fbpx
חדשות וסקירות בנושא סרטים, מוזיקה, ציוד אודיו וקולנוע ביתי
חיפוש
  • המדריך המלא לחיבור רסיבר קולנוע ביתי מודרני

    לאחרונה רכשתי רסיבר קולנוע ביתי חדש (Anthem MRX 1120) וחשבתי שזו הזדמנות מעולה להכין מדריך לחיבור רסיבר קולנוע ביתי מודרני.

    לטעמי הדרך הטובה ביותר להסביר היא באמצעות דוגמא ולכן אתאר כיצד חיברתי את המערכת שלי, שהיא מעט מורכבת יותר מהסטנדרט ואלווה כל שלב בהסברים נוספים. המדריך מיועד בעיקר למשתמשים מתחילים.

    הערה: אומנם במדריך אדגים את החיבור על הרסיבר הספציפי שרכשתי, אבל העקרונות זהים עבור כל הרסיברים בשוק.

    המדריך המלא לחיבור רסיבר קולנוע ביתי מודרני
    צידו האחורי של ה-Anthem MRX1120

    מי שמעדיף סרטון, הנה הגרסה המצולמת של המדריך, שהעליתי לערוץ ה-YouTube שלנו:

    טיפים בסיסיים

    שני טיפים בסיסיים לפני שאנחנו צוללים פנימה.
    מדבקות, רבותי, מדבקות. מצד אחד, כיום רוב מקורות הוידאו והאודיו שלנו מחוברים באמצעות מחבר HDMI יחיד, מצד שני יש לנו יותר רמקולים. בקיצור, לא ניתן לברוח מסימון כבלים, יש פשוט יותר מידי כאלה ואפשר להתבלבל בקלות.
    חלק מהיצרנים מספקים מדבקות צבעוניות משלהם, שמאוד עוזרות, אם לא אז אפשר להשתמש במדבקות פשוטות ולכתוב עליהן.

    הטיפ השני הוא שימוש בבננות עבור חיבורי הרמקולים. בעיניי זה מאוד עוזר לקלות החיבור ולהפרדה בין הכבלים, שמונעת קצר.

    המדריך המלא לחיבור רסיבר קולנוע ביתי מודרני
    מחברי בננות

    המערכת שלי

    המערכת שלי מורכבת מרמקולים בתצורה של 5.1.2. מערכת 5.1 היא המערכת הסטנדרטית של 3 רמקולים מקדימה, שניים מאחור וסאב. בנוסף יש לי שני רמקולים בתקרה עבור פורמטי ה-Dolby Atmos וה-DTS-X.

    חיבור רסיבר קולנוע ביתי

    המערכת שלי כוללת גם מגבר סטריאו משולב, שאחראי על להגביר את הרמקולים הקדמיים, ולכן הוא צריך להיות משורשר לרסיבר הקולנוע הביתי בתור מגבר כוח (הסבר נוסף על כך בחלק של חיבור הגברה חיצונית).
    מבחינת מקורות הניגון, יש ברשותי שני נגני בלוריי (אחד 4K ואחד רגיל) וסטרימר אנדרואיד TV. לבסוף מבחינת המסכים יש ברשותי טלוויזיה וגם מקרן.

    כפי שאתם רואים, המערכת בהחלט דיי מורכבת ולכן אני מאמין שמי שיבין כיצד יש לחבר אותה יסתדר בקלות עם כל מערכת אפשרית.

    חיבור המסכים

    נתחיל מחיבור המסכים. ברוב הרסיברים כיום יש שתי יציאות למסכים וכנ”ל גם ברסיבר של Anthem. יציאות ה-HDMI למוניטורים נמצאות כאן:  

    המדריך המלא לחיבור רסיבר קולנוע ביתי מודרני

    הנה מבט מקרוב:

    המדריך המלא לחיבור רסיבר קולנוע ביתי מודרני

    שימו לב שליד HDMI OUT1 כתוב ARC. ARC זה Audio Return Channel, המשמעות שהמסך שמחובר ליציאה זו יוכל לשלוח את אות האודיו בחזרה לרסיבר. לרובינו יש היום מסכי Smart, כאשר אתם מנגנים יוטיוב, נטפליקס או כל דבר אחר מהמסך ישירות, אות הקול לא עובר דרך הרסיבר ולכן אם אתם רוצים לשמוע את האודיו ברמקולים שלכם יש צורך בלשלוח את אות האודיו בחזרה לרסיבר.

    עד כמה שידוע לי, בכל הרסיברים רק יציאה אחת תומכת ביכולת ה-ARC ולכן חשוב לשים לב שאתם מחברים את הטלוויזיה שלכם ליציאת HDMI שתומכת ב-ARC (שימו לב שגם בטלוויזיה לא כל הכניסות תומכות ב-ARC). 

    במקרה שלי חיברתי את הטלוויזיה שלי ל-HDMI OUT1 ואת המקרן ל-HDMI OUT2.

    חיבור מקורות הניגון

    יש לי שלוש מקורות ניגון: נגן בלוריי 4K, נגן בלוריי רגיל וסטרימר. שלושתם מחוברים לרסיבר באמצעות כבל HDMI יחיד כל אחד. כניסות ה-HDMI ברסיבר של Anthem נמצאות כאן:  

    המדריך המלא לחיבור רסיבר קולנוע ביתי מודרני

    הנה מבט מקרוב:

    המדריך המלא לחיבור רסיבר קולנוע ביתי מודרני

    בריסבר של Anthem יש 7 כניסות HDMI (ואחת נוספת מקדימה) שפשוט ממוספרות מ-1 עד 7. בהרבה מהרסיברים יש שמות ברירת מחדל לכניסות כגון: Bluray, DVD, Game וכו’. ברסיברים כאלה לרוב יש כפתור יעודי בשלט לכל כניסה וניתן לעבור אליהן בלחיצה אחת. 
    אני אישית מעדיף את הגישה של Anthem, כי אחרת מה קורה אם יש שני נגני בלוריי כמו אצלי? אני נאלץ לחבר אחד לכניסת ה-DVD? ומה אם יש לכם שתי קונסולות משחק?   

    בכל מקרה בתפריטים של הרסיברים אפשר לתת שם אחר לכל כניסה ואותו שם יופיע על המסך של הרסיבר אבל זה לא יעזור לכם להבין על איזה כפתור של כניסה יש ללחוץ.
    בגישה של Anthem אין כפתור לכל כניסה ובמקום זאת פשוט לוחצים על כפתור ה-input ואז בוחרים כניסה לפי שם (כמו שנהוג בטלוויזיות).
    במקרה שלי פשוט חיברתי את הנגנים לכניסות 1 עד 3.

    הדבר היחיד שיש לשים לב כאן, זה שכניסה מספר 7 תומכת ב-MHL. הכוונה ל-Mobile High-Definition Link, לכניסה זו ניתן לחבר מכשירי מובייל שתומכים בפרוטוקול זה וצריכים גם לקבל חשמל דרך החיבור הזה.

    חיבור הרמקולים

    כעת נחבר את הרמקולים. ברסיבר של Anthem חיבורי הרמקולים נמצאים כאן:

    המדריך המלא לחיבור רסיבר קולנוע ביתי מודרני

    רסיבר זה תומך ב-11 ערוצי הגברה, לכן יש 11 זוגות מחברי רמקולים. במידה ואתם מעוניינים לחבר רמקולים בעזרת חיבורי בננות שימו לב שיש להוציא קודם את פקקי הפלסטיק האדומים והשחורים שסוגרים את חיבורי הרמקולים (על מנת שלא יכנס אבק אני מניח). קל מאוד להוציא אותם בעזרת מספריים.

    הנה מבט מקרוב:

    המדריך המלא לחיבור רסיבר קולנוע ביתי מודרני

    כמה נקודות למתחילים:
    Left ו-Right הם תמיד שמאל וימין שלכם כאשר אתם נמצאים מול הרמקולים הקדמיים שלכם (אני בכוונה לא אומר מול הרסיבר, כי אולי בחרתם לשים אותו באיזה נישה מאחור או בצד).

    עוד דבר שיכול לבלבל משתמשים מתחילים זה מושג ה-Surround לעומת Back (או Back Surround בחלק מהרסיברים). בתצורה של 5.1 למרות שהרמקולים האחוריים נמצאים מאחוריכם (לפי התקן זה יותר בצדדים, אבל ברוב הבתים זה יהיה מאחור), הם נקראים Surround ולא Back.   

    הנה תיאור מערכת 5.1 (מתוך המדריך של רסיבר של דנון):

    המדריך המלא לחיבור רסיבר קולנוע ביתי מודרני

    והנה תיאור מערכת 7.1:

    המדריך המלא לחיבור רסיבר קולנוע ביתי מודרני

    לכן במקרה שלי עלי לחבר את רמקולי הסראונד לשני המחברים השמאליים: Surr R ו-Surr L. אחריהם עלי לחבר את הסנטר למחבר בשם Center.
    את שני הרמקולים הקדמיים לא אחבר למחברי ה-Front, מכיוון שכמו שהסברתי הם מוגברים אצלי על ידי מגבר סטיראו משולב חיצוני.
    את רמקולי התקרה שלי אחבר ל-HEIGHT1 R ו-HEIGHT1 L. בשמות של רמקולי האטמוס יכול להיות גיוון מסוים בין הרסברים ותצטרכו לוודא זאת במדריך הרסיבר שלכם.

    ישנם מספר אפשרויות לחבר רמקולי אטמוס, הם יכולים להיות בתקרה קרובים לרמקולים הקדמיים (Front in-ceiling), מאחורי המאזין (Back in-ceiling) או באמצע בין המאזין לקדמיים (Middle in-ceiling). עוד אופציה הם רמקולי אטמוס מיוחדים שמניחים על גבי הרמקולים הקיימים (קדמיים או אחוריים) והם יורים את הצליל כלפי מעלה, הצליל אמור לפגוע בתקרה ולחזור על המאזין (זו אופציה שנחשבת לפחות טובה מלשים רמקולים בתקרה, אבל לא דורשת התקנה של רמקולים בתקרה).

    רמקולי ה-Height יכולים להיות כל אחת מהאופציות הללו, ולפני שאתם מפעלים את תוכנת הכיול של הרסיבר שלכם עליכם לקבוע בהגדרות איזה מבין התצורות שתיארתי חיברתם למחבר ה-Height של הרסיבר.
    במקרה שלי, יש לי רמקולי תקרה, שהם Middle in-ceiling ולכן הגדרתי אותם ככאלה בתפריט של הרסיבר.

    חיבור הסאבוופר

    חיבור הסאבוופר ברסיבר של Anthem נמצא כאן:

    המדריך המלא לחיבור רסיבר קולנוע ביתי מודרני

    הנה מבט מקרוב:

    המדריך המלא לחיבור רסיבר קולנוע ביתי מודרני

    אז יש לנו שני חיבורי סאבוופר אבל אין דבר שמבדיל ביניהם. הסיבה לכך היא שהרסיבר של Anthem תומך בחיבור שני סאבים אבל לא בכיול נפרד לכל סאב, כך שלמעשה אותו אות נשלח לשני החיבורים הללו, מכאן שאין חשיבות לאיזו כניסה נחבר את הסאב שלנו.
    ברסיברים אחרים יש כיתוב של Sub1 ו-Sub2, במקרה כזה תחברו את הסאב שלכם ל-Sub1.  

    חיבור הגברה חיצונית

    על מנת לשרשר הגברה חיצונית לרסיבר שלכם עליכם לוודא שיש לרסיבר שלכם יציאות Pre-Out (כיום החל מרמת רסיברי הביניים, הם לרוב יכללו יכולת זאת). לרוב הסיבה לחיבור הגברה חיצונית היא חיבור מגבר בעל הגברה איכותית יותר מההגברה של הרסיבר או רצון להוסיף עוד רמקולים מעבר לערוצי ההגברה הקיימים ברסיבר (בהנחה שהוא יכול לעבד יותר ערוצים ממה שהוא יכול להגביר).
    במקרה שלי, הרמקולים הקדמיים שלי מחוברים למגבר סטיראו משולב לשמיעת מוזיקה ואני רוצה לנצל אותם גם עבור קולנוע ביתי.

    שימו לב: במקרה שאתם מעוניינים לחבר מגבר משולב לרסיבר שלכם, וודאו כי יש למגבר שלכם Home Theater Bypass – במצב זה המגבר מתפקד כמגבר כוח שנשלט לחלוטין על ידי הרסיבר. בלי יכולות זאת, תצטרכו לדאוג שעוצמת הקול במגבר הסטיראו שלכם תמיד קבועה כאשר הוא משמש כמגבר חיצוני עבור הרסיברים שלכם, שזה מאוד לא נוח.

    חיבורי ה-Pre-Out ברסיבר של Anthem נמצאים כאן:

    המדריך המלא לחיבור רסיבר קולנוע ביתי מודרני

    הנה מבט מקרוב:

    המדריך המלא לחיבור רסיבר קולנוע ביתי מודרני

    ניתן לראות שלרסיבר של Anthem יש יציאות pre-out עבור כל 11 הערוצים שהוא תומך בהם, כלומר ניתן להחליף את ההגברה עבור כל ערוץ שרוצים.
    עבור כל ערוץ שרוצים להגביר על ידי הגברה חיצונית, יש לחבר את הרמקולים למגבר החיצוני ואת המגבר החיצוני לחבר לחיבור ה-pre-out המתאים בעזרת כבל RCA. למשל כזה:  

    המדריך המלא לחיבור רסיבר קולנוע ביתי מודרני
    כבל RCA של חברת Nordost

    במקרה שלי, עלי לחבר כבל RCA לשתי כניסות ה-Front מצד שמאל (כמובן אדום לאדום ולבן ללבן). במגבר שלי הכבלים האלה מחוברים לכניסה שתומכת ב-HT Bypass, כפי שהוסבר למעלה.  

    מכיוון שיש צורך בלהדליק שני מגברים במערכת שלי על מנת להגביר את כל הרמקולים, מדובר בפעולה מאוד לא נוחה. למזלנו יש ברוב הרסיברים יציאה שנקראת Trigger out שמיועדת בדיוק בשביל המטרה הזו. חיבור כבל טריגר כזה בין הרסיבר למגבר יגרום לכך שכאשר מדליקים את הרסיברים הוא שולח אות טריגר למגבר המשורשר וגם הוא נדלק (כנ”ל בכיבוי).
    ברסיבר של Anthem יש טריגר אחר כזה והוא נמצא כאן:

    המדריך המלא לחיבור רסיבר קולנוע ביתי מודרני

    ברסיברים אחרים יש כמה יציאות כאלה ואז ניתן להדליק ולכבות מספר רב יותר של מגברים.

    חיבורים אחרונים

    כל מה שנשאר הוא חיבור הרשת (למי שרוצה רשת קווית, לרסיבר הזה ולרוב הרסיברים המודרנים יש חיבור WiFi) ואחרון חביב, כבל החשמל.

    המדריך המלא לחיבור רסיבר קולנוע ביתי מודרני

    כעת הרסיבר שלנו מחובר בתצורה של 5.1.2, עם הגברה חיצונית לרמקולים הקדמיים, אות הוידיאו נשלח לטלוויזיה וגם למקרן והנגנים שלנו מחוברים.  

    כך זה ניראה אצלי:

    המדריך המלא לחיבור רסיבר קולנוע ביתי מודרני

    השלב הבא הוא להדליק את הרסיבר, לבצע את הכיול האוטומטי, לשבת בנוח וליהנות מקולנוע ביתי משובח!

    Facebook
    WhatsApp
    Telegram
    Email
    Print

    כתיבת תגובה

  • MusicStorePro
  • avreviews_brand_banner2
  • avreviews facebook

    רוצים להישאר מעודכנים?

    דילוג לתוכן