fbpx
חדשות וסקירות בנושא סרטים, מוזיקה, ציוד אודיו וקולנוע ביתי
חיפוש
  • אבישי כהן – פסטיבל הג׳אז של אשדוד

    אתמול, ה-20 באוקטובר, הגענו לחוף המצודה היפיפה באשדוד לערב ג׳אז קסום הכולל הופעה של אחד מנגני הבס הטובים בעולם, אבישי כהן – Avishai Cohen.

    פסטיבל הג׳אז של אשדוד

    זה לא סוד, שהתמקדות אירועי התרבות בארץ היא בעיקר בתל אביב, ירושליים וקיסרייה. כמובן שחובבי המוזיקה נמצאים בכל הארץ וזה כייף גדול שניתן ליהנות ממופע מוזיקה ברמה הגבוהה ביותר גם באשדוד.

    חוף המצודה באשדוד כולל חומות של מצודה היסטורית ביניהם אורגנו כסאות ישיבה רבים, שמולאו בחובבי ג׳אז מכל הגילאים. הבמה הייתה במה כפולה וגדולה במיוחד.

    הערב נפתח בכמה מילים של מארגן האירוע ונאום קצר של סגן ראש עיריית אשדוד, אלי נכט, שסיפר על ההכנות המיוחדות וההשקעה בלערוך את הפסטיבל בלוקשיין שנבחר. זהו פסטיבל הג׳אז ה-11 של אשדוד, ועל כך ללא ספק מגיעה להם הכרת תודה והערכה רבה.

    פסיטיבל הג׳אז אשדוד

    מופע הפתיחה: סי. ג׳יי. גלס ולהקתו

    סי. ג׳יי גלס, הוא זמר ונגן גיטרת ג׳אז יהודי יליד ניו-יורק. בשנת 2005 הוא סיים תואר בלימודי ג׳אז מ-Ithaca College, הוא הופיע במועדנים רבים ברחבי ניו-יורק. בשנת 2013 סי. ג׳יי. החליט לעשות עלייה ובחר באשדוד כעיר המגורים שלו. סי. ג׳יי. השתתף בעונה השלישית של The Voice וזכה להכרה רבה בזכות התוכנית. בנוסף, סי. ג׳יי מלמד נגינה במספר קונסרבטוריונים ברחבי הארץ ומשמש כנגן הגיטרה של אורקסטת הג׳אז של מודיעין.

    סי. ג׳יי הופיעה עם הרכב של חמישה נגניים הכלל תופים, בס, זוג סקסופונים, כאשר סי. ג׳יי. ניגן על הגיטרה ושר. הסגנון היה ג׳אז חלק, נעים ואף מרקיד לעיתים. האינטרקציה של סי. ג׳יי. עם הלהקה הייתה חביבה ומשעשעת, היה קל לראות עד כמה הם נהנים.

    היצירות כללו יצירות מקוריות משולבות עם יצירות של אומנים שסי. ג׳יי. ניגן איתם, למד איתם או סתם מעריך. בנוסף, זכינו גם לגרסאת כיסוי קטנה וחביבה ל-Make You Feel My Love של Adele.

    סי. ג׳יי. סיים ביצירה מקורית שלו, Ashdod by the Sea, ואפילו הוסיף אליה בית קצר בעברית במיוחד בשביל הערב. הוא סיפר שהוא מקווה שהיצירה תהפוך להמנון הרשמי של הפסטיבל, ולדעתי יש לו קייס טוב לכך.

    סי. ג׳יי. גלס
פסיטיבל הג׳אז אשדוד

    אבישי כהן

    לאחר מופע הפתיחה הייתה הפסקה קצרה, בה ניתן היה לחוש את המתח באוויר. כל כך התגעגעתי לתחושה הזו שלפני שאומן גדול עולה על הבמה. ניצלנו את ההזדמנות לרדת למטה לכמה תמונות.

    ואז זה קרה, אבישי כהן והטריו שלו עלו לבמה המרכזית והחלו מיד באחת הקלאסיקות של אבישי, ֿאני מאמין״. מהתו הראשון שנוגן פחות או יותר, האנרגיה באוויר הייתה מרגשת ומלאת עוצמה, מהסוג ששמור לאומנים מהדרגה הגבוהה ביותר. אבישי ניגן בבמות והפסטיבלים הגדולים בעולם, וזוכה להערכה בתור אחד המוזיקאיים והיוצרים הבכירים ביותר.

    אבישי לא מרבה לדבר, ולאחר תודה קצרה הלהקה עברה לביצוע של יצירות חדשות של אבישי. את הטריו משלימים הפסנתרן Elchin Shirinov, שאת הנגינה שלו אבישי תיאר ״זה כמו מים״, תיאור כל כך פשוט, מזוקק ומדויק. על התופים מופקדת רוני כספי הצעירה. רוני היא בוגרת ״תלמה ילין״, בהמשך היא למדה במכללה היוקרתית והנודעת, ״ברקלי״ והשתתפה שם, בין היתר, גם בתוכנית של טרי לין קרינגטון, שנקראת Berklee Institute of Jazz and Gender Justice. מטרת התוכנית היא לקדם שיוויון הזדמנויות לנשים בעולם הג׳אז הפטריארכלי.

    הכבוד וההערכה בין שלושת הנגנים קלה להבחנה, אבישי מנצח מהמרכז, אבל לכל אחד יש את המקום שלו והקטע שלהם לקבל את אור הזרקורים. רוני כספי הפגינה שני סולואיים וירטואזים של תופים, שפשוט גרמו לקהל לעצור נשימה. הרמה של הבחורה הצעירה הזו היא פשוט מעבר למילים.

    אבישי כהן רוני כספי Elchin Shirinov
פסיטיבל הג׳אז אשדוד

    בכל זאת, גם ליד שני נגני על כאלה, אבישי כהן מרגיש כמו אגדה ממש, השליטה שלו בכל הבס היא פשוט אבסולוטית, הוא לא מנגן על הכלי, אלא משתלב איתו והופך לגוף אחד. אין פינה בכל ״הכינור הענקי״ הזה, שאבישי לא יודע איך לנצל ליצירת סאונד מושלם, הוא מתופף עליו (בדיוק במקום הנכון), הוא פורט עליו עם האגודל בכיוון אופקי, אנכי. אבישי יודע לנגן לאט, מהר, ממש מהר, וגם מהר בצורה פסיכית ולא הגיונית. לצפות בו מנגן הייתה חווייה ייחודית.

    אבישי כהן רוני כספי Elchin Shirinov
פסיטיבל הג׳אז אשדוד

    היצירות החדשות של אבישי הן מורכבות לעיתים, אבל מלאות ברגש ומלודיות. זה מדהים לחשוב שלו הייתי מגיע להופעה כזו לפני שנתיים, סביר להניח שלא ממש הייתי נהנה. ג׳אז הוא כנראה אכן טעם נרכש (רשמית Gateway to Jazz שלנו). אתמול ההנאה שלי בשיא, עדיין בכמה רגעים בודדים היצירה הייתה מורכבת מעט לטעמי, אבל כיום אני מסוגל להעריך וליהנות גם ממורכבות זו, בעיקר כשהיא במנות קטנות ורוב הנגינה היא כן על גבול ה-smooth.

    את המופע אבישי חתם בשתי יצירות קלאסיות נוספות שלו, והרגע שכה קיוויתי שיקרה, אכן התממש, אבישי ניגן את Remembering, אולי יצירת הג׳אז שהאזנתי לה הכי הרבה פעמים. זה היה אקורד סיום מושלם להופעה מרגשת וסוחפת של אומנים בטופ העולמי.

    Facebook
    WhatsApp
    Telegram
    Email
    Print

    כתיבת תגובה

  • MusicStorePro
  • avreviews_brand_banner2
  • avreviews facebook

    רוצים להישאר מעודכנים?

    דילוג לתוכן