הפעם הגיעו אלינו לסקירה הרמקולים Fyne Audio Vintage Classic VIII, שהם רמקולי הכניסה של סדרת ה-Vintage Classic של היצרן הסקוטי.
כשבשנה שעברה סקרנו את הרמקולים המדפיים Fyne Audio F500, זה נגמר בפרס רמקול השנה שלנו בקטגוריית מדפי ברמת כניסה. הפעם אנחנו מטפסים גבוה יותר בהיצע הרמקולים הנרחב של Fyne Audio ומגיעים אל סדרת ה-Vintage Classic המרתקת. בכתבה זו ננסה לפענח את סוד הקסם של סדרת רמקולי הרטרו הזו.
אנחנו מודים ל- Audio Video, היבואן הרשמי של Fyne Audio בישראל, על כך ששלחו לנו רמקולים אלה לצורך סקירה.
שורה תחתונה
ה-Fyne Audio Vintage Classic VIII מהווים שילוב מוצלח של היתרונות והעיצוב של רמקולי רטרו לצד טכנולוגיות חדשניות.
מה אהבנו
- עיצוב קלסי ואיכות בנייה מצוינת תוצרת בריטניה
- היכולת למגנט את הגריל לחלק האחורי של התיבה היא גאונית
- יכולות כיוונון סאונד אפקטיביות
- שקיפות גבוהה, המאפשרת לשלב עם כל סוג של הגברה ומקור על פי טעמכם
- מייצר במה גדולה ועוטפת עם מיקום כלים משכנע
- בס אוורירי, נקי וחסר מאמץ
נקודות לשיפור
- עיצוב הגרילים פחות מרשים
- קו עיצובי שלא הכי משתלב בעיצוב של סלון מודרני ומינימליסטי
סקירת וידאו
על חברת Fyne Audio
חברת Fyne Audio הוקמה בשנת 2017 בסקוטלנד בידי קבוצת מומחי אודיו מנוסים, שהגיעו מחברת Tannoy. חברת Tannoy, שהוקמה בשנת 1926 באנגליה ועברה לסקוטלנד בשנות ה-70, היא אחת החברות המוכרות ביותר של תעשיית האודיו הבריטית. בשנת 2015, חברת Tannoy נרכשה בידי הקונצרן הפיליפיני, Music Group. הרכישה הזו היא כנראה הייתה הנקודה בה הרעיון של הקמת Fyne Audio החל להתגלגל בראשם של כמה מהבכירים ב-Tannoy.
מיד עם הקמתה, חברת Fyne Audio זכתה להכרה רבה ויחס כמו ליצרנים הוותיקים, בזכות הידע והניסיון הרב שעומד מאחורי החברה. אחת מדמויות המפתח ב-Fyne Audio הוא Dr. Paul Mills, שהוא המנהל הטכני של החברה ובעברו היה מנהל חטיבת ההנדסה של Tannoy. בראשות Dr. Paul Mills חברת Fyne Audio שאבה השראה רבה מהרעיונות וההצלחות של Tannoy והוסיפה עליהם חדשנות ורוח צעירה.
הסיפור של Fyne Audio הוא סיפור מרתק על לאומיות ותעשייה גלובלית.
רמקולי רטרו, הרבה מעבר לעיצוב
בזמן שחברות רמקולים רבות גילו בשנים האחרונות את הדרישה ההולכת וגוברת לרמקולים בעיצוב רטרו, חברת Tannoy הבריטית למעשה לעולם לא הפסיקה לייצר אותם. לכן לא מפתיע שגם אצל חברת Fyne Audio, לצד העיצובים המודרניים יש המון כבוד גם אל רמקולי הרטרו.
מספיק לעשות חיפוש קל בגוגל של תמונות רמקולים עד שנות ה-80-90, לעומת הרמקולים המודרניים וההבדל העיצובי הינו ברור במיוחד. הרמקולים היותר ישנים כוללים תיבות רחבות בהרבה, בנוסף לגימורים שנטו בדרך כלל לגימורי עץ, לעומת הגימורים הלבנים והשחורים המודרניים.
חשוב לי להדגיש שההבדלים הם ממש לא רק קוסמטיים. למעשה הרוחב של התיבה פותח בפני מעצבי/מתכנני הרמקולים מספר אפשרויות, שפשוט לא ניתן לממש בתיבות דקות. יכולת אחת היא שימוש בוופרים גדולים יותר באופן משמעותי, החל מ-8 אינץ׳ ועד ל-15 אינץ׳ במקרים מסוימים. לוופרים גדולים יש גוון סאונד שונה, המאופיין בדרך כלל בהעברת דינמיות חסרת מאמץ ונינוחות. אפשרות נוספת שנפתחת בזכות רוחב התיבה, שהיא פחות רלוונטית לדגם הנסקר כאן, אבל עדיין חשוב לציין, זו היכולת למקם יחידות זו לצד זו ולא רק אחת מעל לשנייה. לבסוף אציין את נפח התיבה, שהוא יכול להוות יתרון בשחזור הבס של הרמקול, שלא פעם מוגבל אם התיבה היא בעלת נפח מצומצם.
בכדי להציג תמונה מאוזנת, אציין שלעיצוב הרטרו ישנם גם חסרונות בולטים כמו הצורך בהרבה שטח רצפה. בנוסף, רמקולי הרטרו מושכים הרבה תשומת לב, ולכן לא תמיד יהיה פשוט לשלב אותם בעיצוב הסלון, במידה והסלון שלכם הוא מודרני.
העומד למבחן: Fyne Audio Vintage Classic VIII
ליין הרמקולים של חברת Fyne Audio כולל שתי סדרות של רמקולים בעיצוב רטרו. הסדרה ממנה מגיע הרמקול הנסקר כאן נקראת Vintage Classic, זו הסדרה הנגישה יותר ומעליה יש את סדרת ה-Vintage.
בסדרת ה-Vintage Classic תמצאו את הרמקול המדפי Vintage Classic VIII SM (כלומר Stand mount) ושלושה דגמים רצפתיים. הקטן שבהם הוא ה-Vintage Classic VIII שנסקר כאן, מעליו יש את דגם ה-Vintage Classic X ודגם הדגל ה-Vintage Classic XII. הספרות הרומיות למעשה מייצגות את גודל הוופר ביחידה הקואקסיאלית של הרמקול, כלומר 8 בדגם ה-Vintage Classic VIII ו-10 ו-12 בדגמים שמעליו.
אם כך, ה-Fyne Audio Vintage Classic VIII הינו הרמקול הרצפתי הקטן ביותר של סדרת ה-Vintage Classic. זהו רמקול 2Way, שכולל יחידה קואקסיאלית בקוטר 8 אינץ׳ בטכנולוגיית ה-IsoFlare של החברה ובמרכזו טוויטר כיפת מגנזיום בקוטר 25 מ״מ. כך למעשה כל הסאונד שיוצא מהרמקול יוצא מאותה הנקודה, מה שמכונה Point Source.
התיבה כוללת פורט תחתי בטכנולוגיית ה-BassTrax, בה האנרגיה שמשתחררת מהפורט נפלטת אל עבר מבנה דמוי קונוס, שגורם לכך שהאנרגיה תשוחרר באופן שווה ב-360 מעלות. בזכות הפיזור האחיד הזה, הרמקולים של Fyne Audio פחות רגישים למיקום שלהם בחלל ההאזנה.
טכנולוגיה נוספת המוטמעת ב-Fyne Audio Vintage Classic VIII היא טכנולוגיית ה-FyneFlute, מדובר על מעטפת הדרייבר (הסראונד), אשר מתוכננת באופן ממוחשב והתוצאה היא צורה הנדסית לא הומוגנית של המעטפת, אשר משולבים בה מעין גומחות. התכנון הזה מקטין את ההחזרים ואפקט הצביעה ותורם לשחזור מדויק יותר של המוזיקה.
רמקולי Fyne Audio Vintage Classic VIII כוללים שני מנגנוני כיוונון, הממוקמים בחלק התחתון של הפאנל הקדמי. כיוונון ה-Energy, אשר מאשפר להגביר או להנמיך את ביצועי הטוויטר החל מאזור ה-2.5kHz, וכיוונון ה-Presense, שגם הוא קובע את ביצועי הטוויטר, אבל רק באזור של בין 2.5kHz ועד ל-5kHz, כלומר תחום ה-Vocal.
בפאנל האחורי של Fyne Audio Vintage Classic VIII תמצאו שני זוגות טרמינלים לחיבור הרמקול, שמאפשרים חיבור Bi-Wire, או Bi-Amp.
נתונים נוספים של הרמקול:
נצילות: 91dB
העכבה הנומינלית: 8 אוהם
תגובת התדר: 30Hz – 34kHz (ב-6dB-)
המידות של הרמקול במ״מ הן: 873 ג׳, 380 ר׳ ו-300 ע׳. המשקל הינו 29.1 ק״ג.
עיצוב ואיכות בנייה
סרטון ה-Unboxing:
המאפיין הבולט ביותר של רמקולי בעיצוב רטרו או וינטג׳ אם תרצו, הוא כמובן המידות של התיבה ובעיקר הרוחב שלה. רמקולים מודרניים כוללים תיבות צרות לרוב, על מנת לאפשר להם להשתלב בקלות עם חלל המגורים המודרני. לשם השוואה, הרוחב של רמקולי YG Acoustics Carmel 2 שלי הוא 23 ס״מ לעומת 38 ס״מ של ה-Fyne Audio Vintage Classic VIII. אכן בחלל הדיי עמוס שלי, לא היה פשוט לשלב רמקול ברוחב כזה.
יחד עם זאת, מדובר כאן ברמקול הקטן ביותר של הסדרה, כך שביחס לדגמים הגבוהים יותר, קל יותר לשלב את ה-Vintage Classic VIII בחלל מודרני.
מבחינת הגימור, כל רמקולי סדרת ה-Vintage Classic מגיעים עם גימור יחיד, דפנות מפורניר בגימור עץ אגוז ודופן קדמית בגימור שחור. טאץ׳ עיצובי נוסף הוא הגימור הזהוב בחלק התחתון בגבולות של מעגל הכיוונון ובבוררים. בתחתית, על המסגרת דרכה משוחחרת האנרגיה מה-BassTrax תמצאו עוד טאץ׳ זהוב בדמות תג עליו כתוב Vintage.
ללא ספק, יש כאן רמקול שהושקעה מחשבה רבה על הפן העיצובי בו, וזהו מתבטא ברמקול מרשים וויזואלית. בתערוכות השונות יצא לי לראות את דגמי סדרת ה-Vintage, לעומתם חיפוי עץ האגוז כאן מרגיש פשוט יותר, אך כמובן שזה הגיוני, כיוון שסדרת ה-Vintage הינה יקרה יותר.
הרמקול עומד על מעין במה שמגביהה את מסגרת ה-BassTrax מהריצפה. בנוסף הרמקול מגיע עם ספייקים אותם ניתן לחבר בתחתית ואני אכן עשיתי כך.
עוד עם הרמקול מקבלים מגשרים איכותיים, שכוללים חיפוי מוזהב בקונקטרים.
ישנו חלק אחד בפן העיצובי שגרם לי לרגשות מאוד מעורבים וזה הגריל. אני שמח לבשר שלמרות שזהו רמקול בסגנון רטרו, מדובר בגריל מגנטי, אך הנראות האפורה שלו, שהיא אולי מחווה קלסית, פחות מצאה חן בעיני.
הסיפור של הגריל אינו נגמר כאן. רמקולי Fyne Audio Vintage Classic VIII מגיעים עם רעיון על גבול הגאוני מבחינתי, שלא נתקלתי בו עד כה. לרמקולים יש מגנטים גם בחלק האחורי, כך שכשאתם רוצים להאזין ללא גרילים, אתם יכולים פשוט למגנט אותם לדופן האחורית של הרמקולים.
בנושא איכות הבנייה כמובן שאציין את כך שהרמקולים מיוצרים בבריטניה, וקל לראות את האיכות הגבוהה, בטרמינלים, באביזרים המצורפים (הספייקים והמגשרים) והבוררים.
מבחן ההאזנה
מבחן ההאזנה של Fyne Audio Vintage Classic VIII כלל שתי מערכות. ראשית המערכת מבית PrimaLuna, שכללה את הממיר EVO 100 DAC ואת המגבר המשולב EVO 400. המערכת השנייה הייתה המערכת האישית שלי, שכוללת מגבר משולב Nagra Classic Int וממיר MSB Discrete DAC. בשני המקרים המקור היה סטרימר Lumin U2 Mini. פרטים מלאים על המערכות, כרגיל בסיום הסקירה.
עם מערכת מבית PrimaLuna
פתחתי באלבום Heart and Soul מאת Jack Lee & Nathan East. זהו אלבום ג׳אז קליל ונעים במיוחד שמתאים כמו כפפה ליד למערכת הזו. הסאונד מרגיש גדול, חלק, עוטף, תלת ממדי, אוורירי וחסר מאמץ. שחזור הבס הוא נקי ומלטף. הנצילות הגבוהה של ה-Fyne Audio Vintage Classic VIII גורמת לכך שכבר ברבע מהעוצמה של ה-PrimaLuna EVO 400, כל הסלון מלא בסאונד עוצמתי. גם כשמנגנים בעוצמה נמוכה (לשם כך היה צריך ממש להוריד את העוצמה קרוב לאפס), הבמה עוטפת והסאונד הרגיש טבעי, דינמי ובעל הפרדת כלים טובה. הגיטרה, שהיא כלי מוביל באלבום הזה, הייתה בשרנית, מרגשת ולתחושתי אמיתית ומדויקת.
בשיר It's You, השירה של Ayaka Hirahara נעימה ועוצמתית, עם מרכוז טוב ועבודת הבס של East כוללת הפרדה טובה, אינה מוגזמת, אלא כזאת שמשתלבת באופן טבעי עם הפסנתר והווקל.
קשה, עד בלתי אפשרי להפסיק לשמוע ג׳אז במערכת הזו, לכן המשכתי לאלבום הנהדר This Dream Of You של Diana Krall. בקטע How Deep Is The Ocean הווקל אוורירי ועמוק עם רמת פירוט נהדרת. הפסנתר מרגיש גדול ובשרני, אך בו בזמן עדין ונעים. הבס מתפזר על פני כל החלל באופן אחיד ונקי. הפרזנטציה הכללית הינה טבעית, נינוחה וחסרת מאמץ.
בחוסר רצון אני זונח את הג׳אז וממשיך הלאה. החלטתי להמשיך אל קטע הרוק הבועט Not My Kind Of People של Steve Lukather מתוך האלבום Bridges. בעוד הווקל הינו ממורכז וברור, הרגשתי ירידה ברמת ההדיקות והפרדת הכלים בין הגיטרה והתופים. משהו פחות הסתדר לי ועל מנת לנסות לרדת לשורש העניין המשכתי לקטע רוק נוסף.
קטע הרוק השני שבחרתי היה Soldier of Love של Tiwayo מתוך האלבום Desert Dream. זו קטע רוק רגוע יותר ובו ה-Fyne Audio Vintage Classic VIII נשמעו הרבה יותר מרשימים. הבמה עוטפת עם בס עמוק, שמתפזר באופן אחיד על פני הבמה והווקל מופרד היטב.
בנקודה זו החלטתי לשחק עם יכולות הכיוונון של ה-Fyne Audio. ניסיתי להוריד את בורר ה-Energy בשתי שנתות. למרות שהכיוונון הזה אמור להשפיע רק על תדרים של מעל ל-2.5kHz, הופתעתי להרגיש שינוי כללי באופי הסאונד. לתחושתי הבס הפך להיות לפחות מתפזר על פני כל הבמה, במקום זאת הוא נהיה הדוק יותר, פתאום נגלו לי יותר פרטים במיד והאיזון הכללי הרגיש נכון ומדויק יותר.
הבחירה של Fyne Audio לקרוא לבורר הזה Energy, פתאום נראית הגיונית לחלוטין, יש תחושה של פחות הזרקת אנרגיה לסאונד ולעומת זאת יותר איזון.
בנקודה זו חזרתי אל השיר הקודם של Steve Lukather וכעת התוצאה הייתה עדיפה בהרבה, היה שיפור בהדיקות ובהפרדה. הגיטרה נשמעה מפורטת ונקייה יותר. כמובן שגם החזרתי את הערך של ה-Energy לערך ברירת המחדל ווידאתי שאכן ההשפעה אינה מקרית, אלא קבועה.
לא עצרתי כאן, חזרתי אל קטעי הג׳אז, אותם אהבתי מאוד גם עם ערך ברירת המחדל, גם בהם כעת הייתה הדיקות טובה יותר וסאונד רגוע ונעים יותר על חשבון מעט פאנצ׳יות ואנרגטיות.
המסקנה שלי הייתה שעבור חלל ההאזנה שלי והטעם האישי שלי, אני אהבתי את התוצאה יותר כאשר בורר ה-Energy מכוון לשתי שנתות פחות מברירת המחדל. לכן את שאר המבחן המשכתי עם הכיוונון הזה. גם לכם אני ממליץ להתנסות עם ערכים שונים של הבוררים, הם לחלוטין לא גימיק, אלא יכולת לגיטימית לכוונן את הסאונד בהתאם לטעמכם והחלל האישי שלכם.
מכאן המשכתי אל מוזיקה אלקטרונית, הפעם בחרתי ביצירה 656Feet של ההרכב Ansatz der Maschine מתוך האלבום Tunguska. כאן ה-Fyne Audio Vintage Classic VIII מפגין הדיקות מרשימה עם בס מהיר ועמוק. הדינמיות מפתיעה וטבעית ויחד עם זאת, המערכת של PrimaLuna עם הרמקולים האלה מוסיפה מעט תחושה של רכות למוזיקה הזו, שאני מצאתי אותה נעימה במיוחד וכזו המוסיפה להנאה שלי ממוזיקה אלקטרונית.
את החלק הזה אני בוחר לסיים ביצירה Le sablier של Fred Pallem מתוך האלבום X. זו יצירה אינסטרומנטלית שאני אוהב במיוחד, היא משלבת בין רוק פרוגרסיבי לקלסי-מודרני. כאן ה-Fyne Audio Vintage Classic VIII מפגינים יכולת לשחזר במה גדולה עם יכולת מיקום כלים מרשימה ומשכנעת. ישנם כלים במרכז הבמה וישנם כלים שנשמעים כאילו הם ממוקמים גבוה יותר מהאחרים. זו יצירה מורכבת וה-Fyne Audio מצליח לעמוד במשימה של הפרדת הכלים במידה טובה. כלי הנשיפה מעוגלים מעט והפרזנטציה הכללית מאוזנת וטבעית.
לסיכום החלק הראשון של המבחן, ה-Fyne Audio Vintage Classic VIII מאופיין בסאונד טבעי, נינוח וחסר מאמץ, כיאה לרמקול נציל. הבמה גדולה ועוטפת עם יכולת משכנעת למקם כלים על פני הבמה. הבס מאופיין באווריריות וניקיון עם רמת פירוט והדיקות טובים, לא מדובר בבס משתלט, או כוחני, כך שממש לא הייתי חושש להציב את הרמקול הזה בסלון ישראלי ממוצע.
עם Nagra Classic Int ו-MSB Discrete DAC
בחלק השני של המבחן בחנתי את השילוב של Fyne Audio Vintage Classic VIII עם המערכת האישית שלי. כבר מהשנייה הראשונה בה התחלתי לנגן, הופתעתי מעד כמה היה קל להבחין בהבדל בין המערכות באופן ברור דרך ה-Fyne Audio. הסאונד הדוק ומוגדר יותר, ניטרלי ומדויק יותר אם תרצו, מצד שני אין את הריכוך ואת ההדגש הקל והנעים של הווקל, שמאפיין את המערכת של PrimaLuna. ההבדל הזה מצביע על רמת שקיפות גבוהה של ה-Vintage Classic VIII, כך שמדובר ברמקולים שישארו את קביעת האופי לשאר חלקי המערכת שלכם ופשוט ישקפו לכם את אופי הסאונד של הרכיבים האחרים.
האזנתי לאלבום Live Outside, Vol.1 של הפרויקט Playing For Change. בשיר Lissa's Song הווקל מדויק ומאוזן, הדינמיות טבעית ומתפרצת עם מיקרו דינמיקה, שמאפשרת להבחין בהבדלים קטנים בעוצמת הווקל בקלות. בשיר Tyrone יש ווקל נקי וגיטרה בשרנית ומלאת עוצמה. לאורך האלבום כולו הסאונד מרגש, דינמי וכולל במה גדולה ועוטפת.
סיימתי, איך לא, עם Dominique Fils-Aimé מתוך אלבומה Our Roots Run Deep. הפעם בחרתי בקטע הקצרצר Some Room To Breath. זהו אלבום נהדר לבחון דינמיות, וה-Fyne Audio Vintage Classic VIII מראים כאן את היתרונות של וופר גדול, הדינמיות פשוט נהדרת, לצד הבס הנקי ורמת פירוט גבוהה של הווקל, התוצאה המתקבלת היא שחזור מלא חיים ואנרגיה.
בדקתי את ההשפעה של בורר ה-Enregy גם עם המערכת מבוססת Nagra ו-MSB. הפער בין מצב ברירת המחדל להנחתה בשתי שנתות היה מעט פחות בולט, אך גם עם המערכת הזאת הרגשתי שהסאונד מאוזן יותר כאשר רמת ה-Energy היא בשתי שנתות פחות מהמרכז.
סיכום
רמקולי Fyne Audio Vintage Classic VIII הם נקודת הכניסה אל דגמי הרטרו של החברה הסקוטית. העיצוב הקלסי ישתלב נהדר בסלון כפרי, או רטרו. לצד העיצוב הקלסי יש כאן שילוב של טכנולוגיות מודרניות וייחודיות של Fyne Audio. כך שזה לא מפתיע שמבחינת הביצועים, ה-Vintage Classic VIII משלבים בין תכונות קלסיות למודרניות. בצד התכונות הקלסיות זיהיתי את הנצילות הגבוהה ויחידת הוופר הגדולה של 8 אינץ׳, שמאפשרת העברה דינמית וטבעית. בצד המודרני נמצאות תכונות כמו שקיפות מרשימה, במת סאונד רחבה ועוטפת ורמת פירוט גבוהה.
בנוסף, יכולת כיוונון הסאונד ב-Vintage Classic VIII, שמאפשרת להתאים את הגוון אל חלל ההאזנה שלכם, טעמכם האישי, או האופי של המערכת שלכם, התגלתה כאפקטיבית וחשובה.
בשורה התחתונה, ה-Fyne Audio Vintage Classic VIII מהווים שילוב מוצלח של היתרונות והעיצוב של רמקולי רטרו לצד טכנולוגיות חדשניות.
מחיר: 26,995 ש”ח
אחריות: 7 שנים
המערכת ששימשה אותי לסקירה:
מגבר משולב: Nagra Classic Int ו-PrimaLuna EVO 400
סטרימר: Lumin U2 Mini
ממיר: MSB Technology Discrete DAC ו-PrimaLuna EVO 100
שרת מוזיקה: מחשב עם SSD חיצוני המריץ Roon Core
כבלים:
כבל USB בין ה-Lumin U2 Mini לממיר: Nordost Blue Heaven
כבל XLR בין הממיר (MSB) למגבר: Nordost Blue Heaven
כבל RCA בין הממיר PrimaLuna למגבר: כבל של QED
כבלי רמקולים: Nordost Blue Heaven ו-QED XT25
סטנד: Quadraspire Q4Evo
חשמל:
כבלי חשמל עבור המגבר, הממיר (MSB) והסטרימר: Nordost Blue Heaven
מפצל חשמל: QBASE QB8 Mark II
כבל חשמל עבור המפצל: Nordost Red Dawn