האלבום יצא לאור ב- 08/11/1980
Jackson's Studios, Rickmansworth, England
לייבל: Bronze
Motörhead היא להקה בריטית, שנוסדה בשנת 1975 על ידי נגן בס, סולן ומחבר הטקסטים איאן קילמיסטר הידוע בכינויו לאמי- Lemmy. לצידו היו הגיטריסט לארי וואליס והמתופף לוקס פוקס. הלהקה הוגדרה על ידי המבקרים בתור "גל חדש של הבי מטאל הבריטי."
שם הלהקה הוא התייחסות למשתמשי אמפטמין, הוא תרופה ממשפחת הממריצים הפועלת על מערכת העצבים המרכזית, ומשמשת לטיפול בהפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות (ADHD). הלוגו הוא גולגולת עם ניבים ענקיים, המכונה “War-Pig” צויר בשנת 1977 על ידי ג'ו פטגנו המפורסם, שעבד עם להקות כמן לד זפלין ונזראת'. כינוי נוסף של הדמות הוא Snaggletooth.
במרוצת השנים ניגנו לצד לאמי כמה וכמה גיטריסטים ומתופפים ולמרות זאת ההרכב הקלאסי של הלהקה, שהוציא יחד את רוב השירים והאלבומים האייקוניים של Motörhead היה לאמי בתור בסיסט, סולן ומחבר הטקסטים, המתופף פיל טיילור, המכונה Filthy Animal והגיטריסט Fast אדי קלארק, שניגנו ביחד בין השנים 1982-1976. שלושת המוזיקאים אינם בין החיים היום.
במהלך ארבעים שנים של פעילות, הוציאה הלהקה 22 אלבומי אולפן, 10 אלבומים חיים מוקלטים, 12 אוספים וחמישה EP. במהלך שנות השמונים הלהיטים שלהם כיכבו במצעד הבריטי והאמריקאי. VH1 דירגה אותם במקום 26 בין להקות הרוק הכבד של כל הזמנים. הלהקה מכרה מאות מיליוני עותקים של אלבומיהם ברחבי העולם.
Motörhead מתאפיינת בנגינה מהירה, חזקה, מלאת רגש, ומאוד אנרגטית. השירים שלהם עוסקים בנושאים כגון מלחמה, ביקורת כנגד הממסד הדתי, מלחמה של טוב ברע, שימוש לרעה בכוח, הפקרות מינית, שימוש בסמים והימורים, כאשר השיר Ace of Spades הוא ההמנון של התופעה בעייני רבים. בדרך כלל מסווגים אותם בתור להקת הבי מטאל עם פיוז'ן של פאנק רוק. הם נחשבים ללהקה המייסדת של הז'אנרים כמו ספיד מטאל וטראש מטאל. העורך הראשי של AllMusic, סטפן תומאס ארלויין טען: "סגנון ההבי מטאל, החזק והמהיר של מוטורהד, היה אחד הסגנונות הכי פורצי דרך, שהז'אנר הציע בסוף שנות ה -70. מוטורהאד לא היו פאנק רוק, אלא הם היו להקת המטאל הראשונה, שרתמה את האנרגיה הזו של הפאנק רוק ובתוך כך הם יצרו את ספיד מטאל ואת טראש מטאל." למרות זאת לאמי תמיד התנגד לסיווג בתור להקת מטאל. הוא תמיד טען שהלקה מנגנת רוקנרול ולא אמר לא פעם, שהוא מזדהה יותר עם פאנק רוק מבחינה מוזיקלית. בשנת 2011 הוא אמר למראיין של Der Spiegel: "כולם מתארים אותנו בתור הבי מטאל, גם אם אני אומר להם אחרת. מדוע אנשים לא מקשיבים? למען האמת אני לא חובב גדול של מטאל מלכתחילה". Motörhead נהגו להדגיש את הזיקה שלהם לפאנק רוק וניגנו ביחד עם להקות כמו The Damned. הלהקה אף חיברה שיר הוקרה ל- Rammones, הקרוי על שם הלהקה. לאמי טען, שללהקה יש הרבה יותר משותף עם Black Sabbath וה- The Damned ושום דבר משותף עם להקות כמו Judas Priest. הוא לא מרגיש קירבה מוזיקלית מיוחדת עם להקות מטאל, שבתורן הושפעו מ- Motörhead: "הם מפספסים את המסר. הם חושבים שלנגן מהר וחזק זה כל העניין. זה לא. הסולואים בגיטרה זה לא דבר קשה, זה רק משחק של סולמות. צריך להרגיש את הסולו ולהשתלב בתוכו ואני מתכוון להנדריקס, שהוא הגיטריסט הכי טוב שראית בחיים שלך. והוא בתורו הושפע מ- Buddy Guy ו- Lightnin' Hopkins ואנשים מסוג הזה. בשביל להיות מושפע ממישהו, אתה תצטרך לנגן באותה צורה כמוהם."
הופעה חייה של Motörhead בבלפאסט 1981 עם האלבום החדש Ace of Spades:
באופן אישי יש לי שלוש התייחסויות לדבריו של לאמי והמבקרים. כאשר שמעתי את Motörhead בפעם הראשונה, התגובה שלי הייתה: "זה מדהים! זה כמו צ'אט וולקר, אבל יותר חזק ויותר כבד!" לכן אני מסכים עם לאמי, שלפחות בשנות השבעים והשמונים הוא היה הרבה יותר קרוב לרוקנרול, מאשר ללהקות מטאל של אותה התקופה. מבחינת הקרבה שלהם לפאנק רוק- לא הרגשתי קשר מוסיקלי מיוחד, אבל הקשר הרעיוני של השירים מורגש בצורה חזקה ביותר. למרות זאת, צריך לומר שהשירים של ה- Motörhead הרבה יותר מורכבים גם מבחינת המילים מרוב הלהקות פאנק רוק, שדווקא מתאפיינות בטענות לקוניות חותכות ופשוטות להבנה. הדבר השלישי נוגע ליחס לסצנת המטאל: Motörhead הופיעו, ניגנו, עשו ג'אם סיישנס אלפי פעמים עם כל להקת מטאל אפשרית, גם בתור להקה וגם בתור יחידים. זה כולל הופעות עם Judas Priest, אליה התייחס לאמי בראיון שלו, קאברים לשירים של להקות מטאל רבות, והשתתפות פעילה בארגון הפסטיבלים לכבוד אוזי אוסבורן- OZZFest הנודע, שם נגנו בעיקר להקות מטאל. אל אף כל הנאמר, אני חושב שיש אמת בכל הטענות. אני חושב שלאמי ו-Motörhead פשוט לא רצו להיות מסווגים כך או כך והרגישו חופשיים לנגן מה שבא להם ואיך שבא להם. כמו כן, בניגוד ללהקות רבות, המילה הכתובה הייתה חלק ניכר מכל העניין אצל הלהקה, שלא הסתפקה רק באמירה מוזיקלית, שוב- בדומה ללהקות פאנק רוק הקלאסיות המובילות של התקופה.
לאמי מנגן עם מטאליקה בנשוויל, טנסי ב- 2006:
על האלבום
Ace of Spades הוא האלבום השלישי של הלהקה. לפניו הם הקליטו את Overkill ואת Bomber. שני האלבומים הראשונים היו מצוינים, אבל דווקא ב- Ace of Spades הלהקה מצאה את עצמה ואת הסגנון הייחודי שלה. מדובר באחד האלבומים המהפכניים של מוסיקת רוק ומטאל. קשה למצוא להקה בז'אנרים הללו, שלא הושפעו ממנו. האלבום הוקלט בין 4 לאוגוסט ל- 15 לספטמבר של 1980 בסטודיו Jackson's Studios, Rickmansworth באנגליה.
לפני שהאלבום הופץ, הלהקה הוציאה את הסינגל Ace of Spades ב- 27 לאוקטובר, בתור מבשר של האלבום ומסע ההופעות, שנערך בין השנים 1982-1981. בצידו השני של התקליטור הופיע השיר Dirty Love, שלא הופיע באלבום והוסף בתור בונוס במהדורה של 1996. התקליטור יצא גם במהדורה של חג המולד שהייתה מוגבלת לחמישים אלף עותקים בלבד.
השיר Ace of Spades נפתח בסולו בס רצחני של לאמי. בנוגע למילות השיר אמר לאמי: "השתמשתי במטאפורות מעולם ההימורים, כמו cards and dice [קלפים והקוביות]. השיר הפך ללהיט במהירות מטאורית וזכה לביקורות חיוביות ביותר של כל המבקרים. בעייני המעריצים השיר הפך להמנון של הלהקה. לאמי עצמו לא חושב כך וטוען שבמשך השנים הבאות הלהקה השתפרה עוד יותר והוציאה שירים יותר טובים. הסינגל עצמו זכה בזהב באותה שנה.
להלן מילות השיר:
If you like to gamble, I tell you I'm your man
You win some, lose some, all the same to me
The pleasure is to play, makes no difference what you say
I don't share your greed, the only card I need is the Ace of Spades
The Ace of Spades
Playing for the high one, dancing with the devil
Going with the flow, it's all a game to me
Seven or eleven, snake eyes watching you
Double up or quit, double stake or split, the Ace of Spades
The Ace of Spades
You know I'm born to lose, and gambling's for fools
But that's the way I like it baby
I don't wanna live for ever
And don't forget the joker!
Pushing up the ante, I know you gotta see me
Read ’em and weep, the dead man's hand again
I see it in your eyes, take one look and die
The only thing you see, you know it's gonna be the Ace of Spades
The Ace of Spades
לינק לווידאו הרשמי:
האלבום כאמור יצא ב-8 לנובמבר באותה השנה ונחשב להכי מוצלח מבחינה מסחרית של הלהקה. בסוף השנה הגיע האלבום למקום רביעי במצעד הבריטי. האלבום גם זכה להשקה מוצלחת ב- Mercury Records ארצות הברית. בשנת 2020 הוא דורג בין 500 האלבומים הגדולים בכל הזמנים על ידי המגזין .Rolling Stones
האלבום הוקלט ב- Jackson's Studios עם המפיק הידוע ויק מאילי, שעבד גם עם ג'ימי הנדריקס, לד זפלין ו-The Who. ויק ולאמי מצאו שפה משותפת ורדפו אחרי הצליל המושלם של האלבום. לאמי תיאר את ויק בתור גאון, שהפקת המוסיקה הייתה בגדר של פולחן דתי בשבילו ובתור אדם שופע רעיונות גאוניים. ויק מאילי בהחלט הצליח להעביר את הסאונד המפלצתי בעוצמתו של הלהקה לאלבום סטודיו, מבלי לגרוע מעוצמתו. תכונה בולטת שלו הייתה הסבלנות הבלתי נגמרת שלו, לפי דעתי אתה חייב להיות כזה, אם עבדת עם מטורללים כמו לד זפלין ו- The Who. תכונה זו אפשרה לו להוציא את המקסימום מן הלהקה.
האלבום כולל כמה מן הלהיטים הגדולים של הלהקה: The Chase Is Better Than the Catch,
We Are) The Road Crew), וכמובן את .Ace of Spades האלבום התקבל בתרועות על ידי המבקרים שהעניקו לו 4.5 ו-5 כוכבים בביקורות שכתבו.
We are the Road Crew בהופעה חייה בטורונטו 1982:
The Chase is better than a catch סשן חיי 1980:
עוד לפני שהאלבום יצא באופן רשמי, הלהקה יצאה לסבב הופעות ברחבי העולם. המפורסם בניהם הוא Ace Up Your Sleeve ברחבי בריטניה החל מ-22 לאוקטובר עד 2 לדצמבר של 1980. לאחר ההופעה האחרונה של הסבב בבלפסט בשני לדצמבר, המתופף טיילור שבר את הצוואר ונאלץ לשבות תקופה ממושכת. בשנת 1981 הלהקה חזרה להופיע ברחבי העולם.
פוסטר של תור ההופעות בשנת 1981
הלהקה בזמן ההופעות 1981:
האזנה מהנה!
האלבום המקורי:
מהדורה מורחבת משנת 2008:
לכבוד ארבעים שנה לצאת האלבום, הושקה ערכת אספנים הכוללת סטים של תקליטורים של האלבום ושל הופעות חיות, הוצאות חדשות של הסשנים שטרם פורסמו, אלבומי תמונות, משחקי לוח ועוד!