לאחר היום הראשון שלנו בתערוכת מינכן 2023, הגענו ליום השני ממוקדים וחמושים ברשימת החדרים, שעדיין לא ביקרנו בהם והחדרים אליהם רצינו לחזור.
בכתבה זו נתאר לכם את מה שראינו ביום השני בתערוכה ונדבר מעט על המגמות של התערוכה השנה.
תזכורת:
תערוכת מינכן 2023 – היום הראשון – חלק 1
תערוכת מינכן 2023 – היום הראשון – חלק 2
החדרים שביקרנו בהם ביום השני שלנו בתערוכת מינכן 2023
התחלנו את הבוקר מכווני מטרה והחדר הראשון שביקרנו בו היה של:
החדר של Wilson Benesch עם Ypsilon Electronics
זהו החדר השני בתערוכה שעשה שימוש באלקטרוניקה של היצרן היווני, Ypsilon. הרמקולים של Wilson Benesch שהודגמו בחדר היו לא פחות ממפוארים למרות העיצוב הבאמת מוזר של החברה עם הדרייברים ההפוכים.
החדר של Alsyvox עם Pilium
מהגברה יוונית אחת לשנייה, גם בהגברה של Pilium כבר נתקלנו בחדר אחר אתמול. חברת Alsyvox הינה חברה ספרדית שמתמחה ברמקולי Ribbon. הסאונד בחדר היה עצום ונקי, אך לא כזה שגורם לי לשנות את דעתי על סוג הרמקולים האלה.
החדר של Kroma עם VAC
יצרן רמקולים ספרדי נוסף הוא Kroma. זהו יצרן שלא הכרתי קודם, אחד המציגים סיפר על כך שאלה רמקולים שמורכבים בגרנדה בעוד התיבות מיוצרות בולנסיה. האלקטרוניקה של VAC מצליחה לשלב בין דינמיות ומהירות לבין הקסם המנורתי הרומנטי. את השילוב הזה הרגשתי בכל פעם שהאזנתי למערכת הגברה של VAC, בין אם זה מגבר משולב ובין אם זו מערכת הקצה היוקרתית שלהם.
החדר של Wharfedale ו-Audiolab
בין כל החדרים היוקרתיים היה גם חדר של שני מותגים, שמייצגים את האודיו השפוי ומהווים תמורה אדירה למחיר. רמקולי Wharfedale כוללים שלל דגמים שנראים פשוט נהדר:
האם הסאונד מתחרה מול החדרים האולטרה יקרים? כמובן שלא, אבל מחוץ לגבולות התערוכה מדובר במערכת סאונד מצוינת.
החדר של MBL
מבחינתי ישנן שתי חברות גרמניות שהפכו להיות לאחד מסימני ההיכר של תערוכת מינכן, אחת מהן היא MBL. החברה הגרמנית הזו כוללת מבחר אדיר של אלקטרוניקה ורמקולים, כולם בעלי עיצוב ייחודי.
המערכת שניגנה הייתה המערכת האייקונית של החברה, שנראת כמו מערכת רמקולים של חייזרים. הסאונד בכנות לא הפיל אותי, אולי בגלל שהם ניגנו בפעם המיליון את Dire Straits.
החדר של Avantgarde Acoustic
היצרן הגרמני השני שאין תערוכה בלעדיו הוא Avantgarde Acoustic. אלא רמקולים שופריים מיוחדים. בשלב זה דעתי על הטכנולוגיה הזו דיי דומה לדעתי על רמקולי Full Ribbon, אני לא מצליח להתחבר אליהם. מה שכן, הם נראים מרשימים במיוחד.
החדר של Linn
השנה Linn מציינים 50 שנות פעילות ולכבוד המאורע הם השיקו רמקולי דגל חדשים ה-Linn 360. הרמקולים הודגמו בחדר שכמעט ואינו כלל טיפול אקוסטי, אני מניח שהמטרה היא להדגים את יכולות התיקון האקוסטי שלהם. כמו בשנה שעברה, ההצגה של Linn הייתה מהנה ואנרגטית, כאשר המציגים משתפים את הקהל ביצירות האהובות עליהם ועוברים מפטיפון לדיגיטל.
אחת החוזקות של הרמקולים של Linn, שהודגשה בידי המציגים, היא פיזור סאונד אחיד על פני כל החדר ואכן הסאונד היה מצויין גם בזוויות רחבות במיוחד. הסאונד של Linn מאופיין בבס הדוק ומהיר, חובבי הסאונד של Linn יכנו אותו מדויק ואולי מי שאינו נמנה על החובבים יכול לכנות את הסאונד כמעט ״רזה״. אני מחבב מאוד את הסאונד של Linn ובאופן כללי את הגישה של החברה הזו.
החדר של Gryphon
אחרי שבשנה שעברה הייתה להם תצוגה פסיבית בלבד, השנה סופסוף יצא לי לראשונה להאזין למותג הדני המפורסם, Gryphon. אומנם לא היה מדובר במערכת עם האלקטרוניקה הבכירה של החברה, אלא במערכת המבוססת על המגבר המשולב החדש והבכיר שלהם, ה-Diablo 333 יחד עם הרמקולים, שהושקו כאב-טיפוס בשנה שעברה, EOS-2.
הרמקולים האלה תוכננו לתת ביצועים אופטימליים דווקא כשהם במרחק קטן מהקיר האחורי, על מנת לספק אפשרות גם לחובבי סאונד בעלי חלל האזנה קטן ליהנות מסאונד הייאנד. המיתוס על הסאונד של חברת Gryphon מדבר על עוצמתיות וסאונד מלא חיים, כך בדיוק נשמעה המערכת הזו. בזמן שהתיישבנו להאזנה, המציג ניגן תקליט של להקת המטאל, Tool, ז׳אנר שדיי נדיר לשמוע אותו בתערוכה. המערכת העבירה את המוזיקה האגרסיבית הזו באופן אנרגטי ומדויק, עם המון בס וסאונד מהנה ובשרני.
חזרה לחדר של Kaiser Acoustics עם Ypsilon Electronics
לאחר שביום שלפני האזנו לרמקול ה-Furioso החדש, הפעם הגענו להאזין לרמקול ה-Grande. למרות החשש שלי שהרמקול יהיה גדול על החדר, המערכת התגלתה כמאוזנת ומוזיקלית. הרמקול העצום הזה מעביר חוויה של סאונד מדויק ונקי, מלא חיים ולא יבש כלל.
חזרה לחדר של Nagra
חזרנו לחדר של Nagra והפעם התרשמנו מעט מהאוזניות שהם השיקו השנה, ה-Nagra Model I. מדובר באוזניות גב סגור יוקרתיות, שהיו נוחות במיוחד ונשמעו נקי, אוורירי ודינמי.
החדר של Constellation Audio עם Wilson Audio
בחדר כל אמריקאי, חברת Constellation Audio שיתפה פעולה עם Wilson Audio. השילוב נשמע נקי ועוצמתי, אני חייב לציין ש-Constellation הצליחו להוציא מרמקולי Wilson סאונד מרגש, כמו שמעט הגברות ששמעתי הצליחו.
בנוסף חברת Constellation Audio השיקו גם מגבר הספק דגל חדש ועצום בגודלו.
החדר של Dali ו-NAD
שתי החברות הללו הן חברות שתוכלו לראות בכל חנות אודיו והן מציעות ליין רחב של מוצרים מעניינים בכל טווח המחירים.
חברת NAD הציגה את המגבר המשולב החדש של ה-C 3050, זו הגרסה ״הרגילה״ של המגבר החגיגי לכבוד 50 שנה שהם השיקו, ה-C 3050 LE, שנחטף מהמדפים.
בתצוגה אקטיבית הודגמו הרמקולים החדשים של Dali שנקראים Epikore, מדובר ברמקולי הייאנד שכוללים טכנולוגיות מרמקול הדגל של החברה ה-Kore, שהושק בשנה שעברה.
הרמקולים הוגברו עלי ידי סדרת ה-Masters של NAD כולל קדם-מגבר All In One חדש שהם השיקו, ה-M66. זהו קדם מגבר משוכלל במיוחד, עם מערכת ה-BluOS להזרמה, עם פונו MM ו-MC מובנה, עם מערכת התיקון המלאה מבית Dirac Live כולל ה-Bass Control. לראשונה ברכיב סטריאו, ל-M66 יש 4 יציאות לסאבוופור בתצורת XLR ו-RCA.
החדר של TAD
בחדר של חברת TAD היפנית הוצגו הרמקולים המדפיים היוקרתיים, TAD CE1tx, עם מערכת שלמה של החברה.
בחדר היה אורח מיוחד, Jim Anderson, שהוא המפיק של Patricia Barber. הוא דיבר על מאחורי הקלעים של הפקת אלבומה המשובח, Clique.
ה-TAD CE1tx הם רמקולים מדפיים, שאין שום דבר מדפי בסאונד הגדול והמלא שלהם. מדהים לאיזה רמה של סאונד כמה מהיצרנים בתערוכה הצליחו להגיע ברמקולים מדפיים.
החדר של Moon עם Dynaudio
בחדר של Moon הם הדגימו את סדרת מוצרי North Collection החדשה שלהם, לשם כך הם בחרו ברמקולים של Dynaudio הדנית.
החדר של Chord עם Bowers & Wilkins
חברת Chord הבריטית השיקה מגבר דגל משולב חדש, ה-Ultima Integrated, שניגן עם רמקולים של Bowers & Wilkins.
כך נראה המגבר מקרוב:
בנוסף בחדר הייתה עמדת אוזניות, בה תפסו לי את העיין שוב האוזניות Meze 109Pro, שהיו מחוברות ל-Chord Mojo. הפעם היה קשה יותר להתרשם, כיוון שגם מערכת הרמקולים ניגנה באותו הזמן. עדיין זו הייתה הוכחה נוספת לכך שהאוזניות האלה הן בגדר ״מציאה אודיופילית״.
החדר של Gershman Acoustics עם TLA ו-MSB
בשנה שעברה חברת Gershman Acoustics הציגו בחדר גדול עם אלקטרוניקה של VAC. השנה הם הלכו על חדר צנוע יותר, שהיה באחד מאולמות הכניסה ולא בקומות. הם השתמשו במגבר משולב של חברת TLA היוונית וממיר של MSB.
התחלנו כבר להתקרב לסוף היום, העייפות התחילה להיות מורגשת. ישבתי להאזין קצת למערכת והתחלתי להרגיש שאני מתמלא באנרגיה שוב. הסאונד בחדר הזה היה נקי ויפיפה, הרמקולים נעלמו לחלוטין ונוצרה במת סאונד, שהרגישה כלל לא קשורה אל הרמקולים שעומדים בחדר.
החדר של Diptyque
אם כבר מצאנו את עצמינו באולם הכניסה עשינו קצת השלמות. נכנסתי לחדר של יצרנית רמקולי ה-Ribbon הצרפתית, Diptyque. שמעתי דברים מדהימים עליהם, אך כפי שכבר לא יפתיע אתכם, שוב פשוט לא מצאתי את עצמי מתרגש מהתוצאה.
העמדה של Acoustic Signature
הייתי חייב לחזור לעמדה של Acoustic Signature הגרמנית, מכיוון ששכחתי לצלם את הפטיפונים היפיפיים שלהם.
וכך נראה פטיפון הדגל שלהם, ה-Invictus NEO:
החדר של ESD Acoustics
המערכת הגדולה ביותר בתערוכה הייתה שייכת לקונצרן סיני, שמעולם לא שמעתי עליו, ESD Acoustics. המערכת הייתה באולם ענק, זו מערכת שופרית עצומה ואלקטרוניקה שמורכבת מכמה עשרות קופסאות. אני לא לגמרי מבין לאיזה סוג של לקוחות המערכת הזו פונה, איך לומר, לסלון שלי היא קצת גדולה מידי.
החדר של YG Acoustics
חזרנו שוב לחדר של YG Acoustics להתרשם הפעם מרמקולי ה-Vantage 3 Live. זו מערכת של רמקולים אקטיביים, שמגיע עם קופסת Controller שמהווה סטרימר וניתן לחבר אליה מקורות חיצוניים. החיבור בין ה-Controller והרמקולים נעשה על ידי כבלים אופטיים מיוחדים. הממיר וההגברה נמצאת בתוך הרמקולים. זו גישה מעניינת מאוד של חברת YG Acoustics, בה הם מנסים לשלב בין הנוחות והפשטות של מערכות אקטיביות לבין איכות אודיו ברמה הגבוהה ביותר.
מדובר ברמקולים לא גדולים, אך הם הצליחו למלא את החלל והסאונד היה מדויק ומהיר, עם שליטה נהדרת בבס ויכולת לנגן בעוצמה.
השעה הייתה כבר באזור 15:00, כשהתערוכה נסגרת ב-16:00 (היום האחרון, שהוא ביום ראשון, הוא תמיד קצר יותר). שאלנו את המציגים אם הם הולכים להציג גם את דגם ה-Hailey 3.2, הם אמרו שהם יעשו זאת ב-15:30. כך שהחלטנו שנחזור לכאן ונסגור את התערוכה פה. בינתיים חזרנו לביקור קצר בכמה חדרים שאהבנו (לא נגלה כאן איזה, חכו לכתבת הסיכום שלנו) ואפילו הספקנו להיכנס לכמה דקות לחדר שפיספסנו.
החדר של Innuos עם Estelon, DCS ו-Pilium
בחדר של חברת Innous,שמתמחה בשרתי מוזיקה וסטרימרים, עמדה מערכת נהדרת, שכללה שוב את ההגברה היוונית Pilium יחד עם רמקולים של חברת Estelon מדגם XB Diamond, אם אני לא טועה.
החדר היה מאוזן, עם בס נקי, ללא המהום, העוצמה של Pilium יחד עם הרמקולים של Estelon נתנו כאן תוצאה מרשימה ביותר.
סוגרים את התערוכה בחדר של YG Acoustics
אז השעה היא כבר 15:30, הגענו לחדר של YG Acoustics לחכות להדגמה של דגם ה-Hailey 3.2 החדש. בזמן שהם עושים את ההכנות דיברנו עם אחד המציגים שהראה לנו את מעגלי הקרוסאובר המתוחכמים והדרייברים היפיפיים של YG:
מידע מעניין שקיבלתי מהמציג הוא שיש ל-YG מסלול שדרוג עבור הדגמים הקודמים, ניתן להחליף את הטוויטר ואת הקרוסאובר, מבלי לשלוח להם את הרמקול חזרה.
הגיע הרגע ורמקולי YG Acoustics Hailey 3.2 חוברו אל המגברים של Burmester. והצלילים הראשונים החלו להתנגן.
הרמקול הראשון מבית YG Acoustics שיצא לי לשמוע הוא הדגם הקודם, ה-Hailey 2.2. זו הייתה חוויה שלא אשכח לעולם, הניקיון והשקיפות של הרמקול לצד האיזון הפנטסטי בין היחידות, היה שם הכל. כמובן שאין לי דרך להשוות את הביצועים של הדגם החדש מול הקודם, אך התחושות היו דומות, תחושה כזו של ״הסאונד הביתי״ שלי.
הקהל כבר דיי התחיל להתפזר, אז ניגשתי למציג שהיה אחראי על הניגון וביקשתי לשמוע את ה-Song Of Hope של Avishai Cohen, הוא הסכים ברצון. וכך התמקמנו לנו במרכז ונעלנו את התערוכה לצליליו הנפלאים של Cohen.
הדגם שלא יצא לנו לשמוע הוא ה-Sonja Live, שזהו דגם אקטיבי בעל מפרט חסר תקדים. טוב, צריכה להיות סיבה גם לחזור בשנה הבאה, לא?
המגמות של התערוכה
היו מספר מגמות שבלטו בתערוכה. הראשונה היא הניסיון של חברות קצה להציע מוצרים לקהל רחב יותר של אודיופילים. חברות כמו Stenheim, Estelon, YG Acoustics ו-Kaiser Acoustics השקיעו מאמצים רבים בלנסות להנגיש מעט את המוצרים שלהם והשיקו מוצרי כניסה, שמצד אחד משמרים את האופי והאיכות של המותג, אך מצד שני מביאים אותו לנקודת מחיר יותר נגישה. אל תטעו לרגע, לא מדובר על מוצרים זולים, רק מעט נגישים יותר. דוגמה נוספת לכך היא המותג החדש Axxess מבית Audio Group Denmark.
מגמה נוספת היא יחידות קדם-מגבר All In One, כאלה המשלבות בין דיגיטל לאנלוג, ראינו מגמה זו בסדרת ה-200 של Naim, בסדרות החדשות של Moon וגם בקדם המגבר החדש של NAD.
המגמה האחרונה שאזכיר כאן היא נושא הרמקולים האקטיביים, שמקבל יותר ויותר תשומת לב גם בתערוכת אודיו High End. מספר יצרנים מנסים לייצר רמקולים, שרוקדים על כל החתונות גם מספקים נוחות של רמקולים אקטיביים וגם סאונד היי-אנד.
סיכום קצר של שני הימים
בכך הסתיים הביקור שלנו בתערוכת מינכן 2023. התערוכה השנה הייתה עמוסה בהרבה מהשנה שעברה, אז עוד חוסר הבהירות של הקורונה השפיע על המבקרים. היה משמח לראות את הקהל מגיע ומתעניין באודיו איכותי, אך מצד שני היה עומס ניכר בחלק מהזמן והיו כמה חדרים, שלא הצלחנו לבקר בהם כלל בגלל שהם תמיד היו עמוסים.
הגיוון של התערוכה היה מרשים במיוחד הפעם, היה אפשר למצוא בה הכל מהכל, ממש לא רק מערכות אולטרה היי-אנד, שרוב מוחלט של החובבים יכולים רק לחלום עליהן. היו גם מוצרים ברי השגה, אודיו חכם, אוזניות, מכירות תקליטים ועוד. היה גם מעניין לראות שלל אירועים כמו השקות אלבומים, או הרצאות בנושא אודיו.
אני נהינתי בטירוף מהתערוכה הזו וחזרתי מלא בחוויות חיוביות. אם אתם חובבי אודיו, אני ממליץ בחום על התערוכה הזו, זו חוויה מלמדת ומהנה. זו אפשרות להיחשף לאינספור יצרנים, שלא ניתן להתרשם מהציוד שלהם כמעט באף מקום אחר.
זהו לא סוד שענף האודיו נמצא בקשיים ונסיגה, קשה למשוך את הקהל הצעיר, שתקוע באוזניות האיירפודס שלהם ולכן ניתן לראות ניסיונות של החברות המסורתיות כן להנגיש את המוצרים שלהן, גם מבחינת פישוט של המערכות וגם מבחינת השקה של מוצרים מעט נגישים יותר. אני בהחלט מקווה שהמגמה תתהפך ויותר ויותר אנשים יוכלו להכיר את תחום האודיו הביתי ולשמוע מוזיקה באופן מרגש יותר.
לסיום אציין שבערב של אותו היום הלכנו למופע מחווה ל-Queen של הרכב איטלקי בשם Break Free. המופע התרחש באולם שמשמש כקרקס ונקרא Krone. מרגע תחילת המופע הסאונד היה פשוט נוראי, לא ניתן היה להבין כמעט אף מילה ממה שהסולן שר, הבס הרעיד את כל הרצפה והשתלט לחלוטין.
אני רואה בעצמי קודם כל איש של מוזיקה. ללא אהבת מוזיקה, איזה תכלית יש לתחביב האודיו הזה? אך במופע הזה הבנתי שלא יכול להיות האחד ללא השני. אפילו המוזיקה המדהימה של Queen לא הצליחה להציל את המופע הזה וסבלנו כל כך שיצאנו אחרי בערך שליש הופעה עם כאב ראש. אני חושב שמדובר בהרכב מוכשר שגם נותן show נהדר, אך קצת יותר מודעות לסאונד לא הייתה מזיקה שם בלשון המעטה.
בתובנה זו אסיים את הכתבה.