לאחרונה פרסם John Darko, אולי סוקר האודיו המוכר בעולם, מאמר בו הוא מסביר את הסיבות בגללן הוא בחר לבטל את מנוי ה-Spotify Premium שלו. מאמר זה נתן לי השראה לכתוב מאמר תגובה משלי ולהסביר מדוע אני ממשיך להיות מנוי ל-Spotify.

קישור למאמר של John Dako, בנוסף הוא הוציא גם גרסת וידאו ביוטיוב.
במאמר זה אסכם את הסיבות ש-Darko סיפק לניתוק שלו מ-Spotify, אתייחס לדעתי על סיבות אלה, מה לטעמי הוא פיספס ולבסוף אסכם את דעתי בנושא. חשוב לי לציין מראש שאני מסכים עם חלק גדול ממה ש-Darko מציין, אך בכל זאת המסקנה שלי היא שונה.
אני ו-Spotify
למרות שאני חובב מוזיקה וטכנולוגיה, הצטרפתי לשירות של Spotify רק בשנת 2019. ברגע שעשיתי זאת, מיד הצטערתי על כך שלא עשיתי זאת קודם. צריכת מוזיקה דרך שירות הזרמה זו חוויה ברמה אחרת. הדבר הראשון שתופס את העיין הוא הזמינות של כמעט כל המוזיקה בעולם בקלות ובאופן מסודר. אך לאחר מבט מעט מעמיק יותר, מתגלות תכונות נוספות, שקובעות את איכות השירות כמו נוחות הממשק ואולי היכולות החשובה ביותר מבחינתי – האפשרויות לגלות מוזיקה חדשה המותאמת לטעמכם האישי. אהה כן, יש עוד נושא שחשוב לחלק ספציפי ודיי נישתי באוכלוסיה, כן כן האודיופילים, וזה נושא איכות הסאונד.
כיום מלבד Spotify, אני מנוי לשירות Tidal ומשלם גם על Roon (הסקירה המלאה שלנו לשירות Roon).
הסיבות לניתוק מ-Spotify של John Darko
כעת נעבור על הסיבות ש-John Darko ציין במאמרו שגרמו לו לעזוב את השירות, הוא מדגיש במאמרו שאף אחת מהסיבות בפני עצמה לא הייתה מספיקה בשביל לגרום לו לעזוב את Spotify, אלא זהו השילוב של כל הסיבות יחד, שגרם לו להחליט לנטוש את השירות.
עדיין אין איכות Loseless
איכות הסאונד ב-Spotify הינה לכל היותר 320kbps, כלומר אינה איכות Lossless כמו שרוב המתחרים כיום מציעים. זו טענה שנשמעה נגד Spotify כבר כשאני התחלתי להיות מנוי לשירות וכנראה שגם הרבה קודם. במשך שנים התשובה הכנה של Spotify הייתה שאיכות הסאונד מעניינת אחוז נמוך מאוד מהמשתמשים שלהם ולכן השקעה במהלך של שדרוג איכות הסאונד היא אינה משתלמת. עד כאן הכל בסדר, איפה שהתחיל הבלגן זה בשנת 2021, אז Spotify יצאו בקמפיין מושקע כולל שימוש באומנים גדולים על כך שהם הולכים להשיק מסלול בשם ״Spotify HiFi״ שיציע איכות Lossless.
בזמן ש-Spotify יצאה בהכרזות, שאר המתחרות מיהרו לפעול, Apple Music שדרגה לאיכות Lossless ללא תוספת תשלום, וגם Tidal השיקו מסלול בשם Tidal HiFi שמציע איכות Lossless ועלותו הייתה בדיוק כמו מסלול Spotify Premium. לטעמי המהלך הזה הוציא את העוקץ מהתוכנית של Spotify, שעל פי כל הפרסומים רצתה לגבות יותר כסף תמורת המסלול החדש שלהם. וכך עד היום אין עדיין שום אפשרות לקבל מוזיקה באיכות Lossless דרך Spotify.
האם Spotify עשו כאן טעות? ללא ספק, הם יצאו בקמפיין בלי שיש להם לוח זמנים מוכן ובלי לצפות את תגובת השוק. כמו ב-2019, גם כיום, לרוב משתמשי Spotify, שמאזינים דרך אוזניות אלחוטיות ואמצעים מודרנים נוספים לא באמת אכפת מנושא איכות הסאונד, אבל החברה בהחלט איבדה אמינות וקיבלה פרסום שלילי לא מבוטל.
ל-Apple Music יש ממשק טוב יותר ב-Apple TV
זו נקודה מעניינת ואיזוטרית בו זמנית. קשה לי להאמין שיש משתמשים רבים שהשימוש העיקרי שלהם ב-Spotify הוא דווקא בעזרת ממשק ה-Apple TV. מצד שני יש כאן נקודה מעניינת על כך שיש מגוון גדול של ממשקים דרכם אנשים צורכים את השירות של Spotify ואיכות האפליקצייה בממשק ספציפי יכולה להיות מכרעת עבור צרכן כלשהו.
אני צורך את Spotify כיום על גבי iPhone, iPad ומחשב Mac, כששימוש נוסף ומאוד משמעותי מבחינתי הוא דרך Apple CarPlay ברכב. אני חושב שאיכות הממשק היא יציבה ונוחה בכל הממשקים ודרך ה-Apple CarPlay היא נוחה במיוחד.
אפליקציית הטלפון והמחשב כוללת ממשק מבולגן ועמוס
כאן Darko מציין שהאפליקציה עברה המון שינויים בשנים האחרונות והשינויים האלה גרמו לממשק להיות Clutter לדבריו. זו מילה שקצת קשה לתרגם לעברית, זה משהו כמו, עמוס, מבולגן, לא מסודר. Darko מתייחס לדוגמה לנושא שילוב הפודקאסטים והעובדה שכעת עמוד הבית כולל גם מוזיקה וגם פודקאסטים וניתן לעבור ביניהם למעלה.
ראשית, אני לחלוטין מסכים איתו בנושא הזה. לפני כמה שנים, הממשק של Spotify היה נקי וברור הרבה יותר, כיום האפליקציה מאוד מושפעת מטרנדים של רשתות חברתיות, הכל צבעוני וצעקני מידי. מעבר לשינויי הממשק נוספו שלל יכולות של האזנה משותפת ועוד יכולות, שמבחינתי הן דיי מיותרות.
אז Darko בחרר להתלונן בעיקר על נושא שילוב הפודקאסטים, השינוי שלי באופן אישי הכי מפריע הוא ביטול כפתור ה״לב״ שהיה מעביר שירים, אלבומים ופלייליסטים לספרייה האישית. במקומו כיום יש את כפתור הפלוס וישנה התייחסות ״לשירים האהובים״ בתור פלייליסט לכל דבר. זה מוביל לשלל מצבים בהם אני שומר אלבום בספרייה שלי על מנת להאזין אליו בשלב מאוחר יותר ואז בעצם כל שירי האלבום כבר נמצאים בפלייליסט כלשהו, כך שלא ניתן בלחיצה בודדת לסמן אלו שירים אהבתי. זה במיוחד מפריע לי בעת האזנה בנסיעה בממשק הרכב.

נושא נוסף שמפריע לי הוא נושא ההפרדה בין אלבומים ופלייליסטים, שבעבר הייתה הרבה יותר פשוטה וברורה. כיום הם מאוד דומים אחד לשני, כשההפרדה מתבצעת על ידי ״טאבים״ דמויי ״תגים״.
על מנת להציג תמונה מאוזנת, אציין שיש כמה יכולות ושדרוגים שנוספו בשנים האחרונות שהם כן לטובה. למשל נוספה יכולת של לראות ליריקה בזמן אמת, סטייל קריוקי עבור שירים רבים. יכולת נוספת היא פלייליסטים שהם בחירות של אומנים, כשנכנסים לעמוד של אומן, ניתן לראות שם המלצות שלו עצמו על פלייליסטים, מה שיכול לחזק את הקשר עם האומן. אציין שבאופן כללי Spotify מספקים פרופיל אומן מהנרחבים שיש בין שירותי ההזרמה, לרבות קישורים לעמוד הפייסבוק, האינסטגרם ובמידה ויש, גם עמוד הויקיפדיה. זה מספק לאומנים מקום לספר על עצמם ועבור המעריצים מקום ללמוד על האומן ולהגיע בקלות לעמודים האישיים שלו.



תכונה נוספת שגיליתי לאחרונה הוא ששירות Spotify שומר המון שירים בזכרון המקומי, ואז כשאתם נמצאים בטיסה, או במקום ללא קליטה, אתם עדיין יכולים לשמוע את השירים האהובים עליכם.

תשלום תמלוגים לאומנים
הנקודה הרביעית ש-Darko התייחס אליה היא נושא תשלום התמלוגים לאומנים של Spotify, שהוא הנמוך ביותר מבין כל השירותים הפופולריים. בנוסף לנקודה זו, Darko מתייחס גם למסר שהוא דבק בו בתקופה האחרונה וזה ששירותי המוזיקה הם זולים מידי. אני חושב שההתייחסות לנתון התשלום על כל הזרמה הוא נקודת מבט צרה מידי. ראשית גם אם התשלום היה פי 4, או פי 10, הרוב המוחלט של האומנים עדיין היו מרוויחים גרושים מכך. אני חושב שצריך להסתכל על רווחי האומן באופן הוליסטי יותר ובעיקר להתמודד עם השאלה של מהי האחריות של לקוח הקצה, או המעריצים, אם תרצו. אני חושב שחובבי מוזיקה צריכים להיות מודעים יותר לנושא ולנסות ולהחזיר יותר לאומנים, שמייצרים את המוזיקה שאנחנו נהנים לשמוע. רכישה של אלבום של אומן, בין אם על גבי מדיה פיזית, או עותק דיגיטלי, לא רק תאפשר לכם ליהנות מאיכות סאונד עדיפה, אלא תתרום יותר לאומן מאשר מאות האזנות לשיריו, בין אם ב-Spotify, או כל שירות הזרמה אחר.
בסרטון שלו Darko מציין שהוא מוציא 500 אירו בחודש על מוזיקה, כאשר המקור של הכסף הוא מערוץ היוטיוב שלו. אני בוודאי לא מתקרב לסכומים האלה, אבל מאוד משתדל לרכוש תקליטים/דיסקים לפחות כמה פעמים בשנה, בדגש על אומני אינדי. בכך אני מרגיש שאני תורם לאומנים שאני אוהב באופן אקטיבי, ולא מחכה לכך שגוף עסקי כמו Spotify, שמנסה להרוויח כסף, יעשה זאת בשבילי. דרך נוספת להביע הערכה כלפי אומנים (לפחות המיקומיים) זה כמובן להגיע להופעות שלהם.
האם Spotify יכלו לעשות יותר עבור אומנים? ללא שום צל של ספק בהחלט כן! כיום בעמודים של אומנים ניתן לרכוש Merch ומוזיקה שלהם, אך לרוב הקישורים מפנים לאתר ספציפי ואני לא בטוח שזו בחירה של האומן לאיפה להפנות את הקישורים. לו לאומנים הייתה אפשרות להוסיף לינקים לרכישה בעצמם, אני חושב שזה היה מעולה. אני חושב שאפשר היה גם לרכז את נושא הרכישות באופן נגיש יותר למשל להכין איזה עמוד של ״המוזיקה של האומנים האהובים עלי״.
מה שאני מנסה לומר, זה שגם מבלי לשלם לאומנים יותר על כל הזרמה, Spotify יכולים לעזור לאומנים אם הם יספקו להם כלים טובים יותר לשווק את עצמם בשירות ולהרוויח באופן ישיר.
רוחות רפאים במערכת
זו תלונה מוכרת נגד Spotify, על כך שהם מייצרים תכנים על ידי מפיקים ומוזיקאים שמקבלים תשלום עבור היצירה ולא מקבלים תמלוגים כלל. תכנים אלה מוזרקים לפלייליסטים של Spotify ובכך הם מקטינים עוד את התמלוגים שהם משלמים. אני מבין שזה מכעיס, אך זה לא מונע לשמוע את המוזיקה שרוצים ולכן זו טענה זניחה ולא חזקה מבחינתי.
היתרונות של Spotify שלא זכו להתייחסות מ-John Darko
האפליקציה הפופולרית בעולם
מכיוון ש-Spotify היא האפליקציה הפופולרית ביותר בעולם, גם בתור סוקר וגם בתור מי שממליץ ומשתף המלצות מוזיקה רבות יש יתרונות חשובים מבחינתי בלהיות מנוי לשירות. בתור סוקר זה מאפשר לי לבדוק את התמיכה ב-Spotify Connect בציוד שאני בודק וגם לעקוב אחר התפתחויות ותכונות חדשות של השירות ולדווח לכם עליהם. בכתבות המוזיקה והמלצות האלבומים שלנו, כשאני מספק קישורים ל-Spotify, אני יכול להיות בטוח שמירב האנשים יוכלו ליהנות מהתכנים שאני ממליץ עליהם בלחיצת כפתור.
מסלול משפחתי נוח
עד כמה שידוע לי, אין ל-Darko ילדים ולכן המסלול המשפחתי אינו מעניין אותו, אך במקרה שלי המסלול מאפשר לי תמורת תשלום הוגן לתת גישה לאישתי וילדיי לשירות המוזיקה הפופולרי ביותר בעולם. אני חושב שזה יתרון חשוב. עבור אישתי וילדי זהו השירות המתאים ביותר, כיוון שתכונות אודיופיליות כלל לא מעניינות אותם.
עדיין האפליקציה היעילה ביותר עבורי להכיר מוזיקה חדשה
כפי שציינתי בתחילת הכתבה, אולי התכונה החשובה ביותר עבורי ואחד היתרונות הכי משמעותיים של שירות הזרמת מוזיקה הוא היכולת להכיר מוזיקה חדשה באופן נוח בעזרת השירות. בשירותי הזרמת מוזיקה רבים יש אפשרויות מגוונות כמו לייצר תחנות רדיו משיר/אלבום/אומן, ליהנות מפלייליסטים שעורכי השירות מייצרים על פי שלל ז׳אנרים ועוד. כמובן שאת כל האפשרויות הללו יש לכם גם ב-Spotify. בנוסף תכונה שעד כמה שידוע לי היא ייחודית ל-Spotify היא שני הפליילסטים השבועיים:
- Release Radar – מתעדכן מידי יום שישי ומציע 30 שירים חדשים שיצאו לאחרונה.
- Discover Weekly – מתעדכן מידי יום שני ומציע 30 שירים שלא שמעתם מכל הזמנים (אם כי גם שם ישנו דגש על שירים חדשים)
שני הפלייליסטים האלה הם מותאמים לטעמכם האישי והיתרון הגדול שלהם על פני האפשרויות האחרות הוא בכך שזו דרך קבועה ואוטומטית של השירות להכיר לכם מוזיקה חדשה, מבלי שאתם צריכים לעשות שום חיפוש או פעולה יזומה בעצמכם. עם הזמן מידת הדיוק הולכת ומשתפרת ואחרי שנים בשירות, אני מקבל המלצות מעולות מידי שבוע. בעזרת שתי הרשימות הללו אני מגיע בקלות לרמה של להכיר 100 שירים חדשים מידי שבוע. כמובן שאני לא עוצר רק בהאזנה לפלייליסטים האלה, ובמידה ואני מאוד אוהב שיר כלשהו אני בהמשך גם מאזין לאלבום כולו ומכאן מגיעות כל המלצות האלבומים השבועיות שלנו.
בשנת 2021 פרסמתי מדריך מצולם לכיצד להכיר מוזיקה חדשה מותאמת אישית בשירות Spotify, על הדרך הסרטון גם מראה עד כמה יותר נקי ונעים היה הממשק של Spotify באותן השנים.
גם ב-Tidal וגם ב-Roon יש מגוון יכולות להכיר מוזיקה חדשה, אבל עדיין Spotify הוא השירות המועדף עלי לצורך זה ודרכו אני מכיר הכי הרבה מוזיקה חדשה.
סיכום
לסיכום, Spotify הינו שירות הזרמת המוזיקה הפופולרי בעולם, אך כנראה שגם מדובר בשירות שהכי מעורר מחלוקת. בבירור קהל היעד המרכזי של Spotify הוא לא פלח השוק האודיופילי, אלא חובבי המוזיקה השייכים למיינסטרים והקהל הצעיר, שאוהב אפליקציות צבעוניות, בעלות יכולות שיתוף וחיבור אל הרשתות החברתיות. יחד עם זאת, יש עדיין הרבה מה לאהוב בשירות גם עבור קהל חובבי המוזיקה הבוגר יותר. אני עדיין נהנה מאוד מ-Spotify ובשלב זה, אני הולך להמשיך להיות מנוי לשירות.
שתפו אותנו בתגובות האם אתם מנויים לשירות? מה הן התכונות בגללן אתם נשארים בשירות? או לחילופין מדוע בחרתם בשירות הזרמת מוזיקה אחר?
3 תגובות
אנטון שלום לך. תודה לך על כתבה מעניינת לגבי שרות הזרמה של Spotify.
לדעתי Spotify צריכים להנגיש אפשרויות לקנות מוזיקה יותר. אתה שומע אלבום שאתה אוהב? הנה הקישור לbandcamp של האומן או לדף של החנות באייטונס. יכול להיות קונספט שיעזור לתמוך באומנים יותר.
מסכים איתך לגמרי, הנגשה של רכישות מוזיקה יכלה להוריד מאוד את רף הביקורת נגדם ולהעביר את האחריות יותר לקהל חובבי המוזיקה שיחליטו האם לתמוך יותר באומנים שהם אוהבים על ידי רכישת המוזיקה שלהם.