בכתבת הסיכום שלנו של תערוכת מינכן 2024 נבחר את החדרים שהכי אהבנו ונדבר על החידושים והמגמות הבולטות של התערוכה.
הכתבות הקודמות:
תערוכת מינכן 2024 – סיכום היום הראשון
תערוכת מינכן 2024 – סיכום היום השני
תערוכת מינכן 2024 – סיכום היום השלישי וביקור בתערוכת HiFi Deluxe
נתחיל מהחדרים המצטיינים. הפעם חילקתי את החדרים המצטיינים לשלוש קטגוריות: החדרים של המותגים שאני אוהב והצטיינו גם השנה, החדרים של המותגים שגיליתי את הערך שלהם השנה והם המצטיינים ״החדשים״ והקטגוריה השלישית והחשובה היא של החדרים המצטיינים, שהציגו מערכות בתקציב שפוי.
החדרים המצטיינים… שוב
אחרי שלוש שנים ברציפות שאני מבקר בתערוכת מינכן, כבר יש לי את המותגים שסימנתי בתור אלה שאני באמת אוהב. המותגים האלה לא איכזבו והצטיינו גם השנה.
החדר של YG Acoustics עם Boulder
החדר הראשון בו ביקרתי השנה היה החדר של חברת YG Acoustics, שהציגה הפעם רמקולי דגל מפוארים, Sonja XV 3 Signature במהדורה מוגבלת ל-8 יחידות בלבד, מכיוון שכל זוג שנוצר עובר תהליך כיוונון ואופטימיזיצה מותאם עבור הזוג הספציפי. ההגברה שהניעה את רמקולי הפאר הללו הייתה הגברת הדגל של חברת Boulder, שמוצגת לראשונה על אדמת אירופה. זו מערכת אולטרה יקרה, אבל הסאונד היה בהתאם. YG ניגנו בחדר שלהם מוזיקה מגוונת מאוד, כולל אלקטרוני, רוק דינמי, פופ וג׳אז. כשהמערכת ניגנה מוזיקה עדינה, הסאונד היה עדין ומרגש עד דמעות, כשהמוזיקה הייתה אגרסיבית, היא הועברה בעוצמה, ניקיון ואפס מאמץ. אפילו כשניגנו את Billie Eilish, היה לי עור ברווז. זו מערכת שמעבירה את המוזיקה בשיא הדיוק, אך יחד עם זאת היא עושה זאת באופן מרגש ולא יבש. דרך אחרת לתאר את הסאונד של המערכת הזו היא ״סאונד ללא גבולות״.
שמעתי באיזה פודקאסט פעם שמישהו תיאר את הסאונד של רמקולי YG כ-On the fun side of neutral, זה תיאור פשטני, אך מדויק להפליא וזו כנראה הסיבה שאני כה אוהב את הסאונד של החברה הזו.
החדר של MSB עם Magico
רמקולי Magico הוצגו במספר חדרים השנה והפגינו את האופי העוצמתי, הבס ההדוק והאיזון שלהם בכל אחד מהחדרים. בחדר של Magico עצמם יצא לנו לבקר רק לזמן קצר, מכיווון שבפעם השנייה שרצינו לחזור לחדר, הוא היה עמוס ברמה שאי אפשר היה לפתוח את הדלת.
אז מבין החדרים בהם הוצגו רמקולי Magico, החדר בו היינו הכי הרבה זמן היה החדר של MSB, בו הוצג ממיר העל החדש שלהם, ה-MSB Cascade DAC. הממיר והקדם מגבר הזה כיכב במספר חדרי קצה בתערוכה ולטעמי היה נשמע פנטסטי בכולם, עם סאונד חלק ובעל אופי אנלוגי.
החדר של Gershman Acoustics עם TLA, MSB ו-Kronos
גם הרמקולים של חברת Gershman Acoustics הקנדית כיכבו ברשימת החדרים המצטיינים שלי בתערוכות הקודמות. השנה הם התעלו על עצמם והדגימו מערכת יוקרתית, עם רמקולי ה-Black Swan במהדורת 30 שנה חגיגית ומשודרגת, הגברה של חברת TLA היוונית, שוב ה-Cascade DAC של MSB והפטיפון המפואר של Kronos. בחדר הזה זכיתי לאחד הרגעים המרגשים ביותר בתערוכה כשהשיר You Want it Darker של Leonard Cohen נוגן מתקליט. היכולות הפנומנאלית של המערכת הזו לשחזר את קולו העמוק של כהן, לצד כל הפרטים והניואנסים בקולו, זו חווייה שאני אזכור לעוד זמן רב.
שימו לב לפרט המעניין הבא, לכל שלושת חברות הרמקולים שתיארתי עד כה יש קשר ישראלי. אומנם מר יואב גבע כבר לא חלק מ-YG Acoustics במשך מספר שנים, אך הוא היה המקים, המהנדס הראשי ומתווה הדרך של החברה, שנושאת את שמו. אנשי המפתח של חברת Magico הם אלון וולף ויאיר תמם ולבסוף בני הזוג עופרה ואלי גרשמן, הבעלים של Gershman Acoustics הם ישראלים לשעבר.
החדר של Zellaton עם YS Sound
מכאן נעבר ליצרן הקצה הגרמני Zellaton, שיצא לי להאזין לשני דגמים שלהם כאן בישראל. השנה הם השיקו דגם חדש ויוקרתי, ה-Reference Ultra. מלבד הדרייברים הייחודיים של החברה, ייחוד נוסף של הרמקול הוא בכך שהדופן האחורית שלו הינה ״פתוחה״, כלומר כוללת מעין גרילים שקופים. רמקולי Zellaton מאופיינים באיזון יוצא דופן בין עוצמה ועידון וכך בדיוק נשמע גם הרמקול החדש שלהם. נקודה חיובית נוספת בעיצוב של Zellaton זה המידות של הרמקול, שהן לא גדולות מידי ביחס למקובל בקטגוריה ולכן הוא יכול להשתלב גם בחלל האזנה לא גדול במיוחד.
החדר של Stenheim Audio עם Nagra
השנה היה שיתוף פעולה כפול בין שני היצרנים השווייצרים, Stenheim Audio ו-Nagra. זו פעם ראשונה שיוצא לי לשמוע את השילוב הזה, בשנים הקודמות רמקולי Stenheim Audio הוצגו תמיד עם אלקטרוניקה של darTZeel, עוד יצרן שווייצרי. עד כמה שאני יכול להשוות, התחברתי יותר לשילוב עם Nagra.
אז כפי שציינתי היו שני חדרים של היצרנים הללו, המערכת הגדולה והיקרה יותר הייתה בחדר של Nagra, שם הוצגה מערכת הדגל של Nagra, ה-HD והיו שם גם שני סאבים של REL וכבילה של Shunyata Research. אני מודה שמשהו בחדר הזה קצת הרגיז אותי השנה. אולי זה היה בחירת המוזיקה והאווירה המעט ״אודיופילית יבשה״ בחדר, או אולי השימוש בשני זוגות מונובלוקים כל כך יקרים במקום הסתפקות בזוג אחד, או שאולי השילוב של שני הדברים. ללא ספק הסאונד היה נפלא, אבל לא ממש הצלחתי ליהנות.
בחדר של Stenheim Audio הוצגו רמקולים שלהם מדגם Alumine Five LE, גרסה מוגבלת ומיוחדת, שרק 10 זוגות ממנה ימכרו. כל האלקטרוניקה הייתה מסדרת ה-Classic של Nagra כולל הסטרימר החדש. זו פעם ראשונה שאני שומע את סדרת ה-Classic של Nagra בתערוכת מינכן. יצא לי לשמוע את הסדרה כמה פעמים בישראל עם מגוון רמקולים ואחרי ההאזנה נוספת אליה במינכן, אני מרגיש שעם שילוב נכון של רמקולים, הסדרה הזו יכול לתת פייט גם למגברי על בתיבות ענק. החדר הזה היה מלא במוזיקה אנרגטית ומהנה, הסאונד מלא הנשמה והמתובל במעט מתיקות של Nagra, התאים נפלא לרמקולי Stenheim ולאוזן שלי. כך שהתחברתי הרבה יותר דווקא לחדר הצנוע יותר של שני היצרנים האלה, וזה היה אחד החדרים הכי מהנים בתערוכה השנה מבחינתי.
החדרים המצטיינים החדשים
זה תמיד נחמד לקבל אישור נוסף על החיבור אל המותגים האהובים, שאני עוקב אחריהם שנים, אבל תערוכה כזו היא כמובן הזדמנות נהדרת למצוא חיבור ולהיפתח למותגים נוספים. לכן בחלק הזה אספר לכם על המותגים ש״גיליתי״ השנה והרשימו אותי מאוד.
החדר של SteinMusic
החברה הגרמנית SteinMusic הוקמה בידי Holger Stein בשנת 1982 והם מייצרים רמקולים שופריים ואלקטרוניקה באיכות קצה עם עיצוב מרשים. תמיד חיבבתי את המראה של רמקולי שופר עם שופרים מתכתיים גדולים, אבל עד כה לא באמת התחברתי לסאונד של שלל המותגים שמייצרים רמקולים כאלה. אני מבין את החיבור לדינמיות ותחושת ה-Presence, אבל לרוב רמקולים כאלה נשמעו לי לא מספיק הדוקים ומדויקים. המערכת הזו של SteinMusic הפגינה איזון מרשים בין שני העולמות, זה בהחלט נשמע שופרי עם הדינמיות ותחושה האווירה העוטפת, אך זה גם היה מדויק במידה נכונה, כך שמצאתי את עצמי נהנה מאוד בחדר הזה.
החדר של Boenicke Audio
את היצרן השווייצרי Boenicke Audio אומנם הכרתי, אך מעולם לא יצא לי לשמוע אותם כראוי. לכן הפעם היה לי חשוב לתת להם ״הזדמנות״ ראויה. ביקרתי בחדר שלהם שלוש פעמים, בפעם הראשונה שמעתי את רמקול ה-W22, הרמקול הגדול של החברה ואילו בפעמיים הבאות האזנתי לרמקול אב-טיפוס חדש שלהם. בשני הרמקולים הסאונד היה טבעי, חלק ומרגש. בנוסף הוא היה גדול באופן מרשים ביותר ביחס לתיבה וגם בעל בס עמוק ונקי.
החדר של TAD
אז אומנם גם בתערוכות הקודמות התרשמתי מהחדרים של חברת TAD היפנית, אך השנה הם הציגו מערכת מרשימה במיוחד, שמכניסה אותם בענק לרשימת המצטיינים שלי. המערכת הייתה מורכבת מרמקולי R1TX בגרסה מוגבלת, קדם מגבר מדגם C700, זוג מונובלוקים מדגם M700 ונגן SACD וממיר מדגם D700. כשאפילו הכבלים היו מתוצרת החברה. הסאונד היה מלא חיים ומאוד מרגיע במקביל, כשהצטיינות יתרה נרשמה בהעברה של מוזיקה חיה. כשהתיישבתי ועצמתי עיניים, המערכת הזו לקחה אותי למרכז של ההופעה שהיא ניגנה וזו הייתה חוויה נהדרת.
החדר של Vivid Audio עם Mola Mola ו-Kronos
בחדר האחרון, שאני בוחר לרשימת המצטיינים ללא הגבלת מחיר, ביקרתי רק פעם אחת, אך התרשמתי עמוקות מהרמקול יוצא הדופן שהוצג בו. רמקול הדגל החדש של Vivid Audio הבריטית, ה-Moya M1, כנראה לא יזכה בתחרויות יופי רבות, אבל זהו רמקול full range חלק, מאוזן ומרשים. זהו רמקול שיצליח לשחזר בס עמוק, מבלי שום פגיעה בכמות הפרטים העדינים בתדרים הגבוהים.
החדרים המצטיינים בעלי תג המחיר השפוי
המערכות שמוצגות בחדרי ההדגמה המרכזיים בתערוכה הם מרשימים ביותר מבחינת איכות בנייה, עיצוב ועד כמה שניתן לשפוט בנסיבות, גם נשמעות מעולה. הבעיה המרכזית היא כמובן המחיר, רוב המערכות שהוצגו הן בעלות כוללת של מאות אלפי אירו ולפעמים אף יותר. אז נחמד להתרשם ולבחור את החדרים המצטיינים, אך הציוד בהם הינו מחוץ להישג ידם של רוב חובבי הסאונד, גם אלה שהבינו שהתחביב הזה הוא יקר ומוכנים להשקיע ממיטב כספם בשביל להגיע אל מערכת החלומות שלהם.
לכן בכתבת הסיכום הזו היה לי חשוב גם לתת במה למערכות שהן בעלות תג מחיר שפוי יותר. שימו לב אני לא מדבר על מערכות בשווי של 5 אלף שקל וגם לא 20 אלף, אבל הן משמעותית נגישות יותר ביחס למערכות הקצה היוקרתיות.
החדר של SVS
אולי ההפתעה הגדולה של התערוכה מבחינתי נרשמה בחדר של SVS האמריקאית, שהציגו את סדרת הדגל החדשה שלהם של רמקולים, ה-Ultra Evolution. בחדר שלהם ניגנו רמקולי הדגל של הסדרה, ה-Ultra Evolution Pinnacle, ששולבו עם מגבר כניסה של McIntosh וסטרימר של Bluesound. בנוסף הם היו חלק ממערכת קולנוע שלמה, המונעת בידי רסיבר של Marantz. זה כנראה היה החדר היחיד בתערוכה, שנתן מענה לצורך הכפול של סטריאו וקולנוע, לטעמי צרכנים רבים מעוניינים בפתרון כזה.
על פי מה שאני שמעתי בחדר הזה וסקירות ברחבי הרשת, נראה שסדרת הרמקולים החדשה הזו הולכת להיות סוס שחור, או ״מחסלת ענקים״, אם תרצו. הסאונד כלל בס עמוק ופאנצ׳י, במה עוטפת וסאונד מאוזן ואנרגטי.
החדר של Focal עם Naim
בחדר של Focal ו-Naim הוצגו רמקולי Focal Scala Utopia Evo, אלה הם רמקולים שלא ממש שייכים לקטגוריית המחיר השפוי, אבל הסיבה שבחרתי בחדר הזה כאן היא ההגברה. במקום מערכת מורכבת, כמו שלרוב הייתם מוצאים משודכת לרמקולים כאלה בתערוכה, כאן את כל העבודה עשה המגבר החדש, All In One, ה-Naim Uniti Nova PE. לראות את היכולת של מגבר כזה, עם טופולוגיית Class D, להניע בקלות את רמקולי ה-Focal לעוצמות אדירות עם דינמיות פנטסטטית, מקנה לחדר הזה ובמיוחד למגבר הזה את המקום ברשימת ״החדרים המצטיינים בעלי תג המחיר השפוי״ שלנו.
החדר של Ayre, Sonner Audio, Pachanko & Ikigai
חדר מפתיע נוסף בתקציב ״צנוע״ בהשוואה לחדרי היוקרה היה שייך לחברת רמקולים אמריקאית בשם Sonner Audio, שלא הכרתי קודם. הרמקולים המדפיים הדיי קטנים הללו מלאו את החלל בקלות בסאונד מדויק, מהיר, נקי ובעל בס עמוק באפן מפתיע. שאר הרכיבים במערכת היו קדם מגבר, מגבר הספק ונגן CD כולם של Ayre, שרת מוזיקה של Pachanko מצרפת וכבילה של Ikigai.
חדר הכניסה של Audio Group Denmark
אם אתם חובבים של חתימת הסאונד של המותגים של Audio Group Denmark, תשמחו לשמוע שהרמקולים החדשים שהם השיקו במסגרת המותג הנגיש שלהם, Axxess, יחד עם מגבר משולב All In One של אותו המותג, לחלוטין נתנו את אותה החתימה במחיר נגיש בהרבה ביחס למותגים האחרים בקבוצה. כמובן שהבנייה היא לא באותה רמת גימור, אבל התמורה למחיר היא הגבוהה ביותר בהיצע של הקבוצה לטעמי.
החדר של Esprit
כניסה מפתיעה אל עולם הרמקולים נרשמה מחברת הכבלים הצרפתית Esprit, שהשיקה לראשונה בתולדותיה שני דגמי רמקולים. אנחנו האזנו לרמקול הרצפתי מדגם Amalia. אומנם ממש לא מדובר כאן על רמקול כניסה זול, אלה על רמקול עם תג מחיר של 16 אלף אירו, אבל בתערוכה המשוגעת הזו, זה עדיין נכנס לקטגוריה של מחיר שפוי. בכל מקרה, הסאונד היה רך ונעים, מה שאני הייתי מכנה בתיאור הסובייקטיבי, ״מוזיקלי״. כך שנהינתי מאוד מהסאונד בחדר הזה.
החדר של Morel
לסיום החלק של החדרים השפויים המצטיינים, אני חייב להזכיר את החדר של חברת Morel הישראלית. Morel הציגו את רמקולי Avyra וה-Sopran החדשים שלהם והוכיחו שהם מתחרים ראוים לכל המותגים העולמיים הגדולים, גם בפן העיצובי וגם מבחינת ביצועי הסאונד ברמת המחיר שלהם.
החידושים
מלבד מערכות היוקרה, תערוכת מינכן היא גם המקום בו חברות רבות בוחרות להשיק מוצרים חדשים ומסקרנים. בחלק זה נספר לכם על כמה מוצרים מעניינים שהושקו.
חברת WiiM השיקו מגבר משולב, All In One קומפקטי חדש, אם כי מירב תשומת הלב תפס הסטרימר החדש שלהם, שמגיע עם מפרט מרשים ולראשונה מסך מגע צבעוני.
חברת HiFi Rose הקוריאנית השיקה ממיר ראשון מתוצרתם, עד כה הממירים שלהם היו משולבים בתוך נגני רשת או מגברי All In One, ואילו המכשיר החדש הינו ממיר ייעודי, שמבוסס על צי׳יפים בכירים של AKM וכולל שלל יכולות כיוונון מתקדמות. הדגם ה-RD160.
חברת Wadax, המתמחה במוצרי דיגיטל יוקרתיים, השיקה נגן חדש המשלב סטרימר, ממיר ונגן CD\SACD ונקרא Studio Player.
חברת Sonus Faber השיקה דור חדש של סדרת ה-Sonetto שלהם, שמשלבת בתוכה טכנולוגיות שפותחו עבור רמקול הדגל של החברה, ה-Suprema.
חברת Lyravox הגרמנית השיקה רמקול דגל חדש ומפואר בשם KARL DER GROSS. עבורי זה היה אחד המוצרים המעניינים של התערוכה, מכיוון שמדובר כאן ברמקול אקטיבי שיכול לשמש גם בתור רמקול פסיבי, על ידי חיבור 4 מגברים אליו. הרעיון של רמקול שהוא גם וגם, לדעתי יכול לעבוד מעולה גם במוצרי כניסה. צרכנים יוכלו לרכוש רמקולים אקוטיביים נגישים ובהמשך לשדרג את ביצועי המערכת שלהם על ידי חיבור מגבר חיצוני. יהיה מעניין לראות אם אכן הרעיון הזה יזלוג למוצרים נוספים.
יצרן הרמקולים הגרמני Kaiser Acoustics הציגו שני רמקולים חדשים. רמקולים גדולים שנקראים Minal ורמקולים קטנים, בשם Colibri. לא יצא לי לברר את תג המחיר, אבל נראה שה-Colibri יכולים להוריד את מחיר הכניסה של רמקולי החברה המרתקת הזו לרמות חדשות ולאפשר לקהל רחב יותר ליהנות מהמוצרים שלהם.
חברת הקצה הדנית, Gryphon, השיקו פטיפון ראשון שלהם וגם קדם מגבר פונו יוקרתי.
חברת Steinway Lyngdorf השיקו רמקולים חדשים, ה-Model C ואולי אפילו יותר מעניין מכך, היה הסאונדבר החדש שלהם, Model S.
חברת Arcam השיקו קו מוצרים חכמים חדש, שכולל סטרימר ומגברים משולבים All In One עם מסך צבעוני. נראה שהמוצרים מכוונים להיות מתחרים ישירים לקו מוצרי ה-Uniti של חברת Naim.
לסיום משהו נוסטלגי, חברת Fiio השיקה לא תאמינו נגן קלטות נייד, כלומר Walkman. המוצר זכה להתעניינות רבה ונראה לי שהחברה הצטערה על כך שהם לא הביאו מלאי שלהם בכדי למכור במקום. למי ששואל האם עדיין מוכרים קלטות, בחנות Saturn היה מדף קטן עם כמה קלטות, כולל של Billie Eilish.
המגמות
בחלק הזה אתאר בקצרה כמה מהמגמות הבולטות של התערוכה.
חדשנות בקרב החברות השמרניות – סטרימרים ומקורות דיגיטליים
כפי שכתבתי לקראת התערוכה במאמר ״סטרימר אודיו – תמורות בשוק״, אחת המגמות שציפיתי מראש הוא כניסה של חברות מסורתיות אל שוק הסטרימינג. אפילו חברה מסורתית וותיקה כמו Nagra ״נכנעה״ לדרישות השוק והשיקו סטרימר ראשון מתוצרתם.
הסטרימר הוא הקופסה הקטנה והחמודה במדף התחתון מימין.
שוק ההיאנד הינו שוק מסורתי שמאמץ חדשנות בקצב דיי איטי, אך נראה שהצורך להיות חדשני הופך להיות לצורך הישרדותי עם כניסה של חברות טכנולוגיות, שאולי מתחילות בסטרימרים, אך מהר מאוד גולשות לתחומים כמו ממירים ומגברים ובכך נוגסת בפלח השוק של חברות האודיו המסורתיות.
גם חברות האודיו המסורתיות, שכן הציעו פתרונות סטרימינג בשנים האחרונות, ראו עד כמה הפתרונות של המתחרים החדשים הינם מתקדמים יותר, צבעוניים יותר ופונים טוב יותר לקהל המודרני. לכן חלק מהחברות לקחו את העניין ברצינות וחברת T+A הגרמנית הציגה אב-טיפוס של פלטמורת הזרמה חדשה שלהם, שניראת צבעונית, מודרנית, כוללת VU Meters דיגיטליים והתממשקות קלה עם שירותי ההזרמה.
פן נוסף של חדשנות הוא בתחום העיצוב, סממן של כך היה ניתן לראות אצל חברת Burmester הגרמנית שאחרי שנים רבות עם קו עיצובי קפדני ושמרן, הציגה רמקולים חדשים מדגם BX100, בעלי עיצוב חדשני ומדליק במיוחד.
חדרי ענק
מגמה בולטת נוספת של התערוכה הייתה חדרי הענק. בשנה שעברה חברת ESD הסינית משכה המון תשומת לב בעקבות מערכת עצומה שלהם. גם השנה הם הציגו מערכת שופרית ענקית, אך לטעמי חברת Aries Cerat הקפריסאית עקפו אותם השנה וקטפו את פרס המערכת הגדולה והנוצצת ביותר של התערוכה.
המערכות האלה נראות לי לחלוטין לא רלוונטיות עבור הצרכן הביתי. אם בכל זאת הייתם שואלים אותי להמלצה למערכת עבור חדר האירוח בטירת הקיץ שלכם, הייתי ממליץ בכלל על המערכת שהוצגה בחדר של ZenSati ו-Brodmann, עבורי זו הייתה מערכת עם סאונד מדויק, רך ונעים יותר.
סיכום
השנה בפעם הראשונה היינו ביומיים הראשונים של התערוכה, שסגורים לעיתונאיים ועוסקים בתחום בלבד. על פי המספרים הרשמיים של התערוכה, ביקרו בה מעל ל-11 אלף עיתונאים ועוסקים בתחום ורק 10 אלף מבקרים פרטיים. המספרים והעומס ביומיים הראשונים מלמדים עד כמה תחום הסטריאו הוא עדיין שוק עצום. בעוד רבים מאיתנו מרגישים שאוזניות ה-TWS, הן כל מה שמעניין את השוק המודרני, כנראה שעולם הסטריאו עדיין מעורר עניין רב ועדיין יש בו מספיק כסף.
ברמה האישית, הביקור השנה היה אינטנסיבי במיוחד, עבדנו קשה והספקנו המון ובסיום התערוכה דיי נשארתי עם תחושת מיצוי. אז אני לא אצא בהצהרות על כך שאני מוותר על הביקור בשנה הבאה, אבל אני גם לא יכול לומר שאין סיכוי שלא אוותר על כך.
בכך מסתיים פרויקט הדיווח והסיכומים שלנו של תערוכת מינכן 2024, אנחנו מקווים שנהינתם מהסיקור שלנו ולסיום הכנו לכם בונוס קטן…
בונוס: הפלייליסט המלא של תערוכת מינכן 2024
גם השנה ״שיזמנו״ את כל השירים ששמענו בתערוכה והכנו עבורכם פלייליסט אורך של כל המוזיקה שהתנגנה בתערוכה.