fbpx

שווייץ, לא רק שעונים, גם גן עדן אודיופילי

בכתבה זו נכיר לכם כמה מהחברות האקסקלוסיביות ביותר בעולם האודיו, אשר מגיעות משווייץ, ונדבר מעט על האופי והתרבות השווייצרית, שתורמים רבות לייחודיות של חברות אלה.

שווייץ הינה מדינה דיי קטנה במרכז אירופה, שטחה הוא כ-41 אלף קמ״ר וגודל האוכלוסיה הוא כ-8.7 מיליון תושבים. לשוויץ יש גבולות יבשתיים עם גרמניה, צרפת, איטליה, אוסטריה וליכטנשטיין. הנוף ההררי של המדינה נחשב לאחד היפים בעולם.

שווייץ, לא רק שעונים, גם גן עדן אודיופילי
שווייץ, אפילו הנוף מדויק ומושלם

שווייץ ידועה לא רק בנופים שלה אלא גם בתרבות הגבוהה והכלכלה האיתנה שלהם. שווייץ היא ביתם של בנקים וחברות כלכליות רבות. מכיוון שהמדינה אינה עשירה באוצרות טבע, ומוקפת במדינות גדולות ועשירות, העם השווייצרי בחר להתמקצע באיכות ולא בכמות. כך שבמקום מפעלים ענקיים לייצור המוני, תמצאו בשווייץ חברות קטנות המתמקדות בייצור קפדני הדורש דיוק ומיומנות רבה. גישה זו הוכיחה את עצמה והמוניטין של האיכות השווייצרית הוא חסר תקדים, התעשיות בהן שווייץ התפרסמה במיוחד הן אולרים, גבינות, יין וכמובן שעונים.

על מנת לעודד את המצויונות והחינוך לדקדקנות, שווייץ הקימה בתי ספר ואוניברסטאות יוקרתיים וחוקי המדינה מעודדים יזמות ופתיחת עסקים באמצעות הורדת חסמים בירוקטיים למינימום ועידוד עסקים השואפים למצוינות בתחומם. כך שלמעשה כל מודל הייצור, התעסוקה והחינוך השווייצרי מושטט על מצוינות ושמירה על המעמד היוקרתי והמוביל של המדינה.

בכתבה המרתקת ״The Swiss Audio Juggernaut״ מאת Alan Taffel מהמגזין היוקרתי The Absolute Sound, שפורסמה בשנת 2014, אלן ביקר אצל ארבע יצרניות שווייצריות וריאיין דמויות מפתח בהן, בכדי לנסות ולהבין את חיידק המצויינות והדייקנות השווייצרי. אותו החיידק, שמוכר בעיקר מתעשיית השעונים השווייצרית, עבר אל תעשיית האודיו שכוללת אף היא חלק מכני (למשל בפטיפונים), אבל גם תכנון מעגלים אלקטרוניים, אשר גם בהם הדייקנות וההבנה של כל פרט קטן משפיעה. כבר באונברסטיאות, התרבות וצורת החשיבה הזו מוטמעת בסטודנטים, כאשר ישנו דגש גם על התנסות פרקטית ולא רק תיאוריה.

את הרצון לייצר ציוד קצה יקר, Cyrill Hammer, מחברת Soulution הסביר בפני אלן בעזרת המשוואה הבאה. יוקר המחייה בשווייץ הוא גבוה, מה שאומר שהמשכורות צריכות להיות גבוהות, אחרת אף אחד לא יוכל להרשות לעצמו לחיות במדינה. על מנת לעמוד במשכורות הגבוהות, יש לגלם את העלות שלהן בתמחור המוצרים ולכן המוצרים חייבים להיות יקרים. אם יורשה לי להוסיף על כך את מה שסוגר את המעגל לטעמי, כמובן שבשביל שהצרכנים יסכימו לרכוש את אותם המוצרים היקרים, הם חייבים להיות מצויינים.

תעשיית האודיו השווייצרית נהנית מתמיכה רחבה של המדינה ולכן מדובר בתעשייה של מספר חברות לא מבוטל, בטח ביחס לכמות התושבים. בחלק הזה של הכתבה נביא בקצרה את סיפורן של עשרת החברות המובילות במדינה (הבחירה היא כמובן סובייקטיבית, ולא יכלנו להכניס את כל החברות, בנוסף אין חשיבות לסדר ההופעה).

Nagra

חברת Nagra היא אחת החברות הגדולות של תחום האודיו השווייצרי והיא מעסיקה מעל ל-3,500 עובדים. זו גם אחת החברות הוותיקות ביותר, היא הוקמה בשנת 1951 בידי יהודי ממוצא פולני בשם סטפן קודלסקי. סטפן המציא מכשיר הקלטה נייד איכותי במיוחד בשם “Nagra 1”. מקור המילה Nagra הוא מפולנית ומשמעותה היא "זה יוקלט".

החברה התפרסמה כיצרנית ציוד ההקלטה הטוב ביותר שקיים, ומוצריה הפכו לסטנדרט בתעשייה, השתמשו בהם גם בתעשיית הסרטים. ואפילו ב"אפולו" השתמשו בציוד של נגרה להקלטות.

הכניסה של החברה לעולם ה-HiFi הבייתי הגיעה רק בשנת 1997, כשהם השיקו את קדם המגבר המנורתי, ה-Nagra PL-P, שכלל גם פונו מובנה. כמו מכשירי ההקלטה של החברה גם קו מוצרי האודיו הביתי שלהם בנוי ברמה הגבוהה ביותר ומכוון לסטנדרטים חסרי פשרות.

קו המוצרים הנוכחי של החברה כולל מגוון של קדם-מגברים, מגברי הספק, ממירים, קדם-מגבר פונו, מגברי מונו-בלוק, מגבר משולב ובקרוב, כחלק מחגיגות 70 שנה למותג, יושק פטיפון יוקרתי במיוחד. מוצרי החברה מחולקים לשתי סדרות, סדרת ה-Classic וסדרת הדגל, ה-HD.

עיצוב הרטרו, העל זמני כמעט של מוצרי Nagra הוא כנראה סימן ההיכר הבולט ביותר שלהם. סממן נוסף של הגישה המסורתית של Nagra הוא השימוש הרב במנורות במוצרי החברה, לרבות שני דגמי הקדם מגבר הבאים:

שווייץ, לא רק שעונים, גם גן עדן אודיופילי
ה-Nagra HD PREAMP, קדם מגבר של סדרת הדגל, HD
שווייץ, לא רק שעונים, גם גן עדן אודיופילי
ה-Nagra Classic PREAMP, קדם מגבר של סדרת ה-Classic

Soulution

לחברת Suolution, שהוקמה בשנת 2005, יש סיפור מעניין. החברה שייכת לתאגיד בשם Spemot, שכולל בתוכו ייצור מנועים אלקטרוניים ואפילו מוצרי מטבח. התאגיד נרכש בידי אביו של Cyrill Hammer שיחד עם שותפו, Roland Manz הם חובבי אודיו והם היו מפיצים של המגזין Hi-Fi & Records. לאחר שהם התנסו במגברים רבים מארה״ב ויפן, הם החליטו לשים לעצמם כמשימה לייצר מגבר שיספק תוצאה עדיפה ויהפוך ל-benchmark החדש, שעל פיו מודדים איכות אודיו.

הפילוסופיה של החברה מתוארת בעזרת הסלוגן: Omit nothing, add nothing והיא נשענת על הגברה טרניזסטורית בעלת רוחב פס רחב ו-Damping Factor גבוה. כשבשנת 2005, החברה השיקה את המגבר מדגם 710, הוא זכה לביקורות מהללות, שאכן הכתירו אותו כנקודת הייחוס לציוד קצה. בעוד נראה שהחברה קמה משום מקום, האמת היא שחברת האם השקיעה במיזם מספר שנות פיתוח טרם ההשקה.

מלבד האיכות הסונית הגבוהה של מוצרי החברה, הם שמים דגש על עיצוב ואיכות בנייה במטרה לייצר מוצרים המשתלבים בצורה אופטימלית בחלל הבית.

קו מוצרי החברה כולל, מגברים משולבים, קדם מגברים, מגברים הספק, מגברי מונו, קדם לפונו, ממירים ונגן SACD. המוצרים מחולקים לשלוש סדרות, סדרת הכניסה היא סדרת ה-300, סדרת הביניים היא ה-500 וסדרת הדגל היא ה-700.

שווייץ, לא רק שעונים, גם גן עדן אודיופילי
ה-Soulution 330, מגבר משולב מסדרת ״הכניסה״, ה-300, של החברה
שווייץ, לא רק שעונים, גם גן עדן אודיופילי
ה-Soulution 725, קדם מגבר מסדרת הדגל, ה-700, של החברה

CH Precision

כמו חברת Soulution, גם חברת CH Precision הינה חברה שנוסדה במיליניום הנוכחי ויחד הן מהוות את חוד החנית של תעשיית האודיו השווייצרי המודרני.

את החברה ייסדו Florian Cossy ו-Thierry Heeb (שניהם עבדו בחברת Goldmund) בשנת 2009. השם הוא צירוף האותיות הראשונות בשמות המשפחה שלהם, בנוסף להיותו הקיצור המקובל ל-Confoederatio Helvetica, כלומר הרפובליקה השווייצרית בלטנית.

גם לחברת CH Precision יש סלוגן מעניין:

As versatile as a Swiss army knife…
As elegant as a Swiss watch

בעמוד הבית של החברה, המייסד, Florian Cossy, מתאר את השאיפה והפליסופיה של החברה והיא לבנות מכשירים עם ביצועי סאונד באיכות הגבוהה ביותר באמצעות מערכות חזקות וגמישות הנשלטות בידי תוכנה ומתכנונות באופן מודולרי.

קו מוצרי החברה כולל מגברים מכל הסוגים, ממירים, נגני SACD, ספקי כוח חיצוניים ועוד. המוצרים מחולקים לשתי סדרות, סדרת ה-1 וסדרת הדגל ה-10. מכשירים החברה תומכים בשלל תצורות לרבות שימוש בשני קדם מגברים, כאשר כל אחד מטפל בערוץ יחיד, להפרדה מוחלטת. בתצורה זו אחד מהקדם מגברים משמש לשליטה בווליום ואילו השני מתפקד כ-Slave ומסתנכרן עם היחידה הראשית.

שווייץ, לא רק שעונים, גם גן עדן אודיופילי
זוג של קדם מגברים מדגם L1 העובדים בתצורה של Master ו-Slave
שווייץ, לא רק שעונים, גם גן עדן אודיופילי
קדם מגבר ה-L10 ומגבר ההספק ה-M10, שניהם מגיעים עם ספק מתח חיצוני בתיבה נפרדת

Piega

חברת Piega הינה יצרנית הרמקולים הוותיקה והמצליחה ביותר בשווייץ. החברה הוקמה בשנת 1986 בידי Kurt Scheuch ו-Leo Greiner. החברה מגדירה את עצמה כחברה משפחתית ובשנת 2018 הניהול עבר לדור ההמשך, Manuel ו-Alexander למשפחת Greiner.

כמו חברות האלקטרוניקה שהוזכרו בכתבה עד כה, גם המשימה של חברת Piega הינה כפולה, גם איכות סאונד חסרת פשרות וגם עיצוב מושקע. שני סימני ההיכר של החברה הם השימוש בטוויטר מסוג Ribbon ותיבות רמקולים מאלומיניום בתצורה סגורה (כידוע לכותב כתבה זו יש חולשה לתצורה זו). תיבות אלה מאפשרות לחברה לבנות רמקולים בעלי חתימת גודל צנועה ובכל זאת בעלי עומק בס מרשים, בעוד טוויטר הריבון מספק תוצאה עדיפה לטוויטר הכיפה הסטנדרטים, בין השאר במונחים של צלילות ויצירת במת סאונד מפורטת.

חברת Piega החלה להשתמש בתיבות מאלומיניום החל משנת 1997, באתר שלהם הם מספרים על כך שבשנים הראשונות קהילת ההיי-אנד התקשתה לקבל את התיבות החדשות בטענה שמדובר ברמקולים למטרה עיצובית. כיום יתרונות השימוש בחומרים מתכתיים לתיבות של רמקולים הם קונצנזוס וברורים עבור חובבי הסאונד.

היצע מוצרי החברה כולל מספר סדרות רמקולים, רובם בתיבות דקות ורזות עם דגש על עיצוב שמאפשר להם להשתלב בקלות בבתים המודרניים. בנוסף החברה מייצרת, רמקולים שקועים, רמקולים אקטיביים, סאבוופרים ומגוון אביזרים כגון סטנדים לרמקולים.

שווייץ, לא רק שעונים, גם גן עדן אודיופילי
דגם ה-Coax 711, הסדרה שמתחת לסדרת הדגל
שווייץ, לא רק שעונים, גם גן עדן אודיופילי
ה-Master Line Sourceֿ, רמקול הדגל של Piega

Stenheim

חברת הרמקולים Stenheim, נוסדה בשנת 2010 בידי ארבעה מהנדסים שפרשו מחברת Goldmund. בתור חברה חדשה בתחום, רמקולי החברה זוכים להערכה עצומה וביקורות נלהבות, כולל למשל פרס מוצר השנה בקטגוריית Ultra-High-End מאת המגזין The Absolute Sound (דצמבר 2020) עבור הרמקול הרצפתי, Alumine Three.

הרמקולים של החברה מאופיינים אף הם בתיבות מתכתיות. תכונות נוספות של רמקולים החברה הם נצילות גבוהה, עכבה גבוה ומשקל עצום. לדוגמה הרמקול הרצפתי Alumine Five, כולל נצילות של 94dB, עכבה נומינלית של 8 אוהם ומשקל של 100 ק״ג (קיימת גם גרסה משודרגת במשקל 130 ק״ג).

רמקולי החברה מחולקים לשתי סדרות, סדרת ה-Alumine וסדרת הדגל, ה-Reference.

Stenheim Alumine Two
ה-Stenheim Alumine Two, הרמקול המדפי של סדרת ה-Alumine
Stenheim Reference Statement
ה-Reference Statement, רמקול הדגל של Stenheim

Goldmund

השם Goldmund הוזכר כבר מספר פעמים בכתבה, כך שנראה שמלבד היותם חברת קצה מרשימה, החברה גם אחראית על פיתוח והכשרה של מהנדסים ויזמים, שמרחיבים את שוק האודיו השווייצרי.

חברת Goldmund נוסדה בשנת 1978 דווקא בצרפת, כאשר המוצר הראשון שלהם היה זרוע פטיפון הנשלטת בידי מחשב. בשנת 1980 החברה נרכשה על ידי Michel Reverchon, שהעביר את הפעילות לעיר Geneva בשווייץ. עד שנת 1987 החברה עסקה בתחום הפטיפונים בלבד ובשנה זו הם השיקו לראשונה קו מגברים (קדם מגבר ושלושה מגברי הספק).

בשנת 1988 הושק בתערוכה בניו-יורק הרמקול האייקוני של החברה, ה-Apologue, שקבע את התצורה של רמקולי החברה עד היום.

Goldmund Apologue
ה-Goldmund Apologue

כיום חברת Goldmund מייצרת את כל רכיבי מערכת הסטריאו החל מהמקור עד להגברה והרמקולים. דווקא תחום הפטיפונים, שהיווה את נקודת הפתיחה של החברה, נזנח וכיום החברה אינה מציעה פטיפונים מתוצרתה. נקודה מעניינת נוספת בהיצע מוצרי החברה היא שכל הרמקולים שמוצעים באתר החברה הם רמקולים מוגברים, זאת למרות קו מוצרי ההגברה הנפרד של החברה.

Goldmund Samadhi
ה-Goldmund Samadhi, רמקול הדגל של החברה
Goldmund MIMESIS 22H NEXTGEN
ה-Goldmund MIMESIS 22H NEXTGEN, קדם-המגבר הבכיר של החברה

darTZeel

חברת darTZeel היא חברה חריגה בנוף חברות האודיו השווייצריות, הן בעיצוב שלהם והן בפילוסופיה. בעוד קווי העיצוב של חברות רבות הולכות על קו של שילוב הרמוני עם עיצוב הבית המודרני, העיצוב של darTZeel הוא צעקני, יוצא דופן ומעט משונה. העיצובים כוללים שילוב של זהב וצבע אדום. מקים החברה, Hervé Delétraz, התייחס לעניין ואמר שלדעתו האודיופילים לוקחים את עניין העיצוב למחוזות רציניים מידי והוא רצה להיות שונה וכייפי יותר. בהחלט לא הגישה השווייצרית הטיפוסית.

גם הפילוסופיה של החברה היא חריגה בנוף השווייצרי, בעוד רוב החברות השווייצריות שמות דגש על המדע וההנדסה, הפילוסופיה של חברת darTZeel מדברת על Listen first, measure afterwards.

יזם החברה, Hervé Delétraz סיים את לימודי האלקטרוניקה שלו בשנת 1984. בשנת 1999 הוא בנה אב-טיפוס של מגבר שזכה להתלהבות גדולה מצד חבריו. בשנת 2000 המגבר הוצג בתערוכה בניו-יורק ומאז החברה זוכה להערכה והתעניינות רבה מצד התעשייה. מלבד העיצוב יוצא הדופן, החברה טוענת שהייחוד של המגברים שלה הוא ביכולות לשחזר טווח דינאמי ברמה של הופעות חיות.

היצע מוצרי החברה כיום כולל קדם מגבר, מגבר הספק, מגברי מונובלוק, מגבר משולב, ומגבר All In One.

darTZeel NHB-18NS
ה-darTZeel NHB-18NS, קדם המגבר של darTZeel
darTZeel NHB-468
ה-darTZeel NHB-468, מגבר מונו-בלוק

DaVinci Audio Labs

חברת DaVinci Audio Labs, היא חברה קטנה ומשפחתית נוספת שמבוססת על המורשת והחזון של Peter Brem, שהלך לעולמו בשנת 2013. פיטר היה קודם כל אוהב מוזיקה, מהנדס ומקליט מקצועי. האהבה שלו הובילה אותו ליצור את המערכות שלו בעצמו וכששותפתו לחיים, Jolanda Costa, שמעה את המערכת שפיטר בנה, היא שכנעה אותו שהוא צריך לבנות מערכות כאלה גם בשביל אחרים.

החברה מתמקצעת במיוחד בייצור פטיפונים, זרועות וראש. אתר החברה אינו מספק מידע רב, אך מקריאה של ראיונות ברשת, ניראה שבעבר החברה יצרה גם אלקטרוניקה. בכל מקרה הפטיפונים של החברה הם מהיקרים והמוערכים בעולם. כמובן שהכל נבנה בתהליך ידני עם דגש על כל חלק ולו הקטן ביותר.

DaVinci Audio Gabriel Reference Turntable MKII
DaVinci Audio Gabriel Reference Turntable MKII

Revox

חברת Revox הינה צד שונה של תעשיית האודיו של שווייץ. מדובר בחברה וותיקה מאוד שהוקמה בשנת 1948 בידי Willi Studer ונקראה תחילה ״Willi Studer, Factory for Electronic Equipment״.

בשנת 1951 הושק ה-Revox T26, שהיה מקליט טייפ בייתי ואילו בשנת 1952 הושק ה-Studer A27, שהיה הגרסה המקצועית לאולפנים. מאז אותם השנים שני המותגים חיו זה לצד זה, כאשר ה-Revox היה המותג למערכות ביתיות וה-Studer לאולפנים. האלבום Sergeant Pepper’s Lonely Hearts Club Band של ה-Beatles הוקלט בעזרת ה-Studer J37.

בשנות ה-70 החברה החלה להיכנס יותר לשוק הביתי עם רמקולים ופטיפונים.

הסיבה שבעיניי חברת Revox מהווה צד שונה של האודיו השווייצרי היא החדשנות של החברה וההתמקדות בטכנולוגיה ולא בהכרח במרדף אחר אודיו חסר פשרות. בשנת 1983 מערכת ה-Easy Line של החברה הייתה פריצת דרך בתחום המולטירום אודיו, שהקדים את זמנו לחלוטין. ב-2001 הגיע שרת המוזיקה הראשון של החברה שאפשר לאחסן בו מוזיקה ואז לגשת אליה מכל חדרי הבית.

היצע מוצרי החברה כיום כולל סאונדבר, רמקול אקטיבי, סאבוופר אלחוטי, מגברים משולבים All In One, שרת מוזיקה, נגן CD, פטיפון עם פונו מובנה ורמקולים. הדגש בעיצוב מוצרי החברה הוא על מראה מודרני, חתימה צרה ויכולות שילוב בחלל מעוצב.

Revox
מערכת מעוצבת מבית Revox

Daniel Hertz

את החברה העשירית והאחרונה ברשימה שלנו ייסד בכלל אזרח אמריקאי ואחד האנשים המוכרים והמוערכים בתעשייה. אני מדבר כמובן על Mark Levinson. מארק החל את דרכו כנגן ג׳אז ומשם התאהב באומנות ההקלטה. החברה, שהוא פתח ונושאת את שמו עד היום, היא אחת מהחברות האמריקאיות המצליחות בתחום ונחשבת לאחת החברות החשובות בקידום תחום ההיי-אנד.

לאחר הפיצול מהחברה שייסד, מארק עבד במספר חברות וב-2007 הוא החליט להקים את חברת Daniel Hertz בשוייץ, שם הוא מתגורר כבר תקופה ארוכה.

צירוף השמות של החברה הוא שמו הפרטי של אביו של מארק ושם המשפחה טרום הנישואין של אימו. חברת Daniel Hertz מייצרת רמקולים ואלקטרוניקה כאשר הקווים שמנחים אותם הם איכות ללא פשרות. מוצרי החברה הם יקרים מאוד, אך החברה טוענת שמדובר במוצרים עדכניים שיחזיקו, לא במשך שנים, אלא במשך עשורים.

נקודה מעניינת בהיצע מוצרי החברה היא הבחירה לייצר מגברים משולבים בלבד ולא הגברה נפרדת כמקובל בשוק האולטרה היי-אנד. החברה שמה דגש על איכות ופשטות שימוש ואינה רוצה שהמשתמשים יסתבכו בחיבור קופסאות מרובות.

Daniel Hertz M9
מגבר משולב Daniel Hertz M9
Daniel Hertz M1
ה-Daniel Hertz M1, רמקולי הדגל של החברה

סיכום

קל לראות את התרבות והאופי השוייצרי, שהמאפיינים הבולטים שלהם הן הדייקנות, הירידה לפרטים, הגישה המדעית והרצון להגיע לתוצאה הטובה ביותר האפשרית, משתקפים בתעשיית האודיו שלהם.

עשרת החברות המופיעות בכתבה זו הן מהחברות המתקדמות בעולם והן מהוות את פסגת החלומות של האודיופילים.

קיימת שונות בין הגישות של החברות השווייצריות השונות, בעוד חלק מהחברות נשענות על מסורת רבת שנים של ייצור מדוייק וקפדני, חברות אחרות נוקטות בגישות חדשניות ומיישמות טכנולוגיות קצה. אם לחפש את המשותף לכולן, אז זהו הרצון לייצר מוצרים באיכות, עיצוב וביצועים ללא פשרות.

נקודה משותפת נוספת לחברות השווייצריות זו הגאווה הלאומית שלהן. להיות חברה שווייצרית זה מחייב ומעורר ציפיות רבות אצל הצרכן, ציפיות שעשרת החברות בכתבה זו גאות לעמוד בהן.

ספרו לנו על איזה מוצר של חברה שווייצרית אתם מפנטזים? מהי החברה השווייצרית הכי נחשקת לטעמכם?

במידה ונהינתם מהכתבה, אנחנו ממליצים לכם לקרוא גם את הכתבה שלנו: ״דנמרק, אימפריה של סאונד״.

כתיבת תגובה