fbpx
חדשות וסקירות בנושא סרטים, מוזיקה, ציוד אודיו וקולנוע ביתי
חיפוש
  • מארק לווינסון – סיפורו של האיש והמותג

    “מארק לווינסון” הוא שם שכל חובב אודיו מכיר, החברה האמריקאית הזו שייכת היום לקבוצת Harman (אשר שייכת לסמסונג). אבל לפני שהפכה לחברה מוכרת ומוערכת, מארק לווינסון היה אדם. בכתבה זו אביא את סיפורו של מארק האדם ואת סיפור המותג.

    מארק לווינסון

    מארק לווינסון, האדם וסיפור הקמת Mark Levinson Audio Systems (MLAS)

    הרבה לפני שמארק לווינסון הקים את חברת האודיו הנושאת את שמו, הוא היה נגן ג’אז מוכשר, שניגן על כלים מרובים, ביניהם, דאבל-בס, חצוצרה, חליל ואפילו הכלי ההודי, Sarod. בין השנים 1966 עד 1971 הוא היה חבר בלהקתו של Paul Bley. במהלך הקריירה הוא ניגן עם כמה מהשמות הגדולים של עולם הג’אז כגון John Coltrane, Sonny Rollins, Sonny Stitt, Johnny Griffin, Chick Corea ו-Keith Jarrett.
    האגדה מספרת, שבדרך להודו, שם הוא רצה ללמוד על מוזיקה הודית, אותה הוא מאוד אהב, מארק עצר בשוויץ שם הוא ביקר בחברת Stellavox בכדי לרכוש מכשיר הקלטה שלהם. מארק כל כך התפעל מאיכות הבנייה ותשומת הלב לפרטים של החברה, שהוא החליט לשנות כיוון, לחזור לארה”ב ולהקים חברה שתייצר רכיבי אודיו באיכות גבוהה.

    מארק לווינסון – סיפורו של האיש והמותג

    בשנת 1972 מארק הקים את חברת Mark Levinson Audio Systems, ב-New Haven אשר במדינת קונטיקט. מארק עמד בראש החברה עד שנת 1980, אז החברה נקלעה לקשיים כספיים. מארק ביקש מ-Sanford Berlin שישקיע בחברה. סנפורד הגיע מחברת Mardigal, וכך נוצר הקשר בין שתי החברות הללו.
    במהלך תקופתו של מארק בחברה, הם ייצרו מספר מוצרים שזכו לסטטוס אגדי, כמו ה-LNP-2, ראשי תיבות של Low Noise Preamplifier. למוצרי החברה היה חלק נכבד במהפכת ההגברה הטרנזיסטורית, שעד אז נחשבה לנחות ביחס להגברת המנורות.

    מארק לווינסון – סיפורו של האיש והמותג
    ה-LNP-2 משנת 1972

    בשנת 1984 מארק עזב את החברה סופית והקים את חברת Cello, בה הוא תפקד בתור נשיא וחלק עם שני דירקטורים נוספים את הנהלת החברה.

    המשפט על המותג

    חברת MLAS תבעה את מארק לווינסון בטענה כי הוא נושא את שם המותג שלהם (“walking trade name”) ועבודתו בחברת אודיו אחרת, פוגעת במותג של החברה. בשנת 1986, בית המשפט בניו-יורק הוציא פסק דין באורך של 25 עמוד. פסק הדין זיכה את מארק ואפשר לו להמשיך לעבוד בתחום האודיו, אך ללא יכולת להשתמש בשמו על מוצרי החברה. פסק הדין קבע שהזכויות למותג “מארק לווינסון” שייכות לקבוצת Harman International, שרכשה את החברה באותם השנים, ורק מוצריהם יכולים לשאת את המותג “מארק לווינסון”.

    מארק לווינסון – סיפורו של האיש והמותג

    השנים בשליטת Mardigal וסגנון שמות הדגמים המפורסם

    בשנת 1984 חברת MLAS חדלה מלהתקיים והזכויות למותג Mark Levinson היו שייכות לחברת Mardigal. באותם השנים החברה הוציאה מוצרים משמעותיים נוספים הנושאים את המותג, וקבעה לראשונה את סגנון שמות הדגמים שהוא מספר בלבד. סגנון זה נשמר בדגמי החברה עד היום. המוצר הראשון שזכה לשם בסגנון הזה היה ה-20 №, שיצא בשנת 1986 והיה מונובלוק עצום בעל הגברה של 100W ל-8 אוהם ו-200W ל-4 אוהם, המגבר שקל 33 ק”ג.

    מארק לווינסון – סיפורו של האיש והמותג
    מגבר ההספק, 20 , משנת 1986

    המותג עובר לקבוצת Harman International

    החל משנת 1990, המותג Mark Levinson שייך לקבוצת Harman International. הקו העיצובי שנקבע במוצרים הראשונים של החברה נשמר עד היום, עם מוצרים שבנויים בתיבות שחורות, עוד מאפיין עיצובי בולט הוא המסכים עם הפונט האדום, המשולבים במוצרי החברה.

    מארק לווינסון – סיפורו של האיש והמותג
    מגברי מונובלוק מדגם 33 , משנת 1995, 300W ל-8 אוהם ועד 2,400W ל-1 אוהם

    היצע החברה כיום

    כיום היצע החברה מורכב משתי סדרות עיקריות, סדרת ה-500 וסדרת ה-5000. מאפיין נוסף של שיטת הדגמים של Mark Levinson הוא שככל שהסדרה גבוהה יותר יש בה פחות ספרות. לכן סדרת ה-500 הינה הסדרה הבכירה ואילו סדרת ה-5000, הינה סדרת “הכניסה”. למה כניסה במרכאות? מוצרי הסדרה נושקים ל-10,000 $.

    מארק לווינסון – סיפורו של האיש והמותג
    קדם מגבר 523 ומגבר הספק 534

    סדרת ה-5000, הינה סדרה שהושקה על ידי החברה בשנים האחרונות, וזו למעשה סדרת המוצרים הזולה ביותר שהחברה השיקה. מוצרי החברה נחשבים למוצרי אולטרה היי-אנד והמחירים היו בהתאם, כך שמדובר כאן בניסיון להנגיש מעט את מוצרי החברה, כך שגם אודיופילים בעלי כיסים מעט פחות עמוקים (אך עדיין בהחלט עמוקים) יוכלו ליהנות ממוצרי החברה.
    סדרת ה-5000 כוללת מגבר משולב, פטיפון, לאחרונה הושקו גם קדם מגבר ומגבר הספק וגם נגן רשת כולל CD, שעולה בסך הכל 5,500 $.

    מארק לווינסון – סיפורו של האיש והמותג
    קדם מגבר 5206 ומגבר הספק 5302 , שניהם שלכם תמורת פחות מ-20,000 $

    גם בסדרת 500 היוקרתית תמצאו את כל המוצרים הללו, בנוסף למגבר מונובלוק.

    המשך הקריירה של מארק לוונסון

    כפי שציינתי ב-1984 מארק הקים את חברת Cello, שם הוא המשיך לייצר מוצרי אולטרה היי-אנד מטורפים, שזכו להערכה רבה. הוא נשאר בחברה עד ל-1998. חברת Cello הייתה לאחת החברות הראשונות שהציעו מערכות שלמות מתוצרתן, הכללו הגברה רמקולים וגם כבלים. מעבר לחובבי אודיו עם כיסים עמוקים מאוד, הציוד של Cello נרכש בידי אולפנים מקצועיים רבים.

    מארק לווינסון – סיפורו של האיש והמותג
    קדם מגבר של חברת Cello

    ב-1999 מארק שינה כיוון וייסד את חברת Red Rose Music. מוצרי החברה היו קומפקטיים יותר ופנו לקהל רחב יותר. לחברה הייתה גם חנות משל עצמם בניו-יורק.

    מארק לווינסון – סיפורו של האיש והמותג
    רמקולים של חברת Red Rose Music

    ב-2007 מארק עבר לשוויץ ושם ייסד את חברת Daniel Hertz, על שם סבו ואביו. החברה מייצרת מערכות הגברה ורמקולים באיכות יוצאת דופן ומחירים שבחלק מהמקרים עוברים את ה-100,000 אירו. בנוסף החברה מספקת שירותי ייעוץ.

    מארק לווינסון – סיפורו של האיש והמותג
    רמקולים של חברת Daniel Hertz

    במהלך הקריירה הענפה של מארק הוא היה מקושר גם לחברת Sony, להם הוא עזר לדחוף את פורמט ה-SACD, וגם לחברת LG, עבורה הוא סיפק שירותי ייעוץ בשדרוג הסאונד של מוצריהם. בנוסף מארק לקח חלק בהקלטות מוזיקה רבות.

    מארק הוא גם חבר פעיל בקרן Music Maker Relief Foundation, שמסייעת למוזיקאים מבוגרים לאחר סיום הקריירה שלהם. בעיקר לנגני בלוז ופולק מדרום ארה”ב.

    לחובבי הפרטים היותר פיקנטיים-צהובים, מארק היה נשוי במשך שש שנים לשחקנית קים קאטרל (“סקס והעיר הגדולה”).

    מארק לווינסון – סיפורו של האיש והמותג

    סיכום

    במשך 50 שנה, האדם והמותג Mark Levinson, הם שם נרדף לאודיו אולטרה היי-אנד. בתחילת שנות ה-70 האדם והמותג החלו כישות אחת, אך עד אמצע שנות ה-80 הם נפרדו, וכל אחד המשיך לדרכו, כשמארק הפך לאדם, שאינו זכאי לחתום בשמו על יצירותיו.

    אין ספק שהתרומה של מארק לווינסון לתעשיית האודיו, ובעיקר האולטרה היי-אנד, היא משמעותית והוא דמות מפתח חשובה בהתפתחות התחום והגעה לרמות ביצועים, שלא היו קיימות קודם לכן.

    גם המותג, הנושא את שמו, לא קפא על שמרוי, ועד היום הם נמצאים בחוד החנית הטכנולוגית ומציעים רמת ביצועים גבוהה, כשלאחרונה הם אפילו פונים לקהל מעט רחב יותר.

    Facebook
    WhatsApp
    Telegram
    Email
    Print

    כתיבת תגובה

  • MusicStorePro
  • avreviews_brand_banner2
  • avreviews facebook

    רוצים להישאר מעודכנים?

    דילוג לתוכן