fbpx
חדשות וסקירות בנושא סרטים, מוזיקה, ציוד אודיו וקולנוע ביתי
חיפוש
  • HiFi Rose RA180 – סקירה למגבר משולב יוצא דופן

    אז לאחר שסקרנו את הנגן הדיגיטלי המתקדם, HiFi Rose RS150B, הגיע תורו של המגבר המשולב יוצא הדופן, ה-HiFi Rose RA180, שמשלים את הנגן למערכת שלמה.

    אז ממש כמו ב-RS150B, גם במגבר המשולב RA180 החברה הקוריאנית, HiFi Rose, מפגינה חשיבה יצירתית ומקורית גם מבחינה עיצובית וגם מבחינה פונקציונלית. בסקירה זו נסביר למה הכוונה וננסה להבין כיצד זה בא לידי ביטוי בתוצאת הסאונד.

    HiFi Rose RA180

    אנחנו מודים לברנד אודיו, חנות הסטריאו והקולנוע הביתי המקצועית מהוד השרון, על כך שסיפק לנו את המגבר הזה לצורך סקירה.

    שורה תחתונה

    ה-HiFi Rose RA180 מבדל את עצמו בזכות שילוב של עיצוב רטרו ייחודי עם טכנולוגיה מודרנית

    HiFi Rose RA180 - סקירה למגבר משולב יוצא דופן

    מה אהבנו

    • עיצוב ייחודי, כשהשיא הוא גלגל הווליום
    • איכות בנייה מעולה
    • עוצמת הגברה מרשימה, המתבטאת בדינמיות וחוסר מאמץ
    • פרזנטציה רגועה ובוגרת
    • כניסת פונו איכותית
    HiFi Rose RA180 - סקירה למגבר משולב יוצא דופן

    נקודות לשיפור

    • ריבוי הבוררים וכמות כניסות הרמקולים עלולים לבלבל ולהרתיע משתמשים פחות מנוסים

    סקירת וידאו

    סקירת הוידאו של ה-HiFi Rose RA180 נעשתה ביחד עם הסקירה של הנגן הדיגיטלי HiFi Rose RS150B.

    העומד למבחן: HiFi Rose RA180

    בסקירה המלאה שלנו לנגן הדיגיטלי, או הסטרימר עם הממיר המובנה אם תרצו, ה-HiFi Rose RS150B, תיארנו לכם את החשיבה השונה והמקורית של החברה הקוריאנית בנוגע לתכנון ועיצוב מוצרים. אותה החשיבה המקורית באה לידי ביטוי גם במגבר המשולב, HiFi Rose RA180. למעשה, זהו מגבר כה ייחודי, שאני לא חושב שיש עוד אחד כמוהו.

    אז אחרי כל ההקדמה הזו, מהו בעצם ה-HiFi Rose RA180?
    ובכן, זהו מגבר משולב אנלוגי, כלומר ללא ממיר וכניסות דיגיטליות. את טופולוגיית ההגברה של ה-RA180, חברת HiFi Rose מכנה בשם השיווקי Class AD. למעשה מדובר כאן בטופולוגיית Class D, רק שהטרנזיסטורים הסטנדרטיים מוחלפים כאן על ידי טרנזיסטורים מסוג חדש, המכונים GaN FET. כאן בהחלט מדובר בחידוש טכנולוגי, כאשר חברת HiFi Rose הינה מהחברות הראשונות שעושות בו שימוש במוצר מסחרי.

    טופולוגיית Class D מבוססת על שינוי מהיר מאוד של רכיב הטרזניסטור ממצב כבוי לדלוק, מה שמכונה פעולת ה-Switch של הטרנזיסטור. כאן בדיוק נעוץ היתרון של טרנזיסטור ה-GaN FET ביחס לטרנזיסטורים הסטנדרים, כיוון שהזמן שלוקח ל-GaN FET לשנות את מצבו הוא כעשירית מהזמן של טרנזיסטור סטנדרטי. לכן התוצאה היא מעבר חלק יותר וסאונד טבעי יותר.

    HiFi Rose RA180 - סקירה למגבר משולב יוצא דופן
    (Image Credit: HiFi Rose)

    ייחוד נוסף של ה-HiFi Rose RA180 הינו בכך שהוא כולל ארבעה ערוצי הגברה נפרדים, שניתן להשתמש בהם בשביל Bi-Amp, כלומר הגברה בנפרד של חלק התדרים התחתון וחלק התדרים העליון. כל ערוץ הינו בעוצמה של 200W ל-8 אוהם. בנוסף ניתן לגשר בין שתי הזוגות של המגברים ובכך לייצר הגברה של שני ערוצים של 400W לערוץ ל-8 אוהם. החיבור הזה מכונה BTL בשפה של Rose.

    בצד הכניסות תמצאו כניסה אחת מאוזנת XLR, שלוש כניסות לא מאוזנות RCA וכניסת פונו תומכת ראשי MM ו-MC. הפאנל האחורי של ה-HiFi Rose RA180 נשלט ברובו על ידי יציאות הרמקולים, מכיוון שמלבד התמיכה ב-Bi-Amp, יש כאן גם תמיכה בחיבור לשני זוגות של רמקולים, כשכל אחד מהם יכול להיות מחובר בתצורת Bi-Amp, כך שסך הכל ישנם 8 זוגות של חיבורי רמקולים.

    HiFi Rose RA180

    עוד בפאנל האחורי של ה-HiFi Rose RA180 תוכלו למצוא יציאה ייעודית לסאבוופר, בורר ראש פטיפון, MM או MC, ואת הבורר שקובע אם הרמקולים מחוברים במצב של Bi-Amp, או BTL.

    שימו לב, שבחיבור ה-Bi-Amp, אחד הערוצים מקבל את האות המלא, כלומר Full Range ואילו הערוץ השני מקבל את חלק התדרים הגבוה בלבד, ניתן לשלוט בעזרת בורר הקרוסאובר בפאנל הקדמי בנקודות הקרוסאובר.

    הפאנל הקדמי מחולק לכמה חלקים. ישנם שלושה מעגלי עיבוד כאשר כל מעגל ניתן להדליק ולכבות. החלק שמכונה Preamplifier, הוא בעצם חלק ה-Tone Control, כאן תוכלו למצוא את בוררי ה-Bass, Treble וה-Balance. החלק שנקרא H/F Crossover, תוכלו לשלוט בנקודות ה-high pass filter וה-gain של ה-חלק ההגברה של התדרים הגבוהים, הגדרות אלה רלוונטיות רק אם בחרתם בחיבור ה-Bi-Amp. החלק השלישי הינו חלק הפונו שם תוכלו לשלוט בעקומה בעזרת שני בוררים שנקראים Turnover ו-10kHz Roll-Off. הערכים עבור עקומת RIAA הסטנדרטית מסומן על הבוררים.

    HiFi Rose RA180

    אני מוצא את חלק הגדרות קדם מגבר הפונו מבלבל, אם הפונקציונליות שרצו לתת לנו היא בחירה של עקומות, היה עדיף לתת בורר יחיד שבוחר בין העקומות. בנוסף עם כל כך הרבה הגדרות שונות, דווקא את הגדרת העומס עבור ראשי פטיפון שונים אין כאן.

    יכולות נוספת שתמצאו ב-HiFi Rose RA180 הן פילטר subsonic ויכולת להשתמש במגבר כמגבר הספק בלבד ובכך לעקוף את מנגנון קדם המגבר לחלוטין. אזהרה: אם במצב של מגבר הספק, תחברו את המגבר אל מקור ללא שליטה בווליום, אתם יכולים לגרום לנזק לשמיעה ולציוד שלכם (כיוון שהמגבר יפעל בעוצמה מלאה במצב זה).

    מידות המגבר במ״מ הן: 430 ר׳, 124 ג׳ ו-391 ע׳. המשקל הינו 16.7 ק״ג.

    עיצוב ואיכות בנייה

    נתחיל מהפאנל הקדמי. מבחינה עיצובית יש כאן ללא ספק קריצה למגברים היפנים הקלסים, שכללו דופן קדמית מלאה בשלל בוררים. בבחירה העיצובית הזו יש המון מקוריות לצד תחושת נוסטלגיה ורטרו, אך לדעתי חברת HiFi Rose לקחו את זה מעט רחוק מידי. כמות ההגדרות והבוררים השונים יכולה בהחלט להרתיע צרכנים פחות מנוסים. החלקים הטובים ביותר בעיצוב לטעמי אלה הם ה-VU Meters היפייפים והשיא הוא גלגל הווליום הייחודי, שבכל פעם שאני רואה אותו הוא מזכיר לי מכונות של ליאונרדו דה-וינצ׳י. אני חושב שאפשר היה לוותר על כמה מהבוררים ובמקומם לתת יותר מקום ל-VU Meters ובורר הווליום. נקודה חיובית נוספת כאן זה השימוש בתאורה (שניתן לעמעם) להדגשת היופי העיצובי של המגבר הזה.

    HiFi Rose RA180

    נעבור לפאנל האחורי. אני לא חושב שיצא לי לראות איי פעם מגבר משולב עם יותר מחברי רמקולים מאשר כניסות אודיו. ללא ספק, חברת HiFi Rose רצתה לעשות משהו מקורי ושונה עם ה-RA180, אך גם כאן אני תוהה אם הם לא הלכו קצת רחוק מידי, כיוון שעבור רוב הצרכנים החיבוריות הזו עלולה להיראות מסובכת ומיותרת. גם בפאנל האחורי ישנה קריצה למגברים היפניים, שלא פעם כללו אפשרות לחבר שני זוגות של רמקולים, בנוסף כל הכניסות מגיעות עם מעין פקקים כאלה שמגינים עליהם מפני אבק, שגם זה מקובל מאוד במגברים יפניים.

    HiFi Rose RA180

    מבחינת איכות הבנייה, מדובר על תיבה מאלומיניום וכל הבוררים השונים והמחברים מרגישים איכותיים ובנויים כהלכה.

    שליטה ושימושיות

    ישנם שני ממשקי שליטה ב-HiFi Rose RA180. ראשית כמובן הבוררים בפאנל הקדמי. אני לא חושב שראיתי עוד מגבר שכל כך מזמין לבוא ולשחק עם הבוררים השונים. החלוקה הברורה לאזורים ואיכות הבנייה פשוט מבקשים לקום מהספה ולגעת במגבר. כמובן שמעל לכולם נמצא בורר העוצמה היפיפה.

    אמצעי השליטה השני הוא השלט, בניגוד לשלט הפלסטי והמעט מאכזב של ה-HiFi Rose RS150B, כאן אנחנו מקבלים שלט אלומיניום דק גזרה וחתיך, שכולל יכולת הדלקה, בחירת כניסות על ידי כפתור ייעודי ושינוי עוצמת הניגון. מכיוון שמנגנוני השליטה במגבר הם מכניים, כאשר משנים כניסה או עוצמה בשלט הבוררים זזים בעצמם וזו חוויה וויזואלית מספקת במיוחד.

    HiFi Rose RA180

    כך שאת חוויית השליטה ב-HiFi Rose RA180 אני מגדיר כאחת הטובות ביותר שיצא לי לחוות במגבר אנלוגי.

    מבחן ההאזנה

    את מבחן ההאזנה ל-HiFi Rose RA180 ביצעתי בעזרת חיבור ה-HiFi Rose RS150B אליו והזרמה של תכנים משירות Tidal דרך Roon. המגבר נבדק במצב פעולה רגיל, ללא Bi-Amp, במצב זה הוא מוציא 200W לערוץ. בנוסף בחנתי את ביצועי כניסת הפונו ולבסוף את ביצועי המגבר במצב BTL, בו הוא מוציא 400W לערוץ. הרמקולים ששימשו אותי הם ה-YG Acoustics Carmel 2 וכבלי הרמקולים היו QED XT25.

    HiFi Rose RA180
HiFi Rose RS150B

    במצב חיבור רגיל (ללא Bi-Amp וללא BTL)

    פתחתי בהאזנה לאלבום The Circle של Yodelice, אלבום פולק רוק אנרגטי, שאני שומע הרבה לאחרונה. ראשית אתייחס לשילוב בין שני המכשירים. העדפתי את ההתאמה ביניהם לעומת ההתאמה של ה-RS150B למגבר האישי שלי, ה-Nagra Classic Int. הסאונד בחיבור ל-RA180 היה רגוע יותר, הבס הדוק ומדויק, בעוד במיד בס ישנה חמימות קלה ונעימה.

    התחלתי את ההאזנה שלי בבוקר, כשחלק מבני המשפחה שלי עוד ישנו, לכן פתחתי באזנה בווליום נמוך וכך יצא לי לגלות את אחת המעלות של ה-HiFi Rose RA180 וזה הביצועים בעוצמה נמוכה. אולי זה קשור להגברה החזקה, בכל מקרה, גם בעוצמות הניגון הנמוכות ביותר, ה-RA180 הוציא מרמקולי ה-Carmel 2 סאונד דינמי, מלא חיים ועם בימת סאונד, שלרוב צריך יותר עוצמה בשביל להגיע אליה.

    בקטע The Secret, הבס אנרגטי והדוק עם הפרדה טובה. הווקל מפורט וממורכז. יכול להיות שעבור חובבי הגברת Class A\B קלסית, המיד ירגיש מעט פחות בשרני, אך מצד שני המיד של ה-HiFi Rose RA180 מאופיין בניקיון ואיזון מרשימים.
    בקטע Another Feeling שוב ישנה העברה נקייה להפליא של הווקל, לצד איזון ללא הדגשים מיוחדים, מלבד למעט חמימות במיד-בס. הבמה מרגישה גדולה ורחבה, אם כי לא הכי עמוקה שיצא לי לשמוע.
    רזרבות הכוח של המגבר הזה מרגישות כמעט אינסופיות, זה מתבטא בהעברה מצוינת של דינמיות ומיקרו דינמיקה וגם בתחושה של נינוחות וחוסר מאמץ. למשל בקטע Night, אולי השיר המרגש באלבום, הפרזנטציה נשארת רגועה ונינוחה ומעבירה את הרגישות של היצירה הזו באופן מדויק.

    מאפיין חיובי נוסף של ה-HiFi Rose RA180 הוא התמודדות טובה של הקלטות פחות איכותיות. חזרתי לאלבום שאני מאוד אוהב, III, של הרכב בשם Lisa Lystam Family Band. זו להקת רוק בלוז קליל והשיר שלהם שבחרתי הוא Get out of Bed. ההקלטה באלבום הזה נוטה לאנמיות, שממש לא עושה צדק למוזיקה המעולה של הלהקה. דרך ה-RA180, אותה האנמיות עדיין הורגשה, אך לצידה הורגשה גם העברה נקייה עם במה רחבה וסאונד מהנה, למרות איכות ההקלטה.

    מכאן המשכתי לשני קטעים של ג׳אז קליל. תחילה היצירה I’ll Be Seing You של Niclas Knudsen Trio מאת האלבום Western Music Box. הבס כאן עמוק ומלטף, הגיטרה מרגיעה ונקייה ביותר עם רמת פירוט גבוהה. ההפרדה בין הבס, הגיטרה והתופים היא מצוינת. אהבתי במיוחד את ההעברה של סולו הבס, שהינו רך ועדין, אך מצד שני מספיק הדוק ומפורט.

    קטע הג׳אז השני שבחרתי הינו קטע הווקל ג׳אז Oh, I Could Write a Book של Laura מתוך האלבום Sunset Balcony. הווקל עובר באופן מתקתק מלא בפרטים ונקי, הבס אוורירי ומעניק את הבסיס עליו כל שאר המוזיקה והווקל מונחים. בנוסף, ישנה הפרדת כלים טובה.

    מכאן המשכתי למוזיקה אלקטרונית, הפעם בחרתי בקטע LUV של Martin Kohlstedt מתוך אלבומו Feld. כאן ה-HiFi Rose RA180 מפריד בקלות את שכבת הבס האלקטרונית אל מול הפסנתר, שמועבר באופן נקי. אהבתי את כך שהאפקטים הדוקים ומדויקים בעוד בפסנתר ישנה רכות מעודנת. יש כאן העברה אנרגטית עם מיקרו דינמיקה מצויינת, כל עליה קלה בעוצמה של הקטע מורגשת והסאונד שה-RA180 דוחף דרך ה-Carmel 2 מרגיש חלק ומאוזן.

    את החלק הזה של מבחן ההאזנה בחרתי לסיים בקטע בלוז רוק אנרגטי, Done Love Wrong של Cee Cee James מתוך אלבומה Low Down Where The Snakes Crawl. הגיטרה נקייה ומלאה, הבס מלטף ורך, ושניהם מפנים את הבמה לווקל העוצמתי של Cee Cee. הווקל מופרד עם מיקרו דינמיקה שמאפשרת לחוש בכל שינוי קל בקולה, בעוד רמת הפירוט מאפשרת לחוש בכל נשימה של הזמרת. יש כאן העברה מלאת כח ולא פחות מכך, מלאת רגש.

    ביצועי הפונו

    את חלק ביצועי הפונו בחנתי על ידי חיבור הפטיפון שלי, ה-Nottingham Analogue Interspace Jr עם ראש MC מדגם Phasemation PP-200.

    התחלתי באלבום הנהדר The Girl In The Other Room של Diana Krall. הפונו ב-RA180 מתגלה כפונו בעל רמת ניקיון גבוהה, הסאונד מרגיש אוורירי עם בס מעט חמים. הווקל ממורכז, כולל רמת פירוט גבוהה ובעיקר ממש נעים. הפסנתר מופרד היטב, והפרזנטציה הכללית מאוזנת ביותר.

    מבחינת ה-Gain של הכניסה, לא הרגשתי שאני צריך להגביר את העוצמה יותר בהשוואה לאות שיצא מהסטרימר, מה שאומר שלא תצטרכו לשחק עם העוצמה כשאתם עוברים בין כניסת הפונו לכניסות הרגילות.

    HiFi Rose RA180

    התקליט הבא שניסתי הינו שונה בתכלית, האלבום Immersion של הזמרת הקוריאנית Youn Sun Nah. זהו אלבום של ג׳אז ניסיוני משולב עם אלקטרוני. בקטע הפתיחה, In My Heart, שכבת הבס האלקטרוני הינה הדוקה ומהירה, הווקל אוורירי ונקי, הבמה גדולה ורחבה, אך לא הכי עמוקה שיצא לי לשמוע. יש כאן פרזנטציה מורכבת שמועברת עם הפרדת שכבות טובה.
    בשיר השני באלבום, The Wonder, ישנו בס שנוצר על ידי אפקט תקתוק, הוא נשמע עמוק ומפורט ביותר, בהמשך ישנו אפקט של נקישת אצבעות ואף הוא מועבר באופן ברור ומובחן. לצד רמת הפירוט והדינמיות, הפרזנטציה הכללית דרך ה-HiFi Rose RA180 הינה רגועה ובכך מאפשרת ליהנות מהמורכבות של היצירה הזו, מבלי שזה ירגיש אנליטי וחסר רגש.

    HiFi Rose RA180

    מכיוון שפה ושם לאורך מבחן ההאזנה עלתה בי התחושה שהמיד מעט פחות בשרני ביחס למגברי Class A\B מצטיינים, בחרתי לסיים את החלק הזה אולי באלבום הכי בשרני שיש, Couldn’t Stand The Weather של Steve Ray Vaughan. בחרתי כמובן בקטע Tin Pan Alley. הפרזנטציה הינה רגועה ונינוחה, הבס חמים, מלטף ורך באופן נעים ביותר, הגיטרה נקייה ומדוייקת עם מיקרו דינימקיה מרשימה. הקטע הזה בהחלט מדגיש את ה-trade off של ה-HiFi Rose RA180, המיד נקי ומאוזן, אך מעט חסר בשרניות.

    HiFi Rose RA180

    חיבור BTL

    בחלק האחרון של מבחן ההאזנה ניסיתי את מצב ה-BTL, שמאפשר לשלב את ארבעת ערוצי ההגברה לשני ערוצים ובכך לקבל עוצמה אדירה של 400W. כך נראה החיבור במקרה הזה:

    HiFi Rose RA180

    חזרתי לכמה מהקטעים שהאזנתי אליהם במהלך המבחן, תחילה לאלבום The Circle של Yodelice, ממנו המבחן התחיל. מכיוון שלא עשיתי את ההשוואה באופן מידי, כי המעבר על מצב ה-BTL דורש חיבור שונה של הרמקולים, לא יכולתי לעשות ממש Test A\B והיה קשה מאוד להבחין בהבדל כלשהו. לטעמי גם ב-200W המגבר הוציא דינמיות והפגין רזרבות כח מרשימות ביותר. לעומת זאת, כשעברתי לקטע האלקטרוני LUV של Martin Kohlstedt, כן חשתי בשיפור, הדינמיות מרגישה עוד יותר ״חסרת מאמץ״ וכל פרט ושינוי בדינמיות והמיקרו דינמיות נפרש באופן קל להבחנה מולי.

    בעוצמה כל כך חזקה של הגברה, בפחות מעשירית מהעוצמת הווליום כבר קיבלתי 75dB בנקודות הישיבה שלי כארבעה מטרים מהרמקולים.

    HiFi Rose RA180

    סיכום

    ה-HiFi Rose RA180 הינו ללא ספק מגבר ייחודי בנוף המגברים המשולבים בטווח של 20 עד 30 אלף ש״ח. ה-RA180 מציע עיצוב מקורי במיוחד עם קריצה למגברי רטרו יפניים. בעוד מתחת למכסה תמצאו הגברה מודרנית ועוצמתית בטופולוגיית Class D, שמבוססת על הטנרזיסטור החדשני, ה-GaN FET.

    מבחינת הסאונד, אהבתי במיוחד את תחושת העוצמה והדינמיות, שבאים לצד פרזנטציה רגועה ובוגרת. נקודת חוזקה נוספת הינה כניסת הפונו המצוינת, שהפגינה רמת שקט מעולה לצד העברה מלאת חיים.

    מחיר: 29,900 ₪
    אחריות: שנתיים

    המערכת ששימשה אותי לסקירה:
    מקור דיגיטלי: HiFi Rose RS150B
    רמקולים: YG Acoustics Carmel 2
    כבלי רמקולים: QED XT25

    Facebook
    WhatsApp
    Telegram
    Email
    Print

    כתיבת תגובה

  • MusicStorePro
  • avreviews_brand_banner2
  • avreviews facebook

    רוצים להישאר מעודכנים?

    דילוג לתוכן