רמקולים Monitor Audio Gold 100: הסקירה המלאה

רמקולים Monitor Audio Gold 100: הסקירה המלאה

הפעם הגיעו אלינו לסקירה רמקולים מדפיים מדגם Monitor Audio Gold 100, מסדרת ההיי-אנד של היצרן הבריטי המוערך. אז אחרי שסקרנו את דגם הכניסה, ה-Bronze 100, בנוסף להיכרות שיש לנו עם סדרת ה-Silver, בסקירה זו נבדוק מה Monitor Audio מציעים בסדרת ההי-אנד שלהם, סדרת ה-Gold.

אנחנו מודים לקונקטור, היבואן הרשמי של חברת Monitor Audio בישראל, על כך שסיפקו לנו את הרמקולים האלה לצורך סקירה.

Monitor Audio Gold 100

שורה תחתונה

ה-Monitor Audio Gold 100 מציע איכות בנייה מעולה וסאונד חלק ונינוח, שיגרום לכם ליהנות לא משנה מהו הז׳אנר המוזיקלי המועדף עליכם

מה אהבנו
  • עיצוב ואיכות בנייה מרשימים
  • גימור ה״עץ אגוז אפל״ פשוט יפיפה
  • סאונד חלק, נקי ונינוח
  • בס עמוק, רך ומאוזן
  • מצליח להישמע מצוין עם כל סגנונות המוזיקה
  • מצטיין במוזיקה חיה
נקודות לשיפור
  • הסאונד החלק בא מעט על חשבון הפירוט

סקירת וידאו

הסדרות השונות של Monitor Audio

אצל יצרנים רבים יש נטייה לתת שמות מאוד מבלבלים לסדרות הרמקולים שלהם, שמות אשר מקשים מאוד להבין מה היא הסדרה הבכירה יותר. מסיבה זו תמיד אהבתי את הגישה הברורה, הפשוטה והעיקבית של חברת Monitor Audio. סדרת הכניסה היא ה-Bronze, סדרת הביניים היא ה-Silver, סדרת ההיי-אנד היא ה-Gold וסדרת הדגל של החברה היא ה-Platinum.

הגישה של Monitor Audio

כשקוראים את עמוד ה-About Us של החברה באתר הרשמי שלהם, מצטיירת תמונה של חברה עם רגליים על הקרקע. הסלוגן של החברה הוא ״make audio human״ ונראה שהמיקוד שלהם הוא לספק חוויית סאונד טובה במוצרים עם תמורה גבוהה למחיר.

חברת Monitor Audio נמצאת ב״מקום טוב באמצע״, כלומר הם יצרן מיינסטרים איכותי וזה בדיוק מה שהם בעצמם טוענים, ״הם לא חברת בוטיק קטנה וסנובית וגם לא חברת ענק שלא רואה את הלקוחות שלה״. זו גישה מאוד מרעננת של חברה שמודעת לעצמה, במקום להפריך ססמאות של ״סאונד ללא פשרות״ וכו׳.

חשוב לציין שחברת Monitor Audio היא יצרן וותיק ומוערך, הם החלו את דרכם בשנת 1972. רמקולי החברה בשלל הסדרות שלהם זוכים לתשבוחות ופרסים רבים. בנוסף, החברה מפתחת טכנולוגיות מרשימות המוטמעות ברמקולים שלהם.

העומד למבחן: Monitor Audio Gold 100

ה-Monitor Audio Gold 100 הינו הרמקול המדפי היחיד בסדרת ה-Gold. זהו רמקול 2Way בתיבה בגודל דיי סטנדרטי. שלוש טכנולוגיות מרכזיות מוטמעות ב-Gold 100.

טוויטר MPD

זהו טוויטר שפותח עבור סדרת הדגל של החברה ה-Platinum II, והוא מזכיר מאוד טוויטר ריבון, לפחות בנראות שלו. ל-MPD יש שטח פנים הגדול פי 8 מטוויטר כיפה רגיל. לפי Monitor Audio ה-MPD עובד כמו אוקרדיון מהיר במיוחד והוא מצליח לייצר סאונד חלק, טבעי ובעל פיזור רחב בתדרים של עד 100kHz. הנתון המדהים הזה מתורגם לשחזור סאונד חיי נטול עיוותים.

Monitor Audio Gold 100

יחידת המיד-בס RDT II

יחידת המיד-בס של ה-Gold 100 היא בטכנולוגיית ה-RDT II (כלומר Rigid Diaphragm Technology). הדרייבר מורכב ממספר שכבות, ש-Monitor Audio מכנים skins. השכבה החיצונית מורכבת מתרכבות ה-C-CAM המוכרת של החברה, אותה פגשנו גם ב-Bronze 100. תרכבות ה-C-CAM, היא שילוב של אלומיניום ומגנזיום בציפוי קרמי. השכבה הפנימית ב-RDT II מסיבי פחמן ארוגים. התוצאה הסופית היא שילוב מרשים של קלות משקל וחוזק. החברה טוענת שהתרכובת החדשה מפחיתה עיוותים ב-8dB מעל ל-300Hz וזהו למעשה הדרייבר עם אחוז העיוות הנמוך ביותר שחברת Monitor Audio איי פעם ייצרה.
יחידת המיד בס של ה-Gold 100 היא בגודל 6.5 אינץ׳.

Monitor Audio Gold 100

פורט ה-HiVe II

הטכנולוגיה השלישית קשורה לבס ריפלקס פורט שנמצא בדופן האחורית של ה-Gold 100. טכנולוגיית ה-HiVe II מאפשרת זרימת אוויר מואצת ואפקט מערבולת – turbulence מופחת. התוצאה היא בס עוצמתי ומהיר בעל שקיפות משופרת.

Monitor Audio Gold 100

תגובת התדר של ה-Gold 100 היא 40 Hz – 50 kHz ב-6dB-. הנצילות היא 86dB, העכבה הנומינלית היא 4 אוהם והמינימלית היא 2.8 אוהם.
מידות התיבה במ״מ הן: 360 ג׳, 195 ר׳ ו-330.6 ע׳. המשקל הוא 9.12 ק״ג.

עיצוב ואיכות בנייה

סרטון ה-unboxing של ה-Monitor Audio Gold 100:

ה-Gold 100 מגיעים בארבעה גימורים שונים: פיאנו שחור מבריק, סטן לבן, פסנתר ebony והגימור שאני קיבלתי, עץ אגוז כהה. איכות הגימור כאן היא ברמה גבוהה ביותר, ספיציפית הגימור שאני קיבלתי הוא לא פחות מיפיפה. הצבע האדום-חום-כהה הזה משדר המון רוגע ואיכות העץ היא יוקרתית.

הלוגו של Monitor Audio נמצא בתחתית התיבה וגם על מסגרת הטוויטר. שני הדרייברים כוללים מעגל מסגרת מתכתית עדין ומרשים. הפינות של התיבה מעוגלות וחלקות במיוחד. זה שהתיבה לא מרובעת, תורם רבות ליוקרתיות של עיצוב ה-Gold 100.

Monitor Audio Gold 100

בחלקו האחורי של הרמקול נמצא הבס ריפלקס פורט הגדול והטרמינלים הכפולים. הטרמינלים מוזהבים ואיכותיים. המגשרים שמגיעים עם ה-Gold 100 כוללים חיבור spade מוזהב. הטענה היחידה שלי כאן היא פקקי הפלסטיק, שסותמים את הטרמינליים וגורמים למי שרוצה לחבר מחברי בננות, לעבוד קשה בלשלוף אותם החוצה.

Monitor Audio Gold 100

הדופן העליונה של ה-Gold 100 מצופה בעור, מה שמוסיף עוד שיק ויוקרתיות לעיצוב.

Monitor Audio Gold 100

לא פשוט להגיע לתוצאה אסטטית בגרילים של רמקול, לכן אני מעריך כל ניסיון שהוא מעבר לגריל המלבני השבלוני ואהבתי את הגרילים בעלי החלק תחתון המעוגל של ה-Gold 100. הגרילים הם כמובן מגנטיים.

Monitor Audio Gold 100

בחלק התחתון של הרמקול יש מקום לחיבור ברגים, המשמש לחיבור ה-Gold 100 לסטנד תואם. במידה ואתם מתכוונים להעמיד את הרמקולים על מזנון כמוני, יש להדביק את רגליות הסיליקון הקטנות המצורפות לרמקול.

לבסוף הרמקולים מגיעים עם ספוגים שיכולים לשמש לסתימת הפורט האחורי, במידה ויש לכם עודף בס. כפי שציינתי בעבר, אני לא חובב של הרעיון של סגירת הפורט וממליץ להשתדל לרכוש רמקולים, שמתאימים לחלל ושיש אפשרות להעמיד אותם על פי המלצות היצרן, בצורה כזו לא אמור להיות עודף בס.

מבחן ההאזנה

רמקולי ה-Monitor Audio Gold 100 שימשו אותי גם לסקירת הסאבוופר, SVS 3000 Micro. כך שמבחן ההאזנה התבצע בשני שלבים, חלק קצר עם הסאב (אליו אתייחס בסיום) ואז בלי. בשני המקרים המגבר ששימש אותי הוא Naim Unit Nova, אליו הזרמתי תכנים מ-Tidal. כבלי הרמקולים ששימשו אותי הם Nordost Blue Heaven.

ל-Monitor Audio Gold 100 יש חתימת סאונד ברורה מהשנייה הראשונה. בכל זאת, מכיוון שמדובר ברמקולים חדשים, הרצתי אותם במשך מספר שעות בימים הראשונים לפני שהתחלתי במבחן ההאזנה.

המאפיינים הבולטים של הסאונד של ה-Gold 100 הם חלקות (Smoothness), ניקיון ואווריריות. מהשנייה הראשונה הרגשתי שהמוזיקה כאילו ״פורצת״ דרך הרמקולים, הכוונה שלי היא שהתחושה היא שהרמקול לא עוצר, משנה או מעוות את הסאונד והסאונד נשמע טבעי ונקי. ביצועי היחידות הזכירו לי באופי שלהן יחידות רכות יותר, כמו יחידות מנייר למשל, אין כאן שום נוקשות, שמזוהה לפעמים עם יחידות מתכתיות (לרוב ברמקולים זולים יותר). למעשה ״נוקשות״ היא אולי המילה הכי רחוקה מהסאונד של ה-Gold 100. הסאונד של הרמקולים האלה כל כך מהנה שהם גרמו לי לשבות ולשמוע אלבומים שלמים וממש לא רק ״שירי בדיקה״ למיניהם.

פתחתי באלבום הווקל ג׳אז הקליל, Quiet Land של זמרת הג׳אז והכותבת הגרמנייה Laura. האלבום הזה יושב כמו כפפה על ה-Gold 100, הבס רך ונעים והפרזנטציה הכללית היא קלילה, מלודית ונקייה.

בקטע Sassy, קולה של Laura צלול, נינוח ואוורירי, המקצב וליווי הבס, מדויקים והסאונד הכללי אוורירי. בקטע My One and Only Love, יש בס כבד, שמועבר בצורה רכה, אך בעלת עומק מפתיע, יש כאן פאנצ׳יות ורמת פירוט טובה והבס מרגיש מלא ובשרני. בקטע הזה כמו במספר קטעים נוספים, בווליום גבוהה הרגשתי שהרמקולים הוצבו מעט קרוב מידי לקיר, לכן אני ממליץ לדאוג למספיק מרווח מהקיר האחורי במיוחד מידה ואתם רוצים להאזין בעוצמות גבוהות.

כל שלוש הטכנלוגיות המוטמעות ב-Gold 100, שתיארתי לעיל, תורמות לסאונד חלק במיוחד, שום דבר לא צורם, או צועק, יש כאן רכות ואיזון יוצאים מין הכלל.

בסקאלה שבין רמקולים שתופסים את המאזין באמצעות אינספור פרטים וסאונד אנליטי לבין רמקולים נינוחים יותר, שניתן לשמוע גם כמוזיקת רקע, ה-Gold 100 שייכים לצד הנינוח. כתוצאה מהאופי הזה, הם נעימים מאוד להאזנה ולא מעייפים כלל. אלה לא הרמקולים הכי מפורטים שיצא לי לשמוע, אבל היתרונות של כך הם הסאונד החלק, שבזכותו לא משנה איזה סגנון מוזיקלי תזרקו אליהם, הם יצליחו להתמודד איתו בצורה מרשימה. בנוסף, הרמקולים גם דיי סלחניים כלפי הקלטות פחות טובות.

היכולת הזו לנגן כל סגנון הובילה אותי למבחן אקלקטי ודיי קופצני מבחינת הסגנונות. המשכתי לאלבום הרוק The Last Rebel של להקת Lynyrd Skynyrd משנת 1993. רבות נאמר על חוסר ההשקעה בהקלטות הרוק של שנות ה-90, במקרה הזה מדובר בהקלטה מפתיעה ולא רעה כלל, אך עדיין לא הייתי אומר ״אודיופילית״.


ב-Gold 100 האלבום נשמע דינאמי, נקי וחלק. בנושא ההפרדה, אחד הטריקים המרשימים שרמקולי היי-אנד יודעים לעשות זה להפריד את השכבות השונות של השיר, להרגיש כאילו יש שכבות אוויר בין הכלים וכך קל יותר להבחין בכל אחד מהם. ה-Gold 100 לא מעוניין לעשות עלינו טריקים, הוא פשוט רוצה שנשב ונהנה מהמוזיקה, על ידי כך שהוא נותן לנו פרזנטציה טבעית וכיפית. ההפרדה באלבום טובה, הקלידים, הגיטרה, התופים והשירה, לא ״עולים״ אחד על השני, אבל ההפרדה היא טבעית מאוד מבלי ״חיזוקים״ למיניהם.

בשיר הנושא, יש תיפוף איטי ועמוק בפתיחה, התחושה היא שהבס מגיע מאחורי הרמקולים והוא נשמע עמוק ומרשים. הפרזנטציה מרגשת ובו בזמן היא לא לוחצת, אלא מאוד טבעית ונינוחה.

ממשיכים לדלג בין סגנונות, הפעם בחרתי באלבום Immersion של הכנרית הקנדית Angèle Dubeau, שיצא השנה. זהו אלבום מופת, שמצליח להנגיש את המוזיקה הקלאסית גם למאזין כמוני, שאינו חובב את הז׳אנר.

כינור הוא כלי שיכול בקלות להישמע צורם ואני שמח לדווח שהמילה צורם פשוט לא נמצאת בלקסיקון של ה-Gold 100. הסאונד חלק, הכינור מצליח להיות עוצמתי ומעודן בו זמנית, הפרזנטציה של ה-Gold 100 מבקשת פשוט לעצום עיניים ולצלול לתוך המוזיקה הנפלאה הזו.
בקטע Human הצלילות של הכינור פשוט חודרת את הלב, הליווי מלא באנרגיה. בימת הסאונד רחבה ומרגישה רציפה ואחידה ממש כמו חומה.

נרגענו עם הכינור של Angèle, בואו נעבור לקצת פופ בועט, Bad Guy של Billie Eilish. הבס עוצמתי אנרגטי ונקי, הוא מאוזן ולא משתלט, אפקט מחיאת הכף ברור מאוד ומפורד ממקצב הבס. פה ושם יש תחושה שה-Gold מעט מחליק פרטים קטנים ביצירה, זה הטרייד-אוף של הסאונד החלק והפרזנטציה נעימה והנינוחה שלו. כשהקצב נהייה איטי יותר, לקראת סוף השיר, יש בס עמוק עוד יותר, ה-Gold 100 מראה שאין לו שום בעיה בשחזור הבס העוצמתי ותוך כידי הוא גם מעביר את הלחישה של בילי בצורה ברורה וקלה להבחנה.

אחרי פופ בועט, רציתי להירגע קצת לצליליה של אחת הזמרות האהובות עלי, סופי זלמני השוודית. הפעם בחרתי בבלדה Not With You. קולה של סופי מלטף ומרגש מאוד דרך ה-Gold 100, תוך כדי השירה שלה, הרגשתי שהווקל טיפה מעפיל על הגיטרה, שהרגישה לי מעט רכה מידי. הבס מתפזר בצורה יפה בבימת הסאונד והוא מאוזן מאוד. סולו הגיטרה בסיום, ללא ליווי השירה, כן מפגין את החדות והפירוט שאני מחפש.

כבר הספקתי להתגעגע לג׳אז, הפעם בחרתי בקטע  Lilly Was Here מתוך הופעה חיה של הסקספוניסטית המוכשרת Candy Dulfer משנת 2001 באמסטרדם. כאן התגלתה עוד נקודת חוזקה של ה-Gold 100 וזה שחזור האווירה והאנרגיה של הופעה חיה, הקהל כל כך מורגש לאורך הקטע. הסקסופון של Candy, חלק ומרגש, הגיטרה מדויקת והבס מכתיב את הקצב ומחבר הכל לתוצאה מרשימה ומאוזנת.

רוק-פופ אלקטרוני עוד לא היה לנו, בחרתי ב-Fiction של להקת The xx. כאן ל-Gold יש הזדמנות להראות את מהירות, קצביות והדיוק שלו. ההעברה של הקטע כוללת ניקיון וצלילות מרשימים עם המון שקט בין הצלילים, באופן כללי רצפת הרעש של ה-Gold 100 היא נמוכה ביותר.

כאן סיימתי את המבחן, ואחרי שהנחתי את העט והמחברת (כן כן אני עדיין משתמש בהם), שמתי את האלבום החדש של Amy Helm, שנקרא What the Flood Leaves Behind. לאחר שהתענגתי על האלבום הנפלא הזה, הבנתי שסוד הקסם של ה-Monitor Audio Gold 100 הוא בדיוק ברגעים האלה, כשמפסיקים לנסות להשוות ולחפש פרטים קטנים להיטפל אליהם, אלא פשוט נרגעים ומקשיבים למוזיקה, כנראה שזו הכוונה שלהם ב-make audio human.

תאור קצר של התוצאה עם ה-SVS 3000 Micro

Monitor Audio Gold 100
Naim Uniti Nova
SVS 3000 Micro

ה-Monitor Audio Gold 100 שימשו אותי גם לסקירת הביצועים של ה-SVS 3000 Micro בסטריאו. על פי ההמלצה באתר של SVS חיברתי את הסאב עם Low Pass Filter מכוון ל-60Hz. כמובן שהסאב יורד נמוך יותר מה-Gold 100, והוא מזריק אנרגיה נוספת למוזיקה. יחד עם זאת, אני לא חושב שהרגשתי בחוסר בס או אנרגיה עם ה-Gold 100, ולפני שהייתי משקיע (אם בכלל) בסאבוופר להשלים את ה-Gold, הייתי קודם כל מפנק אותם בסטנדים איכותיים.

סיכום

רמקולים Monitor Audio Gold 100: הסקירה המלאה

ה-Monitor Audio Gold 100 הוא הרמקול המדפי היחיד של סדרת ההיי-אנד של Monitor Audio. הוא מגיע עם עיצוב ורמת גימור יפיפיים. התאהבתי עמוקות בגימור ה״עץ אגוז אפל״.

מבחינת הסאונד, ה-Monitor Audio Gold 100, הפתיע אותי בסאונד החלק והנינוח שלו. סאונד טבעי, שמצליח להישמע נקי, נעים, רך ומאוזן עם כל סגנון שתזרקו עליו. החסרון של החלקות הזו מתבטא לעיתים באיבוד פרטים קטנטנים ביצירה, אך אני מצאתי את הטרייד-אוף הזה בין פירוט אבסולטי לרכות והעברה חלקה של הסאונד משתלם ביותר. נהנתי מכל שנייה של האזנה ל-Gold 100, במיוחד ברגעים בהם פשוט האזנתי בשביל ההנאה ולא בשביל לסקור.

אז איך ה-Gold בהשוואה לסדרת ה-Bronze וה-Silver?
הסאונד של Monitor Audio בכל הסדרות שלהם מאופיין ב-Clarity גבוה במיד, בס איכותי והתמודדות טובה עם כל סגנונות המוזיקה. ה-Gold 100 מוסיף על כך את החלקות הנפלאה של המיד והתדרים הגבוהים, רמת הניקיון, הצלילות והטבעיות של הסאונד משופרים כאן ביחס לסדרות הנמוכות יותר. כך שמבחנתי ה-Gold 100 הוא הרמקול הטוב ביותר של Monitor Audio, שיצא לי לשמוע (שמעתי מעט את סדרת הדגל ה-Platinum, אבל לא בתנאים שאפשרו לי באמת להתרשם מהם).

השאלה המתבקשת היא האם הפער באיכות הסאונד מצדיק את ההפרש במחיר?
חוק התפוקה השולית הפוחתת באודיו עובד חזק מאוד. מחיר ה-Gold 100 הינו יותר מפי שלוש מה-Bronze 100. כמובן שהעלות מול תועלת של ההפרש הינה סובייקטיבית לחלוטין.
ברור שהתמורה למחיר בסדרת ה-Bronze היא הגבוהה ביותר, אך אני חושב שה-Gold 100 מציג רמת ביצועים גבוהה בצורה משמעותית מספיק בשביל להצדיק את מחיר הפרימיום שלו.

מחיר: 9,900 ₪
אחריות: 5 שנים מבית קונקטור (יש לרכוש ממשווק מוסמך)

המערכת ששימשה אותי לסקירה:
מגבר משולב כולל סטרימר: Naim Uniti Nova
כבלי רמקולים: Nordost Blue Heaven
סאבוופר (שימש לחלק קטן של המבחן): SVS 3000 Micro

כתיבת תגובה