הפעם קיבלתי להתרשמות קדם מגבר פונו של החברה הגרמנית Lindemann, מסדרת מוצרי הכניסה המוערכת שלהם Limetree.
ראשית, אני רוצה להודות לרועי פייגין מקודו אודו, היבואן הרשמי של חברת Lindemann בישראל, על כך שהוא שלח לי את הפונו להתרשמות.
אני מתייחס לסקירה הזו יותר כהתרשמות, מכיוון שהיא התבצעה עם ראש MM בלבד, כך שהיכולות של הקדם מגבר עם ראש MC (המהווה 50% מהפונקציונליות של המכשיר) לא נבחנו.
גילוי נאות: לאחר מספר ימים של התרשמות, בחרתי לרכוש את הפונו.
על חברת Lindemann
חברת Lindemann הינה חברת אודיו גרמנית שהוקמה בתחילת שנות ה-90 של המאה הקודמת. במשך 25 שנה, החברה יצרה אלקטרוניקה, מקורות ניגון דיגיטאליים וגם רמקולים. המוצר הראשון של החברה היה מגבר משולב בשם Amp1 שיצא לשוק בשנת 1993.
כיום עיקר הפוקוס של החברה הוא במוצרים טכנולוגיים מודרניים, המתאימים לחוויית האודיו של המילניום החדש, עם דגש על הזרמה, עיצוב תעשייתי, קופסאות קטנות ושימוש בהגברה דיגיטלית. היצע מוצרי החברה כיום מתחלק לשתי סדרות עיקריות. סדרת ה-Musicbook היא הסדרה הבכירה של החברה וכוללת את ה-Source, מקור דיגיטאלי (הכולל סטרימר, דאק, מגבר אוזניות, כניסת פונו MM ועוד) ומגבר הספק Class D בשם Power. סדרת המוצרים השנייה, היא הסדרה היותר נגישה, סדרת ה-Limetree. סדרת ה-Limetree מאופיינת במוצרים מעוצבים בקופסאות קטנות, המציעים ביצועים מרשימים בעיצוב תעשייתי, מודרני ונקי.
העומד למבחן: Lindemann Limetree Phono
קדם מגבר הפונו של Lindemann כולל שתי כניסות נפרדות עבור ראשי MM ו-MC. בראשי MC, ניתן להתאים את העכבה לעכבה של הראש הספציפי. ערכי העכבה הנתמכים הם מ-50 עד ל-400 אוהם. תכנון המעגלים הפנימיים של הפונו כולל הגברה באמצעות J-FET ותיקון עקומת RIAA פאסיבית. לטענת לינדמן, יתרונות תיקון העקומה הפאסיבי הוא ברמת עיוותים נמוכה יותר בתחום הבס.
מה בתוך הקופסה?
מה שפספסתי בסרטון היא שקית עם רגליות סילקון שקופות שניתן להדביק לתחתית הפונו.
אם אתם מעדיפים סקירות וידאו, הנה סיקרת הוידאו המלאה שלי:
עיצוב ושימושיות
העיצוב של סדרת ה-Limetree, מתחיל כבר מהקופסה הלבנה עם הלוגו של העלה. הפונו עצמו, הוא קופסה קטנת מידות, (המידות במ"מ: 107 ר, 40 ג ו-130 ע) והמשקל הוא בסך הכל 295 גרם. בחלקה העליון של התיבה, מוטבע לוגו העלה של סדרת ה-Limetree. התיבה עצמה עשויה מאלומיניום. העיצוב והגימור הם דוגמה למינימליזם תעשייתי ומודרני.
אפשרויות השימוש הן שיא הפשטות, הפאנל הקדמי כולל את מתג ההדלקה, נורת חיווי, שדולקת כשהמכשיר מופעל ושתי נורות חיווי שמראות איזה סוג ראש פועל כעת, MM או MC. בתחתית התיבה תמצאו סדרת מתגים לקביעת העכבה.
הכניסות בחלקו האחורי של הפונו, מרווחות במידה טובה ונוחות לשימוש. חיבור האדמה, הוא גדול ונוח.
חברת לינדמן מתגאים בפשטות ההתקנה והשימוש במכשיריהם, והפונו הזה הוא אכן שיא הפשטות משתי הבחינות. יש משהו מאוד מספק במכשיר כה פשוט, שמבצע את הפונקציה היחידה שיש לו לבצע, בלי הרבה קישוטים מיותרים ואפשרויות מבלבלות.
וכך נראה המכשיר מבפנים:
נקודה אחת שכדאי לשים לב אליה, היא המשקל הנמוך במיוחד של ה-Limetree Phono. אם תחברו כבלים כבדים למכשיר ותשימו אותו בקצה המשטח, משקל הכבלים עלול למשוך אותו לאחור, לכן מומלץ לבחור מקום נוח עבורו על מנת להימנע מבעיה זו.
כיצד ה-Limetree Phono נבחן?
הפונו חובר לפטיפון שלי, Nottingham Analogue Interspace Jr, בעל ראש MM מדגם Shelter 201. משם הוא חובר באמצעות כבלי RCA של חברת QED למגבר המשולב Naim Uniti Nova. הרמקולים הם YG Acoustics Carmel 2 המחוברים ל-Nova באמצעות כבלי רמקולים Nordost Blue Heaven. במשך כל ימי הבחינה, השארתי את הפונו דלוק, כולל כיממה לפני ההאזנה הראשונה. במשך מספר ימים, האזנתי לחלק נכבד מרפרטואר התקליטים שלי, שכולל מגוון ז'אנרים ואיכויות הקלטה.
עוצמת הסאונד שיוצאת מהפונו נמוכה משמעותית ממקורות אחרים, כאן באה לעזרה האופציה שנקראת Input Trim בהגדרות ה-Naim Uniti Nova, המאפשרת להעלות או להוריד ווליום של כניסה ספציפית על מנת להשוות את עוצמתה לשאר הכניסות. אופציה זו באה למנוע מצב שמעבר בין כניסות גורם לקפיצות גדולות בווליום. עבור הכניסה שה-Limetree חובר אליה, העליתי את ערך ה-Trim למקסימום.
התרשמותי מאיכות הסאונד של ה-Limetree Phono
ההתרשמות הכללית שלי מהסאונד של ה-Limetree Phono היא שרצפת הרעש שלו היא נמוכה, גוון הסאונד הוא ניטרלי, נקי ומאוזן ברמה, שקשה לצפות לה ממכשיר בסדר גדול כזה של עלות. הבס מדויק והדוק, הבמה רחבה ואף עמוקה בקטעים מסוימים.
את מבחן ההאזנה שלי פתחתי בתקליט Journeyman של אריק קלפטון, במהדורת תקליט כפול. זהו אחד התקליטים האנרגטיים של קלפטון עם מקצבי בלוז-רוק מרקידים ובס מרשים. הטווח הדינאמי המתקבל מה-Limetree היה מצוין ובעיקר מאוזן. רמת האיזון מורגשת לכל אורך טווח התדרים, לא הרגשתי שום הדגשים בחלק התחתון או במיד, זו פרזנטציה מאוד בוגרת, נכונה ומדויקת. זה לא מפתיע לקבל פרזנטציה כזו ממוצר של חברה גרמנית, אבל כן מפתיע לקבל זאת במוצר בסדרה הנגישה שלהם.
המשכתי לתקליט Random Access Memories של Daft Punk, אחד מתקליטי הרפרנס שלי. זהו אלבום אלקטרוני, שיכול לשקף בקלות אלקטרוניקה עם סאונד In Your Face, כלומר כזו שזורקת את הסאונד למאזין או מדגישה בס או טרבל בצורה עודפת. הפרזנטציה דרך ה-Limtree הייתה רכה, נעימה ומאוזנת. הבס הדוק ונכון והקול עם האפקט המתכתי ברור ומפורט. מכיוון שאני רגיל לשמוע את האלבום הזה מעט בועט יותר, היה לי חשש שמה הפרזנטציה של ה-Limetree מעט רגועה מידי.
על מנת להפריך את הטענה הזו השתמשתי בשני תקליטים. תחילה Couldn’t Stand The Wheather של סטיבי ריי ווהן, הקלטה אודיופילית, אולי הטובה ביותר באוסף שלי. הגיטרה של ווהן עוצמתית והבס ממלא את החלל, הפרזנטציה מדויקת ונקייה, הבמה גדולה ועוטפת את המאזין. לא חסר בס כלל, הוא נקי ומוגדר היטב, לא בומבסטי, אלא מדויק. רגע השיא של התקליט לטעמי הוא הקטע Tin Pan Ally, בו הבס עמוק ועוצמתי ומוכיח שהלינדמן פשוט מעביר את מה שיש בהקלטה ללא תוספות וקישוטים. האיזון בין הבס והגיטרה בקטע פשוט מופלא.
בתקליט A\B של להקת הרוק האיסלנדית הצעירה, Kaleo, הרגשתי בעבר עודף בבאס, שהפריע לי ליהנות מהתקליט. דרך ה-Limetree, האנרגטיות של האלבום (בעיקר בצדו הראשון) עוברת נהדר, ללא שום עודף בס והפרזנטציה מאוזנת. הבלדה הנהדרת שסוגרת את האלבום, I Can’t Go On Without You, מציגה במה עם עומק, מרגישים את התופים ממוקמים מאחורי הגיטרות והבס הוא עמוק ובועט, אך לא מתפזר ונשאר בשליטה.
אז אחרי שהבנתי, שהבס והדינמיות של ה-Limetree משקפים בצורה נאמנה ומאוזנת את ההקלטה, עברתי לשמוע קצת ג'אז רך על מנת לבחון את היכולות להעביר עדינות ומלודיות. האזנתי לקטע הנהדר, Concierto de Aranjuez מתוך Concierto של Jim Hall. הבמה גדולה ועוטפת את המאזין, ההקלטה כאן לא נקייה וכוללת לא מעט פצפוצים, בעיקר בתחילת הקטע, אבל הם אינם מפריעים ליהנות המוזיקה הנפלאה. פריטת הגיטרה של הול, מועברות בדיוק וניקיון מרשימים. גם בתקליט ה-Smooth Jazz האהוב עלי של Espen Ericksen Trio יחד עם אנדי שאפרד, Perfectly Unhappy, הרכות והעדינות של המוזיקה מועברים בצורה נקייה ומשכנעת. הבס משולב באיזון מופתי עם הפסנתר והסקסופון.
אז מה עם החסרונות אתם שואלים?
מדובר כאן בפונו ברמת ביניים, מצאתי את הביצועים מרשימים מאוד, אבל כמובן שמוצר בדרגת מחיר כזו, אינו יכול להיות ללא חסרונות. בכל זאת, צריכות להיות סיבות, שיגרמו לנו לרצות לרכוש את המוצרים ברמות המחיר הגבוהות יותר, לא?
ובכן, האיזון המרשים של ה-Limetree לא יהיה בהכרח כוס התה של כולם. לאוהבי הסאונד החם והמלטף, אופי הפרזנטציה של ה-Limetree, יכול להרגיש מעט לא מרגש או טיפה יבש. אני כן התחברתי לאופי הסאונד המדויק והמאוזן להפליא שלו.
אולי הנקודה היחידה, שבה מבחנתי יש מקום לשיפור בביצועי ה-Limetree, היא ההפרדה במיד. במספר קטעים הייתי רוצה להרגיש קצת יותר אוויר בין הכלים ואולי הפרדה מעט טובה יותר בין השירה למוזיקה. יחד עם זאת, לא השוויתי פונו אחר עם המגבר הנוכחי שלי, על מנת לשלול את כך שהתופעה לא נגרמת בגלל התיאום למגבר.
נקודה נוספת שארצה להתייחס אליה, זו נקודה שאפשר להתייחס אליה בתור יתרון או חיסרון, ונקודה זו היא השיקוף של הפער בין הקלטות טובות לבינוניות. ה-Limetree משקף בצורה מדויקת את הפערים בין ההקלטות. יש שיראו בכך עדות לאיכות גבוהה של פונו, ויש שיעדיפו פונו שהוא יותר סלחן כלפי פערים אלה.
התחלתי את מבחן השמע שלי בתקליט של קלפטון, ובחרתי גם לסיים בקלפטון, הפעם באלבום ה-Unplugged שלו. מדובר בהקלטה מצוינת, התופים נשמעו נקיים ומדויקים, הפסנתר עדין ומהיר והגיטרה מאוזנת ביחס לפסנתר. קולו של קלפטון צלול ומלא ניואנסים. לשם השלמות הייתי רוצה לקבל הפרדה מעט טובה יותר בין הפסנתר והגיטרה. הפרזנטציה דינאמית, מאוזנת ונעימה.
סיכום
ה-Lindemann Limetree Phono, הוא קדם מגבר פונו בעל עיצוב מודרני, תעשייתי ונקי. הגודל והפונקציונליות משדרים מינימליזם של מוצר, שפשוט בא לעשות את העבודה שלו, בלי שום קשקושים מיותרים.
בגזרת הסאונד, המכשיר הפתיע אותי. מצאתי אותו מדויק ומאוזן, כיאה לסאונד שהוא תוצאה של תכנון גרמני. הבס נקי, הבמה רחבה ועמוקה, בנוסף רצפת הרעש היא נמוכה. כל אלו הם מאפיינים, שלרוב שמורים למוצרי אודיו עם תג מחיר גבוה יותר.
שורה התחתונה, ה-Limetree Phono הוא קדם מגבר פונו מרשים ומפתיע, שמספק תמורה גבוהה למחיר. לכן, כפי שגיליתי לכם בתחילת הכתבה, בחרתי לרכוש אותו להשלמת המערכת שלי.
מחיר: 2,590 ₪
אחריות: שנה על ידי קודו אודיו
המערכת ששימשה אותי לבדיקה:
פטיפון: Nottingham Analogue Interspace Jr בעל ראש MM מדגם Shelter 201
רמקולים: YG Acoustics Carmel 2
מגבר משולב: Naim Uniti Nova
כבלי רמקולים: Nordost Blue Heaven