fbpx
חדשות וסקירות בנושא סרטים, מוזיקה, ציוד אודיו וקולנוע ביתי
חיפוש
  • שנות אור – דיסני פלוס

    הפעם צפיתי עם ילדיי בסרט ״שנות אור״ המגולל סיפור הרפתקאות של ״באז שנות אור״, הדמות האהובה מסדרת סירטי ״צעצוע של סיפור״. צפינו בסרט בגירסתו המדובבת לעברית בשירות דיסני פלוס.

    שנות אור

    תקציר העלילה – שנות אור

    בפתיחת הסרט באז שומר החלל המהולל מגיע יחד עם השותפה והמפקדת שלו אלישה הות׳רון לכוכב מרוחק. מהר מאוד מתברר להם שהכוכב עוין והם מנסים להימלט. באז מטיס את ספינת החלל ואינו מוכן לקבל עזרה מטירון. הגישה של באז מובילה לכך שספינת החלל נפגעת והם מאבדים את מקור הדלק שלהם. כעת באז, אלישה, וכמה עשרות מדענים, שהיו קפואים בספינה, נאלצים להתחיל את חייהם בכוכב המרוחק.

    המדענים מתחילים לעבוד על שחזור נוסחאת הדלק של הספינה, אשר תאפשר להם לעבור למהירות אור ולחזור הביתה. באז כמובן מתנדב באומץ להיות טייס הניוסיים. לאחר שהניסוי הראשון נכשל ובאז חוזר לכוכב הוא מגלה שהטיסה שלו שערכה כמה דקות בשבילו בעצם העבירה 4 שנים על הכוכב. באז חוזר מבולבל ועל מנת לעזור לו להתאקלם, אלישה מעניקה לו רובוט חבר בדמות חתול ושמו Sox.

    באז מחליט שהוא אינו מוכן לוותר ולכן הוא ממשיך להתנדב לניסוי הדלקים, כאשר בכל פעם הוא למעשה מאבד 4 שנות חיים בחייהם של חבריו.

    בחלק השני של הסרט באז מצליח סופסוף בניסוי בעזרתו של Sox, אך כשהוא חוזר לכוכב הוא מגלה שהפעם עברו כבר 20 שנה ושהכוכב נמצא תחת מתקפה של רובוטים אכזריים. באז מגייס לעזרתו חבורה תמהונית למדי, בהובלתה של איזי, הנכדה של אלישה, ויחד הם יוצאים להציל את הכוכב.

    שנות אור
    באז, איזי ו-Sox

    השורה התחתונה

    ״שנות אור״ הוא סרט הרפתקאות עם קטעי פעולה מצויינים, הרבה הומור, כתיבת דמויות מעולה וגם מסרים מעניינים ומעוררי מחשבה. הסרט מחולק באופן ברור לשלושה חלקים ולמרות שבחלק השלישי ישנה ירידה מסוימת ברמת הכתיבה, ההומור והאקשן נשארים מעולים לכל אורך הדרך.

    מהו ״שנות אור״ והקשר ל״צעצוע של סיפור״

    אני שמח לדווח שאין שום קשר לסרטי צעצוע של סיפור (מלבד איזה משפט בתחילת הסרט). מבחנתי היו מספיק סרטים בסדרת ״צעצוע של סיפור״ ואני שמח שאין כאן ניסיון להיתלות על הנוסטלגיה של המותג, אלא סיפור נפרד.

    שנות אור

    ״שנות אור״ הוא סרט הרפתקאות מושקע ומרשים, הוא כולל לא מעט הומור והוא גם מעלה נקודות מעניינות למחשבה. יכול להיות שנקודות אלה יעברו קצת מעל לראש של הילדים, שיהנו בעיקר מהאקשן הבלתי פוסק, ההומור, והרובוט-חתול החמוד. עבור המבוגרים לעומת זאת, יש כאן כמה רעיונות עמוקים שנגע בהם במשך הסקירה.

    וויזואליות

    ״שנות אור״ הוא סרט אנימציה מודרני יפיפה, כמיטב המסורת של דיסני-פיקסר. לא מעט אנשים, כולל אותי, חושבים שהרבה מהאנימציות המודרניות הן מצועצעות מידי ואיבדו מהקסם שלהן. האימרה הזו לחלוטין לא נוגעת אל סרטי האנימציה של דיסני או פיקסר, איכשהו הם תמיד מצליחים לאזן בין התחושה הנוסטלגית של סרטי האנימציה הישנים יותר עם גראפיקה מודרנית ומושקעת, כך שהתוצאה היא ויזואליות נהדרת אבל עם ״נשמה״.

    שנות אור

    כתיבה ועריכה – מסע בזמן

    ״שנות אור״ מחולק באופן ברור לשלושה חלקים, חלק הפתיחה, החלק המרכזי והחלק האחרון לאחר שבאז מוצא סופסוף את הנוסחא לדלק.

    ראשית אני חייב להתייחס לקטע הפתיחה, עד לרגע שבאז גורם לספינת החלל להתרסק. זהו סיקוונס פתיחה פשוט נפלא, הוא מספק אקספוזיציה מהירה ומדויקת לדמויות, באז מוצג כמי שאינו מוכן לקבל עזרה ולא סומך על טירונים, אלישה מוצגת כקול השפוי ואז צוללים לקטע אקשן מותח ומהיר, שממש החזיק אותי על הקצה הספה.

    שנות אור

    לאחר קטע הפתיחה מתחיל בעצם הסיפור האמיתי, הניסיונות של באז לכפר על הטעות שלו והמחיר שזה גובה ממנו הם החלק המרכזי והעיקרי של הסרט. כאן באה לידי ביטוי גם הכתיבה והעריכה, יש כאן שילוב של הומור וכתיבת דמויות מצויינת, שמצליחה ללמד הרבה עליהן גם בלי שימוש בהרבה מילים.

    אם אתם עוקבים אחרי הסקירות שלי, בוודאי יצא לכם כבר לקרוא את דעתי בנוגע לשימוש במסע בזמן או יקומים מקביליים בתכני מד״ב. אני חושב שמדובר באובססיה ומלכודת דבש, כל כך הרבה סיפורים הולכים לכיוונים האלה ורובם המוחלט יוצא מבולבל, מלא חורים ומאולץ. בחלק המרכזי ב״שנות אור״ יש דוגמה לשימוש נכון באלמנט המסע בזמן, כל ניסוי של באז גורם לו לאבד 4 שנים בחיי תושבי הכוכב. בזמן שבאז נחוש להצליח בכל מקרה, רואים את חבריו מזדקנים במהירות, יש הצצה לאירועים החשובים בחיי אלישה אותם באז פספס לחלוטין. יש כאן שימוש מרגש בנושא המסע בזמן והוא ערוך וכתוב באופן נפלא.

    שנות אור

    החלק השלישי של הסרט לוקח אותו לכיוון שונה, בעוד בניסויים הכושלים הרבים, באז איבד בכל פעם 4 שנות חיים של האנשים על הכוכב, בניסוי שהצליח זה היה כבר 20 שנה. כשהוא חוזר הכוכב נמצא תחת מתקפה של רובוטים מיסתוריים והעיר נמצאת תחת מצור. באז חובר לאיזי וחבריה המעט מפוקפקים, שלא לומר חסרי יכולת ובעלי דימיון מפותח. על באז ללמוד לסמוך ולקבל עזרה גם מ״טירונים״, על מנת להילחם מול הרובוטים והמנהיג המיסתורי שלהם.

    שנות אור
    באז, איזי והחבורה התמהונית

    גם בחלק השלישי של הסרט יש שימוש במסע בזמן, לא אספלייר כיצד עשו שימוש בזה הפעם, רק אומר שבחלק הזה הרבה פחות אהבתי את השימוש. אומנם החבורה של איזי מצחיקה והאקשן ממשיך להיות מבדר, אבל יש כאן שוב דוגמה מדוע אני מרגיש שיש אובססיה בקרב יוצרי סרטי מד״ב לנושא הזה של מסע בזמן ואיך זה מפיל אותם ברוב הפעמים לקלישאות וחורים בעלילה.

    מסרים

    ״שנות אור״ מלא במסרים מעניינים. הסרט נפתח בבאז הגיבור שיש לו סלידה מטירונים והוא אינו מוכן לקבל עזרה מהם בשום מחיר. אפשר לקחת את זה לכיוון של עובדים מנוסים שלא נעזרים בצעירים, מה שמוביל לניתוק, לא מאפשר לעובדים הוותיקים לתת מניסיונם לעיצוב דרך החשיבה של הצעירים, וגם לא פותח את האפשרות לוותיקים ללמוד מהגישות המודרניות של הצעירים. כמובן שאפשר גם לקחת את זה לכיוון של הורים וילדים, כמה אנחנו עושים במקום הילדים שלנו וכמה אנחנו משתפים וסומכים עליהם.

    שנות אור

    באז לא תמיד מראה זאת, אבל הוא בעצם אוכל את עצמו על הטעות שהוא עשה ונחוש לכפר עליה בכל מחיר. הוא לא טורח להסתכל מסביב ולהבין כיצד האחרים מקבלים את הטעות שלו, הוא לא רואה שהם השלימו עם המצב, בנו לעצמם חיים ולחלוטין לא שומרים לו שום טינה. אך באז ממוקד רק בתחושתיו ואינו יכול להשלים עם הטעות שלו. התוצאה של ההתעקשות שלו הוא פיספוס של כל חייה של חברתו הטובה אלישה, החתונה, ההריון, השיגשוג של בנה, הנכדה שלה, בכל האירועים האלה הוא לא היה. באז ממוקד אך ורק במטרה מבלי להסתכל מסביב על האנשים ומבלי לשקול לרגע את המחיר האישי שלו. גם את המסר הזה ניתן להשליח בקלות לחיים שמתמקדים בקריירה. בנוסף יש כאן מסר בנוגע לתמודדות עם טעות, לפעמים צריך פשוט להשלים עם זה שטעינו ולהבין שלפעמים לתיקון הטעות יכול להיות מחיר גבוה יותר מאשר להשלים ולחיות איתה.

    היישר מהקולנוע אל המסך בבית

    אחת ההבטחות של שירות דיסני פלוס הייתה שנקבל את התכנים ישר מהקולנוע, ו״שנות אור״ הוא ההוכחה הראשונה לכך מבחינתי. הסרט ממש רק ירד מהקולנוע וכבר זמין בשירות. זהו בהחלט שינוי מגמה, לרוב היינו צריכים לחכות תקופה ארוכה, כאשר באמצע היו מעלים את הסרט לאיזה שירות השכרה בתשלום.

    עם הביזור של שירותי ההזרמה, ישנה תחרות רבה על הכיס שלנו ושירותי ההזרמה צריכים למשוך אותנו, אחרת פשוט נבטל ונעבור לאפליקציה אחרת. נורא פשוט לעשות זאת כיום. לדיסני פלוס יש בהחלט קלף חזק בידיים, אם הם ימישכו עם הגישה הזו של תכנים שעולים לשירות מיד אחרי התקופה שלהם בקולנוע.

    סיכום

    שנות אור

    ״שנות אור״ הוא סרט אנימציה שמחזיר למסך את דמותו האהובה של באז שנות אור מ״צעצוע של סיפור״. לשמחתי מלבד הדמות אין קשר לסרטי ״צעצוע של סיפור״ ומדובר כאן בסיפור העומד בפני עצמו.

    ״שנות אור״ הוא סרט הרפתקאות עם קטעי פעולה מצויינים, הרבה הומור, כתיבת דמויות מעולה וגם מסרים מעניינים ומעוררי מחשבה. הסרט מחולק באופן ברור לשלושה חלקים ולמרות שבחלק השלישי ישנה ירידה מסוימת ברמת הכתיבה, ההומור והאקשן נשארים מעולים לכל אורך הדרך.

    בשורה התחתונה, ״שנות אור״ הוא סרט האנימציה המהנה ביותר שראיתי לאחרונה והוא עומד בשורה אחת עם סרטים כמו ״משפחת סופר על 2״ ו״משפחת מיטשל ומלחמתה במכונות״.
    הציון שלי: 8.5/10

    Facebook
    WhatsApp
    Telegram
    Email
    Print

    כתיבת תגובה

  • MusicStorePro
  • avreviews_brand_banner2
  • avreviews facebook

    רוצים להישאר מעודכנים?

    דילוג לתוכן