הפעם הגיע אלינו לסקירה ה-Apertura Edena Evolution, אחד הדגמים הבכירים של חברת הבוטיק הצרפתית, שזו הפעם הראשונה שיוצא לנו לסקור מוצר שלהם.
אנחנו מודים ללוינסון אודיו, היבואן הרשמי של חברת Apertura בישראל, על כך שסיפק לנו את הרמקולים האלה לצורך סקירה.
שורה תחתונה
עם עיצוב יוקרתי וחתימת סאונד ייחודית, ה-Apertura Edena Evolution הוא רמקול שלא תוכלו להשאר אדישים כלפיו
מה אהבנו
- עיצוב יוקרתי ואלגנטי עם איכות בנייה מעולה
- ממלא חלל של סלון ישראלי בקלות ועם פוטנציאל למלא חללים גדולים
- סאונד עוצמתי ואנרגטי בעל דינמיות מרשימה לצד איזון מרשים
- שמירה על סאונד דינמי ומלא חיים גם בעוצמות ניגון נמוכות
- במה גדולה וקדמית לצד רמת פירוט גבוהה
- בס עמוק ורך וגבוהים חלקים
- הצטיינות במוזיקת רוק, אלקטרונית וקטעים דינמיים
נקודות לשיפור
- הרמקולים רגישים להעמדה והזווית שלהם, נדרשת מעט התנסות בכדי להגיע לאופטימום
סקירת וידאו
על חברת Apertura
חברת Apertura הוקמה בצרפת בשנת 1983 בידי Christian Yvon, מתכנן רמקולים מוערך עם עבר בחברות כמו Goldmund, Focal ו-Sonus Faber. על מנת להביא לידי ביטוי את חזונו המלא, Christian הבין שעליו לשלוט בכל תהליך התכנון ולשם כך הוקמה החברה.
לחברת Apertura יש מוניטין רב שנים של חברת בוטיק המשלבת בין הנדסה מתקדמת לייצור קפדני תוך התמקדות באיכות השחזור המוזיקלי.
הטכנולוגיות של Apertura
קרוסאובר ה-DRIM
בבסיס רמקולי Apertura נמצא קרוסאובר ה-DRIM, שתוכנן בידי Christian Yvon. הקרוסאובר הוא אולי החלק המשמעותי ביותר ברמקול, איכות הקרוסאובר יכולה להפוך רמקול למוצלח, או להוות נקודת החולשה של התכנון. על פי החברה, קרוסאובר ה-DRIM הייחודי שלהם הוא ״הגביע הקדוש״ של תכנון הקרוסאובר ומהווה שילוב אידיאלי בין שמירה על עקביות הפאזה לבין פילטרים עם שיפועים חדים במיוחד, על מנת להיפטר מכל צליל לוואי של הדרייבר.
על מנת לשמור על טופולוגיה פשוטה ככל שניתן ולכוון את המעגל באופן המדיוק ביותר לכל דרייבר, קרוסאובר ה-DRIM מתוכנן עבור רמקולי 2Way בלבד, כלומר בעלי נ״ק קרוסאובר בודדת.
התיבות של רמקולי Apertura
רמקולי Apertura מגיעים בתיבות בעלות דפנות מעוגלות, המיוצרות משכבות דקות מרובות של HDF, אשר מעוצבות בתבנית יחד תחת לחץ כבד על מנת לייצר את המבנה המעוגל. למבנה ללא קירות מקבלים יש יתרונות אקוסטיים רבים, בנוסף המבנה הזה מייצר תיבה חזקה, עם יכולות שיכוך גבוהות ועמידות טובה בהרבה בפני רזוננס.
בתוך התיבות חברת Apertura משתמשת בחומרי שיכוך נוספים, אשר מוקמו במקומות אסטרטגיים, על פי חישובים מדויקים. בנוסף לחברה יש טכנולוגיה ייחודית של חלוקת התיבה למעין כיסים במטרה לשלוט בזרימת האוויר בהן.
הארקה מכנית
עקרון אשר פותח על ידי Christian Yvon במקור בעבודתו בחברת Goldmund מדבר על כך שהדרך היעילה ביותר למנוע מאנרגיית התיבה לעבור אל משטחים אחרים (הרצפה למשל), מהם האנרגיה יכולה גם לחזור אל הדרייברים, היא שימוש בספייק יחיד במרכז הכובד של התיבה. לכן ברמקולי Apertura תמצאו ספייק גדול יחיד במרכז ואילו הרגליות נמצאות על מבנה מבודד מכנית ומשמשות ליצוב התיבה.
קו המוצרים הנוכחי
קו המוצרים הנוכחי של Apertura כולל שמונה דגמים של רמקולים, כפי שציינו כל הרמקולים הם בתצורה של 2Way. שלושת דגמי הכניסה כוללים את הדגם המדפי היחיד של החברה, ה-Swing. מעל ה-Swing ישנם שני דגמים של רמקולים רצפתיים קומפקטיים, ה-Sensa וה-Stela, שכולל זוג יחידות מיד-בס עבור ביצועי בס ודינימיות משופרים. שלושת הדגמים הללו כוללים טוויטר ממשפחת ה-Ring Radiator.
(Image credit: Apertura)
ישנו דגם נוסף של Apertura שמגיע עם טוייטר ה-Ring Radiator וזהו דגם ה-Forté. מלבדו ישנם עוד ארבעה דגמים שכוללים טוויטר ribbon, אלה הם דגמי Armonia Evolution, Edena Evolution, Adamante ודגם הדגל, ה-Enigma mkII.
(Image credit: Apertura)
העומד למבחן: Apertura Edena Evolution
ה-Apertura Edena Evolution הינו אחד הדגמים הבכירים בליין של Apertura, הוא ממוקם מתחת לדגם הדגל, ה-Enigma mkII ודגם ה-Adamante. כמו כל דגמי Apertura, ה-Edena Evolution הינו רמקול בתצורת 2Way. הטווטר הוא מסוג ריבון בקוטר של 5 אינץ׳.
יחידת המיד-בס הינה בקוטר של 22 ס״מ, שהן משהו כמו 8.6 אינץ׳, והדרייבר שלה עשוי מתרכובת שזורה של פוליפרופילן (polypropylene).
הפתח המכוסה בגריל בד לצד טוויטר הריבון, הוא אחד מסימני ההיכר של חברת Apertura, אך יחד עם זאת הם אינם מסבירים את תפקידו באופו ברור באתר, או המדריך שלהם. מחיפושים ברחבי הרשת מדובר בחלק משלים של המבנה האקוסטי של הטוויטר.
בדופן האחורי של ה-Apertura Edena Evolution, על פלטה מתכתית גדולה תמצאו את הבס ריפלקס פורט.
הרמקולים כוללים זוג טרמינלים יחיד העשוי מנחושת מצופה בכסף והם מתאימים למחברי בננה ו-spade.
נתונים נוספים של ה-Edena Evolution: נקודת הקרוסאובר הינה 2.8kHz, העכבה הנומנילית הינה 8 אוהם, הנצילות הינה 89dB ותגובת התדר הינה: 35hz-30kHz ב-3dB-+.
מידות תיבת הרמקול במ״מ עם הרגליות הן: 328 רוחב, 1149 גובה ו-317 עומק. המשקל הינו 33.3 ק״ג.
עיצוב ואיכות בנייה
רמקולי Apertura Edena Evolution הינם רמקולים דיי גדולים, ובהחלט יתפסו תשומת לב רבה בסלון ישראלי ממוצע. רמקולי Edena Evolution זמינים במבחר גימורים מרשימים, כולל גימור עץ אגוז אמריקאי וחמישה גימורים מבריקים (שלושה גימורים בגוון של עץ, גימור לבן וגימור שחור). כך שתוכלו להתאים את הגימור אל חלל ההאזנה שלכם בקלות.
אנחנו קיבלנו את הרמקולים בגימור עץ מבריק – American Walnut. אני לא חובב גדול של גימורים מבריקים בגלל סיבות פרקטיות, אבל אי אפשר להשאיר אדישים לרמת הגימור הגבוהה כאן, זהו רמקול יפיפה ומרשים במיוחד.
התיבה המעוגלת מוסיפה המון חן לרמקול הזה ומבדלת אותו מהתיבות המלבניות הסטנדרטיות. בנוסף, אי אפשר שלא להתפעל מרמת הבנייה של התצורה המעוגלת הזו.
בתחתית הדופן הקדמית יש את הלוגו של החברה והתיבה עומדת על רגליות אלומיניום שניתן לבחור את הגימור שלהן: שחור או כסוף.
הגרילים המגנטיים שמגיעים עם ה-Apertura Edena Evolution מכסים את הדרייברים בלבד, וכוללים צורה מעוגלת של גל, הממשיכה את הצורה של הגריל שליד הטוויטר.
לסיכום העיצוב ואיכות הבנייה של ה-Apertura Edena Evolution משדרים איזון בין בגרות ליוקרתיות.
העמדה של ה-Apertura Edena Evolution
העמדה נכונה היא חלק חשוב אצל כל רמקול, אך עוד יותר כשמדובר ברמקולים עם טוויטרים לא סימטריים. יש כאן חשיבות להאם מעמידים את הרמקולים באופן שהטוויטרים שלהם פונים פנימה או החוצה. למרות שמדובר בנושא חשוב ואף קריטי לביצועי הרמקולים, באתר והמדריך של הרמקולים אין התייחסות לאופן ההצבה המומלץ מבחינת הטוויטרים. יכול להיות שהחברה רוצה להשאיר את הבחירה בידי המשתמשים, אך ברחבי הרשת מצויין כי העמדה של הרמקולים כאשר הטוויטרים פונים כלפי פנימה היא המומלצת ובה מקבלים פוקוס ושחזור במה מדויק יותר. העמדה של הרמקולים עם הטוויטרים כלפי חוץ, מומלצת לחללים גדולים, כיוון שכך מקבלים במה גדולה יותר.
לרוב אני חוקר ועובר על המידע לגבי המוצר שאני סוקר לפני שהוא מגיע אלי, אך הפעם זה קרה דיי מהר ולכן תחילה העמדתי את הרמקולים באופן אקראי כשהטוויטרים פונים כלפי חוץ. ביום הראשון האזנתי לרמקולים באופן לא מחייב בשביל לנסות ללמוד על האופי שלהם. התוצאה הייתה במה פשוט ענקית, אולי הגדולה ביותר ששמעתי בחלל שלי, אך היה חסר פוקוס בתדרי המיד, שהתבטא בהפרדה לא מושלמת. למשל ביצירה Crazy Hearts של Wesley Dean ההפרדה בין קולו לקולה של זמרת הליווי לא היה ברור מספיק. לכן ביום למחרת החלפתי בין הרמקולים, כך שהטוויטרים פנו פנימה. בנוסף כמעט ביטלתי לחלוטין את ה-toe-in, כלומר העמדתי אותם כמעט ללא הטייה לעבר נקודת הישיבה. כך קיבלתי את האיזון הטוב ביותר בין גודל במה לפוקוס ובעמדה זו ביצעתי את מבחן ההאזנה.
לגבי ה-toe-in ישנה התייחסות נוספת בחלק מבחן ההאזנה.
מבחן ההאזנה
עבור מבחן ההאזנה שימשה אותי המערכת האישית שלי, המורכבת מהמגבר המשולב Nagra Classic Int, הממיר MSB Discrete DAC עם שני ספקי כח חיצוניים והכבילה היא ברובה מסדרת Nordost Blue Heaven. לאחר שביומיים הראשונים האזנתי דרך הסטרימר שלי, את החלק הקריטי של מבחן ההאזנה בחרתי הפעם לעשות ברובו באמצעות נגן ה-CD שרכשתי לא מזמן, ה-Ayre CX-8, בו השתמשתי כ-transport שהיה מחובר אל הממיר באמצעות כבל AES/EBU מדגם Shunyata Research Alpha V2. כרגיל כל פרטי המערכת מצויינים בסוף הכתבה.
הקטע הראשון שבחרתי הוא Endless Highway של Allan Taylor מתוך האלבום All Is One. כבר בשניות הפתיחה בפריטת הגיטרה, רמקולי Apertura Edena Evolution מפגינים את היכולת שלהם לייצר במת סאונד גדולה ורחבה, הגיטרה נקיה עם רמת פירוט גבוהה. הרבה מהתכונות ששמתי לב אליהן בימים הראשונים של ההאזנה, מתבטאים ביצירה הזו. הסאונד הוא גדול, בשרני ומרשים, יש כאן העברה שקופה וחסרת מאמץ, שלרוב אני רגיל לקבל מרמקולים מאוד נצילים. למרות שהנצילות כאן היא פחות מ-90dB, כבר ברבע עוצמה של המגבר החלל כולו מלא בסאונד עוצמתי ולעיתים נדירות מאוד במהלך המבחן עליתי לעוצמה גבוהה יותר.
הווקל של Allan נשמע מלא בפרטים, אנושי וטבעי. השילוב בין הפסנתר והגיטרה ביצירה הזו הינו הרמוני, ישנה הפרדה טובה, אך כזו שאינה מרגישה מוגזמת ומלאכותית. הדינמיות שוב הזכירה לי רמקולים נצילים בעלי וופר גדול. לתחושתי יש כאן הגשה מאוד רציפה ומאוזנת של טווח התדרים, זאת למרות שהבס בהחלט מלא עוצמה, אך הוא משולב באופן לא משתלט ואינו מפריע לשמוע פרטים מהמיד.
בסיום הקטע ישנה זמרת ליווי שמצטרפת, לאחר שינוי ההעמדה של הרמקולים כך שהטוויטרים פונים פנימה, הפרדת הקולות טובה מאוד, טבעית ולא מוגזמת.
מצאתי את חתימת הסאונד של ה-Apertura Edena Evolution שונה ומיוחדת. יש כאן שילוב תכונות ייחודי, שלא נתקלתי בו ברמקולים אחרים. יש כאן יצירת במה גדולה וקדמית, כמו ברמקולים שופריים, אך עם גבוהים חלקים בזכות טוויטר הריבון. הבס הוא מפורט, עמוק ובעל תחושת שקיפות, אך לצד זאת הוא בעל רכות נעימה ללא אובר הדיקות.
מכאן המשכתי לג׳אז, לשם כך בחרתי ביצירה Tidal Warning של Ayanna Witter-Johnson מתוך האלבום Ocean Floor. זהו קטע עם כלי הקשה רבים, שמדגמים את יכולת שחזור המיד והבס של ה-Edena Evolution. יש כאן הדיקות ורמת פירוט טובה, מצד שני יש Decay מעט מוארך, שמוסיף תחושה של רוך וטבעיות לסאונד. הפסנתר הינו בשרני, נקי, בעל גבוהים מעט מעוגלים. הדינמיות טובה והפרזנטציה הכללית הינה חלקה ואנרגטית.
בואו נעלה קצת באנרגיה ונעבור לקטע High Tide של Kovacs מתוך אלבומה Child Of Sin. זהו קטע אינדי פופ מלא אנרגיה. הווקל המיוחד של Kovacs מועבר כאן במלוא עוצמתו, קל כל כך להבחין בכל ניואנס. בזכות הפרזנטציה הקדמית של ה-Edena Evolution, ישנה תחושה ש-Kovacs שרה ממש לתוך האוזן שלי. הבמה ענקית עם רמת פיורט נהדרת במיד, שמאפשרת לשים לב בקלות לכל אפקטי קטן של הפקת היצירה. הבס והדינמיות עוצמתיים אך גם בעלי רכות נעימה. העברה היא שוב חברת מאמץ, שקופה ואנרגטית.
השלב הבא הוא מבחן הרוק, לשם כך בחרתי את הקטע Born To Run של Lynyrd Skynyrd, זהו הקטע שנועל את אלבומם The Last Rebel. התופים בפתיחה נשמעים פאנצ׳ים לצד רכות נעימה. הגיטרה מופרדת והווקל ממורכז ומפורט. הבמה הגדולה והקדמית משרתת נהדר את האנרגטיות של מוזיקת הרוק. באמצע היצירה יש קטע גשר קצר, שבו רק גיטרה חשמלית מנגנת, זה חושף את יכולות המיקרו דינמיקה של ה-Apertura Edena Evolution, ומראה עד כמה הם שומרים על העברה מפורטת וחסרת מאמץ, גם בקטעים שקטים וגם בשיאים הדרמטיים של היצירה.
בשלב זה שיניתי כיוון ועברתי למוזיקה שקטה ורכה, בחרתי בבלדה I'm The Rain מאת Sophie Zelmani מתוך אלבומה If I Could. הפסנתר נקי ובשרני, הווקל קדמי ומאוד ברור עם רמת פירוט גבוהה. לטעמי ביצירה הזו הפרזנטציה של ה-Apertura Edena Evolution היא מעט קדמית מידי, ואני באופן אישי הייתי רוצה לשמוע את הבלדה הזו עם פרזנטציה מעט רגועה ומאופקת יותר.
מכיוון שהיצירה הזו הייתה היחידה בה קיבלתי תוצאה שהייתי פחות מרוצה ממנה, לאחר סיום המבחן חזרתי אליה עוד כמה פעמים בניסיון לראות כיצד ניתן לשפר.
הדרך הקלה ביותר לשפר את התוצאה ביצירה הזו היה הנמכה של הווליום, כך הפרזנטציה מעט נרגעת ויחד עם זאת שומרת על האופי הדינמי והסאונד הגדול.
ישנה דרך נוספת והיא הגדלה של סיבוב הרמקול כלפי פנים, הידוע כ-Toe-in. מצאתי את רמקולי ה-Apertura Edena Evolution רגישים יותר מהרגיל לזווית הסיבוב פנימה. אם תעמידו אותם בזווית ישרה, תקבלו מהם במה גדולה, שברוב התכנים ממש החמיאה למוזיקה והובילה לתוצאה מהנה. לעומת זאת, במוזיקה אינטימית ורגועה, העדפתי את התוצאה עם Toe-in דיי משמעותי, כך מקבלים סאונד רגוע בהרבה, המיד פחות קדמי והפרזנטציה מדויקת ונעימה יותר.
כך שההמלצה שלי היא להתנסות עם הרמקול הזה עד למציאת התוצאה שהכי מתאימה לכם, לא הייתי פוסל אפילו לשנות את הזווית של הרמקול מידי פעם בהתאם לסוג המוזיקה, או חוויית השמע שרוצים לקבל באותו הרגע, במה גדולה יותר, או פרזנטציה רגועה יותר.
מכאן המשכתי לקטע של מוזיקה קלסית, בחרתי ביצירה Human מאת הכנרית Angèle Dubeau מתוך האלבום Immersion. כבר מהפתיחה השקטה קל להבחין בניקיון והאנרגטיות של הרמקולים. הכינור הולך ומתחזק ומועבר עם דינמיות נפלאה, חלקות וניקיון. החלקים הגבוהים מעוגלים והבמה גדולה ורחבה. היצירה מגיעה לשיא ואז שוב נרגעת ורמקולי ה-Edena Evolution דואגים להעביר את הדינמיות הזו בשקיפות, חוסר מאמץ, ניקיון ורמת פירוט גבוהה.
לז׳אנר המוזיקלי האלקטרוני אין נציג באוסף ה-CD שלי, לכן על מנת לא לדלג עליו, עברתי לפטיפון שלי, ה-SME Model 12 MK2 עם ראש MC מדגם Phasemation PP-200, הפונו הוא ה-Nagra VPS. האלבום שבחרתי הוא Tremors מאת SOHN. בחנתי שני קטעים מתוך האלבום, תחילה את Fool, יצירה אנרגטית בה ה-Edena Evolution הפגינו את הפרזנטציה העוצמתית שלהם, הבס פאנצ׳י, המיד עוצמתי ובו זמנית הווקל היה נקי והבמה ענקית. רמת הפירוט מאפשרת לשמוע את האפקטים הקטנים בבירור. גם בקטע Veto, שהוא רגוע יותר, הווקל היה נקי ומופרד היטב, הדינמיות נהדרת והפרזנטציה הכללית הייתה גדולה ומאוזנת.
לקטע הסיום של המבחן, חזרתי ל-CD ובחרתי בבלדה האנרגטית Preacherman של Melody Gardot מתוך האלבום Currency Of Man. יש בס נהדר ביצירה הזו והוא מועבר כאן עם עומק ופאנצ׳יות מהנים ביותר. השילוב של הבס עם שאר המוזיקה והווקל הוא מעולה, לרגע לא הרגשתי שיש לי עודף בס. הווקל מפורט, נקי, ממורכז ומרגש. סולו כלי הנשיפה בסיום היצירה כלל לא צורם, אלא נשמע חלק, מעוגל ונעים.
הפרזנטציה העוצמתית של ה-Apertura Edena Evolution מחמיאה מאוד ליצירה הזו ולכן הרגשתי שזו דרך מעולה לסיים בה את המבחן.
סיכום
ההתנסות הראשונה שלי עם רמקול מבית חברת הבוטיק הצרפתית Apertura, הפכה לחווייה מרשימה ומלמדת. תחום האודיו כולל כל כך הרבה יצרנים קטנים, שמייצרים ציוד מרתק בעבודת יד וזה כיף גדול לנסות ולגלות את הקסם מאחורי מוצר כזה.
את ה-Apertura Edena Evolution מצאתי כרמקול גדול ומרשים בכל פרמטר. אם זה העיצוב עם הגימור היוקרתי ואיכות הבנייה המעולה, או חתימת הסאונד הייחודית. הרמקול מייצר סאונד גדול, המאופיין בבס עמוק ודנימיות עוצמתית, לצד איזון מרשים. במה רחבה וקדמית לצד רכות וחלקות. כך שבשורה התחתונה גם מבחינה ויזואלית וגם מבחינת הסאונד, לא תוכלו להשאר אדישים כלפי ה-Apertura Edena Evolution לשנייה.
מחיר: 45,000 ש״ח
אחריות: 5 שנים
יבואן: לוינסון אודיו
המערכת ששימשה אותי לסקירה:
ממיר: MSB Technology Discrete DAC עם שני ספקי כח חיצוניים
מגבר משולב: Nagra Classic Int
נגן CD דיסקים: Ayre CX-8
פטיפון: SME Model 12 MK2
ראש פטיפון: Phasemation PP-200
קדם מגבר פונו: Nagra VPS
סטרימר: Nagra Streamer
כבלים:
כבל XLR בין הממיר למגבר: Nordost Blue Heaven
כבל AES/EBU לחיבור בין נגן ה-CD לממיר: Shunyata Research Alpha V2
כבל RCA-פונו בין הפטיפון לפונו: + Nordost Blue Heaven Tonearm Cable
כבל RCA בין הפונו למגבר: Nordost Blue Heaven
כבל קואקסיאלי בין הסטרימר לממיר: Nordost Blue Heaven
כבלי רמקולים: Nordost Blue Heaven
חשמל:
כבלי חשמל עבור המגבר, נגן ה-CD, הסטרימר והממיר: Nordost Blue Heaven
מפצל חשמל: QBASE QB8 Mark II (אליו חוברו המגבר, הממיר, הסטרימר, הפונו, הפטיפון ונגן ה-CD)
כבל חשמל עבור המפצל: Nordost Red Dawn