fbpx
חדשות וסקירות בנושא סרטים, מוזיקה, ציוד אודיו וקולנוע ביתי
חיפוש
  • סאונדבר VS רסיבר ומערכת קולנוע

    סקירות הסאונדברים, שעשיתי בשנתיים האחרונות חשפו אותי לשיפור ניכר בביצועים של הסאונדברים, בכתבה זו ננסה להבין מה עדיף לכם לרכוש בשנת 2022: סאונדבר VS רסיבר.

    מדובר בנושא דיי מורכב ובכתבה זו ננסה לתת לכם את עיקרי הדברים. אתם יותר ממוזמנים לשאול אותנו שאלות נוספות בתגובות או בעמוד/קבוצת הפייסבוק שלנו.

    סאונדבר VS רסיבר

    סאונדבר VS רסיבר, חלק 1: הגדרות

    מהו סאונדבר?

    הסאונדבר הוא הרמקול הפופולרי ביותר בעולם כיום, מדובר ברמקול שטוח ורחב, שאמור להיות מוצב מתחת לטלוויזיה שלכם (על המזנון או תלוי על הקיר). התפקיד המרכזי של רמקול כזה הוא להיות תחליף לרמקולים של הטלוויזיה שלכם ועל ידי כך לתת לכם תוצאה עדיפה ממה שהרמקולים של הטלוויזיה שלכם מסוגלים לתת.

    Klipsch Cinema 1200
    סאונדבר Klipsch Cinema 1200
    (Image Credit: Klipsch)

    כיום הסאונדברים הפכו למכשירים הרבה יותר משכוללים, שיכולים לקבל הזרמת מוזיקה בשלל אופנים ולכן הם יכולים לשמש אתכם גם כאשר הטלוויזיה כבויה.

    החיבור המומלץ ביותר של סאנדבר אל טלוויזיה הוא באמצעות HDMI ARC.

    דוגמאות לסאונדברים: Morel SoundHall 1, LG SN9Y, Monitor Audio ASB-10

    מהו רסיבר קולנוע ביתי?

    רסיבר קולנוע ביתי הינו מכשיר המשלב בתוכו שלל כניסות למקורות אודיו ו-ווידאו, יכולת מיתוג ביניהם, והגברה של מספר ערוצים (לרוב מ-5 עד 11). כך שאל הרסיבר אתם מחברים את המקורות שלכם, ממירים של חברות כבלים, קונסולות משחק, סטרימרים (כמו Apple TV), נגני בלוריי ועוד. בנוסף אתם מחברים אל הרסיבר את הרמקולים הפסיביים שלכם, אותם אתם צריכים לרכוש בנפרד ולפזר בחלל (עדיף על פי תקנים והמלצות מאת גופים כמו Dolby).

    Marantz SR8015
    Marantz SR8015
    (Image Credit: Marantz)

    בסופו של דבר את הרסיבר יש לחבר אל הטלוויזיה שלכם, וגם במקרה של רסיבר החיבור המומלץ ביותר הוא באמצעות HDMI ARC.

    סאונדבר VS רסיבר, חלק 2: תכונות ואפשרויות

    אלו סוגי סאונדברים קיימים בשוק?

    הסאונדברים מתחלקים למספר קטגוריות מחיר. בדר״כ הסאונדברים הפשוטים יגיעו בקופסה יחידה ללא סאבוופר, הם לרוב יהיו בעלי דרייברים קטנים ובעלי עוצמת הגברה נמוכה. החל מרמת הביניים (בערך מ-1,500 ש״ח), הסאונדברים יגיעו עם סאבוופר אלחוטי, מה שמשפר משמעותית את הביצועים שלהם בקולנוע.

    הסאונדברים נבדלים גם במספר הערוצים בהם, למשל ה-Morel SoundHall 1, הינו סאונדבר בתצורה של 2.1, כלומר שני ערוצי סטריאו וסאבוופר. לעומתו ה-LG S90QY, הינו סאונדבר בתצורה של 5.1.3, כלומר שלושה רמקולים קדמיים עם סנטר ייעודי, שני רמקולים היורים לצדדים על מנת לדמות סראונד, סאבוופר ושלושה רמקולים, שיורים את הסאונד לתקרה, בשביל לדמות את האפקטים של Dolby Atmos.

    Morel SoundHall 1
    ה-Morel SoundHall 1 הינו דוגמה לסאונדבר מעולה בתצורה של 2.1

    מספר ערוצים גדול יותר, אינו בהכרח מצביע על איכות סאונד גבוהה יותר, אך אני מצאתי שלרוב יש יתרון בבהירות של דיאלוג בסאונדברים בעלי ערוץ סנטר ייעודי, ביחס לדגמים באותו טווח מחיר שאין להם ערוץ סנטר.

    לחלק מהסאונדברים ניתן להוסיף רמקולי סראונד אלחוטיים, שאינם צריכים חיבור פיזי אל הסאונדבר, אך לרוב זקוקים לחיבור לחשמל.

    רוב מוחלט של הסאונדברים כיום כולל יציאת HDMI תומכת ARC או eARC, וזהו החיבור המומלץ ביותר לטלוויזיה שלכם, כך תוכלו לקבל את איכות הסאונד המקסימלית וגם לשלוט בווליום ובהדלקה והכיבוי של הסאונדבר דרך שלט הטלוויזיה (באמצעות היכולת שנקראת HDMI CEC). בחלק מהסאונדברים תוכלו לקבל גם מספר כניסות עבור חיבור מקורות דרך הסאונדבר ולא ישירות לטלוויזיה, כאשר לרוב מדובר בכניסת HDMI בודדת.

    תכונה נוספת, שמבדלת סאונדברים מתקדמים מהפשוטים יותר, היא התחברות לרשת ושליטה וכיוונון באמצעות אפליקציה.

    לסיום, בשנים האחרונות גם סאונדברים החלו לכלול יכולות תיקון אקוסטי, שמודדים את הביצועים בחדר ומכוונים את הסאונד בהתאם למדידה בחדר הספציפי שלכם.

    אלו סוגי רסיברים קיימים בשוק?

    טווח המחירים ברסיברים של קולנוע ביתי הוא הרבה יותר רחב, החל מרסיברים באלפי שקלים בודדים ועד לספינות דגל שיכולות להגיע גם ל-20 אלף ש״ח. גם ברסיברים בעשור (ואולי יותר) האחרון החיבור החשוב ביותר הינו ה-HDMI, כמעט כל המקורות מתחברים כיום בחיבור זה, כשמעטים עדיין צריכים חיבור אופטי או חיבור אחר.

    ברוב הרסיברים, החל מרמת הביניים, אתם יכולים לקבל שתיים או אפילו שלוש יציאות HDMI, מה שמאפשר לכם לחבר מספר טלוויזיות שונות, או כמו במקרה שלי, טלוויזיה ומקרן.

    Arcam AVR10
    Arcam AVR10
    (Image Credit: Arcam)

    בנושא הערוצים ישנם שני סוגים של ערוצים ברסיברים. הסוג הראשון הוא ערוצי ההגברה, כאן הכוונה היא לכמות הרמקולים הפסיביים שתוכלו לחבר אל הרסיבר שלכם והוא יגביר אותם. הסוג השני הוא ערוצי ״עיבוד״ או Processing, כאן הכוונה היא בכמות הערוצים שהרסיבר מסוגל לחלק אליו את אות הסאונד שהוא מקבל. לעיתים כמות ערוצי העיבוד גבוהה יותר מכמות ערוצי ההגברה, כך שתצטרכו לחבר מגברי הספק חיצוניים אל הרסיבר שלכם על מנת להגביר יותר ערוצים, ממה שהרסיבר מסוגל להגביר בעצמו. ברסיברי הדגל המודרניים ניתן לעבד עד 13 ערוצים.

    Denon AVR-X8500HA
    Denon AVR-X8500HA
    (Image Credit: Denon)

    כפי שהזכרתי, לאחרונה יכולת התיקון האקוסטי החלה להיות מוטמעת גם בסאונדברים. ברסיברים לעומת זאת, היכולות הזו קיימת שנים ונחשבת לאחד הגורמים הכי מבדלים בין הרסברים השונים. כיום תוכלו למצוא ברסיברים תוכנות תיקון אקוסטי משוכללות במיוחד דוגמאת Dirac Live, או Anthem Room Correction. תוכנות אלה דורשות מחשב בכדי להפעיל אותן והן מציגות בצורה גרפית את המדידות של כל רמקול, את התיקון שנעשה ומאפשרות לכוון שלל פרמטרים מתקדמים.

    בניגוד לסאונדברים, המגיעים עם כל הרמקולים וההגברה מובנים, במערכת של רסיבר ורמקולים אתם אחראים להתאמה בין ההגברה לרמקולים. אתם מחליטין איזה סוג של רסיבר לקנות, למשל איזה הגברה יש לו (Class D, Class A\B ועוד), מהי העוצמה לכל ערוץ ועוד. בנוסף אתם קובעים אלו רמקולים לקנות, האם רמקולים סטליטים, מדפיים או בכלל ללכת על רמקולים רצפתיים ענקיים, אתם גם קובעים את הסאבוופר ובכך יכולים להתאים את המערכת בדיוק לצרכים שלכם וגם בהמשך לשדרג אותה בחלקים. לכן במערכת כזאת כמות האפשרויות היא על גבול הבלתי מוגבלת.

    NAD T 778
    NAD T 778
    (Image Credit: NAD)

    מבחינת יכולות חכמות, כמעט כל רסיבר מודרני יגיע עם חיבור רשת, אפליקציית שליטה מתקדמת, אפשרויות של הזרמת מוזיקה ועוד.

    סאונדבר VS רסיבר, חלק 3: התקנה

    הסאונדבר הפך לכה פופולרי קודם כל בזכות הנוחות שלו. למעשה אפשר לחבר ולכוון את הסאונדבר כולל חיבור לרשת, התקנת אפליקציה והרצת התיקון האקוסטי (במידה ויש) ב-10-15 דקות.
    תוכלו לראות עוד פרטים במדריך המלא שלנו לחיבור סאונדבר אל טלוויזיה.

    כמובן שברסיבר העיניין מורכב בהרבה, ורמת המורכבות עולה ככל שיש לכם יותר רמקולים. מעבר לכמות הגדולה של החיבורים אל הרסיבר, מורכבות ההתקנה כוללת כמובן את התקנת הרמקולים עצמם, והעברת הכבלים שלהם מהרמקול עד לרסיבר.
    פרטים מלאים אל חיבור רסיבר תוכלו לראות במדריך המלא שלנו לחיבור רסיבר קולנוע ביתי מודרני.

    סאונדבר VS רסיבר, חלק 4: מבחן ההאזנה

    הרעיון לכתבה זו הגיע אלי בעת הסקירה שביצעתי לסאונדבר החדש, LG S90QY. הקלות של החיבור והתפעול שלו יחד עם ביצועי סאונד מעולים, גרמו לי לרצות לבדוק עד כמה הפער גדול לעומת מערכת הקולנוע הביתי שלי.

    LG S90QY
    סאונדבר מדגם LG S90QY עם סאבוופר אלחוטי

    תאור מערכת הקולנוע הביתי שלי

    מערכת הקולנוע הביתי שלי מורכבת מרסיבר הדגל של חברת Anthem הקנדית, ה-Anthem MRX-1120 (שהחולף בדגם החדש 1140 לפני כשנתיים). הרמקולים שלי הם בתצורה של 5.1.2. הרמקולים הקדמיים ורמקולי הסראונד שלי הם רמקולים סטליטיים, Focal Dome Flax, רמקול הסנטר הוא Focal Aria CC 900, הסאבוופר שלי הוא ה-REL S/510 ובנוסף יש לי שני רמקולים שקועים בתקרה עבור Dolby Atmos מדגם GoldenEar Invisia 650. המערכת מחוברת אל מסך LG OLED E8 בגודל 65 אינץ׳ ואל מקרן Sony VPL-HW45, המקרין על מסך נגלל מסוג ‘Sinoscreen 106.

    Anthem MRX1120
    Anthem MRX1120

    מבחינת מחירים, אז הציוד שלי הוא רובו בן 4-5 שנים, כשהוא נקנה המחירים היו כ-20 אלף לרסיבר, כ-11 אלף לסאב, רמקולים Focal Dome Flax עלו כ-3.5 אלף לזוג, רמקול הסנטר עלה כ-3 אלף, ורמקולי התקרה עלו כאלפיים כל אחד. כך שמדובר כאן על עלות כוללת של אזור ה-45 אלף שקל לעומת הסאונדבר של LG שמחירו הרשמי לצרכן הוא כ-4 אלף ואני בטוח שניתן להשיג אותו במחיר טוב יותר, כך שמדובר בפחות מעשירית המחיר.

    קטע הבחינה

    אומנם אני משווה כאן שתי מערכות ספציפיות, במצב והגדרה ספיציפי של כל אחת, הרעיון של ההשוואה הוא לנסות לבחון את ההבדלים ״בגדול״, על פי הניסיון שלי ולא בהכרח של שתי המערכות הקונקרטיות.

    על מנת להשוות בין ביצועי שתי המערכות בחרתי באחד הסרטים בעלי פס הקול הטוב ביותר שאני מכיר, ״ערי טרף״ או “Mortal Engines״. הסרט נוגן על גבי דיסק 4K בלוריי, באמצעות נגן Panasonic UB820, פס הקול הוא מסוג Dolby Atmos.

    Panasonic UB820
    Panasonic UB820

    בקטע הפתיחה של הסרט צפיתי כבר עשרות פעמים. בשניות הראשונות על רקע הופעת כתובית האולפנים שיצרו את הסרט, ישנו בס עוצמתי. בסאונדבר הבס מרגיש עוצמתי ומדויק, עם הדיקות טובה. במערכת הקולנוע הבס מעודן יותר, הוא מרגיש מרוחק יותר ומפורט יותר.

    מיד אחרי הכתובית של הפתיחה עוברים לקטע קריינות של שרינק, מעיין רובוט-אדם עם קול מתכתי כבד ועמוק. בסאונדבר הקול ברור ומתפזר יפה בחלל. במערכת הקולנוע הקול של שרינק כולל יותר עומק, הוא ברור יותר עם רמת פירוט גבוהה יותר, בעיקר בחלק המיד-בס.

    בקטע הבא מראים את הסטר צופה דרך משקפת בלונדון הממונעת, בקטע הזה יש אפקטים של הנשימה המרוגשת שלה ואת הקולות הקטנים של שינוי הזום והקיפול של המשקפת. הסאונדבר מציג רמת ניקיון מרשימה, האפקטים מאוד מודגשים וקל להבחין ביניהם. במערכת הקולנוע, האפקטים יותר מרוחקים ועדינים, רמת הפירוט גבוהה והם מרגישים טבעיים יותר, פחות מודגשים.

    LG S90QY
LG E8 OLED
Focal Dome Flax
    מתוך הפתיחה של ״ערי טרף״

    בקטע הבא הערים הממנועות הקטנות שעצרו לסחר, קולטות שלונדון מתקרבת, נשמעת אזעקה, האנשים מתחילים לרוץ בבהלה והערים מתחילות לברוח. בסאונדבר יש כאן הדגש ברור של מוזיקת הרקע, יחד עם זאת ישנה הפרדה טובה בין המוזיקה, לאפקטים והדיבור. כשהאנשים מתחילים לרוץ, קולות הדיבור שלהם מתערבבים מעט. במערכת הקולנוע, יש דינאמיות הרבה יותר גבוהה המאפשרת הפרדה טובה משמעותית בין מוזיקת הרקע לאפקטים וההתרחשות. רמת הפירוט טובה יותר וההפרדה של קולות האנשים בזמן שהם בורחים מפגינה רמת ניקיון ופירוט עדיפה.

    החלק האחרון של הפתיחה הוא המרדף של לונדון אחר עיר ממנועת קטנה, עליה נמצאת הסטר. כאן אני מתייחס במיוחד לקטע בו נופלת חתיכה מהעיר הקטנה ואז לונדון הממנועת מגיעה מקצה המסך ודורסת את החתיכה הזו. בסאונדבר ישנה רמת פירוט טובה ויכולת מפתיעה לדמות את התנועה של לונדון כאילו היא מגיעה מאחור. במערכת הקולנוע הסקייל של הסצנה, הבמה העוטפת והסאונד התלת ממדי טובים באופן ניכר. יש יותר דרמה למרות שיש פחות הדגשים והעברה מעודנת יותר. כשהחלק של העיר הממנועת הקטנה נופל, שומעים יותר פרטים וכשלונדון נכנסת לתמונה מאחור, אז כמובן שהסאונד באמת מגיע מהרמקולים האחוריים ומרגיש אמיתי יותר.

    כשאני מחבר את כל הסצנה יחד ומנסה להגיע למסקנה לגבי הסאונד, אני יכול לומר שהסאונדבר מתחיל מנקודת נחיתות משמעותית. לסאונדבר יש יחידות קטנות יותר והמיקום שלהן צמוד אחת לשנייה, כמובן שברמת המחיר שלו מדובר ביחידות הרבה פחות טובות וגם בהגברה משמעותית פשוטה יותר. על מנת לנסות לתת את חוויית הקולנוע של מערכת קולנוע ביתית אמיתית, הסאונדבר מנסה לדמות את האפקט באמצעות חישובים פסיכו-אקוסטיים ו-DSP. התוצאה המתקבלת מרגישה באיזשהו מקום ״מתאמצת״ ופחות טבעית, יש פחות דינאמיות ויותר ניסיון של להדגיש כמה שיותר אלמנטים בפס קול, על מנת שנשמע כמה שיותר פרטים. לעומת זאת, מערכת הקולנוע הביתי השלמה מרגישה עוטפת יותר, טבעית ונינוחה יותר, מפורטת, מעודנת ומדויקת יותר. לרסיבר יש יותר דינאמיות וקל להרגיש את רזרבות העוצמה שלו, הוא לא צריך להיות כל הזמן ב״מאמץ״ וזה מתבטא בסאונד טבעי ונכון יותר.

    כאן יש כמה סייגים, הסאונד המתאמץ והמודגש הזה, יכול להיות שדווקא ימצא חן יותר בעיני חלק מהאנשים, כיוון שהוא מצליח באמת להביא את האפקטים הקטנים וגם מנגינת הרקע להיות יותר מורגשים ועדיין לשמור על הפרדה טובה. בנוסף, אם אתם רוצים סאונד סראונד אמיתי יותר, יש לכם אפשרות להוסיף רמקולי סראונד לסאונדבר הזה ולקבל חוויית סראונד טבעית יותר.

    אז ללא ספק העדפתי את התוצאה במערכת הסראונד שלי, אבל הפער הוא רחוק מאוד מלהיות פי 10 מבחינתי, אם כי כאן כבר נכנסים להעדפות סוביקטיביות אישיות. אני חושב שההשוואה הזו רק מדגישה עד כמה הסאונדברים התקדמו בשנים האחרונות, הם מספקים חוויה קולנועית מרשימה במחיר משתלם ועם התקנה פשוטה, ללא צורך בהעברת כבלים בכל רחבי הבית והעמדה של הרבה רמקולים שונים בסלון. יחד עם זאת, אם אתם חובבי קולנוע ביתי ״הארדקור״, היכולת שלכם להגיע לתוצאה הטובה ביותר עדיין נמצאת במערכת קולנוע ביתי, המבוססת על רסיבר ורמקולים פאסיביים.

    סאונדבר VS רסיבר, חלק 5: איכות הסאונד במוזיקה

    אבל מה אם אתם בכלל חובבי מוזיקה ונושא הקולנוע הוא משני עבורכם? במקרה כזה הייתי ממליץ לכם להתמקד במערכת סטריאו איכותית, שיכולה לשמש אתכם גם לתכנים קולנועיים. על מנת להשיג זאת, הדרך הקלה ביותר היא לדאוג שמערכת הסטריאו שלכם תכיל יציאת HDMI תומכת ARC ואז תוכלו לחבר אותה אל הטלוויזיה שלכם ממש כמו הסאונדבר או הרסיבר.

    אם אתם מחפשים חווית התקנה פשוטה, אז במקום סאונדבר הייתי ממליץ לכם על רמקולים מוגברים או אקטיביים, למשל בטווח המחיר של הסאונדבר של ה-LG S90QY, תוכלו לרכוש את הרמקולים Klipsch The Fives, או אם אתם מחפשים משהו יוקרתי יותר, אז רמקולי ה-KEF LS60. שני הדגמים הללו כוללים חיבור HDMI ARC, כך שתוכלו לשלב אותם בקלות עם הטלוויזיה שלכם עבור תכנים קולנועיים.

    KEF LS60
    רמקולי KEF LS60, רמקולים אקטיביים עם חיבור HDMI eARC

    אם אתם מעדיפים הגברה נפרדת ורמקולים פסיביים, אז במקום מערכת של רסיבר ק״ב ורמקולים מרובים, אתם יכולים לבחור במגבר סטריאו משובח, שכולל יציאת HDMI תומכת ARC ועדיף שגם יכלול יציאת סאבוופר (ואולי אפילו שתיים), כיוון שלסאבוופר ישנה השפעה מכרעת על הסאונד בתכני קולנוע.

    למשל תוכלו לבחור במגברים מבית NAD כמו ה-NAD M10 V2 (שכולל גם יכולת לחבר שני רמקולי סראונד אלחוטיים), או למשל ב-Lyngdorf TDAI-1120. שני המכשירים המשוכללים הללו הם דוגמה למכשירים, שיאפשרו לכם לקבל תוצאה נהדרת במוזיקה, לשלב בקלות סאבוופר עבור תכנים קולנועיים ושניהם אפילו כוללים מערכות תיקון אקוסטיות מתקדמות כמו ברסיברים של קולנוע ביתי.

    Lyngdorf TDAI-1120
    ה-Lyngdorf TDAI-1120, מגבר משולב מתקדם עם חיבור HDMI ARC

    מהניסיון שלי, התוצאה של מערכת סטריאו איכותית בקולנוע הינה מעולה ובדר״כ טובה יותר מאשר התוצאה בתכני מוזיקה של מערכת קולנוע ביתי איכותית. כמובן שזה מאוד תלוי ברכיבים שבחרתם, אך זה היה הניסיון שלי ברוב המקרים. בכל מקרה חשוב שתחליטו על סדר עדיפויות נכון עבורכם בין תכני מוזיקה לתכנים קולנועיים ורק אז תחליטו מה לרכוש בהתאם.

    סאונדבר VS רסיבר, הסיכום

    לפני כחמש שנים, כשעברנו לבית חדש, תחום הקולנוע הביתי בער בי, לכן ביצעתי את כל ההכנות להתקנה של מקרן, רמקולי סראונד ורמקולי שקועים בתקרה עבור Atmos, השקעתי במערכת יקרה ומחשבה על משהו כמו סאונדבר הייתה בגדר ״כפירה״ עבורי. מאז ההעדפה האישית שלי עברה לחלוטין לנושא המוזיקה ומערכת הקולנוע כמעט ולא הייתה בשימוש.

    בשנים האחרונות יצא לי לסקור לא מעט סאונדברים, ודגמי הביניים והדגל של החברות השונות לא מפסיקים להשתפר. בנוסף רמת התפעול וההתקנה שלהם היא חווייה ידידותית, אלחוטית ומודרנית. אז נכון אם אתם חובבי קולנוע ביתי ״הארדקור״, לא תוכלו לקבל את אותה התוצאה והאיכות במערכת של סאונדבר, אך לתחושתי עבור רוב מוחלט של חובבי הקולנוע והצרכנים הביתיים סאונדבר איכותי הינו פתרון מספק ביותר, נוח יותר וזול באופן ניכר. בנושא של עלות-תועלת, אני חייב לציין שישנם גם רמקולים ורסיברים זולים משמעותית ביחס למה שהוצג בכתבה, אך עדיין הסאונדברים מנצחים בקרב העלות-תועלת בהליכה.

    מה אני באופן אישי הייתי בוחר כיום? כפי שציינתי ההעדפה האישית שלי השתנתה באופן קיצוני לכיוון הסטריאו ולכן לא הייתי משקיע במערכת כה יקרה כיום. האופציות שאני הייתי בוחן הן או מערכת סטריאו, שמאפשרת לי לשלב בה HDMI ARC, או סאונדבר כתוספת למערכת סטריאו איכותית (גם כיום מערכת הקולנוע שלי מופרדת לחלוטין מהסטריאו).

    מקווים שנהינתם מהכתבה שלנו, נשמח אם תכתבו לנו בתגובות איפה אתם עומדים בנושא הסאונדבר מול רסיבר ק״ב? מה יש לכם כיום? ומה הייתם רוכשים לו הייתם צריכים לרכוש מערכת חדשה כיום?

    Facebook
    WhatsApp
    Telegram
    Email
    Print

    כתיבת תגובה

  • MusicStorePro
  • avreviews_brand_banner2
  • avreviews facebook

    רוצים להישאר מעודכנים?

    דילוג לתוכן