fbpx
חדשות וסקירות בנושא סרטים, מוזיקה, ציוד אודיו וקולנוע ביתי
חיפוש
  • אחי, ניסית כבר להחליף את הכבל?

    לא פעם אנחנו נוטים לזלזל בחשיבות הכבלים ולא חושדים בהם כשאנחנו נתקלים בתקלה, או בעיה כלשהי. בכתבה זו אביא בפניכם שתי דוגמאות שכיחות של תקלות, שנגרמו בגלל כבל דיגיטלי לא תקין.

    כבל זה ממש לא ״סתם חוט״

    לעיין הלא מקצועית הכבלים נראים כמו פשוט צינורות, ומכאן התחושה התמידית של הצרכנים, שכבל הוא או עובד, או לא עובד. האמת היא מורכבת בהרבה.

    דוגמה 1: כבל HDMI ARC

    הדוגמה הראשונה שלנו היא חיבור כבל HDMI על מנת להשתמש ביכולת ה-ARC, שזה ראשי תיבות של Audio Return Channel. זהו חיבור מאוד פופולרי כיום, למשל זהו החיבור המומלץ ביותר עבור סאונדברים, כפי שהסברנו לכם במדריך המלא שלנו לחיבור סאונדבר. לא פעם פנו אלינו להתייעצות אנשים שראו את המדריך שלנו, הלכו צעד צעד ועדיין לא הצליחו לקבל את הסאונד של הטלוויזיה דרך הסאונדבר. לא פעם הכבל ששימש את אותם האנשים לחיבור, הוא כבל שעבד אצלם שנים ומצליח להעביר תמונה ללא שום בעיה, כך שהתחושה המתקבלת היא שהכבל תקין.

    כבל HDMI
    כבל HDMI

    אחרי שעברנו על כל ההגדרות ווידאנו שהכל תקין, מגיע הרגע הזה שאנחנו שואלים ״אחי, ניסית כבר להחליף את הכבל?״, ברוב מוחלט של המקרים הכבל אכן היה הבעיה והחלפה שלו פתרה את התקלה.

    כחלק מההכנות לכתבה הזו קראתי חלקים מהעמוד של הערך HDMI בויקיפדיה, וגם את המאמר הבא, הלא ממש מעודכן, באתר החביב How Stuff Works. מבלי לרדת לפרטים טכניים מידי, בשתי המקורות מוסבר על כך שהכבל מורכב מכמה זוגות שזורים של כבלים (4, לפי ויקפדיה), בנוסף המחבר עצמו הרבה יותר מורכב ממה שהוא נראה וכולל מעל 15 פינים שונים, האחראיים כל אחד לפונקציונאליות אחרת. למשל אחד הפינים אחראי ל-CEC (במאמר ב-How Stuff Works, תוכלו לראות תמונה המראה זאת באופן ברור). מכיוון שהפינים כאן הם יותר כמו מעין ״נקודות מגע״ ולא ממש פינים בולטים, כמו בחיבור VGA הקלאסי למשל, קשה יותר לראות אם אחד מהם אינו תקין. הנקודה היא, שבכבל פשוט למראה כמו HDMI, יש הרבה יותר מנקודת כשל אחת ולכן בהחלט יכול להיות מצב בו הכבל עובד באופן חלקי. למשל יכול להיות שהכבל כן מעביר תמונה, אך לא מסתדר עם ערוץ ה-ARC.

    מעבר לתקלות נקודתיות, ישנו גם עניין התקן של הכבל, לא כל כבלי ה-HDMI נולדו שווים. על מנת לוודא שכבל ה-HDMI תומך בכל הפורמטים העדכניים כראוי, כשעיקר ההבדל הוא היכולת להעביר רוחב פס רחב יותר, יש לוודא שמדובר בכבל HDMI High Speed. כך שאם רכשתם כבל מזמן ואתם מחברים אותו לציוד חדש כלשהו שרכשתם, אולי הוא אינו תואם מבחינת התקן.

    דוגמה 2: כבל Data לטלפון

    מקרה דיי דומה שקרה לי לאחרונה קשור לכבל ה-Data, במקרה שלי USB ל-Lightning, ששימש אותי לחיבור הטלפון שלי לרכב, על מנת שאוכל ליהנות מ-Apple Car Play. אחרי שמתרגלים לנוחות של Apple Car Play, או Android Auto, מאוד קשה לחזור לאחור. לכן כשהחיבור לאוטו החל לקרטע, זו לגמרי הייתה פגיעה באיכות החיים מבחינתי.

    כבל עם מחבר Lightning
    כבל עם מחבר Lightning

    החלק המוזר היה בכך שהבעיה הייתה בחוסר יכולת פתאומי לשלוט במסכי האפליקציות השונות: ניגון המוזיקה, או ה-Waze. רק מסך הבית היה מגיב כמו שצריך. זה הרגיש כמו בעיית תוכנה או חוסר תאימות כלשהו. כשהייתי עושה אתחול לטלפון, היה נראה שזה פותר את הבעיה, אך מהר מאוד הבעיה הייתה חוזרת. רק לאחר שהבעיה החמירה והטלפון לא היה מצליח להתחבר לאוטו בחלק מהפעמים, התחלתי לחשוד בכיוון הכבל. גם ברגעים בהם הטלפון לא היה מתחבר כראוי, הוא עדיין היה נטען כרגיל, מה שמראה על כך שגם כבל ה-USB מחולק למספר פונקציונליות ובהחלט יתכן שרק חלק מהן עובדות.

    לאחר שהחלפתי את הכבל בעיות החיבור נעלמו, ובשבועות האחרונים לא נתקלתי בבעיה של חוסר יכולת שליטה באף מסך של ה-CarPlay.

    סיכום

    כשמשהו משתבש במערכת שלנו ואנחנו מתחילים לחפש את האשם, אנחנו עוברים על כל ההגדרות ומנסים להבין מה השתבש. לרוב לא נחשוד בכבלים בתור הגורם לבעיה, במיוחד אם הבעיה היא בחלק מהפונקציונליות שמעוברת דרך הכבל, בעוד חלק אחר נראה תקין. אנחנו לא פעם נוטים לחשוב על כבל במונחים של ״עובד״ או ״לא עובד״, אך כפי שהראנו בכתבה זו, האמת הינה מורכבת יותר.

    לכן בפעם הבאה שמשהו לא עובד כראוי במערכת שלכם, ובדקתם שכל ההגדרות נכונות תשאלו את עצמכם ״אחי, ניסית כבר להחליף את הכבל?״

    שתפו אותנו בתקלות מוזרות שקרו לכם אשר הפתרון שלהן היה להחליף כבל.

    Facebook
    WhatsApp
    Telegram
    Email
    Print

    כתיבת תגובה

  • MusicStorePro
  • avreviews_brand_banner2
  • avreviews facebook

    רוצים להישאר מעודכנים?

    דילוג לתוכן