חדשות וסקירות בנושא סרטים, מוזיקה, ציוד אודיו וקולנוע ביתי
חיפוש
  • freak control
  • האם רמקולים אקטיביים הם העתיד של שוק האולטרה-הייאנד?

    בכתבה זו ננסה לבחון את השאלה האם העתיד של שוק האולטרה-הייאנד אודיו הוא רמקולים אקטיביים?
    את ההשראה למאמר הזה קיבלתי מההשקה של רמקולי Focal Diva Utopia, הרמקולים האקטיביים הראשונים מבית Focal הצרפתית.

    Focal Diva Utopia
    רמקולי Focal Diva Utopia החדשים
    (Image credit: Focal)

    מה זה בכלל רמקולים אקטיביים?

    בשנת 2022 פרסמנו את המאמר: ״מתקפת רמקולים אקטיביים ומוגברים״, שם הסברנו לכם את המושגים, התייחסנו ליתרונות והחסרונות ובסיום אותה כתבה גם ציינו: ״גם בשוק ההיי-אנד ואפילו האולטרה היי-אנד, נראה שהתופעה של רמקולים אקטיביים תופסת יותר ויותר תאוצה״.

    אז בוא נזכיר בקצרה את המושגים הבסיסיים:

    רמקולים מוגברים

    ראשית רמקולים מוגברים – מדובר ברמקולים דומים מאוד לרמקולים הפסיביים, כשההבדל הוא בכך שהכניסו את המגבר אל תוך התיבה של הרמקולים (לא פעם המגבר נמצא ברמקול אחד וממנו יש חיבור אל הרמקול השני שהוא פסיבי לחלוטין). דוגמאות לכמה רמקולים מוגברים: Q Acoustics M20, Triangle Borea BR03 BT.

    Triangle Borea BR03 BT
    רמקולי Triangle Borea BR03 BT

    רמקולים אקטיביים

    לעומת זאת, רמקולים אקטיביים הם רמקולים עם תכנון הרבה יותר מורכב. ברמקולים אקטיביים, לכל אלמנט או דרייבר ברמקול יש מגבר נפרד משלו, אות הניגון שמגיע אל הרמקול עובר קודם כל למעגל של קרוסאובר אקטיבי, ומכאן השם רמקול אקטיבי. הקרוסאובר האקטיבי מחלק את האות על פי התדרים ומעביר כל חלק למגבר, שאחראי על הגברת הדריבר שמופקד על טווח התדרים הרלוונטי. בצורת תכנון כזו ניתן להתאים מגבר באופן מדויק לכל דרייבר בנפרד, בנוסף מעגל הקרוסאובר האקטיבי, לרוב מאפשר מידת דיוק גבוהה יותר בחלוקת התדרים בין הדרייברים, כלומר הרבה פחות זליגות הפרעות של תדרים לא רלוונטים עבור כל דרייבר. דוגמאות לכמה רמקולים אקטיביים: SVS Prime Wireless Pro, Cabasse RIALTO.

    SVS Prime Wireless Pro
    רמקולי SVS Prime Wireless Pro

    לאיזה שוק רמקולים אקטיביים מכוונים?

    אני חושב שפלח השוק הראשון שאליו נכנסו רמקולים מוגברים היה שוק הרמקולים למחשבים, לפני כעשור (או אפילו שני עשורים), היו לא מעט דגמים פופולריים בתצורה של 2.0 או 2.1 שהיינו מחברים לחשמל והמקור היה מחשב. זהו פתרון נוח, שתופס מעט מקום ומשפר באופן ניכר את הסאונד ביחס לרמקולים של מסך מחשב או לפטופ, והיה גם במחיר נגיש.

    היתרונות הללו רלוונטיים גם היום, יש לא מעט דגמים של רמקולים מוגברים במחיר נוח, המספקים תוצאה משמעותית טובה יותר ביחס לטלוויזיה, או רמקולי Bluetooth ניידים, בביצועי סטריאו הם לרוב יתנו גם תוצאה עדיפה על סאונדבר (שהוא בפני עצמו דוגמה לרמקול מוגבר/אקטיבי).

    אז בוודאי שרמקולים מוגברים ואקטיביים פונים לפלח שוק הכניסה, שם הם גם מציעים יתרונות אסתטיים, מכיוון שלא נדרשת מערכת עם מגבר ומקור עבור ליהנות ממוזיקה, צריך רק זוג רמקולים וזהו. לסיום, גם חוויית השימוש המודרנית, שלרוב מובנית בתוך הרמקולים המוגברים בין אם זה חיבור Bluetooth פשוט או חיבוריות רשת מלאה עם אפליקציית שליטה, בכל מקרה שולטים היישר מהנייד, מה שמדבר אל צרכנים מודרניים רבים.

    מסיבות אלה קל לראות מדוע לרמקולים מוגברים/אקטיביים יש את הפוטנציאל לכבוש את שוק הכניסה שם הם מהווים פתרון יעיל במיוחד.

    אבל מה הקשר של רמקולים אקטיביים אל שוק האולטרה-הייאנד?

    ראשית אציין שלא מדובר בתופעה חדשה בכלל, למשל חברת B&O מתמחה ברמקולים אקטיביים ובמשך שנים ספינת הדגל שלהם ה-Beolab 90, עם תג מחיר של 150,000$ היא דוגמה של שימוש בטכנולוגיה אקטיבית בשוק האולטרה-הייאנד. זו בהחלט לא הדוגמה היחידה.

    B&O Beolab 90
    רמקולי B&O Beolab 90

    יחד עם זאת, מדובר בתופעה דיי נדירה, למשל במעבר בין החדרים השונים בשלושת תערוכות מינכן האחרונות, לא נתקלתי כמעט כלל בדוגמאות של רמקולים אקטיביים בשוק האולטרה-הייאנד. אך יחד עם זאת כן יש כמה חברות שמובילות את המהפכה הזו ומציגות רמקולים אקטיביים גם במינכן, במקום שבו רוב המערכות שמוצגות מורכבות ממערכות הגברה מופרדות שתופסות המון מקום, דווקא שם הפער בין זוג רמקולים אקטיביים למערכת יוקרה הוא הכי קל להבנה. הנה דוגמא לחדר של חברת Nagra יחד עם רמקולי Stenheim מתערוכת מינכן 2024, לא בדיוק מערכת מינימליסטית.

    החדר של חברת Nagra יחד עם רמקולי Stenheim מתערוכת מינכן 2024

    אז למה יש עלייה במודעות לרמקולים אקטיביים בשוק האולטרה-הייאנד? לדעתי יש לכך כמה סיבות:

    כולנו מכירים את עקרון הטכנולוגיה החדשה שתחילה היא מאוד יקרה ואז לאט לאט היא זולגת לדגמים יותר עממיים, כאן לטעמי יש תופעה הפוכה. הרמקולים המוגברים והאקטיביים הפכו להיות מאוד פופולריים, מה שגרם לצרכנים לשאול: ״אוקיי, אני מאוד אוהב את הטכנולוגיה והיא מאוד נוחה לי, עכשיו איך אני משפר את איכות הסאונד מבלי לפגוע בנוחות?״ אז הטכנולוגיה החלה לזלוג אל שוק הביניים וכיום יש גם רמקולים אקטיביים בשוק זה, כמו למשל ה-KEF LS60, או סדרת Dynaudio Focus. אז למה בעצם לעצור כאן? למה לא להמשיך לפתח רמקולים אקטיביים עבור שוק ההייאנד ומעבר?

    KEF LS60
    רמקולי KEF LS60 אצל ברנד אודיו

    סיבה נוספת היא שיפור בטכנולוגיות, שמאפשרות לייצר מגברים עוצמתיים בגדלים שמאפשרים להציב אותם בתוך תיבות הרמקולים, בעיקר מסוג Class D, אבל לא רק.

    הסיבה השלישית והאחרונה שאציין היא יתרון השליטה, כשמפתחים רמקול אקטיבי יש למתכנן שליטה מוחלטת בהגברה, ההמרה וסט היכולות. אני חושב שזה רעיון שיכול למצוא חן בעיניי המתכננים וגם מאפשר להם להציע חבילה שלמה לצרכנים. אז אולי עבור חלק מהחובבים אחת ההנאות ממערכות סטריאו קצה זה היכולות לשלב הגברות שונות ולראות איך זה משפיע, אך אני בטוח שגם בפלח השוק הזה ישנם לא מעט צרכנים שישמחו לפתרון מלא שמגיע מכוון מא׳ ועד ת׳ על ידי היצרן.

    אז אלו חברות מציעות רמקולי אולטרה-הייאנד אקטיביים?

    מלבד Focal שנכנסת לשוק הזה כעת, בשנים האחרונות בביקורים שלי בתערוכת מינכן היו שתי חברות שהרשימו אותי במיוחד עם רמקולים אקטיביים יוקרתיים. החברה הראשונה היא YG Acoustics האמריקאית. בתערוכת מינכן 2024 חברת YG Acoustics השיקו כבר את הדור השני שלהם של רמקולים אקטיביים מסדרת ה-Reference Live שלהם.

    YG Acoustics Sonja XX 3 Live
    בצד ימין דגם ה-YG Acoustics Sonja XX 3 Live

    יצא לי לראיין באותה תערוכה את מר Matthew Webster, מנכ״ל חברת YG Acoustics, והנושא של רמקולים אקטיביים היה אחד הנושאים המרכזיים של הראיון. תוכלו לראות את הראיון המלא כאן:

    החברה השנייה שמאוד הרשימה אותי, היא חברה שלפני הביקור הראשון שלנו במינכן בשנת 2022 כלל לא הכרתי. זו חברה גרמנית בשם Lyravox, שמציגים רמקולים בשלל גדלים עם עיצוב מרשים וטכנולוגיות מתקדמות. בתערוכת מינכן 2024 הם הציגו רמקול דגל חדש בשם KARL DER GROSS, שכולל רעיון מאוד מעניין, הרמקול יכול לתפקד בתור רמקול אקטיבי, או פסיבי, כך שהצרכנים יכולים לבחור את אופן השימוש המועדף עליהם.

    Lyravox KARL DER GROSS בתערוכת מינכן 2024

    סיכום

    אז האם רמקולים אקטיביים הם העתיד של שוק האולטרה-הייאנד? לא פשוט לצפות מגמות עתידיות, אך לדעתי נהיה יותר ויותר ברור שיש מקום לטכנולוגיה הזו גם בשוק זה ושיהיו צרכנים שירצו ליהנות מסאונד ברמות הגבוהות ביותר, לצד היתרונות האסתטיים והחוויה המודרנית של רמקולים אקטיביים.

    שתפו אותנו בדעתכם, האם אתם חושבים שרמקולים אקטיביים יכבשו את שוק האולטרה-הייאנד ונראה ויותר דגמים המכוונים לפלח השוק הזה?

    Facebook
    WhatsApp
    Telegram
    Email
    Print

    כתיבת תגובה

  • MusicStorePro
  • avreviews_brand_banner2
  • operly
  • avreviews facebook

    רוצים להישאר מעודכנים?

    דילוג לתוכן