fbpx
חדשות וסקירות בנושא סרטים, מוזיקה, ציוד אודיו וקולנוע ביתי
חיפוש
  • בורדרלנד עונה 1 – נטפליקס

    הפעם במסגרת התכנים הבינלאומיים של נטפליקס, צפיתי בסדרת הפנטזיה היפנית, המבוססת על מנגה, “בורדרלנד” או כפי שהיא נקראת באנגלית, “Alice in Borderland”.

    בורדרלנד עונה 1 – נטפליקס

    תקציר עלילה – בורדרלנד עונה 1

    אריסו, הוא צעיר יפני, מכור למשחקי מחשב, שלא ממש מסתדר עם אביו ואחיו. חבריו של אריסו הם קרובה, ברמן, שמאוהב באשתו של בעל הפאב, וצ’וטה, עובד הייטק מופנם, שאימו שייכת לכת דתית כלשהי. אחרי יום לא מוצלח במיוחד לשלושתם, הם נפגשים בכיכר מרכזית בטוקיו ועל מנת להפיג מעט את השעמום, מקימים שם מהומה (הגרסה יפנית של מהומה, טיפה רעש והליכה מהירה). שוטרים רודפים אחריהם והם מתחבאים בשירותים ציבוריים. כשהם יוצאים לאחר כמה דקות, הם מגלים שכל האנשים של טוקיו נעלמו והם נשארו לבדם.

    בורדרלנד עונה 1
    שלושת החברים מגלים שכולם נעלמו

    יחד עם האנשים, גם החשמל הפסיק לפעול, וכל מוצר שכולל איזשהו מעגל חשמלי (למשל רכבים) אינו שמיש. כשהערב יורד, חלק מהמקומות מוארים ושלטי ניאון מזמינים את החבורה להיכנס למשחק. לאחר שהם נכנסים לאחד מאזורי המשחקים, הם מבינים שמדובר במשחקים סדיסטיים ואכזריים במיוחד. מי שמצליח לשרוד במשחק זוכה בויזה למספר ימים, המאפשרת לזוכה להמשיך לחיות. ברגע שהויזה נגמרת, לייזר יורה מהשמיים בשחקן והוא נהרג במקום.
    במהלך המשחקים הם פוגשים אנשים נוספים, וכולם מנסים לשרוד את המציאות האכזרית וחסרת ההיגיון שהם נקלעו לתוכה.
    לפני כל משחק מוצג קלף שמייצג את סוג המשחק, למשל קלפי הלב, הם משחקים של בגידות, ואלו הם המשחקים האכזריים ביותר. המספר של הקלף מייצג את דרגת הקושי.

    בורדרלנד עונה 1 – נטפליקס
    טוקיו הופכת לזירת משחקים אכזרים כשהלילה יורד

    חדרי בריחה אכזריים ואלימים

    ז’אנר “חדרי הבריחה” האכזריים כיכב בלא מעט סרטים בשנים האחרונות, בין עם בסרטי אימה ובין עם בסרטי פנטזיה כגון “המבוך”. לרוב בסרטים/סדרות אלה, היסוד הפנטזי, של איך האנשים הגיעו ל”חדר הבריחה”, מי אחראי לכך, ומה היא המטרה, מוסתרים מהצופה וההתמקדות היא בהתנהגות הדמויות בסיטואציה הקיצונית, שאליה הם נקלעו. מי יוביל, מי יקרוס, וכו’. הסיטואציה הקיצונית חושפת מה טמון בתוך אותם האנשים, ומי הם באמת. לא פעם האופי של האנשים מחוץ ל”חדר הבריחה”, מתגלה כשונה בתכלית לעומת ההתנהגות שלהם בתוך המשחק.
    המשחקים שהשחקנים נאלצים לעבור, הם גרסאות סדיסטיות של משחקי ילדים ומשחקים קלאסיים למיניהם. רמת האלימות של הסדרה היא גבוהה, אבל היא כאין וכאפס לעומת האכזריות, שבעצם הרעיון של המשחקים האלה והדברים האיומים שהשחקנים נאלצים לעבור ולבצע.

    בורדרלנד עונה 1 – נטפליקס
    החבורה במשחק הראשון שלהם

    כמעט בכל תוכן שכזה, החלק של ההתנהגות האנושית הוא החלק המעניין, ואילו הסוד מאחורי המשחק והמניע לקיומו, שבדרך כלל מתגלה ממש בסוף, לרוב מאכזב. כך שהציפייה של לגלות מה בעצם קורה פה ומה ההסבר ה”לוגי” לכל ההתרחשות, דיי מועד להוביל לתסכול. הכניסה של הדמויות למשחק בבורדרלנד, או במילים אחרות “נכנסו שתי דקות לשירותים, יצאנו, ואז כל אוכלוסיית טוקיו נעלמה”, היא כל כך הזויה, שאני באמת לא חושב שיש סיכוי, שהיוצרים יצליחו להסביר לנו את כל הדבר הזה, בצורה שתסתדר באיזשהו אופן לוגי.
    לכן אני בחרתי להתמקד בדמויות, ובמה שאנחנו למדים עליהן במהלך ההתרחשות של המשחקים בעונה הראשונה.

    בורדרלנד עונה 1 – נטפליקס
    לאחר שנכנסים לזירת המשחק, גדר לייזרים לא מאפשרת לצאת

    אליסה בארץ הטירוף

    כפי שציינתי בפתיח, הסדרה באנגלית נקראת “Alice in Borderland”. בתרגום לעברית, איכשהו אליסה הלכה לה לאיבוד. המוטיב של אליסה חזק מאוד בסדרה ולכן לטעמי, נטפליקס טעו כאן בהשמטה של שמה מהכותרת. כמו אליסה, גם השחקנים בבורדרלנד, עברו מעולמם לעולם מקביל. בנוסף יש את מוטיב הקלפים, שמזוהה מאוד עם הסיפור של אליסה.

    [ספויילר קל]

    החלק השני של העונה, מתקיים במקום שנקרא “החוף”, מקום שעל קיומו אריסו וחבריו שומעים במקרה. “החוף”, הוא אחוזה בה יש חשמל והיא מלאה בצעירים, שחוגגים ומשתוללים כל עוד יש להם ויזה, כלומר בין משחק למשחק. התנאי היחיד להישארות ב”חוף” היא שכל קלפי המשחק שהמנצחים במשחקים מרוויחים, צריכים להינתן למנהיג של “החוף”, המכונה “הכובען”, שזה כמובן עוד התייחסות “לאליסה בארץ הפלאות”.

    [סוף ספויילר]

    אני מאוד התחברתי לחלק הראשון של העונה, הכאב והפחד של אריסו וחבריו, בניסיון להבין כיצד להתמודד עם המשחקים האכזריים, היה מרתק עבורי. לעומת זאת, החלק השני, הרגיש לי כמו כל סדרה אפוקליפטית, שראיתי בשנים האחרונות, למשל “המתים המהלכים” (ששרדתי משהו כמו 6 עונות שלה) או הדוגמה היותר עדכנית, “הצלה“. בסדרות אלה, לא משנה מהו החלק האפוקליפטי בהן, תמיד בני האדם הם הרוע האמיתי. כך שהחלק השני, היה עבורי פחות מקורי ומעניין.

    בורדרלנד עונה 1 – נטפליקס

    תרבות הנוער היפני

    התרבות היפנית היא אחת התרבויות המרתקות לדעתי, יש בה שילובים קוטביים וקיצוניים. למשל בין שמרנות ואיפוק, לביטוי עצמי ילדותי. יצא לי לקרוא, ולראות מספר תוכניות על הדור הצעיר של היפנים והבעיות שלהם. אני לא מתיימר להיות מומחה, אבל ממה שאני הבנתי, זהו דור שנמצא במשבר זהות חמור. העם היפני היה במשך שנים העם החרוץ ביותר, הם הובילו במדדים של שעות עבודה ביום ובנוסף העם היפני ידוע כעם החסכן ביותר. הדור הצעיר הושפע מהתרבות המערבית ותרבות הפנאי היפנית העשירה וממכרת, ואלו הובילו צעירים רבים למרוד במסלול החיים החסכן והפרודוקטיבי, המזוהה עם התרבות היפנית במשך דורות. תופעות של נערים ונערות המתמכרים למשחקי וידאו, או סתם מתבודדים קיצוניים, שלא מוכנים לצאת מהחדר שלהם, הפכו להיות נפוצות.

    בורדרלנד עונה 1 – נטפליקס
    דוגמה לבן נוער, שהחליט לנצל את העולם החדש להמציא את עצמו מחדש

    כמעט כל הדמויות בסדרה הם בני נוער, והם מייצגים את ההיבטים השונים של בני הנוער היפני. רובם עברו משבר כלשהו, חלקם אאוטסיידרים, חלקם לא התקבלו על ידי משפחתם, משברי זהות הם עניין של בשגרה אצל רוב הדמויות. ברגעי מפתח, אנחנו מקבלים פלאשבקים של הדמויות השונות מהעולם האמיתי, ולרוב פלאשבקים אלה מראים צד אחר של הדמות. חלק מהדמויות בחרו לנצל את החיים החדשים שניתנו להם, על מנת לשחק איזה תפקיד או דמות, שהם לא יכלו להרשות לעצמם להיות בעולם האמיתי.

    אוסאגי

    אוסאגי, היא הדמות הנשית הראשית בסדרה. היא חובבת טיפוס, שהייתה מטפסת על הרים עם אביה בעולם האמיתי. היא למדה לשרוד ולצוד, וכישוריה עוזרים לה מאוד לשרוד בעולם המשחק. גם אוסאגי הרגישה אבודה בעולם האמיתי, רק במקום להסתגר בחדר, היא בחרה לעסוק בספורט ולהיות בטבע. למרות שגם היא אאוטסיידרית, אוסאגי מייצגת את הדור הצעיר, שכן מוצא דרך להמשיך את התרבות היפנית המסורתית, היא פרקטית, מפוקסת, שורדת ומצד שני לא מחייכת או נהנית.

    בורדרלנד עונה 1 – נטפליקס
    אוסאגי

    מעניין לראות, שאוסאגי הייתה קשורה מאוד לאביה, בניגוד לרוב הצעירים האחרים, שמרדו בהוריהם. כך שהקשר בין ההורים לילדים מתבטא באופן ישיר בשמירה על האופי והתרבות היפנים, או שיותר נכון לומר, שיש כאן מקרה של “ביצה ותרנגולת”. הדור הישן לא מסוגל לקבל את המרדנות של הצעירים, ואילו הצעירים שכן שומרים של קשר חיובי וחיבור להורים, מצליחים גם לשמר תכונות האופי והתרבות היפנית.

    כך שבין כל האלימות והאכזריות, יש כאן מבט מעניין על חיי בני הנוער היפני והתרבות המרתקת הזו.

    סיכום

    בורדרלנד עונה 1 – נטפליקס

    “בורדרלנד” היא סדרת פנטזיה אלימה, קיצונית ואכזרית. רמת האלימות אינה גראפית במיוחד, מה שהופך את הסדרה לקיצונית ואכזרית, זה הרעיונות הקשים והמשחקים הסדיסטיים שמוצגים בה. המוטיב הפנטזי בסדרה דיי הזוי, אבל הוא מהווה במה למבט על האופי של הצעירים היפנים, ומה שיוצא מהם כשמעמידים אותם במצבי הקיצון של המשחקים בסדרה.
    העונה הראשונה של הסדרה מתחלקת לשניים מבחנתי, בחלק הראשון יש את ההגעה של אריסו וחבריו ותחילת המשחקים עבורם. החלק הזה היה מרתק ומותח, עד כדי עוצר נשימה ממש. החלק השני של העונה, הרגיש לי כמו עוד סדרה אפוקליפטית, מאבקי כוח, ניסיון לייצר איזה מבנה/שלטון/כת/אוטופיה. החלק השני גם היה עשוי טוב, אבל הרבה פחות מקורי ומותח מהראשון.
    שורה תחתונה, אם אתם מחפשים סדרת פנטזיה קשוחה ולא מתפשרת, שעל הדרך גם מהווה הצצה לתרבות היפנית העשירה והמרתקת, “בורדרלנד” יכולה להיות הסדרה בשבילכם.
    הציון שלי: 7.5/10 (בגלל שפחות נהניתי מהחצי השני של העונה)

    Facebook
    WhatsApp
    Telegram
    Email
    Print

    כתיבת תגובה

  • MusicStorePro
  • avreviews_brand_banner2
  • avreviews facebook

    רוצים להישאר מעודכנים?

    דילוג לתוכן