fbpx
חדשות וסקירות בנושא סרטים, מוזיקה, ציוד אודיו וקולנוע ביתי
חיפוש
  • סקירה לקדם מגבר ומגבר הספק Quad Artera

    הפעם בחרתי לסקור מערכת המורכבת מקדם מגבר ומגבר הספק של החברה הבריטית הוותיקה Quad. מדובר בשני מכשירים מסדרת Artera, מה שעניין אותי בצמד הזה הוא שמדובר באחד משילובי מגבר הקדם וההספק הזולים ביותר, שניתן למצוא בארץ (מבית חברה מוכרת). אז האם גם ברמות המחיר הללו, ההפרדה הזו תורמת לסאונד ועדיפה על מגבר משולב?

    Quad Artera Pre
Quad Artera Stereo

    אני רוצה להודות ל“אודיו קלאב”, שהשאילו לי את שני המגברים לצורך הסקירה.

    למי שמעדיף סקירת וידאו, הנה הסקירה המצולמת שלי:

    על Quad

    החברה הוקמה בלונדון בשנת 1936 בידי פיטר וולקר (במקור החברה נקראה Acoustical Manufacturing Co. Ltd). בשנת 41 החברה עברה מלונדון להאנטינגדון, בעקבות ההפצצות על עיר הבירה הבריטית. רק לאחר מלחמת העולם, החברה החלה לשווק מוצרים לשוק הביתי, בעקבות עלייה בביקוש לציוד סטריאו איכותי. בשנות ה-50 וה-60, Quad יצרו רמקולים אלקטרוסטטיים ומגברי מנורות, שזכו להמון הערכה ולא מעט אנשים מדברים עליהם גם כיום. בשנת 78 החברה זכתה בפרס המלכה להישגיות טכנולוגית על מימוש מערכת תיקון השגיאות במגברים. העיקרון של המערכת היה להשוות את אות הסאונד בכניסה והיציאה, ההבדלים היו ה”שגיאות”. מערכת התיקון הייתה מוסיפה לאות המוצא את “התיקון” הנחוץ על מנת לבטל את השגיאות (או הרעש) שנמדדו.
    השם QUAD הוא למעשה ראשי תיבות של: Quality Unit Amplifier Domestic.
    בשנת 95 החברה נמכרה לחברת השקעות, שהחזיקה גם במותגי Wharfedale ו- Missionבשנה זו הייצור של החברה הועבר לסין.

    העומדים למבחן: Quad Artera Pre & Stereo

    סדרת מוצרי Artera מציגה עיצוב מינימליסטי מרשים, כל המכשירים קומפקטיים ומתאימים לחלל מגורים מודרני. הסדרה כוללת מגברים משולבים עם נגן CD, קדם מגבר משולב DAC + נגן CD ולבסוף, את שני המכשירים שבחנתי.

    Artere Pre

    Quad Artera Pre

    ה-Artere Pre הוא קדם מגבר אנלוגי הכולל 3 כניסות RCA, אחת מהן ניתן להגדיר כ-HTBypass, (כלומר כניסה שעוקפת את מנגנון הווליום של הקדם ומשמשת לחיבור למקור, שרוצה לשלוט בעוצמה בעצמו, לדוגמה רסיבר קולנוע ביתי). בנוסף תמצאו ב-Pre כניסת XLR וכניסת פונו התומכת בראשי MM ו-MC. מבחינת היציאות, ישנן יציאת RCA ויציאת XLR. ה-Pre כולל שתי יציאות טריגר, שיכולות לשמש להדלקה וכיבוי של 2 מכשירים נוספים כתוצאה מהדלקה וכיבוי ה-Pre.

    Quad Artera Pre

    ברמת המחיר הזו (כ-5.5K), מדובר במגוון תכונות מרשים ביותר. ה-Pre מורכב בגוף בעל מסגרת מתכתית, עם שני heat sinks בצדדים, ופלטת זכוכית עבה ומרשימה בחלקו העליון. הפאנל הקידמי כולל שני כפתורים פיזיים, הדלקה ובורר כניסה. בנוסף, מסך עגול שמציג את הכניסה שמנגנת כרגע, ומידע רלוונטי אחר, כמו עוצמת הווליום או תפריט ההגדרות. הופתעתי לגלות שכפתורי הווליום חבויים למעשה במסך עצמו, שהוא מעיין מסך מגע, לחיצה בחלקו העליון מעלה את הווליום ואילו לחיצה בחלקו התחתון מורידה. ישנם שני סימנים של פלוס ומינוס המרמזים על כך, אך לא פשוט לראות אותם.

    Quad Artera Pre

    כל שלל התכונות של המגבר נגישות רק דרך השלט. אם מדברים על השלט, אז בעוד איכות הבנייה של המכשיר מרשימה ביחס למחיר, החיסכון בשלט בולט. זהו שלט פלסטי עם כפתורים, שהמגע שלהם הזכיר לי שלטים של מכשירי ווידאו ישנים. השלט משמש את כל המכשירים בליין של Artera, כך שכ-90 אחוז מהכפתורים בו לא רלוונטיים כלל עבור ה-Pre, ואין שום חלוקה ברורה שמדגישה זאת.

    סקירה לקדם מגבר ומגבר הספק Quad Artera

    על מנת להיכנס לתפריט ההגדרות יש לבצע לחיצה ארוכה בשלט על כפתור ה-prog. כפתור שלמעשה לא עושה כלום, אם לוחצים עליו בלחיצה רגילה. לא חווית שימוש אינטואיטיבית במיוחד.

    בתפריט ההגדרות ניתן לבחור בשלושה מצבי Bass שונים: Flat, Boost ו-Cut. אפשרות נוספת שקיימת ב-Pre היא כיוון שנקרא Tilt, והוא למעשה משנה את הבס והטרבל יחד. לפי Quad, כיוון ה-Tilt מאפשר לשנות את גוון הסאונד, בין סאונד חם לקר. ה-Tilt הוא כיוון שהיה קיים במגברים קלאסיים של Quad ועושה קאמבק בסדרת ה-Artera. בנוסף ניתן לקבוע Gain לכל כניסה, לקבוע אם כניסת Aux 3 תשמש ככניסת HT Bypass או כניסה רגילה, ולקבוע את סוג ראש הפטיפון שמחובר בכניסת הפונו (MM או MC).

    Quad Artera Pre

    למרות מספר השגות קלות שהעליתי לגבי חווית השימוש, מגוון האפשרויות והכניסות ב-Pre מרשים.

    Artera Stereo

    Quad Artera Stereo

    ה-Artera Stereo הוא מגבר הספק סטריאו בעל הספק של 140W RMS ב-8 אוהם ו-250W ב-4 אוהם. זהו מגבר חזק בגוף קומפקטי ומודרני. כמו ה-Pre הוא כולל גוף בעל מסגרת מתכתית, heat sinks בצדדים ופלטת זכוכית עבה בחלקו העליון. החיבורים מאחור כוללים זוג RCA וזוג XLR עם כפתור שבורר ביניהם, יציאות לרמקולים וכניסת טריגר.

    Quad Artera Stereo

    בפאנל הקידמי תמצאו את כפתור ההדלקה ופס לד אנכי שדולק באור לבן כשהמגבר דלוק.
    מבחינה עיצובית, מדובר בצמד מודרני, מינימליסטי ומאוד יפה בעיניי.

    כיצד צמד ה-Artera נבחן

    ה-Pre חובר ל-Stereo בחיבור XLR, באמצעות כבל AudioQuest Red River (שגם אותו הלוו לי אודיו קלאב). המקורות ששימשו אותי היו סטרימר בלוסאונד Node 2i, ופטיפון Nottingham Analogue Interspace Jr שחוברו ל-Pre. הרמקולים ששימשו אותי היו Focal Aria 936.

    מבחן ההאזנה

    התחלתי את מבחן ההאזנה מהזרמת שירים דרך שירות Tidal לסטרימר הבלוסאונד Node 2i שחובר ל-Artera Pre. הדבר הראשון שבלט עבורי זה העוצמה המרשימה של מגבר הכח, ה-Stereo. לא היה לו שום קושי להניע את רמקולי ה-Focal 936 ולהפיק מהם בס מרשים ועמוק. אופי הסאונד של הצמד הוא רגוע (laid back) וכולל בס מעוגל, רך ונעים, כמו שהייתי מצפה מסט הגברה בריטי. בעוד הרכות הייתה לי נעימה בחלק התחתון של הסאונד (הבס), בחלק המיד הרכות גרמה לסאונד להיות פחות חד ומעט חסר ברק או קסם. יכול להיות שתופעה זו הודגשה על יד האופי של רמקולי ה-Focal.

    בשיר River של Ibey, שמשמש אותי באופן קבוע לבדיקת עומק הבס, התוצאה הייתה מאוזנת עם בס שמעדיף רכות ומוזיקליות על חשבון מעט פירוט.


    ב-Hunter של ביורק, גוון הסאונד הרגוע של ה-Artera הדגיש את הנגינה והשירה על חשבון שכבות הבס, שהרגישו לי יותר ברקע ממה שאני רגיל.

    במבחן קולות הנשים, פתחתי ב-Island של הת’ר נובה, שכולל פתיחה בטון מאוד גבוה, עבורי הפרזנטציה של הקטע ב-Artera הייתה מעט צורמת. בהמשך השיר פריטת הגיטרה הייתה פחות מפורטת ומופרדת ממה שאני רגיל אליו. קולה של הת’ר בשירה “הרגילה” שלה, היה ברור ונעים.

    ב-Not With You של סופי זלמני, התוצאה ב-Artera הייתה טובה, השירה רכה, צלולה ונעימה והגיטרה מפורטת ומשולבת טוב.

    מכאן עברתי לשני קטעים אודיופילים, ב-Keith Don’t Go של נילס לופגרן, הורגש שקט נעים בין הכלים (בכל זאת מדובר בהפרדה בין קדם לכוח), הביצוע נשמע מאוזן ונעים, אך מעט רך מידי. בשיר הזה אני רגיל להרגיש כל פריטה בצורה חדה ומדויקת וכאן זה הרגיש מעט פחות חד.

    Liberty של אנת אסקוויק זו יצירה, שכוללת המון אפקטים וניואנסים שעברו בצורה יפה, גם הבס הרגיש עמוק ונעים, המיד הרגיש לי מעט רך וחשתי מריחה קלה של הפסנתר.

    במבחן המטאל, אני משתמש ב-In The Presence Of Enemies – Part 1 של דרים ת’יאטר, הסאונד הרגוע של צמד ה-Artera מדגיש את סולו הגיטרה על חשבון התיפוף האגרסיבי, התוצאה הכללית רכה ומוסיפה נעימות למוזיקה האגרסיבית הזו.

    בקטע הפסנתר, The Tree של רוי מסנה, צמד המגברים עושה עבודה טובה בהעברה רכה ונעימה של הפסנתר, ברגע השיא של השיר, הרגשתי שהכינורות מעט הלכו לאיבוד, ולא היו מופרדים מספיק.

    בקטע הג’אז, Low and Slow של בוני ג’יימס התוצאה הייתה מעולה, הבס מהיר ונעים, הסקסופון מקבל במה טובה ומופרד מהבס.

    ב-Old Love, ממופע הבלוז האקוסטי הנהדר של אריק קלפטון, ה-Artera מעט התקשה בהפרדה בין הפנסתר והגיטרה, שלא הרגישו מספיק רחוקים אחד מהשני.

    על מנת לבחון את הפונו סטייג’ של ה-Pre, בחנתי שני קטעים מתקליטים. כאן המקום לציין, שבהגדרות ברירת המחדל, הרגשתי מעט השתלטות של הבס בשידוך עם הפטיפון שלי ולכן נכנסתי להגדרות ושיחקתי מעט עם ה-Tilt עד שקיבלתי את התוצאה שהרגישה לי כטובה ביותר.

    ב-The Chain של פליטווד מק, הבס עמוק ורך שמשולב בצורה הרמונית עם השירה בשני קולות של לינדסי וסטיבי.

    ב-The Curse של אגנס אובל, הפרזנטציה מאוזנת, יש דגש לקולה של אגנס, הצ’לו נשמע עמוק ומרשים.

    מכיוון שמדובר בשני מכשירים שנמכרים בנפרד, היה לי חשוב לנסות לשמוע את ה-Artera Stereo עם קדם אחר, על מנת לנסות להבין את יחס הכוחות ומידת ההשפעה של שניהם על התוצאה המתקבלת. השתמשתי במגבר שלי, ה-Musical Fidelity M6si, בתור קדם וחיברתי את יציאות ה-Pre Out שלו ל-Artera Stereo. הזרמתי את אותם השירים דרך הבלוסאונד למיוזיקל פידלטי ששימש כקדם מגבר. אופי הסאונד השתנה ודמה (מאוד) לסאונד שאני רגיל אליו, עם מיד מופרד וחד יותר.

    סיכום

    Quad Artera Pre
Quad Artera Stereo

    הבחינה של ה-Quad Artera Pre & Stereo, הייתה מבחן ראשון עבורי לקדם מגבר ומגבר הספק מופרדים. אהבתי את העיצוב המינימליסטי והמודרני של הצמד, שיראו נהדר בכל סלון ביתי. ההשקעה הרבה בעיצוב והשימוש בגוף מתכתי, הם מרשימים בקטגורית המחיר הזו.

    ישנם יתרונות רבים להפרדה לקדם מגבר ומגבר הספק, למשל הגמישות בשדרוגים עתידים. ברמת המחיר של צמד ה-Artera, לא תמצאו הרבה אפשרויות של קדם מגבר ומגבר הספק.

    ה-Artera Pre, הוא קדם מגבר, שכמעט כל מתחריו, המציעים תכונות דומות, עולים פי 3 (לפחות), חשוב לזכור עבודה זו כששופטים את איכות הסאונד של המכשיר. הוא עושה הרבה דברים נכון, הסאונד ניטרלי, נקי ומאוזן בעל אופי רגוע עם בס רך ונעים. התכונות שהיו חסרות לי מעט בסאונד של ה-Pre, כמו “ברק וקסם” במיד, הן בדיוק מהתכונות שגורמות לאודיופילים וחובבים להוציא סכומים מטורפים על מערכות סטריאו. בנוסף שילוב עם רמקולים בעלי אופי רגוע יותר מרמקולי ה-Focal שלי, יביא לתוצאה טובה יותר.

    כשחיברתי את מגבר ההספק, ה-Artera Stereo, לקדם אחר (ה-Musical Fidelity M6si), החוויה הייתה שונה, מה שהדגיש את החשיבות הקריטית של יחידת הקדם על אופי הסאונד המתקבל. כך שהמסקנה שלי לגבי ה-Artera Stereo, היא שמדובר במגבר כוח מרשים בגוף קומפקטי, שיכול להניע רמקולים בקלות והוא משקף את חתימת הסאונד של יחידת הקדם.

    אם נחזור לשאלה שנשאלה בתחילת הכתבה, כיצד הצמד מתמודד לעומת מגברים משולבים באותה רמת המחיר. אז במחיר של עד 15K, יש מבחר אדיר של מגברים משולבים, חלקם נשמעים טוב יותר ממערכת ה-Artera, אבל זו לא באמת השוואה של תפוחים לתפוחים.

    שורה תחתונה, עבור מי שמעוניין במערכת מופרדת של קדם מגבר ומגבר הספק, ה-Quad Artera Pre & Stereo היא מערכת אנלוגית חזקה, מעוצבת, עם המון תכונות וסאונד רך ונעים. יש כאן מערכת עם תמורה גבוהה למחיר, שיכולה להוות כניסה נהדרת לעולם ההגברה המופרדת במחיר שפוי. כמו עם כל מערכת הגברה, מומלץ לבחון התאמה לרמקולים שברשותכם.

    מחיר לצרכן: Artera Pre: 5,400 ₪ Artera Stereo: 9,500 ₪
    אחריות: שנתיים מבית SG Electronics

    המערכת ששימשה לסקירה:
    רמקולים: Focal Aria 936
    סטרימר אודיו: Bluesound Node 2i
    פטיפון: Nottingham Analogue Interspace Jr, ראש: Shelter 201
    מגבר משולב (ששימש כקדם לצורך השוואה): Musical Fidelity M6si

    Facebook
    WhatsApp
    Telegram
    Email
    Print

    כתיבת תגובה

  • MusicStorePro
  • avreviews_brand_banner2
  • avreviews facebook

    רוצים להישאר מעודכנים?

    דילוג לתוכן