fbpx
חדשות וסקירות בנושא סרטים, מוזיקה, ציוד אודיו וקולנוע ביתי
חיפוש
  • “בהיר יותר מחיוורון” – מאחורי הלהיט של פרוקול הארום

    ב-12 במאי בשנת 1967, יצא תקליטונה הראשון של להקת פרוקול הארום הבריטית, עם השיר A WHITER SHADE OF PALE. הקיץ של 1967 סיפק הרבה קלאסיקות רוק, שחלקן משאירות את המאזין פעור לסת ועתיר דמיון ואושר עד היום הזה. להקה שצצה באותו הקיץ הייתה פרוקול הארום עם תקליטה הראשונה. היופי של השירים הגיע עם בעיה קלה – המיקס היחיד שנעשה לשירים פה הוא במונו. זאת למרות שהשירים הוקלטו באולפן על גבי ערוצים. הצער הגדול הוא שאותם סלילי ערוצים נעלמו מאז ואין אפשרות כיום לבצע מיקס חדש וסטריאופוני לתקליט. זה סוג של אסון מוזיקלי כי הסאונד הדינמי של הלהקה לא ממש בא לידי ביטוי במיקס המונו הזה.

    פרוקול הארום
    להקת פרוקול הארום מודל 1967

    יש גירסה שונה, שהוקלטה אז לשיר זה, שזכתה למיקס הסטריאופוני, אך הגירסה הידועה נשארה עד כה רק במונו. הפירוש של המילים ‘פרוקול הארום’ הוא ‘מעבר לדברים הללו’. והלהקה שעמדה מאחורי השם הזה ידעה היטב למה היא קוראת לעצמה כך כי היא בהחלט הצליחה להביא לשוק המוזיקה משהו שהוא מעבר לדברים הרגילים. בשנת 1967 הפכה הלהקה לאחד הדברים המדוברים ביותר באנגליה. אפילו חברי הביטלס העריצו אותה. כל זאת בזכות להיט אחד ענק בשם A WHITER SHADE OF PALE, שאפשר לסמנו כאחד היסודות שעליהם נבנה זרם רוק מפואר ושמו ‘פרוגרסיב רוק’.

    מפיק השיר הזה היה בחור בשם דני קורדל, שלפני כן שיחק לו המזל כשבחור בשם קית’ ריד הגיע אליו והראה לו מילים של שיר שכתב. לא הייתה אז מוזיקה שחוברה למילים האלו. קורדל השיב שהמילים נראות לו יפות אך ללא מוזיקה שתחובר להן אין לו כלל מושג מה לעשות עם זה. זמן מה לאחר מכן חזר ריד לקורדל עם הקלטת דמו של השיר בליווי פסנתר בלבד. קורדל אהב את מה ששמע.

    באותו מעמד שמע קורדל שלריד יש להקה חדשה. זו הייתה כמובן להקת פרוקול הארום. חבריה היו גארי ברוקר בפסנתר ושירה, דייב נייטס בבאס, בובי האריסון בתופים, ריי רוייאר בגיטרה ומתיו פישר באורגן האמונד. דרך אגב, ברוקר היה אז שכן של ריד באותה שכונה וכך שניהם התחברו. את המילים A WHITER SHADE OF PALE שמע ריד במסיבה בה נכח. באותה מסיבה הוא שמע את אחד הנוכחים אומר לחברו שהוא נראה לו ‘בהיר יותר מחיוורון’. המשפט תפס את ראשו ולא הרפה ממנו.

    מאת’יו פישר היה אחד האנשים המאושרים ביותר בשנת 1966 כשרכש לעצמו אורגן האמונד. לדבריו, רכישת האמונד הייתה כמו לרכוש רשיון להדפיס שטרות כסף. ועם הרכש החדש הוא פרסם מודעה בעיתון ‘מלודי מייקר’ הבריטי ובה הציע את שירותיו כנגן האמונד. בימים ההם הוא ניגן ביחד עם גיטריסט בשם ריצ’י בלאקמור בלהקת THE SAVAGES, שהייתה להקת הליווי של זמר אקצנטרי בשם SCREAMING LORD SUTCH.

    גארי ברוקר, שהיה אז בשלבי הקמת להקה שתיקרא פרוקול הארום, ראה את המודעה וקבע פגישה עם פישר בביתו. האורגניסט גר אז עם אימו ואחותו ב- CROYDON שבאנגליה. בפגישה הזו התרברב ברוקר שהלהקה שהוא מקים הולכת להיות ענקית ושכדאי לפישר להצטרף. בכדי להוכיח את כוונתו הוא הביא עימו הקלטת דמו של ‘בהיר יותר מחיוורון’. פישר הבין את העניין והחליט להצטרף תוך נתינת שלושה חודשים על מנת להחליט סופית אם הוא יישאר או שיעזוב במידה ולא יראה שם כסף.בתחילה היה השיר הזה עם ארבעה בתים, שביניהם נהגו ברוקר ופישר לקחת תורות בנגינת סולואים. ברוקר בפסנתר ופישר באורגן.לאחר מכן הוחלט שרק פישר יבצע את הסולואים. האורגניסט החליט לקחת מוטיבים משתי יצירות של באך. האחת הייתה AIR ON A G STRING. השניה הייתה SLEEPERS AWAKE.

    פישר שינה פה ושם תווים על מנת להתאים את העניין למהלך האקורדים שהלחין ברוקר. בתקופה הזו היה להקה מתופף שאף אחד לא זכר לאחר מכן את שמו. הכינוי שלו היה TUBS DRUBS. קורדל המפיק ניסה להשיג את מיץ’ מיטשל, המתופף של ג’ימי הנדריקס, להקלטה אך מיטשל לא היה זמין. לבסוף, אחרי כמה אודישנים, קיבל מתופף בשם בובי האריסון את תפקיד המתופף. הוא הצטרף ללהקה יום לפני שנכנסה לאולפן להקליט את השיר שהפך ללהיט היסטרי. כשהלהקה נכנסה לאולפני אולימפיק שבלונדון גילה האריסון המתופף שקורדל הזמין לסשן ההקלטה מתופף נוסף בשם ביל איידן. האחרון הכיר כבר את השיר מהקלטת הדמו שקורדל השמיע לו קודם לכן.

    הצעתי לו לחפש מישהו שילחין את שיריו. מאז לא ראיתי אותו זמן מה, עד שנודע לי כי הוא חבר למלחין צעיר בשם גארי ברוקר. השניים הקליטו כמה דמואים, שלחו אליי ותגובתי הייתה נלהבת. הדמואים היו כה טובים עד שלא הייתה לי בעיה למצוא כסף כדי להרכיב עם זה להקה. ואת השיר ‘בהיר יותר מחיוורון’ הקלטנו באופן ממש ספונטני. ללא העלאות נוספות. עשינו את זה, באופן חי לגמרי, באולפני ‘אולימפיק’. ידעתי שבאולפן הזה אקבל את האווירה שתשקף את צליל הלהקה. אני מקווה שאצליח להפוך את פרוקול הארום ללהקת פופ ארוכת טווח”. ברוקר סיפר לעיתון המוזיקה ‘רקורד מירור’ על מצבה של להקתו לאחר הצלחת השיר: “למדנו המון ממה שחווינו בעקבות השיר ‘בהיר יותר מחיוורון’. זה היה מצב לא קל בשבילנו. רק הקמנו את הלהקה ומיד נאלצנו להתמודד עם כל ההשלכות של להיט ענק. דברים החלו לקרות עוד לפני שהבנו מי אנחנו. אבל עכשיו אנחנו מוכנים לקראת הבאות. כל זה לא קשור לבעיה שהייתה לנו עם המתופף והגיטריסט הראשונים שלנו, שעזבו.

    הם עזבו אותנו ללא כעס. גם סידרנו איתם את העניינים המנהלתיים כך שהכל בסדר. עכשיו אנחנו מוכנים להצלחה כשתגיע. אני חושב שנגיע שוב למקום הראשון עם השיר הבא שלנו, שנקרא ‘הומבורג’. זה שיר יפהפה שהיה לנו כיף להקליט. אני חושב שהוא ישיר יותר בגישתו מהלהיט הקודם. הוא בטוח טוב יותר כמו קודמו ואולי אף טוב ממנו.תחנות הרדיו הפיראטיות נמחקו לאחרונה וזה וודאי ישפיע על מצעדי הפזמונים והשיר החדש שלנו, אבל אני מאמין שהוא יטפס ויגיע למעלה”.עד כאן הכתבה. מה שקרה לאחר מכן: השיר ‘הומבורג’ לא הגיע אל המקום הראשון. בסוף אוקטובר 1967 הגיע למקום השישי באנגליה ומשם החל להתגלגל למטה. בניגוד ל’בהיר יותר מחיוורון’ שנשאר שישה שבועות בראש המצעד. ולהקת ‘פרוקול הארום’, שיצרה מוזיקה נהדרת בהמשך שנותיה, לא זכתה יותר להצלחה אדירה כמו עם להיטה הראשון הזה.

    סטיבי וינווד הביע את דעתו על השיר בעיתון ‘דיסק אנד מיוזיק אקו’, ביולי 1967: ‘נהגתי להקשיב המון לשיר הזה כשיצא. לאחרונה אני כבר לא מקשיב לו. זה שיר נחמד שמגיעה לו כל ההצלחה”.קרדיט כתיבת השיר נכתב תחת שמותיהם של ברוקר וריד. אבל עבור פישר האורגניסט היה זה מטען כבד מדי לסחוב על כתפיו. הוא ידע שתפקיד האורגן והצליל שיצר הינו מוטיב יותר מדי ידוע ומזוהה עם השיר. אחרי כארבעים שנים מצאת השיר הוא החליט כי די לו וניגש לתבוע את שמגיע לו. עורכי דין שעסקו בתחום המוזיקה החלו להזהיר כי זכייה בתביעה זו תגרום לפריצת סכר והבאת מוזיקאים רבים לתבוע בטענה שניגנו בלהיטים ולא קיבלו את הקרדיט המגיע להם.פישר הסביר את עניין ההמתנה הארוכה מאד לתביעתו כי רבים אמרו לו שאין לו סיכוי לנצח. אבל תביעה בשנת 2002, בה כנר בשם בובי ולנטינו תבע את להקת THE BLUEBELLS וזכה בקרדיט בלהיט שלה, גרמה לו לשנות את דעתו ולצאת להתקפה. בשנת 2006 הוא זכה במשפט אך לאחר מכן הפסיד בערעור. מה שאומר ששירים יפים מחביאים מאחוריהם לרוב דברים פחות יפים.

    אוהבים את המוזיקה הישנה והטובה? מוזמנים להצטרף לבלוג של נעם רפפורט, “קרוב לקצה” פה: https://www.facebook.com/groups/noamrapaport/

    אתר הבית של נעם: www.noamrapaport.com

    Facebook
    WhatsApp
    Telegram
    Email
    Print

    כתיבת תגובה

  • MusicStorePro
  • avreviews_brand_banner2
  • avreviews facebook

    רוצים להישאר מעודכנים?

    דילוג לתוכן