ה-FILMMAKER MODE, הוא פרויקט שארגון ה-UHD Alliance מנסה לדחוף מזה מספר שנים, והשנה סוף סוף זה קורה! רוב מוחלט של היצרנים נרתמו לפרויקט הזה השנה, ולכן כמעט כל טלוויזיה שתרכשו בשנת 2020 (LG, סמסונג, פנסוניק, פיליפס ועוד), תגיע עם תמיכה ב-FILMMAKER MODE.
אבל רגע, מה זה בכלל FILMMAKER MODE? לפני שנענה על השאלה זאת, אני רוצה לענות על שאלה אחרת…
בשביל מי זה מיועד?
ובכן לחובבי הוידאו, אין פה בשורה אמיתית, אבל כשתבקרו אצל בני המשפחה או החברים שלכם, הסיכוי שתתקלו בתמונה נכונה יהיה גבוה יותר. אם כך, הבשורה שמביא איתו ה-FILMMAKER MODE, מיועדת לצרכני הטלוויזיה היותר ממוצעים. צרכנים שפחות מבינים למה הכוונה בתמונה נכונה. רוב בעלי המסכים במקרה הטוב יעברו על מצבי התמונה השונים במסך שלהם במשך חמש דקות, יבחרו את מה שתופס להם את העיין ובזה תהליך "הכיול" יגמר. אני בטוח שיש לא מעט צרכנים, שגם את זה לא יעשו ופשוט ישתמשו במסך איך שהוא מגיע (אני כמובן מתכווץ רק מהמחשבה).
אוקיי כעת הגיע הרגע להסביר מה זה בכלל FILMMAKER MODE?
ובכן מדובר פשוט מאוד במצב התמונה המדויק ביותר של הטלוויזיה, כלומר המצב שטמפרטורת הצבע בו קרובה ביותר לסטנדרט ושכל עיבודי התמונה הנוספים (החלקת תמונה, הורדת רעשים וכו') כבויים.
אז מה הביג דיל? בכל טלוויזיה יש את המצב כזה, אצל יצרן אחד זה נקרא Movie, אצל אחר Cinema או True Cinema או Custom או ISF mode או THX Dark Room או…. קלטתם את העיקרון. הרעיון ב- FILMMAKER MODE הוא לתת שם אחיד וברור שכל היצרנים יציעו אותו במסכים שלהם ואם נבחר בו אז נדע שאנחנו מקבלים את המצב המדויק ביותר של המסך שלנו, בלי קשר למי היצרן.
שימו לב שאני תמיד כותב את השם של FILMMAKER MODE באותיות גדולות, זה מכוון, משום שקובעי התקן התעקשו על כך שזה יופיע בצורה כזאת במסכים, על מנת להדגיש ולבדל את המצב הזה.
עד כאן הכול פשוט ויפה, אבל הגדרת התקן לוקחת את זה צעד קדימה ומגדירה שתי אפשרויות נוספות שהיצרנים צריכים לממש לפחות אחת מהן. האופציה הראשונה היא פשוט להוסיף כפתור ייעודי בשלט שיעביר את המסך למצב התמונה הזה בלחיצה אחת. האופציה השנייה מעניינת יותר. באופציה זו, המסך יבין בעצמו שהתוכן המוצג הוא תוכן קולנועי (זאת ניתן לעשות בעזרת דגל מיוחד ב-Meta Data של הסרט או על ידי לבדוק שהתוכן מנוגן ב24 פריימים לשנייה, או דרכים אחרות שהיצרן יבחר), לאחר שהמסך הבין שמדובר בתוכן קולנועי, הוא יציע למשתמש לעבור למצב ה-FILMMAKER MODE, והמשתמש יוכל לבחור אם לעבור או לא. כמובן שאת אופציות גילוי התוכן הקולנועי ניתן יהיה לכבות בהגדרות המסך.
כל יצרן יוכל לבחור באחת האופציות לפי ההעדפה שלו. כפי שאמרתי, אנחנו צפויים לראות מסכים עם המצב הזה כבר מדגמי השנה (2020).
מה כל כך חשוב במצב תמונה שהוא לפי התקנים הקולנועיים?
כשאתם הולכים למוזיאון ורואים תמונה של צייר כלשהו, האם זה חשוב לראות את התמונה בדיוק כפי שהאומן צייר אותה? עבור האומן זה בטוח חשוב, כי רק ככה אנחנו רואים את הכוונה שלו. כנ"ל לגבי סרטים וקולנוע. הבמאי וכל מי שעובד על הוויזואליות של הסרט, בוחר צבע של כל פריים ומביע בעזרת כך את החזון שלו (מה שמכונה Director Intent). לכן מי שבאמת אוהב קולנוע, חייב לראות את הסרטים בדרך המדויקת ביותר שהמסך שלו מסוגל להראות, בלי עיבודי תמונה נוספים והדגשות צבעים למיניהם.
זה לא מפתיע שמיטב הבמאים וכוכבי קולנוע רבים תומכים במיזם הזה. חשוב להדגיש שמי שרוצה לצפות במסך שלו עם צבעים מוגזמים ועיבודי תמונה על המקסימום, כמובן שיכול עדיין לעשות את זה. אבל הגדולה של המצב החדש היא הקלות שחובבי קולנוע, גם אם הם לא מבינים גדולים בטכנולוגיה, יכולים ליהנות מהמצב המדויק ביותר של המסך שלהם (בלי לחפור בתוך ההגדרות).
אני דיי מופתע מההיענות הרבה של היצרנים לתמוך במצבתקן החדש הזה, מכיוון שהרבה מהיצרנים דוחפים את יכולות עיבוד התמונה שלהם בתור מה שמבדל את המסכים שלהם, ואילו ב- FILMMAKER MODE כל עיבודי התמונה הללו מכובים.
עוד דבר שיהיה מעניין לראות במסכים החדשים מכל היצרנים זה התרגום של שם המצב של FILMMAKER MODE לעברית. במידה והתרגום לא יהיה זהה אצל כל היצרנים, חלק מהכוח של המצב הזה ילך לאיבוד.
לפני שנה-שנתיים נטפליקס עשו מהלך דומה בכך שהגדירו Netflix Calibrated Mode, שהיה למעשה אותו הדבר, המצב המדויק ביותר בטלוויזיה. מספר יצרנים ממשו את זה, אבל הקישור לנטפליקס בלבד, לטעמי לא היה מספיק. המצב של FILMMAKER MODE, אינו תלוי אפליקציה או מקור, אלא תלוי תוכן, ועל כן פוטנציאל ההשפעה שלו גדול בהרבה.
למי שמעוניין בעוד פרטים הנה ראיון שפיל הינטון מ-AVForums ערך עם מייק פידלר, נשיא ה-UHD Alliance, הריאיון נערך בתערוכת CES:
מאמר זה פורסם גם באתר Dtown.