fbpx
חדשות וסקירות בנושא סרטים, מוזיקה, ציוד אודיו וקולנוע ביתי
חיפוש
  • האלבומים ששינו את ההיסטוריה של המוזיקה: Johnny Cash at Folsom Prison

    האלבום יצא לאור במאי 1968, בידי Colombia Records.

    ג’וני קאש נולד בפברואר 1932 והלך לעולמו ב- 12 בספטמבר 2003. קאש היה זמר ונגן גוספל, רוק, פולק וקאנטרי, ואפילו שיחק במספר סרטים וסדרות טלוויזיה. הוא היה נשוי רוב חייו לזמרת הקאנטרי המפורסמת ג’וּן קארטר קאש (1929-2003). בשל קולו העמוק ולבושו השחור הוא זכה לכינוי ה”איש בשחור” (The Man in Black). במהלך חייו, מכר קאש 50 מיליון אלבומים והוא נחשב לאחד מזמרי הקאנטרי־רוק החשובים בתולדות המוזיקה המודרנית האמריקאית. הוא אחד מארבעה אמנים החברים ב-4 מהיכלי התהילה המרכזיים של המוזיקה: קאנטרי, רוק אנד רול, גוספל והיכל “כותבי השירים מנאשוויל” (Nashville Songwriters).

    ג’וני קאש נולד בשם ג’יי. אר. קאש (J.R. Cash) בקינגסלאנד שבארקנסו וגדל בעיירה דיאס שבארקנסו. הוריו העניקו לו את השם ג’יי. אר. כיוון שלא הצליחו להחליט על שם, אלא רק על ראשי תיבות. כשהתגייס לצבא ארצות הברית, לא הסכימו שירשם בראשי תיבות, ולכן אימץ את השם ג’ון. כשחתם חוזה עם חברת התקליטים סאן רקורדס, קאש אימץ את שם הבמה ג’וני.

    מגיל 5, ג’וני עבד בשדות הכותנה עם משפחתו. העבודה בשדה ומאבקיה הכלכליים של משפחתו בזמן השפל הכלכלי הגדול מוזכרים ברבים משיריו. קאש היה קרוב מאוד לאחיו ג’ק, שהיה גדול ממנו בשנתיים. בשנת 1944 ג’ק נפצע קשה בתאונת מסור שולחני, שכמעט חתך אותו לשניים. הוא סבל במשך יותר משבוע לפני שהוא מת. קאש דיבר לעיתים קרובות על תחושת האשם שחש בעקבות המקרה. אביו לא היה באזור באותו בוקר, אבל ג’ק התעקש ללכת לעבודה בטענה שהמשפחה זקוקה לכסף. בזמן זה ג’וני הלך לדוג. כאשר אביו חזר הביתה הוא האשים את ג’וני ישרות בפציעה ואחר כך במותו של אחיו. נראה שהוא לא סלח על כך לג’וני לעולם והטראומה השפיעה על קאש לאורך הקריירה שלו. יום לאחר הלוויה כל המשפחה, כולל אמו, חזרו לעבוד בשדה הכותנה.

    זיכרונותיו הראשונים של קאש מלווים במוזיקת גוספל והאזנה ממושכת לרדיו. הוא התחיל לנגן ולכתוב שירים מגיל צעיר, כשאימו וחבר ילדות לימדו אותו מוזיקה. המוזיקה האירית המסורתית, שקאש שמע בתוכנית רדיו שבועית בילדותו השאירה עליו חותם חזק אף היא. בתום שירותו הצבאי התחתן קאש עם אישתו הראשונה ויויאן לוברטו, אותה פגש בעת שהתאמן בבסיס צבאי. בשנת 1954 עבר לממפיס שבטנסי שם עבד כמוכר ובמקביל למד להיות קריין רדיו. בלילות היה מנגן עם הגיטריסט לות’ר פרקינס והבסיסט מרשל גרנט, שהיו ידועים אז בשם Tennessee Two. קאש פנה לחברת התקליטים סאן, בתקווה לחתום על חוזה הקלטה. אחרי שניגנו מול סם פיליפס בעיקר שירי גוספל, פיליפס אמר להם ללכת הביתה, “לחטוא” ולחזור עם שירים שאפשר למכור. בעקבות כך נאלץ קאש לשנות את סגנון הנגינה ולעבור לקאונטרי ורוק-נ-רול. כך הוא הצליח לשכנע את פיליפס להקליט אותו. שיריו הראשונים שהוקלטו היו Cry Cry Cry ו־Hey Porter. השירים יצאו לאור ב־1955 וזכו להצלחה יחסית במצעדי הקאנטרי. הקלטתו השלישית של קאש Folsom Prison Blues זכתה להגיע למקום החמישי במצעדי הקאנטרי ושירו I Walk the Line נכנס למקום הראשון במצעדי הקאנטרי וגם למצעד 20 להיטי הפופ. בשנת 1957 הפך קאש לאמן הראשון, שהקליט אלבום מלא עם חברת ההקלטות סאן. אף שזכה להצלחה, הרגיש קאש שהוא מוגבל בגלל גודלה הקטן יחסית של חברת התקליטים. הוא עזב את סאן לטובת חברת קולומביה רקורדס. השיר הבא שהקליט, Don’t Take Your Guns to Town, הפך לאחד מלהיטיו הגדולים. ברביעי בדצמבר 1956 אלביס פרסלי, ג’רי לי לואיס, קרל פרקינס וג’וני קאש אלתרו ביחד להנאתם באולפני חברת ההקלטות סאן. הלהקה המאולתרת הוקלטה במקרה וההקלטות יצאו על גבי אלבום בשם קוורטט מיליון הדולר (The Million Dollar Quartet).

    בתחילת שנות ה־60, בעוד הקריירה שלו מזנקת, התחיל קאש לשתות בכבדות ולהשתמש בסמים. הוא התחיל להשתמש גם בסמים מעוררים על מנת להישאר ער בסיבובי ההופעות הארוכים. חבריו התבדחו על התנהגותו “הדאגנית”, ורבים התעלמו מן ההתמכרות שהלכה והחמירה. במקביל הוא החל להתרחק מאישתו ובנותיו, מה שהסתיים בגירושים מכוערים. אחד הסיבות לקריסת הנישואין של קאש הייתה העובדה שהתאהב בזמרת ג’ון קרטר, אותה הכיר מגיל צעיר ושהייתה מופיעה לעיתים קרובות יחד איתו בהופעות חיות. לבסוף בשנת 1968 הציע ג’וני קאש לג’ון נישואין על הבמה בזמן הופעה חייה בקנדה והיא הסכימה.

    למרות התמכרותו ובעיות בחייו האישיים, המשיך קאש להיות יוצר נלהב. Ring of Fire הפך לאחד משיריו המפורסמים והגיע למקום הראשון במצעדי הקאנטרי. השיר, אשר נכתב על ידי ג’ון קארטר עוד לפני שהיא וג’וני התחתנו, מדבר על האהבה האסורה ביניהם, שכן באותה העת שניהם היו נשואים לאנשים אחרים, ועל ההתמודדות שלה עם האלכוהוליזם שלו ועם התמכרותו לסמים. ביוני 1965 נשרפה המשאית של ג’וני קאש בגלל מפלט מקולקל. התקלה גרמה לשריפת מחצית מן היער הלאומי לוס פדרוס שבקליפורניה. כשנשאל על ידי השופט מדוע עשה זאת, ענה קאש שלא הוא שרף את היערות, אלא הייתה זו המשאית שלו, ואותה כבר אי אפשר לתחקר, כי היא מתה. באוטוביוגרפיה שלו מציין קאש שהוא האדם היחיד שנתבע אי פעם בגין שריפת יערות. בשנת 1965 בזמן סיבוב הופעות, נתפס באל־פאסו שבטקסס בחשד שניסה להבריח הרואין ממקסיקו. אולם, לבסוף הסתבר שהחביא בתיק הגיטרה שלו רק תרופות הניתנות במרשם ואמפטמין ולכן קיבל רק מאסר על תנאי. באמצע שנות השישים הוציא קאש כמה אלבומים, ביניהם Ballads of the True West ב־1964 ו־Bitter Tears באותה שנה. התמכרותו לסמים בתקופה זו הובילה לגירושיו ב־1966 ולביטולן של הופעות רבות.

    ג’וני קאש היה אדם מאמין מאוד. יחד עם זאת הוא היה גם מורד במוסכמות והתעלמות מוחלטת מהממסד הדתי. בשביל לצאת מהמשבר שפקד אותו, החליט קאש להופיע בפני האסירים בהופעות חיות, למרות ההתנגדות העזה של מפיקים, מנהלים ואנשי האולפנים. לא רק זאת, הוא בחר להופיע עם להקת הליווי הישנה שלו, The Tennessee Three, למרות שאנשים רבים ניסו לשכנע אותו לעבור ולנגן בחשמל, דוגמאת ביטלס ושאר הלהקות הפופולאריות באותה העת.

    בסוף שנות השישים ערך קאש מספר הופעות בבתי כלא ברחבי ארצות הברית. ההופעות מבית הכלא פולסום ומבית הכלא סן קווינטן הפיקו שניים מאלבומיו המפורסמים ביותר: Johnny Cash Live At Folsom Prison בשנת 1968 ואת Johnny Cash Live at San Quentin בשנת 1969. הגרסה החיה של שירו המפורסם Folsom Prison Blues מתוך בית הכלא שעליו נכתב הפך ללהיט, כמו גם הגרסה החיה ל־A Boy Named Sue מאלבום ההופעה החיה מבית הכלא סן קוונטין. שני השירים הגיעו למקום הראשון במצעדים. בין השירים ניתן לשמוע את קאש מדבר ומקלל. קאש הקליט עוד שתי הופעות בכלא בשנות השבעים המוקדמות, אחת מהן בכלא הנורבגי Österåker.

    הרעיון להקליט אלבום בהופעה חייה נולד בשנת 1967. באותה העת השתלט קאש על בעיית הסמים שלו וגם איזן את חייו האישיים במקצת. ב-13 לינואר 1968 הוא נתן שתי הופעות בכלא פולסום בקליפורניה. האלבום מורכב מ-15 שירים מן ההופעה הראשונה ושני שירים מהופעה השנייה. את השיר Folsom Prison Blues הוא שר פעמיים ברציפות על פי בקשת האסירים.

    האלבום עצמו נערך ארבעה חודשים, וזאת בגלל הרצון של קולומביה רקורדס לשנות ולעדן דברים שבתוכו. ניסיונות אלה סוכלו בהצלחה לא מבוטלת על ידי קאש עצמו והמנהל שלו. למרות זאת, נאלץ קאש לענות לדרישות האולפן ולהוציא את השורה: ” I shot a man in Reno / Just to watch him die” מהלהיט Folsom Prison Blues משום שתחנות רדיו התחילו לסרב לנגן אותו. ההיסטוריה של הלהיט הזה מעניינת במיוחד, משום שמדובר בשיר שקאש חיבר עוד בשנת 1954 וגם אז הוא הפך לפופולארי במסעות ההופעות שלו עם אלביס פרסלי ושאר החברים. למרות המכשולים, האלבום זכה לביקורות חיוביות ביותר. ג’וני קאש עצמו טען שהאלבום עזר לו לחזור לעצמו. האלבום הוצא שוב בשנת 1999 עם כמה שירים נוספים וכעבור ארבע שנים זכה לטריפל פלטינה בגלל כמות העותקים שנמכרו.

    אלה מילות השיר Folsom Prison Blues:


    I hear the train a comin’
    It’s rollin’ ’round the bend,
    And I ain’t seen the sunshine
    Since, I don’t know when
    I’m stuck in Folsom Prison
    And time keeps draggin’ on
    But that train keeps a-rollin’
    On down to San Antone

    When I was just a baby
    My Mama told me, “Son
    Always be a good boy
    Don’t ever play with guns, “
    But I shot a man in Reno
    Just to watch him die
    When I hear that whistle blowin’
    I hang my head and cry

    I bet there’s rich folks eatin’
    In a fancy dining car
    They’re probably drinkin’ coffee
    And smokin’ big cigars
    But I know I had it comin’
    I know I can’t be free
    But those people keep a-movin’
    And that’s what tortures me

    Well if they freed me from this prison
    If that railroad train was mine
    I bet I’d move it on a little farther down the line
    Far from Folsom prison, that’s where I want to stay
    And I’d let that lonesome whistle blow my blues away

    ביצוע השיר בהופעה חייה של ג’וני קאש בכלא סן קוונטין

    הישגי האלבום מרשימים גם לאור העובדה שג’וני קאש לא ידע לקרוא תווים. הוא פשוט היה מחבר את המנגינה אצלו בראש ואז היה מנגן ומנגן עד שהמנגינה הייתה נשמעת לו כגמורה בשביל להקליט. את המילים היה קאש מחבר בזמן שנסע מהופעה להופעה.

    מבחינת ההשפעות המוזיקליות צריך להזכיר קודם כל את בוב דילן. ג’וני קאש הכיר את דילן בשנת 1965 והפך למנטור שלו. דילן, שבהרבה מאוד מובנים היה ההיפך מקאש, למד את הסגנון של סיפור המסופר בליווי מוסיקלי מעניין. דילן למד מקאש לפרוץ גבולות של מוסכמות חברתיות ולנגן על כל דבר שנראה לו חשוב. דבר נוסף שהוא למד מקאש ומאלבום ספיציפי זה, היה לנגן על ובשביל אנשים ממעמד נמוך ולא להתבייש להיות אחד מהם. גישה זו איפיינה מאוד את היצירה המוקדמת של בוב דילן. לצד דילן קיימים אין ספור זמרים ולהקות שהושפעו מאלבום זה, כולל אלביס עצמו שעשה חזרה בעצמו והתחיל להופיע בפני עולמות מלאים החל משנת 1968.

    האזנה מהנה!

    האלבום ב-Spotify:

    Facebook
    WhatsApp
    Telegram
    Email
    Print

    כתיבת תגובה

  • MusicStorePro
  • avreviews_brand_banner2
  • avreviews facebook

    רוצים להישאר מעודכנים?

    דילוג לתוכן