עם טבעת חיזוק, כך שהוא יציב במיוחד.
הרמקולים הם בתצורה של 2Way, עם טוויטר כיפת טיטניום בגודל אינץ׳, שמותקן במבנה שופרי בטכנולוגיית Tractrix, יחידת המיד-בס הינה מסוג long-throw woofer בקוטר של 4.5 אינץ׳. בחלק האחורי של הרמקול תמצאו את הבס-ריפלקס פורט שגם הוא מותקן במבנה שופרי. המגבר המובנה הינו מגבר של 80W לערוץ.
התיבה מיוצרת באופן ידני וכוללת MDF עם שכבת עץ פורניר חיצונית בצבע עץ אגוז או שחור.
מידות התיבה במ״מ הן: 304.8 ג׳, 165.1 ר׳ ו-234.95 ע׳. המשקל הוא 5.35 ק״ג לרמקול המוגבר ו-4.85 ק״ג לרמקול הפסיבי.
גירסת ה-Bluetooth ב-The Fives הינה גרסה 5. מבחינת הכניסות הפיזיות, The Fives מגיעים עם כניסת RCA אנלוגית, שיכולה לשמש גם ככניסת פונו, ניתן לקבוע אם הכניסה הינה כניסת line רגילה או פונו באמצעות מתג. בנוסף, ישנה כניסת AUX. בצד הדיגיטלי יש כאן כניסה אופטית, כניסת USB-B לחיבור מחשב, יציאת HDMI תומכת ARC לחיבור קל לטלוויזיה ויציאה ייעודית לחיבור סאבוופר. נתקלתי במעט מאוד רמקולים מוגברים שכוללים גם HDMI ARC, גם USB-B וגם פונו, כך שלחלוטין מגיע מחמאות ל-Klipsch על בחירה זו.
עיצוב ואיכות בנייה
סרטון ה-Unboxing:
תכולת האריזה של Klipsch The Five: שלושה סוגים של כבלי חשמל (אירופאי, בריטי ואמריקאי), כבל HDMI, כבל USB-B ל-USB רגיל, כבל ייחודי של Klipsch לחיבור הרמקולים באורך 4 מטרים, שלט, סוללות, מדריך למשתמש ושני זוגות של גרילים מגנטיים לבחירה, אחד בגוון בד קרמי ואחד בגוון אפור כהה יותר.
יש כאן את מגוון האביזרים השלם והמרשים ביותר שיצא לי להתקל בו במוצרים מסוג זה.
תיבת הפורניר פשוט יפיפיה, ומעניקה תחושת רטרו יוקרתית. שני הגרילים מוסיפים המון אופי לרמקולים ולא נמצאים שם רק כדי למנוע כניסת אבק ולשמור על הרמקולים. על גבי הגרילים ישנו מעין עיגול מתחתי עם הלוגו של החברה.
איכות הבנייה הינה מרשימה ביותר. הרמקולים כבדים ושלל החיבורים מרגישים איכותיים. הדבר היחיד שהיה חסר לי כאן הוא פתרון רגליות כלשהו לצורך בידוד הרמקולים מהמשטח עליו הם יונחו.
שליטה ושימושיות
על הדופן העליונה של הרמקול האקטיבי תמצאו שני בוררים מסתובבים בסגנון רטרו מקסים, שלגמרי עושה חשק לסובב אותם. הבורר העליון מעביר בין הכניסות, כאשר ליד כל כניסה יש נורת לד קטנה בצבע לבן. הבורר התחתון שולט בעוצמת הניגון, כאשר מסובבים אותו נורות ה-LED של הכניסות משמשות על מנת להציג את העוצמה. כשהעוצמה נמוכה אז רק ה-LED התחתון דולק, כשמתחילים לעלות בעוצמה, לאט לאט עוד נורות נדלקות, עד שבעוצמת השיא, כולן דולקות. זהו פיתרון יצירתי ויפה להצגת העוצמה.
כאשר הרמקול כבוי, ניתן להדליק אותו על ידי סיבוב של בורר הכניסות, זה לטעמי פחות אינטואיטיבי והייתי מעדיף לו היה כפתור הדלקה פיזי.
ה-Klipsch The Fives מגיעים עם שלט. מדובר בשלט פלסטי, כמצופה ברמת המחיר הזו. מוצרים דומים מגיעים לא פעם עם שלטים קטנטנים ועמוסים בכפתורים, אהבתי מאוד את הגודל והריווח של הכפתורים בשלט של ה-The Fives. לכל כניסה יש כפתור ייעודי, יש את כפתור ההדלקה, ההשתקה, הגברה והנמכה של הווליום ואת הגברה והנמכה של עוצמת הסאבוופר.
אני רוצה להתעמק טיפה בכפתור האחרון, ה-Reset Sub, מכיוון שלכפתור הזה יש תפקיד כפול. בעוד התפקיד הראשון דיי ברור, הוא מאפס את עוצמת ה-Sub, אחרי ששיחקתם, הגברתם או הנמכתם, והחלטתם שאתם לא מרוצים, או רוצים לחזור לנקודת ההתחלה, לחיצה על הכפתור הזה תעשה בדיוק את זה.
התפקיד השני של הכפתור הוא שליטה בפונקציית ה-Dynamic Bass EQ. זו פונקציה שמשמשת בתור סוג של מצב ״loudness" ולמעשה מגבירה את הבס ברמות השמע הנמוכות, בשביל לפצות על איבוד דינאמיות. ההדלקה והכיבוי של הפונקציה הזו מתבצעים באמצעות לחיצה של 3 שניות על כפתור ה-Reset Sub. לאחר שלוש שניות, נורת הלד על הרמקול האקטיבי תהבהב פעמיים אם הפונקציה דלוקה כעת, ופעם אחת אם היא כבויה. כך זה מוסבר במדריך של Klipsch:
בגדול זו הפונקציה היחידה שיש ברמקולי The Fives, וזו גם פונקציה שמשמפיעה מאוד על הסאונד, לכן ממש לא ברור לי למה Klipsch בחרו לא לספק כפתור ייעודי בשלט לשליטה בפונקציה הזו ואולי גם אינדקציה כלשהי למצב כרגע. שימו לב שבמצב ברירת המחדל הפונקציה הזו דלוקה.
נושא אחרון שאני רוצה להתייחס אליו בנושא של שליטה הוא החיבור לטלוויזיה באמצעות HDMI ARC. לאחר החיבור אם תדליקו את אופציית ה-HDMI CEC בטלוויזיה, רמקולי The Fives ידלקו ויכבו יחד עם הטלוויזיה, ותוכלו גם לשלוט בווליום בעזרת השלט של הטלוויזיה. זו חוויית שליטה קלה וידידותית ביותר.
עדכון הקושחה ״הסודי״ שמשנה את המשחק
לאחר שהסקירה כבר הייתה מוכנה בשלמותה, נתקלתי במקרה בעמוד התמיכה של חברת Klipsch, המדבר על תהליך עדכון הקושחה (Firmaware) של The Fives. עדכון הקושחה מאפשר לשלוט ברמקולי The Fives באמצעות אפליקציית השליטה Klipsch Connect ופותח שלל אפשרויות שליטה וכיוונון נוספות.
זה מוזר בעיני שאין זכר לכך על הקופסה של הרמקולים (לרוב שם מספקים איזה QR Code להורדת האפליקציה), גם במדריך המודפס העיניין לא מוזכר, ואולי הכי תמוה, העדכון לא מוזכר גם בעמוד הראשי של המוצר באתר של Klipsch, המילים Klipsch Connect או App לא מוזכרות בעמוד כלל.
כך שצרכן ממוצע יכול בקלות לפספס את הנושא הזה, כמו שכמעט קרה לי. אני דיי מורגל בכך שמוצרי Blutooth אינם כוללים אפליקציות שליטה, בעוד מוצרים בעלי חיבור רשת כן כוללים, לכן לא חיפשתי יותר מידי את האפשרות הזו (וגם לא היה לי שום רמז לכך שהיא קיימת). אז כאן חייבים לתת מילה טובה ל-Klipsch על כך שהם פיתחו את יכולת השליטה הזו, למרות שמדובר במוצר Bluetooth ולא מוצר רשת.
תהליך העדכון
תהליך העדכון הינו תהליך לא פשוט והוא מורכב משני שלבים. את ההוראות תוכלו לראות בעמוד התמיכה של Klipsch. בשלב הראשון יש להוריד את העדכון (קובץ zip), לפרוש אותו ולהעתיק את כל הקבצים ל-Disk On Key, המפורמט ל-FAT32. בימינו לא לכל אחד יש Disk On Key בבית, לכן זו דרישה מעט מסורבלת. בנוסף, Klipsch מבקשים שה-Disk on Key לא יכיל דבר מלבד קבצי העידכון.
מצאתי איזה Disk On Key ישן, מחקתי את כל תכולתו והעתקתי אליו את הקבצים. בשלב הבא יש לנתק את הרמקול המוגבר מהחשמל, להכניס את ה-Disk On Key אל כניסת ה-Service ואז לחבר את כבל החשמל חזרה. את השלב הזה מצאתי מבלבל, לא היה לי ברור האם אני אמור להדליק את הרמקולים או לא. אומנם בהוראות לא כתוב שצריך להדליק, עדיין למען הבהירות, הייתי שמח לו הם היו מוסיפים משהו כמו ״אין צורך להדליק את הרמקולים״.
גם לאחר שהבנתי שאין צורך להדליק, עדיין התהליך לא עבד לי. חיפשתי תשובות ברחבי הפורומים של Klipsch, אנשים רבים טוענים שהם ניסו הרבה disk on keys שונים, וגם סתם ניסו מספר פעמים עד שבסוף זה הצליח. כך שלא מדובר בתהליך פשוט ויציב לחלוטין. מה שעזר לי בסופו של דבר היה טיפ של לנתק מהחשמל למשך כ-30 שניות ולא לחבר מיד שוב. לאחר שעשיתי זאת, סופסוף התהליך התחיל. במהלך העדכון הנורות של הכניסות מתחילות להבהב ולעבור מאחת לשנייה, כך יודעים שתהליך העדכון מתרחש. בסופו של דבר הנורה מתייצבת על כניסה כלשהי וזה אומר שהתהליך הסתיים.
כאן מתחיל השלב השני, עבור שלב זה עליכם להוריד אפליקציה נוספת ומיוחדת המיועדת ספציפית עבור עדכון The Fives. לאפליקציה קוראים Klipsch The Fives Updater. זו אפליקציה פשוטה וברורה שמבצעת את העדכון על גבי Bluetooth. שימו לב שמודבר בשלב שני ועל מנת לעדכן את הקושחה אתם חייבים לבצע את שני השלבים. לאחר העדכון, תרגישו חופשי למחוק את האפליקציה, אין לה שום שימוש נוסף.
בעוד השלב השני עבר חלק, כפי שציינתי בשלב הראשון היו לי בעיות. אם תבצעו רק את השלב השני, כשתנסו להתחבר לרמקולים בעזרת אפליקציית Klipsch Connect תקבלו את השגיאה הבאה:
זה השאיר אותי דיי מתוסכל בתור משתמש, אבל אחרי כמה ניסיונות בסופו של דבר הצלחתי לעבור את השלב הראשון ואז האפליקציה התחברה.
היכולות החדשות ואפליקציית Klipsch Connect
לאחר העדכון, אפליקציית Klipsch Connect מאפשרת לכם לשלוט בקלות ונוחות ברמקולי The Fives. תוכלו לשנות את הכניסה, את עוצמת הניגון (בנוסף ליכולת לראות את העוצמה כרגע), תוכלו גם לשלוט ביכולת ה-Dynamic Bass EQ.
נוסף על כל אלו, יש שלל אפשרויות חדשות שנפתחות בפניכם. יש EQ המאפשר לשנות עוצמות של בס, טרבל ומיד, בנוסף לכמה מצבים מובנים. אתם יכולים לקבוע את המיקום של הרמקול, האם הוא תלוי על קיר, נמצא בפינה או ״אחר״, מה שקובע את הנחתת הבס של הרמקולים. ולסיום נוסף גם מצב חדש בשם Night Mode, שמיועד להאזנה רגועה יותר בשעות הערב עם הנחתת בס משמעותית, על מנת לא להפריע לבני הבית או השכנים.
אין ספק שהאפלקיציה משדרגת את חוויית השימוש במוצר הזה בכמה רמות, וגם היכולות החדשות שמתווספות הינן יכולות בעלות ערך. רק חבל שתהליך העדכון מסורבל ומורכב. על פי אפליקציית ה-Updater, לאחר העדכון הראשוני הזה, את העידכונים הבאים יהיה ניתן לבצע דרך אפליקציית Klipsch Connect, כך שאני רוצה להאמין שהעדכונים הבאים יהיו קלים וידידותיים יותר.
מבחן ההאזנה
מבחן ההאזנה החל בכמה שעות של האזנה לרשימת הג׳אז ״טרקלין הג'אז של אנטון״, על מנת להריץ קצת את הרמקולים ולהתרשם מאופי הסאונד. המוזיקה הוזרמה דרך Bluetooth משירות Tidal באמצעות iPad. הרמקול מיד הראה את העוצמה והנוכחות שלו, הבס עוצמתי וממלא את החדר בקלות, הסאונד עוטף ומציג עומק במה מרשים.
לא פעם במוזיקת ג׳אז הזרקה של תוספת בס, תורמת מאוד להנאה גם אם מדובר בהעברה פחות ניטרלית ו״נכונה״.
*מבחן ההאזנה התבצע לפני עדכון הקושחה והחיבור לאפליקציית השליטה.
הזרמה באמצעות Bluetooth
לאחר כמה שעות טובות של ניגון, ביום המחרת ישבתי להתרשמות מעמיקה יותר. פתחתי בקטע של Avishai Cohen Trio, בשם The Window מתוך אלבומם Shifting Sands. הרמקולים מפגינים רמת ניקיון טובה בפסנתר והבס, הבמה עוטפת והפרזנטציה אנרגטית ומכניסה את המאזין לתוך היצירה. יכול להיות שהייתי מעדיף בקטע הזה פרזנטציה מעט רגועה יותר ויש גם מקום לשיפור בהפרדת הכלים, אם כי יכול להיות שזו טענה לא הוגנת ברמת המחיר הזו. יש כאן הרבה נעימות ורמת פירוט טובה, הבס מוסיף בעיטה של כייפיות והגבוהים של הפסנתר מעוגלים ונעימים.
המשכתי לקטע Build a new nation של הצמד הבלגי-גרמני, Joy Wellboy. הווקל העמוק מועבר באופן טבעי עם הרבה פירוט. רמת הדינאמיות מרשימה והפרזנטציה נעימה.
המשכתי לעלות ברמת האנרגיה ובחרתי בקטע הרוק הנהדר משנות ה-90 של להקת Lynyrd Skynyrd, לקטע קוראים The Last Rebel, מתוך האלבום באותו השם. התופים בפתיחה עדינים ומפורטים, שכבת הבס עוצמתית ומתפזרת על פני הבמה. הגיטרה מעט חסרת פירוט, לעומתה הווקל מפורט, עוצמתי ומרגש. מקצב הרוק והאנרגיה של הקטע מועברים נהדר ב-The Fives.
העמדה של הרמקולים
בקטע האחרון התחלתי להרגיש בעודף בס. מה שהיה חמוד ומהנה במוזיקת ג׳אז ומוזיקה רגועה, במוזיקת רוק הרגיש יותר מידי. הרמקולים הוצבו אצלי במרחק של 42 ס״מ מהקיר האחורי, מרחק שציפיתי שיספיק על מנת לא לייצר עודף בס מהפורט האחורי. תחילה ניסיתי להרחיק אותם יותר והצבתי אותם על סטנדים מה שבהחלט פתר את הבעיה. יחד עם זאת, במרחק כה גדול מהקיר, הרגשתי שפתאום יש פחות מידי בס.
מכיוון שאני מאמין שרוב הצרכנים ירצו לשים את הרמקולים האלה לצידי הטלוויזיה בסלון, היה לי חשוב לנסות להגיע לתוצאה טובה גם בהעמדה כזו. לכן החזרתי אותם למזנון ובדקתי את המצב של פונקציית ה-Dynamic Bass EQ, התברר לי שהפונקציה הייתה דלוקה, כיבוי של הפונקציה הזו הרגיע את הבס באופן משמעותי וכך קיבלתי תוצאה מאוזנת בהרבה, שאיפשרה לי להנות גם מתכני רוק וקטעים עם בס עוצמתי.
המסקנה שלי היא ש-Klipsch The Fives רגישים למרחק מהקיר האחורי ויחד עם פונקציית ה-Dynamic Bass EQ, אפשר להגיע לשינויים דרמטיים בבס ולכן יש צורך במשחק מסוים על מנת למצוא את המיקום האידיאלי מבחינת עוצמת הבס. לאחר כיבוי פונקציית ה-Dynamic Bass EQ, הייתי מאוד מרוצה מהתוצאה כשהרמקולים ממוקמים במרחק של כ-40 ס״מ מהקיר האחורי.
לו היה ניתן לשלוט ברמה של הגברת הבס של פונקציית ה-Dynamic Bass EQ זה יכול היה להקל משמעותית על מיקום הרמקולים האלה, כך שחבל שלפונקציה הזו יש רק מצב דלוק או כבוי ואין דרגות.
*עדכון: לאחר עדכון הקושחה, ניתן לשלוט בבס בעזרת יכולת ה-EQ באפליקציית ה-Klipsch Connect.
השוואת ממירים מול Bluesound Node 2i
בחלק זה של המבחן חיברתי אל רמקולי Klipsch The Fives את נגן הרשת Bluesound Node 2i בחיבור כפול של RCA אנלוגי וכבל אופטי, על מנת להתרשם מביצועי הרמקולים בהזרמה מהרשת ולהשוות את ביצועי הממיר הפנימי שלהם לזה של ה-Bluesound. השירים בחלק הזה הוזרמו מ-Tidal בעזרת Tidal Connect אל ה-Bluesound Node 2i.
תחילה האזנתי לאלבום החדש של Michaela Anne, לאלבום קוראים Oh To Be That Free, ובחרתי בו גם לאלבום השבוע שלנו. זהו אלבום אמריקנה/קאנטרי נעים ומלודי. דרך הממיר של The Fives הרגשתי שיש יותר כח לבס והדינאמיות גדולה יותר, לעומת זאת דרך הממיר של ה-Node 2i, הפרזנטציה הייתה מאופקת ורגועה יותר עם הפרדת ווקל מעט טובה יותר. אחד היתרונות של ה-Node 2i הוא שיש לו Tone Control, מה שאפשר לי לשלוט בבס של The Fives בצורה הדרגתית וכך להגיע לרמת הבס, שהכי התאימה לחלל ולמיקום הרמקולים.
*עדכון: לאחר עדכון הקושחה, ניתן לשלוט בבס בעזרת יכולת ה-EQ באפליקציית ה-Klipsch Connect.
המשכתי לקטע הפופ-רוק Heartbeat של Timothy B. Schmit, מתוך אלבומו Day by Day. קטע שאני ממש אוהב לאחרונה. דרך הממיר של ה-Node 2i הווקל מופרד בצורה טובה, המקצב הדוק ומרגש, הסאונד מעודן ורך, אך מעט חסר דינאמיות. דרך הממיר של The Fives יש יותר דינאמיות ותחושה של אווריריות בסאונד, הבס רך ומעניק תוספת אנרגיה נעימה לקטע.
קטע שאני משתמש בו הרבה לאחרונה הוא Sangoma של הצמד Ibeyi, מתוך אלבומן האחרון, Spell 31. הקטע כולל בס מרשים שכולל גם אלמנטים מהירים וגם שכבת בס קבועה. את הקטע שמעתי דרך הממיר של The Fives. נקישת הבס מדויקת והדוקה באופן מפתיע, שכבת הבס אוורירית ומתפזרת על פני כל הבמה. הווקל מופרד בצורה טובה, ההפרדת שכבות המוזיקה יכלה להיות טובה יותר. הפרזנטציה מלאת עוצמה עם בס עמוק ועוצמה על גבול הלא הגיונית.
בסה״כ פערי האיכות בממירים של Bluesound Node 2i ו-Klipsch The Fives הם לא משמעותיים, עם דינאמיות טובה יותר ב-The Fives, לעומת פרזנטציה מעט רגועה ונעימה יותר ב-Node 2i.
חיבור למחשב דרך USB-B
בחלק הזה חיברתי אל Klipsch The Fives את המחשב שלי, שמריץ Volumio 3 באמצעות כבל ה-USB שהגיע עם הרמקולים.
כיוונתי את ה-Volumio שיוציא את הסאונד אל הרמקולים ודאגתי לבטל את מעגל השליטה בווליום.
אתחיל ואומר שהשילוב הזה הניב מבחנתי את התוצאה הטובה ביותר, הסאונד היה מאוזן יותר ומדויק יותר ביחס למה שקיבלתי בחלקים הקודמים.
תחילה חזרתי שוב לקטע Sangoma של Ibeyi, איתו סיימתי את החלק הקודם. הפעם הרגשתי שהנקישה יותר הדוקה, הפרדת הווקל טובה יותר. הבס נשלט יותר, בעיקר בחלק השני בשיר בו שכבת הבס הקבוע הופכת להיות עוצמתית במיוחד.
המשכתי לשני קטעים אינסטרומנטליים. תחילה Pesa של הכנר האיטלקי, Lino Cannavacciuolo. הסאונד מאוזן ואנרגטי, רמת הפירוט בבס גבוהה, האפקטים הקטנים הפזורים על פני בימת הסאונד משוחזרים באופן מרשים.
סיימתי את החלק הזה בקטע הג׳אז, Calypso Minor של Abdullah Ibrahim. יש כאן איזון מרשים מבחינת הבס שכולל הדיקות טובה ומצד שני רכות נעימה. החצוצרה בקטע אינה צורמת כלל ומשולבת בטבעיות, הפסנתר עדין. הפרזנטציה הכללית אנרגטית ובעלת הפרדה טובה עם אולי קמצוץ של עודף בס.
תפקוד בחיבור לטלוויזיה באמצעות HDMI ARC
אחד השימושים החשובים של Klipsch The Fives הוא בתור אלטרנטיבה לסאונדברים. השאלה האם להשתמש בסאונדבר או רמקולים מוגברים עולה לא מעט, העצה שלי לרוב היא להבין אלו יכולות/פיצ׳רים חשובים לכם ולענות על השאלה האם אתם קודם כל חובבי מוזיקה או קולנוע?
יש נטייה לזלזל בסאונדברים בקרב האודיופילים, טענה פופולרית היא ״סאונדבר הוא פתרון למי שמעדיף נוחות על פני איכות״. אני חושב שמדובר בפיתרון מספק עבור אנשים רבים, שרוצים לקבל סאונד טוב יותר ממסך הטלוויזיה שלהם. בנוסף, בשנתיים האחרונות יצא לי לסקור כמה סאונדברים שהפתיעו מאוד ברמת הביצועים שלהם, אפילו במוזיקה. כך שאני לא נמנה על קהל האודיופילים שמזלזל ברמקול הסאונדבר, שהפך לרמקול הנמכר בעולם.
אז כיצד Klipsch The Fives מתפקדים בהשוואה לסאונדברים?
אתייחס לשאלה הזו מכמה זוויות, נוחות השימוש, יכולות וכמובן ביצועי הסאונד. בחלק זה רמקולי Klipsch The Fives נבחנו בחיבור HDMI ARC אל טלוויזיית LG OLED C2, שהייתה אצלינו לסקירה באותו הזמן.
נוחות
נתחיל מנוחות השימוש. כפי שכבר ציינתי בחיבור ה-HDMI ARC, ברגע שמאפשרים את יכולת ה-HDMI CEC בטלוויזיה, רמקולי The Fives הופכים למשלימים של הטלוויזיה, הם נדלקים ונכבים יחד איתה ועוצמת השמע נשלטת דרך השלט של הטלוויזיה. כך שזו חוויה נוחה באותה רמה כמו בסאונדבר.
איפה שכן יש מעט הבדל הוא בכך שסאונדברים רבים כוללים מסך, המאפשר להציג מידע כמו עוצמת השמע למשל. זו יכולת חשובה, שחסרה ב-The Fives, בלי לקום אליהם ולהזיז את בורר העוצמה בשביל לראות את כמות הנורות הדלוקות, אין לכם דרך לבדוק האם עוצמת הניגון שמכוונת כעת היא גבוהה מידי, ואז אתם בסכנה של להעיר את בני הבית בצפייה לילית למשל.
*עדכון: לאחר עדכון הקושחה, תוכלו לראות את הווליום הנוכחי באפליקציית Klipsch Connect.
יכולות
נושא היכולות הוא כמובן תלוי דגמים ספציפיים של סאונדברים. באופן כללי בטווח המחירים של Klipsch The Fives, כ-3,000 ₪, הסאונדברים לרוב כוללים אפליקציית שליטה, יכולות קינפוג של מצב שמע, כולל מצבים מובנים ולפעמים גם יכולות tone control, או eq למיניהם, חלק מהסאונדברים כוללים גם תוכנת תיקון אקוסטי כלשהי. לאחר עדכון הקושחה גם Klipsch The Fives כוללים אפליקציית שליטה, עם מעבר נוח בין הכניסות, מצבי EQ ושליטה מתקדמת וידידותית.
בנוסף, בטווח המחירים הזה הסאונדברים לרוב כוללים סאבוופר אלחוטי, תמיכה בפורמטים כמו Dolby Atmos, בעזרת רמקולים שיורים את הסאונד לכיוון התקרה ולעיתים גם יכולת לשלב רמקולי סראונד אלחוטיים ליצירת סאונד סראונד אמיתי. היכולות הללו לא תקבלו ב-Klipsch The Fives, אם כי יש להם יציאת סאבוופר, כך שתוכלו לחבר סאבוופר חיצוני.
ביצועי הסאונד
אז ראינו ש-Klipsch The Fives, לפחות לפני העדכון, אינו כולל יכולות רבות שתמצאו בסאונדברים בטווח המחירים שלו, אך מה בנוגע לביצועי הסאונד.
כפי שציינתי, מצאתי את הסאונדברים ברמת המחיר הזו, כבעלי ביצועים ראויים ומפתיעים ועדיין יש הבדל לא קטן בסאונד של אותם הסאונדברים לעומת Klipsch The Fives. נתחיל מהעובדה ש-The Fives מוצבים לצידי המסך ולא מתחתיו, זה עוזר להם לייצר בימת סאונד רחבה יותר באופן טבעי, ללא צורך להשתמש בטריקים של לנסות לירות את הסאונד לצדדים, כפי שחלק מהסאונדברים מנסים לעשות. גם בנושא גובה בימת הסאונד, התוצאה דומה, סאונדברים דקים לא מתקרבים לשחזור גובה הבמה, כך שעם כל הכבוד לניסיונות לייצר סאונד Dolby Atmos, ברמקולי Klipsch The Fives קיבלתי במה גבוה טבעית וקל להבחין בין סאונד של מסוק שטס בשמים לעומת קולות שמגיעים מתחתית התמונה. תוסיפו לכך את העומק של התיבה, שמתורגם לסאונד בעל נפח, תלת ממידיות משופרת ועומק בס.
צפיתי בסרט ״קינגסמן: ההתחלה״ בדיסני פלוס, העוצמה מפתיעה ביותר, אין בעיה לרמקולים למלא חלל של סלון ממוצע בעוצמת ניגון בינונית-גבוהה. הווקל מפורט ובעל עומק. הסאונד הכללי עוטף, הבמה מפגינה רוחב וגם גובה מרשימים. הבס מאוזן ועוצמתי. הבס אינו יורד נמוך כמו מסאבוופר ייעודי, אבל אם להוציא את הסאב מהמשוואה, לא חושב שתמצאו סאונדבר שמתקרב להעברת בס, מאוזן ואחיד כזה.
סיכום – האם Klipsch The Fives הם קוטלי הסאונדבר?
כשמסתכלים על שלושת הקטגוריות שהצגתי, נוחות, יכולות וביצועי סאונד מצטיירת תמונה על פיה לסאונדברים בקטגוריית המחיר של The Fives יש יתרון קל בנוחות והתכונות, לפחות לפני עדכון הקושחה. לעומת זאת, בנושא הסאונד, אכן מצאתי יתרונות רבים ל-The Fives, עם סאונד המאופיין בבימת סאונד רחבה, עמוקה וגבוהה יותר, בס עמוק ופאנצ׳י, רמת פירוט מצוינת וביצועים עדיפים משמעותית במוזיקה.
מידת החשיבות שאתם מעניקים לכל קטגוריה, היא כמובן סובייקטיבית עבורכם, אך אני מרגיש ש-Klipsch The Fives הם לכל הפחות אלטרנטיבה ראויה, שכדאי לכם לשקול בתור מערכת ״שיפור הסאונד מהטלוויזיה״, במיוחד אם חשוב לכם גם התפקוד בתור מערכת סטריאו.
שילוב סאבוופר
בחלק האחרון של מבחן ההאזנה ניצלתי את יציאת הסאב של Klipsch The Fives על מנת לשלב איתם את הסאבוופר שלי, REL S/510. רמקולי The Fives הרשימו בביצועי הבס שלהם לכל אורך המבחן, גם במוזיקה וגם בתכנים קולנועיים, במיוחד לאחר שכיביתי את יכולת ה-Dynamic Bass EQ. למרות שעל פי המפרט הרמקולים יורדים עד 50Hz ״בלבד״, הבס הרגיש עמוק ומפורט גם בקטעי בס עמוקים.
בכל זאת שילוב סאבוופר איכותי יכול לשפר את הסאונד עוד יותר. תחילה בחנתי את קטע המוזיקה האלקטרונית המפוצץ, Make Us Stronger של Ghost Rider. רמקולי The Fives מפגינים יכולת נהדרת למרכז את הסאונד, הפרזנטציה אנרגטית, ללא שום סימני עיוות גם בעוצמות דיי גבוהות, הבס נשלט ובעל מידה טובה של הדיקות. מוזיקה אלקטרונית קשוחה כזו, נשמעת פנטסטי בשילוב הסאב.
מבחינת הקלות בשילוב הסאב, בהגדרות ברירת המחדל הרגשתי שהסאב מקבל אות חלש מאוד, גם אם מגבירים את העוצמה שלו, לכן הגברתי את הסאב מהשלט של The Fives, מה שמעביר לו אות חזק יותר.
על מנת לבחון את השילוב של הסאב בתכנים קולנועים בחרתי בקטע מתוך עונה 3, פרק 8 של ״דברים מוזרים״, בו המפלצת הענקית רודפת אחר הילדים בקניון. בחנתי אותו כשאני מכבה את הסאב לסירוגין על מנת להרגיש בהבדל. עם הסאב הבס עמוק יותר, הסאונד עוצמתי, דינאמי ומאוזן יותר. רמקולי The Fives מפורטים מאוד וגם כשהדמויות מתלחששות ביניהן, שומעים זאת בבירור ודיוק. החוויה הקולנועית עוטפת ותלת ממידית, למרות שאין ערוצי סראונד. הסאונד אנרגטי בעל במה רחבה ובעלת גובה מרשים, כשהילדים זורקים זיקוקים על המפלצת מורגש שהפיצוצים מגיעים מלמעלה. האנרגטיות והעוצמה מוגברים על ידי שילוב הסאב, אך הם מעולים ומרשיים גם בלעדיו.
למי Klipsch The Fives יכולים להתאים?
רמקולי Klipsch The Fives מתאימים מאוד לצרכן מודרני, שרוצה לקבל מוצר קל לתפעול, ללא צורך בקופסאות מרובות. פשוט הדליקו את הרמקולים והזרימו אליהם ב-Bluetooth את המוזיקה שלכם. אם אתם רוצים לעלות באיכות, חברו להם מקור כלשהו, כמו סטרימר, נגן CD, פטיפון או מחשב. אם כבר הצבתם את הרמקולים בסלון, תוכלו גם לנצל את יציאת ה-HDMI ARC על מנת לחבר אותם אל הטלוויזיה שלכם ולקבל מהם סאונד קולנועי מרשים, כמו .
בנוסף אי אפשר להתעלם מעיצוב הרטרו הנהדר של Klipsch The Fives, לכן המוצר גם יקרוץ לצרכנים חובבי עיצוב מסוג זה.
מבחינת התאמה לחלל, Klipsch The Fives, עושים עבודה מעולה בסלון ישראלי ממוצע. לביצועים אופטימליים מומלץ להציבם כ-40 ס״מ מהקיר האחורי.
סיכום
הרמקולים המוגברים, Klipsch The Fives, מהווים שילוב נהדר של חדש וישן. העיצוב הוא רטרו, עם תיבה בגימור עץ פורניר יפיפיה. בפנים תמצאו את הטכנולוגיות המפורסמות של Klipsch, כמו הטוויטר השופרי ומצד שני יכולות מודרניות, כמו חיבור לטלוויזיה באמצעות HDMI ARC ולאחר עדכון הקושחה, תקבלו גם אפליקציית שליטה וכיוונון מתקדמת.
מלבד חיבור ה-Bluetooth, מגוון החיבורים הפיזיים הנרחב של The Fives, כולל חיבור אנלוגי, כניסת פונו, כניסת USB-B לחיבור מחשב וה-HDMI ARC. כך שתוכלו להתאים אותם לכל מקור סאונד אפשרי.
חוויית השליטה הינה קלה וידידותית, במיוחד בעזרת האפליקציה. איכות הסאונד היא מפתיעה ביותר, עם בס עמוק, סאונד עוצמתי, דינמאיות מרשימה ובמה רחבה, עמוקה וגבוהה. במידה ותרצו להוסיף עוד בס, יציאת הסאבוופר ב-The Fives תאפשר לכם להוסיף סאבוופר חיצוני.
אחד השימושים של רמקולי The Fives, אותו חברת Klipsch הכי מקדמת, הוא השימוש בתור אלטרנטיבה לסאונדברים. במבחן שלנו, The Fives הוכיחו שהם אכן כאלה, עם סאונד קולנועי בעל דינאמיות ועומק, שמעט סאונדברים יוכלו להתחרות בו.
בשורה התחתונה, עם עיצוב רטרו שובה לב, איכות בנייה מעולה, חוויית שימוש ידידותית, מגוון חיבורים מרשים וסאונד עוצמתי ואנרגטי, Klipsch The Fives, הם מהרמקולים הכי מהנים שהיה לי הכבוד לסקור.
מחיר: 3,190 ₪
אחריות: שנה מבית TR
המערכת ששימשה אותי לסקירה:
הזרמת שירים מ-Tidal דרך BT באמצעות iPad
סטרימר אודיו: Bluesound Node 2i
מקור נוסף: מחשב המריץ Volumio 3
טלוויזיה: LG OLED C2
סאבוופר: REL S/510