הפעם הגיע אלינו דגם הרמקול החדש, Q Acoustics 3030i השייך לסדרת ה-3000i זוכת הפרסים של החברה הבריטית. זהו הרמקול המדפי הגדול בסדרה ולמרות זאת ה-Q Acoustics 3030i מגיע עם תג מחיר צנוע במונחי אודיו.
אז כיצד נשמע רמקול בקטגוריית מחיר של מתחת ל-2,000 ₪? והאם מדובר ברמקול שמהווה תמורה גבוהה למחיר? על כך ננסה לענות בסקירה זו.
אנחנו מודים ל״פיוז סטריאו״, היבואן הרשמי של מותג Q Acoustics בישראל, על כך ששלחו לנו את הרמקולים לצורך סקירה.
שורה תחתונה
ה-Q Acoustics 3030i מהווה תמורה מופלאה למחיר וכולל בס מרשים במיוחד, שמוסיף להנאה בכל סגנון מוזיקה שתבחרו
- עיצוב וגימור מושקעים
- סאונד מהנה ואנרגטי בזכות בס עמוק, חמים ואוורירי
- סאונד מאוזן, עם רמת פירוט טובה
- קל להנעה
- מצליח לשקף פערים באיכות של מגברים – פוטנציאל לשדרוג עתידי
- תמורה מעולה למחיר
- שום דבר משמעותי ברמת המחיר הזו
סקירת וידאו
על חברת Q Acoustics
חברת Q Acoustics הינה חברה צעירה במונחים של עולם האודיו, היא החלה את דרכה בשנת 2006. באותה שנה היא השיקה את סדרת ה-1000 שלהם של רמקולים ברי השגה. מאז החברה לא מפסיקה לחדש ולהתרחב לשווקים חדשים.
אסטרטגיית חדירת השוק של Q Acoustics מבוססת על מתן תמורה גבוהה במיוחד לצרכן בכל רמת מחיר. בכל רמת מחיר, שבה ל-Q Acoustics יש רמקולים, היא מוודאת שהרמקולים שלהם מתחרים בהצלחה מול השוק. המודעות הגבוהה הזו למחיר ולמתן תוצאה טובה לצרכנים, זיכה את החברה באינספור פרסים בכל קטגוריית מחיר בה היא מתחרה.
היצע מוצרי החברה מתחיל מרמקולי כניסה במחירים לכל כיס ומסתיים בסדרת הדגל, ה-Concept. הרמקול הבכיר של החברה הוא ה-Concept 500, שעלותו בארץ היא מעט פחות מ-25,000 ₪.
מלבד רמקולי סטריאו, ההיצע של Q Acoustics כולל גם רמקולים לקולנוע ביתי, סאבוופרים, סטנדים, רמקולים שקועים, סאונדברים ולאחרונה הושקו גם רמקולים אקטיביים (סדרת Q Active ו-ה-M20).
הטכנולוגיות של Q Acoustics
חשוב להבין שלא מדובר בחברה, שמתמקדת רק ביצור ותכנון של רמקולים ברי השגה. ל-Q Acoustics יש מספר פיתוחים טכנולוגיים מעניינים, בעיקר בתחום שיכוך תיבות הרמקולים.
טכנלוגיית ה-Gelcore, זהו חומר ג׳ל מיוחד שמורחים כסנדביץ׳ המשמש למניעת ויברציות בתדר גבוה בין השכבות השונות של התיבה.
טכנולוגיית ה-P2P, או Point-to-Point זהו תהליך בו החברה נעזרת במחשב למציאת הנקודות הכי רגישות בתיבה מבחינת ויברציות בתדרים נמוכים ואז הם מחזקים (Bracing) את התיבה באותם המקומות האסטרטגיים.
לסיום טכנולוגיית ה-HPE, או Helmholtz Pressure Equalisers, משתמשת בצינורות בתוך התיבה על מנת להפוך את הגלים העומדים בתוך התיבה ולפלוט אותם בתור חום. ביטול הגלים העומדים מתבטא בסאונד עם פחות עיוותים ו״צביעה״.
העומד למבחן: Q Acoustics 3030i
כפי שציינו רמקולי ה-Q Acoustics 3030i שייכים לסדרת ה-3000i של החברה, שזו סדרת הכניסה העדכנית שלהם. ה-3030i הינו הרמקול המדפי הגדול בסדרה, שכוללת גם את דגמי ה-3010i וה-3020i.
ה-3030i הינו רמקול בתצורת 2Way עם טוייטר כיפה רכה מופרד או decoupled, למניעת השפעה של ויברציות ויחידת מיד-בס בקוטר של 6.5 אינץ׳ העשוייה מנייר מצופה. כך שמדובר בחומרי הדרייברים הקלאסיים של עולם ה-HiFi.
הרמקולים כוללים פורט בס-ריפלקס אחורי וזוג טרמינלים בודד. תיבת הרמקולים עמוקה מהרגיל, מה שעוזר ל-3030i בשחזור בס עמוק. מידות התיבה במ״מ הן: 320 ג׳, 200 ר׳ ו-313 ע׳. משקל כל רמקול הוא 6.4 ק״ג.
שאר המפרט:
Frequency response (+/-3 dB, -6 dB): 46 Hz – 30 kHz
Average impedance: 6 Ω
Minimum impedance: 4 Ω
Sensitivity (2.83v@1m): 88 dB
Stereo amplifier power: 25 – 75 W
AV receiver power (2 ch. driven): 50 – 145 W
Crossover frequency: 2.4 kHz
למרות שהנצילות נמוכה מ-90dB, זה שהעכבה המינימלית היא 4 אוהם מרמז על כך שהרמקולים לא קשים מידי להנעה. תגובת התדר של הרמקול מבטיחה בס שיורד מתחת ל-50Hz, כך שהציפיות שלי בתחום הזה הן דיי גבוהות.
מבחינת הטכנולוגיות של החברה, בדגם ה-3030i מוטמעת טכנולוגיית ה-P2P.
עיצוב ואיכות בנייה
קשה לצפות לגדולות בתחום העיצוב ברמות המחיר הללו, אך ה-Q Acoustics 3030i הוא הפתעה גמורה מבחינתי. עצם העובדה שהחברה התאמצה לייצר תיבות עם פינות מעוגלות ולא סתם תיבה מלבנית משעממת, כבר קנתה אותי.
הגימור שקיבלתי נקרא Carbon Black, זהו גימור שחור-אפור נעים מאוד. מסביב לדרייבר יש עיגולי ניקל גדולים המקשטים את היחידות. לוגו ה-Q מוטבע בתחתית ובסך הכל העיצוב מאוזן ומפתיע ברמת המחיר.
בדופן האחורי תמצאו את פורט הבס-ריפלקס בחלק העליון של התיבה והטרמינלים לחיבור הרמקולים בחלק התחתון.
הרמקול מגיע עם רגליות גומי מורכבות וגריל מגנטי, שמכסה את הדרייברים ומשאיר את הלוגו בתחתית חשוף.
ביחס למחיר מדובר כאן בעיצוב מרשים, מושקע ובהחלט מפתיע.
מבחינת ההעמדה של הרמקולים, בגלל התיבה העמוקה שלהם, הם היו מעט קרובים יותר לקיר ממה שהייתי רוצה. הרמקולים מגיעים עם ספוגים לסתימת הפורט במקרה ויש לכם עודף בס, אך אני ממליץ לנסות לדאוג למקום מרוחק יותר מהקיר להצבת הרמקולים ולהימנע מהשימוש בספוגים.
מבחן ההאזנה
יחד עם הרמקולים קיבלתי את המגבר המשולב עם סטרימר מובנה, Elac DS-A101 וכבלי רמקולים QED XT25.
חברת Q Acoustics וחברת QED מנוהלות בקונצרן משותף, כך שיש שיתוף פעולה ביניהן והרמקולים של Q Acoustics נבחנים ומכוונים בעזרת הכבלים של חברת QED. כשפתחתי את הרמקולים יש מעין תליון כזה שקשור לטרמינילים, שמציין שהרמקולים נבחנו עם כבלים של QED ושזו ההמלצה.
בנוסף באתר החברה ישנה המלצה ספציפית על דגם הכבלים הזה עבור רמקולי ה-3030i.
חיברתי את המגבר לרשת באמצעות חיבור קווי ואת הרמקולים חיברתי אליו באמצעות ה-QED XT25. המגבר של Elac תומך ב-Spotify Connect, AirPlay, Bluetooth ו-Roon. לצורך המבחן הזה בחרתי להשתמש ביכולת ה-Spotify Connect ולכן דוגמאות הסאונד כאן הן משירות Spotify.
פתחתי הפעם באלבום ההופעה החיה החדש של אריק קלפטון, The Lady In The Balcony: Lockdown Sessions. זהו אלבום בלוז אקוסטי עם הקלטה נהדרת. הדבר הראשון ששמים לב אליו זה הבס של ה-3030i, זהו לא רק בס עמוק ומפתיע מרמקול מדפי ברמת המחיר הזו, אלא זהו בס חמים ואוורירי, שמשולב בצורה מאוזנת עם שאר התדרים.
קולו של קלפטון נשמע ברור ועם רמת ניקיון מפתיעה. בקטע Golden Ring הגיטרה מאוזנת ורמת ההפרדה בין הגיטרה לשירה היא טובה.
בקטע Black Magic Woman, שהוא מחווה לפיטר גרין, הסאונד מלא חיים, רמת הפירוט של הגיטרה מעט חסרה, אך האיזון הכללי עם הפסנתר והשירה הוא טוב מאוד. הבס העמוק והחמים מניח את הקרקע לפרזנטציה מהנה ביותר של המוזיקה הזו.
אופי הסאונד הבריטי המסורתי הוא לרוב סאונד רגוע, laid-back, אינו סאונד שעוטף או ״יורה״ ישירות אל המאזין, הייתי משתמש גם בתיאור מאופק. מבחנתי, Q Acoustics לקחו את הסאונד הזה ועדכנו אותו לסאונד מודרני ואנרגטי יותר. כך שעדיין יש את הסאונד המסורתי הבריטי, אבל הוא מקבל דחיפה של אנרגיה בדמות בס עמוק ופרזנטציה יותר ״חיה״.
לבס החמים והנעים היה חלק גדול בתוצאה המצוינת בסגנון הבלוז האקוסטי. מכאן עברתי לאלבום של מוזיקה רגועה יותר על מנת לבחון את ביצועי ה-Q Acoustics במוזיקה עם פחות בס. בחרתי באלבום האוסף החדש והמרגש של סופי זלמני. האלבום הזה מאפשר להתרשם מיכולת שחזור הווקל ומוזיקה מעודנת יותר. שחזור קולה של סופי הוא נקי ומרגש, רמת ההפרדה בין הווקל למוזיקה טובה וכך גם רמת הפירוט. היה מרשים לראות עד כמה הבס החמים והנעים של ה-3030i משפיע גם במוזיקה כזו, שהיא כביכול על גבול נטולת הבס, ובכל זאת גם כאן זריקת המרץ והדינאמיות של הבס האיכותי של ה-3030i מורגשת ומוסיפה לחוויית ההאזנה.
לדוגמה בקטע So Long יש גיטרה עם גוון ספרדי, ה-3030i מצליח לשחזר את הגיטרה עם סאונד שמרגיש גדול. יחד עם רמת איזון טובה ואנרגטיות גבוהה, ה-3030i מצליח להכניס את המאזין לתוך המוזיקה.
מכאן נעבור לקצת ג׳אז ותחילה לקטע האינסטרומנטלי הנפלא, Take The L Train של ההרכב Brooklyn Funk Essentials. ה-3030i עושה עבודה מרשימה בשחזור המקצב האנרגטי של הקטע. הפסנתר מרגיש נקי ומשולב בצורה מאוזנת, יחד עם זאת רמת ההפרדה של הפסנתר משאר הכלים, מעט לוקה בחסר. כלי הנשיפה נשמעים חלקים ומשולבים בצורה נכונה עם שאר הכלים.
נעבור לווקל ג׳אז, בחרתי הפעם בקטע Autumn In New York של דיאנה קרל. הפתיחה כוללת צלילי פסנתר גבוהים, שנשמעו לי מעט בהירים ו״חדים״ מידי. קולה של דיאנה כולל מרכוז מרשים והפרדה טובה מהמוזיקה. הבס עמוק, רך ומאוזן בצורה טובה. הבס של ה-3030i משדרג משמעותית את חויית ההאזנה למוזיקת הג׳אז.
מכיוון שמדובר במערכת שהיא חדשה לי, רציתי לבחון מהו המקור של גוון הסאונד הבהיר הזה. לכן חיברתי את ה-Q Acoustics 3030i למגבר הקבוע שלי, ה-Naim Uniti Nova עם כבלי ה-Nordost Blue Heaven. כמובן שמדובר במערכת יקרה, שפחות הגיוני לשלב עם רמקולים ברמת המחיר הזו, אבל זה אפשר לי לבחון את האופי של הרמקול. עם ה-Naim הבהירות נעלמה, הסאונד כולו הפך לרך יותר, רמת הפירוט של הווקל השתפרה, הבס רך ופשוט מענג. כך שהמסקנה שלי היא שהבהירות אינה נובעה מהאופי של ה-3030i. לאחר כשהתברר לי שהמקור של הבהירות או ההדגש של הגבוהים הוא ה-Elac DS-A101, יכולתי לנצל את יכולות כיוונון הסאונד של ה-Elac על מנת לנסות לשפר את המצב. מצאתי שהנחתה של 2db ב-Treble עשתה פלאים ושיפרה מאוד את האיזון. כך שבמידה ואתם הולכים על השילוב הזה, זו ההמלצה שלי עבור סאונד מאוזן וגבוהים פחות מודגשים.
מכאן המשכתי לקטע Heart Beat של Antonio Forcione Quartet, שמשמש אתי לאחרונה עבור בחינת דינאמיות. הסאונד נקי ומרגיש גדול, היכולת למרכז את הגיטרה מרשימה. המיד מרגיש מלא ובשרני באופן מפתיע. המעברים מניגון שקט לפריטה גדולה מורגשים וקלים להבחנה, ברגעי השיא של היצירה, ה-3030i מצליח להתחפש לרמקול שואף לרצפתי.
טוב, בואו נעלה קצת את הקצב. המשכתי לקטע Mystic River של Youn Sun Nah מהאלבום המופתי שלה, Immersion. הבס מהיר ופאנצ׳י, קולה של Youn, נקי ורמת הפירוט טובה. האפקטים הקטנים הפזורים בשיר נשמעים בבירור. הטענה היחידה שלי כאן בנוגע לביצועים של ה-3030i היא מעט חוסר הפרדה במיד, בין הכלים השונים ובין קולה של Youn לשירת הרקע. ברמקול ברמת המחיר הזו, זה באמת מרגיש לי כמו להתקטנן, במיוחד בגלל שהפרזנטציה הכללית של ה-3030i בקטע הזה מצליחה להעביר את האנרגטיות והדינאמיות בצורה משכנעת.
את הקטע הזה בחנתי גם בחיבור ל-Naim Uniti Nova, גם במקרה הזה התוצאה המתקבלת הייתה טובה משמעותית, כולל הפרדה טובה יותר במיד והיה קל יותר להבחין בין האפקטים השונים ובין שירתה של Youn ושירת הרקע.
ממשיכים להעלות עוד בקצב, הפעם הקטע האלקטרוני הדיי קבוע שלי, The Game Has Changed של Daft Punk. הקטע כולל שכבת בס קבועה ובנוסף פיצוצים רבים ודינאמים. ה-Q Acoustics 3030i עושה עבודה מעולה בשחזור שני סוגי הבס. זו תצוגת עוצמה ושחזור בס מרשימה במיוחד, לא הרבה רמקולים מדפיים מצליחים לשחזר גם את השכבה הקבועה וגם את הפיצוצים. לאחר כל פיצוץ ישנו שובל אלקטרוני, וזו הנקודה היחידה בה ה-3030i פחות הצטיין, רמת הפירוט של אפקט השובל מעט חסרה.
בחרתי לסיים את מבחן ההאזנה הפעם באחד מקטעי הווקל המרשימים שהכרתי לאחרונה, לקטע קוראים You Don't Get To Go של הזמרת Amanda Shires. זו בלדת קאנטרי מרגשת במיוחד. קטע השירה מורכב ומשתנה בין שירה חלשה לעלייה בפזמון. הווקל ברור, מפורט ומופרד בצורה טובה ב-3030i והבס, בדיוק כמו בכל שאר הקטעים במבחן, מלווה את המוזיקה בצורה מדויקת.
כמו בקטע של דיאנה קרל, בעוצמות גבוהות, גם כאן הרגשתי מעט בהירות (הדגש של התדרים הגבוהים) במצב ברירת המחדל של ה-Elac DS-A101, לאחר ההנחתה של 2db בטרבל, התוצאה המתקבלת הייתה טובה ומאוזנת הרבה יותר גם בעוצמות שמע גבוהות.
גם את הקטע הזה שמעתי דרך ה-Naim והתוצאה הייתה ווקל רגוע, חלק ונעים יותר, הפרזנטציה כולה מפורטת, מאוזנת ומרגשת יותר.
לסיכום חלק הסאונד, נהינתי מאוד מהשילוב של מגבר ה-Elac DS-A101 וה-Q Acoustics 3030i, במיוחד אחרי ההנחתה בטרבל שהזכרתי. מדובר בשילוב שמהווה תמורה אדירה למחיר. נקודות החוזקה של הסאונד בשילוב ה-Elac DS-A101 ה-Q Acoustics 3030i עולים בהרבה על מעט נקודות החולשה שגיליתי. בנוסף, זה שהסאונד היה טוב יותר עם ה-Naim, שהוא מכשיר יקר בערך פי 6 מה-Elac זה כמובן לא מפתיע ובנוסף מראה על פוטנציאל לשדרוג מערכת, המבוססת על רמקולי ה-Q Acoustics 3030i, מכיוון שהם הצליחו לשקף את הפער בין המגברים בצורה קלה להבחנה.
סיכום
ה-Q Acoustics 3030i הם רמקולים מדפיים עם יחידת מיד-בס בריאה בגודל 6.5 אינץ׳, תיבה מעוצבת עם פינות מעוגלות וגריל מגנטי. זה בפני עצמו כבר מפתיע ברמת המחיר של פחות מ-2,000 ₪. כשמוסיפים על זה את איכות הסאונד, המאופיינת בבס רך ועמוק, שמוסיף אנרגטיות והנאה לכל ז׳אנר מוזיקלי, איזון מרשים ורמת פירוט טובה, התוצאה היא רמקול משתלם ומומלץ ביותר.
יצא לי לשמוע מספר פעמים רמקולים של Q Acoustics והם תמיד נשמעו לי כמו רמקולים המספקים תמורה גבוהה למחיר. יכול להיות שה-3030i הוא הדוגמה הטובה ביותר למהות של החברה הזו, לאפשר גם לצרכנים שלא מעוניינים להשקיע עשרות אלפי שקלים במערכות הסטריאו שלהם, ליהנות מרמקולים עם איכות בנייה מספקת, עיצוב מושקע ואיכות סאונד מפתיעה.
מחיר: 1,790 ₪
אחריות: 5 שנים
המערכת ששימשה אותי לסקירה:
מגבר משולב עם סטרימר: Elac DS-A101
כבלי רמקולים: QED XT25
מגבר משולב נוסף להשוואה: Naim Uniti Nova
כבלי רמקולים נוספים: Nordost Blue Heaven