הסטרימר הראשון איי פעם מבית חברת Nagra השווייצרית, שהושק בתערוכת מינכן 2024, הגיע אלינו לסקירה. אז מה חשבנו על ה-Nagra Streamer? בואו נגלה.
אנחנו מודים לחנות האודיו ואולפן ההקלטות ״אבי יפה״, היבואן הרשמי של מותג Nagra בישראל, על כך שסיפקו לנו את הסטרימר לצורך סקירה.
גילוי נאות: במהלך הסקירה החלטתי שה-Nagra Streamer לא יוצא מפה ורכשתי אותו לעצמי.
שורה תחתונה
ה-Nagra Streamer הוא מקור דיגיטלי מזן אחר, מינימליסטי ומדויק, בעל אופי סאונד נקי, דינמי, עם במה תלת ממדית, שחוויית ההאזנה אליו מלאה ברגש והנאה
מה אהבנו
- עיצוב מינימליסטי מרשים
- איכות הבנייה המוכרת של Nagra
- חווית שימוש פשוטה עם תמיכה ב-Spotify Connect ו-Tidal Connect
- סאונד מלא חיים, דינמי ותלת ממדי
- רמת פירוט גבוהה, הפרדת כלים מצוינת ובס הדוק ועמוק
- עושה חשק לשמוע עוד ועוד מוזיקה
נקודות לשיפור
- אם אין לכם ממיר של Nagra, אתם מוגבלים ליציאה קואקסיאלית בלבד
- עדיין לא עבר את ההסמכה ל-Roon Ready
סקירת וידאו
על חברת Nagra
על חברת Nagra סיפרנו לכם לא פעם, למשל בסקירה שלנו של המגבר המשולב Nagra Classic Int, שהפך להיות למגבר הקבוע במערכת שלי. בכל זאת, הנה תזכורת קלה:
חברת Nagra הוקמה בשנת 1951 בשווייץ על ידי סטפן קודלסקי (1929 – 2013), מהגר יהודי ממוצא פולני. סטפן המציא מכשיר הקלטה נייד מהפכני וקרא לו ״Nagra 1״, פירוש המילה Nagra בפולנית הוא ״זה יוקלט״. בעשורים מאז הקמתה, חברת Nagra זכתה בשם עולמי כמובילה וקובעת הסטנדרט בתחום ההקלטה, בשוק המקצועי וגם הבטחוני. החברה אף זכתה בשני פרסי אוסקר ובשנת 1969 מכשיר הקלטה של Nagra, שימש את האסטרונאטים ב״אפולו״ להקלטות בדרכם לירח.
לשוק האודיו הביתי חברת Nagra נכנסה רק בשנת 1997 עם השקת קדם המגבר המנורתי, ה-Nagra PL-P. ההצלחה וההכרה באיכות המכשיר היו מידיים ומאז ועד היום לחברה יש חטיבת אודיו ביתי מגוונת, המחולקת לשתי סדרות עיקריות, סדרת ה-Classic וסדרת ה-HD, בהן תמצאו מגברים, ממירים וקדם מגברי פונו.
בשנים האחרונות החברה הרחיבה את קו המוצרים שלהם, תחילה עם השקת הפטיפון היוקרתי, Nagra Reference Anniversary turntable, לציון 70 שנה לחברה. בהמשך הושק דגם נוסף, ה-Reference turntable והושק גם ראש פטיפון מדגם Reference Phono Cartridge. אז אחרי שהם השלימו את המסלול האנלוגי, בתערוכת מינכן 2024 חברת Nagra השיקה גם מקור דיגיטלי, הסטרימר הראשון שלהם איי פעם. כעת ניתן להרכיב מערכת שלמה ממוצרי Nagra, גם באנלוג וגם בדיגיטל.
תמורות בשוק הסטרימרים – למה להשיק סטרימר דווקא עכשיו?
התפתחות שוק הסטרימרים והכניסה האיטית של חברות האודיו המסורתיות אליו זהו נושא שאני מוצא כמרתק והתייחסתי אליו במאמר הדעה, ״סטרימר אודיו – תמורות בשוק״, שפרסמתי לקראת המסע שלנו אל תערוכת מינכן 2024.
חברות אודיו מסורתיות רבות נמנעו מלהיכנס אל השוק הזה. יכול להיות שאחת הסיבות העיקריות לכך היא שמדובר בשוק שונה לחלוטין ממה שהן מכירות, שוק שדורש מיומנויות אחרות, בין השאר יכולות לכתוב תוכנה ואז גם לתחזק אותה ולהשאיר את המוצר עדכני. לכן היה נוח לחברות אלה להמשיך לעסוק במה שהן טובות בו ולהשאיר את עולם הסטרימינג לחברות צעירות וטכנולוגיות. אותן החברות הצעירות שנכנסו לחלל הריק שנוצר, החלו להוציא מכשירים יותר ויותר משוכללים. בסטרימרים רבים יש ממיר מובנה וגם יכולת לשמש כקדם מגבר, כך שעבור צרכנים רבים לא היה עוד צורך לרכוש קדם מגבר, או ממיר, של חברת אודיו מסורתית. בשנים האחרונות חלק מאותן החברות הצעירות עשו צעד נוסף והשיקו גם מגברי הספק ובכך עוד יותר נכנסו לתחרות ישירה מול החברות המסורתיות.
מנקודת המבט שלי הסטרימינג הפך למקור השולט ביותר כיום. אומנם עדיין היו הדגמות מפטיפון בתערוכת מינכן האחרונה, אך אחוז הסטרימינג היה בשליטה מוחלטת. כך שאיך שאני רואה את השוק, החברות המסורתיות מעט נרדמו על המשמר ואיפשרו לחברות הצעירות לחדור לשוק עם מוצרים חכמים וחדשניים. כעת החברות המסורתיות חייבות ״להילחם״ חזרה על מנת להחזיר אליהן את הקהל הצעיר.
השקה של מקור דיגיטלי חשובה לא רק עבור הקהל הצעיר, אלא גם עבור הקהל המסורתי והנאמן של חברה וותיקה ומוערכת כמו Nagra. מכיוון שעד כה לא היה פיתרון מבית החברה, זה הכריח את הלקוחות הוותיקים של החברה לחפש פתרונות מחברות אחרות למרות שמאוד יתכן שלקוחות אלה היו שמחים מאוד להשלים את המערכת שלהם עם מוצר מבית Nagra.
סיבה נוספת שמאפשרת לחברה וותיקה כמו Nagra להיכנס כעת לשוק הסטרימינג היא ההתקדמות הטכנולוגית, שמאפשרת סף כניסה נמוך יותר אל שוק הסטרימינג. ישנם כיום מגוון פתרונות צד שלישי ו-OEM. ישנם מגוון פרוטוקולים כמו Spotify Connect, Tidal Connect בנוסף ל-Roon וגם פתרונות חינמיים המבוססים על UPnP, כמו mConnect. כל אלה יכולים להקטין באופן משמעותי את כמות הקוד הנדשת לכתיבה ותחזוקה. אומנם הפתרונות הללו קיימים כבר כמה שנים, אך מידת הבגרות והיציבות שלהם השתפרה פלאים לאחרונה.
העומד למבחן: Nagra Streamer
אז אחרי כל ההקדמה הזו נתאר את הכוכב הראשי של כתבה זו. ובכן, ה-Nagra Streamer הינו סטרימר האודיו הראשון של החברה והוא שייך אל סדרת ה-Classic של מוצרי Nagra, כלומר הסדרה ״היותר נגישה״ שלהם. הסטרימר מגיע בתיבה בעלת ממדים צנועים, או איך ש-Nagra מתארים זאת באתר שלהם: ״It was designed to be as large as necessary but no larger״.
התיבה של הסטרימר מיוצרת מחתיכה שלמה של אלומיניום שעובר תהליך חיתוך CNC.
ה-Nagra Streamer תומך ב-Spotify Connect ו-Tidal Connect. שירותי הזרמה נוספים, כגון Qobuz, ניתנים להזרמה דרך פתרון חינמי צד שלישי כמו mConnect. פרוטוקולים כלליים יותר שנתמכים הם Airplay 2 ו-UPnP\DLNA. בנוסף ניתן לנגן קבצים מקומיים על ידי חיבור זיכרון נייד אל כניסת ה-USB, הניגון יכול להתבצע בעזרת mConnect. ה-Nagra Streamer צפוי לעבור גם הסמכה של Roon Ready, אך התהליך טרם הסתיים (בינתיים ניתן להשתמש ב-Roon על גבי Airplay).
לפני שנמשיך, חשוב לי לשבח את Nagra על כך שהם בחרו לשלב תמיכה ב-Spotify Connect. זהו שירות ההזרמה הפופולרי ביותר, אך יחד עם זאת, בגלל שהוא עדיין אינו כולל מסלול Loseless, הוא נחשב לשירות ״לא אודיופילי״, מה שסיפק תירוץ לחברות הייאנד אחרות לדלג על התמיכה בו. אומנם אני מנוי גם ל-Tidal, אך Spotify הוא המקור המועדף עלי להכיר מוזיקה חדשה ולכן אני שמח ש-Nagra לא וויתרו על התמיכה בשירות זה.
מבחינת הכניסות והיציאות, ה-Nagra Streamer כולל חיבור רשת קווי בלבד, אין כאן תמיכה ב-WiFi (או Bluetooth). הזכרתי כבר את כניסת ה-USB עבור חיבור התקן זיכרון חיצוני. בצד היציאות תמצאו יציאה ייחודית של Nagra בשם Nagra Link, שמתאימה לממירים של Nagra בלבד ויציאה קואקסיאלית, עבור כל שאר הממירים.
בעוד דרך ה-Nagra Link ישנה תמיכה בקבצי DSD256, דרך היציאה הקואקסיאלית האות מוגבל ל-192kHz ו-DSD64 בלבד (דרך DOP). הבחירה הזו של החברה מראה שהם כיוונו בראש ובראשונה אל לקוחות בעלי ממיר של Nagra ולטעמי מעט חבל שאין כאן יציאת USB Audio, שהייתה מאפשרת הזרמה של קבצים באיכות גבוהה יותר לכלל המשתמשים.
ה-Nagra Streamer מגיע עם ספק כח חיצוני וניתן במקומו להשתמש ביחידת ה-Classic PSU, כך שיש כאן גם מסלול שדרוג עתידי.
מידות המכשיר במ״מ הן: 166 רוחב, 41 גובה ו-185 עומק. המשקל הינו 1.9 ק״ג.
עיצוב ואיכות בנייה
סרטון ה-Unboxing:
תכולת האריזה: הסטרימר, ספק כח חיצוני, כבל ה-Nagra Link (אינו מופיע בתמונה) ומדריך למשתמש.
כפי שציינו התיבה של ה-Nagra Streamer מיוצרת על ידי חיתוך CNC של חתיכה שלמה של אלומיניום, זה מעניק לו את המראה השלם והמדויק שלו. בזכות הגודל הקומפקטי המכשיר מרגיש כמו ״לבנה״ של אלומיניום. כרגיל אצל Nagra הדופן העליונה כוללת את הפינות החתוכות שהן סימן ההיכר של התיבות שלהם.
העיצוב הינו מינימליסטי ומשדר בגרות ורצינות. ההיעדר המוחלט של מסך, או כפתורים הוא סוג של אנטיתזה והליכה של 180 מעלות נגד הטרנד החם ביותר של עולם הסטרימרים, שהוא מסכי מגע צבעוניים וגדולים. לטעמי מה שחברת Nagra אומרת לנו כאן בעצם זה ״למרות שסטרימר מסמל את מקור האודיו המודרני ביותר, זה לא אומר שאי אפשר לעצב אותו באופן קלסי ועל זמני כמו שאר המוצרים של החברה״.
בעוד אני מאוד אוהב את הגישה האולטרה מינימליסטית ונקייה שחברת Nagra בחרה בה עבור הסטרימר הראשון שלהם, יש כאן שתי החלטות עיצוביות שהן מעט פחות לטעמי. ראשית, הלוגו של החברה שאותו Nagra בחרה להטביע בגוון לבן/אפור בהיר על גבי הגימור האפור מטאלי של התיבה. מצד אחד הכיתוב הוא גדול, מצד שני בקושי רואים אותו בגלל הדמיון של הצבעים. באופן אישי הייתי מעדיף שהלוגו היה בשחור ובולט, ואם הם לא רצו להבליט אותו מידי אז להחליף אותו בלוגו שחור קטן יותר בפינה של המכשיר, כמקובל בשאר הדגמים של סדרת ה-Classic:
ההחלטה העיצובית השנייה אותה מעט פחות אהבתי היא שילוב נורה קבועה, המאירה בכתום בכל עת שהמכשיר דלוק (בהדלקה ראשונה, היא מהבהבת עד שהמכשיר מתחבר לרשת). אומנם התאורה של הנורה הינה דיי עדינה, היא עדיין יכולה להציק מעט בחדר חשוך ולכן הייתי שמח לו היה ניתן לכבות אותה.
בסך הכל מצאתי את העיצוב סולידי, משדר מוצר הייאנד ואיכות הבנייה היא יוצאת מן הכלל.
פונקציונליות וחוויית השימוש
בדומה לפן העיצובי, גם בפן השליטה וחוויית השימוש, חברת Nagra בחרה לעשות את זה אחרת מהטרנדים החמים של עולם הסטרימרים. כפי שציינו אין ב-Nagra Streamer מסך, או כפתורים כלשהם לרבות כפתור הדלקה/כיבוי, גם אין שלט ולכן למעשה אין כאן שום אמצעי שליטה ״פיזי״. בנוסף גם אין אפליקציה ייעודית, מה שאומר שאין שום יכולות קינפוג, בחירת יציאות, עדכון תוכנה, או שום דבר דומה לזה. בעוד רוב הסטרימרים מנסים להציע כמה שיותר תכונות ויכולות, ה-Nagra Streamer מנסה לתת את המינימום ההכרחי.
למעשה חברת Nagra מביאה אל הסטרימר שלהם את גישת האודיו הכללית והמסורתית שלהם, על פיה כל מכשיר צריך למלא את הפונקציונליות שלו באופן מדויק, וכל תוספת מיותרת עלולה להביא איתה הפרעות ועיוותים. לכן על מנת לשמור על מסלול אות כמה שיותר טהור, כל מכשיר צריך לעשות את המינימום ההכרחי ולא יותר מכך.
על נושא זה דיברתי אתכם בפרק הבכורה של הפודקאסט המצולם שלנו. שם הפרק היה ״על נגנים, ממירים ושליטה בווליום״, בו התלוננתי על כך שמעגל השליטה בווליום, משולב כיום כמעט בכל מכשיר, למרות שיש צורך רק במעגל יחיד כזה במערכת כולה. אז ה-Nagra Streamer אינו כולל יכולת שליטה בווליום ואין בו אף יכולת כיוונון, או עיבוד סאונד, מה שהופך אותו לסטרימר הטהור ביותר שאני מכיר.
אז איך משתמשים ב-Nagra Streamer?
פשוט מאוד, אם אתם רוצים להזרים מ-Spotify, או Tidal, אתם עושים זאת היישר מהאפליקציה עצמה, בעזרת Spotify Connect, או Tidal Connect בהתאמה. עבורי זו הדרך הטובה ביותר ליהנות משירותים אלה. בעוד Spotify Connect הינו פרוטוקל העברה יציב לחלוטין, בנוגע ל-Tidal Connect, אני חייב לומר שהיציבות שלו עדיין לא מושלמת. חוויתי זאת גם בהזרמה אל הסטרימר Lumin U2 Mini, כך שזו אינה בעיה בצד של Nagra.
אם אתם רוצים להזרים משירות אחר, או לנגן קובץ מקומי, אתם צריכים להשתמש באפליקציית צד שלישי, כאשר באתר והמדריך למשתמש של ה-Nagra Streamer הם ממליצים על אפליקציית ה-mConnect. אני לא חסיד גדול של אפליקציית mConnect, היא עושה את העבודה, אבל רחוקה מלהיות החווייה החלקה והמתקדמת בשוק. כאשר ה-Nagra Streamer יעבור את ההסמכה ל-Roon Ready, לטעמי זה יהיה הפתרון האידאלי עבור ניגון קבצים מקומיים, או משירות Qobuz, למי שמעדיף שירות זה.
אם כך, ה-Nagra Streamer מספק חוויית שליטה שדורשת אפס עקומת לימוד, עבור שימוש ב-Spotify, Tidal, או Airplay. לעומת זאת, הפיתרון עבור ניגון קבצים מקומיים ושירותי הזרמה נוספים, בשלב זה מבוסס על mConnect והוא פחות נוח לטעמי. יש כאן ניסיון ראוי להערכה לפשט את נושא הסטרימר ולהנגיש אותו גם אל חובבי מוזיקה פחות טכניים. חיסרון פוטנציאלי של גישה זו הוא בנושא התמיכה העתידית. למשל, לו שירות הזרמה חדש יקום, לא בטוח ש-Nagra יוכלו להוסיף תמיכה בו, והמשתמשים יהיו תלויים בפתרון מצד גורם צד שלישי, כמו mConnect.
מבחן ההאזנה
מבחן ההאזנה הפעם היה מורכב ממספר האזנות מגוונות, שכללו הזרמה מ-Tidal, Spotify והשוואות אל נגן ה-Lumin U2 Mini שברשותי. המערכת ששימשה אותי לסקירה כללה רמקולים YG Acoustics Carmel 2, מגבר משולב Nagra Classic Int וממיר MSB Discrete DAC עם שני ספקי כח חיצוניים. הכבל ששימש אותי לחיבור הסטרימר אל הממיר היה כבל קואקסיאלי של חברת Van den Hul, שהושאל לי לצורך הסקירה. פרטים מלאים על המערכת תמצאו כרגיל בתחתית הכתבה.
במהלך ההאזנות הראשונות אל ה-Nagra Streamer, לא כתבתי את הרשמים שלי, אלא ניסיתי לחוות את המוצר באופן טבעי יותר, מבלי להיכנס לדקויות, פשוט לנסות לשמוע להנאתי. תוך כדי סימנתי לי בראש שלל תכונות וקטעים אליהם אחזור בחלק מבחן ההאזנה ״הקריטי״. כבר בחלק ההאזנה הזה היה לי ברור שאני שומע כאן משהו אחר.
מה היה אותו ״משהו אחר״? רצפת רעש נמוכה, במה תלת ממדית ועוטפת, העברה חלקה ומענגת. לא פעם דיווחתי שאני שומע פער גדול באיכות בין קבצים מקומיים להזרמה דרך שירותי ההזרמה. הפער התבטא בכמות שכבות נוספות, יותר פרטים, סאונד עשיר וטבעי יותר. פתאום הרגשתי שההזרמה נשמעת קרובה בהרבה לאותה האיכות של קבצים מקומיים. אולי זה ספק הכח החיצוני, ההיעדר של מנגנוני עיבוד, שליטה בווליום ועוד, או שאולי זה תכנון מעגלים ובידוד רעשים מוצלח, אבל בסופו של דבר, הסאונד נשמע חלק, עשיר ומהנה גם בניגון משירותי ההזרמה.
בחלק ההאזנה הקריטי, התכנים הוזרמו באמצעות Tidal Connect. פתחתי הפעם ב-Fuel to Fire של Agnes Obel. הפסנתר מופרד היטב, הווקל מדויק ומרגיש חצי לחישה. Agnes שרה קרוב מאוד למיקרופון וזה מייצר את אפקט מכושף משהו. הצ׳לו מלא בעוצמה וממלא את הבמה כולה, הסאונד עוטף ותלת ממדי. הפרזנטציה הכללית מלאת עוצמה ורגש.
מכאן רציתי לעלות באנרגיה ובחרתי ביצירה Ain’t Got No Reason של ההרכב Dojo Cuts. הבס פאנצ׳י, הדוק, נקי ועמוק, לצד ההדיקות ישנה גם רכות נעימה. הווקל מופרד וכולל רמת ניואנסים גבוהה. המקצב האנרגטי הוא החלק היפה ביותר ביצירה והוא מועבר כאן באופן מרשים, עם פרזנטציה גדולה ואוורירית.
שתי היצירות הבאות שניסיתי הן מז׳אנר הפולק רוק, מהז׳אנרים האהובים עלי. תחילה הבלדה Heartworn Traders של הצמד Ida Mea, מתוך האלבום הנפלא Click Click Domino. זו בלדת אמריקנה דרמטית והיא מועברת כאן בעוצמה מרגשת, רמת ניקיון גבוהה, הפרדת קולות וכלים מרשימה. רמת הפירוט בגיטרה חושפת אותי לפרטים שלא הבחנתי בהם קודם, העלייה הדרמטית בפזמון היא כל כך דינמית, טבעית וחלקה.
היצירה השנייה מז׳אנר הפולק הייתה Trecolpas של Jeff Mailfert, כאן ההעברה היא מלאה בעדינות, שוב רמת פירוט אדירה בגיטרה, הווקל מופרד ומועבר בניקיון ומיקרו-דינמיקה נהדרת.
לאחר שני הקטעים האלה, הייתי חייב לעצור רגע ולקחת אוויר. ההעברה של ה-Nagra Streamer העלתה את עוצמת הרגש של הקטעים האלה, שאני כה אוהב, לרמות חדשות והרגשתי פשוט מוצף. עם כל הירידה לפרטים וניתוחים, כשמוזיקה גורמת למאזין להרגיש ככה, זה סימן שיש כאן משהו באמת מיוחד. כפי שאתם בוודאי יכולים לנחש, זה היה הרגע בו נפלה ההחלטה לרכוש את המוצר.
לסיום החלק הראשון של מבחן ההאזנה, האזנתי לשני אלבומים של יוצרים ישראלים, עליהם המלצתי לאחרונה במסגרת הפינה השבועית שלנו, ״אלבומי מוזיקה מומלצים״. ראשית האלבום Can’t Stop Running של אדם בן עזרא, משנת 2015. זהו אחד האלבומים הטובים שגיליתי לאחרונה, הוא אומנם מקוטלג כג׳אז, אך יש בו אלמנטים של רוק ומוזיקה מגוונת. הגיטרה החשמלית מועברת כאן בדינמיות ורמת פירוט גבוהה, הפסנתר מדוייק ומעוגל מעט בגבוהים לכדי העברה נעימה ביותר. האלבום השני שבחנתי הוא האלבום Waves, אלבום בכורה של יוצרת ופסנתרנית ישראלית בשם דינה קיטרוסקי. הקלטה נהדרת שמועברת דרך ה-Nagra Streamer עם סאונד נקי ועוטף. החצוצרה חלקה, גם בגבוהים שלה, הפסנתר מהיר ומדויק והתופים הדוקים. לאורך האלבום ישנה במה תלת ממדית עם נפח גדול. ההעברה הינה מלאת חיים, טבעית ומרגשת.
ניגון קבצים מקומיים
לצורך הבחינה של ניגון קבצים מקומיים, חיברתי את ה-SSD הנייד שלי, שבדרך כלל מחובר על המחשב שמריץ Roon Core, ישירות אל כניסת ה-USB ב-Nagra Streamer.
על מנת לנגן את הקבצים המקומיים השתמשתי באפליקציית mConnect (שיש לה כמה וריאציות). באפליקציה יש להגדיר את הנגן הרצוי במסך של PlayTo ועל מנת לנגן את הקבצים יש לבחור ב-Nagra Streamer Server, ומשם את הקובץ הרצוי.
ניגנתי שני קבצים, שניהם באיכות של 24bit 44.1kHz, תחילה חזרתי אל Fuel to Fire של Agnes Obel ובנוסף ניסיתי את היצירה המופלאה Silent World של Wolfgang Haffner, בשני המקרים השוואתי לעומת הזרמה מ-Tidal ובשני המקרים קיבלתי אישור להרגשה שתיארתי בתחילת מבחן ההאזנה, הפערים בהזרמה מ-Tidal לעומת קבצים מקומיים דרך ה-Nagra Streamer הינם קטנים יותר ביחס למכשירים אחרים בהם ערכתי ניסוי זה. כן הרגשתי מעט שדרוג באווריריות, אולי גם שיפור קל בבמה ובדינמיות, אבל הפער לא היה גדול וההעברה מ-Tidal הייתה טבעית ועשירה, עם שכבות מרובות.
ניסתי בנוסף לנגן קובץ בפורמט DSD, בחרתי ב-Beautiful Life של Chantal Chamberland באיכות DSD64. ה-Nagra Streamer אכן הצליח להעביר את פורמט ה-DSD והסאונד כלל רמת שקט נפלאה, פירוט נפלא בווקל והעברה אוורירית וטבעית.
את חוויית הניגון דרך mConnect, מצאתי לא מספיק יציבה ותגובתית וגם לא מהנה, בוודאי בהשוואה לממשק העשיר של Roon.
השוואה: Nagra Streamer מול Lumin U2 Mini
לאורך המבחן כולו, מתחילתו ועד סופו השוואתי פעמים רבות בין ה-Nagra Streamer לסטרימר הנוכחי שלי, ה-Lumin U2 Mini. תחילה השתמשתי בשני כבלים שונים, ה-Nagra Streamer היה מחובר אל הממיר MSB Discrete DAC עם כבל קואקסיאלי, לעומת זאת ה-Lumin U2 Mini היה מחובר בכבל AES\EBU, החיבור הזה אפשר לי לעבור בין המקורות בלי לקום מהספה, מה שהקל על ההשוואה. יחד עם זאת, היה לי ברור שאת ההשוואה אני חייב לעשות עם אותו הכבל, על מנת להוציא את ההשפעה של איכות וסוג הכבל מהמשוואה.
אז כפי שציינתי, ביצעתי השוואות רבות, אך כאן אביא דוגמה של קטע אחד, היצירה Return Of The Ellington של כוכבת הרוק המופלאה, Rosalie Cunningham. זהו קטע אנרגטי עם כלים מרובים. ב-Nagra Streamer המקצב הפאנצ׳י עובר נהדר הווקל מופרד היטב וממורכז, הגיטרה אנרגטית ובועטת, יש כאן העברה פשוט מהנה ביותר. בהשוואה אל הסאונד של ה-Lumin U2 Mini, הסאונד של ה-Nagra Streamer נשמע עם יותר אוויר בין הכלים, הבס עוצמתי יותר, הדינמיות עדיפה ולצד זה הסאונד חלק וטבעי יותר עם יותר תחושה אנלוגית. לעומת זאת, ה-Lumin U2 Mini, מרגיש מעט סגור יותר וקצת פחות דינמי.
אני מצאתי את הפרזנטציה של ה-Nagra Streamer יותר מהנה ויותר מעודדת אותי להאזין למוזיקה עוד ועוד.
כאן המקום להזכיר את פער המחירים בין שני הדגמים הללו, ה-Nagra Streamer עולה בערך פי שניים ולכן השוואה הרבה יותר הוגנת היייתה צריכה להיות מול הדגם הכיר יותר, ה-Lumin U2, שכולל ספק כח לינארי, יציאת USB ייעודית לסאונד ועוד מגוון שיפורי סאונד.
ההשוואה התייחסה אל נושא הסאונד בלבד, אך נקודה חשובה נוספת היא ההבדל בתכונות ויכולות, שם למכשירי Lumin יש יתרון אדיר, עם מגוון יציאות נרחב, אפליקציית שליטה מתקדמת ועוד.
סיכום
עם מבחר עצום של סטרימרים במגוון רמות מחיר, הסטרימר הראשון איי פעם של חברת Nagra השווייצרית מציג גישה בוגרת ומקורית למכשיר, שהפך למקור העיקרי אצל חובבי אודיו רבים ברחבי העולם. ה-Nagra Streamer כולל עיצוב מינימליסטי באופן קיצוני, איכות בנייה נפלאה, פונקציונליות פשוטה וידידותית והתמקדות בהעברה נאמנה ואיכותית של אות הסאונד.
בצד החסרונות תמצאו מבחר של יציאה אחת בלבד עבור מערכות שאין בהן ממיר של Nagra, לא תמצאו כאן את יציאת ה-USB Audio הפופולרית ולכן תהיו מוגבלים באיכות הקובץ שתוכלו להזרים. בנוסף, המכשיר טרם עבר הסמכה ל-Roon Ready, כך שאם אתם משתמשי Roon, תצטרכו להמתין.
בשורה התחתונה, ה-Nagra Streamer הוא מקור דיגיטלי מזן אחר, מינימליסטי ומדויק, בעל אופי סאונד נקי, דינמי, עם במה תלת ממדית ענקית, שחוויית ההאזנה אליו מלאה ברגש והנאה.
מחיר: 21,600 ש”ח (לפי מחיר ארה”ב + מע”מ)
אחריות: 3 שנים
המערכת ששמשה אותי לסקירה:
רמקולים: YG Acoustics Carmel 2
מגבר משולב: Nagra Classic Int
סטרימר להשוואה: Lumin U2 Mini
ממיר: MSB Technology Discrete DAC עם שני ספקי כח חיצוניים
כבלים:
כבל קואקסיאלי בין המקורות לממיר: Van den Hul
כבל XLR בין הממיר למגבר: Nordost Blue Heaven
כבלי רמקולים: Nordost Blue Heaven
חשמל:
כבלי חשמל עבור המגבר, ה-Lumin U2 Mini והממיר: Nordost Blue Heaven
מפצל חשמל: QBASE QB8 Mark II
כבל חשמל עבור המפצל: Nordost Red Dawn