"הטרול״ הוא סרט מדע בדיוני נרווגי, שעלה בסופ״ש האחרון ב-Netflix. אז האם הנורווגים יודעים לעשות סרטי מפלצות?
תקציר עלילה – הטרול
בעקבות פיצוץ מבוקר בהרי הדבורה לצורך בנייה כלשהי, מתרחש אסון טבע לא ברור כלשהו. ממשלת נורווגיה מגייסת ישיבת חירום של גורמי הממשל וטובי המדענים, או איך שהעוזר של ראשת הממשלה מכנה אותה, כל ״הלוגים״. אחת המדעניות היא נורה טידמן, חוקרת המאובנים. אביה של נורה גידל אותה מגיל 10, אז מותה נפטרה. לשניים היה קשר מיוחד, אך אביה של נורה היה אובססיבי עם אגדות הפולקלור הנורווגי, הוא האמין שיש בהם אמת ושהוא צריך להוכיח זאת. בשלב כלשהו אביה של נורה איבד את הקשר עם המציאות והקשר ביניהם ניתק.
ככל שהחקירה מתקדמת, נורה מתחילה להבין שאביה לא היה משוגע כמו שהיה נדמה, ולאט לאט היא מגיעה למסקנה שמאחורי ״אסון הטבע״ המיסתורי עומד ייצור אגדי, טרול!
השורה התחתונה
״הטרול״ הינו סרט מפלצות חביב, שמשלב בין הפקה בסגנון הוליוודי עם מעט עידון אירופאי. כמו רוב סרטי המפלצות החלק המהנה ביותר הוא החלק הראשון עד לרגע החשיפה של המפלצת. החל מרגע זה, הסרט דיי הולך ומתדרדר ועדיין בדיוק בסרטים כאלה טמון הקסם הקולנועי שגורם לכל כך הרבה אנשים לאהוב את המדיום הזה. אז ההמלצה שלי, תכבו קצת את הציניות ותנו ל״הטרול״ הזדמנות לבדר אתכם.
סרטי מפלצות
סרטי המפלצות נמצאים איתנו כמעט מראשית ימי הקולנוע, מ״קינג קונג״ של שנות ה-30 וגודזילה של שנות ה-50. למעשה הז׳אנר התחיל עוד קודם, ולפי ויקיפדיה אחד מסרטי המפלצות הראשונים היה סרט אילם גרמני מ-1915 בשם ״הגולם״.
הסרטים הללו לרוב נחשבים לתת ז׳אנר של סרטי האימה או המדע בדיוני. יש להם בדרך כלל תבנית קבועה, שכוללת את תהליך הגילוי של המפלצת או ההיווצרות שלה, שלב המאבק ובסיום ההכרעה. כמו ברוב סרטי המפלצות, גם ב״הטרול״, החלק הראשון עד לגילוי המפלצת הוא כנראה החלק המותח והמעניין ביותר.
ישנם שני סיקוונסים שאהבתי במיוחד. ראשית בני הזוג המבוגרים שגרים בבתקה מבודדת ביער, שמרגישים רעידת אדמה ומתחבאים במרתף, ואז כשהם יוצאים הם מגלים שחצי מהבית שלהם נרמס. והסיקוונס השני שמאוד אהבתי הוא רגע הגילוי הראשון של המפלצת, שאני דיי בטוח שעשו לו ספויילר בטריילר ועדיין זהו רגע קולנועי נהדר.
למעשה מרגע הגילוי של הטרול, הסרט די הולך ומתדרדר, שגם זו תבנית דיי קבועה בסרטי המפלצות. הסרט מנסה להסביר את ה״הגיון״ והסיבות למעשי הטרול וזה הולך ומסתבך עם אגדות עם ומרגיש דיי מטופש. אחד הכללים הגדולים של סרטי מפלצות הוא ״להסביר כמה שפחות״, כיוון שכמעט אף פעם זה לא נגמר בטוב.
שילוב בין קולנוע אירופאי להוליוודי
במאי הסרט הוא Roar Uthaug, שהייתה לו כבר נגיעה בקולנוע הוליוודי, כשהוא ביים את החידוש של ״טומב ריידר״ מ-2018. ״הטרול״ מדגים בצורה נהדרת את השילוב בין שתי הגישות הקולנעיות. מצד אחד יש כאן את הגלאם ההוליוודי, האפקטים המרשימים, הקצב הדיי מהיר, ושילוב ההומור. האחראי הכמעט בלעדי להומור בסרט הוא עוזרה של ראשת הממשלה, אנדראס. בנוסף יש כמה וכמה איזכורים לתכנים פופולריים כמו ״מסע בין כוכבים״ וגם ״שר הטבעות״ (המשפט You Shall Not Pass נאמר).
מצד שני כן יש כאן סרט שמרגיש נורווגי, הדמויות מאופקות יותר, לא תיאטרליות מידי, בנוסף, יש כאן שימוש באגדות פולקלור נורווגיות, שהרבה פחות מוכרות לעולם המערבי.
אני מאוד אהבתי את השילוב, בסרט מפלצות אני לא רוצה לקבל את האיטיות והאינטימיות של הקולנוע האירופאי, אני רוצה פשוט ליהנות, ומצד שני דיי נמאס מסרטי הנוסחא הקבועה של הוליווד או Netflix, ולטעמי ״הטרול״ עושה מספיק בשביל לשלב את הטוב משני הסגנונות בצורה טובה.
מסרים?
סרטי מפלצות בדרך כלל מהווים משל כלשהו, או ביקורת כלשהי שמועברת באמצעות הדימוי של המפלצת. ישנם מספר מסרים שמועברים בדרך זו ב״הטרול״. המסר הראשון הינו אוניברסלי וזה הטבע האנושי המוכר משחר ההיסטוריה. אני מדבר על הדחף האנושי לראות בכל דבר שיותר גדול ממנו, איום מיידי שיש להשמיד ראשית כל ולשאול שאלות לאחר מכן. היה מעניין לראות שגם העם הנורווגי הנאור ואפילו שבראשות הממשלה עומדת אישה, עדיין ממהרים ראשית להרוג ולחסל. אומנם מי שדוחף את ראשת הממשלה לעימות צבעי הם יועצים גברים, עדיין זו ההחלטה שלה להסכים.
מסר אוניברסלי נוסף, שלא פעם מועבר בסרטי מפלצות אחרים גם, זהו המסר של הטבע והשמירה על איכות הסביבה. הפעולה שמעירה את הטרול, הינה הפיצוץ שנעשה בשביל לבנות מסילת רכבת או כביש כלשהו.
שני המסרים הנוספים בסרט זה היחסים בין נורה לאביה. היחסים התקלקלו בעקבות האובססיה של אביה, שרצה להוכיח את צדקתו יותר מאשר להיות שם עבור הבת שלו. נורה נפגעה מאוד, למרות שאיפשהו עמוק בפנים, היא כנראה כן האמינה שהוא צודק, לכן היא גם פנתה לעזרתו בנושא הטרול.
המסר האחרון קשור לאמונה, פולקלור ואפילו דת. מסתבר שעל פי האגדות הנורווגיות, הטרולים נכחדו בזמן תהליך ההתנצרות של נורווגיה, ומסתבר שהנוצרים הם אלה שהורו ״להעלים״ את היצורים שלא טעמו לתורתם.
סיכום
בתקופה האחרונה אני מוצא את עצמי צופה הרבה פחות בסרטים וסדרות, העומס בעבודה, הכתיבה עבור האתר והעייפות, כל אלה תרמו לכך. כשהחלטתי לתת צ׳אנס ל״הטרול״, הוא לחלוטין הצית מחדש את תחושת האהבה וההתלהבות שלי מהקולנוע.
אפשר להתפלסף על סרטים אירופאיים מתוכחמים ואומנותיים, בסוף הסרטים שהביאו את ההמון לקולנוע ושבזכותם האומנות הזו פורחת, אלא הסרטים שגורמים להנאה לקהל כמה שיותר גדול, וסרטי מפלצות ומד״ב הם לגמרי כאלה.
אז אומנם אהבתי בעיקר את החלק הראשון עד לרגע הגילוי של ״הטרול״ ומשם זה דיי הלך והתדרדר, כמו שקורה באחוז ניכר מסרטי מפלצות, עדיין מצאתי את הסרט מאוד מהנה, זהו בידור עשוי כהלכה.
הציון שלי: 7.5/10