fbpx
חדשות וסקירות בנושא סרטים, מוזיקה, ציוד אודיו וקולנוע ביתי
חיפוש
  • סקירה לרמקולים: JBL L100 Classic

    הפעם הגענו לחנות “ברנד אודיו” על מנת להתרשם מרמקולי ה-JBL L100 Classic. הרמקולים מהווים גרסה מודרנית לרמקול האגדי של החברה, ה-L100 שיצא בשנת 1970.

    JBL L100 Classic

    ה-L100 הפך לאייקון והוא הרמקול הנמכר ביותר של החברה בכל הזמנים.

    סקירה לרמקולים: JBL L100 Classic
    L100 Century משנות ה-70

    אנחנו מודים לאמיר ברנד על האירוח החם.

    אם אתם מעוניינים לקרוא עוד על חברת JBL, אנחנו ממליצים לכם לקרוא את כתבתנו “JBL – סיפורה של ענקית אמריקאית“.

    שורה תחתונה

    רמקול עם מראה נוסטלגי וסאונד שאי אפשר להפסיק לחייך ממנו

    מה אהבנו
    • עיצוב נוסטלגי ומרגש
    • סאונד טבעי, רך ולא מתאמץ
    • משקף את אופי ההגברה
    נקודות לשיפור
    • לא הבס המפלצתי, שציפינו מהוופר העצום
    • יש לרכוש את הסטנדים בנפרד

    סקירת וידאו

    אם אתם מעדיפים סקירות וידאו, הנה סקירת הוידאו המלאה שלנו כאן:

    הרטרו חוזר!

    רמקולים גדולים, בעיקר כשהם מוצבים בסלון, הופכים לחלק מעיצוב הבית. לכן זה אינו מפתיע שכמו בעיצוב הפנים, או באופנה, גם ברמקולים יש מקום לעיצוב רטרו.

    JBL L100 Classic

    אצל מספר חברות, יצור הרמקולים בתצורות קלאסיות, למעשה אף פעם לא נפסק. למשל אצל חברת Klipsch יש מספר סדרות רמקולים, שהם מייצרים פחות או יותר באותו מבנה במשך שנים. בצד הבריטי חובב המסורת של העולם האודיופילי, יש לא מעט חברות רמקולים, שמייצרות את רמקולים בתצורה הבריטית הקלאסית, המכונה “BBC”.

    יחד עם זאת, כאשר JBL החליטו להוציא את ה-L100 Classic בשנת 2018, הייתה לכך השפעה רבה על הטרנד. מאז אותה השקה, יש תחושה של הרבה יותר ביקוש לעיצוב בקרב חובבי הסאונד, ואנחנו רואים חברות נוספות משיקות דגמי רמקולים בעיצוב שמהווה מחווה נוסטלגית להיסטוריה שלהן.

    העומד למבחן: ה-JBL L100 Classic

    אז כפי שציינו, ה-JBL L100 Classic הושק בשנת 2018 והינו מחווה לרמקול האייקוני של החברה משנת 1970. חברת JBL רצתה לייצר כאן רמקול שיזכיר את המקור אבל ישמע מודרני לחלוטין.

    ה-L100 Classic נחשב בידי JBL רמקול מדפי, אך למעשה מדובר כאן ברמקול מוניטורי גדול. מידותיו במ”מ הן 636.52 ג’, 389.64 ר’ ו- 371.48 ע’ ומשקלו הוא 26.7 ק”ג. בהחלט לא מידות של רמקול מדפי, אלא משהו באמצע בין מדפי ולרצפתי.
    תצורת הרמקול הינה 3Way, היחידות הן טוויטר כיפת טיטניום בגודל אינץ’ אחד, יחידת מיד בגודל 5 אינץ’ שעשויה מעיסת נייר ומצופה בפולימר ויחידת הוופר היא בגודל עצום של 12 אינץ’ ועשויה מעיסת נייר. כך שמלבד העיצוב גם השימוש בנייר לוקח השראה מהרמקול הקלאסי.

    JBL L100 Classic

    תיבת הרמקול עשויה מפורניר של עץ אגוז, כאשר הדופן הקדמית והאחורית של התיבה צבועות בשחור.
    התיבה כוללת חיזוק המכונה V Bracing. זהו חיבור גדול בצורת V, שמחבר בין הדופן האחורית לקדמית ומעניק עמידות טובה יותר לתיבה נגד תנודות/רעידות.

    JBL L100 Classic

    ה-L100 Classic כולל זוג attenuators (בורר), שמאפשרים לשלוט בעוצמה של יחידת הטוויטר ויחידת המיד, בעזרת הבוררים ניתן לאזן את ביצועי יחידות אלה ביחס ליחידת הוופר בחלל ההאזנה הספציפי.

    JBL L100 Classic

    נתונים נוספים של הרמקול הם נצילות של 90dB, עכבה נומינלית של 4 אוהם ותגובת תדר של 40Hz – 40kHz (ב -6dB).
    הגריל האייקוני של רמקול ה-L100 עשוי מקצף, והיה נחשב לאחת מנקודת החולשה של הרמקול הקלאסי. הגריל החדש, אומנם דומה וויזואלית, אך בנוי בשיטה מודרנית ומשלב פלסטיק. לטענת החברה, הגריל החדש צפוי להחזיק שנים ללא בעיות.

    JBL L100 Classic

    את הגריל ניתן לקבל בשלושה צבעים: כתום, שזהו הצבע הקלאסי ביותר, כחול או שחור, שזו הבחירה הסולידית ביותר.

    סקירה לרמקולים: JBL L100 Classic

    לבסוף, ניתן לרכוש סטנדים תואמים מדגם JS-120, שנמכרים בנפרד. הסטנדים הינם בגובה של 20 ס”מ ובנוסף נותנים לרמקולים הטיה קלה לאחור.

    סקירה לרמקולים: JBL L100 Classic

    מבחן ההאזנה

    במבחן ההאזנה היה חשוב לנו לבחון את הרמקול עם שני מגברים בעלי אופי שונה, על מנת שנוכל לבחון את השפעת ההגברה על הסאונד המתקבל. המגברים שבחנו בשילוב עם ה-L100 היום ה-Audio Research VSi75, מגבר מנורות עוצמתי ומרשים וה-Hegel h120, מגבר טרניזיסטורי מודרני.
    את שני המגברים חיברנו לאותו הממיר, ה-Electrocompaniet ECM 1, הסטרימר היה Bluesound Node 2i. כבלי הרמקולים ששימשו אותנו היו Nordost Blue Heaven.

    פתחנו עם ה-Audio Research (לאחר חימום שלו למשך חצי שעה), זהו מגבר יקר בהרבה מה-L100, לכן כנראה שלא רבים ילכו על השילוב הזה, אבל המטרה שלנו כאן היא להתרשם מהסאונד, שניתן להגיע אליו עם ה-L100 בשידוך מגבר מנורות איכותי.
    הסאונד שהתקבל מה-L100 התאפיין ברוגע, רכות ונינוחות. גם בעוצמות גבוהות, הרמקול מנגן בשלווה ונונשלנטיות כמעט, לא ניכר שהוא מתאמץ כלל. יחידת הוופר הענקית מזיזה את האוויר בקלות ולטעמי זו אחת הסיבות העיקריות לתחושת הסאונד הטבעי והלא מתאמץ.

    פתחנו ב-Frenchtown של אלן טיילור, ה-L100 מרגש אותנו מיד, קולו של טיילור עמוק ומעוגל, הוא מרגיש טבעי, נקי ומופרד בצורה טובה מהמוזיקה. יש כאן רכות מלטפת ממש ופרזנטציה רגועה ונעימה.

    הקטע Liberty של Anette Askvik, מודגם רבות בתערוכות כיוון שמדובר בהקלטה נהדרת מלאה באפקטים קטנים, שמדגימים את רמת הפירוט של רמקולי הקצה המודרניים. ב-L100, קולה של אנט, נקי, ברור ומפורט, שומעים ממש את הרוק שלה כשהיא שרה. האפקטים העדינים בשיר מורגשים, אך מעט מרוחקים ורגועים מידי. סולו הסקסופון בסוף היצירה אוורירי ומרגש, אך מעט פחות אנרגטי ממה שאני רגיל. השיר הוא דוגמה נהדרת לפרזנטציה הרכה והמלטפת של ה-L100 כשהוא משודך אל מגבר מנורות.

    ב-You and Your Friend של הדייר סטרייטס, ה-L100 מרגיש בבית. הגיטרה של נופלר מענגת, הסאונד מרגיש מלא, קולו של מארק טבעי ונקי. רוק קלאסי ב-L100 עם הגברת מנורות זו חוויה נהדרת, הבס חם ועוטף, בעוד המיד הוא נקי ומרגש.

    המשכנו אל הבלוז, Old Love של אריק קלפטון, מתוך מופע האנפלגד המפורסם. תחושת ההופעה החיה עוברת נהדר, מרגישים את הקהל. הקול של קלפטון מפורט אך נשאר רך וטבעי. מבחינת בימת הסאונד, יש הפרדה טובה בין הפסנתר והגיטרה, אבל המרחק הפיזי ביניהם עובר פחות טוב.


    מכאן לג’אז, September in Montreal של Anne Bisson. הפסנתר בשיר מפגין עדינות בחלק הגבוהה ומיד מלא ונעים. הבס חם ועמוק, עטוף בשכבת אוויר מענגת. פיזור הסאונד בחלל ההאזנה מצליח למלא את החדר. קולה של אן נקי ורך. לשיר הזה חזרנו גם ב-Hegel h120. ב-Hegel קיבלנו הפרדה טובה יותר בין הבס והמיד, הסאונד מרגיש מדויק יותר, הבס הוא פחות עמוק ועוטף.

    נשארים בג’אז, Remembering של אבישי כהן. עם מגבר של Audio Research, הבס הוא חם ועוטף ממש ברכות שלו, כששמענו את אותו הקטע דרך ה-Hegel, קיבלנו הפרדה טובה יותר בין הדאבל בס והפסנתר, הפרזנטציה יותר נקייה ומדויקת, אך עם מעט פחות עומק בבס, אולי גם קורטוב פחות רגש.

    אז איך ה-L100 יתמודד עם מוזיקה אלקטרונית מודרנית ודינאמית? לשם כך השתמשנו ב-Recognizer של Daft Punk. עם ה-Audio Research, קיבלנו פיזור יפה של שכבת הבס הקבועה בשיר, הפרזנטציה המתקבלת מצליחה להיות אנרגטית ובו זמנית רכה ומשאירה מקום למלודיה של היצירה. ב-Hegel, שוב קיבלנו הפרדה טובה יותר וגם פירוט מעט טוב יותר בשכבת המיד בס, הפרזנטציה נוטה ליותר אנרגטיות ומעט פחות רכות.

    בחרנו לסיים בקטע Birds של Dominique Fils-Aimé, עוד הקלטה נהדרת, שעזרה לנו להגיע לגבש דעה בנוגע לבס של ה-L100. כשמסתכלים על יחידת הוופר הענקית של ה-L100, אפשר לחשוב שמדובר במפלצת של בס, מבט מהיר בנתוני הרמקול מראה על תגובת תדר שמתחילה ב-40Hz, מה שמשקף את מה ששמענו מהרמקול. הבס כאן הוא לא עמוק ברמה, שתגרום לכם להרגיש את הבס בבטן. בשיר Birds, קולה של דומיניק נשמע מלא עם כיסוי טוב ומאוזן גם של החלק הנמוך בקולה. הבס בשיר מתפזר נהדר והנקישה שמלווה את מקצב השיר מדויקת. גם בשיר זה, כשעברנו על ה-Hegel, הייתה תחושה של יותר הפרדה, בס הדוק יותר אך על חשבון פחות עומק ותחושת חמימות.

    אז אם הבס הוא לא בדיוק מרעיד אוזניים, למה צריך יחידת וופר ענקית כזאת? לתחושתי מה שהיחידה הזו תורמת ל-L100, זו הקלות והטבעיות שבה הוא מנגן, גם בקטעים אלקטרונים תובעניים, הרמקול לא מראה סימני מאמץ, ושומר על האופי הרך והרגוע שלו.

    סיכום

    JBL L100 Classic

    ה-JBL L100 Classic הינו מחווה נוסטלגית ומרגשת לרמקול הקלאסי שכבש את עולם האודיו בשנות ה-70. מעבר לדמיון האסתטי, ה-L100 Classic, הינו רמקול משופר ומודרני. השימוש בטוויטר מטיטניום, תיבה עם חיזוק פנימי, וגריל איכותי, הופכים את ה-L100 לקלסיקה מודרנית.

    אם אתם רוצים את אופי הסאונד הנוסטלגי, הרך והמרגש, שילוב של מגבר מנורות עם ה-L100 ייקח אתכם למחוזות הקסומים האלה. מצד שני, חיבור של מגבר טרינזסטורי מודרני, יוציא מה-L100, סאונד מדויק יותר ועם הפרדה טובה יותר.

    מה שלא תבחרו, ה-L100 ינגן בצורה טבעית וכאילו ללא מאמץ כלל, לא חשוב עד כמה דינאמית ותובענית תהיה המוזיקה. הקסם של הרמקול הזה ושל יחידת הוופר הענקית שלו הוא דווקא באופי הרגוע הזה ופחות בביצועי בס מרעידי אוזניים.

    מחיר הרמקולים: 17,500 ₪
    מחיר הסטנדים התואמים: 1,500 ₪
    אחריות: 3 שנים מבית קבוצת כהנא

    המערכת ששימשה אותי לסקירה:
    מגבר משולב מנורתי: Audio Research VSi75
    מגבר משולב טרנזיסטורי: Hegel h120
    ממיר: Electrocompaniet ECM 1
    סטרימר: Bluesound Node 2i
    כבלי רמקולים: Nordost Blue Heaven

    Facebook
    WhatsApp
    Telegram
    Email
    Print

    כתיבת תגובה

  • MusicStorePro
  • avreviews_brand_banner2
  • avreviews facebook

    רוצים להישאר מעודכנים?

    דילוג לתוכן