fbpx
T+A

AVReviews

חדשות וסקירות בנושא סרטים, מוזיקה, ציוד אודיו וקולנוע ביתי
  • fuse
  • Stax SR-009S ו-Stax SRM-D50: מערכת אוזניות עילית במבחן

    הפעם אנחנו סוקרים את מערכת האוזניות האלקטרוסטטיות היוקרתית, המורכבת מהאוזניות, Stax SR-009S ומגבר האוזניות כולל ממיר פנימי, Stax SRM-D50.

    לאחר בחינה של תמהיל ההאזנה שלי בשנה-שנתיים האחרונות, הגעתי למסקנה שאני מאזין הרבה יותר באוזניות מאשר במערכת הראשית שלי. לכן החלטתי שאני מעוניין לרכוש מערכת אולטרה-הייאנד של אוזניות. את המערכת קיבלתי למספר שבועות של התרשמות טרם קנייה, בסופן בחרתי אכן לרכוש את האוזניות והמגבר.

    האוזניות נרכשו מ״אבי יפה״ היבואן הרשמי של מותג Stax בישראל.

    הערה אחרונה, האוזניות הגיעו אלי מיד שנייה בעוד המגבר חדש.

    Stax SR-009S Stax SRM-D50

    השורה התחתונה

    Stax SR-009S

    ה-Stax SR-009S הן אוזניות שקובעות רף חדש מבחינת נוחות, איכות בנייה ואיכות סאונד, אשר מאופיין ברמת פירוט, שקיפות ומהירות פנומנאליים

    מה אהבנו
    • איכות בנייה ברמה גבוהה ביותר
    • נוחות מקסימלית האמפשרת לענוד את האוזניות במשך שעות
    • איכות סאונד פנומנאלית עם אופי שקוף, נקי, מפורט ומהיר
    • בימת סאונד רחבה והולוגרפית
    • שמירה על ביצועים גבוהים גם בעוצמת ניגון נמוכה
    נקודות לשיפור
    • מתחרים מציעים עיצוב עם יותר שיק
    • חובבי הבס אולי יעדיפו בס מעט עמוק יותר


    Stax SRM-D50

    ה-Stax SRM-D50 הינו מגבר האוזניות הזול ביותר בליין של Stax וגם היפה ביותר. עם עיצוב נפלא, ממיר מובנה ויכולת הנעה מרשימה, ה-D50 מהווה תמורה מצוינת למחיר

    מה אהבנו
    • פתרון כולל גם מגבר וגם ממיר בקופסה יחידה
    • מגבר יפיפה עם VU Meter, שאי אפשר להוריד ממנו את העיניים
    • מגוון כניסות דיגיטליות וכניסה אנלוגית
    • איכות בנייה גבוהה עם תיבה מאלומיניום, מתגים ובוררים איכותיים
    • מניע בקלות את ה-Stax SR-009S
    • שומר על איכות הסאונד גם בעוצמות הנמוכות ביותר
    • תמורה מעולה למחיר
    נקודות לשיפור
    • אינו כולל מצב Stand By
    • מתחמם מאוד כאשר דלוק, גם אם לא מנגן


    על חברת Stax

    חברת Stax הינה חברה יפנית שהוקמה בשנת 1938. החברה הינה חברת קצה שמתכננת ובונה את מוצריה ללא פשרות. בשנת 1960 החברה השיקה את דגם האוזניות האלקטרוסטטיות הראשונות שלהם, ה-Stax SR-1. האוזניות האלקטרוסטטיות הפכו למוצר שהכי מזוהה עם החברה, למרות שעם השנים תחומי הייצור של Stax התרחבו משמעותית והם ייצרו זרועות לפטיפון, נגני CD, קדם מגבר פונו ועוד.

    כמו שקורה ללא מעט חברות קצה, שאינן מוכנות לוותר על האיכות, בשנת 1995 חברת Stax פשטו רגל. אך כבר שנה לאחר מכן, ב-1996, החברה קמה מחדש במתכונת מחודשת (המכונה New Stax). מאז הם בחרו להתמקד במוצרי הדגל שלהם, אוזניות אלקטרוסטטיות, מגברים תואמים עבור אוזניות אלה, ומוצרים משלימים עבורם.

    בשנת 2011 חברת Stax נרכשה בידי החברה הסינית Edifier, המוכרת מתחום הרמקולים והאוזניות ברי ההשגה. אך אל דאגה, חברת Stax שמרה על הקנאות שלהם לאיכות, ועובדים רבים בחברה נשארו גם לאחר הרכישה. גם כיום רוב מוחלט של מוצרי החברה מיוצר ביפן.

    אוזניות אלקטרוסטטיות

    בחלק הזה נסביר בקצרה את העיקרון מאחורי אוזניות אלקטרוסטטיות לצד היתרונות והחסרנות שלהן, זאת מבלי להיכנס ליותר מידי פרטים טכניים.

    האוזניות ״הרגילות״ והמוכרות ביותר נקראות אוזניות דינאמיות והן פועלות על עקרון דומה לדרייברים של רמקולים סטנדרטיים. הדרייבר של האוזניות מחובר אל סליל, אשר מוזן בזרם ומייצר שדה אלקטרו-מגנטי המושך ודוחף את הדרייבר בהתאם לזרם, ובכך מייצר גלי קול. לעומתם, אוזניות אלקטרוסטטיות מורכבות משני לוחות מתכתיים וביניהם דיאפרגמה דקה וקלה במיוחד, שלרוב עשוייה מחומר פלסטי/פולימר. הדיאפרגמה טעונה חשמלית והלוחות המתכתיים מקבלים מתח, שגורם להם לייצר חשמל סטטי המושך את הדיאפרגמה אל אחד הלוחות ובכך מייצר רעידות, שבתורן מייצרות גלי קול.

    Stax SR-009S ו-Stax SRM-D50: מערכת אוזניות עילית במבחן
    (Image Credit: Wikipedia)

    היתרונות של שיטה זו הן תגובה מהירה ביותר, המאפשרת להגיע לרמת דיוק ושקיפות גבוהים, אחידות פיזור סאונד על פני כל הדיאפרגמה ובנוסף אוזניות אלקטרוסטטיות כוללות אחוז עיוותים נמוך במיוחד. החסרונות הם הצורך במקור מתח גבוה להפעלה, כלומר יש צורך במגבר איכותי, יכולות שחזור הבס נחשבת למעט מוגבלת יותר ביחס לאוזניות דינאמיות (וסוגים אחרים כמו פלנאריות) והמחיר הגבוה באופן יחסי של אוזניות בטכנולוגיה זו.

    בשל התכונות הייחודיות של האוזניות, חברת Stax בוחרת לא לקרוא להן אוזניות, אלא Earspeaker, כלומר ״רמקולי-אוזניים״.

    העומדים למבחן: Stax SR-009S ו-Stax SRM-D50

    אוזניות ה-Stax SR-009S היו אוזניות הדגל של החברה במשך מספר שנים, עד שלאחרונה הושק דגם ה-Stax SR-X9000, והפך לדגם הדגל החדש.

    ה-Stax SR-009S הן אוזניות Over Ear Open Back גדולות ומעוגלות, זאת בניגוד לדגמים הפשוטים יותר של Stax, שמגיעים בתצורה מלבנית ומוארכת, שממש מדמה הצמדה של רמקולים אלקטרוסטטיים לאוזניים. הדגם הזה מהווה מחליף ושדרוג לדגם ה-SR-009 (בלי ה-S בסוף). דגם ה-009S משדרג את טכנולוגיית ה-Multi-Layer-Elect-Rords או MLER, שהושקה בדגם הקודם וכעת היא מכונה MLER 2. הכוונה היא לתהליך שמחליק את הקצוות של האלקטרודות ובכך מקטין את התנגדות האוויר ומשפר את חדירת הסאונד.

    Stax SR-009S ו-Stax SRM-D50: מערכת אוזניות עילית במבחן
    מבנה ה-MLER 2
    (Image Credit: Stax)

    האלקטרודות עצמן מצופות כעת בזהב מה שמקטין את הרזוננס שלהן ובנוסף מקטין את ההתנגדות החשמלית שלהן, מה שמשפר עוד יותר את השקיפות, המהירות והפירוט.

    Stax SR-009S ו-Stax SRM-D50: מערכת אוזניות עילית במבחן
    (Image Credit: Stax)

    המסגרת שמחזיקה את את המבנה של האלקטרודות והדיאפרגמה (שעשויה מסרט פלסטי מהונדס), עשוייה מאלומיניום. כמעט כל חלק באוזנייה מיוצר בתהליך הנדסי מדיוק באמצעות מכונות. הכרית מורכבת באופן ידני והיא עשוייה מעור כבש אמיתי בחלקים שנוגעים באוזן, בשאר החלקים זהו עור סינטטי בדרגת איכות גבוהה.

    הכבל המובנה באוזניות הינו כבל נחושות ברמת טוהר גבוהה במיוחד, 99.999999%, בנוסף הוא מצופה בכסף. לכבל יש צורה שטוחה והאורך שלו הוא 2.5 מטר. הסיומת של הכבל הינה סיומת ייחודית של Stax ולכן תתקשו מאוד למצוא מגבר תואם מייצרנית אחרת.

    Stax SR-009S


    הקשת שמולבשת על הראש כוללת יכולת כיוונון של 10 רמות שונות, על מנת להתאים לכל מבנה ראש.

    נתונים טכניים נוספים:

    Frequency Response: 5 – 42,000Hz
    Electrostatic Capacitance: 110pF (including cable)
    Impedance: 145k Ω (including cable, at 10kHz)
    Sound Pressure Sensitivity: 101dB / 100V r.m.s. 1 kHz
    Maximum Sound Pressure: 118dB / 400Hz
    Bias Voltage: 580V DC

    משקל ה-Stax SR-009S הינו כ-450 גרם בלי הכבל וכ-590 גרם עם הכבל. האוזניות מיוצרות ביפן.

    Stax SRM-D50

    המגבר המשולב עם ממיר, ה-Stax SRM-D50, הינו למעשה מגבר הכניסה של החברה ושואב השראה מהמגבר הנישא (מבוסס הסוללה) ה-D10. המגבר מהווה פיתרון קומפקטי ומלא המאפשר לחוות את האוזניות האלקטרוסטטיות של Stax. ה-D50 כולל את הכניסות הבאות: כניסת USB לחיבור מחשב או נגן כלשהו בעל יציאת USB, כניסה אופטית, כניסה קואקסיאלית וכניסה אנלוגית אחת, RCA.

    Stax SRM-D50

    בפאנל הקדמי תמצאו מתג המשמש לברור את הכניסה, חיבור האוזניות, מסך VU Meter יפיפה ובורר העוצמה. התיבה של ה-Stax SRM-D50 בנוייה מאלומיניום בעובי 4 מ״מ. הממיר הפנימי תומך ב-PCM 32/384 KHz ו-DSD 5.6.

    נתונים טכניים נוספים:

    Frequency response: 20Hz – 40kHz (+/-3dB)
    Rated Input Level: 130mV r.m.s
    Maximum Input Level: 30V/ RCA, at minimum volume
    Maximum Output Voltage: 400V RMS (1130Vp-p)
    Gain: 59 dB
    Harmonic distortion: 0.025% or less/1kHz-10kHz /When use with SR-L series
    Input Impedance: 20kΩ (RCA)
    Bias Voltage: DC 580V

    מידות המגבר בס״מ הן: 7.55 ר׳, 2.63 ג׳ ו-10.55 ע׳. המשקל הוא 4.5 ק״ג.

    עיצוב ואיכות בנייה

    סרטון ה-Unboxing (החשיפה של האוזניות והמגבר):

    חוויית העיצוב של חברת Stax מתחילה כבר מהאריזה המוקפדת והיוקרתית. האוזניות מגיעות בקופסאת עץ מפוארת בצבע חום כהה משגע. בשיחה עם היבואן נאמר לי שהחברה קנאית במיוחד לקופסאות אלה, הן עשויות מעץ ספציפי ובמקרה שיש מחסור כלשהו, החברה פשוט מסרבת לספק את האוזניות.

    Stax SR-009S

    העיצוב היפני כולל מגוון אסקולות נרחב ממש כמו החיים היפניים, החל מתרבות המנגה הצבעונית וחיי הלילה העתידיים של טוקיו עד לשמירה קנאית על המסורת, כמו הארכיטקטורה של קיוטו.

    העיצוב של Stax נוטה לצד השקט והמאופק של התרבות היפנית. ה-Stax SR-009S מעניקות תחושה של מוצר מקצועי ברמה הגבוהה ביותר בלי פוזה ובלי התלהמות כלשהי. נגיעות העיצוב הן קלות ועדינות, הכיתוב של Stax מופיע בקטן מעל לכל אוזנייה.

    Stax SR-009S ו-Stax SRM-D50: מערכת אוזניות עילית במבחן

    על קשת העור הפנימית מוטבע בעדינות של שחור על שחור, הדגם המלא.

    Stax SR-009S

    ובתחתית כל אוזניה יש את הכיתוב של L ו-R לסימון הערוץ השמאלי והימני.

    Stax SR-009S

    השימוש בציפוי הזהב על האלקטרודות נראה דרך הרשת של האוזנייה ומוסיף נגיעה של יוקרה לעיצוב הסולידי.

    עיצוב הוא כמובן עניין של טעם ויכול להיות שלקוחות, שמשקיעים סכום כה גבוה באוזניות, יצפו לאוזניות בעלות עיצוב יותר מוחצן או מודרני, אך זה לא הסטייל של Stax. הפנייה כאן היא לקהל בוגר שלא מחפש צבע, אלא איכות בנייה וסאונד. בנושא איכות הבנייה, היא פשוט ללא דופי כל חומר שנבחר כאן, נועד להחזיק שנים. כפי שציינתי, האוזניות הגיעו אלי מיד שנייה ואין ולו סימן הכי קטן של שימוש בהם, כמובן שזה גם מראה על טיפול נכון של הבעלים הקודם ועדיין איכות החומרים כאן היא פשוט ברמה הגבוהה ביותר.

    הכבל הינו שטוח ודיי נוקשה, הוא מגיע מסודר עם אזיקון, כך שאם אתם צריכים אורך קצר יותר מה-2.5 מטרים, תוכלו לשמור על שאר הכבל מסודר. העובדה שהכבל אינו נתיק מתחברת לגישה של המערכת הסגורה של Stax, אתם קונים את המוצר קומפלט עם הכל. כמובן שניתן להזמין חלפים באתר של Stax במידת הצורך.

    Stax SR-009S

    המגבר Stax SRM-D50, למרות היותו מוצר כניסה של החברה, מגיע עם עיצוב מושקע שגם הוא מתחיל כבר בשלב האריזה. כאן אין קופסאת עץ, אלא קופסה מודרנית עם פתח עליון הנפתח לשני הצדדים. השימוש בצבע הסגול והיפיפה הקסים אותי וזו הייתה חוויית unboxing מספקת ביותר. מתחת למגבר מונחים בצורה מסודרת בקפידה שלל האביזרים: כבל החשמל, כבל USB (לחיבור מחשב), כבל RCA ומדריך למשתמש.

    בעוד העיצוב של האוזניות הוא מאופק וסולידי מאוד, עיצוב ה-D50 כולל מספיק טאץ׳ של צבע, שמרים אותו לרמה אחרת לגמרי. הצבע מתבטא בתאורה של ה-VU Meter, שגורמת למכשיר להראות פשוט יפיפה בעיני. התיבה כולה עשוייה מאלומיניום עם הכיתוב של Stax בחלקה העליון. בורר הכניסות עובר בצורה מספקת עם קליק בין כניסה לכניסה, ונורה קטנה ליד סוג הכניסה מסמנת מהי הכניסה שנבחרה. בורר העוצמה נע בצורה חלקה ביותר.

    בתור מגבר כניסה של Stax, ה-D50 אינו מיוצר ביפן, אלא בסין. איכות הבנייה מרגישה מעולה עם תיבה מאלומיניום קשיח וחלק. כל הבוררים בפאנל הקדמי וכל הכניסות בפאנל האחורי מרגישים איכותיים וממוקמים באופן מסודר ומאורגן להפליא.

    נוחות ושימושיות

    באוזניות נושא הנוחות הוא קריטי, גם אם הסאונד הוא אלוהי, אם לא נוח להרכיב אותן ולהיות איתן למשך זמן ארוך, אז הן יחזרו מהר מאוד למגירה ולא יזכו לשימוש. מהשנייה הראשונה שענדתי את ה-Stax SR-009S, היה לי ברור שמדובר באוזניות הנוחות ביותר שאיי פעם ניסיתי. פס הקשת מעור, שמונח על הראש, הוא רך ונעים ומאזן בצורה מושלמת את המשקל של האוזניות, כך שהכריות שעל האוזניים, לא מפעילות לחץ כלל. ענדתי את האוזניות במשך שעות בכל פעם, וזו חווית נוחות ברמה הגבוהה ביותר שיש. כריות העור נוחות ונעימות ביותר למגע, אם כי הן מייצרות מעט חום, כך שבימי הקיץ הישראלי, מומלץ לשמוע עם המזגן דלוק.

    Stax SR-009S Stax SRM-D50

    בנוגע לשימושיות ב-Stax SRM-D50, תארתי כבר את איכות מיתוג הכניסות ובורר העוצמה, זה פשוט תענוג להשתמש בהם. הערה בנוגע ל-VU Meter, הוא מציג את עוצמת האות בכניסה, כך שגם כשאתם מאזינים בעוצמה נמוכה, הוא ממש "משתולל" וזה כייף גדול לראות את זה.

    Stax SRM-D50

    יש לי שתי הסגות בנוגע לשימושיות ב-D50, המרכזית שבהן היא היעדר כפתור ה-Stand By. למגבר יש מתג ראשי של מתח בחלקו האחורי, שזה כמובן כיבוי גס. ברגע שמדליקים את המגבר והוא מקבל אות חשמלי הוא פשוט דלוק כל הזמן ואין דרך לכבות אותו מבלי ״לחתוך״ את הספקת החשמל אליו באמצעות אותו המתג. מכיוון שאני מאזין אולי שעה בערב במהלך השבוע ומעט יותר בסופ״ש, זה פשוט לא נראה לי הגיוני להשאיר את המגבר דלוק כל הזמן. כאן אנחנו מגיעים להסגה השנייה שלי (שדיי קשורה לראשונה), הסיבה העיקרית שבגללה מפריע לי להשאיר את המגבר דלוק היא העובדה שהוא פולט חום רב, גם כאשר לא נשלח סאונד אל האוזניות כלל. גוף האלומיניום חם מאוד למגע, לא ברמה של כווייה או טיגון ביצה, אך בהחלט חם. מסיבה זו, אם תכננתם להניח מכשיר כלשהו מעל ל-D50, זה לא מומלץ.

    לאחר התייעצות עם היבואן, החלטתי שבמידה ואני מדליק-מכבה את המגבר כפעמיים ביום, לא אמורה להיות שום בעיה עם ההדלקה והכיבוי ״הגסים״ שלו. לכן זו הדרך בה אני משתמש בו.

    מבחן ההאזנה

    מבחן ההאזנה התבצע כאשר ה-Stax SRM-D50 חובר אל מחשב נייד MacBook Air באמצעות כבל ה-USB שהגיע עם המגבר. החיבור נעשה דרך מפצל USB של חברת Belkin. אל המגבר כמובן חוברו ה-Stax SR-009S.

    Stax SR-009S Stax SRM-D50

    תכנים מ-Tidal

    בחלק המרכזי של הבחינה ניגנתי תכנים משירות Tidal. על מנת להוסיף קצת עניין, בחרתי הפעם לחלק את המבחן לקטגוריות ובכל קטגוריה לבחור שיר אחד שגיליתי לאחרונה ושיר אחד, שמשמש אותי באופן קבוע.

    ווקל נשי

    נפתח בבחינה של ווקל נשי, השיר החדש שבחרתי בקטגוריה הוא Fireproof של Heather Nova, סינגל חדש שלה בדרך לאלבום חדש, שמאז שבחרתי בו לשיר השבוע הוא פשוט לא יוצא לי מהראש. התכונה הראשונה של ה-Stax SR-009S ששמים לב אליה היא רוחב הבמה. יצא לי לשמוע מספר אוזניות Open Back מצוינות, המייצרות במה רחבה והולוגרפית, אבל ה-SR-009S עושות את זה ברמה אחרת לחלוטין. התחושה שואפת להאזנה למערכת רמקולים, מרוב שהבמה עוטפת והצלילים רחוקים מהאוזניים. התכונה השנייה שבולטת מאוד היא רמת הפירוט. פריטת הגיטרה שקטה ומעודנת ועדיין שומעים כל מגע קל במיתרים. יש הפרדה מעולה בין הווקל לגיטרה, ישנה תחושה של שכבת אוויר גדולה ביניהם. הווקל נקי ברמה שהמילה היחידה שאני יכול לחשוב עליה היא ״טהור״. שומעים לא רק כל ניואנס קטן בקולה של הת׳ר, אלה ממש שומעים כל הברה שלה בנפרד ומרגישים את הרווח בין כל צליל וכל נשימה שלה. רמת הפירוט כאן היא פנומנאלית והיא מגיעה יד ביד עם עידון ושקיפות, ללא שום תחושה של סאונד מלאכותי או מאולץ. במוזיקה אקוסטית שקטה כזו, ישנה מעט תחושה כאילו הגיטרה קצת מרוחקת ורגועה מידי.

    קטע הווקל הנשי שבחרתי שמשמש אותי באופן קבוע כבר תקופה הוא How Deep is the Ocean של Diana Krall. בהאזנה ליצירה הזו, ששמעתי כל כך הרבה פעמים דרך ה-Stax SR-009S, אני פתאום קולט עד כמה היצירה הזו מורכבת, יש בה כל כך הרבה צלילים שונים, מעבר לפסנתר, הגיטרה, הבס והתופים, פתאום שמים לב למצלתיים ולשלל צלילים עדינים נוספים. הווקל של דיאנה מונח על פני כל שכבות הסאונד האלה, מדוייק ועם המניירות שלה, כמו המשיכה של כל סוף מילה. המערכת הזו של Stax מהווה מראה לתוך ההפקה המורכבת ומאפשרת ליהנות מכל פרט ופרט, מבלי לפגוע בעידון והמוזיקליות.

    ווקל גברי

    השיר החדש שבחרתי (למרות שהשתמשתי בו כבר מספר פעמים) הוא Desert Star של Mark Wilkinson. כמו בקטע של Heather Nova, גם כאן העברת הגיטרה היא מעודנת ומפורטת מאוד, אך מרגישה מעט רגועה מידי. הווקל ממורכז, ברור, נקי ומפורט להפליא. יש כאן העברה מדויקת ושקופה עם במה עוטפת ומרשימה.

    הקטע הקבוע שבחרתי הוא Frenchtown של Allan Taylor הנפלא. הסאונד מרגיש חי, הגיטרה מדויקת, שילוב הסקסופון מעודן ומלא בפרטים. הווקל של אלן כולל עומק מרשים בחלק התחתון והפרזנטציה הכללית היא נקייה ומרגשת.

    ג׳אז חלק

    הקטע החדש שבחרתי הוא Odd Times, קטע הפתיחה באלבום החדש של טריו הג׳אז הגרמני, Triosence (מתוך האלבום Giulia). הפסנתר בפתיחת הקטע מצלצל בדיוק והדיקות נהדרים ואז נכנסת שכבת הבס המהיר וההדיקות שלו היא לא פחות מפנומנאלית. ההפרדה מעולה בין כל הכלים. יש כאן שקיפות ומהירות נפלאים. ההעברה מדויקת ובו זמנית רכה ומלודית. היצירה מועברת בקלילות ואווריריות לצד דיוק פנטסטי.

    הקטע הקבוע שבחרתי הוא כמובן Remembering של אבישי כהן. כאן ניתן להתרשם מה-imaging הנפלא של Stax, הפסנתר ממוקם משמאל, הבס במרכז וקצת ימינה. הפסנתר מהיר, מצלצל ומלטף. הבס נעים, עמוק, מהיר ומפורט באופן אבסולוטי. ניתן לחוש במיקום המדויק של כל נגיעה של אבישי, יותר למעלה, יותר למטה, כל נגיעה מופרדת ונשמעת שונה, זו פשוט תצוגת תכלית של שחזור בס מפורט ומדוייק.

    בלוז

    בחלק הבלוז בחרתי בקטע שגיליתי לאחרונה Rock & Roll, של Christone “Kingfish” Ingram. זהו הקטע הנועל את אלבומו 662 משנת 2021. אומנם זהו כנראה הקטע הפחות בלוזי באלבום, אני נורא אוהב אותו. זהו שיר שנכתב על אימו ודרך ה-Stax SR-009S ניתן בקלות לשמוע את ההתרגשות בקולו ואפילו רעד קל. הגיטרה החשמלית נקייה, מדוייקת וממש בוכה. המקצב שנוצר בידי התופים וגיטרות הליווי הדוק. הווקל ממורכז ונעים. זמרות הליווי נשמעות בבירור כשהן מאחורי כריס והגיטרה שלו.

    בתור שיר הבלוז הקבוע שלי, בחרתי ב-Midnight Blues של Snowy White. בקטע הזה ישנה שכבת גיטרה חשמלית קבועה שמלווה את הקטע, דרך ה-Stax SR-009S שמעתי בה מיקרו פרטים, שמעולם לא שמעתי קודם. השירה של Snowy White, עדינה, שקטה ומופנמת, זה מועבר בצורה ברורה וקלה להבחנה. כשהתופים נכנסים הם פאנצ׳יים והדוקים. הסולואים הארוכים של הגיטרה ממקומים במרכז הבמה ומעט לימין, הגיטרה עדינה, נקייה ומדויקת.

    היכולת של מערכת ה-Stax להישמע מפורטת בצורה אבסולוטית גם בחלקים שקטים וגם כשמאזינים בעוצמה נמוכה, היא מרשימה במיוחד.

    אלקטרוני ובס

    קטע שאני מאוד אוהב לאחרונה הוא היצירה Pesa של הכנר האיטלקי, Lino Cannavacciuolo, המשלבת בין כינור לביט ואפקטים אלקטרוניים. הבמה רחבה ועוטפת, הצלילים רחוקים מהאוזניים. האפקטים הקטנים מפוזרים על פני הבמה וקלים מאוד להבחנה. הכינור מרגיש עוצמתי וצלול, הבס הדוק ומדויק. רמת הפירוט כאן, שמשקפת את רמת ההפקה המורכבת, היא לא פחות ממכרת.

    בתור הקטע הקבוע שלי, בחרתי קטע שמלווה אותי מהסקירות הראשונות שלי, Hunter של Bjork. כשאני חוזר להערות שרשמתי בזמן ההאזנה לקטע מה שכתוב שם זה: ״מהירות, מהירות, מהירות!!!״. הקטע הזה פשוט מושלם בשביל שה-Stax ישוויצו במהירות הפנומנאלית שלהם.

    אבל רגע, מה זה בכלל סאונד מהיר? כאן צריך להסביר בקצרה שני מושגים: attack – זה כמות הזמן עד שהצליל מופיע ו-decay זה הזמן עד שצליל נעלם. כששני הזמנים האלה קצרים מאוד, שחזור הסאונד נחשב למהיר. ב-Hunter יש בס אלקטרוני סופר מהיר. היכולת של Stax לגרום לכל צליל להופיע וליהעלם בדיוק כמו שזה בהקלטה, מאפשרת לשמוע בצורה מובחנת, מופרדת ומפורטת את כל האלמנטים הקטנים והמהירים שיש בשכבות הבס המרובות בשיר.

    זו בקלות הפרזנטציה המרשימה ביותר של השיר שיצא לי לשמוע, לא רק שמבחינים בכל צליל בס בנפרד, אלא פתאום מבינים שהם שונים, יש כאלה יותר עמוקים וכאלה שיותר מצלצלים, עוד לא יצא לי לשמוע מערכת סטריאו כלשהי שמשחזרת את שכבות הבס בשיר הזה טוב יותר מאשר ה-Stax SR-009S עם ה-Stax SRM-D50. כמובן שהבס גם מאוזן ומופרד נהדר מהשירה והכינורות, שכוללים אף הם רמת ניקיון ופירוט מופלאים.

    רוק

    נסיים את חלק ה-Tidal של מבחן ההאזנה בשתי יצירות רוק. בתור הקטע שגיליתי לאחרונה, בחרתי בשיר Up של להקת הפרוגרסיב-רוק, בעלת השם המגניב, Mostly Autumn, מתוך האלבום White Rainbow משנת 2019.
    בחרתי דווקא בקטע מתוך האלבום בו השירה היא של הסולן (לדעתי כריס ג׳ונסון) ולא של הסולנית הראשית המדהימה שלהם, Olivia Sparnenn.

    היה לי ממש מעניין לבחון כיצד ה-Stax יעבירו את קולו של הסולן, שפחות הרשים אותי בהאזנה לאלבום. פתאום אני שומע רבדים בווקל, מעין עוצמה עצורה כזאת, ה-Stax מצליחים לשקף כל כך הרבה רגש וכוונה בשירה, שפתאום אני רואה את הצד היפה והמרגש גם בשירה שלו. הקטע מתחיל מספנתר שקט ואז נכנסים הגיטרה והתופים והבמה כולה מתמלאת באנרגיה. ה-Stax SR-009S עושים עבודה נהדרת בהעברת האנרגטיות של הקטע. יכול להיות שעבור חובבי רוק, יהיה כאן חסר מעט פאנץ׳ בחלק התחתן, אך עבורי הפרזנטציה המעט מועדנת הזו, היא בדיוק הדרך בה אני יכול ליהנות ממוזיקה כזו.

    קטע הרוק הקבוע שלי, שאני כל כך אוהב, הוא גרסאת ההופעה החיה של I'm So Afraid של Fleetwood Mac מהופעה בבוסטון בשנת 2004. רמת הפרטים בתיפוף של Mick Fleetwood היא מדהימה, לא יאמן כמה פרטים ניתן לשמוע במכת תוף בודדת. גם מוזיקת הליווי, שנוצרת על ידי הקלידים, והגיטרה הראשית עם הדיסטורשיין, כוללים רמת פירוט אדירה. קולו של לינדסי כולל שבירות קטנות, וניתן ממש להבחין בהתרגשות שלו, בזכות רמת השקיפות, הפירוט והניקיון יוצאי הדופן של מערכת ה-Stax. הפרזנטציה הכללית אנרגטית, נקייה ומאוזנת.

    קבצים מקומיים

    בחלק הזה בחנתי שני קטעים מקבצים מקומיים, על מנת לבדוק האם ה-Stax SR-009S וה-Stax SRM-D50 ישקפו את ההבדל בין קבצים אלה לקטעים מ-Tidal.

    פתיחתי ב-Endless Highway של Allan Taylor באיכות Flac 44.1kHz 24bit. כבר מה-5 שניות הראשונות קל להבחין שהקטע מלא חיים יותר, מאשר הקטעים שבחנתי מ-Tidal. הפער הזה הוא משהו שאני יותר ויותר שם לב אליו לאחרונה, ודרך ה-Stax קל במיוחד להבחין בו. יש פשוט יותר שכבות פירוט, אשר גורמות למוזיקה להרגיש חיה ואמיתית יותר. הפסנתר והגיטרה כל כך נקיים ומענגים. הווקל ממורכז ומרגש מאוד, החלק העמוק בקולו של טיילור רך ומלטף.

    הקטע השני שבחנתי הוא Joy של Kaite Melua, באיכות Flac 96kHz 24bit, מתוך הגרסה האקוסטית של אלבומה Album No. 8. פריטה הגיטרה מרגשת ומלאה בפרטים, הגיטרה נשארת מעט מאחור ומשאירה את הבמה לווקל. קייטי הפכה לאחת הזמרות הנערצות בידי חובבי הסאונד, או האודיופילים, אם תרצו. האזנה אליה דרך ה-Stax SR-009S מבהירה מדוע זה כך. רמת הניקיון והעידון של שירתה הן פשוט ברמה משל עצמם, זה מרגיש כמו לשמוע מלאכית שרה. הגיטרה, הווקל והפסנתר כה נקיים שהתוצאה הסופית היא מרגשת עד דמעות.

    סיכום ביצועים

    כמובן שהציפיות שלי מה-Stax SR-009S היו גבוהות במיוחד, הרי מדובר באוזניות שהיו במשך כמה שנים אוזניות הדגל של אחת החברות הכי מוערכות בתחום האוזניות. אני יכול לומר בלב שלם שהאוזניות לא רק עמדו בציפיות שלי, אלא גם התעלו עליהן. הסאונד הוא שקוף, נקי ומפורט באופן קיצוני, כמו שטרם יצא לי לשמוע. בשביל להתקרב לרמת ביצועים כזו במערכת רמקולים, צריך כנראה להשקיע כמה מאות אלפים. עם כל הפירוט הזה, הסאונד נשאר מאוזן ורך, ברמה שניתן להאזין במשך שעות ללא תחושה של עייפות.

    הבמה רחבה ועוטפת, ברמה שמעניקה תחושה כמעט כמו להאזין למערכת רמקולים. עוד נקודה חשובה היא הביצועים של האוזניות בעוצמת ניגון נמוכה. אני ממש לא אוהב ״להפציץ״ ווליום ועם המערכת של Stax הרגשתי שאני מקבל את כל הפירוט והדינאמיות גם בעוצמה נמוכה. בורר הווליום של ה-Stax SRM-D50 היה קרוב ל-0 ובמקרים קיצוניים הגיע עד לרבע מהעוצמה הכללית. זה מלמד על היכולת של ה-D50 להניע בקלות את האוזניות.

    השוואה מול ממיר Ayre QB-9 DSD – האוייב של הטוב הוא המצוין

    בחלק האחרון של מבחן ההאזנה חיברתי את הממיר שלי, ה-Ayre QB-9 DSD, למחשב באמצעות כבל USB ומשם ל-Stax SRM-D50, באמצעות RCA, על מנת לבחון את פערי הממירים. כאן חשוב לשים לב לכך שמדובר בהשוואה לא הוגנת בין מגבר אוזניות משולב עם ממיר, שעלותו 4,800 ₪ לממיר USB, שעלה בזמנו כ-18,000 ₪.

    Stax SR-009S Stax SRM-D50
Ayre QB-9 DSD

    זו עוד דוגמא למשפט שכל כך נכון לגבי אודיו, ״האויב של הטוב הוא המצויין״. עם כמה שהתוצאה עם הממיר הפנימי של ה-Stax SRM-D50 הייתה מעולה, יש כאן עליית מדרגה משמעותית. התכונות הבולטות של ה-Ayre, הן רכות הסאונד שלו, בעיקר בגבוהים והבמה הרחבה והעוטפת שהוא מייצר. בעוד בנושא הרכות, הפער הוא לא ״שמיים וארץ״, בנושא הבמה היה קל מאוד להרגיש בהבדל. עם ה-Ayre הבמה עוד יותר רחוקה מהאוזניים היא יותר רחבה והולוגרפית.

    כמובן שמערכת כזו, עם ממיר נפרד ומגבר אוזניות נפרד, דורשת יותר מקום, ועולה משמעותית יותר. הרעיון של מגבר ה-D50 הוא להוות פתרון מעולה בקופסה אחת ואת זה הוא בהחלט עושה.

    אדגים את הפערים בעזרת שתי זמרות שכבר כיכבו בסקירה זו. תחילה Katie Melua, בחרתי בקטע Piece by Piece. דרך ה-Ayre הווקל נשמע לרוחב הבמה והוא פשוט יפיפה, הכינורות מלווים מאחור, הבס מגיע כאילו מלמטה יותר, יש הפרדה ו-imaging מעולים. דרך הממיר המובנה ב-Stax SRM-D50, הסאונד סגור יותר, אינטימי יותר, הבמה פחות רחבה ועוטפת. יש פחות אווריריות בפרזנטציה, הבס מרגיש מעט שטוח יותר ופחות עגלגל.

    הקטע השני שייך ל-Diana Krall, וזהו הקטע Autumn in New York. דרך הממיר ב-Stax SRM-D50, הגיטרה בהתחלה צלולה ומלטפת, הבס חמים ונעים והווקל דיאנה נקי ומדויק. הכינורות מגיעים מאחור ומופרדים בצורה טובה. דרך הממיר של Ayre, הגבוהים בגיטרה יותר מצלצלים, הבס מעט מפורט יותר, יש יותר אוויר בין הבס, הגיטרה והווקל. הגבוהים בקולה של דיאנה מלטפים יותר ויש קצת יותר ניואנסים בקולה.

    מה שאני למד מכך זה שהפוטנציאל של אוזניות ה-Stax SR-009S הוא כנראה בלתי מוגבל והן משקפים פערי איכות בין מערכות הגברה, ממירים וגם איכויות של קבצים בקלות. למרות הביצועים העדיפים של ה-Ayre, כפי שציינתי תחילה, זו השוואה לא הגונת בגלל פערי המחיר וה-Stax SRM-D50 עושה עבודה מעולה בשידוך עם ה-SR-009S ומהווה תמורה גבוהה למחיר.

    מערכת אוזניות מול מערכת רמקולים

    ישנם יתרונות מובנים רבים למערכת אוזניות לעומת מערכת רמקולים. היתרונות האלה קשורים בעיקר לניטרול בעיות האקוסטיקה של חלל ההאזנה. במערכת אוזניות אתם מקבלים את מלוא האות היישר לאוזניים שלכם עם מינימום הפסדים והפרעות. מבחינת התקציב, במערכת אוזניות ניתן להגיע לאיכות סאונד פנומנאלית בהשקעה של אזור ה-10 עד 20 אלף ש״ח, כאשר במערכות רמקולים זה יאפשר לכם מערכת ביניים בלבד. כמובן שיש גם יתרונות למערכת רמקולים, הסאונד גדול יותר, לא צריך להרכיב שום דבר על האוזניים וניתן לחלוק את חוויית ההאזנה עם אנשים נוספים.

    הנקודה האחרונה שאני רוצה להתייחס אליה זה הדמיון באופי הסאונד של ה-Stax אל המערכת הראשית שלי, שכוללת רמקולים YG Acoustics Carmel 2, מגבר משולב Nagra Classic Int וממיר Ayre QB-9 DSD. אני מזהה קווים משותפים בין שתיהן בכך שהפירוט של שתי המערכות נובע מניקיון וטבעיות של הסאונד, ולא מרגיש מלאכותי או מוגזם. יכול להיות שזו הסיבה שאני כל כך אוהב את שתי המערכות.

    מערכות אודיו סגורות

    לפני סיום אתייחס בקצרה לנושא המערכת הסגורה של Stax. הוויכוח בין מערכות פתוחות, המאפשרות למשתמש לבחור כל חלק בעצמו לבין מערכות סגורות, המספקות פתרון שלם, הינו וויכוח עתיק יומין. מספיק שאזרוק לאוויר את המילים אנדרואיד ו-iOS והרוחות כבר מתלהטות.

    במערכת סגורה יש אפשרות לייצרן להתאים כל חלק וחלק ליצירת תוצאה מובטחת שהיא בשליטה מוחלטת שלו. יש צרכנים שרוצים פתרון שלם ולא מעוניינים לשבור את הראש בניסיון למצוא מאץ׳ טוב בין יחידות שונות. לעומתם יש צרכנים אחרים שלא מסוגלים לקבל את זה שמישהו אחר מחליט בשבילם.

    כמובן ש-Stax שייכת לקטגוריה של מערכת סגורה, עם חיבור ייחודי משלהם, כבל מובנה ומגברים, שלא כוללים כניסות סטנדרטיות יותר לאוזניות. בתור סוקר, הייתי מעדיף לו הייתה אפשרויות לנצל את הציוד הזה גם לסקירה של מוצרים נוספים, אך בתור משתמש (שבמקרה עשה גם מעבר למכשירי אפל לאחרונה, אחרי שנים עם אנדרואיד ומחשבי Windows), אני אוהב את זה שהמערכת מתפקדת היטב יחד ומתאימה גם בפן העיצובי.

    כמובן שמה שבעיקר עמד כנגד עיני, כשבחרתי לרכוש את ה-Stax SR-009S ו-Stax SRM-D50, אלה הביצועים חסרי הפשרות שלהם ונוחות השימוש בהם.

    סיכום

    Stax SR-009S Stax SRM-D50

    מערכת האוזניות, שכוללת את האוזניות Stax SR-009S ומגבר האוזניות עם הממיר הפנימי, Stax SRM-D50, קובעת רף חדש של ביצועי סאונד, איכות בנייה ונוחות שימוש. זו מערכת שניתן להאזין אליה שעות על גבי שעות גם מבחינת הנוחות וגם מבחינת הסאונד, שאינו מעייף כלל.

    הסאונד של ה-Stax SR-009S הינו שקוף, מהיר, מפורט, נקי, מאוזן ועם במה עוטפת ורחבה. אם יש משהו שניתן לשפר באוזניות זה אולי הבס, שעבור חובבי הבס יכול להיתפס כלא מספיק עמוק, אם כי אני מעדיף בקלות את המהירות והפירוט שלו על פני העומק. נקודה נוספת היא העיצוב, אני מאוד אוהב את העיצוב המאופק והנקי, אך עם תג המחיר של האוזניות, יכול להיות שחלק מהצרכנים יצפו לעיצוב עם יותר שיק.

    מגבר האוזניות, ה-Stax SRM-D50, הינו מגבר יפיפה, עם VU Meter בעל צבע כתום משגע. איכות הבנייה מעולה וחוויית השימוש מאוד מספקת. ה-D50 כולל מגוון כניסות דיגיטליות ובנוסף גם כניסה אנלוגית, המאפשרת לחבר ממיר חיצוני. הוא מניע בקלות את האוזניות ומהווה תמורה אדירה למחיר. החסרונות שלו הם חוסר במצב Stand By והתחממות תיבת האלומיניום.

    השורה התחתונה, מערכת האוזניות של Stax, היא אחת ממערכות האוזניות היוקרתיות והאיכותיות ביותר בשוק. אם אתם מחפשים את הטוב ביותר, מוצרי Stax חייבים להיות ברשימת ההתרשמות שלכם.

    מחיר ה-Stax SR-009S הינו: 17,300 ₪
    מחיר ה-Stax SRM-D50 הינו: 4,800 ₪
    אחריות: שנה

    ציוד ששימש אותי לסקירה:
    מחשב: Apple MacBook Air עם מפצל USB של חברת Belkin.
    ממיר להשוואה: Ayre QB-9 DSD

    Facebook
    WhatsApp
    Telegram
    Email
    Print

    כתיבת תגובה

    הרשמה לחדשות שבועיות