בכתבה זו נסקור את אחת המערכות היוקרתיות ביותר, המוצגות בארץ. המערכת מורכבת מקדם מגבר Karan Acoustics LINEa ומגבר ההספק Karan Acoustics POWERa.
הסקירה נעשתה בחדר ההשמעה של פריק קונטרול, בבאר שבע. חברת Karan Acoustics מיובאת באופן בלעדי על ידי פריק קונטרול.
מאז שדיווחנו לכם על כך שפריק קונטרול תחל בייבוא רשמי של מותג Karan Acoustics, חיכינו להזדמנות להגיע ולסקור את המערכת. זכינו להתרשמות קלה מהמערכת בכמה אירועים, כמו בחגיגת השנה לחנות. ביום שישי לפני שבוע, הגענו שוב לפריק קונטרול, לשבת לשיחה עם שי, הבעלים. בסיום השיחה נשארתי סופסוף לבדי בחדר למשך כשעה ארוכה, רק אני, ה-Karan וה-Roon.
השורה התחתונה
המערכת של Karan Acoustics מציגה איכות בנייה ללא פשרות וסאונד חלומי המאופיין בדינאמיות, פירוט ואיזון.
- איכות בנייה ברמה של super car
- עוצמה בלתי נגמרת
- דינאמיות שמשפרת כל מוזיקה, כולל הרגועה ביותר
- העברה מאוזנת, נקייה ומרגשת בכל עוצמת ניגון
- שקיפות ורמת פירוט על גבול האבסולוטית
- תג מחיר מעבר להישג ידם של רוב חובבי הסאונד
על חברת Karan Acoustics
חברת הבוטיק הסרבית הוקמה בידי Milan Karan, מהנדס סרבי מהעיר Novi Sad. לאחר ש-Milan בנה את שמו בתחום המכשור הרפואי, הוא ניצל את הידע ההנדסי הרב, שהוא רכש ויישם פרקטיקות אלה לתחום האודיו, אליו הוא הרגיש תשוקה אמיתית. זה התבטא ביצירת ציוד מדויק, בחירה דקדקנית של כל רכיב ובאיכות בנייה חסרת פשרות. כמו חברות בוטיק רבות, העסק התחיל בקטן בביתו, פריצת הדרך הייתה כשהמוצרים החלו להיסקר בשפה האנגלית. הביקורות שיבחו את איכות הבנייה ותוצאת הסאונד ועוררו סקרנות בינלאומית בקרב האודיופילים.
כיום חברת Karan Acoustics נחשבת לאחת מחברות האודיו האקסקלוסיביות ביותר, במגברי החברה תמצאו שימוש בטכנולוגיות כמו תכנון דואל מונו אמיתי, הגברה מסוג Class A, עכבה נמוכה ושימוש ברכיבים שנבחרו בקפידה. הטכנולוגיות הללו ארוזות בתיבות אלומיניום בעלות לוחות כבדים ועבים.
העומדים למבחן: Karan Acoustics LINEa & POWERa
כיאה לחברת בוטיק, Karan Acoustics מייצרת מספר מצומצם של דגמים. הסדרה החדשה שלהם נקראת Karan Master Collection והיא כוללת שני דגמי קדם מגבר, שני דגמי מגבר הספק, שני דגמי מגברי מונו ושני קדם מגבר לפונו.
המערכת שעמדה לרשותינו כוללת את קדם המגבר הבכיר של החברה, ה-Karan Acoustics LINEa, שמגיע עם ספק כח נפרד, ה-PSUa. קדם המגבר היה המוצר הראשון שהוכרז בסדרת ה-Master Collection, שמציינת 30 שנות של פעילות. גם מגבר ההספק ה-Karan Acoustics POWERa, הינו מגבר ההספק הבכיר בסדרה. כך שלמעשה קיבלנו כאן את המיטב של Karan Acoustics, מלבד האפשרות של להשתמש במונובלוקים.
באתר החברה Milan מתאר במילותיו את המוצרים, ממש כמו אב גאה. הוא מספר על בחירה דקדקנית של רכיבים, שנבנו במיוחד על פי דרישותיו ונבחנו בעזרת מדידות רבות והאזנות סוביקטיביות. תשומת לב מיוחדת הוענקה לאיכות המעגלים המודפסים עד לרמה של קביעת עובי מסלולי הנחושת. עבור בניית התיבות נעשה שימוש בדרגה הגבוהה ביותר של אלומיניום, כאשר המעגלים בפנים מוקמו באופן, שמוריד רגישות לרעשי RF ו-EMF.
כל מוצרי סדרת ה-Master Collection כוללים רגליות שיכוך של CMS (Critical Mass Systems) CS2, אשר מורידות למינימום האפשרי רזוננסים מכניים.
כל המעגלים האלקטרוניים מגיעים בתוצרה של Class A ללא שימוש ב-Global Feedback. המעגלים הם סימטריים לחלוטין ו-truly balanaced.
ה-Karan Acoustics LINEa כולל 4 כניסות XLR מאוזנות ו-2 כניסות RCA. בצד היציאות תמצאו 2 יציאות XLR. מידות המכשיר במ״מ הן: 504 ר׳, 126 ג׳ ו-390 ע׳, מידות ספק הכח הן זהות. משקלו של הקדם מגבר הוא 16.2 ק״ג ואילו ספק הכח שוקל 17.1 ק״ג.
מגבר ההספק, ה-Karan Acoustics POWERa, מגיע עם הספק של 650W לערוץ ב-8 אוהם, 1,100W ב-4 אוהם ו-1,800W ב-2 אוהם. בתוך המגבר תמצאו שני שנאים טרואידים עם 2.100VA בנוסף לקיבולת של 210.000uF, בזכות קבלים שהוכנו בהתאמה אישית.
בהשוואה לדגמים הקודמים, ה-POWERa כולל דפנות עבות יותר ושימוש חדשני בחתיכת אלומיניום מיוחד, אשר הוכן ב-CNC בתור צלע קירור. לדברי Milan, שיטה זו משפרת פלאים את שיכוך הרזוננס של המגבר.
מידות ה-POWERa במ״מ הן: 504 ר׳, 292 ג׳ ו-603 ע׳. המשקל הוא 105 ק״ג.
לפני שנעבור לדבר על העיצוב ומבחן ההאזנה, אני רוצה להתייחס לשני נושאים, שמאוד חשובים לטעמי, בכדי להבין את הרקע של מוצר ברמה כזו.
חברות הבוטיק של עולם האודיו
חברת Karan Acoustics נחשבת לחברת בוטיק עלית של עולם האודיו. בחלק זה אנסה לענות על כמה שאלות בנושא.
ראשית, מדוע חברות הבוטיק של עולם האודיו מייצרות מוצרים כה יקרים?
האמת שזו שאלה כללית שקשורה לכלכלה ואינה ספציפית אל עולם האודיו. עולם האודיו, כמו רוב עולם הייצור, נשלט בידי חברות גדולות, שמייצרות מוצרים באופן אוטומטי במפעלים, לא פעם במזרח הרחוק, הן מנצלות את יתרון הגודל שלהן, על מנת להוריד את עלויות הייצור ולהציע לצרכן מוצרים בעלי יחס עלות תועלת גבוה. כשחברת בוטיק נכנסת לשוק, כמובן שאין לה את היכולות להוריד את עלות הייצור כמו חברה גדולה, לכן על מנת להתחרות עליהן לעשות משהו שהחברות הגדולות לא יכולות, או רוצות לעשות. הבחירה הטבעית היא לייצר באופן ידני וקפדני כל מכשיר, זהו כמובן סגנון ייצור יקר וארוך בהרבה, אך גם בעל פוטנציאל להגיע לאיכות גבוהה יותר. מכיוון שבתהליך כזה ניתן לייצר הרבה פחות, ונדרשת השקעה רבה בהרבה בכל מכשיר, כל זה מתורגם למחיר סופי גבוה עבור הצרכן. כדי שהצרכן יסכים לשלם את המחיר הגבוה, איכות המוצר חייבת להצדיק זאת, כך שיוצא שמוצרים של חברות הבוטיק חייבים להיות גם יקרים וגם איכותיים, בכדי שחברה כזו תצליח.
השאלה השנייה שאני רוצה להתייחס אליה, היא מדוע יש כל כך הרבה חברות בוטיק בעולם האודיו?
אז אם השאלה הראשונה הייתה כללית וכלכלית, כאן לטעמי התשובה טמונה ברגש ואהבה למוזיקה. תחום המוזיקה מורכב מהרבה מאוד מקצועות שונים וממש לא נגמר רק באומנים, יש כמובן את טכנאי הסאונד, המפיקים, עובדי האולפן השונים ומהצד השני את יצרני הציוד, המקצועי והביתי.
בנושא האודיו הביתי נדמה שיש אינסוף חברות, כך שמבחינה כלכלית, נראה על הגבול הטירוף להיכנס לתעשייה הזו. כשקוראים קצת את הסיפורים של האנשים שנכנסו לתחום האודיו, כמעט בכל פעם מדובר באנשים, שמאוד אוהבים מוזיקה. זו תעשייה גדולה וגם אם היא לא סקסית כמו פעם, גם אם רוב הציבור מסתפק באוזניות אלחוטיות וסאונדברים, אני בכל פעם נדהם מחדש כמה הנאה אפשר להפיק ממערכת מוזיקה איכותית. אנשים שאני משמיע להם את המערכת שלי, כשהם שמים בה את המוזיקה שהם אוהבים, פתאום נהיה להם חיוך על הפנים. זה סוד הקסם של התעשייה הזו ולכן לטעמי אנשים שיש באפשרותם לעסוק בה, עושים זאת מאהבה לתחום.
אז כמה וואטים אתם באמת צריכים?
זהו נושא שנוי במחלוקת שאם תחפשו מעט עליו תראו מגוון דעות סותרות. יש לא מעט סרטונית וכתבות שינסו להראות שוואטים בודדים מספיקים לחלוטין על מנת לייצר סאונד ״מספיק״ חזק. אם כך, לשם מה צריך מגברים של מאות וואטים כמו למשל ה-Karan Acoustics POWERa?
אני חושב שקל להסתכל על הנושא הזה בעזרת אנלוגיה למכוניות בעלות מנוע חזק עם הרבה כוחות סוס. בנסיעה רגילה בעיר, כל רכב משפחתי צנוע לרוב יתמודד טוב עם המשימה, לעומת זאת בתנאים קשים יותר, כמו עליות תלולות, לא פעם נרגיש שהרכב ״לא סוחב״. ברכב חזק נצלח את העליות הללו בקלות, אבל זה לא נגמר שם. אם נחזור לנסיעה העירונית הרגילה, אומנם אין בה צורך במנוע חזק, אך גם בנסיעה כזו נוכל לשים לב שהרכב כלל לא מתאמץ ורזרבות הכח שלו מספקות נסיעה חלקה וקלה יותר.
כך גם באודיו, הצורך בכמות הוואטים הוא על מנת לשחזר דינאמיות קיצונית ולנגן בעוצמות גבוהות, אך את רזרבות העוצמה הללו מרגישים גם בניגון של מוזיקה רגועה בעוצמה חלשה.
עיצוב ואיכות בנייה
טוב, בנושא איכות הבנייה כבר דיי אמרנו כל מה שאפשר לומר, מדובר כאן בבנייה שהיא ברמה של no cost object, לא מעגלים פה פינות, לא מנסים לחסוך. המכשירים של Karan Acoustics מרגישים כמו המכוניות מסרטי ״מהיר ועצבני״ לפני ואחרי שפותחים את מכסה המנוע שלהם.
נושא העיצוב זהו כבר עניין של טעם. ברגע שמגיעים למכשירי אודיו במידות הענקיות האלה, זה הופך לאתגר מבחינה עיצובית. איך גורמים לקופסה ענקית להיראות מודרנית וייצוגית? אני באופן אישי, חושב ש-Karan Acoustics עשו כאן עבודה מצויינת! עבודת החיתוך של התיבות הוא מופלאה ומעניקה מראה חלק וזורם. השימוש בפס שחור עבה במרכז הפאנל הקדמי מחלק באופן סימטרי את התיבה וגורם לה להרגיש פחות גדולה. אני גם מאוד מחבב את הפונט האדום, שהוא אחד מסימני ההיכר של Karan Acoustics.
הפאנל הקדמי של קדם המגבר הינו נקי ומסודר, עם שני בוררים סימטריים וללא אף לחצן מיותר.
נקודת הביקורת היחידה שיש לי בנושא העיצוב היא השלט העגול. אני חושב שיש כאן ניסיון מיותר ״להתחכם״ ושלט רגיל עם כפתור ייעודי לכל כניסה היה יכול להיות פרקטי יותר.
מבחן ההאזנה
את מבחן ההאזנה ל-Karan Acoustics LINEa & POWERa עשיתי בעזרת המערכת הבאה: המקור היה ה-Kalista Audio Dreamplay Stream, אליו הזרמתי באמצעות Roon. הרמקולים היו Sonus Faber Serafino, כבלי הרמקולים, ה-XLR והחשמל היו מסדרת Cardas Audio Clear Beyond. בנוסף החשמל עבר דרך Shunyata Hydra Typhon ו-Hydra Triton.
עם המפרט מלא העוצמה של ה-Karan Acoustics, היה לי ברור שהוא יביא עוצמות ודינמיות חסרת מעצורים, לכן דווקא עניין אותי לפתוח יצירות יותר קטנות ואינטימיות, בשביל לבחון את הביצועים של המערכת ביצירות אלה.
אז פתחתי באחד מקטעי הווקל האהובים עלי, Fireproof של Heather Nova. פריטת הגיטרה שקטה וכל כך נקייה, רצפת הרעש פשוט לא קיימת. קולה של Nova מדויק ואפשר לשמוע בכל ניואנס הכי קטן בבירור, אם זה הרוק, או הנשימות שלה לפני שהיא מתחילה לשיר. כל עליה ולו הקלה ביותר בעוצמת השירה מורגשת ומודגשת על ידי ה-Karan. הדבר שבאמת מדהים הוא שכל השקיפות והפירוט האלה לא באים על חשבון המוזיקליות, אין כאן פירוק לגורמים של היצירה, אלה היא נשמרת בתור יצירה הומוגנית לצד הפירוט המופלא. שיחקתי לא מעט עם הווליום בקטע הזה, צמד ה-Karan Acoustics, שומר על דינאמיות ואחידות מופלאים גם בווליום נמוך והשינוי בווליום מרגיש לינארי לחלוטין.
המשכתי לעוד קטע עדין של הכנרית הקנדית המדהימה, Angèle Dubeau, הקטע שבחרתי הוא Human. זהו קטע שבלתי אפשרי להשאר אדישים כלפיו. הניקיון של הכינור, כמות האוויר והקלילות המוחלטת בה הקטע מועבר דרך המערכת הוא מרגש עד דמעות. שוב היכולת להעביר בטבעיות וקלות כל שינוי ולו הקל ביותר בעוצמת הניגון הוא שואף לאבסולוטי, זה בדיוק המיקרו-דינמיקה שהאודיופילים אוהבים לדבר עליה. הקטע הזה מדגים את היכולות של ה-Karan Acoustics להישאר מאופק וגם להעביר במה. הכינור של Angèle ממוקם בדיוק במרכז ואילו המקהלה המלווה שלה נמצאת בבירור מאחוריה.
קטע שאני לא מוותר עליו באף מבחן לאחרונה הוא Ash + Bone של שלושת הזמרות Sukhmani, Ajeet ו-Aisling Urwin. כאן כבר הקצב עולה, רמת הפירוט היא קיצונית, הצלילים ממוקמים על פני הבמה באופן ברור. קל לראות את חוסר המאמץ והנונשלנטיות בה ה-Karan מעבירים את הקטע, לא משנה מהי עוצמת הניגון. ההרמוניה הקולית מועברת באופן נקי ומדויק.
טוב שיחקנו מספיק, בואו נבדוק קצת את ביצועי הבס, לשם כך בחרתי בקטע Bass Drops של Nenad Vasilic. כאן באה לידי ביטוי רמת ה-damping factor של המערכת, יש כאן שליטה מוחלטת ברמקול שמתורגמת לבס הדוק ומפורט במיוחד. הבמה היא עמוקה וישנה גם שליטה מצוינת בגובה הבמה, ישנם קטעים שמגיעים ממש מהריצפה ואחרים שנשמעים מעל לרמקולים.כל פריטה ונגיעה בבס נשמעת בבירור עם המון ניואנסים.
הקטע הבא שבחרתי הוא קטע שגיליתי לפני מספר שנים ואני מאוד אוהב אותו, זו בלדה שנקראת There's a Shadow on the Sun של הצמד Jacob & Drinkwater. זו בלדת פולק רוק שכוללת גיטרה וצ׳לו. שני הכלים מועברים באופן נקי, הדוק ומופרד. כך גם ההרמוניה הקולית של הצמד, שכוללת שירה עמוקה במיוחד. הבס של הצ׳לו מתפזר על פני כל הבמה, זה קטע של פשוט לעצום עיניים ולהרגיש שהנגנים איתי בחדר. יש המון עוצמה ביצירה הזו, כמו גם עצב, וה-Karan Acoustics מעביר את התחושות האלה בדיוק של אומן.
המשכתי באווירה המעט מלונכולית. הקטע הבא שבחרתי הוא יצירת הג׳אז העדינה Heroines של Jakob Bro, הגיטריסט הדני. התיפוף בקטע הדוק ומפורט ברמה שלא שמעתי מעולם, ההפרדה בין התיפוף והגיטרה יוצאת דופן. רמת השקט וכמות הפריטים כאן גורמת לי לגלות מחדש את היצירה הזו, שאני כל כך אוהב. בקטע הזה הגברתי את עוצמת הניגון עוד ועוד, כיוון שה-Karan Acoustics מצליחים לשמור על איפוק, לא חשוב עד כמה העוצמה גבוהה.
במהלך כל המבחן זה היה הקטע שהכי ריגש אותי, זה שמגבר ה-Karan Acoustics יכול לנגן יצירה כה עדינה ודווקא בה להראות לי את היתרון בכל העוצמה והדינאמיות שלו, זה אולי סוד הקסם של המערכת המרשימה הזו.
הקטע לא זמין ביוטיוב, לכן אני מצרף כאן אותו מ-Tidal:
טוב התחמקנו מזה עד עכשיו, אבל כעת הגיע הזמן לבחון דינאמיות עוצמתית לא מרוסנת, הקטע האלקטרוני The Game Has Changed של Daft Punk, הוא הנשק שבחרתי הפעם. לא נראה לי שאפתיע אתכם בכל שאומר שהדינמיות והפירוט כאן הם אדירים, הקטע כולל פיצוצים שאחריהם ישנו שובל אלקטרוני, ששמעתי בו פרטים כל כך קטנים, שלא זכור לי ששמעתי קודם. עומק הבס כאן הרגיש מוגבל רק על ידי מה שהרמקול מסוגל להפיק. מה אני יכול לומר, ה-Karan Acoustics אוכלים קטעים דינאמיים כאלה לארוחת בוקר.
לקראת סיום, חזרתי להירגע עם שני קטעי ווקל נפלאים. תחילה Piece By Piece של Katie Melua. המתיקות בקולה של Katie מועברת בדיוק רב, מה-Karan Acoustics דרך ה-Sonus Faber וישר לתוך הלב. העליות בשירה של Katie כל כך חלקות ונעימות. דרך ה-Karan כל עלייה ולו הקטנה ביותר, כל כך ברורה. גם בקטע הזה בחלק הבס שמעתי פרטים שלא שמתי לב אליהם קודם. ההעברה מפורטת ומרגשת.
קטע הווקל השני שבחרתי הוא Colour to the Moon של Allan Taylor המופלא. קולו כל כך מלא בעומק ובו זמנית ניקיון ורמת פירוט נהדרת. הגיטרה כוללת חלק בס נהדר וחלק כלי הנשיפה נקי ומורגש, שוב הרבה יותר ממה שזכור לי.
את מבחן ההאזנה המרגש הזה יכולתי לסיים רק בדרך אחת, Remembering של אבישי כהן כמובן. מה שהכי תופס אותי ביצירה הזו דרך ה-Karan Acoustics זה עד כמה כל נגיעה של אבישי בבס מרגישה אחרת, אפשר לזהות בדיוק באיזה חלק של הבס הוא נוגע, יותר נמוך, יותר גבוה. הפסנתר נקי, צלול ומדויק. התיפוף העדין כל כך מפורט ומורגש. שוב הקסם של ה-Karan Acoustics מתגלה ביכולות שלו להפגין דינאמיות מופלאה תוך כדי איפוק והעברה נכונה ומדויקת של יצירה מעודנת ומבריקה.
חוויית מינכן VS באר שבע
חוויית ההאזנה הזו ב״פריק קונטרול״ לחלוטין זרקה אותי חזרה אל תערוכת מינכן, המערכת ששי העמיד בחדר ההאזנה המטופל שלו, לא נופלת בכלום מהמערכות הנהדרות ששמעתי בתערוכה. רק שבעוד בתערוכה, היכולת לשמוע באמת מערכת היא הרבה יותר מוגבלת. לעיתים נכנסים רעשים מהחדרים הצמודים, אנשים שמדברים וחוסר האפשרות לבחור במוזיקה, כל אלו הן מגבלות שלא קיימות כאן. כך שעברתי חוויית האזנה ברמה הגבוהה ביותר שיש ואם אתם חובבי סאונד, אני ממליץ גם לכם בחום להגיע ל״פריק קונטרול״, בשביל לחוות זאת בעצמכם.
סיכום
המערכת שמורכבת מקדם מגבר Karan Acoustics LINEa ומגבר ההספק Karan Acoustics POWERa, היא אחת היקרות ביותר שיצא לי לשמוע בארץ. כשמגיעים לסכומים מטורפים כאלה, הציפייה היא לא פחות משלמות. עם איכות בנייה פנומנאלית, עוצמה בלתי נגמרת, ששומעים אותה בין אם מנגנים קטע אגרסיבי ובין אם מנגנים קטע רגוע ושליו, נדמה שאין דבר שה-Karan Acoustics לא עושים באופן מדויק, דינאמי ומרגש.
אומנם חובבי סאונד מעטים בלבד יוכלו להרשות לעצמם מערכת ברמה כזו, אך אני ממליץ לכל חובב סאונד להגיע להתרשם מהמערכת של Karan Acoustics ולו כדי לחוות עד לאן ניתן להגיע עם התחביב הזה.
למחירים נא לפנות ל״פריק קונטרול״.
שאר חלקי המערכת ששימשה אותי לבחינה:
מקור: Kalista Audio Dreamplay Stream
רמקולים: Sonus Faber Serafino
כבלי הרמקולים, ה-XLR והחשמל: מסדרת Cardas Audio Clear Beyond
החשמל עבר דרך מפצל ומנקה חשמל: Shunyata Hydra Typhon ו-Hydra Triton
תגובה אחת
לא מבין את עניין הסודיות של המחיר