fbpx
חדשות וסקירות בנושא סרטים, מוזיקה, ציוד אודיו וקולנוע ביתי
חיפוש
  • התרשמות ממגבר משולב היי-אנד: T+A PA 2500 R

    לאחרונה חנות האודיו והקולנוע הביתי “ברנד אודיו” מהוד השרון החלו בייבוא של מותג הקצה הגרמני T+A. כשביקרנו בברנד אודיו, לפני מספר שבועות, לצורך סקירה של רמקולי JBL L100 Classic, נחשפנו למוצרים הראשונים של T+A שהגיעו לארץ.

    הדגמה קצרה של המערכת השאירה לנו טעם של עוד ולכן היינו חייבים לחזור ולהקדיש ביקור שלם להתרשמות מעמיקה יותר.

    אנחנו מודים לברנד אודיו על האירוח החם והמזמין כמו תמיד.

    אם אתם רוצים לקרוא עוד על חברת T+A וכל היצע המוצרים שלהם, אנחנו ממליצים לכם על כתבת הפרופיל שהכנו על T+A.

    במהלך ההתרשמות שימשה אותנו מערכת שלמה של T+A, אבל ההתמקדות שלנו בכתבה זו היא במגבר המשולב היוקרתי, PA 2500 R.

    התרשמות ממגבר משולב היי-אנד: T+A PA 2500 R

    שורה תחתונה

    מגבר היי-אנד גרמני המפגין יוקרתיות ודיוק בעיצוב, באיכות הבנייה ובסאונד

    מה אהבנו
    • איכות בנייה פנומנלית
    • עיצוב יוקרתי והנדסת אנוש מעולה
    • מגוון אפשרויות מרשים ביותר למגבר אנלוגי
    • סאונד עוצמתי, מדויק ומפורט.
    • בס הדוק, פאנצ’י ומופרד נפלא מהמיד
    נקודות לשיפור
    • שלט פחות אינטואיטיבי, ללא כפתורים ייעודיים לכל כניסה


    סקירת וידאו

    העומד למבחן: T+A PA 2500 R

    ה-PA 2500 R (אליו אתייחס כ-2500R בהמשך הסקירה) שייך לסדרת ה-R של מוצרי האלקטרוניקה של T+A, שממוקמת מתחת לסדרת הדגל היוקרתית של החברה, ה-HV.

    המגברים בסדרה R בנויים על טכנולוגית ה-HV של החברה, שזה ראשי תיבות של High Voltage. זו טכנולוגיה המבוססת על טופולוגית הגברה מסוג Class A\B עם נטייה, או bias, חזקה ל-Class A של כ-20-25W. הרעיון הוא להחזיק את המעגלים החשמליים במתח גבוה, בו הם מציגים את הביצועים הלינאריים ביותר שלהם, זהו למעשה העיקרון של Class A. בנוסף לכך יש כאן את רזרבות הכוח של מגברי Class A\B, אותם המגבר יכול לנצל בקטעים מאתגרים במיוחד או בשילוב של רמקולים קשים להנעה.

    ה-2500R בנוי בתצורה של Dual Mono ו-Fully Balanced, מה שאומר שישנה הפרדה מקסימלית בין שני הערוצים. לרוב מגברים שרוצים לשמור על ביצועים גבוהים ברגעי שיא, זקוקים לשנאים גדולים. המתכננים של מגברי ה-R בחרו במקום זאת להשתמש בספקי כוח מסוג regulated high-frequency sine-wave בעלי רזרבות נדיבות של קיבולת המסוגלים לספק הספק של עד 1,200W. הספקים של סדרה R מסוגלים גם לספק כמויות גדולות של זרם במהירות שיא.

    התרשמות ממגבר משולב היי-אנד: T+A PA 2500 R
    המעגלים הפנימיים של ה-PA 2500 R

    כל רכיב במגבר נבחר בקפידה ונבנה במיוחד עבור T+A ברמת איכות צבאית. הרכיבים עוברים בדיקות איכות קפדניות והם בעלי עמידות קיצונית. כמה דוגמאות לרכיבים שתמצאו ב-2500R הם קבלים מסוג low-loss mica עם אלקטרודות מכסף, נגדים מסוג zero-induction וטרמינלים לחיבור רמקולים המצופים ב-rhodium.

    ה-2500R, הינו מגבר אנלוגי, שכולל 3 כניסות מאוזנות XLR ו-4 כניסות RCA. בעת ההזמנה של המגבר ניתן להמיר את אחת מכניסות ה-XLR לכניסת פונו מסוג MM או מסוג MC.

    התרשמות ממגבר משולב היי-אנד: T+A PA 2500 R
    הפאנל האחורי של ה-PA 2500 R, בגרסה ללא הפונו

    עוצמת ההגברה היא 140W ל-8 אוהם, שמכפילה את עצמה ל-280W ל-4 אוהם ומכפילה את עצמה שוב ל-560W ל-2 אוהם. המספרים האלה מראים על הדיוק הקפדני, הלינאריות והאיכות של המגבר.

    המידות של המגבר בס”מ הן: 16.5 (ג), 46 (ר), 40.5 (ע). המשקל הוא 14.5 ק”ג.

    העיצוב והתכונות

    התיבה וכל הכפתורים בפאנל הקדמי של ה-2500R, כולם עשויים מאלומיניום מוברש. ישנם שני גימורים: כסוף ושחור. חברת T+A כרתה על דגלה להוריד למינימום את השימוש בפלסטיק במוצריה. הסיבות לכך הם האיכות העדיפה של מתכות ובנוסף מסיבות סביבתיות, חומרי הפלסטיק קשים מאוד למחזור.

    ברנד אודיו T+A
T+A PA 2500 R
    ברנד אודיו T+A


    העיצוב הוא סולידי ומקצועי, המשדר יוקרה. ללא שום ספק, החלק האהוב עלי בעיצוב הוא בורר העוצמה, שכל סיבוב שלו מייצר צלילי תקתוק, השמורים לבוררים האנלוגיים האיכותיים.

    בחלקו העליון של המגבר יש חלון זכוכית, המעניק מבט על המעגלים הפנימיים של המגבר, זהו אחד מסימני ההיכר של החברה.

    T+A PA 2500 R

    איכות הבנייה הגבוהה נשפכת מכל כפתור, מהמסך הצבעוני, הקל לקריאה, ומהתיבה עצמה.

    תופעה מקובלת ברמת המחיר הזו היא מגברים אנלוגיים ללא שום יכולת נוספת מעבר לבחירת כניסה ושינוי עוצמה. מבט חטוף על הפאנל הנקי של ה-2500R, יכול לגרום לכם לחשוב שגם במקרה הזה מדובר במגבר דל יכולות. האמת היא רחוקה מכך, למעשה כמות הפונקציונליות של ה-2500R, לא הייתה מביישת אף מגבר יפני, הידועים בפונקציונליות הנרחבת שלהם. רק שהגישה העיצובית כאן שונה מאוד. בעוד במגברים היפנים רוב היכולות האלה הן חשופות ולרוב הגישה אליהן היא על ידי בוררים וכפתורים רבים בפאנל הקדמי, כאן כל היכולות האלה ניגשות בעזרת תפריטים, מה שמשאיר את הפאנל הקדמי נקי וכולל רק את הפונקציונליות השימושית ביותר ביומיום.


    לחיצה ארוכה על בורר העוצמה תכניס אתכם למצב כיוון ה-Balance. המגבר כולל 4 זוגות של טרמינלים המאפשרים לחבר שני זוגות של רמקולים או חיבור רמקולים בתצורה של Bi-amping. ניתן לקבוע אם אחד הזוגות יפעל בנפרד או שניהם יחד.
    הכפתורים בצדו הימני של המסך מאפשרים להיכנס לאפשרות ה-tone control, שמאפשרת לכוון את ה-bass וה-treble, כפתור ה-flat מבטל את ה-tone control.

    T+A PA 2500 R
T+A MP 2500 R


    כפתור ה-menu, יכניס אתכם לתפריט, שיאפשר לכם גישה ליכולות נוספות של המגבר. יכולות אלה כוללות את היכולת לשנות שם של כל כניסה. יש גם את אופציית ה-loudness, המאפשרת לכם ליהנות מסאונד דינאמי גם בהאזנה בעוצמה נמוכה. בניגוד לרוב המגברים בהם אופציית ה-loudness כוללת מצב דלוק/כבוי, כאן יש לכם שלושה מצבים שונים: מינימום, אמצע ומקסימום.

    על מנת לאפשר שילוב במערכת של קולנוע ביתי, ה-2500R כולל אופציה של HT Bypass, המכונה Surround Mode בטרמינולוגיה של T+A. המימוש כאן הוא מעט שונה מהרגיל, לרוב אופציה זו “מדלגת” על מעגל הקדם מגבר ומפעילה את האות בעוצמה מרבית, כדי שהמגבר יתפקד כמגבר כוח. כאן יש לנו את האופציה לקבוע את העוצמה הקבועה בעצמינו, בכך נוכל להגיע לתוצאה מדויקת יותר וגם לדאוג שהמגבר לא יעבוד בשיא העוצמה שלו, מה שיכול להאריך את חייו. שתי כניסות יכולות לתפקד במצב Surround Mode, אחת RCA ואחת XLR. עוד יכולת חשובה שתעזור לשלב את ה-2500R במערכת קולנוע ביתי זה ה-in trigger. בעזרת חיבור כבל טריגר מהרסיבר או הפרוססור קולנוע ביתי שלכם, הדלקה שלו תדליק אוטומטית גם את ה-2500R.

    גם בנושא המסך ישנן שלל אפשרויות, אפשר שהוא יהיה דלוק כל הזמן, כבוי כל הזמן או שהוא יידלק רק כאשר יש שינוי כלשהו. בתחתית המסך ישנם VU Meters, שגם אותם אפשר לכבות. ניתן גם לקבוע את הבהירות של המסך.

    הדגמה של ה-VU Meters

    יכולת מעניינת נוספת הקיימת ב-2500R, היא היכולת לכבות מעגלים שאין בהם צורך. ניתן לכבות את מעגל יציאות הקדם מגבר, שהוא לא נחוץ אם לא מחברים הגברה חיצונית, אם כן מחברים את הגברה חיצונית, ניתן לכבות את מעגלי היציאות של הרמקולים, לבסוף ניתן לכבות את מעגל מגבר האוזניות. יכולת כיבוי המעגלים הזו, מראה את הגישה המקצועית וקפדנית של החברה.

    המגבר מגיע עם מספר מנגנוני הגנה, שניתן להפעיל ולכבות אותם דרך התפריט. יש מנגנון הגנה נגד התחממות יתר וגם מנגנון שמונע Clipping של הרמקולים.

    לבסוף יש גם חיבור רשת ויכולת לעדכן את התוכנה של המגבר.

    ברנד אודיו T+A
T+A PA 2500 R
    ברנד אודיו T+A

    בעוד את הנדסת האנוש בעיצוב ותכנון המגבר מצאתי מרשימה ביותר, את השלט של המגבר אהבתי פחות. זהו שלט שיכול לשמש את המגבר ואת הנגן התואם, מה שאומר שאם יש לכם רק את אחד מהמכשירים, כפתורים רבים הופכים ללא רלוונטיים. בניגוד לכפתורים הייעודיים לכל כניסה בפאנל הקדמי במגבר, בשלט יש רק כפתור אחד להעביר כניסות, על ידי לחיצות חוזרות עליו. ותלונה אחרונה היא הכפתור שמחליף בין יציאת הרמקולים (ה-A\B), האייקון שלו פשוט לא מספיק ברור. אומנם זה אותו אייקון כמו על המגבר, אבל במגבר, T+A מצאו לנכון לכתוב A\B ליד כדי שיהיה ברור, בשלט הכיתוב הזה חסר.

    המערכת ששימשה אותנו להתרשמות

    המערכת ששימשה אותנו לצורך ההתרשמות הייתה מורכבת מנגן של T+A מדגם MP 2500 R, זהו נגן שכולל כונן SACD, ממיר וסטרימר. אנחנו הזרמנו תכנים דרך האפליקציה של T+A משירות Tidal. הנגן חובר אל ה-PA 2500 R בכבל XLR. מבחינת הרמקולים, ניצלנו את היכולת לחבר שני זוגות אל המגבר וחיברנו רמקולים של T+A מדגם Criterion S 2100 CTL, בגימור Carbon יוקרתי ובנוסף רמקולים של חברת Cabasse מדגם Murano Alto.
    כבלי הרמקולים היו של חברת Nordost מדגמי Blue Heaven ו-Purple Flare.

    T+A PA 2500 R T+A Criterion S 2100 CTL T+A MP 2500 R Cabasse Murano Alto
    T+A PA 2500 R, T+A Criterion S 2100 CTL, T+A MP 2500 R, Cabasse Murano Alto

    הנה עוד כמה תמונות של ה-Criterion S 2100 CTL המהמם:

    מדובר ברכיבים יקרים מאוד, עלות כל אחד מהם היא בין 45-55 אלף, כך שמדובר כאן במערכת מאוזנת מבחינת חלוקת התקציב, שאפשרה לנו לבדוק את מלוא הפוטנציאל של המגבר.

    מבחן ההאזנה

    בחרנו להתחיל הפעם ב-Keith Don’t Go של נילס לופגרן, בגרסת ההופעה החיה המפורסמת. כאן השתמשנו ברמקולים של T+A. ה”רקע השחור” שקט לחלוטין, האנרגיה של ההופעה מועברת בדיוק, הקהל מאוד מורגש. ההפרדה בין נגינת הגיטרה והשירה מרשימה ביותר, התחושה היא שיש המון אוויר בין כל צליל שהגיטרה מייצרת. בקטע הסולו של הגיטרה, ישנה עלייה לתדרים גבוהים, כאן לעיתים נוצרת תחושה של סאונד צורם, במערכת הנבחנת הקטע היה נשמע חלק, רגוע ומלודי ולא צורם כלל.

    בקטע Liberty של Anette Askvik קולה של אנט היה חד ומפורט מאוד, היה קל להבחין ברוק שלה בזמן השירה. הבס מדויק מאוד ומרגיש הדוק ובשליטה. האפקטים הקטנים הפזורים לאורך השיר, חדים, ברורים וקלים להבחנה. הכינורות נקיים להחליף, סולו הסקסופון בסיום השיר בשרני ומלא, מתפזר בכל החלל ומאוזן.

    הקטע הזה גם שימש אותנו לבחון את ההבדל בסאונד המתקבל בשני זוגות הרמקולים, ההבדל לתחושתי היה בכך שב-Cabasse המיד היה נשמע רך יותר ויותר אוורירי, הבס עמוק יותר ומתפזר יותר בחדר. לעומת זאת הרמקולים של T+A, הרגישו הדוקים יותר, מפורטים ומדויקים יותר, גם ההפרדה הייתה טובה יותר. ההבדל הזה חזר על עצמו גם בקטעים הבאים כשעשינו את ההשוואה בין שני הרמקולים. כמו תמיד באודיו, הכל הוא עניין של טעם, אני העדפתי את השילוב של המגבר 2500R עם הרמקולים של T+A. לכן התייחסתי לתוצאה עם השילוב של רמקולים אלה בהמשך המבחן.

    מה שכן, התחושה הייתה ששני הרמקולים האלה מעט גדולים על חלל ההאזנה בברנד אודיו, ויכלו לתפקד טוב יותר בחלל מעט גדול יותר.

    הקטע האלקטרוני The Game Has Changed של Daft Punk מהפסקול של Tron: Legacy, הוא פצצה של דינמיות והוא קטע מאתגר במיוחד, הכולל גם שכבת בס קבועה וגם בס מתפרץ עוצמתי. הקטע עבר נהדר ב-2500R, הוא לא מפגין שום קושי בהעברה של העומק של שכבת הבס הקבועה, ה-attach בבס המתפרץ הוא מהיר, הדוק ובשליטה מלאה. אפקט האפטר שוק, אחרי כל פיצוץ מפגין רמת פירוט גבוהה ביותר. הקטע מאוזן והמלודיה מעל כל אנרגיות הבס האלה נשארת ברורה ומופרדת.

    אחרי כל האנרגטיות הזו, בחרתי להירגע עם כמה קטעים עדינים יותר. בחרתי ב-Just A Little Lovin’ של Shelby Lynne. כאן התחלתי להבין אולי את החלק הטוב ביותר במגבר (והמערכת הזו) וזה היכולת לשחזר בס בצורה מופרדת ומדויקת. בפתיחת הקטע יש תיפוף, שנשמע מדויק, מפורט ומופרד בצורה מרשימה ביותר. הקול של שלבי נשמע נקי, עוצמתי ואוורירי, יש הפרדה מעולה בין השירה למוזיקה.

    הפרדת הבס הייתה נהדרת גם בקטע הג’אז החלק, Heroines של Jack Bro, רמת הפירוט בכלי ההקשה בקטע מדויקת במיוחד. הגיטרה נקייה, ממלאת את החלל ומופרדת מהבס בצורה מרשימה.

    על מנת לבחון את היכולות של ה-2500R לרגש, ניגנו את The Lord של סופי זלמני. הגיטרה מפורטת, חדה ומדויקת, ההפרדה בין הגיטרה והכינורות מצוינת. השירה נקיה וברורה מאוד, דרך רמקולי ה-S 2100, הייתה תחושה קלה של סאונד הדוק מידי בקולה של סופי, והייתי רוצה להרגיש מעט יותר אווריריות.

    מכיוון שהרגשתי שהמערכת מצטיינת במיוחד בשחזור בס, בחרתי לסיים בקטע ה-Live האהוב עלי, שדיי מזמן לא שמעתי, אני מדבר על I’m So Afraid של Fleetwood Mac מהופעה חיה בבוסטון מ-2004. כאן יש העברה מופלאה של האנרגיה של הקהל, קולות הקהל עטפו אותי. ואז Mick Fleetwood החל לתופף, כל מכה ממלאת את החלל כולו, הבס כל כך חד ומדויק, על רקע הבס הגיטרה נקייה ומופרדת וכך גם השירה. כמות אוויר אדירה בין התיפוף, הגיטרה והשירה מאפשר להבחין בקלות בכל אחד מהם, זו הייתה אחת הפרזנטציות המרשימות ביותר של היצירה הזו, שיצא לי לשמוע.

    סיכום

    T+A PA 2500 R review

    ה-PA 2500 R הינו מגבר משולב הייאנד יוקרתי ומרשים. העיצוב ואיכות הבנייה הם ללא דופי. תכנון המעגלים הפנימיים של המגבר הם באיכות קצה, Dual Mono, Fully Balanced ושימוש בהגברת HV שלקוחה מסדרת הדגל של T+A.

    העובדה שמדובר במגבר אנלוגי נטו יכול להיחשב ליתרון או חיסרון. החיסרון הוא שתצטרכו ממיר חיצוני או נגן משולב ממיר כלשהו, היתרון הוא, שלא משנה איזה פורמטים חדשים יצאו מבחינת האודיו הדיגיטלי, המגבר שלכם תמיד נשאר עדכני ותמיד מנגן באותה איכות. אני חושב שברמות המחיר הללו, היתרון הזה משמעותי מאוד, כי זהו באמת מגבר שיכול להחזיק, פחות או יותר, לכל החיים.

    הרבה יצרני מגברי קצה אירופאים או מארה”ב דוגלים בגישה של “ככל שהמגבר עולה יותר, הוא יודע לעשות פחות”, בטענה שכל מעגל או תכונה נוספת עלולים לפגוע באיכות הסאונד. לעומת ה-PA 2500 R יכול להתחרות ואף לנצח מול כל מגבר משולב בכיר מיפן, ששם כן דוגלים בפונקציונליות רחבה. ה-2500R, כולל Tone Control, מצב Loudness, תמיכה בשילוב במערכת קולנוע ביתי ועוד.

    מבחינת הסאונד, התרשמנו מהיכולות של ה-PA 2500 R להעביר את הסאונד בצורה נקייה, מדויקת, עם הפרדה נהדרת ורמת פירוט גבוהה ביותר. נקודת השיא היא הדיוק בבס, שנשמע מפורט, פאנצ’י והדוק ביותר. תחושת שכבת האוויר בין הבס והמיד מאפשרת לכל אחד מהם להיות מופרד ולהישמע בבירור מבלי להפריע אחד לשני כלל. המרחק הזה בין הבס והמיד הוא מדויק ואינו עובר את הגבול, בניסיון להוציא כל פרט ופרט על חשבון התוצאה ההרמונית והמוזיקלית.

    לסיכום, ה-PA 2500 R והמותג של T+A באופן כללי, מרחיבים את היצע מוצרי ההייאנד, הזמין בשוק הישראלי. במיוחד משמח לראות את המבחר הזמין לתצוגה והתנסות, שלא פעם זו נקודה כואבת בשוק ההייאנד בארץ.

    מחיר: 54,900 ₪
    אחריות: 3 שנים מבית ברנד אודיו

    המערכת ששימשה אותנו לסקירה:
    נגן משולב ממיר: T+A MP 2500 R
    רמקולים: T+A Criterion S 2100 CTL
    רמקולים נוספים: Cabasse Murano Alto
    כבלי רמקולים: מבית Nordost דגמי Blue Heaven ו-Purple Flare

    Facebook
    WhatsApp
    Telegram
    Email
    Print

    כתיבת תגובה

  • MusicStorePro
  • avreviews_brand_banner2
  • avreviews facebook

    רוצים להישאר מעודכנים?

    דילוג לתוכן