fbpx
חדשות וסקירות בנושא סרטים, מוזיקה, ציוד אודיו וקולנוע ביתי
חיפוש
  • Lyngdorf TDAI-1120 – מגבר All In One קומפקטי ומשוכלל

    הפעם הגיע אלינו לסקירה המגבר המשולב הקומפקטי והמשוכלל, Lyngdorf TDAI-1120. שנתיים לאחר שסקרנו את אחיו הגדול, ה-Lyngdorf TDAI-3400, שהותיר עלינו רושם אדיר, כעת נבחן מה החברה הדנית המוערכת מציעה במגבר הכניסה שלהם.

    אנחנו מודים לפיוצ׳ר אודיו וידאו, היבואן הרשמי של מותג Lyngdorf בישראל, על כך ששלחו לנו את המגבר לצורך סקירה.

    *עדכון 17/09/2022: בעדכון תוכנה ששוחרר לאחרונה, חברת Lyngdorf הוסיפה שלל יכולות ל-TDAI-1120, ביניהן תמיכה ב-Tidal Connect ופענוח MQA, לפרטים המלאים: ״ה-Lyngdorf TDAI-3400 וה-TDAI-1120 זוכים לעדכון תוכנה, המוסיף שלל יכולות חדשות״. יכולות אלה לא היו זמינות בעת הסקירה.

    Lyngdorf TDAI-1120

    השורה התחתונה

    ה-Lyngdorf TDAI-1120 מהווה שילוב של טכנולוגיות מתקדמות עם סאונד מלא בנשמה, מה שהופך אותו לאחד המגברים המסקרנים בשוק

    מה אהבנו
    • עיצוב תעשייתי יפיפה עם איכות בנייה גבוהה
    • קל משקל ואינו מתחמם כלל
    • פונקציונליות ויכולות כיוונון מובילים בשוק
    • ה-RoomPerfect מאפשר אינטגרציית בס פנומנאלית
    • חיבור קל ונוח לטלוויזה באמצעות HDMI eARC
    • עוצמת הגברה מפתיעה ביכולתה להניע רמקולים
    • סאונד המאופיין בבס הדוק, שליטה מעולה ובמה נהדרת
    • שמירה על דינאמיות גם בעוצמות ניגון נמוכות
    • יכולת לשמש כקדם מגבר או כסטרימר, ממיר ותיקון אקוסטי
    נקודות לשיפור
    • מסך פחות פרקטי, המציג רק את האייקון של הכניסה הפעילה
    • דורש תוכנת צד שלישי כמו Roon או mConnect, על מנת להזרים Tidal

    סקירת וידאו

    על Peter Lyngdorf

    המקים של חברת Lyngdorf הוא Peter Lyngdorf. ל-Peter יש היסטוריה ארוכה ומעניינת בתחום האודיו. הוא החל את דרכו כמפיץ של מוצרי אלקטרוניקה בידורית בשנת 1975. בשנת 1980 הוא הקים רשת של חנויות אודיו ובשנת 1983 הוא הקים את אחת מחברות הרמקולים המפורסמות מדנמרק, חברת Dali.

    שתי רכישות מפתח שיחקו תפקיד משמעותי בדרך להקמת חברת Lyngdorf. הרכישה הראשונה של Peter הייתה חברת Snell Acoustics האמריקאית בשנת 1989. חברת Snell Acoustics היא חברה פורצת דרך בתחום תוכנות תיקון חדר אקוסטי, פתרון ראשוני שלהם הוצג כבד בשנת 1992 בתערוכת CES. הרכישה המשמעותית השנייה של Peter Lygdorf הייתה חברת NAD הבריטית בשנת 1992. חברת NAD בשיתוף פעולה עם חברת הסטארט-אפ, Toccata Technology מדנמרק הוציאו בשנת 1998 את מגבר ה-all-digital הראשון, שנקרא Millennium. המגבר התבסס על טכנולוגיית ה-EQUIBIT. היתרונות של הגברה זו הם רמת עיוותים נמוכה במיוחד, אין צורך בפידבק כלל, ויכולות לשמור על הדינאמיות של האות בכל עוצמת ניגון.

    שתי הטכנולוגיות הללו, התיקון האקוסטי וההגברה הדיגיטלית המלאה, הן טכנולוגיות קצה המתבססות על עשרות פטנטים והן היוו את אבני היסוד בדרך להקמת חברת Lyngdorf.

    בשנת 2014 Peter Lyngdorf איחד כוחות עם Lars Risbo (מחברת Toccata Technology) ו-Bruno Putzeys ויחד שלושתם הקימו את חברת Purifi ApS, שממשיכה לקדם, בין היתר, את טכנולוגיית ההגברה הדיגיטלית.

    על חברת Lyngdorf

    חברת Lyngdorf היא חברה דנית, שהוקמה בשנת 2005, כאמור בידי Peter Lygdorf. החברה מייצרת רמקולים ואלקטרוניקה. מוצריה ידועים בעולם כחדשניים במיוחד ובעלי ביצועים מעולים. בשנת 2007 החברה קיבלה זכויות מחברת הפסנתרים היוקרתית Steinway & Sons לייצר רמקולים הנושאים את שמם וכך נוצרה חברת בת בשם Steinway Lyngdorf. משימת החברה הייתה לייצר רמקולים המשחזרים את הסאונד של הפסנתר בצורה כל כך מדויקת, עד שנגני פסנתר לא יוכלו להבדיל בין נגינת הפסנתר האמיתי לסאונד הפסנתר הבוקע מהרמקולים. כך שמדובר בחברה השואפת לשלמות במוצריה.

    חברת Lyngdorf היא חברה מרעננת וחדשנית בנוף האודיו העולמי. בביקור שלנו בתערוכת מינכן 2022, ראיתי כל כך הרבה חברות, שממשיכות לייצר במשך עשרות שנים מגברי מנורות ענקיים ומערכות המורכבות מקופסאות רבות. אומנם אני לחלוטין בעיניין ואוהב את הציוד הזה, אבל הוא אינו פונה לקהל יעד רחב. לעומתם, חברת Lyngdorf מתבססת על שימוש בטכנולוגיות מודרניות ומתקדמות, כגון הגברה דיגיטלית מלאה (Full Digital) ומערכת תיקון אקוסטי ייחודית, שפותחה על ידי החברה ונקראת RoomPerfect.

    מערכת ה-RoomPerfect מבטיחה חוויית האזנה מותאמת לאקוסטיקה של החלל הספציפי. הייחוד של מערכת זו ביחס למערכות אחרות בשוק, הוא בכך שהמערכת משמרת את גוון הסאונד של הרמקולים שלכם ואינה מנסה להביא את הסאונד אל עקומה כלשהי, או תגובה לינארית. הגישה של חברת Lyngdorf מתאימה מאוד לדרישות הצרכן המודרני, שרוצה את המוצרים שלו חכמים ואינו מעוניין למלא את חלל ההאזנה שלו בפאנלים אקוסטיים. במקום זאת, הצרכן המודרני מעוניין להאזין למוזיקה בסלון ביתו המעוצב ועדיין לקבל איכות סאונד גבוהה.

    החדר של Steinway Lyngdorf בתערוכת מינכן 2022
    החדר של Steinway Lyngdorf בתערוכת מינכן 2022

    העומד למבחן: Lyngdorf TDAI-1120

    ה-Lyngdorf TDAI-1120 הינו מגבר הכניסה של החברה, הוא מגיע בגודל קומפקטי, המידות שלו בס״מ: 10.1 ג׳, 30 ר׳ ו-26 ע׳. המשקל של המגבר הוא 3.3 ק״ג בלבד.

    המגבר מגיע בתיבה מאלומיניום ומבוסס על שיטת ה-Fully Digital Amplification של החברה. זו שיטה בה האות מוחזק במרחב הדיגטילי ממש עד ליציאה לרמקולים, בהשוואה למערכות סטנדרטיות, אות הקול בשיטה של Lyngdorf עובר פחות המרות, שעלולות להוסיף עיוותים ורעשים. האות מומר לאות אנלוגי ממש בשלב האחרון, רגע לפני שהוא מועבר אל הרמקולים. עוצמת ההגברה היא 60W ל-8 אוהם ו-120W ל-4 אוהם.

    מבחינת כניסות, ה-Lyngdorf TDAI-1120 מגיע עם כניסת פונו תומכת ראשי MM, וכניסה אנלוגית RCA. מכיוון שהמגבר פועל במרחב הדיגיטלי, כניסות אלה מומרות לדיגיטל (כלומר עוברות דרך ADC). מבחינת הכניסות הדיגיטליות, יש ל-1120 שתי כניסות קואקסיאליות, שתי כניסות אופטיות, כניסת USB לחיבור זכרון נייד, ויציאת HDMI תומכת eARC. בנוסף המגבר תומך ב-Bluetooth וחיבור לרשת באמצעות WiFI או חיבור קווי.

    Lyngdorf TDAI-1120

    מלבד שלל הכניסות ה-TDAI-1120 כולל יכולת ניגון והזרמה, כך שתוכלו ליהנות מהמוזיקה שלכם באמצעות הזרמה ישירה מהטלפון שלכם, גם אם לא תחברו אף מקור חיצוני. ה-1120 תומך בהזרמה באמצעות AirPlay 2, Chromecast, Spotify Connect, רדיו אינטרנטי, DLNA ובנוסף ה-Lyngdorf TDAI-1120 הוא גם Roon Ready.

    אומנם התמיכה ב-AirPlay 2 ו-Chromecast מאפשרת להזרים מכל שירות מוזיקה בעולם, עדיין הייתי שמח לראות תמיכה מובנת בשירותים כמו Tidal. המגבר הבכיר של החברה, ה-TDAI-3400, זכה בשנתיים האחרונות לשני עדכוני קושחה שהוסיפו תמיכה ב-Tidal Connect וגם פענוח MQA. לצערי השדרוגים האלה לא נוספו ל-1120 בשלב זה. בעוד החשיבות שאני מעניק ל-MQA אינה גבוהה, אך Tidal Connect מבחינתי היה מהווה שדרוג לחווית ההזרמה.

    כמובן שה-Lyngdorf TDAI-1120 תומך בתוכנת התיקון האקוסטי של החברה, ה-RoomPerfect. הכיול מתבצע בעזרת מיקרופון איכותי המתחבר בכבל XLR אל המגבר.

    תוכלו לשלב את ה-TDAI-1120 במערכת רב ערוצית (קולנוע ביתי), על ידי הפיכת כל כניסה לכניסת HT Bypass (כלומר שימוש כמגבר הספק), המונח של חברת Lyngdorf לכך הוא Theater Mode. יכולת חשובה נוספת היא קונפיגורציה מלאה של שילוב סאבוופר כולל קביעת קרוסאובר, סוגי עקומות שונות ועוד.

    לסיום, מדובר כאן באחד המגברים הכי משוכללים, עם מגוון שימושים נרחב במיוחד ובעל הכי הרבה יכולות לכיוון הסאונד על פי טעמכם האישי.

    עיצוב ואיכות בנייה

    סרטון ה-Unboxing:

    תכולת האריזה: מלבד המגבר, האריזה כוללת את כבל החשמל, מיקרופון כיול איכותי, כבל XLR לחיבור המיקרופון וסטנד ייעודי עבור המיקרופון.

    ה-Lyngdorf TDAI-1120 מגיע בגימור אחד, לטעמי מדובר במגבר יפיפה בעל עיצוב תעשייתי, מודרני ונקי. התיבה עשויה מאלומיניום מוברש ושילוב של גימור שחור מט. זהו עיצוב מינימליסטי ומדויק.

    Lyngdorf TDAI-1120

    הפאנל הקדמי של המגבר כולל שני בוררים, הבורר הגדול קובע את העוצמה, בעוד הבורר הקטן מעביר בין הכניסות ולחיצה עליו משתיקה את הניגון (mute). כפתור ה-Stand By נמצא משמאל לבורר העוצמה. בורר העוצמה כולל תאורת לד מסביבו, התאורה דולקת באופן יחסי לעוצמה שנבחרה כלומר, במינימום אין תאורה כלל ובמקסימום כל העיגול סביב הבורר יהיה מואר.

    בואו נדבר מעט על המסך של ה-TDAI-1120. זהו מסך שחור לבן. בפינה השמאלית התחתונה שלו יש לוגו מואר של Lyngdorf ובפינה הימנית יש לוגו מואר של RoomPerfect שדולק כאשר הוא מופעל (כלומר בכל מצב חוץ ממצב ה-ByPass שמתעלם מהתיקון). כל שאר שטח המסך משמש לעיגול הכניסות הייחודי של ה-1120, מדובר במעגל של אייקונים המייצגים את הכניסות השונות, וכשמעבירים כניסות באמצעות הבורר האייקונים עוברים בצורת עיגול גם. זו גישה מעניינת להצגת הכניסה, אך אני חושב שלא מדובר כאן בשימוש טוב בשטח המסך. מסך כזה גדול יכול היה לשמש להצגת מידע רלוונטי כמו פרטי השיר שמוזרם, עוצמת הניגון ואולי פרטי תפריט כלשהם. במקום זאת, המסך מציג בכל פעם רק אייקון אחד קטן של הכניסה שבקושי ניתן לראות מרחוק. לטעמי השימוש של Lyngdorf במסך בדגם הבכיר, ה-TDAI-3400 הינו פרקטי ויעיל יותר.

    Lyngdorf TDAI-1120

    שימושיות ואפליקציית השליטה

    בתור מגבר מודרני ומשוכלל, רוב מוחלט של השליטה ב-Lyngdorf TDAI-1120 מתבצעת באמצעות האפליקציה הייעודית של Lyngdorf. למעשה כל דבר שתרצו לעשות, מלבד שינוי עוצמת הניגון או בחירת הכניסה, יצריך אתכם להשתמש באפליקציה. יש לי תחושות מעורבות בנושא הפונקציונליות המועטה, שנגישה באמצעות הבוררים הפיזיים על המגבר. מצד אחד הרעיון להפריד בין השימוש היומיומי הפשוט, שכל בני הבית יכולים לנצל, לשימוש המתקדם, הוא רעיון יפה. אך מצד שני יכול להיות שכאן הלכו קצת רחוק מידי וכן הייתי מעדיף שהממשק הפיזי של המגבר היה מאפשר קצת יותר פונקציונליות.

    ה-TDAI-1120 אינו מגיע עם שלט, אך ניתן לרכוש שלט בנפרד.

    אז לאחר שהבנו את החשיבות המכרעת של האפליקציה ב-TDAI-1120, בואו נתחיל לדבר על האפשרויות השונות שהיא פותחת. קודם כל גם האפליקציה של Lyngdorf מחולקת למעשה לשניים. האפליקציה מאפשרת לשנות כניסה, לשנות Voicing (מצבי שמע מובנים, כלומר אקוולייזרים שונים כמו ניטרלי, מוזיקה וכ״ו), לשנות את מצב ה-RoomPerfect (האפשרויות הן Bypass, Focus ו-Global) ואת עוצמת הניגון. כל האופציות של הכיוונון המתקדם נגישות דרך ממשק Web, כאשר כפתור באפליקציה מעביר אתכם אל הדפדפן (Safari במקרה של ה-iPad שלי) ושם נפתח בפני המשתמש עולם ההגדרות העשיר של Lyngdorf.

    הנה כמה מסכים של האפליקציה:

    אומנם זה פשוט להגיע אל הממשק המתקדם ולהשתמש בו, וישנם יתרונות לממשק Web, הנגיש מכל מקום, אבל לא ברור לי למה לא לספק את הממשק המתקדם המלא באפליקציה וזהו? לטעמי זה היה משפר את חווית המשתמש.

    Lyngdorf TDAI-1120
    כך נראה העמוד הראשי של ממשק ה-Web

    ממשק ה-Web תוכלו להריץ את ה-RoomPerfect (עליו נדבר יותר בחלק מבחן ההאזנה), תוכלו לקבוע את השימוש של יציאות ה-out, כלומר האם מחובר אליהן סאבוופר, מגבר הספק, או כלום. במידה וחיברתם, סאבוופר תוכלו לקבוע את הקרוסאובר ושלל אפשרויות נוספות.

    בנוסף תוכלו להגדיר כאן את המרחק של הרמקולים והסאב מנקודות הישיבה שלכם, מה שיעזור ל-Lyngdorf TDAI-1120 לכוון את בימת הסאונד והפיזור האופטימלי.

    כמות האפשרויות כאן היא על גבול הלא נגמרת, תוכלו לכוון בס וטרבל, להסתיר מהממשק כניסות לא פעילות, לייצר Voicing – אקוולייזרים משלכם, לקבוע Voicing שונה לכניסות ספציפיות, לבדוק את הגדרות הרשת וההגדרות הכלליות ועוד. הממשק הוא חלומו הרטוב של כל חובב כיוונונים.

    מבחן ההאזנה

    במכשיר כל כך משוכלל, כמובן שגם מבחן ההאזנה הינו מורכב וכלל מספר חלקים. תחילה בחנתי את ה-Lyngdorf TDAI-1120 במצב סטריאו רגיל עם רמקולי YG Acoustics Carmel 2. במצב הסטריאו בחנתי את הביצועים עם ובלי ה-RoomPerfect. בחלקי המבחן הנוספים, בחנתי שילוב של סאבוופר, ולסיום שימוש ב-TDAI-1120 בתור סטרימר-ממיר. את המערכת ששימשה אותי בכל חלק אציין בחלק הרלוונטי וכמובן בסיום הכתבה.

    בשלב הראשון בחרתי את ה-Voicing שהיה הכי לטעמי. אני מודה שלא תמיד פשוט להרגיש הבדל בין ה-Voicing השונים, אבל כמו במקרה של ה-TDAI-3400, לטובת האזנה למוזיקה, העדפתי בסופו של דבר את ה-Voicing שנקרא Music, ולכן השתמשתי בו בדוגמאות המוזיקה במבחן.

    Lyngdorf TDAI-1120

    ללא RoomPerfect

    בחלק הראשון של המבחן חיברתי אל ה-Lyngdorf TDAI-1120 את הרמקולים YG Acoustics Carmel 2 באמצעות כבלי רמקולים QED XT25, והזרמתי תכנים משירות Tidal אל ה-1120. מכיוון שאין למגבר Tidal Connect או אפליקציית הזרמה משלו, השתמשתי בגרסה החינמית של mConnect.

    פתחתי עם אלבום הבכורה הנפלא של Alma Naidu (שבחרתי בו לאלבום השבוע שלנו). מדובר באלבום ווקל ג׳אז קליל ונעים במיוחד. הדבר הראשון ששמתי לב אליו הוא העוצמה של המגבר, שלמרות ההספק הצנוע כביכול במפרט, לא הפגין שום קושי בהנעת ה-Carmel 2. מאפיינים נוספים הם רמת השקט והניקיון הגבוהים ומאפיין חשוב אחרון הוא השמירה יוצאת הדופן על דינאמיות בעוצמות שמע נמוכות, זה הרגיש כאילו כמעט שאין איבוד דינאמיות, לא חשוב באיזה עוצמה מנגנים.

    בקטע Something ’bout The Rain, הווקל של אלמה ממורכז ונעים במיוחד, הבס שמלווה את המוזיקה הדוק ומופרד, הפסנתר מלא ונקי. הבמה תלת ממדית עם רוחב ועמוק מרשימים. הפרזנטציה הכללית מרגישה מלאת חיים, מאוזנת, קוהרנטית ומדויקת.

    המשכתי אל האלבום האחרון של Ibey, שנקרא Spell 31. זהו אלבום פופ/מוזיקת עולם עם הפקה דינאמית ומרשימה. הבס עמוק ופאנצ׳י, הווקל נקי ומופרד. ה-TDAI-1120 משחזר באופן משכנע את האנרגטיות הגבוהה של האלבום הזה.

    בקטע Creature יש בס שמתפזר על פני הבמה ועדיין נשמע הדוק ומפורט, המקצב מדויק ואנרגטי. ההפדרה של המיד מעולה. הבמה עמוקה ובעלת רוחב מרשים.

    המשכתי אל להקת הרוק הקליל מנורווגיה, Minor Majority, בחרתי בקטע Kiss Off, שיר הנושא מתוך אלבומם האחרון. המיד חלק ומעודן, הגיטרה מופרדת בצורה טובה. הווקל ממורכז ונמצא בפרונט, הפרזנטציה מרגשת ונעימה, אם כי בפריטת הגיטרה, חסר מעט חדות.

    את החלק הראשון במבחן ההאזנה הזה אני בוחר לסיים ביצירת הג׳אז, New Song של Omer Avital (שיר הנושא מתוך אלבומו משנת 2014). המקצב הדוק, הפרזנטציה מרגישה מהירה ונקייה. הפסנתר מצלצל בנעימות בגבוהים ובעל גוף בנמוכים, כלי הנשיפה רכים ונעימים, ללא שום סימן לסאונד צורם.

    תהליך הכיול האקוסטי – RoomPerfect

    בחלק השני במבחן הרצתי את התיקון האקוסטי של מבית Lyngdorf ה-RoomPerfect כדי לבדוק את ההשפעה שלו. תוכנת ה-RoomPerfect מציעה גישה שונה בנוף תוכנות התיקון האקוסטי. בעוד רוב התוכנות מנסות ״לתקן״ את הסאונד כך שהוא יתאים לעקומה כלשהי (שלעיתים ניתנת לכיוונון בידי המשתמש), תוכנת RoomPerfect מנסה בעיקר לבטל את השפעות החדר על גוון הסאונד של הרמקולים. כך הצרכן יכול ליהנות בביתו מאותו גוון סאונד שהוא שמע בחנות או בחדר האקוסטי, בו הוא האזין לרמקולים שהוא בחר.

    על מנת להריץ את הכיול, יש לחבר את המיקרופון באמצעות כבל ה-XLR המצורף אל המגבר ולהיכנס אל ממשק ה-Web, משם ניתן להפעיל את ה-RoomPerfect.

    ב-TDAI-1120 ניתן לשמור תוצאה של מדידה בודדת של ה-RoomPerfect, כלומר אם אתם עושים שינוי כלשהו במערכת שלכם, תצטרכו לדרוס את התוצאה הקודמת ולהתחיל מההתחלה. לא ראיתי שום אפשרות לעשות Export לתוצאות. פונקציונאליות זו קיימת בתוכנות התיקון האקוסטי מבוססות המחשב, כגון Dirac Live או Anthem Room Correction. בנוסף בדגם הבכיר, ה-TDAI-3400, יש מקום לשמירת שתי תוצאות כך שניתן להשתמש במקום אחד עבור התוצאה הקבועה ומקום שני עבור תוצאות זמניות (או כל שימוש אחר שיעלה על דעתכם).

    המכשיר הגיע אלי כשהכיול כבר נעשה בו, לכן השלב הראשון הוא למחוק את התוצאות הקודמות ולהתחיל מההתחלה. את המדידה הראשונה יש לבצע בנקודת ההאזנה (ה-Sweet Spot), עבור כל שאר המדידות, חברת Lyngdorf מבקשת להציב את המיקרופון במקומות אקראיים בחדר. נראה לי שרוב הצרכנים היו מעדיפים הדרכה מסודרת של היכן כדאי להציב את המיקרופון (כמו שמערכת תיקון אחרות עושות). בכל מדידה מתנגנים שני צלילים תחילה מרמקול שמאל ואז מימין. הצליל הראשון הוא מעין רעש לבן וקבוע ואילו השני נשמע כמו אפקט מסינתיסייזר של הסרטים מתחילת שנות ה-80 (״פני צלקת״ למשל).

    לאחר כל מדידה נוספת אחרי הראשונה, התוכנה מציגה את האחוז של ״ההיכרות האקוסטית״ של החדר שהיא הגיעה אליה. לאחר שעוברים את ה-90%, יש אפשרות לעצור ולשמור את התוצאות או להמשיך למדוד עוד בשביל לשפר עוד יותר את אחוז ההיכרות. במקרה שלי האחוזים אחרי המדידה הראשונה היו 55, ואז 73, 79 ואחרי המדידה הרביעית הגעתי ל-90. כאן יכולתי לעצור, אך בחרתי לעשות מדידה נוספת והגעתי ל-96%.

    לאחר שמירת התוצאות, ניתן להמשיך ולהוסיף עוד נקודות מדידה בכל שלב שתרצו וגם לשנות את נקודות הפוקוס. למערכת RoomPerfect יש שני מצבי פעולה: מצב ה-Focus, בו המערכת מנסה לספק תוצאה אופטימלית בנקודות ההאזנה הראשית ומצב Global, בו המערכת מנסה לתת תוצאה אחידה בכל רחבי חלל ההאזנה שנמדד.

    הסאונד עם ה-RoomPerfect

    אני חייב לציין שהתוצאה עם ה-Lyngdorf TDAI-1120 בחלל שלי הייתה טובה מאוד עוד לפני ה-RoomPerfect, עדיין בהחלט הרגשתי שיפור נוסף.

    חזרתי לאלבום האחרון של Ibey והפעם התמקדתי בקטע הפתיחה האנרגטי, Sangoma. האזנתי לקטע עם ובלי ה-RoomPerfect (אפשר תמיד לכבות אותו בלחיצת כפתור). עם ה-RoomPerfect ישנו שיפור בהגדרת הבס, הוא הופך להיות עוד יותר הדוק. היה גם שיפור בהפרדת הווקל ובאיזון הכללי של הסאונד.

    המשכתי לקטע בס נהדר שהכרתי לאחרונה, שנקרא Bass Drops של Nenad Vasilic. הבס הדוק עם imaging פנטסנטי, הסאונד מגיע פעם מימין ואז עובר למרכז. האפקטים הקטנים שמלווים את הבס מופרדים ומפורטים. ללא ה-RoomPerfect יש ירידה בהדיקות, הבס מרגיש פחות בשליטה ואפילו טיפונת מרוח ביחס להדיקות של ה-RoomPerfect. ההבדלים בין שני המצבים של RoomPerfect, ה-Focus וה-Global, היו הרבה יותר עדינים, עם שינוי ממש קל בהדיקות והאיזון.

    מכאן המשכתי לקטע אלקטרוני נהדר של Malia עם Boris Blank בשם Celestial Echo, קטע מוכר מאוד בקהילת האודיופילים. יש כאן הפקה מדהימה, עם המון אפקטים קטנים, שפזורים על רוחב ועומק בימת הסאונד. ה-TDAI-1120 עושה עבודה מרשימה ביותר בשחזור המיקום של הצלילים באופן מדויק, כולל לרוחב, לעומק וגם לגובה. הבס הדוק ובשליטה מוחלטת, הווקל נקי ומופרד.

    גם את החלק הזה נסיים בקטע ג׳אז, הפעם הקטע Calypso Minor של Abdullah Ibrahim. המקצב של הקטע מועבר בדיוק והדיקות, הפרדת הסקסופון מעולה והוא נשמע חלק ונעים. הפסנתר מאוזן ומדויק. הפרזנטציה הכללית כאן דינאמית ונקיה. זהו קטע שמפגין בצורה נהדרת את היכולת של ה-Lyngdorf TDAI-1120 וכיול ה-RoomPerfect.

    שילוב סאבוופר

    אחד היתרונות הגדולים של מוצרים כמו ה-Lyngdorf TDAI-1120, זה הסיוע בשילוב סאבוופר במערכת דו-ערוצית. שילוב כזה הוא תמיד בעייתי, החל מהמיקום, עד לקביעת קרוסאובר מתאים ועוד. המטרה היא להגיע לרמה שהשילוב מרגיש טבעי כאילו הבס הוא ״המשך״ של הרמקולים ולא מגיע ממקור שלישי.

    על מנת לבחון את הביצועים של ה-TDAI-1120 בשילוב סאב, חיברתי אליו את הסאבוופר שלי, ה-REL S/510. הגדרתי את יציאת ה-out ב-1120 לסאבוופר ובחרתי בקרוסאובר של 60Hz, כי רציתי לתת ל-Carmel להמשיך עד לשם.

    בשלב זה הרצתי מחדש את ה-RoomPerfect. בניגוד להרבה מערכות תיקון אקוסטי אחרות, כאן לא מתבצעת מדידה של הסאבוופר בנפרד, אלא הוא משולב במדידה של כל רמקול, כך שכמות המדידות לא השתנתה.

    בחלק הזה כמובן התמקדתי בקטעי בס. בחרתי בשני קטעי בס קבועים שלי. תחילה Hunter של Bjork. שחזור הבס מהיר ומפורט, יש כאן אינטגרציה מוזיקלית של סאב מהטובות שיצא לי לשמוע. הבס מתפזר באופן אחיד על פני הבמה, הוא מעודן ולא מוגזם. ככה בדיוק אני אוהב את הבס. יכול להיות שעבור חובבי הבס הכבדים, זה עלול להשמע מעט ״קליל״ מידי. אז אומנם Lyngdorf שואפים לאיזון נכון ומדויק, אבל יש לכם את כל הכלים להשתולל כמה שאתם רוצים, בין אם זה הגברה של ה-level של הסאב, הגברה כללית של הבס ומגוון אפשרויות נוספות

    הקטע הקבוע השני שבחרתי הוא The Game Has Changed של Daft Punk. גם כאן הפרזנטציה הדוקה ומדויקת. אין כאן שום סימן לתוקפנות יתר והאיזון הוא יוצא מן הכלל. גם הפיצוצים וגם השובל האלקטרוני, שאני תמיד בוחן בקטע הזה, מרגישים מפורטים ומופרדים.

    התרשמתי עמוקות מאינטגרציית הסאב בעזרת ה-RoomPerfect, בחלל שלי המערכת שילבה בין הסאב לרמקולים בצורה אחידה, כך שהרגשתי שהם מנגנים כיחידה אחת. זו אחת התוצאות הטובות ביותר של שילוב סאב ורמקולים שיצא לי לחוות.

    אם כבר חיברנו סאב ל-TDAI-1120, זו הזדמנות נהדרת לבחון אותו בתכנים קולנועיים ועל הדרך להתרשם מחיבור ה-HDMI eARC שלו. לשם כך השתמשתי בטלוויזיה LG OLED C2, שהגיעה אלי לסקירה.

    קודם כל מבחינת תפקוד ה-eARC, לאחר שאפשרתי את אופציית ה-SimpleLink בטלוויזיה, המגבר הפך לחלק בלתי נפרד מהמסך, כולל כיבוי והדלקה שלו יחד עם הטלוויזיה ושליטה בווליום באמצעות השלט של המסך. זו חוויית שימוש ידידותית וקלה, ממש כמו חיבור של סאונדבר.

    צפיתי בפרק 2 של העונה הרביעית של ״דברים מוזרים״ בנטפליקס. הבמה עוטפת ורחבה, רמת הפירוט נהדרת, אפקטים קטנים כמו נשימות של הדמויות נשמעות בבירור ומרגישות ריאליסטיות ביותר. הדיבור ממורכז, הסינכרון בין התמונה לקול מדויק. אינטגרציית הבס פנטסטית. בניגוד למוזיקה, בתכנים קולנועיים הרגשתי שה-Voicing של Music, מעט חסר אנרגיה ולכן העדפתי את ה-Voicing של Action Movie.

    השתמשתי בהגדרות המתקדמות לכל כניסה ב-Lyngdorf וכיוונתי את הכניסה של TV (שזה ה-HDMI eARC) לדרוס את הגדרת ה-Voicing ב-Action Movie. כך אין יותר צורך לשנות את ה-Voicing, עבור כל שאר הכניסות ה-Voicing יהיה Music ורק עבור כניסת ה-TV זה יהיה Action Movie.

    Lyngdorf TDAI-1120

    הדבר האחרון שבחנתי בשלב זה הוא ניגון קבצים מדיסק קשיח חיצוני, שחובר אל כניסת ה-USB של ה-Lyngdorf TDAI-1120. על מנת לנגן את הקבצים יש להיכנס לממשק ה-Web ולבחור באפשרות של Streaming Audio בתחתית עמוד הבית. מכאן תוכלו לסייר בקבצים של הדיסק הקשיח ולנגן. ניגנתי מספר קטעים מהאלבום המופתי Folk Singer של Muddy Waters בפורמט flac. הניגון כמובן המשיך להפגין את האופי של ה-TDAI-1120 עם סאונד דינאמי ונקי במיוחד. הערה אחרונה לחובבי פורמט ה-DSD, ה-Lyngdorf TDAI-1120 אינו תומך בפורמט זה.

    Lyngdorf TDAI-1120

    תפקוד בתור Streamer-DAC עם RoomPerfect

    החלק האחרון במבחן ההאזנה הוא אחד החלקים הכי מעניינים מבחנתי, מכיוון שמדובר כאן בשימוש שהוא דיי ייחודי, סטרימר יחד עם ממיר ותוכנת תיקון אקוסטי. על מנת לבחון את ה-Lyngdorf TDAI-1120 בתצורה זו, תחילה חיברתי את יציאת ה-out האנלוגיות שלו אל המגבר המשולב שלי, ה-Nagra Classic Int. כמקור להשוואה שימשו אותי הממיר Ayre QB-9 DSD ומחשב המריץ Volumio 3. הרמקולים כמובן חוברו אל ה-Nagra.

    השלב הבא הוא להגדיר את ה-TDAI-1120 בצורה נכונה, לשם כך יש ליהכנס אל תפריט ה-Output ושם לכבות את יציאות הרמקולים, להגדיר את יציאות ה-out האנלוגיות כ-Full Range ולסיום, אם אתם לא רוצים שה-TDAI-1120 ישמש כקדם מגבר, הוא צריך להוציא ווליום קבוע ולכן יש להגדיר את ה-Output Level Control ל-Full Scale.

    כך ההגדרות נראו אצלי:

    בשלב הזה כמובן שיש להריץ את כיול ה-RoomPerfect שוב, כך עשיתי ולאחר הסיום ישבתי להשוות את ה-Lyngdorf TDAI-1120 מול הממיר והנגן הקבועים שלי (כפי שציינתי, ה-Ayre QB-9 DSD ומחשב כמקור).

    Lyngdorf TDAI-1120
YG Acoustics Carmel 2
Nagra Classic Int
Nagra VPS
Ayre QB-9 DSD

    בחנתי שלושה קטעים שאני אוהב במיוחד. תחילה Nothing Good Can Come From This של Amy Speace מתוך אלבומה That Kind of Girl. זו בלדת פולק יפיפיה. דרך ה-Lyngdorf TDAI-1120 יש רמת רעש אפסית, ניקיון פנטסטי, הסאונד מלא חיים, הבמה רחבה ועמוקה, הווקל מופרד, ממורכז ונמצא בפרונט. הבס פאנצ׳י והדוק. לעומת זאת ב-Ayre, הסאונד מאופק יותר, הבמה והווקל פחות קדמיים, יש פחות הדיקות ושליטה, אך הגבוהים רכים ומלטפים יותר.

    הקטע השני שבחרתי הוא בלדת הבלוז-רוק, I’ll Keep Trying של Dan Patlansky מתוך אלבומו החדש, Shelter Of Bones. הפעם התחלתי מה-Ayre QB-9 DSD. הסאונד רך, הווקל מרגש כמעט עד דמעות, הגיטרה נקייה ורגועה. לעומת זאת ב-TDAI-1120, הבס מפורט יותר, נוכח יותר, יש יותר דינאמיות והווקל נמצא יותר בפרונט.

    הקטע שבחרתי לסיים בו שייך לזמרת הג׳אז הקוריאנית המופלאה, Youn Sun Nah. לקטע קוראים  Don’t Get Me Wrong והוא מגיע מאלבומה האחרון, Waking World. גם בקטע הזה הממצאים דומים מאוד, ה-Lyngdorf דינאמי יותר, בעל אופי סאונד מודרני יותר. הווקל של Youn נקי ובעל ניואנסים רבים, המוזיקה המורכבת שלה, מועברת כאן עם רמת הפרדה גבוהה ביותר. ב-Ayre לעומת זאת מקבלים יותר איפוק ורכות.

    סיכום

    Lyngdorf TDAI-1120

    ה-Lyngdorf TDAI-1120 הוא אחד ממוצרי האודיו המרתקים והמתקדמים בשוק. הוא מגיע עם עיצוב תעשייתי מושקע ויפיפה וחוויית שליטה מודרנית ומתקדמת. המכשיר קל משקל ואינו מתחמם כלל. בנוסף אל תתנו לנתון ההספק הצנוע שלו להטעות אתכם, מדובר במגבר עוצמתי ודינאמי.

    אפשרויות הכיוונון של ה-TDAI-1120 הן מגוונות באופן קיצוני ממש. יחד עם זאת, המכשיר אינו מרגיש מסובך יתר על המידה ואינו מכריח את המשתמש לשחק עם ההגדרות השונות, אם המשתמש אינו מעוניין בכך. למעשה גם בהגדרות ברירת המחדל, אפילו מבלי להריץ את תוכנת התיקון האקוסטי, ה-RoomPerfect, כבר קיבלתי תוצאה מצויינת מה-TDAI-1120.

    כמובן שאם כן תשקיעו מעט זמן בהבנת הדרכים השונות להגדיר את ה-TDAI-1120 בהתאם לצורך/טעם שלכם, תוכלו לקבל תוצאה טובה אף יותר. תוכנת התיקון האקוסטי, ה-RoomPerfect, הוכיחה את עצמה במבחן שלי כאחת התוכנות הטובות בשוק עם אינטגרציית בס פנומנאלית ויכולת גם לשלב סאבוופר באופן, שהוא על גבול המושלם.

    היכולות והשימושים ב-Lyngdorf TDAI-1120 כל כך מגוונים, שאני יכול לראות תועלת בצירוף שלו כמעט בכל מערכת אודיו. בין אם תרצו להשתמש בו כמגבר All In One לזוג רמקולי סטריאו, או במערכת, שכוללת שני רמקולים וסאב (או שניים), או אם תרצו להשתמש בו כקדם מגבר, או אפילו רק סטרימר וממיר. בכל תצורה תקבלו ממנו תוצאה מופלאה ובכל אחת מהן תוכלו לנצל את תוכנת ה-RoomPerfect, על מנת לתקן, עד כמה שניתן, את הבעיות האקוסטיות של החלל שלכם. בנוסף, בעזרת יציאת ה-HDMI eARC, תוכלו גם להתחבר בקלות אל הטלוויזיה שלכם ולקבל סאונד קולנועי משובח ממערכת הסטריאו שלכם.

    בשורה התחתונה, בטווח המחיר שלו, ה-Lyngdorf TDAI-1120 הוא אחד המגברים הטובים ביותר שתוכלו לקבל תמורת כספכם. זהו מגבר שמוכיח שאפשר לקבל גם וגם, גם מגבר אולטרה מודרני וטכנולוגי וגם סאונד עם נשמה.

    מחיר: 10,990 ₪
    אחריות: שנתיים מבית פיוצ׳ר אודיו וידאו
    גרסת הקושחה בעת הסקירה: 1.4.2

    המערכות ששימשו אותי לסקירה:
    מערכת ראשונה:
    רמקולים: YG Acoustics Carmel 2
    כבלי רמקולים: QED XT25
    סאבוופר: REL S/510
    טלוויזיה: LG OLED C2

    מערכת שנייה עבור בחינה כסטרימר וממיר בלבד:
    רמקולים: YG Acoustics Carmel 2
    ממיר להשוואה: Ayre QB9-DSD
    מקור להשוואה: מחשב המריץ Volumio 3
    מגבר משולב: Nagra Classic Int
    כבלים: 
    כבל USB בין המחשב לממיר: Nordost Blue Heaven
    כבל XLR בין הממיר למגבר: Nordost Blue Heaven
    כבלי רמקולים: Nordost Blue Heaven
    חשמל:
    כבל חשמל עבור הממיר: Nordost Blue Heaven
    כבל חשמל עבור המגבר: Nordost Blue Heaven
    מפצל חשמל: QBASE QB8 Mark II
    כבל חשמל עבור המפצל: Nordost Red Dawn

    Facebook
    WhatsApp
    Telegram
    Email
    Print

    8 תגובות

    1. השאלה לא ברורה, האם אתה שואל על חיבור לרסיבר קולנוע ביתי?
      במידה וכן. צריך לחבר את יציאות הpre out של זוג הרמקולים הקדמיים על הכניסה האנלוגיות של הלינגדורף ובאפליקציה להגדיר כניסה זו כht bypass.

    2. אבהיר את עצמי. אני משתמש ב”רסיבר” avm c.s.5.2, בהספק 220 וואט לערוץ בשמונה אוהם. הוא מכיל נגן דיסקים1ץ, רדיו fm ונגן רשת.
      השאלה האם ה-1120 יהיה שיפור משמעותי למערכת במוד של שיפור חדר, סטרימר, דאק או קדם מגבר כאשר המכשיר שלי ישמש כמגבר הספק וגם נגן דיסקים ונגן רדיו?
      מקוה שלא בלבלתי בין המושגים והשאלה ברורה. תודה

    3. מערכת התיקון של לינגדורף היא מהטובות והיעילות ביותר בשוק, אך מידת ההשפעה של מערכת תיקון בחדר תלויה מאוד במצב האקוסטי של כל חדר. כלומר אם החדר שלך אידיאלי, לא משנה כמה טובה תהיה מערכת התיקון, אין מה לתקן. כמובן שרוב מוחלט של החדרים הם רחוקים מאידיאלים.
      שים לב שאם תשתמש במגבר שלך גם בתור נגן, וגם בתור מגבר הספק, מדובר בחיבור מסובך, כיוון שאתה צריך להוציא אות מהמגבר אל הלינגדורף (בהנחה שיש לו יציאה דיגיטלית), ומשם אנלוגי בחזרה אל המגבר.
      בנוסף צריך לבדוק אם במגבר שלך יש מצב בו הוא יכול לתפקד בתור מגבר הספק בלבד.

    4. האם ניתן בצורה דומה לנסות פתרון אחר בשיטת dirac ולהמשיך ברסיבר בתור מגבר עם כניסות של מגבר כח, המפעיל גם את הנגן דיסקים הפנימי?עם איזה ציוד הכולל dirac אתה ממליץ להשתמש לצורך השידוך והפקת המיטב.
      תודה, אנטון

    5. תודה על ההתיחסות.
      א. למכשיר יש כניסות high level analog sources.
      ב. כניסות ויציאות מקורות דיגיטליים.
      אז אולי הוא יכול לתפקד כמגבר הספק.
      כמו כן, החדר שלי כנראה רחוק מלהיות מושלם וגם לא מטופל כלל.
      תודה, יעקב

    6. יכול להיות שהמגבר שלך יכול לשמש כמקור דיגיטלי/נגן CD. ויכול להיות בהחלט שהוא יכול לשמש כמגבר הספק. אך אני בספק שהוא יכול לעשות את שניהם בו זמנית, כלומר גם לנגן CD, להוציא אות ביציאה הדיגטלית וגם לקבל אות אנלוגי ולהוציא אותו אל הרמקולים. צריך לבדוק טוב במדריך שלו.
      זה בדיוק סוג הדברים שבהם מכשירי All In One פחות מצטיינים בהם. כשרוצים נוחות, מכשירי ה-All In One הם פתרון מעולה, אך כשרוצים להתחיל לשלב אותם עם מכשירים נוספים, זה יוצא מסורבל, לא אופטימלי ולפעמים כלל לא אפשרי.

    כתיבת תגובה

  • MusicStorePro
  • avreviews_brand_banner2
  • avreviews facebook

    רוצים להישאר מעודכנים?

    דילוג לתוכן