fbpx
חדשות וסקירות בנושא סרטים, מוזיקה, ציוד אודיו וקולנוע ביתי
חיפוש
  • השירים ששרדו את שנות ה-90: חלק שלישי, אלטרנטיבי ועידן חדש ברוק

    לאחר שבחלק הראשון דיברנו על גראנג’, ובחלק השני על המנוני הרוק, בחלק השלישי נדבר על תופעת האלטרנטיבי והעידן החדש ברוק. כפי שתיארתי, הרוק הקלסי הלך ונעלם בשנות ה-90 ומשהו היה חייב להיכנס לוואקום שנוצר. סגנון האלטרנטיבי והניו אייג’י החלו לאט לאט לכבוש את המצעדים ב-MTV. והובילו את הרוק לסאונד יותר מלוכלך, פחות מלודי ולעיתים גם עם שילוב אלקטרוני וז’אנרים נוספים. במקביל עוד סגנונות רוק החלו להופיע, פאנק חדש, רוק מהעולם ועוד.

    הלהקה שסימלה רוק אינדי אלטרנטיבי עד לשנות ה-90 הייתה REM. בשנות ה-90 הם הפכו לאחת הלהקות הגדולות בעולם. עד כדי כך הם היו גדולים, שהם הלהקה היחידה, שהצליחה להכניס 2 שירים לרשימה המכובדת שלי. מאוד מקווה שמייקל סטייפ וחבריו מעריכים זאת. שירי הלהקה מאוד מגוונים, וכללו המון להיטים במהלך העשור הזה. הלהיט הכי גדול ואייקוני שלהם, ואולי השיר שהפך אותם להצלחה כל כך גדולה, היה Losing My Religion משנת 91, עם הקליפ הבלתי נשכח.
    בשביל לא לבחור רק במובן מאליו, אני העדפתי להכניס לרשימה שלי דווקא את Drive מתוך Automatic For The People שיצא ב-92. תמיד אהבתי את המקצב ופריטת הגיטרה הנהדרים בשיר הזה:

    עוד פנים לרוק החדש של שנות ה-90 התגלו בשנת 94, להקת הפאנק רוק הצעירה Green Day הוציאו את אלבומם Dookie, שכלל את הלהיט Basket Case:

    אי אפשר להזכיר את Green Day ושנות ה-90, בלי לפחות להזכיר במילה את הבלדה האייקונית שלהם, Time Of Your Life מתוך Nimrod (מ-97).

    להקה שהפכה להיות לאחת הסמלים של שנות ה-90 היא Oasis הבריטית. להיטי ענק כמו Wonderwall, ו-Don’t Look Back In Anger, לגמרי יכלו להיות חלק מפרק המנוני הרוק שלי. אבל אני בחרתי דווקא להציג את הצד היותר אלטרנטיבי של הלהקה ובחרתי בשיר שלהם Live Forever מתוך האלבום Definitely Maybe משנת 94:

    בשנת 95, להקת Garbage הוציאו אלבום באותו השם, והפכו ללהיט ענק. זהו אחד הדיסקים הראשונים שרכשתי לעצמי, ואני מודה שבתקופת ההתבגרות היה לי crush על הסולנית הסקוטית שלהם, שירלי מנסון. שיר הפריצה שלהם היה I’m Only Happy When It Rains, בעל קליפ מוזר, שלגמרי מדגים מה זה אלטרנטיבי. אני בחרתי בשיר אחר מאותו האלבום, שלטעמי הוא שיר מיוחד יותר, Milk:

    עוד להקת רוק חדש ובועט, אם כי בעל סאונד נקי יותר (לפחות בבלדות), שפרצה לתודעה בשנות ה-90 עם שלל להיטים, היו Skunk Anansie. השירים שלהם מלאים באנרגיה, אבל אני במיוחד אהבתי את הבלדות המיוחדות שלהם, בראשם Hedonism (מתוך Stoosh, משנת 96):

    לא רק, דיסטורשיין וסאונד חדש צמחו בשנות ה-90, היה גם רוק יותר אקוסטי וכנה, האומן Everlast (שהגיע בכלל מעולם ההיפ-הופ) יצר את אחד משירי הרוק האהובים עלי בעשור הזה, שיר שהתפלאתי לגלות שאני עדיין זוכר את כל מילותיו. לשיר קוראים What it’s Like, והוא יצא בשנת 98:

    בשנת 99, התרחש אחד האירועים המשמעותיים בעולם המוזיקה של שנות ה-90, הגיטריסט ממוצא מקסיקני, קרלוס סנטנה, חזר עם אלבום מפוצץ להיטים ושיתופי פעולה בשם Supernatural. השיר האהוב עלי באלבום הוא שיתוף פעולה עם Everlast, השיר נקרא Put Your Lights On:

    העשור הזה נשלט לחלוטין בידי MTV, ששידרו בעיקר מוזיקה באנגלית. מעט מאוד אומנים הצליחו להתברג לפלייליסט של MTV, בלי לשיר באנגלית. אחד מאותם אומנים היה ארוס רמאזוטי, הרוקר האיטלקי המרגש. היו לו מספר להיטים במהלך העשור, אני אוהב במיוחד את שיתוף הפעולה שלו עם טינה טרנר (שכמובן כן שרה את החלק שלה באנגלית), שנקרא (Cosa Della Vita (Can’t Stop Thinking Of You ויצא בשנת 97:

    להקה שישבה בול על הנקודה של אינדי ואלטרנטיבי בשנות ה-90, והפכה עם השנים למפלצת היא Radiohead של תום יורק. שיר הפריצה שלהם היה Creep מתוך Pablo Honey משנת 93. עם השנים השיר הפך להיות למשהו, שפחות מייצג את הסגנון של הלהקה והיא הלכה לכיוונים שונים. השיר שלהם שבחרתי לרשימה מגיע מתוך אלבום המופת המדכא שלהם OK Computer, שיצא בשנת 97 השיר הוא Karma Police:

    נסיים את החלק הזה בעוד אחד משירי הרוק המזוהים עם שנות ה-90, שיר בעל השם החד פעמי: Mmm Mmm Mmm Mmm. השיר יצא ב-97 ושייך ללהקה בשם Crash Test Dummies. זהו שיר פולק רוק עם סאונד מלודי שמשתלב עם הקול העמוק של הסולן ומייצר ניגוד מעניין.

    רשימת השירים שנבחרו בחלק זה ב-Spotify:

    Facebook
    WhatsApp
    Telegram
    Email
    Print

    כתיבת תגובה

  • MusicStorePro
  • avreviews_brand_banner2
  • avreviews facebook

    רוצים להישאר מעודכנים?

    דילוג לתוכן