fbpx
חדשות וסקירות בנושא סרטים, מוזיקה, ציוד אודיו וקולנוע ביתי
חיפוש
  • freak control
  • MSB Cascade DAC – סקירה לממיר אולטרה הייאנד

    הפעם ביקרנו אצל גיא רג׳ואן, הבעלים של Raguan Audio, על מנת להתרשם מאחד הממירים היקרים ביותר בשוק, ה-MSB Cascade DAC, שהושק בתערוכת מינכן 2024.

    MSB Cascade DAC

    שורה תחתונה

    ה-MSB Cascade DAC קובע שיאים חדשים של איכות סאונד והוא פלא דיגיטלי של ממש, רק חבל שהמחיר שלו הופך אותו לחלום בלבד לרובינו

    MSB Cascade DAC - סקירה לממיר אולטרה הייאנד

    מה אהבנו

    • איכות בנייה בסטנדרט קצה
    • עיצוב נקי עם מסך פרקטי ואינפורמטיבי
    • יכול לשמש גם בתור קדם מגבר אנלוגי עם 4 כניסות אנלוגיות
    • חתימת סאונד חלקה, טבעית עם במה תלת ממדית בעלת עומק מרשים
    • שחזור מוזיקה שהוא הכי קרוב להופעה פרטית אצלכם בסלון
    MSB Cascade DAC - סקירה לממיר אולטרה הייאנד

    נקודות לשיפור

    • מחיר הרחק מחוץ להישג ידם של רוב חובבי הסאונד
    • מגיע עם מודול דיגיטלי אחד בלבד כבסיס

    על חברת MSB Technology

    חברת MSB Technology הינה חברה אמריקאית, שהמטה שלהם נמצא בקליפורניה. בראש החברה כיום עומדים האחים Jonathan & Daniel Gullman, שהם דור שני לבעלי החברה. החברה הוקמה בשנת 1989 ונחשבת לחוד החנית של תעשיית הממירים. הממירים של החברה ידועים כבעלי סאונד טבעי, חלק ואורגני. בנוסף הממירים של החברה בנויים באופן מודולרי, המאפשרים לשדרג את הממיר ולשמור עליו מעודכן. חברת MSB מפורסמת בקנאות שלה לאיכות בנייה, הכל מיוצר בארה״ב בתהליכים ידניים וקפדניים.

    אומנם החברה מוכרת בזכות הממירים שלהם, אך מזה שנים כבר יש להם בנוסף גם ליין של מגברי הספק איכותיים במיוחד.

    בתערוכת מינכן 2023, היה לנו הכבוד לשבת לראיון עם Jonathan ו-Daniel Gullman, את הראיון תוכלו לראות כאן:

    ההתרשמות מה-MSB Cascade DAC בתערוכת מינכן 2024

    ה-MSB Cascade DAC הוא תוצאה של פיתוח ממושך, בו החברה שילבה בין תהליכים חדשניים לניסיון שהם צברו במשך עשרות שנים. הממיר הוצג לראשונה בתערוכת מינכן 2024. אומנם לא צילמנו ראיון באותה תערוכה, אך כן יצא לי לתפוס שיחה קצרה עם מר Jonathan Gullman, שסיפר לי בגאווה שאין בורג שהם לא חידשו בממיר הזה, הכל תוכנן מחדש כולל אפילו המסך.

    מלבד החדר של MSB, הממיר הוצג בכמה חדרים נוספים בתערוכה ואני חייב לציין שבכל חדר שנכנסו אליו, בו ניגן הממיר הזה, למרות שהמערכות היו שונות לחלוטין, לתחושתי ה-MSB Cascade DAC הצליח להכתיב את הגוון ולהשאיר חותם ברור.

    החדר של MSB בתערוכת מינכן 2024 עם רמקולי Magico, ושרת מוזיקה של Antipodes
    החדר של MSB בתערוכת מינכן 2024

    לכן כשנודע לנו שהממיר היוקרתי מגיע לישראל, שמחנו על ההזדמנות לבקר אצל גיא ולשמוע את הפלא מקרוב.

    העומד למבחן: MSB Cascade DAC

    ה-MSB Cascade DAC הינו הממיר הבכיר הנוכחי של החברה, אך לפי כל השמועות בשנה הבאה יושק ממיר דגל חדש שיהיה מורכב מלא פחות מ-5 תיבות נפרדות. מתחת ל-Cascade יש את דגם הביניים, ה-Premier ודגם הכניסה, ה-Discrete, אותו אני בחרתי לרכוש לעצמי בשנה שעברה (לסקירה המלאה שלי של ה-MSB Discrete DAC).

    ה-MSB Cascade DAC מורכב משלוש תיבות נפרדות.

    תיבה ראשונה: Digital Director

    התיבה הראשונה היא ה-Digital Director. זהו קונספט שהחברה השיקה לפני כשנתיים, וגם עבור דגמי הממיר הנמוכים יותר ניתן להוסיף תיבה זו. הרעיון בגדול הוא להפריד בין החלק הדיגיטלי, שכולל את כל הכניסות הדיגיטליות וכל מעגלי העיבוד הדיגיטליים, ממעגל הממיר והמוצא האנלוגי. ה-Digital Director הוא שער הכניסה למקורות הדיגיטליים שלכם, משם הוא מעבד ומכין את האות למעבר נקי ומבודד משאר המעגלים אל הממיר האנלוגי. החיבור בין ה-Digital Director לממיר האנלוגי, מתבצע עלי ידי מחבר אופטי בפיתוח החברה שנקרא Cascade-Link.

    חיבור ה-MSB Cascade-Link
    חיבור ה-Cascade-Link
    (Image Credit: MSB)

    בנוסף ה-Digital Director כולל את אמצעי השליטה והמסך שמציג את הכניסה, עוצמת הניגון ופרטים על איכות האות הדיגיטלי.

    MSB Cascade DAC Digital Director
    ה-Digital Director
    (Image Credit: MSB)

    ה-Digital Director מגיע עם מקום לארבעה מודולים של כניסות דיגיטליות. בעת הרכישה, תוכלו לבחור במודול אחד ואת השאר תצטרכו לרכוש בנפרד על פי הצורך/רצון שלכם. המודולים האפשריים הם: מודול עם כניסה קואקסיאלית ואופטית, מודול עם כניסת AES/EBU, מודול רשת ומודול כניסת USB בעלת חיבור ProISL.

    MSB Cascade DAC מודולים דיגטיליים
    המודולים הדיגיטליים
    (Image Credit: MSB)

    תיבה שנייה: Analog Converter

    התיבה השנייה היא ה-Analog Converter. תיבה זו מכילה את הממיר שמובסס על 8 מודולים מסוג Hybrid DAC MKII ושעון Femto 33 MKII, לצד השלבים האנלוגיים הפסייבים ומעגל הווליום.

    MSB Cascade DAC Analog Converter
    ה-Analog Converter
    (Image Credit: MSB)

    מודול ה-Hybrid DAC MKII הינו בעל ארכיטקטורת ladder DAC בדידה ומאוזנת (fully balanced) בעלת דיוק גבוה במיוחד על מנת לשחזור כל פרט ברזולוציה מקסימלית.

    MSB Cascade DAC Hybrid DAC MKII
    מודול ה-Hybrid DAC MKII
    (Image Credit: MSB)

    רכיב השעון, ה-Femto 33 MKII, עבר אופטימיזציה במיוחד עבור הממיר הזה והוא כולל שני oven controlled crystals. המודול של השעון מורכב באופן שיאפשר לשדרג אותו בקלות בעתיד.

    MSB Cascade DAC Femto 33 MKII
    שעון ה-Femto 33 MKII
    (Image Credit: MSB)

    בתיבת ה-Analog Converter תמצאו לא פחות מ-4 כניסות אנלוגיות, 2 כניסות XLR ו-2 כניסות RCA. כך שמתכנני MSB מכוונים כאן לשימוש של ה-MSB Cascade DAC גם בתור קדם מגבר אנלוגי.

    MSB Cascade DAC
    (Image Credit: MSB)

    תיבה שלישית: Powerbase

    התיבה השלישית והאחרונה נקראת Powerbase והיא מכילה את ספקי הכח. כך ישנה הפרדה בין מעגלי האלקטרוניקה העדינים, לספקי הכח, שעלולים לייצר רעשים. הפרדה זו היא אחת מאבני היסוד של התכנון של MSB ואותה תמצאו בכל דגמי הממירים שלהם.

    MSB Cascade DAC Powerbase
    ה-Powerbase
    (Image Credit: MSB)

    גם כאן יש תכנון מחדש, עם שימוש בשלושה שנאיים טרואידים, אשר מבודדים באופן חשמלי ומגנטי.

    MSB Cascade DAC Powerbase
    (Image Credit: MSB)

    הכבל שמחבר בין יחידת ה-Powerbase אל ה-Analog Converter נקרא Summit Cable והוא מיוצר בשיתוף פעולה עם החברה השווייצרית, Fischer Connectors.

    Summit Cable
    (Image Credit: MSB)

    כך נראות שלושת התיבות מהדופן האחורית:

    MSB Cascade DAC
    (Image Credit: MSB)

    עיצוב ואיכות בנייה

    כמו שאר מוצרי MSB, גם ה-Cascade DAC זמין בגימור שחור או כסוף. הגימור שמוצג אצל גיא הוא גימור שחור עם כפתורים ורגליות בגימור נחושת מיוחד בגוון כתמתם.

    MSB Cascade DAC

    כל כפתורי השליטה כולל בורר הווליום, נמצאים על הדופן העליונה של ה-Digital Director, מה שמשאיר את הדופן הקדמית למסך בלבד, ללא אף כפתור. זהו עיצוב נקי במיוחד. כמובן ששתי התיבות הנוספות שומרות על אותו הקו העיצובי. ה-Analog Converter אינו כולל אף כפתור, בעוד ה-Powerbase כולל כפתור הדלקה קטן בדופן הקדמית.

    MSB Cascade DAC

    כמו כל הממירים של החברה, גם ה-MSB Cascade DAC כולל בארבעת הפינות בדופן העליונה שלו גומחות המאפשרות להציב את התיבות אחת על גבי השנייה. זה אומנם חוסך מקום, אך עבור ביצועים אופטימליים מומלץ להציב את התיבות על מדפים נפרדים. אם אתם חושבים לרכוש רכיב כה יקר כמו ה-Cascade DAC, בהחלט מומלץ לעשות את המאמץ ולספק לו את התנאים האופטימליים.

    מבחינת איכות הבנייה, ציינתי כבר מספר פעמים בעבר שמבחינתי איכות הבנייה של חברת MSB היא ברמה משל עצמה. החיתוך המדויק עם הזוויות המעוגלות, הגימור הנקי, הדרך בה המסך מובנה בתוך התיבה וכמובן גם התכנון בפנים, הם כולם ברמה הגבוהה ביותר שיש. אין כאן שום קישוטים מיותרים, פשוט בנייה נקייה ומדויקית באופן אבסולוטי, שכמובן במוצר בכיר כמו ה-Cascade DAC, עולה מדרגה נוספת.

    מבחן ההאזנה

    מכיוון שמדובר בסקירה שנערכה בביקור של כמה שעות, לא יכולנו לבחון כאן את כל האפשרויות השונות של ה-MSB Cascade DAC, לכן בחנו אותו בתור ממיר בלבד, כאשר המקור היה Antipodes (סטרימר מדגם K21 ושרת מדגם K41) והמגבר היה מגבר משולב היברידי מדגם Absolare Signature. כלומר התפקוד של ה-Cascade DAC בתור קדם מגבר, או בתור סטרימר, לא נבחן על ידנו. כל התכנים הוזרמו משירות Tidal דרך Roon.
    הרמקולים שישמשו אותנו לסקירה היו ה-Zellaton Stage והמעמד הוא SGR Audio statement Rack.

    MSB Cascade DAC אצל Raguan Audio

    כבר כשנכנסו לחדר ההאזנה וההדגמות של גיא, למרות שהמוזיקה ניגנה בעוצמה מאוד נמוכה הרגשתי את חתימת הסאונד של ה-Cascade, אותה חתימה שהרגשתי גם בחדרי ההדגמות של תערוכת מינכן. כך שמיד עם הכניסה לחדר היה לי ברור שאני עומד לחוות משהו יוצא דופן.

    הקטע הראשון שהאזנו אליו, בזמן שאני מתארגן על הפלייליסט שלי, הומלץ לנו על ידי גיא, היצירה הייתה Practical Arrangement של Sting. הבס רך ומלטף, הפרדת הווקל ורמת הפירוט בו היו נהדרים. הסאונד מרגיש עשיר ברמה קיצונית, יש כל כך הרבה שכבות בסאונד והן משולבות באופן טבעי, כך שמצד אחד ניתן להרגיש בכל שכבה ושכבה ואילו מהצד השני הן משולבות באופן הרמוני לכדי יצירה קוהורנטית ולא אוסף של שכבות. במילים אחרות, הסאונד הינו חלק וטבעי באופן שהוא על גבול האבסולוטי.

    מכאן המשכנו לפלייליסט שאני הכנתי. היצירה הראשונה הייתה בלדת קאנטרי רוק, שאני דיי מכור אליה לאחרונה. לשיר קוראים Crazy Hearts והוא שייך לזמר והכותב Wesley Dean, מתוך האלבום Music From Crazy Hearts. שמעתי את היצירה הזו כבר עשרות פעמים בשבועות האחרונים, בשלל מערכות. במערכת הזו הרגשתי כאילו גיליתי את השיר מחדש. מידת החלקות של הסאונד, אותו עושר השכבות שכבר הזכרתי, היכולת להפריד את הווקל באופן כה ברור עם דינמיות ומיקרו דינמיקה כל כך מדויקים, זו חוויה שלא פשוט לתאר במילים. פריטת הגיטרה כוללת אינספור ניואנסים, הבס כולל שכבות מרובות ובעל ניקיון יוצא דופן והפרדה ושילוב הקולות של Wesley וזמרת הליווי הם פשוט פנומנאליים. הבמה היא תלת ממדית עם ממד עומק מרשים ומיקום אובייקטים ברור, כך שהתחושה הייתה כאילו שהזמר עומד ממש לפנינו במרכז הבמה בגודל טבעי. השותף שלי העלה תהייה מעניינת כשהוא אמר ״לא בטוח שהאומנים עצמם מודעים לעד כמה טוב הם יכולים להישמע״.

    בסיום היצירה הייתי כל כך מוצף רגשית שהייתי צריך לעצור לכמה דקות, פשוט בשביל לאסוף את עצמי והמחשבות שלי.

    אז לאחר הפסקה קצרה בחרתי הפעם ביצירת גיטרה בשם Dawn מאת Romain Axisa מהאלבום Unchained Melodies Vol. 1. ביצירה שכולה גיטרה חשמלית, אין איפה להתחבא, יש כאן כלי יחיד שצריך להעביר אותו במדויק. הגיטרה עשירה, אוורירית ובשרנית בו זמנית, העומק של הבמה מאפשר להרגיש בכל הרבדים השונים של הצליל עד שהוא מגיע לאוזן, הגבוהים מעוגלים וטבעיים, אין קמצוץ של נוקשות, הפרזנטציה מרגשת, נקייה, דינמית ומדויקת.

    מכאן המשכתי לג׳אז ובחרתי הפעם ביצירה Cascades של ההרכב הלונדוני Lydian Collective מתוך אלבומם Adventure. הפסנתר פשוט מתגלגל בטבעיות, עם שכבות כל כך עשירות מהבס עד לגבוהים. הבס כולל איזון יוצא דופן בין רכות והדיקות, מצד אחד שחזור הבס הינו כל כך הדוק ונקי ובו זמנית הוא גם כה רך, טבעי ונעים. רמת השקט והניקיון הם נפלאים, גם בסולו הגיטרה יש המון אוויר ורמת פירוט נהדרת. הפרזנטציה הכללית הינה חלקה ומרגשת.

    בקטע הבא רציתי לעלות קצת באנרגיה ולכן בחרתי בשיר Cover Me של הרכב האינדי סול-רוק האמריקאי Oh He Dead, מתוך אלבומם Ugly. מכות התוף כוללות עומק יוצא דופן, עם פאנצ׳יות ורמת פירוט גבוהה וניקיון מופלא. הווקל האדיר של CJ Johnson כולל כאן מיקרו-דינמיקה טבעית וחסרת גבולות. הסאונד עוטף את המאזין מכל מקום, כאשר עומק הבמה הינו מרשים במיוחד. בקטע שקט בחצי השני של היצירה יש אפקט גיטרה שנע מצד לצד, רמת הרציפות של תנועת האפקט מדגישה עד כמה שחזור הבמה כאן הוא מופלא, זה לא מרגיש כמו שני רמקולים שמדמים במה רציפה, אלא מרגיש כמו הדבר האמיתי ממש.

    לקטע הסיום של הבחינה בחרתי ביצירה האלקטרונית Don't Break My Heart, של הפסנתרנית, הזמרת והמלחינה הפולנייה Hania Rani, מתוך האלבום Nostalgia – Live. בפתיחה יש אפקט אווירתי נהדר, שכולל רמת פירוט פשוט מטורפת דרך ה-MSB Cascade DAC ושאר המערכת כאן. הבס מהיר, מדויק ויחד עם זאת לא חד מידי, אלא משולב בטבעיות. הווקל המיוחד של Hania נשמע נקי וצלול במיוחד, האנרגטיות של הקטע הזה עם הפסנתר הנקי, לצד האפקטים האלקטרוניים והשקט בין האפקטים השונים, בפתיחה ובסיום, הם שואפים למילה האסורה בסקירות, ״שלמות״.

    לאחר סיום המבחן, ישבנו להאזין לעוד קצת מוזיקה להנאתנו, שמענו קצת Chat Baker, וכמה קטעים שגיא המליץ לנו, לרבות שני קטעים של מוזיקה ישראלית. בבירור לא היה מדובר בהקלטות אודיופיליות וכאן למדנו על תכונה נוספת של ה-MSB Cascade DAC. בניגוד ללא מעט מוצרי הייאנד, שכאשר שומעים בהם תכנים פחות איכותיים הם מדגישים את אותה האיכות הנמוכה, ה-Cascade DAC עם ההעברה החלקה, הנקייה והבמה התלת ממדית שלו, עושה עבודה מצוינת גם בתכנים פחות איכותיים. ברור שמרגישים את ההבדל בין איכויות שונות של הקלטות, אבל גם בהקלטות פחות איכותיות מקבלים תוצאה מהנה ומפתיעה.

    סוגיות לדיון

    הסקירה הזו העלתה שתי סוגיות מעניינות שאני רוצה להביא כאן לדיון.

    סדר חשיבות של רכיבי סטריאו

    על הנושא של מה משפיע יותר. הרמקולים או המקור, יש מגוון דעות ולנושא זה התייחסתי בכתבה: ״השלמת מערכת החלומות שלי – מה למדתי בדרך״. בסקירה זו ראינו צד נוסף ומעניין של השאלה ״איזה רכיב משפיע יותר״. כשמתסכלים על רוב מערכות הקצה שמוצגות במינכן הן בדרך כלל מורכבות ממערכות הגברה נפרדות, לרוב קדם מגבר ומגברי מונובלוק. כאן הייתה לנו דוגמה למערכת שמורכבת ממיר באיכות קצה ומגבר משולב. יצא לנו גם לשמוע מערכות נפרדות בחלל הזה ויחד עם זאת, לדעתי הפעם שמענו כנראה את התוצאה המרשימה ביותר. לו במקום מגבר משולב הייתה כאן מערכת נפרדת, יתכן שהסאונד היה אפילו טוב יותר, אך יש כאן סימן שאלה מאוד מעניין לגבי חלוקת תקציב במערכת הייאנד. האם עדיף מגבר משולב עם ממיר קצה, או מערכת הגברה נפרדת עם ממיר פחות יקר. אני מאוד מאמין במגברים משולבים, כפי שסיפרתי לכם בכתבה: ״המדריך המלא למגברים משולבים, או לב המערכת האודיופילית המודרנית״. אחרי הביקור הזה אצל גיא, ביצועי הסאונד בהחלט חיזקו את ההשקפה שלי, שממש לא בטוח שמעבר למערכת הגברה נפרדת היא המהלך שיתן את השדרוג המקסימלי תמורת הכסף שלכם.

    עלות מול תועלת?

    המושג של ״עלות מול תועלת״ לרוב מיוחס לפלח שוק הכניסה. זה כביכול מובן מאליו שבפלח שוק ההייאנד, מדובר במוצרי מותרות, שאין ציפייה שהביצועים שלהם יצדיקו את המחיר הגבוה. המחיר הוא פונקציה של איכות חומרים, תהליכי בנייה, מקום ההרכבה, עלויות שיווק ועוד, לגורמים הללו לא תמיד יש קשר ישיר לביצועי הסאונד, למרות שהם משפיעים על המחיר. לכן לא פעם יצא לנו לשמוע מוצרים במחיר מאוד גבוה, שהיו בנויים כמו טנק, שילבו רכיבים וחומרים יוקרתיים, ולמרות זאת זה לא בהכרח הוביל לתוצאת סאונד שהרשימה אותנו ביחס למוצרים שעולים פחות (באופן יחסי לפער במחיר).

    במקרה של ה-MSB Cascade DAC, נכון שמדובר אולי ברכיב האודיו היקר ביותר שיצא לנו לסקור, אך גם הביצועים הם ברמה שלא שמענו בעבר. יצא לי לשמוע גם את דגם ה-Reference של MSB, אומנם ללא ה-Digital Director, מדובר בממיר יוצא מן הכלל, בכל זאת ה-Cascade מהווה שדרוג משמעותי. כך שמבחינתי יש כאן דוגמה למוצר שכן מספק שדרוג משמעותי בביצועים לצד המחיר הגבוה יותר, אז האם זה נחשב למוצר בעל יחס עלות תועלת גבוה? את זה אשאיר לכם להחליט.

    סיכום

    החווייה שקיבלנו הפעם בהאזנה מקרוב ובתנאים אידיאליים אל ה-MSB Cascade DAC, היא חווייה שתשאר איתי הרבה זמן. הסאונד של ה-Cascade היה כל כך חלק וטבעי, נטול שמץ של תחושות דיגיטליות כמו נוקשות, או חדות יתר, מה שגורם לתחושה של מוזיקה חיה, כאילו הזמר/זמרת/להקה מופיעים ממש מולי באופן המשכנע ביותר שיצא לי לשמוע. אני מרגיש שרק גירדנו את השטח עם המכשיר הזה, שהוא בגדר פלא דיגיטלי של ממש.

    אי אפשר לכתוב סיכום על ה-MSB Cascade DAC מבלי להתייחס לנושא המחיר. זהו כנראה מוצר האודיו היקר ביותר שיצא לנו לסקור, במחיר הזה ניתן להרכיב מערכת שלמה, שעדיין תחשב לאולטרה הייאנד. כך שרק ברי מזל מעטים יוכלו להרשות לעצמם את הפלא הזה, אבל למי שכן יכול להרשות לעצמו, מצפה חווייה ייחודית ועוצמתית בכל פעם שתשמעו מוזיקה, אפילו אם זה ״רק״ בהזרמה משירותי המוזיקה ובאיכות הקלטה לא אודיופילית.

    מחיר: 95,000 $

    המערכת ששימשה אותי לסקירה:
    רמקולים: Zellaton Stage
    מגבר משולב: Absolare Signature
    שרת מוזיקה: Antipodes K41
    סטרימר: Antipodes K21

    כבילה:
    כבלי רמקולים: Echole Limited Edition 2
    אינטרקונקט: Echole Limited Edition 2
    כבל קואקסיאלי בין הסטרימר לממיר: Shunyata Research Theta
    כבל רשת: Shunyata Research Alpha

    חשמל:
    מפצל חשמל: Echole infinity
    כבל מזין: Echole infinity
    כבלי חשמל עבור כל המכשירים: Echole Limited Edition 2

    מעמד: SGR Audio statment Rack

    Facebook
    WhatsApp
    Telegram
    Email
    Print

    כתיבת תגובה

  • MusicStorePro
  • avreviews_brand_banner2
  • operly
  • avreviews facebook

    רוצים להישאר מעודכנים?

    דילוג לתוכן