חדשות וסקירות בנושא סרטים, מוזיקה, ציוד אודיו וקולנוע ביתי
חיפוש
  • freak control
  • המסע אל עבר מערכת החלומות 2.0: שדרוגים והצד האפל של האודיו

    בפרק השלישי של סדרת הכתבות ״המסע אל מערכת החלומות 2.0״, אני רוצה לדבר על נושא שמלווה כמעט כל חובב אודיו – נושא השדרוגים. זהו תחום מרגש מצד אחד, אבל גם כזה שטומן בחובו צדדים מורכבים ולעיתים אפלים יותר.

    ההשראה לכתבה מגיעה מהשדרוג האחרון שביצעתי – אך את הפרטים על הרכיב המדובר אשאיר בשלב זה בגדר רמז בלבד, כפי שפרסמתי בפוסט הטיזר בקבוצת הפייסבוק שלנו.

    למי שפספס, הפרקים הקודמים בסדרה:
    סוף עידן הקולנוע הביתי
    אקוסטיקה ידידותית לסלון

    מערכת החלומות 1.0
    מערכת החלומות 1.0, טרם השדרוג הבא

    על שדרוגים, תפיסות ותובנות

    על נושא השדרוגים כבר כתבתי בהרחבה בכתבה "השלמת מערכת החלומות שלי – מה למדתי בדרך", שסיכמה את המסע שלי למערכת, שכעת מכונה מערכת החלומות 1.0. שם עסקתי בין היתר בשאלות כמו איפה מתחילים – מהרמקולים? מהמגבר? מהמקור? אני עדיין מחזיק בדעה שהרמקולים הם הגורם המשפיע ביותר על הסאונד הכולל, כל עוד קיימת התאמה נכונה למגבר ולחלל.

    באותה כתבה התייחסתי גם לדילמה בין שדרוגים הדרגתיים לשדרוגים "בקפיצות" – כלומר, להתקדם ברכיב משמעותי אחד בכל פעם. בנוסף דיברתי על שוק היד השנייה, על מגברים משולבים לעומת הגברה נפרדת, ועוד. הדעות שלי לא השתנו, ולכן למתעניינים אני ממליץ לחזור לאותה כתבה.

    הצד האפל של האודיו

    כאן אני רוצה להאיר פן אחר – כזה שפחות מדברים עליו. אני קורא לו "הצד האפל של האודיו". הכוונה היא לתחושת ההתמכרות הסמויה: הרצון התמידי לשדרג, לבדוק, להחליף, לחפש את "הדבר הבא". עבור רבים, הסיפוק מרכישה חדשה מחזיק ימים ספורים בלבד – ואז מתחילה כבר המחשבה על השדרוג הבא.

    התחושה הזו מוכרת לרבים בקהילת האודיו – גם אם לא כולם מודים בה. היא נובעת לא רק ממבנה האישיות של החובב, אלא גם מהמנגנונים של התעשייה: שוק קטן, קושי להביא קהל חדש וצעיר, התפתחות טכנולוגית הדרגתית ואיטית, ועם מוצרים באיכות כה גבוהה, שהם מחזיקים עשרות שנים. מכאן שכדי לשרוד, התעשייה תלויה בשדרוגים מתמשכים מצד הלקוחות.

    לכן כל השקה מלווה בסיסמאות כמו "פריצת דרך""רמה חדשה של שקיפות""הפירוק האחרון של המחיצות בין המוזיקה למאזין" – מסרים שגורמים לך לחשוב שהמערכת שלך פתאום "לא מספיקה".

    עצות נגד השדרוג לשם שדרוג

    אז מה עושים? הנה כמה תובנות שניסחתי לעצמי לאורך השנים:

    • לזכור למה התחלנו – תחביב האודיו נועד להקשיב למוזיקה, לא לרדוף אחרי ציוד. לפעמים עדיף לשמוע עוד אלבום טוב במקום לבלות עוד שעה בקריאת ידיעות שיווקיות והודעות בפורומים אודות רכיב חדש.
    • לסמן מטרה ברורה – לא לקנות כי "יש קצת כסף פנוי", אלא רק כשבאמת יודעים מה רוצים. שדרוגים זמניים הם כמעט תמיד הוצאה מיותרת. כמו שאבי ז"ל נהג לומר: "אנחנו לא מספיק עשירים בשביל לקנות דברים זולים."
    • לשמוע לפני שקונים – תערוכות, חנויות, חברים. אפילו טיסה לחו"ל כדי לשמוע ציוד יקר עדיפה על קנייה עיוורת. אכזבה בתחום הזה עולה ביוקר.

    האם הסנדלר הולך יחף?

    אחרי כל העצות – גם אני לא חף מההתנהגויות שתיארתי. גם אני מרגיש לפעמים חוסר סיפוק, גם אני מוצא את עצמי קורא סקירות בשעות הקטנות. בשיחות עם חברים לתחביב זה נושא שעולה שוב ושוב – וכולם, בשלב מסוים, מודים: כן, יש בזה משהו ממכר.

    וזה לא ייחודי לאודיו – זה קורה גם ברכבים, באופניים, בציוד צילום. אלא שבאודיו, העלויות לרוב הן מאוד גבוהות, המבחר הוא כמעט אינסופי והתוצאה – לא תמיד פרופורציונלית.

    אחריות כלכלית – נקודה רגישה

    התחביב הזה עלול להוביל להוצאות גבוהות במיוחד. קל להצדיק כל שדרוג כ"השקעה בעצמי" או "הגשמת חלום", אבל ברוב המקרים – זו פשוט עוד מדרגה בדרך לשדרוג הבא.

    אני משתף כאן בפתיחות: הרכיב האחרון ששדרגתי הוא היקר ביותר שרכשתי אי פעם. זו הייתה הוצאה לא מבוטלת. אני לא אדם עשיר – ולכן התנהלות כלכלית אחראית היא קריטית עבורי ועבור משפחתי. מה שאפשר את השדרוג היה מועד פתיחת קרן ההשתלמות שלי. החלק המרכזי שלה הופנה לסילוק חלק מהמשכנתא. רק לאחר מכן, השתמשתי בשארית הסכום לשדרוג המערכת – בידיעה ברורה שזהו כסף פנוי בלבד, ולא מתוך הלוואות או חובות.

    סיכום

    שדרוגים הם חלק מהותי ובלתי נפרד מהתחביב שלנו – אך הם גם מלכודת לא פשוטה. חשוב לשמור על איזון בין תשוקה להתחדשות לבין הערכה למה שכבר קיים. לא לשכוח: אנחנו כאן כדי ליהנות מהמוזיקה – ולא רק לרדוף אחרי הציוד שינגן אותה.

    שתפו אותנו בדעתכם – איך אתם מתמודדים עם הבעירה לשדרג, והאם מצאתם דרך לשמור על איזון?

    Facebook
    WhatsApp
    Telegram
    Email
    Print

    כתיבת תגובה

  • MusicStorePro
  • operly
  • avreviews facebook

    רוצים להישאר מעודכנים?