fbpx
חדשות וסקירות בנושא סרטים, מוזיקה, ציוד אודיו וקולנוע ביתי
חיפוש
  • Engström ARNE – סקירה למגבר מנורות אולטרה-הייאנד

    הפעם ביקרנו אצל גיא רג׳ואן, הבעלים של Raguan Audio, על מנת להתרשם ולסקור את המגבר המשולב המנורתי אולטרה הייאנד, Engström ARNE.

    בסקירה הפעם נדבר על העיצוב הסקנדינבי, מעט על משמעות נתונים טכניים וכמובן נחווה את דעתנו על הסאונד של Engström ARNE.

    Engström ARNE

    שורה תחתונה

    אם תהיתם האם גם בעולם האודיו המודרני יש מקום למגברי מנורות אנלוגיים, ה-Engström ARNE מספק תשובה מוחצת לכך שהם כאן כדי להישאר

    Engström ARNE - סקירה למגבר מנורות אולטרה-הייאנד

    מה אהבנו

    • עיצוב מינימליסטי מופתי
    • שימושיות ושליטה הכי פשוטים שיש
    • סאונד טבעי ודינמי, כמעט ללא גבולות
    • במה עוטפת ועצומה
    • שקיפות מוחלטת ויכולת מרשימה להיעלם ולהשאיר רק את המוזיקה
    • שחזור ווקל וגיטרה אקוסטית פנומנליים
    Engström ARNE - סקירה למגבר מנורות אולטרה-הייאנד

    נקודות לשיפור

    • מפסק הכיבוי היחיד נמצא בדופן האחורית
    • מגבר גדול, שידרוש הרבה מקום

    על חברת Engström

    חברת Engström היא חברה שוודית משפחתית, שהוקמה בשנת 2008 בידי שני אחים. Lars Engström הוא מהנדס שעבד בשלל חברות ותיכנן מכשירי רדיו, מערכות ניווט ועוד. הרצון ליצור דברים היה טמון ב-Lars מגיל צעיר וכבר בגיל 12 הוא בנה את מגבר המנורות הראשון שלו. כבר בשנת 2001, Lars החל בתכנון מגבר מנורות, שהפך להיות לדגם ה-Lars המפורסם של החברה. אחיו, Timo Engström, מתפקד כמנכ״ל החברה, הוא מעצב תעשייתי ואחראי על הלוק המיוחד של מוצרי החברה. את ההשראה הוא שואב מרהיטי הרדיו הסקנדינביים של שנות ה-60 וה-70.

    באתר החברה הם מתארים מושג מעניין, ״סאונד אפור״. על פי Engström, זהו סאונד שאינו משוחזר באופן טהור ועל פי מחקרים האזנה לסאונד כזה יכולה לגרום ללחץ ולעייפות האוזן. הדרך של Engström להימנע מאותו ״סאונד אפור״ היא לתכנן מגברים מאוזנים עם בנייה לינארית. כל רכיבי המגבר נבחרים בקפידה על מנת לשמר את אותה הלינאריות. מגברים החברה אינם כוללים מנגנון פידבק כלל (Zero Feedback).

    עוד על חברת Engström וקו המוצרים שלהם, תוכלו לקרוא בכתבה שהכנו אודות תחילת היבוא של Engström לארץ בידי Raguan Audio.

    העומד למבחן: Engström ARNE

    המגבר המשולב Engström ARNE (כעת בגרסת MK2) נקרא על שם נגן הג׳אז השוודי Arne ‘Dompan’ Domnérus. המגבר מבוסס על 4 מנורות הספק מסוג 300B ו-4 מנורות D3a. עוצמת ההגברה היא 30W לערוץ. התיבה עשוייה מאלמוניום ובתחתית שלה תמצאו רגליות מתכוונות עם גולות קרמיות בתוכן. המגבר מבוסס על חיבור ישיר וייחודי בין נורות ה-Drive אל נורות ה-Power ובכך למגבר יש יותר כח ואחוז עיוות נמוך יותר. בנוסף על פי החברה, מהירות התגובה של הנורות היא מהירה במיוחד ומאפשרת דינמיות יוצאת מן הכלל. בורר העוצמה מבוסס על מערכת נגדים ומאפשר בחירה בין 48 צעדים מדויקים.

    Engström ARNE

    ה-Engström ARNE מגיע עם שתי כניסות XLR מאוזנות ושתי כניסות RCA לא מאוזנות.

    Engström ARNE

    נתונים טכניים נוספים:
    עיוות הרמוני: 1% ב-30W
    תגובת תדר: 10Hz – 40kHz +/- 1dB
    מידות במ״מ: 480 על 450 על 320
    משקל: 38 ק״ג

    עיצוב ושימושיות

    המדינות הסקנדינביות בכלל ושוודיה בפרט העלו את נושא העיצוב המינימליסטי לדרגת אומנות. העיצוב של Engström ARNE הוא דוגמה מושלמת לסגנון העיצוב הזה. התיבה של ה-ARNE היא נקייה לחלוטין, כשהאלמנט העיצובי היחיד הוא השיפוע של הפאנל הקדמי ושל הדופן שמאחורי המנורות. זה דיי מדהים לראות עד כמה אלמנט עדין כמו השיפוע הזה מעניק אופי וייחודיות למגבר.

    Engström ARNE

    הפאנל הקדמי כולל שני בוררים ושום דבר מלבדם, אין שום לוגו, אין שום כיתוב, הכל נקי ואלגנטי ביותר. הבורר הקטן מעביר בין הכניסות והבורר הגדול יותר קובע את העוצמה. הסיבוב של בורר העוצמה התברר כחוויה ייחודית, הבורר מספק התנגדות בריאה וממש מרגישים כל שנתה שמעבירים.

    Engström ARNE

    ה-Engström ARNE הוא מגבר גדול ורחב, כמה שניסינו להעביר את הגודל שלו בתמונות, משום מה הוא תמיד מצטלם כקטן יותר ממה שהוא באמת (אולי העיצוב המנימליסטי משפיע גם על כך). בכל מקרה, מומלץ לבדוק את המידות של הסטנד שלכם מראש.

    ה-ARNE זמין בשני גימורים, שחור וכסוף. בנוסף ניתן לבחור בין כיסוי הזכוכית השקוף המפורסם של החברה לבין כיסוי כהה מבריק. המגבר שסקרנו הינו בגימור שחור וכלל את מכסה הזכוכית הכהה, שעל גבול הבלתי אפשרי לצלם אותו מרוב שהוא משתקף. גם כיסוי הזכוכית כולל קווים אלכסונים מהממים.

    Engström ARNE

    הנה מבט נוסף מהצד, בו גם רואים את פתחי הקירור.

    Engström ARNE

    בפאנל האחורי, הכניסות והיציאות מסודרות באופן נוח בשורה אחת, שם גם תמצאו את התווית עם הדגם של המגבר.

    Engström ARNE

    במוצר באיכות כזו, חוויית העיצוב מתחילה כבר מהאריזה, המגבר מגיע בארגז עץ מרשים.

    Engström ARNE

    בעת ההזמנה ניתן לבחור בין כמה סוגים של מנורות הספק, המגבר הזה הוזמן עם מנורות של חברת Emission Labs מצ׳כיה.

    מנורות Emission Labs

    חוויית השליטה במגבר מסתיימת בבחירת הכניסה והעוצמה, שיא הפשטות. בנוסף המגבר מגיע עם שלט כבד שבנוי כמו שצריך ומאפשר גם הוא לשנות את העוצמה.

    Engström ARNE

    הטענה היחידה שיש לי בנושא של חוויית השימוש הוא בכך שאין כפתור כיבוי והדלקה בשום מקום מלבד המתג הראשי בדופן האחורית. יכול להיות שכוונת היצרן היא שהמכשיר צריך להישאר דולק כל הזמן, אבל אני לא בטוח שזה אופי שימוש שיתאים לכל המשתמשים, כך שתצטרכו לגשת בכל פעם לדופן האחורית בשביל להדליק ולכבות.

    נושא אחרון בנוגע לשימושיות הוא נושא ההתחממות, עד כמה שיכולתי לבחון את הנושא, לתחושתי החום שנפלט מהמנורות עצמן הוא לא גבוה במיוחד ודווקא מהדפנות הצדיות נפלט יותר חום. מגבר כזה כמובן צריך להיות מוצב במקום פתוח ומאוורר.

    על נתונים טכניים במגברים

    כל כך הרבה שיח מסתובב ברחבי הרשת על נושא של נתונים טכניים כמו ״כמה וואט אני צריך?״. קל ללכת לאיבוד בין המדדים השונים ודרכי המדידה השונות. איך יכול להיות שיש מגברים של 500W לערוץ שעולים 20 אלף ש״ח וכאן יש לנו דוגמה למגבר יוקרתי במיוחד עם הספק צנוע של 30W בלבד. האם מדובר במגבר שיניע רק רמקולים נצילים במיוחד? ובכן בחנו את המגבר עם רמקולי Zellaton Plural Evo בעלי נצילות גבוהה של 92dB אבל עכבה של 4 אוהם. לרגע לא הייתה תחושה של חוסר עוצמה, הסאונד היה גדול, רחב וחסר מאמץ לחלוטין. כך שאני בטוח שהמגבר יניע ללא קושי גם רמקולים פחות נצילים.

    העצה שלי בנושא זה היא תמיד לחפש את הדרך להתרשם מהסאונד, כי עניין של מאץ׳ ואופי סאונד הם דברים שקשה מאוד להסיק מהנתונים הטכניים.

    מבחן ההאזנה

    על מנת לבחון את ביצועי הסאונד של מגבר ה-Engström ARNE הוא חובר אל מערכת שכללה את רמקולי Zellaton Plural Evo, הממיר היה MSB Reference DAC, המקור היה שרת מוזיקה Antipodes k50. כבלי החשמל היו Shunyata Sigma Omega, שחוברו אל מפצל חשמל Shunyata Everest, כבלי הרמקולים והאינטרקונקטים היו Echole Limited Edition. השירים נוגנו משירות Tidal דרך Roon.

    Engström ARNE

    בחרתי להתחיל את המבחן הפעם בקטע הפופ-רוק האנרגטי Song for Sybil של ההרכב הנורווגי Minor Majority. בחרתי להתחיל בקטע הזה בשביל לראות איך המגבר הזה מעביר דינמיות, בס ואנרגטיות והתוצאה הייתה מפילת לסת. ה-ARNE נותן תחושה כאילו אנחנו בהופעה חיה, זאת בזכות הסאונד הגדול והכל כך טבעי. התחושה הזו ליוותה אותי לכל אורך המבחן. ההעברה של הווקל היא חלקה במיוחד עם יכולת מרכוז מעולה. ההפרדה בין הבס והווקל היא מצויינת, הבס הוא עמוק ופאנצ׳י, הסאונד מלא, בשרני ובעל נשמה. העברת הדינמיות היא חסרת מאמץ לחלוטין, המגבר מבקש רק להגביר עוד ועוד ובכל עוצמה הוא מצליח להעביר אנרגטיות ואיזון יוצאי דופן. לאורך המבחן האזנו בעוצמות גבוהות ממה שאני רגיל, כיוון שהמגבר, הרמקולים והטיפול האקוסטי של החדר פשוט ביקשו מאיתנו עוד ועוד כח. סולו הגיטרה בסיום היה מהפנט פשוט, הגיטרה מופרדת והדיסטורשן מועבר באופן כל כך מדויק ומפורט. כל האנרגטיות הזו הייתה עטופה בהעברה חלקה וטבעית.

    כפי שאתם רואים, כבר אחרי הקטע הראשון היה לי ברור שאני מאזין למשהו יוצא דופן, אבל ההמשך לקח את זה עוד כמה צעדים קדימה. מכאן המשכתי לשתי בלדות שאני אוהב במיוחד. הראשונה הייתה בלדת פולק/אמריקנה בשם On The Run של Robert Ellis, מתוך האלבום Yesterday’s News. בשיר הזה ניסיתי להתרכז על מנת לבחון כל פרט ופרט, אבל זה פשוט בלתי אפשרי עם ה-Engström ARNE, חצי דקה בתוך השיר העיניים שלי נעצמות מעצמן והמגבר השוודי הקסום הזה מעביר אותי להופעה פרטית של Robert. הווקל של Robert הוא שקט על גבול הלחישה בשיר הזה, אבל דרך ה-ARNE ניתן לשמוע כל פרט עד לרמת הרוק בפה שלו. הלחישה מופרדת לחלוטין מהגיטרה. הסאונד עצום, כל החדר מתמלא בקולו של רוברט ובגיטרה האקוסטית שלו. עם כל הגודל והעוצמה של ההעברה, החלקות והטבעיות של ה-ARNE והמערכת כולה גורמים לתחושה שכל הציוד נעלם ונשארת רק המוזיקה.

    תוצאה דומה קיבלתי גם בבלדת הרוק בלוז Begging של הגיטריסט והבלוזמן הנורווגי, Bjørn Berge. היכולת של Engström ARNE להעביר ווקל עמוק ומחוספס לצד גיטרה עוצמתית היא כל כך טבעית ומרגשת, שפשוט לא יכולתי להמנע מהמילה, שאני משתדל להמנע ממנה לרוב, המילה הזו היא ״שלמות״.

    בשביל להוריד מעט את ההתרגשות עברתי למוזיקה שלרוב אני פחות מתחבר אליה, המוזיקה האלקטרונית. בחרתי ביצירה הקצרה Intervals של Boris Blank. כאן המערכת מפגינה יכולת שחזור פרטים ומיקום אובייקטים מרשימה יחד עם בס הדוק ופאנצ׳י, שמרגיש בשליטה. לצד ההעברה המדויקת דרך המערכת הזו, אפילו מוזיקה טכנית כזו נשמעת פתאום מלאת נשמה.

    מכאן המשכתי לשני קטעי ג׳אז, ראשית קטע ג׳אז עדכני המשלב אלמנטים של מוזיקת Ambient. לקטע קוראים Last Breath של הרכב הג׳אז הבריטי GoGo Penguin, מתוך אלבומם החדש, Everything Is Going to Be OK. הקטע הקצר הזה כולל שכבת בס עמוקה, אותה ה-ARNE משחזר בעוצמה ועומק, תוך כדי רמת פירוט פנטסטית, ניתן בקלות להבחין בכל פרט קטן בשכבות הבס. הפרדת הכלים כאן היא פשוט אבסולוטית, דווקא בגלל שהיא לא מוגזמת, אלא שומרת על תחושה טבעית וחלקה.

    קטע ג׳אז הרבה יותר קלסי שבחרתי הוא היצירה 9 jours avec Leila של החצוצרן הנהדר Ibrahim Maalouf. הפסנתר מלא ועמוק ומניח את הקרקע לחצוצרה, שנשמעת חלקה ומדויקת. כל שבירה קטנה בניגוון של Ibrahim מועברת באופן כה ברור וטבעי. יש כאן איזון מוחלט בין הבס העמוק לפסנתר והחצוצרה.

    את החלק האחרון במבחן העברתי במחציתן של כמה מהזמרות הכי טובות בעולם. תחילה קטע ג׳אז נוסף, The Girl In The Other Room של Diana Krall. כאן קולה של דיאנה כולל את העומק וכל הניואנסים שלו ממלא את הבמה כולה. הפסנתר מלא ומפורט והבס רך ומלטף.

    הביצוע של Eva Cassidy ל-Ain’t No Sunshine היה רגע שיא נוסף במבחן, כיוון ששוב מדובר כאן בשילוב בין ווקל מרגש לגיטרה אקוסטית. הרקע הוא שקט לחלוטין מה שתורם רבות לתחושת הריאליזם, הניקיון והטבעיות.

    בחרתי לסיים עם Melody Gardot והביצוע שלה ל-Your Heart Is As Black As Night. הווקל של Melody הוא ייחודי עם גוון מתקתק ומחוספס בו זמנית, ההעברה של ה-Engström ARNE היא אוורירית ומרגשת עד דמעות. כל שינוי הכי קל בעוצמת השירה של Melody, מועבר כאן בבירור, זו מיקרו דינמיקה מופלאה וטבעית לחלוטין.

    לאחר סיום המבחן, בזמן ששוחחנו קצת, ניגנתי בווליום נמוך במיוחד את בלדת הרוק Slow Learner של Mark Knopfler. אפילו תוך כדי שיחה ובעוצמה נמוכה, הסאונד היה מלא חיים, עוטף ונעים במיוחד.

    האם עדיין יש מקום לרכיבי אודיו ״קלסיים״?

    לפני כ-15 שנה כשהתחלתי להתעניין בתחום האודיו, שמעתי אמרה שחזרה על עצמה כל הזמן: ״באודיו ככל שמשלמים יותר, מקבלים פחות״. הכוונה הייתה שבתחום ההייאנד כל פונקציונאליות מתבצעת על ידי מכשיר ייעודי, שממלא את אותה הפונקציה בלבד, נגיד ממיר נפרד, קדם מגבר וכו. באותם השנים מכשירי All In One נחשבו למוצרי לייפסטייל ״לא רציניים״. עברנו כברת דרך ארוכה מאז וכיום ניתן גם למצוא מגברי All In One, אפילו עם יכולות סטרימינג, שהם אולטרה היי-אנד לגיטימיים.

    אז האם למגבר מנורות משולב, אנלוגי, ללא ממיר, או סטרימר, יש עדיין מקום בעולם האודיו המודרני? זו שאלה לא פשוטה, כיוון שצרכנים מודרניים מחפשים מערכות עם פחות קופסאות ויותר יכולות. אז למה שמישהו ירצה בכל זאת מגבר מנורתי אנלוגי? כמובן שהתשובה היא הסאונד. אם מה שחשוב לכם באמת הוא לעצום את העיניים ולהרגיש שהזמר, או הזמרת האהובים עליכם, נמצאים ממש לפניכם, אז יכול להיות שה-Engström ARNE הוא המגבר בשבילכם.

    במילים אחרות, עבור אותם חובבי הסאונד, שהחתירה לאיכות סאונד מקסימלית נמצאת בראש סדר העדיפויות שלהם גם כיום לחלוטין עדיין יש מקום לרכיבי אודיו אנלוגיים כמו ה-ARNE.

    Engström ARNE

    סיכום

    ה-Engström ARNE הינו מגבר משולב אנלוגי מנורתי יוקרתי, שבנוי ומעוצב על פי פילוסופיית המינימליזם הסקנדינבית. פשטות השימוש והדיוק הפונקציונלי שבו, הם מעשה אומנות מבחינתי. עם כמה שמדובר במגבר גדול, נדמה שהוא עושה הכל בכדי לא למשוך תשומת לב אל עצמו, כאילו שהוא אומר ״אני לא העיקר פה״.

    אותה הפילוסופיה ממשיכה גם באופן שבו ה-Engström ARNE נשמע, בעת נגינה הוא פשוט נעלם ויחד איתו הוא מעלים את כל שאר המערכת, כך שכל מה שנשאר זו המוזיקה, שנדמה שעוטפת את המאזין מכל כיוון לחווית חושים עוצמתית, ייחודית ומרגשת.

    מחיר: 125,000 ש״ח
    אחריות: 3 שנות אחריות על המגבר ושנה אחריות על המנורות

    המערכת ששימשה אותנו לסקירה:
    שרת מוזיקה: Antipodes k50
    ממיר: MSB Reference DAC
    רמקולים: Zellaton Plural Evo
    מפצל חשמל: Shunyata Research Everest
    כבלי חשמל: Shunyata Research Sigma Omega
    אינטרקונקטים וכבל רמקול: Echole Limited Edition

    Facebook
    WhatsApp
    Telegram
    Email
    Print

    כתיבת תגובה

  • MusicStorePro
  • avreviews_brand_banner2
  • avreviews facebook

    רוצים להישאר מעודכנים?

    דילוג לתוכן