לפני כארבע וחצי שנים רכשתי את הפטיפון הראשון שלי, מדגם Nottingham Analogue Interspace Junior. זו הייתה נקודת הפתיחה של המסע שלי אל מערכת החלומות שלי. כיום זהו הרכיב הוותיק ביותר במערכת שלי והיחיד שנשאר מנקודת ההתחלה של התהליך.
אז רגע לפני שהפטיפון החדש שלי מגיע, אני רוצה להקדיש את הכתבה הזו לפטיפון הראשון שלי איי פעם.
היחס שלי אל העולם האנלוגי
כבר אז, כשרק התחלתי את דרכי בעולם הסטריאו והאנלוג, כתבתי מאמר בשם ״למה לי פטיפון עכשיו?״, מכיוון שזה בהחלט משהו, שאנשים רבים לא יבינו. עם כל הנוחות והנגישות של הסטרימינג, למה להתעסק עם הפורמט המיושן והלא נוח הזה? אז האמת שבשנים האחרונות, הוויניל עושה קאמבק אדיר, חנויות התקליטים זוכים לפופולריות מחודשת וגם קהל צעיר נהנה לאסוף תקליטים ולנבור במדפי התקליטים.
הוויכוח על נושא איכות הסאונד הוא נקודה שלא אכנס אליה כאן, אציין רק בקצרה את דעתי שזה תלוי במערכת השלמה, באיכות הנגן ובאיכות ההקלטה ולא משהו אבסולוטי הנובע מהפורמט בלבד.
הקסם של הוויניל עבורי הוא הרבה מעבר לאיכות הסאונד, זה הטקסיות, הנוסטלגיה, ההאזנה לאלבום שלם ברוגע ובמלוא תשומת הלב. תקליטים לא מהווים תחליף לסטרימינג ועבורי הם אף פעם לא יהיו המקור הראשי, כיוון שאני כל הזמן מחפש להכיר מוזיקה חדשה ואי אפשר להתחרות בשירותי ההזרמה בכך. אך לאחר שיוצא לי להכיר אלבום חדש שאני באמת אוהב, אין הנאה גדולה יותר עבורי מלרכוש אותו על גבי תקליט ולשבת ולהאזין אליו. על ידי רכישת תקליט אני מרגיש שאני תומך ומחזיר חזרה לאומנים, שיצרו מוזיקה שגורמת לי להרגיש מאושר.
מעט על חברת Nottingham Analogue Studio
חברת Nottingham Analogue Studio הינה חברה בריטית וותיקה, הקיימת מעל לארבעה עשורים על פי האתר שלהם. האופי של החברה הינו של חברת בוטיק צנועה. קו המוצרים של Nottingham Analogue כולל שמונה דגמים של פטיפונים וכארבעה דגמים של זרועות. המשותף לכל הדגמים זו הגישה של החברה של שילוב חומרים איכותיים וגישה פשוטה, הנמנעת משילוב מנגנונים אוטומטיים למינהם וכל פיצ׳ר, שעלול בדרך כלשהי לפגום בסאונד.
העקרונות של הפטיפונים כוללים שימוש בצלחות כבדות משקל, נשא (bearing) מנחושת ומנוע חלש במיוחד, שבתורו גם מייצר מעט מאוד רעש והפרעות. המנוע אינו חזק מספיק בכדי להתחיל לסובב את הצלחת, לכן הסיבוב מתבצע באופן ידני על ידי דחיפה של הצלחת ומרגע זה המנוע ממשיך את הסיבוב שלה. כך שאין בפטיפונים של Nottingham Analogue לא כפתורים של התחלה ולא כפתורים של שינוי מהירות.
מקים החברה הוא Tom Fletcher, שהלך לעולמו בשנת 2010. כהכנה לכתבה הזו קראתי כמה כתבות שמתארות מפגשים ושיחות עם Tom. בכל הכתבות הוא מצטייר כאוהב מוזיקה אמיתי, חובב ג׳אז ובעל ידע נרחב במוזיקה. הוא מצטייר כאדם צנוע, ששם את המוזיקה לפני הטכנולוגיות ומוצרי האודיו. נראה שהאופי הזה שלו דבק בחברה עד היום, החל מהאתר הצנוע שלהם ועד לנוכחות הדלה במיוחד שלהם בתערוכות וברשת. לעומת זאת בפורומים ברחבי העולם יש לא מעט חובבי אודיו, שכותבים באהבה רבה אודות הפטיפונים של החברה.
כך שלסיכום מדובר בחברת בוטיק, שמייצרת בקפדנות פטיפונים ללא התחכמויות מיותרות, במטרה להגיע לאיכות סאונד מקסימלית, מבלי לשבור את הכיס. היבואן של חברת Nottingham Analogue Studio בישראל הוא AudioZip.
מה אהבתי ב-Nottingham Analogue Interspace Junior
כשהתחלתי לחשוב על כיוון של לבנות לעצמי מערכת סטריאו איכותית ועל הדרך להיכנס גם אל עולם הצליל האנלוגי, חשבתי בהתחלה על חברות מיינסטרים גדולות ומוכרות. בחברות אלה ישנו מבחר מרשים ובזכות היתרון שלהם בייצור המוני, ניתן לקבל פטיפונים מצויינים ברמות מחיר הגיוניות. לאחר שראיתי שבתקציב הצנוע שלי ניתן לרכוש פטיפון בוטיק מרשים וקיבלתי המלצות על החברה הזו, בחרתי בסופו של דבר בדגם ה- Nottingham Analogue Interspace Junior, שמתומחר בכשבע וחצי אלף ש״ח ללא ראש.
איכות הבנייה של הפטיפון הזה הינה מרשימה במיוחד, זהו פטיפון כבד עם זרוע איכותית, בעלת מנגנון הורדה והעלאה יציב, שגם לאחר שנים מתפקד ללא דופי.
הפטיפון מגיע עם פלטה כבדה ורגליות גבוהות המבודדות את הפטיפון.
מבחינת התפעול דווקא ההנעה ״הידנית״ ולא על ידי לחיצה על כפתור, היא חוויה מספקת על גבול הממכרת ממש.
אני חושב שבהשוואה לפטיפונים אחרים ברמת המחיר הזו, יש כאן איכות בנייה שקשה מאוד להתחרות בה.
הסאונד מאופיין ברמת שקט מצויינת, יציבות, בס עמוק ורמת פירוט טובה. במיוחד לאחר ששדרגתי את הראש לראש MC מדגם Phasemation PP-200 ופונו על מדגם Nagra VPS, קיבלתי גם שיפור אדיר בבמה, שהפכה לגדולה ותלת ממדית יותר, עם רמת פירוט משופרת.
מה שפחות אהבתי ב-Nottingham Analogue Interspace Junior
ישנן שתי נקודות שפחות אהבתי בנוגע ל-Nottingham Analogue Interspace Junior. הראשונה היא בנושא התפעול וזו הדרך בה מעבירים בין מהירות 33 ל-45. כמה שאהבתי את ההפעלה הידנית על ידי סיבוב, ככה לא אהבתי את החלפת המהירויות, שמתבצעת על ידי העברה של הגומייה מעט גבוה יותר. אין שום אינדיקציה ברורה למהירות ובנוסף גיליתי שבמהירות 45 יש לסובב את הצלחת באופן ידני מעט חזק יותר בהתחלה בכדי שהיא תגיע למהירות הרצויה.
בכל פעם שרציתי לנגן תקליט של 45 הייתי מודד עם אפליקציה את המהירות, רק בשביל להיות בטוח שאני אכן במהירות הנכונה. כאן אני רוצה במעט לסייג את דבריי, יש לי ממש מעט תקליטים במהירות של 45, כך שיתכן לו היו לי יותר, הייתי פשוט מתרגל את ההעברה יותר ואז אולי הייתי יותר מאומן בה.
הנקודה השנייה שפחות אהבתי קשורה בחיבור המנוע על גוף הפטיפון. כפי שציינתי, אני חושב שאיכות הבנייה של הפטיפון הזה היא פשוט מעולה, אך יש נקודת חולשה אחת בתכנון שלו. המנוע מבודד מגוף הפטיפון באמצעות חומר דמוי דבק כלשהו על מנת לבודד את הגוף מהויברציות של המנוע. לאחר כמה שנים, החומר הזה נחלש ולא הצליח להחזיק את המנוע שהיה נופל למטה לעיתים. שתי הדרכים לפתור זאת הן, או על ידי החלפת החומר בידי היבואן, או פשוט להניח חפץ כלשהו מתחת למנוע בכדי להרים אותו. כמובן שאינני יודע עד כמה התקלה נפוצה, אך אצלי היא קרתה ולאחר תיקון אחד שהחזיק תקופה מסוימת, בחרתי פשוט להניח משהו מתחת למנוע.
סיכום
לסיכום, נהינתי מאוד מהתקופה שלי עם ה-Nottingham Analogue Interspace Junior ואני שמח שבחרתי בו בתור הפטיפון הראשון שלי. למדתי לאהוב ולהעריך מאוד את החברה, אבל יותר מכך למדתי לאהוב את הקסם של האזנה לתקליטים בזכות הפטיפון הנהדר הזה.
מעט על השדרוג
כעת החלטתי לבצע שדרוג ובכך לסיים את תהליך הבנייה של מערכת הסטריאו שלי, שנמשך לו כ-5 שנים. במהלך השדרוג ניסיתי בכל שלב לשדרג למכשירי end-game, כאלו שלא ארצה לשדרג עוד וזה גם מה שהנחה אותי הפעם. בהחלט עלתה בי מחשבה על לשדרג לאחד הדגמים היותר גבוהים של חברת Nottingham Analogue, דגמי החברה בטווח מחירים של בין 12 לכ-20 אלף, הם כבר דגמי הייאנד לכל דבר, אך בסופו של דבר החלטתי לשנות כיוון וללכת על חברה אחרת.
נושא הבחירה של פטיפון התברר כבהחלט לא פשוט. זה מאתגר מאוד להתרשם מדגמים רבים מבחינת הסאונד, לא פשוט לשמוע את הפטיפון עם הראש שרוצים וכו. לכן בסופו של דבר הבחירה נעשתה על סמך התייעציות וקריאה ברשת. מהו הפטיפון שבחרתי בו? כל הפרטים בקרוב.
רוח התקופה
חשוב לי לציין שהפטיפון החדש הוזמן שבוע-שבועיים לפני פתיחת המלחמה והוא צפוי להגיע לארץ בקרוב (אם לא יהיה עיכוב). כרגע הראש עסוק בדברים אחרים לגמרי וכמובן שכל נושא ההתרגשות והשמחה מהצעצוע החדש הופך ללא רלוונטי בעליל. כתושב אשקלון, אנחנו עוברים ימים לא פשוטים בכלל. המוזיקה ממשיכה להוות מפלט עבורי ועוזרת לי לעבור את התקופה הקשה הזו, אך כרגע אני שומע בעיקר דרך אוזניות אלחוטיות. המערכת שלי כרגע מנותקת מהחשמל, על מנת שלא תינזק מהפסקות החשמל המרובות באזור.
בחרתי לכתוב ולפרסם את הכתבה הזו כאסקפיזם עבורי ובתקווה גם עבור הקוראים, לפחות לי זה עוזר ומעניק מעט תקווה לחשוב קצת על הדברים, שמספקים לנו הנאה בחיים.