LG OLED B1 65 – סקירה

LG OLED B1 65 – סקירה

הפעם הגיע אלינו לסקירה המסך LG OLED B1. השנה ח.י. החליטו ללכת עם OLED בכל הכוח ולייבא לארץ את רשימת הדגמים המלאה כולל סדרות A1, B1, C1 ו-G1, יחד עם דגם ה-8K, האולטרה פרמיום Z1 והדגם הנגלל הראשון בעולם, ה-R1.

LG OLED B1

המסך שאנחנו קיבלנו הינו בגודל 65 אינץ' והוא נמכר כרגע במחיר השקה מיוחד לכבוד היורו של 7,990 ₪.

אנחנו מודים לקבוצת ח.י. היבואן הרשמי של מסכי LG בישראל, על כך שהם שלחו לנו את המסך לצורך סקירה.

שורה תחתונה

ה-LG B1 הינו מסך OLED בר השגה עם תמונה פנומנאלית ותמורה אדירה למחיר

מה אהבנו
  • תמונה קולנועית עם שחור מוחלט, צבעים טבעיים וזווית צפייה רחבה
  • עיצוב סולידי, מודרני ומינימליסטי
  • תמיכה מלאה בכל תכונות הגיימינג עם תפריט ייעודי
  • מצב ה-Filmmaker Mode הוא ברכה לכל חובב תמונה מדויקת
  • מערכת ההפעלה, ה-WebOS 6.0, עברה מתיחת פנים מרשימה
נקודות לשיפור
  • כניסות ה-HDMI 2.1 פונות לאחור ולא נוחות לגישה
  • מתקשה להתמודד עם השתקפות של אור ישיר על המסך
  • עוצמת בהירות נמוכה יותר ממסכי ה-LED הבכירים

סקירת וידאו

העומד למבחן: LG OLED B1 65

מסכי B1 של LG זמינים בגדלים של 55, 65 ולראשונה גם בגודל 77 אינץ'. השנה מושקת סדרת כניסה חדשה למסכי ה-OLED של LG, סדרת A1, כך שהשנה סדרה B היא לא סדרת הכניסה לעולם ה-OLED. מכיוון שסדרה A1 אינה זמינה בגדול 77, מסך ה-B1 77, צפוי להיות מסך ה-OLED הזול ביותר בגודל 77 אינץ'.

LG OLED B1

מסך ה-B1 מבוסס על מעבד הכניסה של LG, ה-Alpha 7 דור 4, את המעבד הבכיר של החברה ה-Alpha 9 תוכלו למצוא החל מסדרה C. המסך מגיע עם שתי כניסות מסוג HDMI 2.1 ושתי כניסות HDMI 2.0. נקודת ביקורת שיש לי בעניין, היא ש-LG בחרו למקם דווקא את כניסות ה-HDMI 2.1, כולל הכניסה תומכת ARC\eARC, בחלקו האחורי של המסך כשהן פונות לאחור, מה שמקשה על הגישה אליהן גם כשהמסך מוצב על מזנון ועוד יותר אם הוא תלוי על הקיר. כניסות ה-HDMI 2.0 לעומתן נמצאות בצד המסך ופונות הצידה ולכן נוחות בהרבה לגישה. בנוסף בגלל שכניסת ה-ARC הינה כניסה מסוג HDMI 2.1, אם תשתמשו בה לחבר סאונד-בר או רסיבר, תישאר לכם כניסת HDMI 2.1 בודדת.

LG OLED B1
המחברים בחלקו האחורי של ה-B1

כניסת ה-HDMI 2.1 חשובה בעיקר עבור גיימרים, מכיוון שבכניסות אלה תוכלו לקבל את התמיכה המלאה בכל הפורמטים שמבטיחים חוויית משחק חלקה ומתקדמת: G-Sync, FreeSync, HGIG ו-VRR, בעוד תכונת ה-ALLM זמינה גם בכניסות ה-HDMI 2.0.

LG OLED B1
המחברים בצידו של מסך ה-B1

לכל ההבדלים בין מסכי ה-OLED של חברת LG, אני מזמין אתכם לצפות בסרטון שהכנו בנושא:

עיצוב ואיכות בנייה

כמו רוב מסכי ה-OLED בשנים האחרונות, גם ה-B1 בנוי בתצורה של מסך דקיק על גבול הדף נייר ברובו, עם חלק עבה יותר בתחתית, בו נמצאים הרמקולים ושלל המחברים. העובי המקסימלי של המסך הוא 4.7 ס"מ.

LG OLED B1

המסך מגיע עם סטנד טרפזי במרכזו. הסטנד מרים את המסך מעל למזנון בכ-4 ס"מ בלבד, מה שיקשה עליכם להציב שם סאונד-בר. מכיוון שבארץ רוב מוחלט של הצרכנים בוחרים בהתקנת המסך על הקיר, אני מאמין שזה יפריע לאחוז קטן ביותר של צרכנים.

מסגרת המסך היא דקה ואלגנטית, ולמרות שיש כאן שימוש רב בפלסטיק, איכות ההרכבה והסטייל של המסך מרגישים סולידיים. אני מצאתי את עיצוב המסך נעים ומרשים, זהו מסך שישתלב בקלות בכל בית מבלי למשוך אליו תשומת לב מיותרת.

LG OLED B1
מסגרת המסך

לאחר כמה וכמה שנים עם שלט ה-Magic המפורסם של מסכי LG, השנה החברה החליטה לשדרג את השלט. השלט החדש מרגיש נוח מאוד והוא יציב בהרבה ופחות חלק. כמובן שגם השלט החדש תומך במצב "העכבר", אם תנענעו את השלט יפיע סמן של עכבר על המסך ותוכלו לשלוט בו על ידי הזזה של השלט.

LG OLED B1 שלט
LG OLED B1 magic remote
שלט ה-Magic החדש

הפעלה ראשונה

בהפעלה הראשונה המסך יבקש מאיתנו לבחור בשפה הרצויה, ולבחור בין שלל אפשרויות כמו האם להפעיל את עיבוד התמונה באמצעות AI, בנוסף הוא יבקש מאתנו לאשר שלל הסכמי שימוש וליצור חשבון של LG.

LG OLED B1

תוכלו לראות את כל הפרטים בסרטון ההפעלה הראשונה שלנו:

מערכת ה-WebOS 6.0

מערכת ה-WebOS של חברת LG, היא מהמערכות הנוחות והאינטואיטיביות ביותר בשוק מזה שנים. השנה החברה בחרו לעשות מתיחת פנים רצינית וגרסת ה-6.0 של WebOS שונה מאוד מהגרסאות של השנים הקודמות.

ההבדלים ניכרים באייקונים של התפריט המקוצר. גם התפריט הראשי הוא חדש ומודרני בהרבה, עם פונט ברור ונקי וגם חלוקה חדשה לקטגוריות ותת-קטגוריות שמקבצים את ההגדרות השונות באופן אינטואיטיבי, המפריד בין ההגדרות הנפוצות להגדרות המתקדמות יותר.

תפריט ההגדרות המתקדמות תחת תפריט התמונה מחולק כעת לשלוש קטגוריות מרכזיות: בהירות, צבע וצלילות. זו חלוקה שעושה הרבה שכל בעיני.

LG OLED B1 תפריט תמונה
החלוקה החדשה של תפריט ההגדרות המתקדמות של התמונה

כאן תוכלו לראות את הסרטון שהכנו על התפריטים החדשים במסכי LG לשנת 2021:

השינוי המשמעותי ביותר זהו מסך הבית החדש. סימן ההיכר של מערכת WebOS בשנים האחרונות היה מסך הבית שמורכב מפס בתחתית המסך, שכלל את כל האפליקציות השונות. כעת מסך הבית נפרס על המסך כולו, ומזכיר במעט את מסך הבית של ה-Apple TV.

LG OLED B1 WebOS 6.0
עמוד הבית החדש ב-WebOS 6.0

בחלק המסך העליון יש שלוש כרטיסיות מידע, כולל מזג אוויר, ושלל מדריכים. שורת האפליקציות נמצאת מתחת, כמובן שניתן לסדר את האפליקציות על פי ראות עיניכם, בנוסף ניתן גם לבחור בסידור אוטומטי על פי השימושים האחרונים.

LG OLED B1 WebOS 6.0

מתחת לאפליקציות יש את שורת הכניסות כולל דף הבית של מסך גילוי המכשירים החכמים שניתן לחבר למסך. השורות האחרונות של המסך כוללות המלצות צפייה מאמזון ויוטיוב, מה שמזכיר את ה-Channels של אנדרואיד TV.

LG OLED B1 WebOS 6.0

שיפור נוסף שהרגשתי בגרסה 6.0 זה הסמן של שלט ה-Magic, הוא גדול יותר וזז בצורה רציפה וחלקה יותר, מה שמקל על השימוש בו.

כשמחברים מכשיר כלשהו אל הטלוויזיה בכניסת ה-HDMI, יש תהליך זיהוי אוטומטי של איכות האות, במידה ומדובר באות 4K התומך ב-deep color, המסך ימליץ בעצמו לעדכן את ההגדרה של הכניסה. בנוסף ישנה אפשרות להגדיר את השלט של המסך שישלוט במכשיר שמחובר. מניסיוני זה עובד מעולה ולרוב גם באופן אוטומטי, כאשר מחברים את המכשיר ישירות למסך, אך אם המכשיר מחובר דרך רסיבר קולנוע ביתי, לרוב התהליך הזה מאתגר יותר.

מבחן הצפייה

המסך הזה הגיע אלי בזמן שסקרתי את רמקולי ה-Devialet Phantom I 108 dB, כחלק מאותה סקירה, האזנתי להופעת בלוריי של לאונרד כהן, Live In Dublin משנת 2013. צפיתי בקטעים מההופעה על גבי המסך, וכבר בשניות הראשונות היה לי ברור שמדובר במסך עם איכות תמונה פנומנלית, הקונטרסט הוא הפרמטר החשוב ביותר באיכות התמונה הנתפסת והשחור המוחלט של מסכי ה-OLED הוא מחזה, שישמח את ליבו של כל חובב וידאו:

LG OLED B1
חאבייר מס האגדי מלווה את לאונרד כהן על הגיטרה הספרדית

בחלקים הבאים אתייחס לביצועי המסך בשלל סוגים של תכני וידאו, חשוב לי לציין שהתמונות צולמו באמצעות מכשיר הטלפון שלי ואינן יכולות להעביר את האיכות המלאה של המסך, לכן שילוב התמונות בסקירה הינו בגדר להמחשה בלבד.

התכנים ששמשו אותי בסקירה הם תכני נטפליקס ו-Youtube, שנוגנו באמצעות האפליקציה המובנת במסך. בנוסף השתמשתי במגוון סרטי בלוריי ו-4K בלוריי, שנוגנו בנגן Panasonic UB820, שחובר למסך דרך רסיבר קולנוע ביתי Anthem MRX 1120.

בדיקת אחידות גווני האפור

לפני שניגש לתכנים עצמם, בחנתי את אחידות גווני האפור של ה-LG B1. בדיקה זו בצעתי באמצעות סרטון Youtube שמציג גוון אפור על כל המסך ברמות שונות משחור עד לבן.

אחידות האפור במסך קרובה לשלמות, מה שאומר שפיזור האור במסך הוא אחיד, לא יהיו אזורים חשוכים יותר מאחרים, או כתמי אור למיניהם.

תכני SDR

צפיתי בתכני SDR מגוונים במהלך התקופה שה-B1 היה אצלי, כולל תכנים מסלקום TV ו-Youtube. מצב התמונה שבחרתי בו בתכנים אלה הוא ה-Filmmaker Mode, שהינו המצב המדויק ביותר של הטלוויזיה. שימו לב שבמצב תמונה זה, הערך של עוצמת "בהירות פיקסל ב-OLED" הינו נמוך במיוחד – 35. זאת מכיוון שעל פי ההגדרה, המצב הזה מכוון לעוצמת הארה של 100 ניטים, המתאימה לצפייה בחדר חשוך לחלוטין. ההמלצה שלי היא להעלות את עוצמת ההארה בהתאם לסביבה בה אתם צופים, הברומטר מבחנתי היה עוצמת ההארה של מצב ה-ISF חדר חשוך, שגם הוא מצב המתאים לצפייה בחדר מוחשך, אך העוצמה שם גבוהה בהרבה. הערך של "בהירות פיקסל ב-OLED" של מצב ISF חדר חשוך הוא 60.

לאחר העלאת עוצמת ההארה, התמונה בתכני SDR הייתה קונטרסטית, בהירה ובעלת צבעים חיים וטבעיים. בחנתי את ביצועיו של ה-B1 בסרט הקונטרסט האולטימטיבי, "עיר החטאים" – Sin City, על גבי דיסק בלוריי. זה מדהים עד כמה הבלוריי הזה איכותי ונראה חד ומרשים, בהרבה מקטעיו הוא לא נופל מסרטי 4K.

LG OLED B1 65 – סקירה

בפריים הזה ניתן לראות את הקונטרסטיות בין החליפה והשיער של הדמויות לבין האור החזק המגיע מן החלון. למרות שהחצי הימני של פניו של השחקן אין מקבל אור, רמת הפירוט בחלק פניו המוחשך היא נהדרת, מה שמראה על יכולת טובה של ה-B1 להראות פירוט בחלקים החשוכים של התמונה.

LG OLED B1 65 – סקירה

זהו אחד הפריימים המפורסמים בעולם בחינות הטלוויזיה, ניתן לראות בפריים את רמת הפירוט הגבוהה בשערה של "גולדי", משחקי האור בפנייה וההתמודדות עם התאורה החזקה מהחלון מאחוריה. באירוע ההשקה של ח.י. למסכי LG לשנת 2021 מסך ה-B1 הוצג עם הסלוגן Cinema Experience, מספיק לראות את הפריים הזה בשביל להבין עד כמה הסלוגן הזה מתאים. התמונה של ה-B1 היא קולנועית וקונטרסטית במיוחד.

הנה כמה תמונות נוספות מהסרט:

תכני HDR

עם כמה שה-B1 נראה קולנועי ומרשים בתכני SDR, מי שקונה מסך בשנת 2021 רוצה לראות תכני ה-HDR. תכנים אלה הפכו לזמינים ונגישים לכל אחד, אם זה סרטונים ב-YouTube או תכני נטפליקס, ממש לא קשה להשיג היום תכנים אלה. חבל רק שספקיות התכנים הישראליות עדיין לא שם.

גם עבור תכני ה-HDR, בחרתי במצב התמונה Filmmaker Mode. התוכן הראשון שאני מנגן בכל מסך שאני בוחן הוא סרטון ה-YouTube שצולם על פרו. לא רק שמדובר בסרטון מרהיב, אלא זהו גם תוכן נגיש עוד לפני שמגדירים אפליקציות אחרות או מחברים נגן חיצוני, מה יותר קל מלהפעיל את אפליקציית ה-YouTube ומיד לקבל אומדן לאיכות התמונה של המסך.

LG OLED B1

אחד הדברים שהכי קל לשים לב אליהם בסרטון הזה הוא האם הצבע הירוק הוא טבעי או מודגש וזרחני. במצב ה-Filmmaker Mode הצבע הירוק מלא חיים, אך מרגיש רגוע ומציאותי.

לא חסר סרטוני טבע 4K HDR מרהיבים כאלה ב-YouTube, הנה תמונה מסרטון על נורווגיה:

LG OLED B1

תכני ה-HDR ב-YouTube אכן מרהיבים, אבל עם כל הכבוד אליהם, בואו נעבור לדבר האמיתי, סרטי 4K בלוריי עם HDR10.

נפתח עם סרט המדע הבדיוני "אבדון" – Oblivion בכיכובו של טום קרוז. זה סרט בעל איכות תמונה נפלאה, שהצבע השולט בה זה הלבן. בנוסף התקריב של פניו של טום קרוז בפתיחת הסרט, משמש אותי בבדיקה של רמת הטבעיות של צבע העור האנושי בטלוויזיה.

LG OLED B1 65 – סקירה

עורו של טום קרוז ב-B1 מרגיש טבעי, למרות פלטת הצבעים הלבנה בסרט, עורו צהבהב וחם במידה הנכונה.

הנה עוד כמה תמונות מהסרט:

LG OLED B1 65 – סקירה
LG OLED B1 65 – סקירה

רמת הפירוט של ה-B1 היא גבוהה ביותר, רמת הבהירות של השמיים מרשימה והעננים מלאים בפרטים.

כנראה שסרט ה-HDR המרשים ביותר באוסף שלי הוא עדיין Mad Max: Fury Road.

LG OLED B1 65 – סקירה

הדעות חלוקות בדבר טיב הסרט, אך מעטים יוכלו לחלוק על ההישגים הטכניים בו, הן מבחינת הצילום והן ברמת הפס קול. כבר בסצנת הפתיחה רמת הפירוט של החול היא ברמה, שניתן לראות כמעט כל גרגיר בנפרד. השמיים בהירים עם פירוט מעולה בעננים והקונטרסט בין השמיים והמדבר החם הוא מרהיב.

LG OLED B1 65 – סקירה

כמות הפרטים בפניה של שרליז ת'רון היא בלתי נתפסת, התמונה קונטרסטית, חיה ופשוט מהפנטת לכל אורכו של הסרט.

הנה מספר תמונות נוספות מהסרט:

רמת הבהירות במסכי OLED וספציפית במסך ה-B1, אינה משתווה לבהירות שמסכי הדגל בטכנולוגיית ה-LED יכולים להגיע אליה. חשוב לזכור שרמת הבהירות המקסימלית היא רק פרמטר אחד בקביעת טיב ביצועי המסך בתוכן HDR, רמת השחור, שחזור הצבעים הנכון, אחידות התמונה וכו' חשובים לא פחות. אז אומנם המסך אינו מצטיין ברמת הבהירות, אך הוא לחלוטין מחפה על כך בשאר הקטגוריות.

מיפוי גוונים עבור HDR

בנושא תכני ה-HDR, ישנה הגדרה אחת שברצוני להרחיב מעט עליה וזו ה-"מיפוי גוונים עבור HDR", מה שמוכר בתור Dynamic Tone Mapping. תכני HDR10, שייכים לקבוצה של תכני HDR סטטיים, משמעות הדבר היא שהפרמטרים של התמונה, כמו הבהירות המקסימלית נקבעים עבור הסרט כולו ולא על בסיס סצנה או אפילו פריים בודד כמו בתכני HDR דינאמיים. רמות הניטים המקובלות בשוק עבור mastering של תכני HDR הם 1000, 4000 ובעתיד התכנון הוא גם להעלות את הרמה עד ל-10,000 ניטים.

מכיוון שה-B1 אינו יכול להציג תכנים ברמת הארה כה גבוהה, מה שיקרה בתכנים אלה הוא קיצוץ, או שריפה, או Cliping של כל חלקי התמונה, שהם מעל לבהירות שהמסך מסוגל להציג. מעבר להחשכה של התמונה ביחס למצוי בתוכן, הבעיה האמיתית כאן היא איבוד הפרטים בחלק הבהיר של התמונה, שזה אחד ממאפייני המפתח של תוכן HDR, כלומר כמות השכבות והפרטים השונים בחלקים הבהירים והחשוכים של התמונה.

LG OLED B1

בדיוק בשביל זה קיים מנגנון מיפוי גוונים עבור HDR. מה שהמנגנון הזה עושה הוא מדידה של רמת הבהירות בפריים, והתאמה של רמות הבהירות, כך שמירב הפרטים וההבדלים בין השכבות הבהירות יוצגו במסך. כלומר לעיתים הוא יחשיך את התמונה יותר מהמקור על מנת לאפשר לו להציג לכם את השכבות השונות באזור הבהיר ולא לשרוף אותם לכדי שכבה יחידה חסרת פרטים.

האם המנגנון הזה משנה את כוונת היוצר, שמצב ה-Filmmaker Mode מנסה לשחזר במדויק?
התשובה היא כן, יש הבדלים ברמת הבהירות של תמונה ביחס למה שקיים בתוכן. מצד שני, אם המסך ישרוף את כל החלק הבהיר ולא יראה לכם את הפרטים המצויים בתוכן באזורים אלה, אז גם זה פוגע ומשנה את כוונת היוצר. בסיכומו של דבר, ההמלצה שלי היא כן להדליק את מנגנון מיפוי גוונים עבור HDR, מכיוון שהוא משחזר יותר פרטים מהתוכן, אתם כמובן מוזמנים להתנסות בעצמכם ולהחליט האם את אוהבים את פעולת המנגנון או לא.

תכני Dolby Vision

בעוד בתכני ה-SDR וה-HDR, קל במיוחד להגיע לתמונה מדויקת וקולנועית ב-B1 על ידי בחירה במצב התמונה Filmmaker Mode, בתכני Dolby Vision, הסיפור מורכב יותר.

בתכנים אלה, שני מצבי התמונה המדויקים, בעלי טמפרטורת הצבע התקנית, הם מצב הקולנוע ומצב סינמה הום. מצב הקולנוע מגיע עם מנגנוני עיבוד התמונה כבויים והוא הכי קרוב למצב ה-Filmmaker Mode עבור תכני Dolby Vision. הבעיה עם מצב הקולנוע היא שהמצב מרגיש מעט חשוך וחסר פאנץ', בטח עם משווים אותו למצב הסינמה הום. הפער בבהירות הפנאצ'יות של התמונה כשעוברים בין שני המצבים הוא משמעותי.

LG OLED B1

מצב התמונה סינמה הום, מכניס את הטלוויזיה למצב עבודה של Dolby Vision IQ, זה פורמט מבית Dolby, המשתמש בחיישן התאורה של המסך ומכוון את הבהירות של התמונה בהתאם. בניגוד למנגנונים מפעם זהו מנגנון עדין שלא גורם לשינויים קיצוניים ולא חלקים ברמת הבהירות. מה שקצת קשה לי להבין זה מדוע התמונה נראית כל כך יותר בהירה במצב הזה לעומת מצב הקולנוע, למרות שגם במצב הקולנוע אפשרויות "בהירות פיקסל ב-OLED" והניגודיות מכוונים ל-100.

התחושה שלי היא כאילו המסך שומר על "רזרבה" של עוצמת בהירות בתכני Dolby Vision, על מנת לאפשר עוד מרחב פעולה למצב ה-Dolby Vision IQ. נתקלתי בתופעה זו גם במסכי LG שסקרתי בשנה שעברה, לדוגמה ה-NANO90.

אם כך, מה הבעיה? למה שלא נשתמש פשוט במצב הסינמה הום ונהנה מתמונה בהירה יותר בתכני Dolby Vision?
ישנן מספר בעיות עם מצב ה'סינמה הום', הבעיה הראשונה היא שכברירת מחדל רוב מנגנוני עיבוד התמונה דלוקים במצב זה:

LG OLED B1

זו כמובן לא בעיה גדולה, אבל זה דורש ממכם להיכנס להגדרות ולכבות אותם, אם אתם רוצים להבטיח תמונה מדויקת.
אני חייב להעיר שתכני Dolby Vision הינם התכנים האיכותיים ביותר כיום, להפעיל מנגנונים של ניקוי רעשים על תכנים אלה, יכול בעיקר לגרום לאיבוד פרטים בתמונה.

הבעיה הגדולה יותר במצב ה'סינמה הום' היא העובדה שמנגנון החלקת התנועה, ה-TruMotion, לא רק מגיע דלוק כברירת מחדל, אלא גם מופיע באפור ולא ניתן לשינוי:

LG OLED B1
במצב 'סינימה הום', מנגנון החלקת התנועה, TruMotion, מגיע על מצב 'תנועתיות קולנועית' ולא ניתן לשינוי

מה שמשאיר לכם את הבחירה בין המצב החשוך יותר של 'קולנוע' בו ניתן לכבות את מנגנון החלקת התנועה לבין מצב 'סינמה הום' הבהיר יותר אך עם מנגנון החלקת התנועה מופעל. זו הבעיה שנתקלתי בה גם במסכי 2020, הפעם החלטתי לא לוותר והפכתי את האינטרנט במטרה למצוא פתרון לבעיה.

הפתרון נמצא בסרטון של פיל הינטון מאתר AVForums הבריטי. מסתבר שעל מנת לאפשר את היכולות לשנות את הערך של ה-TruMotion, צריך ללכת לתפריט כללי, משם לבחור ב "שירות AI" ואז לכבות את האפשרות של 'בחירת ז'אנר אוטומטית'.

LG OLED B1

אפשר לנסות לחפש הסבר הגיוני מדוע האפשרויות האלה קשורות, אך אני חושב שמדובר כאן בחוויית משתמש לא אינטואיטיבית כלל ומשתמש רגיל (או מתקדם) יתקשה להבין את הקשר בין שתי האפשרויות האלה.

בכל מקרה, לאחר כיבוי אפשרות זו, ניתן לכבות את מנגנון ה-TruMotion במצב ה'סינמה הום' ויחד עם כיבוי שאר מנגנוני עיבוד התמונה, אפשר סופסוף להתרווח וליהנות מתכנים מרהיבים בפורמט Dolby Vision דרך ה-B1.

תכני HDR בכלל ותכני Dolby Vision בפרט זמינים בשרות נטפליקס, כשחלק גדול מההפקות החדשות של השרות מופק בפורמט זה. אני בחרתי להתרשם מסדרת הטבע התיעודית "כוכב הלכת המופלא". בפרק "עולמות קפואים", ניתן להתרשם מהיכולת של המסך להציג פירוט מרשים בגווני הלבן ואת הבהירות של אור השמש:

LG OLED B1 65 – סקירה
LG OLED B1 65 – סקירה

לעומת זאת בפרק "ג'ונגלים", ה-B1 מפגין יכולת להציג צבע ירוק חיי, לא זרחני, רמת פירוט וצבעוניות מרשימים ושוב בהירות מרשימה בקטעים של אור השמש מבעד ליערות.

LG OLED B1 65 – סקירה

מבין תכני Dolby VIsion הפיזיים שברשותי, בחרתי הפעם לבחון את המסך בסרט מטריקס, שהועבר בצורה מרשימה ל-4K בלוריי עם Dolby VIsion לפני מספר שנים. הסרט המקורי כלל לא מעט Film Grain, ובהעברה ל-Dolby Vision בחרו להשאיר את זה, בכדי לא לשנות ולהחליק את המקור. כך שהסרט אומנם לא נראה חלק ונקי כמו חלק מהסרטים החדשים, אבל הוא בעל אופי קולנועי מיוחד והתמונה עדיין מהממת:

בתמונה האחרונה יש פירוט מרשים בבגדים השחורים של ניאו וטריניטי, בסצנת הקרב המפורסמת הפירוט על קירות ועמודי השיש פשוט מדהים. החלון מכניס המון אור, ואפשר לראות את ההשתקפות שלו על השיש ועל חליפה העור של טריניטי. ה-B1 מעיר את הסרט האדיר הזה לחיים, עם צבעוניות מרשימה השחור המוחלט והקונטרסט המצוין.

החלקת תנועה

מנגנון החלקת התנועה הוא נושא שנוי במחלוקות אצל חובבי הוידאו. ברוב המסכים ההחלקה מתבצעת על ידי חישוב פריימים ביניים בין שני פריימים של התוכן המשודר והכנסה שלו/שלהם בין הפריימים האמתיים של התוכן. פעולה זו במידה כלשהי מייצרת את אפקט "אופרת הסבון" הידוע לשמצה, שגורם לתחושה כאילו הכל צולם במצלמה וידאו ביתית.
חברות המסכים משקיעות מאמצים רבים על מנת לשפר מנגנונים אלה, אך עבור רוב מוחלט של התכנים, אני אישית לא מרגיש שיש בהם צורך.

השנה LG השיקו את מצב ה"תנועתיות קולנועית", שאמור היה לייצר תנועה חלקה ללא אפקט "אופרת הסבון", אך אני כן הרגשתי את האפקט ואיני ממליץ להשתמש במצב זה.

LG OLED B1
האפשרויות השונות של מנגנון ה-TruMotion

אם בכל זאת, אתם מרגישים שהתנועה אינה חלקה, אני מציע לכם להתנסות במצב ה"בחירת המשתמש" של TruMotion, במצב זה אתם יכולים לקבוע בעצמכם את רמת ה-De-Judder וה-De-Blur, ובכך להגיע למצב שיספק אתכם. בנוסף יש את מנגנון ה-OLED Motion Pro, זהו מנגנון ה-Black Frame Insertion, שמכניס פריימים שחורים בין הפריימים האמתיים של התוכן. מנגנון זה גורם לתחושה של תנועה חלקה יותר ואינו מוסיף את אפקט "אופרת הסבון", החיסרון של מנגנון זה הוא בכך שהוא מחשיך במידה ניכרת את התמונה וחלק מהאנשים יכולים לראות הבהוב או Flickering כשמנגנון זה מופעל.

לאורך כל תקופת המבחן, איני הרגשתי שום צורך להפעיל את מנגנון ה-TruMotion והתנועה הטבעית ב-B1 סיפקה אותי לחלוטין מבחינת החלקות הנתפסת שלה.

על Gaming בקטנה

חברת LG מתגאה בכך שהיא מספקת מענה מלא לגיימרים ובכל שנה הם מרחיבים את התמיכה ומשפרים את החוויה במסכים שלהם בתור מסכי גיימינג. ה-B1 תומך בכל תכונה מתקדמת אפשרית של עולם הגיימינג: VRR, ALLM, G-Sync, FreeSync, HGIG, כל אלה נתמכים בכניסות ה-HDMI 2.1 של ה-B1. מעבר לכך, מסכי LG בשנת 2021, כוללים מסך חדש שנקרא "ממטב משחק", המראה בצורה גראפית מודרנית וצבעונית את המצב המדויק שבו המסך נמצא מבחינת מאפייני הגיימינג.

אין ברשותי קונסולה של הדור החדש, ולכן השתמשתי בקונסולת ה-PS4 Pro שלי, על מנת לבחון את המצב החדש. ראשית ברגע שחיברתי את הקונסולה, המסך זיהה את הסוג שלה באופן אוטומטי ועבר למצב "ממטב המשחק" בעצמו.

LG OLED B1 65 – סקירה

כשנמצאים במצב "ממטב המשחק", לחיצה קצרה על מקש גלגל השיניים מעלה את התפריט המקוצר של ממטב המשחק:

LG OLED B1

בחירה ב"ממטב משחק" פותחת את התפריט המלא של 'ממטב המשחק':

LG OLED B1

התפריטים של 'ממטב המשחק' הם כל כך צבעוניים ומושכים, שזה מעלה את השאלה מדוע לא כל התפריטים של המסך נראים כך.

LG OLED B1

המשחק ספיידרמן ב-HDR, נראה מלהיב, מפורט וצבעוני. התנועה היא חלקה, תגובתית ומהירה.

התמודדות עם השתקפות

באופן מסורתי המסכים הזולים יותר סובלים יותר מהשתקפות, מכיוון שהטיפול בהשתקפות לרוב מעלה את עלות ייצור המסך. על מנת לבחון את התמודדותו של ה-B1 עם נושא ההשתקפות פתחתי את הווילון בסלון וצפיתי במסך בשעת צהריים. בסלון שלי יש חלון גדול הנמצא מימין למסך.

כשצופים במסך ישירות, רואים את ההשתקפות, אבל זה בהחלט נסבל ואפשר לצפות בו בתנאים אלה:

LG OLED B1 65 – סקירה

ניתן לראות את ההשתקפות של הסלון בצד ימין, בעיקר בסצנות חשוכות.

לעומת זאת, אם מנסים לצפות במסך מצד שמאל, ההשתקפות הופכת להיות חמורה בהרבה.

LG OLED B1 65 – סקירה

אם אתם מתכוונים לצפות הרבה במסך בשעות היום ויש מקור אור ישיר על המסך, הדבר עלול להיות בעייתי. במידה ויש לכם אפשרות לסגור את הווילון, אין ל-B1 שום בעיה להראות תמונה בהירה, צבעונית וקונטרסטית גם בסביבה מוארת.

זווית צפייה

בחלק הקודם הזכרתי את הצפייה במסך בזווית רחבה. כשאין בעיה של מקור אור ישיר המשתקף במסך, ה-B1 מציג תמונה כמעט זהה לחלוטין מבחינת הקונטרסט והצבעוניות שלה גם בצפייה בזווית רחבה. זו תכונה מוכרת של פאנל ה-OLED, מה שהופך את המסך לאידיאלי עבור אנשים שמארחים או צופים יחד עם בני המשפחה, כשלא כולם יושבים ישירות מול המסך.

ביצועי הסאונד

מבחינת הסאונד של המסך, גם השנה מסכי LG כוללים את מנגנון הכוונון האקוסטי, שמשתמש במיקרופון המובנה בשלט על מנת למדוד את האקוסטיקה של החדר ולכוון את הסאונד בהתאם.

LG OLED B1

לאחר סיום התהליך, ניתן להשתמש בתוצאה המתקבלת כמו שהיא, או להדגיש יותר את הטרבל או הבס.

LG OLED B1 65 – סקירה

רוב המסכים המודרניים דיי מאכזבים ברמת ביצועי הסאונד שלהם. מסך בעל איכות תמונה כמו ה-B1, בהחלט ראוי לסאונדבר איכותי או למערכת קולנוע, שתשלים את החוויה.

יחד עם זאת, מצאתי את תוצאת הסאונד של המסך בחדר שלי מפתיעה לטובה. אומנם אין כאן בס עמוק או יכולת לנגן בעוצמות גבוהות במיוחד, אבל מה שיש כאן הוא דיאלוגים ברורים וחדים והפרדה מצוינת בין הדיאלוג, מוזיקת הרקע והאפקטים. צפיתי מעט ב"דברים מוזרים" פרק 8 בעונה 3, כשהמפלצת תוקפת את הילדים בקניון, הצעדים והשאגות של המפלצת מפורטים וההפרדה של הדיאלוג השקט של הילדים המפוחדים מצוינת. כך שאם אין ברשותכם תקציב מספק למסך הזה ולסאונדבר, איכות השמע שלו יכולה להספיק לכם עד שתארגנו תקציב לפתרון הולם יותר. בינתיים תוכלו להתמוגג על איכות התמונה של ה-B1.

לסיום חלק הסאונד, בחנתי את יכולת ה-ARC או ה-Audio Return Channel של ה-B1. חיברתי את ה-B1 לרסיבר שלי, ה-Anthem MRX 1120, ניגנתי תוכן בנטפליקס עם Dolby Atmos, והצלחתי לקבל את הפורמט ברסיבר שלי.

Anthem MRX 1120

*ה-B1 תומך בפרוטוקול המתקדם, eARC, איך הרסיבר שלי אינו תומך בו, לכן לא יכולתי לבדוק זאת.

סיכום

LG OLED B1

מסך ה-LG B1, הינו מסך OLED מתקדם בעל איכות תמונה פנומנאלית. מערכת ה-WebOS בגרסתה השישית היא נוחה וקלה לשימוש והיא עברה מתיחת פנים משמעותית השנה. עבור חובבי התמונה המדויקת, מצב ה-Filmmaker Mode הוא כל מה שאתם צריכים בשביל לקבל צבעים טבעיים ותמונה נאמנה לכוונת היוצר. בתכני ה-Dolby VIsion, עניין בחירת מצב התמונה מעט מסובך יותר, כפי שתיארתי בחלק "תכני Dolby VIsion".

עם שתי כניסות בפורמט ה-HDMI 2.1, מסך ה-B1 מספק את התמיכה הנרחבת ביותר בתכונות הגיימינג המתקדמות. בנוסף LG השיקו השנה את מצב "ממטב המשחק" במסכיהם, המספק תפריט מרהיב ומפורט, המיועד להבטיח שאתם מקבלים את חוויית המשחק המיטבית. רק חבל שכניסות ה-HDMI 2.1 מוקמו בחלקו האחורי של המסך, מה שמקשה על הגישה אליהן.

סדרת ה-B1 הינה הסדרה השנייה מלמטה של מסכי LG והיא כבר מציגה תמונה מרהיבה, בזכות פאנל ה-OLED. בסדרות היותר גבוהות תוכלו לקבל את מעבד התמונה המתקדם יותר, יותר כניסות HDMI 2.1, או עיצוב מושקע יותר בסדרת ה-G. אני מרגיש שסדרה B1, כוללת את מירב הטכנולוגיה החשובה, ועל כן זו כנראה הסדרה עם התמורה הגבוהה ביותר למחיר בליין מסכי ה-OLED של LG. הסדרה זמינה בגדלי 55, 65 ובגודל האטרקטיבי של 77 אינץ'.

LG OLED B1

כשהתחלתי עם תחביב הקולנוע הביתי לפני יותר מעשור, טכנולוגיית ה-OLED הייתה "הגביע הקדוש" של הוידאופילים. השחור המוחלט ויכולת ההארה ברמת הפיקסל, הן תכונות שכל וידאופיל היה חולם עליהן. קפיצה בזמן להווה וכיום ניתן להשיג מסכי OLED במחיר, שעד לא מזמן היה נחשב לחלומי.

שורה תחתונה, מסך ה-B1 הוא דוגמה מצוינת ליכולות של טכנולוגיית תצוגת ה-OLED עם איכות תמונה פנומנאלית.

מחיר: 7,990 ש"ח, מחיר השקה לתקופת היורו.
אחריות: 3 שנות אחריות מבית קבוצת ח.י.

כתיבת תגובה