הפעם הגיעו אלינו לסקירה שני דגמים של רמקולים מדפיים, ה-Polk Audio R200 וה-R100. שני הדגמים שייכים לסדרת ה-Reserve של Polk Audio, הממומקת היישר מתחת לסדרת הדגל של החברה, סדרת ה-Legend. סקירה זו תתמקד בדגם הבכיר, ה-R200, כאשר ה-R100 הגיע לקראת סיום הסקירה לשם השוואה.
לאחרונה יצא לנו לבחון מספר דגמים של רמקולים מדפיים בקטגוריית המחיר של בין 1,700 ל-3,500 ₪, והופתענו לטובה מההתקדמות ורמת הביצועים של רמקולים בקטגוריית מחיר זאת. אז האם ה-Polk Audio R200 ו-R100 ימשיכו את המומנטום של הקטגוריה וגם יפתיעו אותנו? על כך ננסה לענות בסקירה זו.
אנחנו מודים לסיריוס אלקטרוניקה, היבואן הרשמי של Polk Audio בישראל, על כך ששלחו לנו את הרמקולים לצורך סקירה.
השורה התחתונה
Polk Audio R200
ה-Polk Audio R200 הוא רמקול מדפי גדול עם יכולת למלא חלל בקלות, נקודות החוזקה שלו הן בס עמוק, תגובת תדר אחידה וביצועים מעולים בקולנוע
- טכנולוגיה של סדרת הדגל
- גישה פרקטית עם עיצוב סולידי והשקעה בביצועים
- פיזור סאונד רחב ואחיד
- יכולת למלא חלל בקלות
- בס עמוק ודינאמי
- תגובת תדר אחידה, סאונד ניטרלי בלי הדגשים
- טרבל צלול ואוורירי
- ביצועים מעולים בקולנוע
- פרזנטציה קדמית – יש להתחשב בכך בעת התאמת מגבר
- הבס פחות מפורט ביחס למיד והטרבל
Polk Audio R100
ה-Polk Audio R100 מתאים בול לסלון ישראלי, הוא בעל פרזנטציה רגועה, עם טרבל אוורירי וסאונד מאוזן וניטרלי
- רוב התכונות הטובות של ה-R200
- גודל סולידי, קל יותר לשלב בעיצוב הבית
- פרזנטציה רגועה יותר מה-R200
- בס פחות עמוק ודינאמיות פחותה ביחס ל-R200
סקירת וידאו
על חברת Polk Audio
חברת Polk Audio הינה אחת הסמלים של האודיו האמריקאי, Polk Audio הוקמה בשנת 1972 בידי שלושה חברים, שהכירו בעת לימודיהם באונברסיטאת Baltimore. המקימים היו מת׳יו פולק, ג׳ורג׳ קלופפר וסנדי גרוס.
החברה ניסתה תחילה את מזלה בשוק האודיו המקצועי, אך מהר מאוד הם החליטו לפנות לעבר שוק האודיו הביתי, שם הם בנו לעצמם שם וזכו להצלחה רבה. הלוגו של Polk Audio מופיע לא פעם עם לב אדום לידו, המחווה התמימה משהו הזו, מראה את הגישה החיובית המונעת מאהבה לאודיו של החברה.
כיום חברת Polk Audio שייכת לקבוצת Sound United, הקונצרן שכולל גם את המותגים של Denon, Marantz, Definitive Technology ולאחרונה גם חברת Bowers & Wilkins. קבוצת Sound United בעצמה נרכשה בחודשים האחרונים בידי חברת המכשור הרפואי, Massimo.
הטכנולוגיות בסדרת ה-Reserve
סדרת ה-Reserve הינה הסדרה השנייה בטיבה של Polk Audio והיא ממוקמת מתחת לסדרת הדגל, ה-Legend. הסיסמא של הסדרה היא ״רמקולים אודיופילים ברי השגה״. הסדרה מורכבת משני דגמי רמקולים מדפיים, שלושה רמקולי סנטר, שלושה רמקולים רצפתיים ורמקול אטמוס, שניתן להרכיב מעל לרמקולים המדפיים או הרצפתיים, או בהתקנה קירית.
ביחס למחיר הצנוע, הסדרה כוללת מספר מרשים של טכנולוגיות המוטמעות ברמקולי הסדרה. טכנולוגיות אלה מגיעות הישר מסדרת הדגל.
הטוויטר הוא מסוג Pinnacle Ring Radiator, זהו טוויטר בקוטר אינץ׳ אחד במבנה ייחודי הכולל Wave Guide בצורה של מעין מחט במרכזו. לטענת החברה הטוויטר שלהם כולל פיזור סאונד רחב המאפשר ליהנות מאיכות סאונד גבוהה לא רק בנקודת ההאזנה המרכזית, המכונה Sweet Spot. הטוויטר עבר את המבחנים לתו התקן Hi-Res, מה שאומר שתגובת התדר שלו עולה משמעותית מעל ל-20kHz. אומנם איננו מסוגלים לשמוע תדרים גבוהים מנתון זה, אך שחזור נכון של תדרים אלה תורם לתחושה של אווריריות לסאונד. כמו עם באסים מתחת ל-20Hz, זה לא עניין של לשמוע, אלא להרגיש.
יחידת המיד (או מיד בס, במקרה של הרמקולים המדפיים) היא מסוג Turbine Cone, מדובר על דרייבר העשוי מקצף (foam), ועליו מייצרים צורה גיאומטרית, שמעניקה לו את צורת הטורבינה. לפי Polk, הצורה הזו מוסיפה קשיחות ושיכוך טובים יותר לדרייבר, מלבד הענקת המראה הייחודי והמרשים.
אולי האלמנט הכי יוצא דופן בסדרת ה-Reserve הוא דווקא הבס ריפלקס פורט. בדגמים המדפיים ובדגם הרצפתי הקטן ביותר, הפורט הוא מסוג X-Port, שזו טכנולוגיה מוגנת בפטנט. החלק הבולט ביותר בפורט הוא המבנה הצינורי שמורכב עליו, זהו למעשה פילטר מסוג Eigentone Filter, אשר מתוכנן לסנן עיותים, כולל ביטול רזוננס של הפורט והתיבה ולכן הבס מרגיש נקי וחסר מאמץ.
שני הרמקולים הרצפתיים הבכירים של הסדרה, ה-R600 והדגם הבכיר, ה-R700 מגיעים עם פורט שונה, הממוקם בחלק התחתון של התיבה. הפורט הזה נקרא Power Port 2.0, והוא משלב בתוכו את הטכנולוגיה של ה-X-Port ומורכב משני צינורות המשמשים לסינון עיוותים ורזוננס.
העומדים למבחן: Polk Audio R200 ו-Polk Audio R100
הסקירה שלנו כוללת את שני הרמקולים המדפיים של הסדרה. שניהם מגיעים בתצורת 2Way עם טוייטר ה-Pinnacle Ring Radiator, יחידת המיד-וופר מסוג Turbine Cone ופורט הבס ריפלקס הייחודי, X-Port.
הפער בגודל בין שני הרמקולים הוא משמעותי. ה-R200 הם מדפיים גדולים באופן יחסי עם תיבה בגודל של 190 ר׳, 359 ג׳ ו-354 ע׳ במ״מ כמובן, המשקל הוא 8.7 ק״ג. מבחינת היחידות, הטוויטר הוא בקוטר אינץ׳ והמיד-וופר הוא בקוטר 6.5 אינץ׳.
שאר המפרט:
Frequency Response (-3dB limits): 51 – 38000Hz
Recommended Amplifier Power: 30 – 200W
Sensitivity (2.83V/1m): 86dB
Impedance: 8Ω (3.8Ω min)
ה-R100 מגיע בתיבה צנועה בהרבה במידות: 166 ר׳, 324 ג׳ ו-259.5 ע׳. המשקל הוא 5.5 ק״ג. היחידות הן טוויטר בקוטר אינץ׳ ומיד-וופר בקוטר 5.25 אינץ׳.
שאר המפרט:
Frequency Response (-3dB limits): 58 – 39000Hz
Recommended Amplifier Power: 30 – 150W
Sensitivity (2.83V/1m): 86dB
Impedance 8Ω (3.6Ω min)
מבחר הגימורים כולל שלוש אפשרויות. בניגוד להרבה חברות, שבוחרות לתת שמות מפוצצים לגימורים שלהם, אצל Polk Audio השמות פשוטים ביותר: שחור, לבן וחום. אני חושב שזהו סממן נוסף לגישה הצנועה והעיניינית-פרקטית של Polk Audio.
עיצוב ואיכות בנייה
סרטון ה-Unboxing של ה-Polk Audio R200:
גם מבחינה עיצובית המותג של Polk Audio משדר נקיון ופרקטיות. יש לזכור שביחס לעלות של הרמקול, מדובר כאן ברמקול, שכולל טכנולוגיה בפיתוח עצמי של החברה בשני הדרייברים וגם בפורט, כך שההתמקדות כאן היא בביצועים ולא בתחרות יופי. יחד עם זאת התיבה כוללת מעבר מעוגל בין הדפנות, שמוסיף הרבה חן ועוזר לשבור את התבנית המלבנית הכבדה.
שני הדרייברים ובמיוחד המיד וופר עם אפקט הטורבינה גונבים את כל תשומת הלב, אכן מדובר בדרייבר מרשים וויזואלית.
מסביב לטוויטר יש את הכיתוב של ״הוקמה בשנת 1972״. בתחתית הרמקול יש את הלוגו של Polk Audio.
בצידו האחורי יש את הפורט יוצא הדופן וזוג הטרמינלים לחיבור המגבר. הטרמינילים מצופים בניקל.
הרמקולים מגיעים עם גריל מגנטי שכולל בד דיי עבה ואיכות בנייה מרשימה. אני פחות אוהב גרילים שמכסים את כל התיבה, אבל דווקא כאן אני חושב שהתוצאה דיי אסתטית. הגריל מגיע בגוון אפור, עבור כל הגימורים השונים.
את ה-Polk Audio R200 קיבלתי בגימור השחור בעוד את ה-R100 בלבן. מבין שניהם העדפתי את הגימור הלבן. משהו בגוון השחור הרגיש לי מעט לא מספיק עמוק. שני הרמקולים מגיעים גם בגוון חום, שלפחות על פי התמונות נראה מרשים ביותר.
מבחן ההאזנה – Polk Audio R200
קיבלתי תחילה את ה-R200 בעוד ה-R100 הגיעו בשלב מאוחר יותר. לכן החלק המרכזי של המבחן מתמקד בביצועי ה-R200, אותם בחנתי בחיבור לשתי מערכות ומבחר קטעים נרחב.
מערכת ראשונה
המערכת הראשונה והמרכזית ששימשה אותי היא רסיבר סטריאו מדגם Denon DRA-800H, שגם הוא הגיע אלינו לסקירה. זהו מכשיר All In One והוא חובר אל ה-Polk Audio R200 באמצעות כבלי רמקולים QED XT25.
התכונה הבולטת ביותר של ה-Polk Audio R200
הדבר הבולט ביותר בסאונד של ה-R200 במיוחד בשילוב ה-Denon הוא הפרזנטציה הקדמית ופיזור הסאונד הרחב. אסביר מעט את כוונתי בפרזנטציה קדמית. תחום האודיו הוא אוסף של סקאלות, אחת מאותן הסקאלות כוללת בצידה האחד פרזנטציה מאופקת/רגועה (Laid Back), כשהכוונה כאן היא שהסאונד נשאר קרוב לרמקולים, פחות נזרק לתוך החדר. לרוב זה מזוהה עם האזנה רגועה, כזו שניתן גם לעשות תוך כדי דברים אחרים. בצד השני של הסקאלה יש את הפרזנטציה הקדמית (Forward sound), כאן הסאונד מגיע עד לנקודת ההאזנה, נוצרת תחושה שיושבים קרוב לרמקולים, גם אם הם רחוקים. סאונד כזה מכניס לתוך היצירה ודורש את כל תשומת הלב של המאזין.
כמו רוב הסקאלות של תיאור תכונות אודיו, לא מדובר כאן בטוב ורע, אלא עניין של העדפה, וכמובן שזו סקאלה, כך שאופי הסאונד יכול להיות בכל נקודה בין שני הקצוות. כפי שציינתי, ב-R200 הפרזנטציה הייתה קדמית מאוד, התחושה לעיתים הרגישה ממש כמו האזנה באוזניות.
ביצועים במוזיקה
מלבד קטעים בהן ציינתי זאת במפורש, ה-Denon היה על מצב Pure Direct במהלך כל חלק ההאזנה.
את מבחן ההאזנה אני פותח הפעם עם קטע מתוך אלבום הבכורה המרשים, Superhuman, של צמד הפולק-אמריקנה, Ferris & Sylvester. הקטע שבחרתי נקרא Darkness I Feel. הבס פאנצ׳י, עמוק, ומתפזר בצורה מאוזנת ואחידה בצורה מרשימה בחלל, ישנה תחושה של הרבה נפח. הווקל ברור, ממורכז ומופרד טוב משירת הרקע, שקובעת את המקצב של היצירה. בחלק המיד התחתון לתחושתי היה חסר מעט פירוט או אולי הדיקות.
ככל שהגברתי את העוצמה הרגשתי שהסאונד הופך להיות פשוט גדול על החדר. באיזשהו מקום הרגשתי כמו בפרסומת האייקונית של JBL, שהסאונד פשוט מעיף אחורה את המאזין לתוך הכורסא.
בקטע הבא שניסיתי, Fire של Maya Fadeeva, ניסיתי לבדוק האם אפשר לכוון את ה-Denon, על מנת להרגיע במעט את הסאונד. עברתי למצב סטריאו ממצב ה-Pure Direct, והורדתי את הבס ב-2dB. הסאונד אכן נרגע מעט ואיפשר לי ליהנות גם בעוצמות של עד 85dB. יחד עם זאת, עדיין העדפתי את הסאונד במצב Pure Direct, הוא מרגיש מלא יותר עם בס פאנצ׳י יותר. הווקל של מאיה מפורט ומרגישים בקלות את המתיקות בקולה, ההפרדה בין השירה למקצב טובה, הבס מעט חסר הדיקות.
המשכתי לקטע אמריקנה נוסף, הפעם של Ida Mae מתוך האלבום Click Click Domino (אלבום השנה שלנו בקטגוריית פולק, קאנטרי, אמריקנה). בחרתי בקטע הנועל של האלבום, Has My Midnight Begun. הפרזנטציה דרמטית וענקית, הסאונד מתפזר לרוחב, לגובה ולעומק, הבס מלא ופאנצ׳י. הפזמון כולל אנרגיה שאי אפשר להישאר אדישים כלפיה, ה-R200 מכניס את המאזין לתוך העוצמות והאווירה של היצירה. רמת הניקיון טובה.
עברתי לקצת ג׳אז, קטע יפיפה שלא האזנתי אליו תקופה, From Now On של Emil Brandqvist Trio. הפסנתר מלא ובשרני בעוד החלק העליון מצלצל ברכות נעימה. הבס בעל רמת פירוט טובה. הפרזנטציה מאוזנת, נקייה ומפורטת. בגלל הסאונד הקדמי, חיפשתי מעט יותר רוגע ביצירה.
מכיוון שחיפשתי סאונד רגוע, עברתי לבלדה Wherever I Go של Mark Knopfler ו-Ruth Moody. קולו של מארק רך ומפורט, התחושה היא שהוא ממש שר לתוך האוזן, אותה תחושה של האזנה באוזניות שהזכרתי. קולה של רות׳ נעים ומלא במתיקות. רמת הפירוט וההפרדה בין התופים, הסקסופון והגיטרה הם טובים, אך לא ממש קיבלתי את הרוגע שחיפשתי גם בבלדה זו.
טוב, אם אין רוגע אז נזרום עם העוצמה. המשכתי לקטע האלקטרוני הקבוע שלי, The Game Has Changed של Daft Punk. שכבת הבס מתפזרת נהדר בחלל, הפיצוצים בקטע מרשימים ומדויקים, השובל האלקטרוני, שמגיע אחרי כל פיצוץ, מעט פחות מורגש. האנרגטיות של ה-R200 מתאימה מאוד למוזיקה אלקטרונית. הפרזנטציה עוצמתית ואנרגטית עם רמת פירוט טובה בשכבת הבס הקבועה.
את החלק הזה בחרתי לסיים בבלדת הרוק המרגשת Heal של Heather Nova. פריטת הגיטרה מדויקת, הדוקה ומרגשת. קולה של נובה נישא ברחבי החדר, הוא צלול ונעים ומרגישים את האווריריות בתחום העליון. הכינורות מופרדים בצורה טובה, כשהבס מופיע בהמשך הקטע הוא פאנצ׳י ועמוק, עם מעט חוסר פירוט.
ביצועים בתכנים קולנועיים
האופי והביצועים של ה-Polk Audio R200 בחלל שלי סיקרנו אותי מאוד לגבי התפקוד שלהם בתכנים קולנועיים. חיברתי את ה-Denon DRA-800H אל הטלוויזיה שלי LG OLED E8, בחיבור HDMI והעברתי את הסאונד באמצעות ARC.
בחרתי בקטע הקבוע שלי ״דברים מוזרים״ עונה 3 פרק 8. מוזיקת הרקע מבשרת הרעות מועברת בצורה משכנעת ביותר ורמת הפירוט באפקטים גבוהה. הדיבור של הדמויות הינו ברור גם כשהן לוחשות. כשהמפלצת הענקית הולכת מרגישים את הצעדים שלה נעים על גבי בימת הסאונד באופן מדוייק, הנהמה של המפלצת מפורטת ומרגישים את ה-extension בתדרים הגבוהים. כשהילדים זורקים זיקוקים על המפלצת, הפיצוצים מפורטים וממוקמים במקומות הנכונים בבמה. הפרזנטציה הקולנועית של ה-R200 הינה מרשימה מאוד.
שילוב עם סאבוופר
ניצלתי את היכולות של ה-Denon DRA-800H על מנת לחבר את הסאבוופר שלי, ה-REL S/510. ה-Denon מאפשר לקבוע קרוסאובר לסאבוופר ועל ידי כך, לא לשלוח את התדרים הנמוכים לרמקולי הסטריאו. התחלתי במספר שהוא כלל האצבע, 80Hz. לאחר קצת משחק וניסיון, הורדתי את הקרוסאובר עד 60Hz, כיוון שיכולת שחזור הבס של ה-R200 היא מעולה בתחום התדרים הזה.
חזרתי שוב לקטעים מתוך ״דברים מוזרים״. הבס עמוק ונקי יותר, כמצופה מסאבוופר איכותי. ה-R200 משוחררים מהמעמסה של שחזור הבס ומנגנים בחופשיות יותר.
מבחינת ביצועים במוזיקה בדקתי את הקטע Jean Pierre של בסיסט הג׳אז המופלא, Marcus Miller. הפרזנטציה מרגישה מאוזנת ונעימה. רמת הפירוט בבס היא גבוהה והשילוב עם ה-R200 מרגיש אנרגטי ומפורט. כל פריטה ופריטה של מרקוס מופרדת ומובחנת.
מערכת שנייה
על מנת לבחון את הפוטנציאל המלא של רמקולי ה-Polk Audio R200, חיברתי אותם אל המערכת האישית שלי, שמורכבת ממגבר משולב, Nagra Classic Int, ממיר Ayre QB-9 DSD, מחשב המשמש כמקור ומריץ Volumio 3 וכבילה של חברת Nordost. את הפרטים המלאים של המערכת תוכלו לראות בתחתית הכתבה.
בחנתי כאן שתי בלדות במטרה לבדוק האם יש הבדל בעידון והרוגע, שהיו מעט חסרים לי בשילוב עם ה-Denon DRA-800H. תחילה הקטע Not With You של Sophie Zelmani. קולה של סופי נשמע רך יותר, מרגישים ביותר פירוט בהשוואה ל-Denon. הקטע הזה ממש ניתן להרגיש את הרוק בשירה שלה, וזה הועבר באופן טבעי ומדויק יותר במערכת זו. פריטת הגיטרה רכה ומאוזנת יותר, הבמה פחות קדמית ומעט רגועה יותר.
חזרתי לקטע Wherever I Go של Mark Knopfler ו-Ruth Moody. הפרזנטציה הכללית רגועה יותר באופן בולט. מוזיקת הליווי נשארת יותר מאחור ומופרדת טוב יותר מהגיטרה הראשית והווקל. הקולות של מארק ורות׳י רגועים ומופרדים יותר. הבס הדוק ומדויק יותר.
לסיום בחנתי גם קובץ Flac מקומי באיכות של 96kHz 24Bit, בחרתי ביצירה Human של הכנרית הקנדית המופלאה, Angèle Dubeau. ההעברה נקייה ואוורירית, הכינור צלול להפליא, הסאונד רגוע ומרגש ובו בזמן עוצמתי. הפרדת השכבות השונות ביצירה טובה מאוד.
ה-Polk Audio R200 מקיים הבטחות
נושא מעניין מאוד ששמתי לב לגביו הוא מידת ההתאמה בין ההבטחות השיווקיות של ה-R200 לביצועים בפועל. לא פעם ההבטחה השיווקית היא ״סאונד שנשמע טבעי ומדויק״ וכל מיני סיסמאות ג׳נריות הכתובות על רמקולים, שבפועל נשמעים שונה לחלוטין האחד מהשני.
כשאני מפרק את מה שנכתב באתר של Polk Audio על ה-R200, אז הבטיחו לנו פיזור סאונד המרחיב את ה-Sweet Spot וזה מדויק לחלוטין. בכל פעם שאני נתקל ברמקול בעל פיזור סאונד כה רחב, אחת הבדיקות שאני עושה היא כיצד הוא נשמע במטבח, שנמצא משמאל לסלון. ה-R200 מצליחים להישמע בבירור ולשמור על האופי של הסאונד גם בזוויות רחבות. כך שאם זו תכונה חשובה עבורכם, ה-R200 מפזר סאונד בצורה אחידה באופן מרשים.
הבטחה נוספת היא ה-extension של הטרבל, ומצויין מפורשות שזה משפיע במיוחד בווקל של זמרות. אכן מרגישים את ה-extension, שמוסיף אווריריות בתדרים הגבוהים וזה מורגש אצל לא מעט זמרות.
ההבטחה השלישית קשורה לניקיון של הסאונד, זה נאמר גם בהקשר לדרייבר המיד וגם לפורט הבס ריפלקס. אני בהחלט מסכים שמדובר ברמקול עם רמת ניקיון מרשימה. הסאונד של ה-Polk Audio R200 ניחן באיזון ולינאריות, לא הרגשתי הדגשים לתחום תדרים מסוים. הרמקול הועמד במרחק של 38 ס״מ מהקיר האחורי ולא הרגשתי שום המהום או בס עודף, ואני נוטה לקשור זאת לרמת הניקיון של הבס שיוצא מהפורט.
ה-Polk Audio R200 נראה דיי תמים במבט ראשון, אבל הביצועים שלו במיוחד ביחד עם ה-Denon הם עוצמתיים ובעלי אופי סאונד קדמי, שמכניס את המאזין לתוך הסאונד. זהו לא שילוב שינגן מוזיקת רקע נינוחה, זו מערכת שרוצה שתחוו את המוזיקה ותתנו לה את כל תשומת הלב שלכם.
מספר נקודות נוספות, שאני רוצה להרחיב לגביהן: Polk Audio הם יצרן אמריקאי, ולכן הגיוני להניח שהרמקולים שלהם מיועדים לחללים אמריקאים. אני הרגשתי שה-R200 פשוט גדולים מידי לחלל שלי, שזהו סלון ישראלי דיי סטנדרטי, מרחק של כ-4.5 מטרים מקיר ההאזנה וחלל פתוח למטבח. כך שאם אתם מחפשים רמקול מדפי שיכול למלא חלל גדול בצורה מרשימה, ה-Polk Audio R200 הוא אחד המדפיים הכי עוצמתיים שיצא לי לשמוע, בטח ברמת המחיר הזו.
הנקודה האחרונה היא בנושא הווליום, כפי שציינתי הגעתי למסקנה שה-Polk Audio R200 פשוט גדול על החלל שלי, וזה התבטא בעיקר בהאזנה בווליום של 80dB ומעלה. כך שאם אתם אוהבים להאזין בעוצמות נמוכות, דווקא ה-R200 יתן לכם פרזנטציה אנרגטית ופאנצ׳ית גם בחלל כמו שלי.
Polk Audio R200 VS Polk Audio R100 – שיעור בהתאמת רמקול לחלל
ואז הגיעו אלי ה-Polk Audio R100. אותם הצבתי על הסטדנים שלי והרצתי אותם למשך מספר שעות. במהלך היום הזה, כן ישבתי מולם איזה שעה לשמוע להאזנה ״לא קריטית״ של האלבום הנהדר, Either Way I Think You Know של להקת הרוק הרך הנורווגית, Minor Majority. אני חייב לומר שמה ששמעתי היה ״אהבה מצליל ראשון״, הווקל רך ומלטף, ההפרדה בין הווקל למוזיקה נהדרת, המקצב הדוק, פיזור הסאונד רחב והבמה רגועה יותר ופחות קדמית ביחס ל-R200.
ה-R100 כוללים את רוב התכונות הטובות ב-R200, כשהיתרון של ה-R200 הוא בבס עמוק יותר ודינאמיות משופרת. מבחינת התאמה לחלל, הסאונד של ה-R100 רגוע יותר מה שאיפשר לי ליהנות ממוזיקה גם בעוצמות גבוהות. כך שה-R100 פשוט קלע יותר לטעמי ולחלל שלי.
ביום למחרת ישבתי להאזנה קריטית יותר של ה-R100. פתחתי בקטע הווקל ג׳אז Falling של Jeanette Lindström. הבס והמקצב הדוקים ובעלי פירוט טוב. הווקל ושאר הכלים מופרדים בצורה משכנעת. פיזור הסאונד אחיד, הפרזנטציה רכה ומאוזנת. בשירה של ג׳נט יש תחושה של extension בטרבל, המתורגם לצליל אוורירי ונעים.
בחנתי את הקטע שהאזנתי לו גם ב-R200, הקטע Darkness I Feel של Ferris & Sylvester. הנקישה ברורה והדוקה, קולות הרקע שמייצרים את המקצב נקיים ומלאי עוצמה. השירה של Archie Sylvester מפורטת וממורכזת, בעוד שירתה של Issy Ferris צלולה, אוורירית ונעימה. ביחס ל-R200, הבס עמוק פחות והסאונד פחות רחב וקדמי, זו פרזטציה רגועה יותר, מעט פחות דינאמית, אך מאוזנת יותר.
את המבחן כולו בחרתי לסיים בקטע Help Yourself To Me של להקת הרוק האלטרנטיבי הנורווגית, Madrugada. יש כאן הפרדה נהדרת של הווקל, שכולל פירוט טוב. הפרזנטציה רגועה ומלאה קסם חולמני משהו, שמאפיין את היצירה הזו. בלדת הרוק הזו מועברת בצורה נפלאה ב-Polk Audio R100.
למי ה-Polk Audio R200 או R100 יתאימו?
ראשית אתחיל ואומר שמדובר ברמקולים מעולים, המהווים תמורה גבוהה למחיר. הם מגיעים עם טכנולוגיות מעניינות ופשוט עושים את העבודה בלי תוספות מיותרות, או קישוטים.
ה-R200 הוא רמקול מדפי דיי גדול ובעל סאונד המאופיין בפיזור רחב ופרזנטציה קדמית. ה-R200 כולל בס עמוק ופאנצ׳י ובאופן כללי, סאונד שמרגיש גדול. לחלל שלי הרגשתי שה-Polk Audio R200 קצת גדולים, בעיקר כשמנגנים בעוצמה של 80dB ומעלה. אם בכל זאת אתם רוצים ללכת על רמקול כזה בחלל של סלון ישראלי ממוצע, אני מציע לבחור הגברה עם אופי מאופק יותר, על מנת לאזן במעט.
איפה שה-Polk Audio R200 מצטיינים זה בביצועי קולנוע, נראה לי שאפשר לבנות מערכת רב-ערוצית מעולה בעזרת סדרת ה-Reserve של Polk Audio.
ה-Polk Audio R100 כולל את רוב התכונות הטובות של ה-R200, יש לו סאונד מאוזן ואחיד, הפרזנטציה יותר רגועה, פחות קדמית וגם הבס רגוע יותר. בחלל שלי, אהבתי יותר את ה-R100. היה לי קל ונעים יותר להאזין ל-R100 ואיתו גם יכולתי להגיע לעוצמות האזנה גבוהות יותר, מבלי להרגיש שיש יותר מידי לחץ בחדר. כך שאני חושב שה-R100 יתאים בקלות יותר בחלל של סלון ישראלי ממוצע.
סיכום
ההתרשמות הראשונה שלי מרמקולים מבית Polk Audio האמריקאית הייתה חוויה חיובית ומלמדת. המותג של Polk Audio הוא מותג מכוון ביצועים ורמת מחיר תחרותית, אם אתם מחפשים רמקול שיעשה את העבודה, ינגן חזק, נקי ומאוזן בנוסף לפיזור סאונד אחיד בצורה מרשימה, הרמקולים של סדרת ה-Reserve של Polk Audio, הם רמקולים שכדאי לכם לשמוע.
היכולת לסקור את שני הדגמים המדפיים של הסדרה הייתה ניסוי מעניין ומלמד עבורי. ה-R200 הם רמקולים מדפיים שהפגינו יכולת אדירה למלא חלל בקלות, עד כדי כך, שהרגשתי שהם מעט גדולים על החלל שלי. לעומתם ה-R100, כוללים בס פחות עמוק וסאונד שמרגיש פחות גדול, אך דווקא הם התאימו הרבה יותר לחלל והסבו לי הנאה משמעותית רבה יותר מההאזנה אליהם. התאמת הרמקול לגודל החלל היא קריטית עבור התוצאה הסופית.
אם נחזור לשאלה שהצגתי בפתיחה, אז התשובה היא שהרמקולים המדפיים של חברת Polk Audio מדגמי ה-R100 וה-R200 הם דוגמה נוספת לרמקולים מעולים, שניתן להשיג במחיר של פחות מ-3,500 ₪. אם אתם שואלים אותי לגבי הייחוד שלהם בקטגוריה הזו, אז מבחנתי הייחוד שלהם הוא בחוסר הייחוד שלהם. ה-Polk Audio התגלו כרמקולים ניטרליים ולינארים, המעבירים את המוזיקה עם מינימום התערבות, מה שמאפשר להם להיות מתאימים פחות או יותר לכל ז׳אנר. בנוסף פיזור הסאונד והיכולת שלהם למלא חלל הם מהטובים שיצא לי לשמוע בקטגוריה.
Polk Audio R200 מחיר: 3,390 ₪
Polk Audio R100 מחיר: 2,990 ₪
אחריות: שנה
המערכות ששימשו אותי לסקירה:
מערכת ראשונה
רסיבר סטריאו: Denon DRA-800H
כבלי רמקולים: QED XT25
מערכת שנייה
ממיר: Ayre QB9-DSD
מגבר משולב: Nagra Classic Int
מקור: מחשב המריץ Volumio 3
כבלים:
כבל USB בין המחשב לממיר: Nordost Blue Heaven
כבל XLR בין הממיר למגבר: Nordost Blue Heaven
כבלי רמקולים: Nordost Blue Heaven
חשמל:
כבל חשמל עבור הממיר: Nordost Blue Heaven
כבל חשמל עבור המגבר: Nordost Blue Heaven
מפצל חשמל: QBASE QB8 Mark II
כבל חשמל עבור המפצל: Nordost Red Dawn