fbpx
חדשות וסקירות בנושא סרטים, מוזיקה, ציוד אודיו וקולנוע ביתי
חיפוש
  • Damping factor – הסבר קליל של המושג המבלבל

    מה זה – Damping factor?

    כאשר אנו רוצים להשתדרג במגבר חדש, כאחד השלבים הראשונים, ננסה להתמקד בנתונים טכניים שהיצרן פרסם לגבי המגבר. כמה וואט לערוץ המגבר מספק, מהי ההתנגדות של המגבר, באיזו תצורה עובד ההספק, וכו׳. אחד הפרמטרים שאנחנו נפגוש כמעט תמיד הינו ה-Damping factor.

    מה זה המושג damping factor, איך קוראים אותו, האם עדיף שהוא יהיה גבוה או נמוך, ננסה להבין זאת בכתבה זו.

    בואו נדמיין רגע אותנו נותנים מכה אחת בתוף. אחרי המכה אנו שומעים צליל, אך ממברנת התוף אינה נעצרת, היא תמשיך להתנדנד ולהשמיע סוג של אקו עד שתיעצר. אם אנו נמתח את הממברנה יותר, אחרי המכה האקו יהיה קצר יותר, ואם נשחרר אז האקו יימשך זמן ארוך יותר.

    זהו ההסבר הויזואלי למושג ה-damping factor

    מגבר עם ציון גבוה של damping factor, יעשה את צליל האקו קצר יותר, ניתן לומר גם יבש יותר. לעומת זאת מגבר עם damping factor נמוך, ישמיע צליל עם אקו יותר ארוך ועשיר.

    וכאן בעצם הדילמה של היצרן – אם ה-damping factor נמוך מידי אז המגבר יכול להגיע לאקו ממושך והצליל יהיה ארוך ולא מדויק, לעומת זאת אם ה-damping factor יהיה גבוה מידי הצליל יהיה יבש ומנוכר.

    במילים אחרות, כאשר ה-damping factor גבוה מידי, האלמנט של הרמקול יהיה מהודק ולא נשמע את ההדהוד הרצוי של הצליל, וכאשר ה-damping factor נמוך מידי, נשמע רעש לא רצוי.

    נסתכל על מספר דוגמאות של מגברים וה-damping factor שמצוין במפרט שלהם:

    McIntosh MA9000
    Image Credit: McIntosh McIntosh MA 9000

    ה-damping factor של המגבר MA9000 של McIntosh, שמחירו 10,500 דולר, הינו 40.

    Marantz pm5005
    Image Credit: Marantz Marantz pm5005

    ה-damping factor של המגבר pm5005 של Marantz, שמחירו סביב 300 דולר, הינו 100.

    hegel h590
    Hegel H590I mage Credit: Hegel

    ה-damping factor של המגבר H590 של Hegel, שמחירו סביב 11,000 דולר, הינו 4000.

    כמו בדוגמה עם התוף, בעולם הסטריאו מי שיקבל את הצליל ויהדהד עד שהמגבר יעצור אותו, זהו בעצם – הרמקול, בעיקר אלמנט הבאס. אך בקריאת הנתון של ה-damping factor עבור המגברים, כמעט אף פעם, לא ירשמו טווח תדרים ומהי ההתנגדות של הרמקול בעת מדידת הנתון. בדרך כלל התוצאה המעניינת של ה-damping factor, היא בעצם גרף של התנגדות הרמקול מול תדירות הצליל.

    בחנויות סטראיו לפעמים מנסים לשווק את ה-damping factor כפרמטר, שהערך הגבוה שלו מסמל את טיב המגבר, ובחנויות אחרות המוכרים מספרים, שדווקא הערך הנמוך הוא האידאלי. אישית אינני בטוח שהייתי רוכש מגבר עם damping factor של 10 ומטה, או מגבר עם damping factor בסקאלה של 2000, 3000 ומעלה. מגברים עם הערך 30, 40, 50, 70, 100 – יספקו צליל מבוקר ועשיר.

    כמו שניתן להבין , המושג damping factor הוא קצת מבלבל. וההמלצה שלי, בנוסף למה שכבר נאמר, תמיד להאזין לרכיבי הסאונד, שאתם עומדים לרכוש בסביבה שהם יפעלו, כלומר אצלכם בבית, ולא לרכוש על סמך נתונים טכניים בלבד.

    Facebook
    WhatsApp
    Telegram
    Email
    Print

    כתיבת תגובה

  • MusicStorePro
  • avreviews_brand_banner2
  • avreviews facebook

    רוצים להישאר מעודכנים?

    דילוג לתוכן