בכתבה זו נתאר את החדרים של תערוכת מינכן 2023, בהם ביקרנו בחצי השני של היום הראשון שלנו בתערוכה (20/05).
מכיוון שראינו כל כך הרבה דברים ביום הראשון, החלטנו לחלק את הרשמים שלנו לשתי כתבות.
לתיאור של מה שראינו בחצי היום הראשון שלנו בתערוכת מינכן 2023
חוזרים אל הקומות
אז את חצי היום הראשון שלנו סיימנו בשיטוט ספונטני בין אולמות הכניסה הרחבים של התערוכה. בחצי השני של היום עלינו לקומות לבקר בחדרים נוספים שכוללים את הציוד המרתק והיוקרתי ביותר בעולם. אז נכון זו עבודה קשה, אבל מישהו חייב לעשות אותה.
החדר של Luxman עם Focal
חברת Luxman היפנית השיקה קו מוצרים שלם, נגני CD\SACD, נגן רשת, מגברים משולבים, קדם מגבר, מגברי הספק ושני דגמי פטיפונים. הרמקולים בחדר היו רמקולי Focal Utopia. חברת Luxman מייצגת את פרופיל הסאונד המאופק והרגוע, לחובבי הז׳אנר, זו אחת הבחירות הטובות ביותר שתוכלו לעשות.
כשהיינו בחדר הודגם המגבר המשולב הבכיר החדש של החברה ה-L-509Z, היה מרשים לראות את הקלות בה הוא מניע את רמקולי ה-Utopia.
החדר של Kharma עם MSB
גם השנה החדר של חברת האולטרה הייאנד ההולנדית Kharma, כלל עיצוב יוקרתי ומפואר. בשנה שעברה לטעמי הסאונד לא ממש עמד באותה הרמה כמו הנראות המפוארת. השנה לטעמי הסאונד היה טוב יותר, יותר מלא חיים ואנרגטי.
קדם המגבר והמקורות:
החדר של Lyravox
אחד היצרנים המעניינים שיצא לנו להכיר בשנה שעברה היה Lyravox הגרמני. הם מייצרים רמקולי הייאנד אקטיביים מעוצבים, שנשמעים פשוט מעולה. השנה הם הציגו רמקול מדפי קטן ממדים, שמצטרף לטרנד של התערוכה של רמקולים קטנים בעלי סאונד גדול.
החדר של Absolare עם Kalista ו-Rockport
חברת Absolare הציגה את מערכת ההגברה הפנטסטית והשיקית שלהם, לצד רמקול הדגל של חברת Rockport האמריקאית, ה-Orion. זה היה חדר עם סאונד חלק, נקי ועוצמתי. מבחינה עיצובית מי שגנב את ההצגה היה נגן ה-CD של Kalista. ראיתי אותו גם בשנה שעברה, אך הפעם הוא ניגן וראיתי שהחלק העליון שלו מסתובב תוך כדי, זה היה מדליק לחלוטין.
החדר של Aurender עם Sonus Faber
חברת Aurender היא אחת החברות המוערכות ביותר בתחום הסטרימרים ונגני הרשת. השנה הם משיקים לראשונה קדם מגבר All In One, שהודגם עם רמקולים של Sonus Faber. בנוסף הוצגו בתצוגה פסיבית חלק ניכר מדגמי החברה. איכות הבנייה שלהם מרשימה ביותר.
החדר של Totem
על יצרן הרמקולים הקנדי Totem שמעתי במשך שנים וסופסוף יצא לי להתרשם מעט מהרמקולים שלהם. החברה מתמחה ביצור רמקולים מגוונים, רבים מהם מגיעים בתיבות צרות, מה שלא מונע מהם לייצר סאונד גדול ומרשים. השנה הם הדגימו רמקולים אקטיביים, שסיפקו סאונד נהדר עם חתימת מקום קטנה, שיכולה להשתלב נהדר בסלון הביתי.
החדר של Yamaha עם Wolfgang Haffner
בעוד אנחנו ממשיכים לשוטט במסדרונות תפס לי את העיין שלט של האלבום החדש Silent World של Wolfgang Haffner. מסתבר שהוא הגיע לחדר של Yamaha ומשיק שם את האלבום שלו. כלומר האלבום מנוגן והוא קם לדבר בין קטע לקטע. איכשהו הכוכבים הסתדרו ועברנו ליד החדר בדיוק בשעה בה הוא מציג שם. בכניסה הזהירו אותנו שהחדר קצת הפך לסאונה מרוב כמות האנשים בו, אבל לא יכולתי לוותר על לראות את Hoffner. בצירוף מקרים לחלוטין, לפני כמה שעות בדיוק רכשתי את התקליט שלו. מעט מבויש, גייסתי איכשהו את מעט החוצפה הישראלית שדבקה בי לאחר 30+ שנה בארץ וניגשתי אליו לבקש חתימה על התקליט.
זה היה קטע מרגש במיוחד, לא נשארנו הרבה אחרי, מכיוון שהוא דיבר בגרמנית. אין מה לדבר על הסאונד בחדר הזה, כי הראש שלי לחלוטין לא היה פנוי לכך.
והנה Wolfgang Haffner בכבודו:
החדר של Zellaton עם YS Sound
את היצרן הגרמני, Zellaton הכרתי השנה בעת הביקור שלנו אצל Raguan Audio, לעומת זאת, את חברת ההגברה היפנית, YS Sound לא הכרתי כלל. לאחר ששמעתי את Zellaton אצל גיא, הציפיות שלי היו בשמיים. לצערי לא הצלחתי ליהנות. אני חושב שהרמקול הגדול שהודגם היה מעט גדול על החדר (מחלה של לא מעט מציגים בתערוכה), זה הוביל להדהוד בס מציק. אני לחלוטין בטוח שהרמקולים האלה יכולים להישמע פי 100 טוב יותר.
החדר של Estelon עם Moon ו-DCS
החדר שהיה ממול הדגים את הרמקול החדש והמסקרן של חברת Estelon מדגם AURA. זהו רמקול מודרני ויפיפה. הוא דק גזרה ויפה ממש כמו פסל אומנות. ההגברה בחדר הייתה של חברת Moon עם מקורות של חברת DCS. הרמקול הזה ניגן באופן דינאמי, מעודן ומרגש. ה-AURA התאים בול לחדר ומוקם ביד אומן ממש. בליין הרמקולים של Estelon, דגם ה-Aura נחשב לרמקול כניסה, אבל זהו הייאנד במיטבו גם בניראות וגם בסאונד.
החדר השני של Stenheim ו-darTZeel
זהו החדר השני בתערוכה בו שתי החברות השוויצריות האלה משתפות פעולה. הפעם מדובר במערכת בכירה בהרבה. שילוב הסאונד של שתי החברות לוקח את השקיפות לרמה אחרת, זה מרשים אותי ואני מלא הערכה כלפי הסאונד של השילוב הזה, אך יחד עם זאת, לא יכולתי שלא להרגיש שהסאונד מעט ״אולפני״ מידי לטעמי.
החדר של YG Acoustics עם Burmester
חברת YG Acoustics הייתה באותו החדר בדיוק כמו בשנה שעברה וגם הפעם הם הציגו עם אלקטרוניקה של חברת Burmester הגרמנית. השנה חברת YG Acoustics משיקה את דור 3 של סדרת ה-Reference שלהם, לרבות הדגמים האקטיביים.
כשהגענו לחדר הוצגו הרמקולים המדפיים הבכירים של סדרת ה-Peaks (סדרת הכניסה) של החברה. אלה אותם רמקולים שהודגמו בשנה שעברה והפתיעו עם יכולות לא הגיונית כמעט למלא את החדר הענקי. הפעם הם הודגמו עם צמד סאבוופרים של החברה, מה שגרם לסאונד להיות עוד יותר מאוזן, גדול ואחיד.
חברת YG Acoustics פרסמה את סדר תצוגות הרמקולים שלהם באופן מסודר, כך שרשמנו את השעות וסימנו את החדר בתור חדר שחובה לחזור אליו למחרת.
החדר של Von Schweikert Audio עם VAC
זו הפעם הראשונה שיוצא לי לשמוע רמקולים של היצרן האמריקאי Von Schweikert Audio. זהו יצרן שהשם שלו נאמר כמעט בחרדת קודש בפי חובבים רבים, בעיקר מארה״ב. בחדר הפעם הודגמו רמקולי ה-Ultra 7 של החברה עם הגברה יוקרתית של VAC האמריקאית. המקורות היו נגן CD של Esoteric ופטיפון של Acoustic Signature.
ל-Von Schweikert Audio ישנם גם רמקולים גדולים יותר, אך ניכר שהם בחרו ברמקול שמתאים בדיוק לחלל. היה מעניין לראות שהחדר כמעט ולא זכה לטיפול אקוסטי, ביחס לחדרים אחרים שכוסו לחלוטין באמצעים אקוסטיים.
יצא לנו לדבר עם המנכ״ל של החברה, Damon Von Schweikert, שסיפר בגאווה על כך שכמעט אין רמקולים של Von Schweikert בלוחות היד שנייה בארה״ב. הוא הסביר לנו על כמה מהטכנולוגיות הייחודיות של הרמקולים כגון שימוש בסופר טוויטר, ויכולות כיוונון של התדרים הגבוהים, בעזרת חוגות בפאנל האחורי. ישנה גם אפשרות להוסיף מגבר עם יכולות כיוונון ליחידות הבס.
ההגברה המנורתית של חברת VAC מרתקת בפני עצמה, עם שלל טכנולוגיות כולל יכולת לזהות מנורות שצריכות החלפה מראש.
לצד המערכת, מעניין לא פחות היה המציג הראשי של החדר שהיה צרפתי מעט מבוגר, עם המון אנרגיה ותשוקה למוזיקה. הוא שאל אנשים מהקהל מה לנגן להם, והיה לו הכל מהכל באוסף ה-CDs שלו. כשהוא שם קטע רוקנרול ישן, הוא הזמין, את מי שאני יכול להניח שהיא אישתו לריקוד. האמת שניהם רקדו ברמה, שלא ידעתי שקיימת עוד בימינו וזו הייתה חוויה לראות אותם.
החדר של MSB עם Marten
זהו החדר השני בו הוצג שיתוף הפעולה בין שתי החברות הללו. הפעם הוצג רמקול הדגל של סדרת ה-Mingus של Marten ה-Mingus Orchestra לצד אלקטרוניקה מלאה של MSB. הסאונד הזכיר מאוד את החדר עם הרמקול הקטן יותר, רק היה עוד יותר דינמי ומלא אוויר. כפי שהתוודתי בתיאור החדר הקודם, הרמקולים של Marten לא תמיד היו לטעמי והתערוכה הזו בהחלט גרמה לי לשנות את דעתי, עם האלקטרוניקה הנכונה, MSB במקרה הזה, הרמקולים האלה יכולים גם לרגש לצד הדיוק והניקיון, בהם הם מפורסמים.
החדר של Wadax עם Dan D'Agostino ו-Magico
הנה דוגמה לחדר שהוא כולו עוצמה, כל אחד מהרכיבים שהרכיבו את המערכת הזו משדר כוחניות. העיצוב של מוצרי Wadax מזכיר לי במשהו את הפילוספיה של Gryphon, שניהם הולכים על קו של שחור, גדול, עוצמתי. חברת Dan D'Agostino הולכים על קו אחר של יותר צבעים מבריקים וייחודיים משלהם, אך גם הם משדרים המון עוצמה. ומה ניתן לומר על הרמקול של Magico M6, אם לא עוצמה בהתגלמותה.
כמו שהעיצוב של המוצרים האלה משדר כך הם גם נשמעים. הרמקולים של חברת Magico הוכיחו גם בסדרות נמוכות יותר, כמו סדרת ה-A שהוצגה בשנה שעברה, שעם הגברה חזקה מאחוריהם הם יכולים להגדיר מחדש דינמיות, שחזור בס ויכולת לנגן בעוצמות גבוהות ללא שמץ של מאמץ. אז תקחו את כל זה ותגבירו בכמה רמות כשמדובר ברמקול כמו ה-M6, זהו רמקול שפשוט אין לו שום גבולות, הוא ינגן כמה חזק שתרצו ללא שום עיוות ושום קושי.
החדר של Soulution עם Clarisys Audio
חברת הקצה השוויצרית, Soulution, הציגו את הדור החדש של סדרת 700 שלהם. השנה הם בחרו להציג יחד עם חברת Clarisys Audio, אשר מתמחה ברמקולי planar ribbon. יצא לי לשמוע כבר כמה רמקולים כאלה בגדלים שונים ומחברות שונות. אני מזהה קווים משותפים של סאונד אחיד ומאוד רחב וגדול, עם אתגרים בנושא שחזור של בס. אני יודע שהרבה חובבי סאונד אוהבים רמקולים כאלה והם נחשבים מעולים בשחזור של מוזיקה גדולה, כמו למשל מקהלה שמנגנת מוזיקה קלסית. עבורי באופן אישי, כחובב של מוזיקה ״פשוטה״ יותר, לרוב הסאונד מרגיש מנופח באופן מלאכותי, הבמה מוגזמת, הזמרים מרגישים כאילו הם ענקים ולכן אני פחות מתחבר לסאונד הזה. כהערת סוגריים אוסיף, שטוויטרים ribbon הם סיפור שונה לגמרי ואליהם אני מאוד מתחבר.
שמעתי את המערכת הקודמת של חברת Soulution בתערוכה בשנה שעברה עם רמקולים של Magico והסאונד היה פשוט מופלא, הפעם לא הצלחתי להתגבר על הסאונד של הרמקולים ולהעריך את היכולות של האלקטרוניקה של החברה, למרות שאני בטוח לחלוטין שמדובר במערכת יוצאת מן הכלל.
החדר של Brinkmann Audio עם Audiovector
חברה גרמנית מעניינת נוספת היא חברת Brinkmann Audio. למרות שמדובר בחברה בהחלט יוקרתית, משהו בשפה העיצובית שלהם, גודל התיבות ואפילו העיצוב של האתר שלהם, תמיד משדר עבורי סוג של צניעות וגישה פרקטית לתכנון מוצרי אודיו. במילים פשוטות יותר, זו חברה ללא ״בלינג בלינג״, אלא נטו שחזור מוזיקה. הפעם הם הדגימו עם רמקולים של חברת Audiovector הדנית, והסאונד הרגיש נכון ומדויק, סאונד כזה שאפשר לדמיין אותו בבית של חובב מוזיקה ולא רק בתערוכות או בחדרים שרוצים להתפאר בציוד שלהם.
החדר של Kaiser Acoustics עם Ypsilon Electronics
החדר הבא שנכנסו אליו שייך ליצרנית הקצה הגרמנית, Kaiser Acoustics עם הגברה של חברת Ypsilon Electronics היוונית. שתי החברות הללו הן חברות בוטיק שהשם שלהן עולה המון בפורומים בחו״ל כשאנשים מדברים על הציוד הטוב ביותר שהם שמעו, לכן היה מעניין מאוד להאזין לחדר הזה.
חברת Kaiser Acoustics השיקו רמקול כניסה חדש בשם Furioso. מדובר ברמקול דיי קטן ממדים, זהו ניסיון של החברה למשוך גם קהל חדש ולהיפתח לפלחי שוק מעבר לאולטרה הייאנד, של cost no object. זו בהחלט מגמה שראינו בתערוכה אצל מספר חברות קצה, הרצון הזה של להגדיל נתח שוק.
הרמקול עשה עבודה טובה בלמלא את החדר ובשיקוף גוון הסאונד של Kaiser. יחד עם זאת, כשמאחוריו עומד הדגם המפואר, Grande, לא היה פשוט להתרכז ולהימנע מהמחשבה של ״הבנו, בוא נשמע את הבחור הגדול״. האלקטרוניקה של Ypsilon מלאת עוצמה וניקיון, רק אני חייב להעיר שלא התחברתי לעיצוב, במיוחד של המונובלוקים העצומים.
את החדר הזה סימנו בתור חדר שכדאי לחזור אליו למחרת בתקווה לתפוס הדגמה של הרמקול הגדול.
החדר של Fyne Audio
בחדר של Fyne Audio הודגמו רמקולי ה-Vintage Fifteen, בעלי הדרייבר הקואקסיאלי העצום בקוטר של 15 אינץ׳.
הרמקולים שודכו למגבר מנורות מרשים, שלא הצלחתי להבין מה המותג שלו. בנוסף היה שימוש באלקטרוניקה של Rega.
הסאונד היה מלא חיים, היכולת של הדרייבר הזה לדחוף אוויר, יחד עם תכנון ה-Source Point מייצרים סאונד אחיד, מלא וטבעי.
חדרים נוספים לפני סיום היום
בשלב הזה היום כבר התקרב לסיומו ועם כמה שאני אוהב אודיו ומוזיקה, גם אני כבר התחלתי להתייעף לקראת סיום. כך שבחלק האחרון של היום נכנסו לכמה חדרים נוספים, בעיקר כדי לצלם קצת ולבדוק עם משהו ממש תופס לנו את האוזן, אז לחזור לשם למחרת.
בחדר של Harbeth ו-Manley אהבתי במיוחד את מיקום המונובלוקים המנורתיים בתחתית הסטנד של הרמקולים.
חברת Odeon Audio הגרמנית מייצרת רמקולים שופריים מרשימים:
חברת Raidho Acoustics הדנית הציגה רמקול עצום, שלטעמי היה גדול על החדר:
חברת Vitus Audio הציגה את ההגברה שלהם עם רמקולי Focal Utopia:
חברת Tidal הגרמנית הציגה מערכת שלמה מתוצרתם:
חברת Piega השוויצרית הציגה מערכת עם מגבר משולב מסדרת הדגל של T+A:
סיכום החצי השני של היום הראשון
כך מסתיים לו היום הראשון שלנו בתערוכה, שהתחיל מתשע בבוקר עד לשש בערב. זה היה יום מלא בחוויות. לקראת הסוף כבר בהחלט הייתה תחושה של עייפות, אבל גם סיפוק מכל מה שהספקנו ביום הזה.
למחרת חזרנו אל התערוכה להשלים עוד חדרים שלא הספקנו ולחזור לחדרים שהותירו עלינו את הרושם החזק ביותר: הכתבה על היום השני בתערוכה