fbpx
חדשות וסקירות בנושא סרטים, מוזיקה, ציוד אודיו וקולנוע ביתי
חיפוש
  • דעה: האם ככל שציוד אודיו יקר יותר הוא נשמע טוב יותר?

    לאחרונה קיבלנו תגובה על אחד מסרטוני היוטיוב שלנו, שעל פי הסקירות שלנו נוצרת תחושה שככל שציוד יקר יותר הוא טוב יותר. התגובה הזו נתנה לי השראה לייצר סרטון ולדון בעניין התמחור ובפער הביצועים בין ציוד אודיו יקר לציוד זול יותר.

    בסרטון אני מתייחס לנושאים הבאים: כיצד מוצר מתומחר, מה הן הסיבות לביצועים הטובים יותר של מוצרים יקרים יותר, מה הם המאפיינים הייחודיים של תעשיית האודיו ברמת הקצה וכיצד זה משליך על המחיר ולבסוף מה זה אומר לגבי מוצרי האודיו הזולים יותר.

    הנה מספר נקודות נוספות שברצוני להוסיף על הנאמר בסרטון:

    הבדלים באופי הסאונד והתאמה לחלל ושאר הרכיבים

    אז המסכנה שאני מגיע אליה בסרטון זה שאכן ציוד יקר יותר נשמע טוב יותר, אך יש כאן לא מעט התנאיות. למשל יש את עניין האופי של הסאונד והתאמה לטעם האישי. הרבה מהחברות ההיי-אנד כותבות שהסאונד שלהם הוא הכי קרוב למוזיקה, כלומר נייטרלי ושקוף, כך שאפשר לחשוב שכולם נשמעים אותו דבר או לפחות שואפים לאותו המקום. המציאות מורכבת יותר, ויש חתימות סאונד שונות בין החברות, שזה בעיניי דבר טוב, כי לא כל הצרכנים יאהבו דווקא את אופי הסאונד הזה.

    דעה: האם ככל שציוד אודיו יקר יותר הוא נשמע טוב יותר?
    Wilson Audio Chronosonic XVX

    אני לא מאמין בהכללות אבל בכל זאת יש תכונות מסויימות הקשורות בשימוש ברכיבים, למשל ברמקולים, דרייברים קרמיים או טוויטרים שופריים ובמגברים למשל השימוש במנורות. רכיבים אלה משפיעים על הסאונד, יכול להיות שאתם תאהבו את זה או לא. מה שאני מנסה לומר זה שיש להשוות תפוחים לתפוחים. אם אתם מאוד אוהבים סאונד של מנורות יכול להיות שתאהבו יותר מגבר מנורות ב-10 אלף מאשר מגבר טרנזיסטורי ב-30 אלף, כי אתם אוהבים את אופי הסאונד הזה.

    דעה: האם ככל שציוד אודיו יקר יותר הוא נשמע טוב יותר?
    Gryphon Essence קדם מגבר ומגברי מונובלוק

    נקודה נוספת היא תיאום בין רכבי המערכת וגודל החלל. רמקול עצום בעלות של 100 אלף שקל עלול להישמע פחות טוב גם מרמקול מדפי בעלות של 10 אלף, אם תשוו ביניהם בחדר קטנטן או שתשתמשו במגבר חלש שלא יכול להניע אותו.

    חוק התפוקה השולית הפוחתת

    נקודה נוספת שחשוב להבין היא ״חוק התפוקה השולית הפוחתת״, שחל בהרבה תעשיות ואולי במיוחד בתעשיית האודיו. החוק אומר שהפער באיכות המוצרים הולך ומצטמצם ככל שעולים במחיר. כלומר, עם רמקול בעלות של 10 אלף נשמע בערך 20-30 אחוז טוב יותר מרמקול בעלות של 5 אלף, אז רמקול בעלות של 20 אלף ישמע ב-10-15 אחוז טוב יותר מרמקול ב-10 אלף. זה כמובן לצורך הדוגמה וההסבר וכל מקרה לגופו, אבל עדיין זה בערך המצב.

    זה כמובן אומר שברגע שמגיעים למחירים הגבוהים באמת, הפערים כבר הופכים להיות על גבול ״הזניחים״ וכנראה שרק המשוגעים לדבר יחשבו שפערים אלה שווים את הפער הגדול במחיר. מהניסיון שלי הנקודה שאחריה החוק הזה כבר מתחיל לעבוד חזק היא אזור ה-25-30 אלף, גם במגברים וגם ברמקולים. בטווח המחיר הזה המוצרים כבר איכותיים מאוד, כולל עיצוב, איכות בנייה וביצועים.

    דעה: האם ככל שציוד אודיו יקר יותר הוא נשמע טוב יותר?
    YG Acoustics Sonja XV

    סיכום

    תחום האודיו כולל מוצרים יוקרתיים רבים, מרתק לראות את כמות חברות הבוטיק הקטנות המייצרות אך ורק מוצרי אודיו ברמת קצה ובמחיר גבוה. תשומת הלב הקיצונית לפרטים, השימוש ברכיבים יוקרתיים, ההשקעה הרבה בפיתוח ובייצור, כל אלה מתורגמים למוצרי פנאי נחשקים, שמציתים את הדמיון של האודיופילים.

    האם המוצרים האלה נשמעים טוב יותר ממוצרי האודיו הזולים בהרבה? מבחינתי התשובה היא ״בהחלט כן״, אבל השאלה הקשה בהרבה היא ״בכמה יותר טוב הם נשמעים?״ זו כבר שאלה סובייקטיבית בהרבה והתשובה עליה תלויה בנסיבות.

    Facebook
    WhatsApp
    Telegram
    Email
    Print

    2 תגובות

    כתיבת תגובה

  • MusicStorePro
  • avreviews_brand_banner2
  • avreviews facebook

    רוצים להישאר מעודכנים?

    דילוג לתוכן