fbpx

סיפור על צעקה אמריקאית ולחישה יפנית, הסיפור של חברות מקינטוש ולקסמן

זה לא סוד שהרבה חברות מסחריות מייצגות תרבות שלמה של המדינה ממנה הן באות. למושגים כמו "אוטו גרמני" תמיד תהיי משמעות, גם בשוק הגלובלי של ימינו בו רוב המוצרים מיוצרים בסין. אבל כמובן שזה נכון הרבה יותר כשחברה קיימת הרבה שנים.
בכתבה זו אספר לכם על שתי חברות הייאנד אודיו, שיש ביניהן דמיון מסוים, למרות שהן מייצגות שתי תרבויות שונות לחלוטין. האחת היא מקניטוש מארה"ב והשנייה לקסמן היפנית. שתי החברות הן וותיקות מאוד, שתיהן שמרו בקנאות על קו עיצובי ואפילו גוון סאונד וגישה בתכנון המוצרים שלהן. ויש גם דמיון ויזואלי מסוים בהם, שתיהן דוגלות בשימוש ב-VU meters למשל. בגישה של שתי החברות אפשר בקלות לזהות סממנים של תרבות מדינת המקור שלהן.
המטרה שלי בכתבה זו היא להכיר לכם את ההיסטוריה של שתי החברות, את ליין המוצרים הנוכחי שלהן ולחוות דעה על המאפיינים של מוצריה, כפי שאני רואה אותם.

מי את מקינטוש (Mcintosh)?

חברת מקינטוש הוקמה בשנת 1949 על ידי פרנק מקינטוש וגורדון גו (Frank Mcintosh, Gordon Gow). החברה קמה תחילה ב-Silver Spring Maryland ובשנת 1951 עברה ל-Binghamton, NY, שם המפעל שלהם נמצא עד היום. מטרת החברה הייתה לבנות מגבר, שיאתגר את מה שהיה נחשב לבלתי אפשרי באותם הימים. החברה היא אחת הסמלים הגדולים ביותר בשוק האודיו האמריקאי יחד עם חברת הרמקולים Klipsch. מקינטוש ידועים בעיצוב הייחודי שלהם הכולל לוגו ירוק ו-VU Meters עם תאורה כחולה. לוק בולט וייחודי, שאפשר לזהות בקלות מקילומטר.

העיצוב הייחודי של מקינטוש.

בשנת 1954, מקינטוש הוציאו מגבר מנורות מדגם MC30, זה היה המגבר הראשון שכלל גוף כרום, שהפך להיות מזוהה מאוד עם העיצוב של מקינטוש. כיום מגברי מקינטוש משתמשים בפלדת אל-חלד.

ה-MC30 שיצא בשנת 1954.

בשנת 1957 מקינטוש הוציאו את מקלט הרדיו AM/FM מדגם MR55. מקלט זה ביסס את מעמדה של מקינטוש כמובילה בשוק מקלטי הרדיו.

ה-MR55, משנת 1957.

בשנות ה-60 החברה הציגה חדשנות רבה ותאורת הפאנל הקדמית המפורסמת שלהם הפכה להיות אמצעי הזיהוי של מוצריה. הפאנלים הקדמיים של מוצרי מקינטוש נעשו ידנית. בשנת 1969 מגברי מקינטוש סיפקו את ההגברה לפסטיבל וודסטוק המפורסם.
בשנות ה-70 מקינטוש הוסיפו לראשונה לליין המוצרים שלהם גם רמקולים.

רמקול ה-XR5.

בשנת 1977 פרנק מקינטוש פרש ושותפו גורדון גו הפך לנשיא החברה.
גם בשנות ה-80 מקינטוש המשיכו להרחיב את קו המוצרים שלהם ורשמו לא מעט פטנטים חדשים. למשל על טכנולוגיות שהם השתמשו במגבר ה-MC2500:

בשנות ה-90 מקינטוש פרצו לשווקים נוספים כמו שוק הקולנוע הביתי ושוק האודיו ברכבים (שיתוף פעולה עם BMW).

ה-C39 פרוססור קולנוע ביתי בעל תו תקן של THX.

בשנת 1993 מקינטוש הוציאו מהדורה מעודכנת של מגבר המנורות הקלאסי שלהם ה-MC275. מהדורה זו הייתה לזכרו של גורדון גו, שהלך לעולמו בשנת 1989. הדגם החדש הכיל כתובית לזכרו של גו.

בשנת 2005 מקינטוש הסתובבו בתערוכות ברחבי העולם עם ה-Reference System שלהם, שסובבה הרבה ראשים.

בשנת 2007 מקינטוש הוציאו את הפטיפון הראשון שלהם איי פעם, ה-MT10.

בשנת 2015, מקינטוש הקימה את מרכזים יוקרתיים בשם Mcintosh Experience Center, שנועדו להדגים כיצד המערכות של מקינטוש ישמעו בסביבה ביתית.

חברת מקינטוש החליפה ידיים מספר פעמים, בשנת 90 היא נרכשה על ידי קונצרן יפני, בשנת 2012 היא נמכרה לקונצרן איטלקי ובשנת 2014 הם חזרו להיות שייכים לקונצרן אמריקאי. יחד עם מקינטוש נמצאים באותו הקונצרן גם חברת הרמקולים האיטלקית סונוס פאבר ו חברת ההגברה Audio Research. תוכלו לראות את שלושת המותגים במרכזי החוויה של מקינטוש.

מקינטוש כיום

מקינטוש מציעה מגוון רחב במיוחד של מוצרי אודיו, מגברים משולבים, קדם מגברים, מגברי הספק, נגני רשת, מגברי הספק רב-ערוצי, פרוססורי קולנוע ביתי, פטיפונים, רמקולים וגם מוצרי לייף סטייל מודרניים כמו רמקול חכם.

RS200 מערכת Bluetooth היי-אד.

"הצעקה האמריקאית"

אז למה כיניתי את החברה "צעקה אמריקאית"? זה באמת מתבטא בכל דבר בנוגע לחברה הזו, למשל העיצוב עם הלוגו הכה בולט וה-VU Meters הענקיים. כל מכשירי מקינטוש בנויים כמו טנקים והם ממש לא מנסים להסתיר את זה (ה"האמר" של עולם האודיו מישהו?). גם בעיצוב האתר של החברה, הכול בגדול עם הלוגו וה-VU Meter בכל מקום, מבחר המוצרים העצום וכמובן המפרטים הטכניים המשוגעים.
למשל המגבר המשולב הבכיר של מקינטוש הוא ה-MA9000, מגבר מפלצתי שמוציא 300 וואט לערוץ.

אבל אם אנחנו בקטע אמריקאי, אז מגבר משולב זה לחלשים, בוא נלך על זוג מונובלוקים מדגם MC1.25KW, שניחשתם נכון מספקים 1250 וואט! עם ה-VU Meters של המגבר המשולב קטנים מידי עבורכם, אז המונובלוק מגיע עם אחד ענקי, שתופס את רוב הפאנל הקדמי (דרך אגב, זה לא המונובלוק הבכיר של מקינטוש יש להם גם אחד שמוציא 2000 וואט!).

תוסיפו לכל זה את החנות החווייתית שלהם, ואתם מבינים למה מקינטוש היא סמל אמריקאי, הכול אצלם In Your Face בענק.
מבחינת הסאונד, יצא לי לשמוע כמה פעמים מגבר משולב שלהם מסדרת ה-8000, זהו מגבר עם המון רזרבות כוח ומרגישים את זה, בין אם זה האוויר בין הכלים, או היכולת לדחוף את הרמקול ללא מאמץ.
לאתר של מקינטוש.

מי את לקסמן (Luxman)?

חברת לקסמן החלה את פעילותה בשנת 1925, בתור מחלקת הרדיו של חברת מסגרות התמונה Kinsuido. באותה השנה החלו שידורי הרדיו ביפן. המחלקה הוקמה בידי שני אחים T. Hayakawa & K. Yoshikawa ונקראה Lux. תחילה המחלקה ייבאה את החלקים הנחוצים, אך בהמשך הבינה שעל מנת להישאר תחרותיים, עליהם לייצר את החלקים הנחוצים בעצמם. כך למעשה נולד מותג Luxman. בתחילה הדרך, לקסמן התפרסמו כיצרני שנאים וממתגים איכותיים במיוחד.

בשנות ה-70 וה-80, לקסמן זכו להכרה גדולה מקהילת ה-HiFi העולמית, בעיקר בזכות מגברי מנורות שהיו בעל גוון סאונד חם, איכות בנייה יוצאת דופן ועיצוב מינימליסטי. תכונות אלה הפכו את לקסמן לחלומם של חובבי אודיו בכל רחבי העולם.

בשנת 84 חברת לקסמן מוזגה לתוך המותג היפני Alpine Electronics. חברת Alpine, עשו כל טעות אפשרית בניהול מותג לקסמן והובילו את המותג קרוב לפשיטת רגל. הטעות המרכזית הייתה לנסות למצב את לקסמן כמתחרה למותג הענק היפני, Yamaha. בעוד שלפני המיזוג, לקסמן הייתה מותג יוקרתי, שנמכר רק בחנויות HiFi מתמחות, לאחר המיזוג ניתן היה למצוא את מוצרי לקסמן ברשתות כגון Costco האמריקאית או Richer Sound הבריטית. המהלך הזה עורר בלבול רב אצל לקוחותיה של לקסמן ורשתות המפיצים היוקרתיים שלהם. הפגיעה באמינות והערך של המותג הייתה כה חמורה, עד שהחברה הפסיקה לייצא את המותג ולקסמן הפך למותג, שנמכר על אדמת יפן בלבד.

בשנת 1994 חברת Alpine מכרה את אחזקותיה במותג לקסמן, מהלך אשר אפשר ללקסמן לשוב חזרה למה שהפך אותם לחברה מצליחה, ייצור מוצרי הייאנד איכותיים וחדשניים בסטנדרט עולמי. ללקסמן לקח הרבה מאוד זמן להתאושש מפרשת Alpine ולחזור לתפוצה עולמית.

כיום יש ללקסמן יבואן רשמי אפילו בישראל, אודיו פריק של ערן פוגל (תזכורת לראיון שערכנו איתו).

כמה מהמכשירים האייקונים של לקסמן:

ה-SQ-5A מגבר משולב משנת 1961.
ה-SQ-38 סדרת מגברים משולבים שהחלה בשנת 64.
בשנת 75, לציון 50 שנות פעילות, לקסמן השיקו את ה-M-6000, מגבר כוח עם 300 וואט לערוץ.
בשנת 1977, לקסמן השיקו את סדרת ה-Laboratory Reference.
בשנת 96 לקסמן השיקו את סדרת הדגל, קדם C-10 ומונובלוקים B-10. בגימור שמפנייה-זהב.

לקסמן כיום

היצע המוצרים של לקסמן כיום הוא רחב מאוד, אבל יותר שמרני בגיוון שלו ביחס למקינטוש. בלקסמן תוכלו למצוא מגברים משולבים, קדם מגברים, מגברי הספק, DAC, נגני CD, פטיפונים, מגברי פונו-סטייג', מגברי אוזניות, כבלים ועוד.
עבורי, הסדר בדגמי החברה ברור הרבה יותר מאשר אצל מקינטוש, יש גם פחות דגמים. מבחינת המגברים המשולבים Solid State, יש בלקסמן שתי סדרות, סדרת מגברי Class A\B ומגברי Class A. בנוסף יש להם סדרת מגברי מנורות (כמו גם למקינטוש). לקסמן שמרנים מאוד בתכנון המגברים שלהם, לכן לא תמצאו אצלם כניסות דיגיטליות, מגברי לקסמן הם אנלוגיים לחלוטין.

מגבר משולב Class A, דגם L-590AXII.

"הלחישה היפנית"

אז למה כיניתי את לקסמן "הלחישה היפנית"? כמו אצל מקינטוש הקו המקשר של מוצרי לקסמן בולט לכל אורך הדרך, מהעיצוב של המוצרים, לאתר, לנתוני המוצרים וכך הלאה. העיצוב משדר המון שקט, אמינות, איזון וניקיון, הכול נמצא בדיוק במקום שלו ומתפקד בדיוק כמצופה. העיצוב הוא מונוכרומטי ורגוע, ההפך מצעקני, הלוגו של החברה לרוב מופיע בפונט של כתב יד, כחתימת אומן עדינה. כך גם האתר של לקסמן, צנוע ומקצועי.
אם נסתכל על הנתונים של המגברים של לקסמן, אז מגבר הדגל בתצורת Class A\B הוא ה-L-509X. זהו מגבר בעל הספק של 120 וואט (ל-8 אוהם).

ה-L-509X, מגבר הדגל בסדרת המשולבים בתצורת Class A\B.

בגזרת מגבר ההספק, המגבר הבכיר של החברה הוא מגבר הספק סטריאו מדגם M-900u. בליין הנוכחי של לקסמן אין מגברי מונובלוק כלל, אבל ניתן להפוך את מגברי הספק הסטריאו שלהם למונובלוקים בלחיצת כפתור. כמונובלוק ה-M-900u יכול להוציא 600 וואט.

מגבר הספק סטריאו מדגם M-900u.

כמו בעיצוב, גם בנתונים לקסמן שומרת על צניעות וענווה ומספקת מוצרים בעלי נתונים, שיתאמו נהדר לכל מערכת היי-אנד, בלי להיות מנקרי עיניים.
לגבי מוצרי מקינטוש ציינתי שהם בנויים כמו טנק וגם נראים ככה, איכות הבניה בלקסמן לא פחות מרשימה, אבל החזות נקייה בהרבה עם יותר עדינות ו-finesse לטעמי.
מבחינת הסאונד, יצא לשמוע זוג מגברים של לקסמן אחד Class A ואחד Class A\B. בשניהם הרגשתי העברת צליל מוזיקלית מעודנת ומכבדת את המקור, כזאת שניתן להקשיב לה בלי סוף.
לאתר של לקסמן.

סיכום

מקינטוש ולקסמן הם שתי חברות מוערכות בעולם ההיי-אנד אודיו והן מייצגות את התרבות של מדינות המקור שלהן בצורה מובהקת. העוצמות והכוחניות האמריקאית של מקינטוש, מול האיזון והאיפוק היפניים של לקסמן. מדובר בשתי חברות אדירות, שנמצאות איתנו עשרות שנים ועברו לא מעט שינויים וקשיים. יחד עם זאת שתי החברות נשארו נאמנות לקו, שהוביל אותם להצלחה מלכתחילה והן ראויות להמון כבוד בשל עובדה זו.


אז מי הפייבוריט שלכם? מקינטוש או לקסמן? כתבו לנו בתגובות.

One thought on “סיפור על צעקה אמריקאית ולחישה יפנית, הסיפור של חברות מקינטוש ולקסמן

  1. היי אנטון,
    חייב לשתף אותך.. בדיוק קראתי את הכתבה שלך על מקינטוש ולקסמן.. ומשם היה קישור לכתבה שראיינת את ערן מאדיו פריק.. וניהנתי לראות שלקחתי חלק בהיסטוריה אדיופילית.. אני הגעתי אל ערן שעוד עבד מהדירה בבית דגן.. ממנו קניתי את הפרה/פוואר של ברייסטון שמהם אני נהנה עד היום.. הוא מכר לי אותם כי בדיוק הביא אז את Manley ו- living voice.. האמת שלא ידעתי שהוא ברעננה היום ומביא אל לקסמן ומג׳יקו.. אני חייב לקפוץ אליו .. סתם קוריוז ואשריך תענוג לקרוא את מה שאתה כותב 👌👌👌

כתיבת תגובה