הפעם הגיעו אלינו לסקירה הרמקולים המדפיים, Revival Audio Atalante 3 של היצרן הצרפתי החדש והמבטיח. אז האם אנחנו זקוקים לעוד מותג חדש בתחום האודיו הכל כך רווי ותחרותי? בואו נגלה.
אנחנו מודים לברנד אודיו, חנות הסטריאו והקולנוע הביתי המקצועית מהוד השרון על כך שסיפקו לנו רמקולים אלה לצורך סקירה.
שורה תחתונה
רמקולי Revival Audio Atalante 3 משלבים עיצוב רטרו אלגנטי, טכנולוגיות חדשניות וביצועי סאונד המאופיינים ברמת ניקיון גבוהה ובס עמוק ומהיר
מה אהבנו
- עיצוב רטרו אלגנטי מרשים
- איכות בנייה גבוהה של הרמקולים והסטנדים הייעודיים.
- ניקיון סאונד מרשים
- בס עמוק, מהיר ומדויק
- במה גדולה ועמוקה
- הצטיינות במוזיקה אלקטרונית ו-ambient
נקודות לשיפור
- לא הגרילים הכי יפים בשוק
- גימור יחיד, שאולי לא ישתלב עם עיצוב הבית
סקירת וידאו
על חברת Revival Audio
חברת Revival Audio הוקמה בשנת 2021 בצרפת, במחוז Alsace. מקימי החברה הם Daniel Emonts ו-Jacky Lee. מר Emonts הוא מהנדס רמקולים בעל ניסיון של יותר מ-30 שנה, בהן הוא עבד בחברות כמו Dynaudio ו-Focal. גם מר Lee כולל עבר עשיר, וגם הוא עבד ב-Dynaudio כולל בתפקיד ה-Chief Commercial Officer. כך שיש כאן שילוב בין יכולות הנדסה לשיווק, שמהווה בסיס מצוין לחברה חדשה.
כמו חברות אודיו רבות המטרה של Revival Audio, כפי שהיא מוגדרת באתר הבית שלהם היא ליצור את הרמקולים הטובים ביותר בעולם. אימרה אמיצה אך גם מאוד מעורפלת, כיוון שההגדרה של ״הטובים ביותר״ היא מאוד סוביקטיבית.
מאחורי האימרות המעט מפוצצות עומדות טכנולוגיות חדשניות, שחלקן אף נרשמו כפטנט ובנוסף גם שיתוף פעולה עם A+A COOREN DESIGN STUDIO, סטודיו מעצבים זוכה פרסים מפריז.
כל מוצרי Revival Audio מעוצבים ומיוצרים בצרפת.
הטכנולוגיות של Revival Audio
טוויטר RASC™
הטוויטר החדשני הינו טוויטר כיפה רכה, הכולל מנגנון suspension א-סימטרי, וציפוי ייחודי. על פי החברה הטוויטר משחזר סאונד באופן מדויק וחלק. מנגנון ההנעה מבוסס על מגנט ferrite גדול. לבסוף, בחלקו האחורי של הטוויטר ישנו מבנה פלסטיק קשיח בעל צורות אסימטריות, המבנה הזה אחראי על שיכוך הרזוננס שחוזר מחלקו האחורי של הטוויטר לתוצאה נקייה במיוחד.
יחידת מיד RASC™
יחידת המיד של החברה מבוססת על טכנולוגיות דומות לאלה של הטוויטר כשהחידוש הינו בטכנולוגיית ה-ARID+, הרשומה בפטנט, ראשי תיבות של Anti Reflection Inner Dome. מדובר במבנה כיפה מורכב, שתורם לשיכוך רזוננס בחלקו האחורי של הדרייבר. בנוסף המבנה מוביל את גלי הקול להיספג בתיבה העמוקה ולכן אין צורך בשימוש בחומרי ספיגה נוספים. כך שהתוצאה הינה איזון טונאלי משופר.
דרייברים בטכנולוגיית BSC™
חברת Revival Audio מציגה שימוש ייחודי בדרייברים בתצורת סנדביץ׳ המשלבת אבן בזלת, Basalt Sandwich Construction. השילוב הייחודי מוביל לאיזון בין קשיחות וקלות משקל. דרייבר הסנדביץ׳ מורכב משכבה עליונה מסיבי הבזלת, שכבת ביניים מדבק פולימרי ושכבה תחתונה מקצף מותאם אישית. מלבד היתרונות מבחינת איכות הסאונד, חומר הבזלת נמצא בכמויות גדולות ברחבי העולם ולכן השימוש בו תורם לקיימות. על פי החברה זהו השימוש הראשון בחומר הבזלת בתעשיית האודיו.
תכנון מעגל הקרוסאובר
מעגל הקרוסאובר ברמקולי Revival Audio מורכבים ומכוונים באופן ידני תוך פילוספיה של שימוש במינימום ההכרחי של רכיבים. ברמקולי ה-Atalante, מעגל הקרוסאובר עושה שימוש בכבלי Skyline Hybrid של חברת Van Den Hul.
קו המוצרים הנוכחי
קו המוצרים הנוכחי של חברת Revival Audio מורכב משתי סדרות רמקולים. הסדרה הבכירה היא סדרת ה-Atalante, שכוללת שלושה דגמים: הדגם המדפי, שנסקר כאן, ה-Atalante 3, הדגם הבכיר הוא ה-Atalante 5, שהוא רמקול 3Way בגודל רטרו קלסי שהוא בין מדפי לרצפתי ולאחרונה הושק גם דגם ה-Atalante 4, דגם רצפתי במבנה תיבה צר יותר.
הסדרה היותר ברת השגה של החברה היא סדרת ה-Sprint, שכוללת שני דגמים, ה-Sprint 3 המדפי וה-Sprint 4 הרצפתי.
העומד למבחן: Revival Audio Atalante 3
רמקולי Revival Audio Atalante 3 הם רמקולים מדפיים בתצורת 2Way, עם טוויטר כיפה רכה בקוטר 28 מ״מ עם מבנה ה-ARID הייחודי לספיגה של 95% מהרזוננס.
יחידת המיד-בס הינה יחידת BSC בקוטר 7 אינץ׳. זו יחידה גדולה מהרגיל ברמקולים מדפיים. מה שמאפשר שילוב של יחידה כזו הוא המידות הרחבות של תיבת ה-Atalante 3 שגם מעניקות להם מראה רטרו, ולא מודרני וצר.
בצידו האחורי של ה-Revival Audio Atalante 3 תמצאו זוג טרמינלים יחיד ואת הבס ריפלקס פורט, שממוקם בחלק העליון מאחורי הטוויטר.
בחירה מעניינת ודיי ייחודית בתכנון ה-Atalante 3 הוא חוסר הסימטריות במיקום הטוויטר בין שני הרמקולים. ברמקול אחד הטוויטר ממוקם משמאל למרכז ואילו ברמקול השני הטוויטר ממוקם מימין. על פי המדריך של הרמקולים, אם המרחק בין שני הרמקולים הינו פחות משלושה מטרים, מומלץ להציבם באופן בו שני הטוויטרים רחוקים אחד מהשני ואילו אם המרחק הוא 3 מטר ויותר, אז מומלץ להחליף בין הרמקולים כך שהטוויטרים יהיו קרובים יותר אחד לשני. הנה ההסבר מתוך המדריך:
הכיווניות הזו של הטוויטר אמורה לספק במה רחבה ופיזור סאונד אופטימלי.
כמה נתונים טכניים של ה-Revival Audio Atalante 3:
תגובת התדר: 44Hz – 22kHz (-3dB)
הנצילות: 87dB
עכבה נומינלית: 6 אוהם
עכבה מינימלית: 4.4 אוהם ב-175Hz
נקודת הקרוסאובר: 2.8kHz
מידות הרמקול במ״מ הן: 390 גובה, 240 רוחב ו-270 עומק המשקל הינו 11 ק״ג.
כנהוג אצל ייצרנים צרפתיים גם Revival Audio מציינים את גודל החדש שמתאים עבור הרמקולים, במקרה של הAtalante 3 מדובר על חדרים בשטח של 15 עד 35 מטר רבוע, כך שמדובר ברמקולים שמתאימים נהדר לסלון ישראלי ממוצע.
רמקולי Revival Audio Atalante 3 מתוכננים ומיוצרים בצרפת.
דגם ה-Atalante 3 הושקו יחד עם דגם ה-Atalante 5, למעשה מדובר בשני דגמי הרמקולים הראשונים מתוצרת Revival Audio.
עיצוב ואיכות בנייה
על פי אתר החברה עיצוב רמקולי ה-Atalante 3 הינו פיוז׳ן רטרו צרפתי-יפני אלגנטי. אני אכן מזהה השראה יפנית ברמקולים האלה, שמתבטאת בגימור הרטרו והעיצוב הנקי והשקט. הרמקולים זמינים בגימור אחד בלבד, פורניר עץ אגוז. לטעמי מדובר בגימור יפיפה, ויש משהו מיוחד בכך שהמעצב מחליט מהו הגימור המושלם עבור הרמקולים, כמובן שהחסרון הוא בכך שהגימור לא בהכרח יתאים לשאר העיצוב של החדר.
ישנן כמה נגיעות עיצוב ייחודיות ב-Atalante 3. ראשית התיבה כאילו מחולקת לשני חלקים נפרדים, האחד כולל את הטוויטר והשני את יחידת המיד בס.
על גבי החלק שמפריד את שני החלקים יש את הלוגו של החברה, מה שגורם לו להרגיש כמו חותם, בהחלט רעיון עיצובי מבריק.
הלוגו גם מופיע על הדופן של התיבה ומעניק עוד נגיעה עיצובית ייחודית.
אני מתחבר מאוד למילים אלגנטי ורטרו שמופיעות באתר החברה, לטעמי המילים הללו מתארות בדיוק את התחושה שאני מקבל מהנראות של ה-Revival Audio Atalante 3.
נקודה אחת שהיא פחות לטעמי מבחינה עיצובית וזה הגרילים. ראשית, זה מצוין שיש גרילים ושהם מגנטיים. אבל הצבע האפור עכבר שלהם הוא פחות לטעמי. גם לא ממש הבנתי את הרעיון מאחורי הפרדה של הגריל לשני חלקים, שיושבים צמוד אחד לשני, כך שלגמרי היה אפשר לייצר את אותו האפקט בגריל רציף.
יחד עם רמקולי ה-Atalante 3 קיבלנו את הסטנדים הייעודיים, מדגם Stand 3. זהו סטנד בעיצוב רטרו שכולל ספייקים איכותיים והרמקולים מתחברים עליהם בעזרת הברגה, כך שהם יציבים לחלוטין. משקל הסטנדים הינו 5.6 ק״ג והם עשויים מברזל.
בנוסף, כנהוג בסטנדים רטרו, גם הסטנדים של Revival Audio מתאימים באופן מושלם להחזיק תקליטים:
הסטנד והרמקולים הם בעלי משקל משמעותי ואיכות בנייה גבוהה.
מבחן ההאזנה
רמקולי Revival Audio Atalante 3 נבחנו עם שתי מערכות שונות, ראשית המגבר המשולב Accuphase E-280, שהגיע אף הוא אלינו לסקירה. בנוסף, הרמקולים נבחנו עם המערכת האישית שלי, שמבוססת על מגבר משולב Nagra Classic Int, ממיר MSB DIscrete DAC, סטירמר Lumin U2 Mini וכבילה מסדרת Blue Heaven של Nordost.
מערכת 1: Lumin + Accuphase
הרמקולים עברו הרצה של כמה ימים לפני שהתיישבתי להאזין ולבחון אותם. המערכת ששימשה אותי כללה את המגבר המשולב Accuphase E-280 עם מודול הממיר הפנימי שלו, המקור היה Lumin U2 Mini, שחובר בכבל USB מדגם Nordost Blue Heaven וכבלי הרמקולים היו QED XT25. התכנים נוגנו משירות Tidal דרך Roon.
פתחתי הפעם באלבום האקוסטי החדש והמשובח של אסף אבידן, In A Box III: Acoustic Recordings. ישנן שתי תכונות סאונד בולטות של ה-Revival Audio Atalante 3, שפוגשות אותי באלבום הזה והמשיכו ללוות אותי לכל אורך המבחן. התכונה הראשונה היא הניקיון, חלק ניכר מהטכנולוגיות, שמוטמעות ברמקול הזה, משמשות לשיכוך רזוננס ואכן התוצאה היא נקייה להפליא. ניקיון היא תכונה שקשה להסביר, אבל כששומעים רמקול בעל רמת ניקיון גבוהה, זה פתאום מרגיש מזוקק יותר, ברור יותר וטבעי יותר. גם את התכונה השנייה לא פשוט להסביר וזה סאונד מהיר והדוק. הכי קל להסביר את המושג ״מהיר״ היא על ידי שילוב של שני מושגים אחרים. מושג ה-Attack, משמעותו המהירות בו צלילים מופיעים ואילו מושג ה-Decay, משמעותו המהירות שבה צלילים נעלמים לאחר שהם הסתיימו בהקלטה. כששני הזמנים הללו הם קצרים, מתקבל סאונד ״מהיר״ ומדויק.
הקטעים ששמעתי הם Reckoning Song ו-In Vain, בשניהם רמת הפירוט בקולו של אבידן, היא על גבול המצמררת, הווקל מרגיש גדול וכל כך ברור. הכינורות שמשולבים ביצירות הללו, הן מהכלים בהן הכי קל להבחין בניקיון של הסאונד והם אכן צלולים באופן מרשים ביותר. הרקע השחור של הרמקולים האלה הוא שקט במיוחד. לפני אחד הפזמונים ב-Reckoning Song ישנו שקט ואסף לוקח נשימה לפני שהוא מתחיל לשיר, הנשימה הזו מובחנת וברורה. היצירה In Vain היא יצירה דרמטית, שמתחילה באופן איטי ואז ניתן להתרשם מהיכולת של ה-Revival Audio Atalante 3 להשמע עדינים ומרגשים. לאט לאט היצירה הולכת ומתגברת ומאפשרת לרמקולים להפגין יכולות דינמיות מרשימות. לכל אורך האלבום ה-Atalante 3 מייצרים במה גדולה, רחבה, גבוהה ועמוקה וברגע השיא של היצירה הסאונד פשוט ממלא את החלל כולו.
היצירה הבאה שבחרתי מגיעה מהאלבום הנפלא Everything Is Going to Be OK, של הרכב הג׳אז העדכני מבריטניה, GoGo Penguin. היצירה שבחרתי היא יצירה קצרה בשם Last Breath. זו יצירה שהיא הרבה יותר ambient אלקטרוני מאשר ג׳אז. היצירה הזו מבחנתי לוקחת את ה-Revival Audio Atalante 3 וחושפת את מלוא הפוטנציאל שלהם. כבר יצא לי לשמוע רמקולים מדפיים בעלי רמת ניקיון גובהה, לא פעם מה שעוזר להם להשיג את אותה רמת הניקיון זה היעדר בס, כאן זה ממש לא הסיפור. ה-Atalante 3 מייצרים בס עמוק, פאנצ׳י, עוצמתי ומדויק מאוד. המיקרו דינמיקה מאפשרת לחוש בכל פרט קטן באפקטי הבס הרבים ביצירה. הבמה שנוצרת הינה ענקית, והאפקטים ממוקמים בה באופן קל לזיהוי. מבחנתי ה-Atalante 3 מקבלים ציון לשבח על ביצועים במוזיקה אלקטרונית ואף אוסיף ואומר שהם מהרמקולים הטובים שיצא לי לשמוע ברמת המחיר הזו עבור מוזיקה אלקטרונית ומוזיקת ambient.
המשכתי לקטע פופ איכותי של Anna Rossinelli השווייצרית, מתוך אלבומה Mother בחרתי ביצירה Together we Stand. הקטע הזה כולל בס עמוק, שנשמע פאנצ׳י ורמת ניקיון מעולה. אפקט נקישת האצבעות הינו ברור וחד. הווקל מופרד וממורכז והנמוכים מהחוספסים בקולה של Anna מפורטים ומובחנים. הבמה עוטפת ובעלת עומק מרשים.
את החלק הזה של הסקירה סיימתי עם חלק הג׳אז של המבחן. הפעם בחרתי ביצירה Tidal Warning מאת הזמרת והמלחינה הבריטית Ayanna Witter-Johnson, מתוך האלבום Ocean Floor. האלבום נעשה בשיתוף פעולה עם הרכב כלי הנקישה, LSO Percussion Ensemble. היצירה הזו היא קטע אינטרומנטלי בעל הקלטה מעולה שמבוסס על שימוש בקסילופון. רמקולי Revival Audio Atalante 3 מצליחים לשחזר בקטע הזה את המיקום המדויק של כל חלק בקסילופון, קל להרגיש כיצד התיפוף מתרחש במקומות שונים. כל נקישה מובדלת גם בסאונד שלה וגם במיקום של על פני הבמה. יש כאן העברה מדויקה, עם במה גדולה והפרדה מצוינת.
מערכת 2: Lumin + MSB + Nagra
בחלק השני של מבחן ההאזנה חיברתי את רמקולי Revival Audio Atalante 3 אל המערכת האישית שלי. אני חייב להיות כנה כאן ולהגיד שהפערים בין שתי המערכות לא היו גדולים. אפשר להסיק מכך שלושה דברים, לא חייבים מערכת ממש יקרה בשביל לקבל תוצאה מעולה מה-Atalante 3, מגבר ה-Accuphase E-280, הוא מגבר מעולה (הסקירה שלו תעלה בקרוב), והמסקנה השלישית היא חוק התפוקה השולית הפוחתת באודיו, השדרוג שמקבלים ממערכות יקרות ומופרדות, הינו רחוק מלהיות פרופורציונלי לפער במחיר (אני בטוח שאני לא מחדש לכם כאן).
חזרתי לשלושה קטעים שניסיתי ב-Accuphase. בשיר In Vain של אסף אבידן, שוב קיבלתי במה גדולה ושחזור ווקל ריאליסטי. ההעברה הכללית היא מעט מעודנת יותר, רכה וטבעית יותר, אך מעט על חשבון הדרמטיות. בחלקים השקטים לתחושתי שומעים קצת יותר פרטים. ביצירת הג׳אז, Tidal Warning הבס הינו עמוק, וקל מאוד להבחין בכל נגיעה בקסילופון. רמת הניקיון מצוינת. לסיום חזרתי אל הקטע המצטיין של ה-Atalante 3, היצירה Last Breath של GoGo Penguin על מנת לשים חותמת סופית לכך שמי שאחראי בעיקר לתוצאה האדירה זה הרמקולים האלה שגם במערכת השנייה נתנו תוצאה פנטסטית בקטע הזה. העומק של הבמה כל כך מרשים שחלק מהבסים כאילו מגיעים מהחלק האחורי של תיבת הרמקולים, אם לא לחלוטין מאחוריהם.
לסיום המבחן בחרתי בקטע בלוז של הבלוזמן האהוב עלי, Snowy White. ליצירה שבחרתי קוראים How Was It for You. בקטע הזה יש ליווי ambient של קלידים, שהיה לי ברור שיועבר באופן נפלא ב-Revival Audio Atalante 3. הגיטרה העוצמתית בקטע הזה פשוט פורצת מהשקט, יש כאן דינמיות נפלאה. התופים רכים, הדוקים ומהירים. כל זה עטוף בשכבת בס שמתפזרת על פני כל הבמה, זו תוצאה מרגשת ודרך נהדרת לסיים בה את המבחן.
סיכום
לסיכום רמקולי Revival Audio Atalante 3 משלבים עיצוב רטרו אלגנטי מרשים, איכות בנייה גבוהה וטכנולוגיות חדשניות. ביצועי הסאונד מאופיינים ברמת ניקיון גבוהה, זאת מבלי להקריב את הבס, למעשה יש כאן בס מדויק, מהיר ועמוק באופן מפתיע ביחס לרמקול מדפי.
לסיום נחזור לשאלה שבה פתחנו את הסקירה הזו, האם בעולם האודיו, שכה רווי במותגים, יש מקום למותג חדש נוסף? כשאני משכלל את כל התכונות שתארתי לעיל עם תג מחיר הוגן ביותר ביחס לאיכות המוצר, אני חושב ש-Revival Audio מצדיקים את הקיום שלהם לחלוטין. לא מדובר כאן עוד מותג מיני רבים, אלא מותג עם אמירה ברורה לגבי עיצוב, טכנולוגיה וסאונד.
מחיר: 12,300 ש״ח הסטנדים: 2,300 ש״ח
אחריות: 10 שנים על הרמקולים
המערכת ששימשה אותי לסקירה:
מגבר משולב: Nagra Classic Int ו-Accuphase E-280
סטרימר: Lumin U2 Mini
ממיר: MSB Technology Discrete DAC
שרת מוזיקה: מחשב עם SSD חיצוני המריץ Roon Core
כבלים:
כבל USB בין ה-Lumin U2 Mini לממיר: Nordost Blue Heaven
כבל XLR בין הממיר (MSB) למגבר: Nordost Blue Heaven
כבלי רמקולים: Nordost Blue Heaven ו-QED XT25
סטנד: Quadraspire Q4Evo
חשמל:
כבלי חשמל עבור המגבר, הממיר והסטרימר: Nordost Blue Heaven
מפצל חשמל: QBASE QB8 Mark II
כבל חשמל עבור המפצל: Nordost Red Dawn