fbpx
חדשות וסקירות בנושא סרטים, מוזיקה, ציוד אודיו וקולנוע ביתי
חיפוש
  • אלבום השנה – 2021

    אחרי שפרסמנו את הבחירות שלנו לרמקולי השנה, מגבר השנה ומוצרי השנה באודיו, התפנינו לבחור את אלבום השנה 2021 שלנו. אתם יודעים, כדי שיהיה גם משהו להשמיע בכל הרמקולים והמגברים המעולים.

    בעולם של רשימות השמעה והזרמת שירים, אנחנו מנסים בכל כוחינו לעודד האזנה לאלבומים שלמים, כיוון שלדעתנו יש ערך רב בהאזנה ליצירה שלמה של אומן. מידי שבוע אנחנו ממליצים לכם על האלבומים שעשו לנו השבוע.

    בכתבה זו נבחר כמה מהאלבומים הטובים של השנה לפי ז׳אנר מוזיקלי.

    אלבום השנה - 2021

    אלבום השנה – 2021 בקטגוריית בלוז

    אחד הז׳אנרים האהובים עלי הוא הבלוז, זהו גם אחד הז׳אנרים שהכי התמקדתי בו בשנים האחרונות ויצרתי רשימות השמעה כמו Thank God for the Blues. השנה יצאו כמה אלבומי בלוז מעולים, גם חשמליים וגם אקוסטיים. האלבום שבחרתי בו בסופו של דבר הוא אלבום משולב של חשמלי ואקוסטי של אחד מהבלוזמנים הפעילים ביותר השנה.

    והזוכה הוא: Eric Bibb – Dear America

    אלבום השנה - 2021

    האלבום הזה מרתק מבחינה מוזיקלית וגם מבחינה לירית. האלבום מתאר את נקודת המבט של אריק על מצבה של אמריקה כיום ובעבר, נושא הגזענות מקבל כאן התייחסות כמו גם היחס לנשים בקטע הנפלא, Born Of A Woman. יש כאן מספר אומנים אורחים כמו נגן הבס האגדי Ron Carter. יש קו של עצבות שחוצה את האלבום הזה, כך שזהו לא בדיוק אלבום Feel Good, אלא אלבום מפוכח ובוגר של אומן מוכשר במיוחד.

    אלבומי בלוז מומלצים נוספים

    הנה כמה המלצות על אלבומי בלוז נהדרים שיצאו השנה:

    בלוז עדכני עם גוון גותי יפיפה: Adia Victoria – A Southern Gothic

    הלהקה הוותיקה Gov’t Mule הוציאו השנה אלבום ראשון שלהם שהוא כולו בלוז, בין השירים אפשר להרגיש את סאונד הרוק הקלאסי והתוצאה הכללית נפלאה: Gov’t Mule – Heavy Load Blues

    כמובן שאי אפשר לדבר על בלוז מבלי להזכיר את אלבום ה-Live Session החדש של אריק קלפטון, ששוב מצליח להמציא מחדש את שיריו האהובים. זהו אלבום מהנה במיוחד, גם אם אינו מחדש הרבה: Eric Clapton – The Lady In The Balcony: Lockdown Sessions

    אלבום השנה – 2021 בקטגוריית מוזיקה אינסטרומנטלית וג׳אז

    מאז שנכנסתי עמוק לג׳אז לפני שנתיים (אז הרכבתי את הרשימה, Gateway to Jazz), המוזיקה האינסטרומנטלית הפכה לחלק לא קטן מתמהיל ההאזנה שלי. אך כמובן שמוזיקה אינסטרומנטלית לא מסתכמת רק בג׳אז. השנה יצאו כמה אלבומים אינסטרומנטליים נפלאים.

    אם אתם עוקבים אחר המלצות האלבומים שלנו, הזוכה בקטגוריה זו ממש לא יפתיע אתכם.

    והזוכה הוא: Maria Manousaki – Hidden Trails

    אלבום השנה - 2021

    אלבומה החדש של הכנרית הדרום-אפריקאית, Maria Manousaki הוא שילוב בין ג׳אז, מוזיקה עממית אוריינטלית (כולל שילוב של כלי נגינה אוזבקים) וקצת מוזיקה קלאסית. התוצאה היא אחד האלבומים המהנים של השנה.

    האלבום הזה הוא תוצאה של עבודה שהחלה בשנת 2017, הוא הוקלט בין ניו-יורק ואתונה וכולל שורה בינלאומית של נגנים:

    על הפסנתר – Guy Mintus הישראלי
    על הבס – Panayiotis Andreou האמריקאי
    על התופים – Engin Gunaydin הטורקי
    על כלי האוד (oud) – הנגן הארמני, Haig Yazdjian
    נגנים נוספים הם Tigran Sargsyan הארמני ו-Zacharias Spyridakis היווני.
    על ההפקה אחראי, Petros Klampanis, איתו מריה משתפת פעולה כדרך קבע.

    אלבומי ג׳אז ואניסטרומנטלי מומלצים נוספים

    אז האמת היא שהבחירה באלבומה של Maria Manousaki, לא הייתה קלה והאלבום השני שמאוד התלבטתי ביניהם הוא אלבום של נגנית כינור נוספת, קנדית הפעם. אני מדבר על האלבום Angèle Dubeau – Immersion. אני רחוק מלהיות חובב של מוזיקה קלאסית, אבל אלבום המוזיקה הקלאסית-מודרנית הזו, מביא אותי לכדי התרוממות רוח ומשאיר אותי על סף דמעות בכל האזנה מחדש.

    הגיטריסט המופלא, Estas Tonne, הוציא השנה אלבום שהוא הקלטה מהופעה חיה שלו יחד עם יונתן בר רשי בשם Space Creation. אומנם זו הופעה שנערכה ב-2016, אך האלבום יצא השנה ולוקח את המאזין למסע קסום ומטריף חושים כמו ש-Estas Tonne אוהב.

    האלבום Planet של הפסנתרן והמלחין מאזרבייג’אן, Isfar Sarabski, לטעמי הוא אחד מאלבומי הג׳אז הטובים של השנה. אלבום תזזיתי ודינאמי, המשלב קטעי פסנתר קלאסי, מוזיקה אוריינטלית וקטעי אלתור.

    ההמלצה הבאה היא אלבום שכולל גם קטע ווקל אחד, אך רובו הוא אינסטרומנטלי. זהו אלבום ג׳אז יפיפה של נגנית הנבל האמריקאית, Brandee Younger, לאלבום קוראים Somewhere Different.

    ההמלצה האינסטרומנטלית האחרונה היא האלבום When Light Returns של הפסנתרן השוודי, Martin Tingvall. האלבום כולל נגיעות ג׳אז פה ושם, אך רובו הוא מוזיקת פסנתר מלודית מודרנית.

    אלבום השנה – 2021 בקטגוריית ווקל ג׳אז וסול

    אלבום השנה שלנו בקגוריית הווקל ג׳אז וסול הוא אלבום השייך לאומנית שחיפשה את עצמה עד לאחרונה. ההצלחה הגיעה דווקא כשהיא בחרה לעצמה שם במה חדש.

    והזוכה הוא: Lady Blackbird – Black Acid Soul

    אלבום השנה - 2021

    מאחורי שם הבמה, Lady Blackbird מסתתרת למעשה Marley Munroe, זמרת מלוס אנג׳לס, שסומנה כהבטחה גדולה. מארלי החליפה כמה סגנונות וכעת המציאה את עצמה מחדש תחת שם הבמה Lady Blackbird. 

    האלבום Black Acid Soul הוא אלבום ג׳אז-סול, מלודי. האלבום כולל בעיקר שירים של אגדות כמו Nina Simone, Tim Hardin, Irma Thomas ואחרים. אני הייתי מתאר את הסאונד כוינטאג׳ מודרני, לאורך האלבום כולו ישנה תחושה שזהו סאונד עתיק, שבצורה עדינה ומלאה ברגש הועבר לסאונד, שמרגיש מודרני ועל כן זהו סאונד שהוא על זמני מבחנתי.

    אלבומי ווקל ג׳אז וסול מומלצים נוספים

    נתחיל מאלבומה השני של Maya Fadeeva, שיצא השנה ונקרא That’s My Style. מאיה לא מתה על כך שמנסים לקטלג את הסגנון שלה, ואכן מדובר בשילוב דיי אקלקטי, יש שם ג’אז קליל ולא מעט השפעה מרגאיי ומקצבים קליטים.

    האלבום הבא הוא אלבום הבכורה של הזמרת והכותבת הגרמניה, Laura שנקרא Quiet Land. הסגנון של לאורה הוא אוסף אקלקטי שמושפע מפופ, בלוז, סול וסנשון צרפתי (כמה מהשירים באלבום הם בצרפתית). זהו ג׳אז צעיר, אנרגטי, כיפי ושובב ולכן הזכיר לי לא מעט את המוזיקה של מאיה פאדיבה מההמלצה הקודמת.

    האלבום Staying in Touch של הצמד Sinne Eeg & Thomas Fonnesbaek. זהו אלבום ג׳אז מינימליסטי מופלא, תומאס הוא נגן בס ו-Sinne היא אחת הזמרות הגדולות של הג׳אז הדני. ברוב מוחלט של השירים זה רק השירה והבס, כשמעטים מהשירים יש מעט כינורות ובזה כל מגוון הכלים נגמר. התוצאה היא קסומה ונקיה להפליא.

    אלבום השנה – 2021 בקטגוריית פולק, קאנטרי, אמריקנה

    סגנונות הפולק, הקאנטרי והאמריקנה משולבים זה בזה אצל לא מעט אומנים. אני חובב גדול של הסגנונות הללו במיוחד כשהם משולבים. האלבום שבחרתי בו לאלבום השנה בז׳אנר הזה הוא אלבום, שאני מוצא את עצמי חוזר אליו פעם אחר פעם.

    והזוכה הוא: Ida Mae – Click Click Domino

    Ida Mae – Click Click Domino

    הצמד Ida Mae מורכב מ-Christopher Turpin ו-Stephanie Jean, הם בריטים במקור, אבל חיים כיום בנאשוויל. 
    יש שתי דרכים להגדיר את הסגנון של הצמד, אפשר להגיד שהסגנון הוא אמריקנה ולהסתפק בזה או לומר שהסגנון הוא פולק-רוק-קאנטרי-בלוז-סול-רוקנרול. בכל מקרה החברה האלה יודעים מה הם עושים ומדובר כאן באחד האלבומים הטובים של השנה מבחנתי.

    אלבום שנפתח ב-Road To Avelon הנהדר ומסתיים בבלדה העוצמתית והמרגשת, Has My Midnight Begun, כאשר באמצע יש את הלהיט הקליט, Learn To Love You Better, פשוט חייב לקבל את הכבוד הראוי.

    אלבומי פולק, קאנטרי, אמריקנה מומלצים נוספים

    באלבום American Quilt, של האומנית הוותיקה, Paula Cole, היא הקליטה עיבודים חדשים ומרתקים לקלאסיקות של המוזיקה האמריקאית.

    האלבום Blue Heron Suite של הזמרת האמריקאית הנהדרת, Sarah Jarosz, נכתב לאחר שאימא של שרה נפטרה מסרטן השד. האלבום נפתח בשיר “Mama”, ונחתם בשיר “Blue Heron”, שזהו סוג של ציפור, ששרה מאמינה ששומרת על אימא שלה. האלבום נפתח בצורה דיי נוגה, אבל בהמשך עובר למקצבים שמחים יותר שמשדרים תקווה.

    האלבום The Darkest Skies Are The Brightest, של  הזמרת, כותבת, גיטריסטית ופסנתרנית ההולנדית, Anneke van Giersbergen. זהו אלבום אינדי פולק רוק נפלא עם קמצוץ של סאונד אפל או מלנכולי.

    נסיים באלבום Nowhere Sounds Lovely, אלבום בכורה של הזמרת, כותבת ונגנית הגיטרה, Cristina Vane. זהו אלבום בכורה מרשים וכולל קשת רחבה של ז׳אנר הקאנטרי והפולק.

    אלבום השנה – 2021 בקטגוריית פופ

    ז׳אנר הפופ הוא אולי הז׳אנר המושמץ ביותר בקרב חובבי המוזיקה, שמעדיפים מוזיקה ״גבוהה״ יותר. אז נכון, מוזיקה שמיועדת להמונים ונועדה להיות קליטה ומרקידה היא גם לא כוס התה שלי, אבל גם בז׳אנר הפופ יש לא מעט יצירות איכות.

    שני אלבומי פופ תפסו את האוזן שלי השנה והתקשיתי מאוד לבחור בין שניהם. בסופו של דבר החלטתי לבחור באלבום עם הסיפור המעניין יותר.

    והזוכה הוא: Judith Hill – Baby, I’m Hollywood

    אלבום השנה - 2021

    ג׳ודית היל, ילידת 1984, עשתה קריירה ארוכה בתור זמרת ליווי. אולי האומן שהיא הכי מזוהה בתור זמרת הליווי שלו היה מייקל ג׳קסון.

    בשנת 2013, ג׳ודית זכתה לתשומת לב רבה בזכות הופעתה בסרט התיעודי הנהדר ״20 צעדים מהתהילה״. הסרט מביא את סיפורן של זמרות הליווי שעובדות עם השמות הגדולים ביותר בתעשייה ובעצמן חצי אלמוניות.

    את האלבום, Baby, I’m Hollywood (אלבומה השלישי של ג׳ודית) הייתי מקטלג כפופ ו-R&B, יש לא מעט השפעה של פאנק, המוזיקה מגוונת כוללת גיטרה חשמלית וקלידים. המקצבים נעים בין שירים קצביים יותר ובלדות. כך שיש כאן אלבום פופ מגוון ומעל לכל יכולת השירה הנפלאה של ג׳ודית.

    אלבומי פופ מומלצים נוספים

    אלבום הפופ השני שאהבתי מאוד השנה הוא 11Past The Hour של הזמרת והכותבת האירית, Imelda May. זהו אלבום פופ-רוק מהוקצע, מהרמה ששמורה לכוכבות הגדולות של הז’אנר. האלבום מלא ברגש, השירה של מאי היא מופלאה והמוזיקה מגוונת ביותר.

    אלבום השנה – 2021 בקטגוריית אלבומי אוסף

    אלבומי אוסף הם לא משהו שרואים בדר״כ בפרסי אלבום השנה, אך אני חושב שהשנה ישנה מגמה מעניינת בסגנון זה. כיום כשבמספר הקלקות לייצר רשימת השמעה של השירים האהובים של אומן מסויים, אלבומי אוסף דיי איבדו מהעוקץ שלהם. לכן מספר אומנים בחרו ללכת בכיוון מעט שונה, הם למעשה חזרו לשירים האהובים שלהם והקליטו אותם מחדש. בכך הם העניקו חיים חדשים ומשמעות לעניין של אלבום האוסף. הזוכה שלי באלבום האוסף של השנה מסכם 25 שנות קריירה של אחת הזמרות האהובות עלי בשנים האחרונות.

    והזוכה הוא: Sophie Zelmani – The First 25 Years

    Sophie Zelmani – The First 25 Years

    את סופי גילתי רק בשנים האחרונות, וכתבתי עליה במסגרת פרוייקט ״זמרות שכדאי להכיר שלנו״. האלבום החדש הוא לא סתם עוד אוסף, אלא חזרה של סופי לשירים הגדולים וביצועים והפקות מחודשים. כשנוגעים בשירים ולהיטים שהקהל ממש אוהב ומשנים אותם קצת, לא פעם זה יכול להסתיים בכעס. סופי ניגשת לשירים עם הרבה כבוד, היא עושה שינויים מינימליים, מספיק בשביל לחדש ולא סתם לחזור על עצמה, אבל לא יותר מידי בשביל לשנות את המהות.

    אלבומי אוסף מומלצים נוספים

    כמו סופי זלמני גם Fink הוציא השנה אלבום אוסף שהוא כולו ביצועים חדשים לשיריו הגדולים, לאלבום קוראים IIUII, ראשי תיבות של  It Isn’t Until It Is.

    עד כאן בחירות אלבומי השנה של מגזין AVReviews, תשתפו אותנו מה הם האלבומים שעשו לכם את השנה.

    Facebook
    WhatsApp
    Telegram
    Email
    Print

    כתיבת תגובה

  • MusicStorePro
  • avreviews_brand_banner2
  • avreviews facebook

    רוצים להישאר מעודכנים?

    דילוג לתוכן