יחד עם המגבר המשולב המשוכלל, T+A R 1000 E, קיבלנו לסקירה גם את הרמקולים הרצפתיים T+A Criterion S 2100 CTL. הרמקולים שימשו אותנו לסקירת המגבר, אבל כמובן שגם התרשמנו מביצועיהם ובכתבה זו נביא לכם את הסקירה שלנו לרמקולים אלה.
אנחנו מודים לברנד אודיו, היבואן הרשמי של חברת T+A בישראל, על כך שסיפקו לנו את המגבר לצורך סקירה.
השורה התחתונה
T+A Criterion S 2100 CTL הם רמקולים בעלי איכות בנייה מעולה וסאונד המאופיין באיזון, דיוק ודינאמיות נהדרת.
- איכות בנייה מעולה עם עיצוב סולידי ויוקרתי
- קל למיקום
- סאונד מאוזן, מדויק, דינאמי וגדול
- בס עמוק ומפורט, שתמיד מרגיש בשליטה
- סינרגיה מופלאה עם ה-T+A R 1000 E
- גימור ה-High gloss carbon היפיפה, מוסיף פרמייה גבוהה למחיר
- נשמעים מעט פחות טוב עם מגבר בעל גוון חמים ורך
סקירת וידאו
סינרגיה של הגברה ורמקולים מבית T+A
רוב מוחלט של חברות האודיו מתמקצעות ברמקולים או הגברה/אלקטרוניקה. יחד עם זאת, לא פעם רואים שחברת רמקולים מוציאה איזה מגבר או שתיים, או ההפך. לחברת T+A יש היסטוריה ארוכה בשני התחומים מה שמאפשר להם להציע ליין נרחב של סדרות מגברים, נגנים ורמקולים.
היכולות להרכיב מערכת שלמה של הגברה ורמקולים מאותו היצרן היא יתרון אדיר בעיניי. כמות הפוסטים בפורמי האודיו ברחבי העולם שדנים בשאלה: איזה רמקולים מתאימים לאיזה מגבר? מראה על הקושי להגיע לסינרגיה טובה בין רכיבי המערכת בכל טווח המחירים, ממערכות הכניסה עד למערכות האולטרה היי-אנד. ברגע ששני הרכיבים מיוצרים על ידי אותו היצרן וגם יחסית מתואמים מבחינת הסדרות, ברור שהיצרן מכוון ומתאים את הרכיבים לעבודה אופטימלית יחד.
האפשרות לסקור את רמקולי ה-T+A Criterion S 2100 יחד עם המגבר T+A R 1000 E, הייתה הזדמנות נהדרת לבחון תיאוריה זו.
העומדים למבחן: T+A Criterion S 2100 CTL
סדרת רמקולי ה-Criterion מבית T+A ממוצבת מתחת לסדרת הדגל Solitaire (שמיועדת לעבוד עם הגברה מסדרת HV) וסדרת Talis (המיועדת לעבוד עם סדרת R). כך שסדרת ה-Criterion מתאימה מאוד לעבודה עם סדרת ה-E.
הסדרה כוללת שלוש זוגות של רמקולים רצפתיים, הבנויים על אותם העקרונות רק כוללים גודל דרייברים שונה ומתאימים לגודל חלל שונה.
כפי שאתם רואים, דגם ה-2100 הוא דגם הביניים של הסדרה. כל שלושת רמקולי סדרת ה-Criterion מגיעים בתצורת של 3Way, כאשר מבנה התיבה של הרמקולים היא בתצורה, שנקראת Transmission Line.
תצורת ה-Transmission Line, נחשבת לתצורה מורכבת יותר ליישום מתצורות ה-Sealed או ה-Bass Reflex. העקרון של התצורה מדבר על מימוש מעין תעלה בתוך התיבה ״שאוספת״ אליה את הסאונד או האנרגיה הפנימיים של התיבה ומובילה אותם (כלומר Acoustic Waveguide) תוך כדי שיכוך וביטול רזוננס למקום ספציפי בתיבה, שם ניתן לבחור בין תכנון סגור או פתוח (ported). במקרה של T+A התכנון נראה כך:
כפי שאתם רואים בתכנון של T+A הסאונד שמובל בידי ה-Transmission Line, יוצא בפתח בחלקו הקדמי התחתון של הרמקול. הפתח נראה כך:
היתרונות של תכנון ה-Transmission Line הן בהגברה של עוצמת התדרים הנמוכים וביכולת לעשות כיוונון מדויק יותר לסאונד.
בצורה מעט מפתיעה ליצרן גרמני, T+A שומרים בסוד על רוב פרטי החומרים בתכנון הרמקול שלהם. המידע שמופיע במדריך למשתמש באתר החברה ״קמצן״ בפרטים. מה שהצלחתי ללקט הוא שהתיבה היא מחומר יציב במיוחד ומנגנון ה-Transmission Line עושה שימוש בחלקים מ-MDF בעובי משתנה.
גם בנושא הדרייברים ישנה סודיות רבה, הטוויטר עשוי מאריג בד ״מיוחד״, כלומר מדובר ב-soft dome tweeter, אבל אם תגובת תדר מרשימה במיוחד של עד 35kHz. יחידת המיד בס כוללת פיזור סאונד רחב במיוחד. במקרה של ה-2100 קוטר היחידות הוא טוייטר 25 מ״מ, מיד 150 מ״מ ושתי יחידות בס בקוטר 170 מ״מ.
מחיפוש ברחבי הרשת ותשאול היבואן הצלחתי להבין שיחידות הדרייברים עשויים משילוב מעניין בין נייר לסיבי פחמן (Carbon Fiber). מדובר כביכול בחומרים מעולמות שונים, הנייר הוא החומר הקלאסי ביותר לייצור דרייברים והוא בעל תכונות של סאונד פתוח וטבעי, לעומת זאת סיבי הפחמן מגיעים מעולם החומרים המודרניים בעלי תכונות של קשיחות וקלות משקל.
המפרט הטכני של שלושת הרמקולים בסדרה:
עיצוב ואיכות בנייה
ה-T+A Criterion S 2100 הם רמקולים רצפתיים בגודל בינוני, מה שעוזר להם להשתלב בקלות בסלון ישראלי. בגובה של מטר ורוחב של 22 ס״מ בלבד, לא מדובר כאן ברמקול שישתלט על הסלון ויגנוב את כל הפוקוס. מבחינת העומק, מדובר ברמקול מעט עמוק מהרגיל, 35 ס״מ, כנראה בגלל מנגנון ה-Transmission Line.
מבנה הרמקול כולל את יחידת המיד בחלקו העליון, הטוויטר מתחתיו ואז שתי יחידות הבס.
מבנה התיבה דיי סטנדרטי, אך ההשקעה בפרטים ורמת ההרכבה כאן הם ברמה גבוהה ביותר. הדופן הקדמית מחוברת לשאר התיבה במעין צורה טרפזית עם פינות ולא צורה מלבנית שבלונית.
בתחתית הדופן הקדמית מוטבע הלוגו של T+A:
בחלקו האחורי של הרמקול ,תמצאו שני זוגות של חיבורי טרמינלים איכותיים לרמקולים:
הרמקולים מגיעים עם ספייקים כבדים ועבים במיוחד:
הגימור שקיבלתי הוא הגימור היוקרתי ביותר של הסדרה הנקרא High gloss carbon, זהו גימור משגע ומרהיב ממש, אך גימור זה הוא גם משמעותית יקר יותר מהאחרים.
הנה טבלת המחירים לפי גימור:
Satin black- 32,490 ₪
Satin white -32,490 ₪
Arctic silver – 32,490 ₪
Dark walnut – 34,490 ₪
Oak whitewashed – 34,490 ₪
High gloss carbon – 42,900 ₪
הרמקולים מגיעים עם גריל מגנטי שחור בעל איכות בנייה גבוהה:
מבחן ההאזנה
מבחן ההאזנה התבצע ברובו בשילוב עם המגבר All In One מדגם T+A R 1000 E, בנוסף השתמשתי במגבר Naim Uniti Nova לשם השוואה. כבלי הרמקולים הם Nordost Blue Heaven.
מאפייני הסאונד הבולטים של ה-T+A Criterion S 2100 הם דינאמיות, רקע שקט, בס הדוק, במה בעלת עומק ורוחב טובים, ו-Imaging ויכולת למרכז סאונד מעולים.
מבחינת העמדה ומיקום הרמקולים, לא הרגשתי שהם רגישים למיקום במיוחד, מתן זווית פנימה, toe in, על מנת לייצר משולש לנ״ק ההאזנה, שיפר את ה-imaging והיכולת של ה-Criterion S 2100 למרכז את הסאונד.
האזנה עם T+A R 1000 E
בחלק הזה של המבחן הזרמתי תכנים משירות Tidal ישירות ל-T+A R 1000 E. רמקולי ה-T+A Criterion S 2100 נשמעים נהדר בקטעי ג׳אז, פתחתי בקטע המופלא של אבישי כהן, Remembering. הסאונד נקי וההפרדה בין הפסנתר והבס מצויינת. הבס עמוק, מהיר ומדויק ובו זמנית יש בו גם רכות מענגת. כפי שציינתי הדרייברים של ה-S 2100 עשויים מתערובת של נייר וסיבי פחמן, אצלי נוצרה התחושה כאילו הרמקולים קיבלו את הטוב משני העולמות השונים האלה. הרכות והסאונד הפתוח שמזוהה עם דרייברי הנייר, והדיוק והמיקוד של דרייברים מחומר מודרני כמו סיבי פחמן. הפרזנטציה הכללית בקטע היא מאוזנת ומדויקת עם רמת פירוט גבוהה בבס.
הקטע Heart Beat מהופעה חיה של Antonio Forcione Quartet, משמש אותי לאחרונה לבחינת דינאמיות. הקטע שמאופיין במעברים דינאמיים דרמטיים. המעברים חלקים ביותר והסאונד נשאר מאוזן ובשליטה באותה מידה גם בקטעים השקטים וגם בעליות. רמת הפירוט מעולה, כל התיפופים הקטנים מורגשים ומובחנים. הבס נשאר הדוק וממוקם יפה בבמת הסאונד. הסאונד דרך ה-S 2100 נקי ביותר וכאילו פורץ מהרמקול ללא מאמץ כלל.
מכאן עברתי למספר קטעים מהאלבום המופתי The Scope של מתופף הג׳אז הצרפתי הנהדר, Manu Katché. קטע הפתיחה באלבום, Keep Connexion, מלא באנרגיה, רמת הפירוט בבס היא גבוהה במיוחד, הקטע מאוזן ביותר והשילוב בין הבס למוזיקה האלקטרונית מעולה. בימת הסאונד עמוקה ורחבה במידה טובה. בקטע, Glow הווקל מופרד נהדר, הפרזנטציה נקייה ומדוייקת להפליא, אין שום תחושה של צביעה או תוספת כלשהי לסאונד. רמת הפירוט הגבוהה בבס מאפשרת ליהנות מעבודת התיפוף של Manu.
הקטע השלישי, Vice כולל מוזיקה אלקטרונית ושירה עם אפקטים סטייל Daft Punk, ה-S 2100, מתמודד נהדר גם עם מוזיקה אלקטרונית והוא מצליח להעביר את כל האפקטים במיד תוך שמירה על הפרדה נהדרת של הבס.
ניצלתי את העבודה של-T+A R 1000 E יש גם כונן CD והאזנתי למספר דיסקים מהאוסף שלי. נזכרתי באלבום הנהדר של קרלוס סנטנה, Supernatural מ-1999. בקטע Love Of My Life עם Dave Metthews, מקצב הבס מופרד נהדר, כאן ה-S 2100 מפגין גם את רמת הפירוט הגבוהה שלו במיד, הגיטרה של סנטנה נשמעת נקייה ומלאה ברגש. הפרזנטציה הכללית מאוזנת וניטרלית (עם קמצוץ של קרירות).
המשכתי לקטע האהוב עלי באלבום, Put Your Lights On יחד עם Eric Everlast. הגיטרה האקוסטית של Everlast משתלבת בהרמוניה מופלאה עם הגיטרה החשמלית של קרלוס. קולו של אריק עמוק וממורכז בצורה מדויקת ומרשימה.
התרשמות מקטעים נוספים תוכלו לראות בסקיירה שלנו למגבר T+A R 1000 E.
האזנה עם Naim Uniti Nova
בחלק הזה חיברתי את ה-T+A Criterion S 2100 למגבר Naim Uniti Nova וחזרתי על מספר קטעים שהאזנתי אליהם עם ה-T+A R 1000 E לשם השוואה.
המסקנה בגדול היא ירידה ברמת השקט וההדיקות של הבס. הסאונד מעט חמים יותר והמיד נמצא מעט קדימה יותר בבימת הסאונד.
ב-Remembering של אבישי כהן, הרקע השקט בין הפסנתר לבס, פחות נקי. הפסנתר מעט מודגש ומצלצל יותר, הבס מעט חמים יותר ומתפזר יותר בחלל, מצד שני הבס מרגיש פחות הדוק, מדויק ומוגדר.
בקטע הפתיחה, Keep Connexion, באלבום The Scope של Manu Katché, הבס פחות מפורט ומופרד פחות מהמיד. הגיטרה האלקטרונית מרגישה קדימה יותר בבמה ומקבלת קצת יותר מקום על חשבון האיזון עם הבס.
התוצאה הכללית של ה-T+A Criterion S 2100 עם ה-Naim Uniti Nova, הייתה טובה מאוד, ה-Naim מוציא יותר חמימות ורכות ומיד שמונגש קדימה יותר בבמת הסאונד. יחד עם זאת, בבירור ה-T+A Criterion S 2100 מרגיש יותר בבית ועושה בדיוק את מה שהוא תוכנן לעשות כשמחברים אותו ל-T+A R 1000 E. זו בדיוק הסינרגיה הזו של שילוב מוצרים שכנראה נבחנו ותוכננו לעבוד יחדיו באופן אופטימלי.
סיכום
ה-T+A Criterion S 2100 CTL הם רמקולים רצפתיים יוקרתיים המתוכננים בתצורה של Transmission Line. התצורה המורכבת הזו, מאפשרת לרמקולים בגודל בינוני לספק ביצועי בס עמוקים, בעלי פירוט גבוה ושליטה מעולה. בשל גודלם, הרמקולים ישתלבו נהדר בסלון ישראלי, מבלי להשתלט על החלל.
הגימור שאנחנו קיבלנו הינו גימור ה-High gloss carbon, אומנם הגימור הזה מגיע בתוספת מחיר משמעותית, אך מדובר באחד הגימורים המרשימים ביותר שיצא לנו לראות.
מבחינת ביצועי הסאונד, מדובר ברמקול מאוזן ומדויק להפליא עם בימת סאונד רחבה ועמוקה, דינאמיות, רמת שקט גבוהה וההפרדה מצוינת בין הכלים. את התוצאה הטובה ביותר קיבלנו מה-T+A Criterion S 2100 בשילוב עם המגבר המשולב T+A R 1000 E, מה שמראה על הסינרגיה המצוינת של מוצרי החברה.
אומנם מדובר ברמקול לא זול בכלל, אך הוא עומד בכבוד בציפיות שלנו ברמת המחיר הזו מבחינת עיצוב, איכות בנייה וסאונד.
זו הייתה הפעם הראשונה שהתרשמנו ממוצרי T+A בהתרשמות ארוכה בסביבה הביתית שלנו. המסקנה שלנו היא שה-T+A Criterion S 2100 CTL, הוא דוגמה מצוינת לרמה הגבוהה של מוצרים מבית T+A הגרמנית.
מחיר לפי גימור:
Satin black- 32,490 ₪
Satin white -32,490 ₪
Arctic silver – 32,490 ₪
Dark walnut – 34,490 ₪
Oak whitewashed – 34,490 ₪
High gloss carbon – 42,900 ₪
אחריות: 5 שנות אחריות מבית ברנד אודיו
המערכת ששימשה אותנו לסקירה:
מגבר משולב: T+A R 1000 E
מגבר נוסף להשוואה: Naim Uniti Nova
כבלי רמקולים: Nordost Blue Heaven